Eli kertokaa mielipiteenne ja mitä käytätte.
Itse olin noin 8vuotta sitten vielä aktiivinen tietokoneen käyttäjä mutta nykyään en avaa konetta kun max 10kertaa vuodessa. Älypuhelimella hoitaa lähes kaiken ja onhan sen hintakin keksiverto läppärin kanssa sama. Älypuhelinta on niin paljon helpompi ja nopeampi käyttää kun tietokonetta. Tietokone vie myös tilaa asunnossa. Pelaamiseen on sitten xbox erikseen.
Joissakin yksittäisissä asioissa puhelin on hyvä ja nopea, esim. jos haluan tarkastaa paljonko pörssisähkö tänään tai huomenna maksaa (Fingrid Tuntihinta äppi; jos puolestaan olen tietokoneella, sitten tarkastan sen osoitteesta
Spot-hinnat sähköpörssissä - sähkön hinta nyt), tai pikaisesti joku pankkimaksu, tai tarkistus onko palkka tullut tilille.
Melkein kaikki muu on sata kertaa helpompaa tietokoneella. Esim. tähän viestiisi vastaaminen, ei tulisi mieleenikään yrittää sitä puhelimella (en ole kokeillut millaista se olisi tässä foorumissa, mutta ainakin yhdellä toisella pelifoorumilla, viestien lukeminen ja varsinkin niihin vastaaminen on täyttä tuskaa puhelimella tai edes tabletilla).
Kaverit ja sukulaiset aina kysyvät miksen ole Whatsapissa ja vastaa siellä viesteihin; sama juttu, vihaan tekstin kirjoittamista pienellä puhelimen näytöllä. Jatkuvasti näppivirheitä, Androidin typerä autokorjaus muuttaa sanoja vääriksi kesken kirjoittamisen jne., aaargh! Jos mulle tulee tarve jotain ilmoittaa tai kirjoittaa Whatsappiin, teen senkin mieluummin tietokoneella selaimesta.
Lisäksi, alkaa jo tuota ikänäköäkin vähän olla joten senkään takia en tykkää yrittää tiirailla pientä ruutua lukeakseni jotain. Toki voin käyttää lukulaseja mutta on tämänkin tekstin lukeminen ja kirjoittaminen niin paljon helpompaa tältä 27" monitorilta johon läppärini on nyt yhdistetty.
Sitten on tietty pelaaminen, jota teen edelleen paljon. Puhelimelle ja tabletille saa vain paskoja pelejä jotka yrittävät rokottaa sinua mikromaksuin ja on tehty paskoiksi pelata jos yrität pelata niitä ilman mikromaksuja. Konsolitkaan eivät innosta koska tietokoneet ovat The Ultimate-pelikone: voin samalla koneella pelata aivan uusimpia pelejä tai vaikka 1990 luvun alun MS-DOS peliä, tai emulaattoreilla jopa vanhempien konsolien pelejä. Eli tietokoneen pelivalikoima on paaaaaljon isompi kuin minkään konsolin, ja kun ostan uuden tietokoneen ja/tai vanha kone menee rikki, minun ei tarvitse heittää hyvästejä vanhoille peleilleni, voin jatkaa niiden pelaamista uudella koneella.
Vaimoni on eri maata, hän käyttää puhelinta lähes jatkuvasti, sekä ystävien kanssa sometteluun että jopa katsoo jotain hemmetin TV-sarjoja pientä ruutua tiiraten ja puhelimen surkeista "kaiuttimista" kuunnellen. En jaksa ymmärtää, mutta kukin tavallaan.
Kaksi alakouluikäistä poikaani ovat vähän fifty-sixty. Molemmilla on oma läppäri ja tabletti, ja sanoisin että 60% ajasta menee heillä tietokoneella (lähinnä Robloxia) pelaten ja 40% tabletilla (jotain pelaavat silläkin mutta ilmeisesti eniten katsovat Youtubea ja TikTokkia sillä, tms.). Vaihtelua on paljon, jotkut päivät menevät melkein yksinomaan tietokoneella, joskus tabletti vie suurimman osan ruutuajasta.
Jos olen jossain muualla ja joutuu odottelemaan jotain, otan puhelimen esille ja alan miettiä mitä mielenkiintoista voin tällä edes tehdä. Avaan vaikka hs.fi Firefox-selaimella ja lueskelen sillä jotain uutisia, mutta jos haluaisin esim. kirjoittaa jonkun uutisen kommenttiosioon, unohdan koko jutun, en hemmetti ala siinä yrittää kirjoittaa jotain jopa useita satoja merkkejä pitkää tarinaa puhelimen näytöllä, yöks.