Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Jos meillä on tosiaan nyt jo tartuttavuusluku yli yhden, niin jarrua on syytä painaa nyt.
Nyt ?
Eikö se ole ollut jo jonkin aikaa alle ? ja nyt kuun alussa jossain juttussa puhuttiin haarukasta ali ja yli.

Tosin nyt on niin vähän ollut todettuja tartuntoja että lyhyellä välillä yksittäiset tapaukset voi nostaa kovasti, jossa kai se juju että seuraavat tavoitetaan ennen kuin tartuttavat muita. Jolloin ei tarvi mitään panikoida.

Tilanteen alkuun nähden kai nyt ollaan hyvin herkkiä , mutta toivottavasti ei myöskään ylilyöäntejä, vaan paremmin kohdennettuja.
 
Isommassa kuvassa festareiden , ammattiurheiluseurojen, yökerhoketjujen talous sakkaa ja ne on kovilla vs joku mä en nyt pääse sekoileen tuntemattomien kanssa. Vielä isompi juttu on että talous pyörisi muutenkin kohtuudella, ja että olisi mahdollisuus hoitaa ihmiset ja tarjota perusturvaa.
Perustava kysymys onkin, että jos nämä oikeasti halutaan kiinni niin miksei menetettyjä tuloja ja työntekijöiden palkkaa olla valmiita kompensoimaan täysmääräisesti? Se olisi ns. reilu peli ja sitten se olisi ainakin minulle ihan ok. Yrittäjää ja tekijää tässä maassa lähinnä tykätään verottaa ja kadehtia ja jos joku demari pistää putiikin pelkotiloissaan kiinni, lällätellään että "yrittäjän riski! olis pitänyt osata ennakoida, mitäs läksit?" (paitsi yrittäjän ollessa oma työnantaja päästään kyllä työntekijänä sossutukien pariin naatiskelemaan).
 
Perustava kysymys onkin, että jos nämä oikeasti halutaan kiinni niin miksei menetettyjä tuloja ja työntekijöiden palkkaa olla valmiita kompensoimaan täysmääräisesti? Se olisi ns. reilu peli ja sitten se olisi ainakin minulle ihan ok. Yrittäjää ja tekijää tässä maassa lähinnä tykätään verottaa ja kadehtia ja jos joku demari pistää putiikin pelkotiloissaan kiinni, lällätellään että "yrittäjän riski! olis pitänyt osata ennakoida, mitäs läksit?" (paitsi yrittäjän ollessa oma työnantaja päästään kyllä työntekijänä sossutukien pariin naatiskelemaan).

Ei kai noita tarvitse täysin kiinni järjestää, mutta edelleen on syytä vaatia, että toiminta on turvallista (ei absoluuttisen turvallista vaan suhteellisen turvallista muuhun yhteiskuntaan verraten). Tämä tarkoittaa mm. 2 metrin turvavälejä.

Ja kyllä, kyseessä on yrittäjän riski. Maailma muuttui, yrittäjä on hyvä ja muuttuu mukana.
 
Perustava kysymys onkin, että jos nämä oikeasti halutaan kiinni niin miksei menetettyjä tuloja ja työntekijöiden palkkaa olla valmiita kompensoimaan täysmääräisesti? Se olisi ns. reilu peli ja sitten se olisi ainakin minulle ihan ok. Yrittäjää ja tekijää tässä maassa lähinnä tykätään verottaa ja kadehtia ja jos joku demari pistää putiikin pelkotiloissaan kiinni, lällätellään että "yrittäjän riski! olis pitänyt osata ennakoida, mitäs läksit?" (paitsi yrittäjän ollessa oma työnantaja päästään kyllä työntekijänä sossutukien pariin naatiskelemaan).
Jos en nyt suuresti kantaa halua ottaa tuohon, niin silti totean että Suomessa nuo sektorit (viihderavintolat, ammattiurheilu) ovat yllättävän vahvasti kotimaisia. Ja niitä kohtaisi kysynnän puutteen sijaan hallinnon toimintakielto.
 
Ketkä odottaa?
Fakta on se, että tartunnat ovat tällä hetkellä kasvussa. Toivottavasti tilanne saadaan hallintaan hyvissä ajoin tällä kertaa.
Fakta on se, että esimerkiksi helsingissä on menty suurinpiirtein viimeinen kuukausi keskimäärin 2-3kpl/päivä. Muu hus -alue siinä sivussa sen 1-3kpl myös/pvä. Se, mikä on muuttunut on se, että nyt yksittäisiä tartuntoja on nyt myös ympäri suomen.

Seuraavissa kunnissa raportoitiin tänään tartuntoja (mukana ei ole kuntia, joissa tartuntojen määrä epidemian alusta alkaen on yhteensä alle viisi):
- Helsinki: 2793 tartuntaa (muutos eiliseen: 3)
- Turku: 218 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)
- Tampere: 142 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)
- Vantaa: 919 tartuntaa (muutos eiliseen: 2)
- Espoo: 856 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
- Eurajoki: 11 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
- Kauniainen: 39 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
- Mikkeli: 36 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
- Raasepori: 30 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
- Hämeenlinna: 50 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
- Kerava: 82 tartuntaa (muutos eiliseen: 1)
 
Koronakarttaa kun silmäilee, niin lisäystä tartunnoissa näyttää olevan, mutta myös testien määrässä reilumpaa lisäystä, sellaista 2k/pvä enemmän kesäkuuhun verrattuna. Oireisten määrä kasvanut, mutta ei toistaiseksi juurikaan koronan ansiota.
 
Viimeisen 14 päivän aikana mm. Belgiassa ja Espanjassa on asukaslukuun suhteutettuna enemmän tartuntatapauksia kuin Ruotsissa, Portugali on ihan siinä niskassa hengittämässä. Ero maiden välillä on siinä, että Ruotsin käyrä on laskeva, muualla nouseva. Nousevalla käyrällä on suunnilleen kaikki muutkin "viruksen jo kertaalleen voittaneet".

Miten maat sitten toimivat jatkossa:

1. Samalla lailla kuin aiemmin, eli tukahdutetaan tapaukset kovilla rajoituksilla, sitten poistetaan rajoitukset ja odotellaan uutta kierrosta.
2. Tukahdutetaan tapaukset kovilla rajoituksilla, mutta jätetään rajoitukset päälle. Uutta kierrosta ei tule, mutta rajoituksia ei voi poistaa.
3. Hyväksytään tartunnat, mutta pyritään estämään terveydenhuollon ylikuormitus.

