Ilmeisesti kirjoitetun lukeminen ei ole vahvimpia osa-alueitasi. Selvennykseksi vielä sinullekin, missään vaiheessa en kirjoittanut että minä olen odottanu jotain tiettyä vaan että ihmiset ylipäätään.
Se että itse ilmeisesti tykkäät käydä yksiksesi ulkoilemassa, ei kerro siitä että monet muut tekisivät asiat toisin. Se ei ole validi argumentti että "etelänlomat, festarit, isot urheilutapahtumat ja baareissa käyminen on typerää" ja maailma olisi parempi paikka ilman näitä. Jos haluaa elää tynnyrissä, niin silloin elää. Mutta ei kannata vinkua muille jos haluaa sisältöä elämään eri tavalla ja virikkeillä.
Tulkitsenko oikein, et ole kirjoittanut festareista ja etelenlomista, mutta kuitekin niitä tarkoitat ? En oikein ota selvää.
Festarit, etelänlomat, isot urheilutapahtumat ovat monelle ilman muuta tärkeitä, samoin baareissa kännääminen, asioita mistä moni on valmis maksamaan huomattavan paljon.
Osa noista ilman coronaakin jossain määrin ongelmallisia ja nyt sen myötä huomattavan enemmän ongelmia.
Ihmiset on aiemmin selvinnyt pitkistäkin poikkeustiloista, ja viihtymis rajoituksista, mutta kyllä sitä viihdettäkin on yritetty tarjota.
Nyt kuitekin muistettava että tässä ei ole vielä montaakaan vuota kärvistelty, puhutaan enemminkin kuukausista. Vaikka puhuttaisiin kiivaimmaista pariutumisiästä niin varmaan sattuu, mutta ei kai tässä muuta erikoista kuin se että yksilön sijaan koskee vähän isompaa joukkoa, jonka taasen luulis helpottavan, kun muutkin ovat markkinoilta pois.
Ja verrattuna viimevuosisataan niin toimiihan ne markkinat rajoitustenkin aikanakin, kunhan netti auki ja liikkumista ja kohtaamista livenä ei ole kokonaa kielletty. Muistettava että meillä on päästy aika pienin rajoituksin verrattuna maihin joissa tilanne päässyt pahaksi ja joudutta jopa ulkonaliikkumiskieltoja käyttämään.
Isommassa kuvassa festareiden , ammattiurheiluseurojen, yökerhoketjujen talous sakkaa ja ne on kovilla vs joku mä en nyt pääse sekoileen tuntemattomien kanssa. Vielä isompi juttu on että talous pyörisi muutenkin kohtuudella, ja että olisi mahdollisuus hoitaa ihmiset ja tarjota perusturvaa.
Festarit, en tiedä, mutta viihderavintoloille, urheilutapahtumille mahdollisuus olla luovia, jos voivat järjestää tilanteen mukaan pieniriskisesti, niin sehän olisi hyvä. Kustannukset pomsahtaa, mutta halukkaille mahdollisuus, ravintoloille voisi olla ihan hyväksy että ns päihtyneet jäisi pileistä pois. Ehkä yksi tie avat ovia olisi ns syksyn korona appi, ehkä siihen pitäisi saada ko paikoissa lupa valvoa että todellakkin on käytössä ja että todellakkin noudattaa karanteeneja ja että ne voisi määrätä pakollisiksi.
Mutta miten suhtautua tartuntoihin jotka ovat liki itseaiheutettuja?