Koska rokote/hoito koronaan tulee epämääräisen ajan päästä, jos on ylipäätään tullakseen, niin ainoa kestävä tapa toimia on valita vaihtoehto 3.
 
Koska rokote/hoito koronaan tulee epämääräisen ajan päästä, jos on ylipäätään tullakseen, niin ainoa kestävä tapa toimia on valita vaihtoehto 3.
Jotkin tahot uskoo kovasti jäljitykseen, jos suojaus, tavat toimia, jos puhelin jäljitysappi toimii (mukaanlukien kattavuus), niin nyky haittakkeen kurssipito joidekin mielessä olisi mahdollista.

Suomessa ilmaisesti perustuu saastuneen ihmisten lähikontaktien tavoittamiseen, ja näin toivotaan ettei tarvi palveluita ja maakuntia sulkea. Usko siis siihen että vaikka joku tartuttaisi sata, niin ne sata ei enään kerkiäsi tartuttaa lisää.

aiemmin puhetta "festreista", voisiko ajatella niin että jos levittäjä ollut vanhan tavan festareilla (festareilla tagit), niin siellä muutkin olleet olisi automaattisesti karanteennissa jos alueella tartuntariski. (festareilla tässä myös urheilutapahtumat, esim ylimmän sarjatason jääkiekko ottelut jälkipeleineen ilman turvavälejä/osastointia, yökerhot jne)

Eli massakontakti saisi nopeasti kiinni, eikä tarvisi koko maakuntaan eristää, vaan vain vieripileisiin osallistuneet.

Lisäksi sellainen ominaisuus että jos henkilöllä ei ole uskottavaan seurantalaitetta, tai hän on seurannan mukaan ollut tietyn varojansisään edelläkuvatun kaltaisissa bileissä, niin häntä ei olisi tarve päästää ns suht puhtaisiin paikkoihin, tai työtehtäviin joissa muiden tartuttaminen riski.

Ongelma tietenkin se että jossain bileissä käynti voi johtaa palkattomaan lomaan töistä, josta taasen seuraa biletystä ja siitä talousongelmia, syrjäytymistä jne.
 
Perustava kysymys onkin, että jos nämä oikeasti halutaan kiinni niin miksei menetettyjä tuloja ja työntekijöiden palkkaa olla valmiita kompensoimaan täysmääräisesti? Se olisi ns. reilu peli ja sitten se olisi ainakin minulle ihan ok.
Tässä tulee sellainen ongelma, että elinkeino ei kaadu pelkästään siltä, joka suoraan määrätään laittamaan ovet kiinni enkä edes tarkoita nyt pelkästään ohjelma- ja securitypalveluja, joille ensinmainittu maksaa. Seuraavaksi pitäisi sitten pelastaa kaikki niiden samojen känniläisten paimentamisesta eläneet katukeittiöt ja taksit, jos tasapuolisia halutaan olla. Lasku on niin kova, että tukiprojektin pitäisi kaatua omaan mahdottomuuteensa.
 
Viimeisen 14 päivän aikana mm. Belgiassa ja Espanjassa on asukaslukuun suhteutettuna enemmän tartuntatapauksia kuin Ruotsissa, Portugali on ihan siinä niskassa hengittämässä. Ero maiden välillä on siinä, että Ruotsin käyrä on laskeva, muualla nouseva. Nousevalla käyrällä on suunnilleen kaikki muutkin "viruksen jo kertaalleen voittaneet".

Miten maat sitten toimivat jatkossa:

1. Samalla lailla kuin aiemmin, eli tukahdutetaan tapaukset kovilla rajoituksilla, sitten poistetaan rajoitukset ja odotellaan uutta kierrosta.
2. Tukahdutetaan tapaukset kovilla rajoituksilla, mutta jätetään rajoitukset päälle. Uutta kierrosta ei tule, mutta rajoituksia ei voi poistaa.
3. Hyväksytään tartunnat, mutta pyritään estämään terveydenhuollon ylikuormitus.

Koska rokote/hoito koronaan tulee epämääräisen ajan päästä, jos on ylipäätään tullakseen, niin ainoa kestävä tapa toimia on valita vaihtoehto 3.

Tapa 3 ei ole erillinen tavoista 1 ja 2, koska tavassa 3 pyrkimys estää sairaanhoidon ylikuormitus toteutetaan tavoilla 1 tai 2. Erona tapojen 1 tai 2 suoraan valitsemiseen koronaa vain esiintyy tällöin yhteiskunnassa enemmän kuin jos ei oltaisi käyty sairaanhoitokapasiteetin rajalla.

Oikeasti erillinen vaihtoehto on tapa 4: antaa mennä vaan aka laumasuoja.
 
Tässä tulee sellainen ongelma, että elinkeino ei kaadu pelkästään siltä, joka suoraan määrätään laittamaan ovet kiinni enkä edes tarkoita nyt pelkästään ohjelma- ja securitypalveluja, joille ensinmainittu maksaa. Seuraavaksi pitäisi sitten pelastaa kaikki niiden samojen känniläisten paimentamisesta eläneet katukeittiöt ja taksit, jos tasapuolisia halutaan olla. Lasku on niin kova, että tukiprojektin pitäisi kaatua omaan mahdottomuuteensa.

No jotenkin näin. Kansan "yhteisestä kassasta" ulosmitattaisiin ne biletysrahat valitettavan kohdistamatta niihin, jotka bilettävät. Veikkaan silti, että tulee halvemmaksi pitää ne yritykset pystyssä ja työntekijät niiden listoilla kuin antaa mennä nurin, maksella työttömyyskorvauksia ja sitten ihmetellä talouden tilaa jälkikäteen.

ps. Taitaa olla aika paljon jotain lievää kurkkukipuilevaa kesäflunssaa liikkeellä. Useampikin tuttu hakenut negatiiviset tässä viime viikkoina.
 
Tapa 3 ei ole erillinen tavoista 1 ja 2, koska tavassa 3 pyrkimys estää sairaanhoidon ylikuormitus toteutetaan tavoilla 1 tai 2. Erona tapojen 1 tai 2 suoraan valitsemiseen koronaa vain esiintyy tällöin yhteiskunnassa enemmän kuin jos ei oltaisi käyty sairaanhoitokapasiteetin rajalla.

Oikeasti erillinen vaihtoehto on tapa 4: antaa mennä vaan aka laumasuoja.
Pitäisi ehkä tarkentaa sen verran, että vaihtoehdossa 1 ja 2 käytetään kovia keinoja (paikkojen sulkemisia ja liikkumisrajoituksia), vaihtoehdossa 3 näitä ei käytettäisi lainkaan.
 
Pitäisi ehkä tarkentaa sen verran, että vaihtoehdossa 1 ja 2 käytetään kovia keinoja (paikkojen sulkemisia ja liikkumisrajoituksia), vaihtoehdossa 3 näitä ei käytettäisi lainkaan.

Tällöin vaihtoehto 3 on sama kuin laumasuojastrategia. Kannattaa sanoa se ääneen.
 
Viimeisen 14 päivän aikana mm. Belgiassa ja Espanjassa on asukaslukuun suhteutettuna enemmän tartuntatapauksia kuin Ruotsissa, Portugali on ihan siinä niskassa hengittämässä. Ero maiden välillä on siinä, että Ruotsin käyrä on laskeva, muualla nouseva. Nousevalla käyrällä on suunnilleen kaikki muutkin "viruksen jo kertaalleen voittaneet".

Miten maat sitten toimivat jatkossa:

1. Samalla lailla kuin aiemmin, eli tukahdutetaan tapaukset kovilla rajoituksilla, sitten poistetaan rajoitukset ja odotellaan uutta kierrosta.
2. Tukahdutetaan tapaukset kovilla rajoituksilla, mutta jätetään rajoitukset päälle. Uutta kierrosta ei tule, mutta rajoituksia ei voi poistaa.
3. Hyväksytään tartunnat, mutta pyritään estämään terveydenhuollon ylikuormitus.

Koska rokote/hoito koronaan tulee epämääräisen ajan päästä, jos on ylipäätään tullakseen, niin ainoa kestävä tapa toimia on valita vaihtoehto 3.

Mistä katsoit, että Portugalin käyrä olisi nouseva? Laskemaan päinhän tuo olisi:
1596553535949.png
 
Pitäisi ehkä tarkentaa sen verran, että vaihtoehdossa 1 ja 2 käytetään kovia keinoja (paikkojen sulkemisia ja liikkumisrajoituksia), vaihtoehdossa 3 näitä ei käytettäisi lainkaan.
3. Hyväksytään tartunnat, mutta pyritään estämään terveydenhuollon ylikuormitus.
Miten tuossa kolmosessa estetään terveydenhuollon ylikuormitus ?

Ajatuksia tulee mieleen, mutta jos ei arvailla,

Nämä ei ainakaan, Hoito/rokotuksen olit tuostakin vaihtoehdosta poistanut, ns laumasuojakin tuosta myös poisjätetty.
 
Tätä viimeisintä sivua, kun lukee niin tuntuu, että mitään ei ole opittu viime keväästä.

Taloudelle rajoitukset ei ole se juttu, vaan levinneisyyden määrä on se, mikä aiheuttaa kulutuksen putoamisen ja, jos pahasti leviää, niin vielä pahemman talouspudotuksen, kun välttämättömät toiminnot ja tehtaat alkaa sakkaamaan. Vaikka ravintolat olisi auki normaalisti, niin 80% ihmisistä ei sinne mene, jos tauti leviää rajusti. Todisteet löytyy Ruotsin luottokorttidatasta vs. muut pohjoismaat. Muissa Pohjoismaissa itse asiassa toivuttiin paljon nopeammin. Tehokkainta olisi tukahduttaa pandemia siis mahdollisimman varhaisessa vaiheessa paikallisesti, ja tällä hetkellä tähän kai pyritäänkin.

"Talous ei kestä uusia rajoituksia" on siis ihan pötyväite - oikeasti pitäisi sanoa, että talous ei kestä uutta pandemiaa.

Samoin laumasuojataktiikkaa tuodaan esille vaihtoehtona, vaikka viimeisimmän tiedon mukaan näyttää, ettei immuniteetti kestä edes useampaa kuukautta ja hyvin monelle jää taudista pitkäaikaisia haittoja, vaikkei kuolekaan. Tuo ei toki lupaa hyvää sille rokotteellekaan... Toisaalta positiivisena asiana Suomessa osoitettiin kevään jälkeen, ettei tauti lähde leviämään, jos toimitaan suht järkevästi, enkä tarkoita niitä kovimpia rajoitteita, vaan sitä menoa mikä meillä oli alkukesästä - tauti olisi voinut lähteä leviämään silloinkin.

Oma mutu, että Suomessa riittää, kun pidetään kiinni nykyisistä säännöistä ulkomaan matkailun suhteen ja kielletään yli 50 hlö joukkotapaamiset, jos leviäminen tästä merkittävästi nopeutuu, ja maskipakko sinne minne nyt suositettiin. Nuo kun yhdistää Suomalaisten muutenkin epäsosiaaliseen luonteeseen ja aikaisempiin kokemuksiin kesältä, niin tuskin mitään toista aaltoa edes tänne tulee.
 
Tehokkainta olisi tukahduttaa pandemia siis mahdollisimman varhaisessa vaiheessa paikallisesti, ja tällä hetkellä tähän kai pyritäänkin.

"Talous ei kestä uusia rajoituksia" on siis ihan pötyväite - oikeasti pitäisi sanoa, että talous ei kestä uutta pandemiaa.

Juuri näin. Ei pidä odotella sitä, että tautimäärät alkavat herättää kysymyksiä terveydenhoidon kantokyvystä vaan rajoitusten kiristämisen aika on silloin, kun havaitaan systemaattista tapausmäärien kasvua niin, että kasvu ei selity suoraan ulkomailta tuoduilla tapauksilla vaan kyse on kotimaassa tapahtuneista tartunnoista.

Kotoperäinen kasvu on merkki siitä, että R0 on noussut yli yhden. Silloin on pakko tehdä jotain kasvun hillitsemiseksi. Mitä varhaisemmassa vaiheessa toimitaan, sitä paremmin on aikaa toimien optimointiin. Jos tauti päästetään taas leviämään, menee taas kuukausia ennen kuin määrät laskevat pieniksi.

Oma mutu, että Suomessa riittää, kun pidetään kiinni nykyisistä säännöistä ulkomaan matkailun suhteen ja kielletään yli 50 hlö joukkotapaamiset, jos leviäminen tästä merkittävästi nopeutuu, ja maskipakko sinne minne nyt suositettiin. Nuo kun yhdistää Suomalaisten muutenkin epäsosiaaliseen luonteeseen ja aikaisempiin kokemuksiin kesältä, niin tuskin mitään toista aaltoa edes tänne tulee.
Itsekään en usko, että Suomessa tarvitaan kovin rajuja toimia epidemian pitämiseksi kurissa.

Eniten tässä huolestuttaa se, että joku numeroita ymmärtämätön sosiaalitantta saattaisi julistaa koronatilanteen olevan Suomessa "rauhallinen" ja rajoitusten tarpeettomia, vaikka kaikki indikaattorit osoittaisivat suunnan olevan kohti ongelmia.
 
Jos vain jokainen toimisi vastuullisesti; hygieniassa, turvaväleissä ja ruuhkassa mahdollisesti maskein... Ei luultavasti ongelmaa olisi... eikä tulisi...

Jossain perähikiällä varmaan jotkut tanssitkin vois järjestää paikallisille ilman ongelmia kun kaikki kuitenkin toisensa tuntee eikä pitäjällä ole koko aikana tartuntoja näkyny....

Ehkä rajoitteet, jos niitä enää tulee, on sitten enemmän ruuhka-alueiden juttuja...

Nähtäväksi jää miten tämä kehittyy...
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Rajoituksia varmaan tulee takaisin syksyn mittaan, mutta todennäköisesti huomattavasti lievempinä kuin kevään rajoitukset olivat. Baareja ja julkisia tiloja tuskin enää laitetaan lukkoon, kuten myöskään kouluja. Matkustus ja kokoontumisrajoituksia voi tulla esim. 50-100 henkeen pahimmillaan. Esitän seuraavaksi omat argumenttini arvaukselleni:

Kannattaa tarkkailla sairaalahoidossa ja tehohoidossa olevien lukumäärää. Helmikuusta aina tähän päivään saakka. Ne toimivat merkittävänä määrittelevänä tekijänä mahdollisille rajoituksille. Hoito- ja tehopaikkojen potilaiden määristä on esim. YLE kerännyt hienoa tilastoa:
Grafiikka näyttää, miten Ruotsi eroaa muista Pohjoismaista – kokosimme kaikkien maiden koronaluvut yhteen

Tämän hetkisillä osasto- ja tehohoidossa olevien määrällä ei ole vielä minkäänlaisia perusteita ottaa esimerkiksi valmiuslakia käyttöön. Kevään lukemista ollaan valovuoden päässä. Perustuslaki ja muu lainsäädäntöjärjestelmämme on tässä "ennakoinnissa" armoton. Hyvä niin. Kukapa haluaisi, että joku mätäpaisehallitus käyttäisi valtaansa väärin. Esimerkiksi kieltämättä polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot koronan varjolla. Minimoitu voimankäyttöperiaate, vähän sama kuin että poliisi ei Suomessa käytä varmuuden vuoksi ampuma-asetta vain, jos jonkun pärstä ei miellytä.

YLE teki maalis-huhtikuun vaihteessa selvituksen Suomen tehohoitopaikkojen määrästä:

Edes viime keväänä ei ollut lähelläkään, että tehohoitopaikat olisivat täyttyneet yllä linkatun YLEn tilaston mukaan. Lienee yksi merkittävimpiä syitä, minkä takia silloin purkivat Uudenmaan sulun ja hiljalleen myös muita rajoituksia. Vaikkeivat koskaan tätä julkisuudessa kertoneetkaan. Lisäksi on huomioitava, että tuo uutinen tehohoitopaikkojen määrästä on tällä hetkellä armottomasti vanhentunutta tietoa. Erityisesti henkilöstöä on koulutettu valtavasti, lähinnä muiden alojen sairaanhoitajia toimimaan tehareilla. En löydä tähän hätään lukumäärää, paljonko tehohoitopaikkoja on nyt elokuun alussa. Esim. kaksinkertainen määrä verrattuna maalis-huhtikuun vaihteeseen ei liene mitenkään epärealistinen ajatus. Kyllä sairaanhoitopiirit tähän valmistautuneet ovat, vaikkei THL (joidenkin mielestä) olisikaan.
 
Jos meillä on tosiaan nyt jo tartuttavuusluku yli yhden, niin jarrua on syytä painaa nyt.

Onko tartuvuusluku yli yhden? Minä kun luulen että tarttuvuusluku on reilusti alle yhden koska merkittävä osuus uusista tartunnoista on tuontitavaraa ja nämä pitäisi siis aina puhdistaa pois tuota tarttuvuuslukua laskettaessa.
En tiedä oikeita lukuja mutta jos kuvitellaan esimerkin vuoksi että päivittäiset havaitut tartunnat olisi jatkuvasti 20 per päivä ja näistä 10 on tuontitavaraa niin silloin kait tarttuvuusluku on 0,5 koska kahdestakymmenestä tautitapauksesta syntyi vain 10 uutta tartuntaa kotimaassa tapahtuvalla taudin levityksellä. Jos nämä luvut ovat yhtään lähellä todellista niin silloin mihinkään kotimaiseen elämisen vaikuttaviin toimenpiteisiin ei ole pienintäkään aihetta.
 
Tämän täysin turhan provoilun voisi jättää pois, kun kukaan ei odota tuollaista enää. Edelleenkin: tartunnat näkyvät tilastoissa viiveellä ja se on fakta, jota ei vielä kukaan ole kiistänyt. Aivan älytöntä hokea tuota ivallisesti.
Joo, mutta eipä ole tilastoissa noi Uudenmaan ja koulujen avaamiset sun muut pahemmin piikkinä näkynyt. Ei edes viiveellä.
 
7odzYtt.png


Toinen aalto on jo hyvällä alulla. Ulkomaanmatkailu laitettava seis heti, 2 viikon karanteeni on vitsi, jota ketään ei noudata.
 
7odzYtt.png


Toinen aalto on jo hyvällä alulla. Ulkomaanmatkailu laitettava seis heti, 2 viikon karanteeni on vitsi, jota ketään ei noudata.
Saisiko vähän pitempää käppyrää? Viikko 27 oli täyttä aallonpohjaa ja tästä nyt ei kyllä saa mitään käsitystä, että onko 49 paljon vai vähän.
 
Saisiko vähän pitempää käppyrää? Viikko 27 oli täyttä aallonpohjaa ja tästä nyt ei kyllä saa mitään käsitystä, että onko 49 paljon vai vähän.

Edelleenkään tapausten määrällä ei ole merkitystä, koska jos taruntaluvun annetaan olla pidempiä aikoja yli yksi, niin sairaanhoidon kapasiteetti saavutetaan. Tämän vuoksi rajoitustoimet kannattaa aloittaa silloin, kun tartuntaluvun on havaittu olevan yli yksi ja tapausmäärät ovat mahdollisimman pieniä. Viivyttely johtaa vain turhiin sairastumisiin.
 
Toinen aalto on jo hyvällä alulla. Ulkomaanmatkailu laitettava seis heti, 2 viikon karanteeni on vitsi, jota ketään ei noudata.
Se lähde mistä linkkaamasi kuvaamasi ilmeisesti on, ei puhunut moisesta. Ennemminkin siellä korostettiin että ihmisten on noudatettava ohjeita ja että tilannetta seurataan miten tilanne kehittyy.

Oli siellä niitä yökerho sun muita kritiikkejä, ei niinkään ulkomaanmatkailun stoppiin laittamista. Mutta kun ulkomaanmatkusten mainitsit niin niissähän on kesän aikana muuteltu suuntaan että toiseen ohjeita tilanteen mukaan.

Kuvasi oli muuten HUS alueen, jota sitten yleistit. Kesällä on alueellisia piikkejä ollut muuallakkin.

Toinen aalto on jo hyvällä alulla.
Syksyä on pitkään pidetty ns toisenaallon ajankohtana, ajankohtana on toki pitkä, eli jos sellainen tulee tänävuonna, niin syksyyn osuu.
No Syksyä kai povattu sen takia että lomakausi rahoittuu , ja ihmiset "kokoontuu" arkipaikoille ja sisätiloihin, ja ilmat viilenee (jos sitä enään pidetään merkityksellisenä).


Otantani on pieni, mutta siitä mutu päätelmä.

mm. käsidesien tarjonta jolkisissa tiloissa vaihtelee suuresti, osa on kauden aikana parantanut tarjontaa, osassa paikkoja on suorastaan vaikea löytää.
Palveluiden toteutuksissa eroja, joissain paikoissa mennään kuin ei mitään, itsepalvelu jossa asiakkaat jonossa joutuvat käpälöimää samoja asioita, ja käsidesit kadoksissa. Osassa sitten käsidesiä joka paikassa tarjolla ja minimoitu käpälöinti.


Turvaväleistä ei enään pidetä kevään malliin kiinni. Jos joidenkin mukaan käsihygieni ei yksinään tarjoa turvaa, niin eikö entistä paremmin pitäisi pitää etäisyyttä.

En nyt panikoisi, mutta vähän hämää se että tuntuu että joillain ei niin väliä, joka taasen tuo mieleen että heitä juuri pitäisi vältellä.
 
Viimeksi muokattu:
Saisiko vähän pitempää käppyrää? Viikko 27 oli täyttä aallonpohjaa ja tästä nyt ei kyllä saa mitään käsitystä, että onko 49 paljon vai vähän.
HUSLAB%20tilasto%20netti%2003082020.jpg

Tos on vähän pitempi, eli näyttää aika hyvältä tällä hetkellä, jos verrataan vaikka juhannukseen. Ja kuitenkin näytteenottomäärät ovat kasvaneet. 0,3% on positivisuus.
 
Edelleenkään tapausten määrällä ei ole merkitystä, koska jos taruntaluvun annetaan olla pidempiä aikoja yli yksi, niin sairaanhoidon kapasiteetti saavutetaan. Tämän vuoksi rajoitustoimet kannattaa aloittaa silloin, kun tartuntaluvun on havaittu olevan yli yksi ja tapausmäärät ovat mahdollisimman pieniä. Viivyttely johtaa vain turhiin sairastumisiin.
Toisaalta täytyy muistaa, että näin pienissä luvuissa tilastollinen satunnaisvaihtelu on suurta, jopa liki 50% heitot voivat mennä satunnaisvaihtelun piikkiin. En vielä noilla tiedoilla väittäisi kasvun alkamista varmaksi mutta jos suunta jatkuu tälläkin viikolla, niin alkaa mennä vaikeaksi selittää lukuja ihan pelkäksi satunnaisvaihteluksi.

Luvuissa on toki mukana tuontitavarana tuodut tapaukset, joiden määrä voi hyvinkin olla kasvussa, koska epidemiatilanne heikkenee muualla.
 
Mitä tuohon parin viikon karanteeniin tulee ulkomaan matkailun osalta. Totta on, että sitä ei käytännössä mitenkään valvota.

Uskaltaisin kuitenkin väittää, että pelkkä valvomaton karanteeni vähentää Suomen ja kohdemaan välistä matkusteua ainakin 80% ellei jopa 90%. Ne, jotka karanteenimääräyksestä eivät piittaa, kuuluvat sitten tuohon vähemmistöön. Yhtä kaikki, jos matkailu vhenee 80% -> silloin voi myös olettaa ulkomaantuliaisten määrän vähenevän 80%. Tällainen tuliaisten väheneminen näkyy jo varmasti tilastoissa ja helpottaa huomattavasti viranomaisia altistuneiden jäljityksessä.

Lisäksi on muistettava seikka. Jos et noudata 2vko karanteenia, menet töihin, sairastut ja tartutat työkaverisi. Tästä tulee jo oikeasti sanktioita työnantajan puolelta. Luonnollisesti myös matkavakuutuksien suhteen lienee hiljaista, nimenomaan näissä 2 viikon karanteenimaissa. Karanteenimaassa olet siis käytännössä omillasi, jos sairastut siellä. Siihen vielä se, että yksikään matkatoimisto ei käytännössä myy pakettimatkoja karanteenimaihin. Ne, jotka tänne saapuu jonkun karanteenittoman maan kautta, lienevät selvä vähemmistö.
 
Pointti tuossa on nyt se, että 3 peräkkäistä kasvua tarkoittaa sitä, että määrät ovat tasan tarkkaan ja luotettavasti KASVUSUUNNASSA.
Ja tämä on ilmiö, joka on äärimmäisen vaikea pitää VAKIONA. Määrät joko kasvavat tai vähenevät. Lisäksi kasvu on erinäisistä syistä kiihtyvää, jos mitään ei tehdä.
Viimeisin askel osoittaa myös selkeää kiihtymistä.

Tuollaiset lukemat tarkoittavat, että rajoituksia on hölläilty liikaa ja jotain pitää joko palauttaa tai keksiä jotain uutta, vastaavan tehoista.

Koska nuo "tulokset" laahaavat ainankin pari viikkoa perässä, niin ensialkuun pitäisi palata rajoituksissa kokeeksi ainankin viikon 26 alkuun.
 
HUSLAB%20tilasto%20netti%2003082020.jpg

Tos on vähän pitempi, eli näyttää aika hyvältä tällä hetkellä, jos verrataan vaikka juhannukseen. Ja kuitenkin näytteenottomäärät ovat kasvaneet. 0,3% on positivisuus.
No tuota vähän veikkasinkin että näytetään vain sellainen pätkä, josta ei näy ettei lähtenyt viimeksikään. Ko. viikko ei ollut mikään varsinainen pohja.
 
Turvaväleistä ei enään pidetä kevään malliin kiinni. Jos joidenkin mukaan käsihygieni ei yksinään tarjoa turvaa, niin eikö entistä paremmin pitäisi pitää etäisyyttä.

En landesta tiedä, mutta erittäin monessa paikassa turvavälit on täysin epärealistinen ajatus. Jos nyt otetaan esimerkkinä vaikka Linnanmäki, niin jos nyt x tuhatta ihmistä on saanut päähänsä mennä sinne tiettynä aikana, niin sitten ne on siellä ja eivät voi ilmaksi tai 1,5 metrin väleiksi muuttua. Olen kuullut monistakin mammoista jotka ovat valittaneet turvavälien puutetta, haluaisin nähdä näiden mammojen mallintavan vaikka kuvassa miten 3000 erilaisiin laitteisiin samaan aikaan jonottavaa ihmistä pitää 1,5-2 metrin väliä ja miltä se käytännössä näyttää ja millaisessa utopiassa nämä ihmiset elää kun kuvittelevat että lapsia ja nuoria myöten tällainen kuvio oikeasti olisi mahdollinen. Koko turvavälikeskustelu on pääasiassa pelkkää teeskentelyä ja vastuun siirtoa.
Tai vaikkapa julkisen liikenteen väline, sinne tulee se määrä ihmisiä mitä sinne tulee, ja Suomessa ne jo ennen koronaa joka tapauksessa sijoittuvat maksimietäisyydelle toisistaan.

Paljon olennaisempi (ja luultavasti yhtä epärealistinen) asia olisi, että suomalaiset keski-ikäiset (50v+) miehet opettelisi aivastamaan/yskimään. Normitapa näillä on tehdä se mahdollisimman äänekkäästi ja 100% ilmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuossa kolmosessa estetään terveydenhuollon ylikuormitus ?

Ajatuksia tulee mieleen, mutta jos ei arvailla,

Nämä ei ainakaan, Hoito/rokotuksen olit tuostakin vaihtoehdosta poistanut, ns laumasuojakin tuosta myös poisjätetty.
Suosituksilla (esim. etätyösuositus, turhan matkustuksen välttäminen), kattavalla testauksella (jokainen vähänkin oireinen pääsee heti testeihin) ja tehohoitokapasiteetin lisäämisellä pääsee jo pitkälle. En näe kovin todennäköisenä, että Suomessa tarvitsisi tehdä mitään muuta, jos vain hyväksytään se, että päivittäisiä tartuntoja kyllä syntyy.

Ei ole Ruotsissakaan terveydenhuolto ylikuormittunut, siis oikeasti, korkeintaan iltapäivälehtien otsikoissa.

Niin siis hoitoa/rokotetta tässä odotellaan, mutta miten toimitaan sitä ennen, siitä tässä on kyse. On mahdollista, että rokote ei tule ihan pian tai mikä on sen teho.
 
HUSLAB%20tilasto%20netti%2003082020.jpg

Tos on vähän pitempi, eli näyttää aika hyvältä tällä hetkellä, jos verrataan vaikka juhannukseen. Ja kuitenkin näytteenottomäärät ovat kasvaneet. 0,3% on positivisuus.

Luetaanko me samoja lukuja? Juhannuksena mentiin tapausmäärissä olennaisesti alaspäin eli tartuntaluku oli alle yhden. Nyt mennään ylöspäin eli tartuntaluku on yli yhden (olettaen, että ulkomaan tuliaiset tai näin pienissä määrissä vaikuttava satunnaisuus ei ole kasvun syynä). Täten nykyinen elintapa on mahdoton pitkällä tähtäimellä kun taas juhannuksena ollut elintapa oli toimiva (joskin tähän saattaa vaikuttaa myös ilmat, jos viruksen on hankalampi selvitä juhannuslämpötiloissa/auringossa kuin nykyisissä ilmoissa).
 
En landesta tiedä, mutta erittäin monessa paikassa turvavälit on täysin epärealistinen ajatus. Jos nyt otetaan esimerkkinä vaikka Linnanmäki, niin jos nyt x tuhatta ihmistä on saanut päähänsä mennä sinne tiettynä aikana, niin sitten ne on siellä ja eivät voi ilmaksi tai 1,5 metrin väleiksi muuttua. Olen kuullut monistakin mammoista jotka ovat valittaneet turvavälien puutetta, haluaisin nähdä näiden mammojen mallintavan vaikka kuvassa miten 3000 erilaisiin laitteisiin samaan aikaan jonottavaa ihmistä pitää 1,5-2 metrin väliä ja miltä se käytännössä näyttää ja millaisessa utopiassa nämä ihmiset elää kun kuvittelevat että lapsia ja nuoria myöten tällainen kuvio oikeasti olisi mahdollinen. Koko turvavälikeskustelu on pääasiassa pelkkää teeskentelyä ja vastuun siirtoa.
Tai vaikkapa julkisen liikenteen väline, sinne tulee se määrä ihmisiä mitä sinne tulee, ja Suomessa ne jo ennen koronaa joka tapauksessa sijoittuvat maksimietäisyydelle toisistaan.

Paljon olennaisempi (ja luultavasti yhtä epärealistinen) asia olisi, että suomalaiset keski-ikäiset (50v+) miehet opettelisi aivastamaan/yskimään. Normitapa näillä on tehdä se mahdollisimman äänekkäästi ja 100% ilmaan.

Linnanmäen tulee asettaa riittävän alhainen väkimäärärajoitus. Samaten julkisiin liikennevälineisiin vain joka neljäs/kuudes/kahdeksas paikka käyttöön (tosin pakolliset maskit lienevät halvempi ratkaisu).

Suosituksilla (esim. etätyösuositus, turhan matkustuksen välttäminen), kattavalla testauksella (jokainen vähänkin oireinen pääsee heti testeihin) ja tehohoitokapasiteetin lisäämisellä pääsee jo pitkälle. En näe kovin todennäköisenä, että Suomessa tarvitsisi tehdä mitään muuta, jos vain hyväksytään se, että päivittäisiä tartuntoja kyllä syntyy.

Miksi ihmeessä etätyösuositus on peruttu?
 
En landesta tiedä, mutta erittäin monessa paikassa turvavälit on täysin epärealistinen ajatus. Jos nyt otetaan esimerkkinä vaikka Linnanmäki, niin jos nyt x tuhatta ihmistä on saanut päähänsä mennä sinne tiettynä aikana, niin sitten ne on siellä ja eivät voi ilmaksi tai 1,5 metrin väleiksi muuttua.
Ne se linnanmäki ei ehkä syy liimautua toisen perään muissa paikoissa.



Olen kuullut monistakin mammoista jotka ovat valittaneet turvavälien puutetta, haluaisin nähdä näiden mammojen mallintavan vaikka kuvassa miten 3000 erilaisiin laitteisiin samaan aikaan jonottavaa ihmistä pitää 1,5-2 metrin väliä ja miltä se käytännössä näyttää ja millaisessa utopiassa n...
Jos Linnanmäki ottaa väkeä enemmän sisään kuin sinne mahtuu, niin silloin osoitetaan Linnanmäkeä, ei mammojen tarvi sitä mallintaa, vaan se kuuluu ko paikkaa pyörittävälle taholle.

Tai vaikkapa julkisen liikenteen väline, sinne tulee se määrä ihmisiä mitä sinne tulee, ja Suomessa ne jo ennen koronaa joka tapauksessa sijoittuvat maksimietäisyydelle toisistaan.
En tiedä millaisia viruslinkoja julkiset liikennevälineet on, mutta jos niissä tarve rajoittaa nykyistä enemmän asiakasmääriä, niin sitten pitää rajoittaa. Kuten sanoit niin Suomessa asiakkaat sijoittuvat busseissa sun muissa maximi etäisyyksille toisistaa, (paitsi poistuessa/tullessa.), eli tuon rajoitukset toteuttaminen helppoa. (seuraukset sitten oma lukunsa)

Paljon olennaisempi (ja luultavasti yhtä epärealistinen) asia olisi, että suomalaiset keski-ikäiset (50v+) miehet opettelisi aivastamaan/yskimään. Normitapa näillä on tehdä se mahdollisimman äänekkäästi ja 100% ilmaan.
En ko ikäryhmän käytöksestö rieumuhuutoja anna, tai ainakin osa ko ryhmästä oli tiukimpaan aikaa aika hälläväliä asenteella.

Mutta tuota väitettäsi en oikein usko, jos nuo olisivat niitä pahimpia, niin miksi mm aiemmin postatun kuvan jutussa pahimpia olivat 22-49 vuotitaat. Jos ikäryhmä kohdennusta pitäisi tehdä, niin eikä se olisi silloin alle 50v ? eikä yli ?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuota väitettä en oikein usko, jos nuo lisivat niitä pahimpia, niin miksi mm aiemmin postatun kuvan jutussa pahimpia olivat 22-49 vuotitaat. Jos ikäryhmä kohdennusta pitäisi tehdä, niin eikä se olisi silloin alle 50v.

Pahimpia? Eniten liikkuvia ja toisia kohtaavia luultavasti. Pahin subjektiivisen havaintoni mukaan on huomiokeltaiseen pukeutunut "äijämäinen" mies 35-50 vuotta eväsostoksilla marketissa. "Köh köh, höhhöhhöö, pelkääks joku koronaa?!".
 
Miksi ihmeessä etätyösuositus on peruttu?
En tiedä, mutta ilmeisesti haitat vs hyödyt on nyt kallellaan noin päin. (jos puhutaan kevyestä suostiuksesta)

Se varmaan työpaikka kohtaista onko etätyöstä ollut millaista hyötyä vs lähityö, noin yleistäen voisi kuvitella että ne ongelmallisimmat paikat on niitä missä ei ole kokoaikana voinyt tehdä etätöitä. ja Lähityön lisääntyminen tuntee ehkä enemmän heillä jotka käyttää joukkoliikennettä ja kokoontuu työpäiviänä keskenään.

Työnantajalle kuitenkin tärkeää ettei työntekijät sairastu.
 
Hallituksen tulisi nopeasti laittaa tuo etätyösuositus takaisin voimaan. Valitettavasti on aika paljon työnantajia, jotka pakottavat vittuillakseen ihmiset toimiston koronalinkoon vaikka työt sujuvat hienosti etänäkin. Suositus on kuitenkin aika vahva sana tässä asiassa kuten kevät ja kesä näytti, vaikka ei mikään pakko olekaan.
 
Hallituksen tulisi nopeasti laittaa tuo etätyösuositus takaisin voimaan. Valitettavasti on aika paljon työnantajia, jotka pakottavat vittuillakseen ihmiset toimiston koronalinkoon vaikka työt sujuvat hienosti etänäkin. Suositus on kuitenkin aika vahva sana tässä asiassa kuten kevät ja kesä näytti, vaikka ei mikään pakko olekaan.

Eihän työnantajien tarvii hallitusta odottaa vaan voi tehä omiakin ratkaisuja.
 
Hallituksen tulisi nopeasti laittaa tuo etätyösuositus takaisin voimaan. Valitettavasti on aika paljon työnantajia, jotka pakottavat vittuillakseen ihmiset toimiston koronalinkoon vaikka työt sujuvat hienosti etänäkin. Suositus on kuitenkin aika vahva sana tässä asiassa kuten kevät ja kesä näytti, vaikka ei mikään pakko olekaan.

En usko tuolla olevan mitään väliä. Pelkkää kitkaa aiheuttaa paikoissa, joissa siihen ei syystä tai toisesta taivuta tai kyetä. Ne, jotka nyt voivat jo etätöitä tehdä vaikuttaisivat olevan etätöissä suositus tai ei ja työnantajat vaikuttaisivat sen sallivan.

Eihän työnantajien tarvii hallitusta odottaa vaan voi tehä omiakin ratkaisuja.

Rasti seinään, olen täysin samaa mieltä :D
 
Kyllä tää korona on varmasti opettanut niillä etätyötä vastustaville jäärille, että monet duunit onnistuu aivan mallikkaasti himassa. Jos nyt väkisin vaatii etätyönä tehtävään työhön työpaikalle, saattaisin miettiä duunin vaihtoa jos mitään suurempia ongelmia ei ole alkuvuonna esiintynyt.
 
Valitettavasti on aika paljon työnantajia, jotka pakottavat vittuillakseen ihmiset toimiston koronalinkoon vaikka työt sujuvat hienosti etänäkin. Suositus on kuitenkin aika vahva sana tässä asiassa kuten kevät ja kesä näytti, vaikka ei mikään pakko olekaan.
Jos työnataja suosii lähityötä, niin siinä yleensä on jokin syy.

On toki poikkeuksia ja tapauksia joissa ei ole laskettu oikein, mutta yksittäisten tapausten takia ei kannata tehä yleistä "pakkoa".

Oma lukunsa on sitten ne paikat joissa lähityön pitää määrätä sen takia että kaikilta yksilöiltä ei se etätyösuju.
 
Eihän työnantajien tarvii hallitusta odottaa vaan voi tehä omiakin ratkaisuja.
Työnantajalle suositus on siinä mielessä velvoittava, että jos työntekijä haluaa tehdä töitä etänä ja valtio suosittelee tätä, joutuu työnantaja perustelemaan miksi etätöitä ei voi suosituksista huolimatta tehdä. Eli kyllä suositus lisää merkittävästi etätyömahdollisuuksia niissäkin firmoissa, joissa etätyötä ei muuten sallita.
 
En usko tuolla olevan mitään väliä. Pelkkää kitkaa aiheuttaa paikoissa, joissa siihen ei syystä tai toisesta taivuta tai kyetä. Ne, jotka nyt voivat jo etätöitä tehdä vaikuttaisivat olevan etätöissä suositus tai ei ja työnantajat vaikuttaisivat sen sallivan.

Aika paljon varianssia tuntuu olevan kun katsoo lähipiiriä. Monen tuttavan työnantaja ilmoittanut, että lomien jälkeen paluu normaaliin ja toimistolle tultava töihin (näissä paikoissa ei ole ennen koronaakaan ollut sallittua tehdä etätöitä, vaikka työ on täysin autonomista asiantuntijatyötä..), joten tällaisille perse-työnantajille on pakko tehdä "suositus" kun ei muuten luonnistu.

Tuossa esim. muutaman isohkon suomalaisyhtiön linjauksia etätöistä, kyllä tuostakin hieman näkyy esim. UPM:n kohdalla linjaus, että toimisto on ensisijainen työskentelypaikka vaikkei sanaa "pakko" mainitakaan: Etätyösuositus kumotaan viikonloppuna – Selvitimme 10 työnantajalta, onko aika palata töihin vai jatketaanko joustavaa työntekoa

Itse ollut etätöissä maaliskuun alusta asti niin kuin 99% muistakin työntekijöistä ja meillä jatkuu toistaiseksi suositus siitä että kukaan ei tule toimistolle muuta kuin tulostamaan tms. ja tällöinkin pieni henkilömäärä kerrallaan ja läsnäolo täytyy merkata toimistoappiin, jotta mahdollisen altistumisen jälkeen tiedetään kuka ollut paikalla jne.

Kun suositus tulee valtion suosituksena, vaikka ei pakko olekaan tämä aihettaa huomattavaa painetta työnantajalle perustella miksi työtehtävää ei voisi suorittaa etätyönä. Yleensä syytä ei löydy ja työt tehdään kotoa käsin.

Varmaankin tulevaisuudessa tulee hyvin suosituksi ns. hybridimalli eli tarpeen mukaan työskennellään kotoa käsin 1-3pvä per viikko ja toimistolle kokoonnutaan vain tiimien "palaveripäiviksi" jolloin päivä käytetään tehokkaasti vuorovaikutuksessa ja edistetään / kootaan kotona tehdyt jutut porukalla. Toimistolle ei enää mennä puurtamaan omia juttuja kuulokkeet päässä.
 
En usko tuolla olevan mitään väliä. Pelkkää kitkaa aiheuttaa paikoissa, joissa siihen ei syystä tai toisesta taivuta tai kyetä. Ne, jotka nyt voivat jo etätöitä tehdä vaikuttaisivat olevan etätöissä suositus tai ei ja työnantajat vaikuttaisivat sen sallivan.
Isoin vaikutus sillä on varmasti viranomaisten keskuudessa. Valtiolla ja kunnilla tunnetusti aika orjallisesti noudatetaan mitä ylempää ohjeistetaan. Joten jos etätyötä ei enää suositella, palataan virastoihin istumaan kiltisti.

Tänään 29 uutta tartuntaa. Otos on vain muutama päivä, mutta suuntaus alkaa hieman jo huolettamaan.
 
Isoin vaikutus sillä on varmasti viranomaisten keskuudessa. Valtiolla ja kunnilla tunnetusti aika orjallisesti noudatetaan mitä ylempää ohjeistetaan. Joten jos etätyötä ei enää suositella, palataan virastoihin istumaan kiltisti.

Tänään 29 uutta tartuntaa. Otos on vain muutama päivä, mutta suuntaus alkaa hieman jo huolettamaan.

Ja näyttäis että etenkin Uudellamaalla.
 
Tästä tulee täysi uusinta keväästä. Hallitsematon leviäminen alkaa jälleen Uudeltamaalta. Ainoa ero on, ettei ketään enää kiinnosta suojautuminen.

Päätöksiä pitäisi tehdä nopeasti, mutta kiurukin vain levittelee käsiään ja selittää miten ollaan mukamas suvantovaiheessa.
 
Tästä tulee täysi uusinta keväästä. Hallitsematon leviäminen alkaa jälleen Uudeltamaalta. Ainoa ero on, ettei ketään enää kiinnosta suojautuminen.

Päätöksiä pitäisi tehdä nopeasti, mutta kiurukin vain levittelee käsiään ja selittää miten ollaan mukamas suvantovaiheessa .

Sanoko muka näin? Sehän on pihalla tilanteesta kuin lumiukko, tartunnat lisääntyy selkeästi.
 
Päätöksiä pitäisi tehdä nopeasti, mutta kiurukin vain levittelee käsiään ja selittää miten ollaan mukamas suvantovaiheessa.
Missä Kiuru näin sanoo? Hesarissa sanoo näin: ”Me pelkäämme tilannetta, jossa virus alkaa jälleen levitä tasaisena aaltona väestössä. Tällainen tilanne voi joillakin alueilla olla jo lähellä, mutta uhka ei ole vielä realisoitunut. Vielä ei voi sanoa, että epidemia olisi varmuudella kiihtynyt.”

Ja tottahan tuo on, varma ei vielä voi olla, nousupäiviä on aiemminkin nähty kesällä. Kiuru lupailee myös "useita toimia toisen aallon varalle."

Samassa jutussa kommentoi maskeja minusta ihan fiksusti: ”Suhtaudun maskeihin käytännönläheisesti. Maskin käyttö on otettava keinovalikoimaan, ja suosituksen pitää elää ajassa. Lähdemme liikkeelle suosituksesta, joka sopii kulloiseenkin tautitilanteeseen, ja meillä täytyy olla valmius tiukentaa sitä tilanteen muuttuessa.”

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 622
Viestejä
4 552 517
Jäsenet
75 033
Uusin jäsen
Jehu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom