Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Onko tässä taloustilanteessa paljoakaan muita yrityksiä, jos puhutaan mikro-, startup- ja pk-yrityksistä?

Pointti on tietenkin, mikä on ollut yrityksen tilanne ennen kriisiä.

Tässä muutamia pointteja Roger Wessmanilta (MustReadin artikkelista):

  • Hallitusten ja keskuspankkien viime päivien toimet yritysten tukemiseksi muodostuvat ensi sijassa yrityksille myönnettävistä luotoista.
  • Kokonaissummat antavat hyvin harhaanjohtavan kuvan siitä, kuinka paljon tukea yritykset saavat ja mitkä tuen kustannukset ovat.
  • Lainat voivat tuottaa voittoa valtioille ja keskuspankeille. Kustannuksiksi ne kääntyvät vain, jos yritykset eivät pysty maksamaan lainoja takaisin.
  • Esimerkiksi Suomen Pankin puolen miljardin euron sijoitukset yritystodistuksiin ovat lyhytaikaisia lainoja vakavaraisille yrityksille, joiden kohdalla luottotappioriski on pieni.
  • Yritystodistukset ovat ensi sijassa suurten yritysten käyttämä rahoituskeino, mutta toimet voivat auttaa myös pk-yrityksiä vapauttamalla pankkien tasetta niiden lainoittamiseen.
  • Kriisitilanteissa yritykset ja pankit haluavat pitää enemmän rahaa kassassa pahimman varalta. Keskuspankit voivat tyydyttää tätä tarvetta ilman kustannuksia luomalla rahaa.
 
Noniin. Meillä pistettiin firma kiinni tänään. Kellään ei tietääkseni ole korona tartuntaa, mutta varmuuden vuoksi pistetään toiminta jäihin epämääräiseksi ajaksi kunnes koronatilanne on ohi. ei tiedä kauanko kestää. palkka sentään maksetaan normaalisti ja irtisanomisia ja lomautuksia ei meillä ainakaan ole. ainakin 2 viikkoa, ehkä jopa 2 kuukautta, eipä kukaan tiedä.

Alla vähän saksalaista grafiikkaa miten kauan pandemia kestää ja miten huippu menee kun voimakas kontaktien rajoitus viranomaistoimin aloitetaan eri päivien viiveellä.

Kyllä tuo vähintään puolen vuoden savotta näyttäisi olevan. Tosin talous taitaa romahtaa saksalaisennusteiden mukaan viimeistään kolmen kuukauden kohdalla kun maa on "kokonaan kiinni".

Kuva3.PNG


Kunnissa ja valtiolla on erikoista menoa kun esimerkiksi kirjasto on kiinni ja liikuntapaikat, mutta niiden henkilöstö jatkaa töissä täydellä palkalla ilman työvelvoitetta. Eikö näillekkin voisi olla joku laki että joko lomautus tai sitten palkka 70 prosenttia normista niin kauan aikaa kun töihin palaavat?
 
Valmistelee, pohtii, ehdottaa, suosittaa jne. jne.

Tätä samaa mantraa on kuultu jo ties kuinka kauan. Mahtikäskyllä vain kaikki kiinni. Väitän, että tulevana viikonloppuna asia on vielä auki, ja etätyöläiset suuntaavat yöelämään nollaamaan päänsä.

No jos luet tuon niin siinä lukee että lainsäädäntö on osoittautunut vaikeaksi tässä tilanteessa.
 
Sama juttu, armeija-aikaan oltiin vartioimassa jotain onnettomuuspaikkaa räkäpäät lippaassa. Sellaiseen käyttöön varusmiehiä voidaan vielä käyttää, mutta ihan turha olisi alkaa laittamaan tässä vaiheessa jotain lippa vinossa viipottavia myöhäisteinejä kovat piipussa partioimaan mihinkään muualle kuin tiesuluille.

Vekaranjärvellä 90-luvun lopussa laitettiin varusmiehet viikonlopuiksi vartioimaan asevarastoa metsään. Ihan perus tykkimiehet siis. Näille annettiin sinetöidyt lippaat, joissa 5 kpl kovia. Luonnollisesti piti kirjoittaa pitkä raportti, jos lippaan sinetin oli murtanut.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Vekaranjärvellä 90-luvun lopussa laitettiin varusmiehet viikonlopuiksi vartioimaan asevarastoa metsään. Ihan perus tykkimiehet siis. Näille annettiin sinetöidyt lippaat, joissa 5 kpl kovia. Luonnollisesti piti kirjoittaa pitkä raportti, jos lippaan sinetin oli murtanut.

Ja yksi sotilaspoliisi oli lisäksi vartiossa ja kantahenkilökunta kävi vahtimassa. Ei mahdollisille reserviläiselle nyt missään nimessä mitään aseita jaettaisi. Korkeintaan annettaisiin lisäresursseja "turhiin" hommiin että oikeat poliisit voivat hoitaa työnsä, eikä kaikkien tarvitsisi seistä jossain suluilla 3:ssa vuorossa toimettomana. Jos isompia liikkumisrajoituksia tulee (muiden maiden kaavassa), niin poliisi tarvitsee aivan varmasti jostain lisää henkilöstöä auttamaan. Ensin varmaan eläkeläiset (siis viroista) ikävarauksella, sitten ehkä kantahenkilökunta ja mahdollisesti osa reservistä (kuten sotilaspoliisit, jotka saaneet riittävän koulutuksen seistä passissa, ohjata liikennettä, jne. ja osaavat puhua).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tyhmä kysymys kun en jätteiden hävittämisestä ole kovin hyvin perillä; missä kohtaa biojätteen matkaa mahdollinen altistus ihmiseen voisi tapahtua?
Heitän pari vaihtoehtoa, mutta tämä ei välttämättä ole totuus, ja oletan näillä puheilla, että biojätteestä tehdään kaasua(ja lannoitteita), voi päteä myös, mikäli tehdään biodieseliä. Tai ihan perinteistä multaa.

1. Biojäteet hajotetaan mekaanisesti ja miesvoimin, ennen prosessiin syöttöä. Tässä voi olla mahdollisuus altistumiselle.

2. Prosessissa voi tulla häiriöitä, kuten "tukoksia", nämä poistetaan lähinnä miesvoimin, eli riski altistumiselle.

3. Prosessissa on järkyttävät määrät nestettä jätteen seassa, ja nesteen lämpötila on ~15-45 °C, jossain laitoksissa myös ~50-75 °C, mutta se on vähemmän käytetty. Työukot oleilee samassa tilassa, joten roiskeet/kosteus on tässä (pieni) riski.

4. Lopputuotteena tulee kaasua, ja kokeilussa (jos ei jo tuotannossa) on ravinteiden tuotanto sivuvirroista. Ravinteiden mukaan voi päättyä virus, mutta sen selviämisestä esim typpiliuoksessa en tiedä. Fosfori on kuivaa raetta, jossa virus tuskin selviää.

Pidän näitä kyllä aika pienenä riskinä, mutta varotoimenpidehän tämä vain on.
 
HS:ssä olevan mielipidekirjoituksen mukaan yliopistoilla on ollut mahdollisuus alkaa tehdä coronatestausta. Syytän suoraan hallitusta ja THL:ää siitä, että tähän mahdollisuuteen ei ole tartuttu jo tammikuussa.

Mikäli testauskapasiteetti olisi ollut suurempi, olisi voitu alkuvaihetta venyttää pidemmälle laajemmalla testauksella ja näin saada mm. koulujen sulkemista viivästettyä. Olennaisinta olisi kuitenkin ollut se, että tietoa viruksesta olisi saatu lisää ajan myötä ja lisäksi olisi saatu enemmän aikaa etsiä lääkkeitä ja kehittää rokotetta sekä laajentaa tehohoidon kapasiteettia. Tämä mahdollisuuksien käyttämättä jättäminen tulee johtamaan tarpeettomiin kuolemiin, jotka olisi voitu säästää olennaisesti nollakustannuksilla.

edit. Sanomattakin on selvää, että edelleenkin testauskapasiteettia kannattaisi kasvattaa.
 
Eikö poikkeustilan tarkoitus ole nimenomaan kiertää sitä hankalaa lainsäädäntöä kriisiaikoina?
Eli kaikkien kädet on sidotut, eikä kukaan voi oikeastaan tehdä mitään? Pitänee siis vain odotella, että korona menee itsekseen ohi.
Niinhän se on tehnytkin, mutta se ei tarkoita, Toveri Marin olisi nyt joku Suomen diktaattori, vaan vallalla on yhä rajoituksia, ihmisillä oikeuksia ja näistä poikkeamiseen tarvitaan hyvin raskaita perusteita. Mikä on ihan äärettömän hyvä ja tärkeää.

Kyllä sille on syynsä, että edes poikkeusalailla ei saa tehdä ihan mitä vaan. Muuten me olisimme alta aikayksikön diktatuurin alla, kun kaikki mitä tähän vaadittaisiin olisi, että osaa sanoa poikkeustila. Tästä mahdollisuudesta seuraa paljon pahempaa kuin koronaepidemia.

Ja se että toimitaan lain mukaisesti ja käytetään päivä tai pari valmisteluun ei ole sama asia kuin että odotellaan, että korona menee itsekseen ohi. Sitäpaitsi jo tähän astiset toimet ovat aika paljon enemmän kuin odottelua, että menee itsekseen ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Eli kaikkien kädet on sidotut, eikä kukaan voi oikeastaan tehdä mitään? Pitänee siis vain odotella, että korona menee itsekseen ohi.

Kirjoitatko näitä tosissasi vai yritätkö tahallaan ymmärtää väärin? Lainsäädäntö ei onnistu tuosta vain minuuteissa, vaan vaatii valmistelua. Ne rajoitukset tulevat heti kun valmistelu on tehty. Käsiä ei ole sidottu, vaan valmistelu vie aikaa. Pitää selvittää, mitä saa tehdä valmiuslain puitteissa, mitä perustuslaki määrää. Ei voi vain todeta, että "kaupat kiinni", sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
En oikein tajua tätä, että lakiteknisesti tiukempien rajoituksien antamien vie päiviä valmistelutyötä. Miksi näitä rajoituksia, ei voisi nyt kuitenkin jo viestiä VAHVOINA suosituksina? Vaatii enemmän pokkaa pitää sitä juottolaa auki, kun seikkaperäisesti ohjeistettu sulkemaan ja lainsäädäntö seuraa perässä.
 
Näitä "vain Suomessa" ongelmia kun kukaan ei ole tullut lakia säädettäessä ajatelleeksi että poikkeustilanteessa voisi joutua pistämään baarit kiinni :facepalm:

Mutta siis, jos sieltä poikkeuslaista löytyy ulkonaliikkumiskielto, niin sellaiseen voi säätää rajaukset sakon uhalla, ja poliisit ratsaamaan auki olevien baarien asiakkaita :tup:
 
En oikein tajua tätä, että lakiteknisesti tiukempien rajoituksien antamien vie päiviä valmistelutyötä. Miksi näitä rajoituksia, ei voisi nyt kuitenkin jo viestiä VAHVOINA suosituksina? Vaatii enemmän pokkaa pitää sitä juottolaa auki, kun seikkaperäisesti ohjeistettu sulkemaan ja lainsäädäntö seuraa perässä.

Yrittäjät on aika vahvasti viestineet että eivät voi suosituksesta laittaa oviaan kiinni, koska tällöin jää keskeytysvakuutuksesta rahat saamatta. Tämä tilanne on selkeästi tajuttu, jolloin luonnollisesti jätetään ne turhat suositukset antamatta ja tehdään ne määräyksinä kuten asiaan kuuluu.

Tässä esimerkkiä:
 
Yrittäjät on aika vahvasti viestineet että eivät voi suosituksesta laittaa oviaan kiinni, koska tällöin jää keskeytysvakuutuksesta rahat saamatta. Tämä tilanne on selkeästi tajuttu, jolloin luonnollisesti jätetään ne turhat suositukset antamatta ja tehdään ne määräyksinä kuten asiaan kuuluu.
Jotkut eivät noudata, jotkut noudattavat. Mitään vahinkoa seikkaperäisestä VAHVASTA suosituksesta ei ole, kun lainsäädäntö seuraa perässä heti kun saadaan aikaiseksi. Jos esim. 50% seikkaperäistä ohjeistusta tottelee, niin sillä on iso vaikutus.
 
Kukas niin on väittänyt että ei voi tehdä mitään?

Olisko nyt pikkuhiljaa aika lopettaa asioiden kärjistäminen ja olkiukkoilu?

Ei ole kukaan väittänyt, mutta jos nyt katsoo Marini, Kulmunin ja muiden tyttöjen venkoilua, niin eihän sieltä vaikuta oikein valmista tulevan, kun ei saada aikaiseksi.
 
Yrittäjät on aika vahvasti viestineet että eivät voi suosituksesta laittaa oviaan kiinni, koska tällöin jää keskeytysvakuutuksesta rahat saamatta.
Kyllä voivat. Oikea termi on, että eivät halua koska se olemattoman pieni liikevaihtokin on parempi kuin ei liikevaihtoa ollenkaan.
 
Sairaanhoitaja siskoni kertoi tossa että kiirettä on töissä nyt. Kuulemma työkavereitakin on sairaslomalla koronaan viitaavilla oireilla, mutta ei testata koska joutuisivat kaikki hoitaja kollegat karanteeniin ja terveydenhuolto vaarantuisi.

Ihan ymmärrettävää mutta silti tuntuu pieneltä kikkailulta että saadaan pidettyä sairaalat auki.. ehkä hyvä näin.
 
Jotkut eivät noudata, jotkut noudattavat. Mitään vahinkoa seikkaperäisestä VAHVASTA suosituksesta ei ole, kun lainsäädäntö seuraa perässä heti kun saadaan aikaiseksi. Jos esim. 50% seikkaperäistä ohjeistusta tottelee, niin sillä on iso vaikutus.

Se että suosituksiin laittaa sanan "vahva" eteen, ei muuta sitä että ne on suosituksia vailla minkäänlaista valvontaa ja sanktioita. Suosituksia on nyt annettu vaikka kuinka, ja ne eivät näy olevan riittävän tehokkaita, muutenhan tässä ei lisätoimia tarvitsisi miettiäkään.
 
Kyllä voivat. Oikea termi on, että eivät halua koska se olemattoman pieni liikevaihtokin on parempi kuin ei liikevaihtoa ollenkaan.

Niin, paitsi että jos yrittäjän oma henkilökohtainen toimeentulo on tuosta täysin kiinni, niin ei se nyt ihan pelkästä halusta ole kiinni. Moni ei haluaisi käydä töissä, mutta pakko on kun jollain pitää elää.
 
Yrittäjät on aika vahvasti viestineet että eivät voi suosituksesta laittaa oviaan kiinni, koska tällöin jää keskeytysvakuutuksesta rahat saamatta. Tämä tilanne on selkeästi tajuttu, jolloin luonnollisesti jätetään ne turhat suositukset antamatta ja tehdään ne määräyksinä kuten asiaan kuuluu.
Vakuutusyhtiössä työskentelevä ystävä arvioi eilen, että ainakin heidän vakuutustensa osalta vain ja ainoastaan ne yritykset / yrittäjät, joilla on laaja henkilökeskeytysvakuutus voisivat saada korvauksia ja hekin vain omaa / vakuutussopimuksessa mainittuja muita avainhenkilöitä koskien silloin, kun näiden työnteko estyy.
Siitä, että yritystoiminta keskeytetään määräyksellä ei ainakaan heidän yhtiönsä vakuutusehtojen mukaan olisi korvaamassa yhtään mitään. Tämä riskiarvio on tullut torstaina pääkonttorista.
 
Ei ole kukaan väittänyt, mutta jos nyt katsoo Marini, Kulmunin ja muiden tyttöjen venkoilua, niin eihän sieltä vaikuta oikein valmista tulevan, kun ei saada aikaiseksi.

Vaikka siellä istuisi itse Mussolini yksinvaltiaana, niin asiat ei silti tapahdu sen nopeammin kuin nyt. Kulisseissa asioita valmistellaan hyvää vauhtia, kaikkea ei tarvitse heti kertoa lehdistölle. Malttia.
 
Jotkut eivät noudata, jotkut noudattavat. Mitään vahinkoa seikkaperäisestä VAHVASTA suosituksesta ei ole, kun lainsäädäntö seuraa perässä heti kun saadaan aikaiseksi. Jos esim. 50% seikkaperäistä ohjeistusta tottelee, niin sillä on iso vaikutus.
Kyllä niitä suosituksia on ollut media täynnä, ja enemmän kuin 50% niitä jo tottelee. Foorumi antaa vähän vääristyneen kuvan kun kärjistetään kaikkien hilluvan baareissa, tottakai siellä on sitä vastuutonta porukkaa, mutta aivan varmasti kävijämäärät on radikaalisti laskeneet.

Nyt sitten pohditaan onko välttämätöntä estää myös se jäljelle jäävä ja näyttää siltä, että ollaan päätymässä lopputulokseen että on. Valmiuslaki ei anna valtuuksia tehdä mitään, mikä ei ole välttämätöntä uhan torjumiseksi.

Kyllähän tuo laki antaa mahdollisuuden vaikka mihin.
Kyseinen laki ei anna mahdollisuutta mihinkään, paitsi välttämättömiin toimiin ja niihinkin vain jos samaa ei voida saavuttaa normaaleilla toimivaltuuksilla:
"4 §
Toimivaltuuksien käyttöperiaatteet


Viranomaiset voidaan oikeuttaa poikkeusoloissa käyttämään vain sellaisia toimivaltuuksia, jotka ovat välttämättömiä ja oikeasuhtaisia 1 §:ssä säädetyn tarkoituksen saavuttamiseksi. Toimivaltuuksia voidaan käyttää vain sellaisin tavoin, jotka ovat välttämättömiä lain tarkoituksen saavuttamiseksi ja oikeassa suhteessa toimivaltuuden käyttämisellä tavoiteltavaan päämäärään nähden.


Tämän lain mukaisia toimivaltuuksia voidaan käyttää vain, jos tilanne ei ole hallittavissa viranomaisten säännönmukaisin toimivaltuuksin."
 
Täh ( Esimerkiksi ravintoloiden toimintaa tai muuta elinkeinotoimintaa ei voi kieltää lailla. ) kyllähän ne kylpylät ja umahallitkin saatiin kiinni. Eikö voitaisi kuitenkin rajoittaa aukioloa esim kielletään aukiolo 22-06 niin yökerhot yms ainakin saataisiin kiinni.
Kylpylät saavat olla auki. Uimahallit eivät ole yksityisiä vaan julkista sektoria.
 
Yökerhot menisivät varmaan kiinni viimeistään sillä jos kiellettäisiin anniskelu ravintoloissa klo 18 - aamu 10. Toki jos anniskelu kiellettäisiin 24/7 nyt niin ne lähiöräkälätkin pistäisivät ovet kiinni kun ei taida niiden perusasiakkaita päivisin paljoa limsojen maistelut kiinnostaa eikä niiden myynnistäkään saa katetta jolla aukiolon saisi kannattavaksi.
 
Vaikka siellä istuisi itse Mussolini yksinvaltiaana, niin asiat ei silti tapahdu sen nopeammin kuin nyt. Kulisseissa asioita valmistellaan hyvää vauhtia, kaikkea ei tarvitse heti kertoa lehdistölle. Malttia.
Juuri näin. Valmiuslakiin ja sen esitöihin on ihan syystä laitettu edellytyksiä, rajoitteita, hidasteita ja lukkoja.
Nyt raju kärjistys: Jos ei olisi, niin vallanhan voisi kriisitilanteessa ottaa juuri joku Mussolini tai Stalin, joka päättäisi koronakriisitilanteessa ratkaisuksi, että (terveiden kansalaisten suojaamiseksi) kalliin hoidon sijaan lähetetään kaikki oireiset eristyksiin ”Siperiaan” raikkaisiin leiriolosuhteisiin, tai jopa ammutaan.
 
Kuulin tänään tutulta lakimiehenä että ainoastaan OP Pohjolalla on vakuutuksia joissa maksetaan korvauksia pandemian keskeyttäessä liiketoiminnan. Sekin erillinen kallis vakuutus. Muut eivät korvaa.
 
Kyllä niitä suosituksia on ollut media täynnä, ja enemmän kuin 50% niitä jo tottelee. Foorumi antaa vähän vääristyneen kuvan kun kärjistetään kaikkien hilluvan baareissa, tottakai siellä on sitä vastuutonta porukkaa, mutta aivan varmasti kävijämäärät on radikaalisti laskeneet.

Nyt sitten pohditaan onko välttämätöntä estää myös se jäljelle jäävä ja näyttää siltä, että ollaan päätymässä lopputulokseen että on.

Totta kai on. Jos kadulla on vaikkapa neljä lähiöräkälää ja niistä kolme on vapaaehtoisesti suljettu ja yksi auki, niin sitten niiden kaikkien neljän asiakaskunta (siltä osin kuin haluavat baarissa käydä) pakkautuu siihen yhteen. Tunnelma tiivistyy ja meno kovenee.
 
Kuulin tänään tutulta lakimiehenä että ainoastaan OP Pohjolalla on vakuutuksia joissa maksetaan korvauksia pandemian keskeyttäessä liiketoiminnan. Sekin erillinen kallis vakuutus. Muut eivät korvaa.

En nyt lakimies ole, mutta eikös tuossa poistu tarve maksaa palkkaa ja työntekijät saa tulonsa muualta (kelan karanteeniraha?)? Saattaa myös saada väännettyä vuokrasta jotain pois, koska ei voi harjoittaa liiketoimintaa tiloissa. Jotain kuluja kuitenkin saa yritykseltä alas.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt lakimies ole, mutta eikös tuossa poistu tarve maksaa palkkaa ja työntekijät saa tulonsa muualta (kelan karanteeniraha)? Saattaa myös saada väännettyä vuokrasta jotain pois, koska ei voi harjoittaa liiketoimintaa tiloissa. Jotain kuluja kuitenkin saa yritykseltä alas.
Eihän ne työntekijät ole karanteenissa jos eivät ole altistuneet->ei karanteenirahaa
 
En nyt lakimies ole, mutta eikös tuossa poistu tarve maksaa palkkaa ja työntekijät saa tulonsa muualta (kelan karanteeniraha?)? Saattaa myös saada väännettyä vuokrasta jotain pois, koska ei voi harjoittaa liiketoimintaa tiloissa. Jotain kuluja kuitenkin saa yritykseltä alas.
Yrityksillä on yleensä kaiken maailman juoksevia kuluja, vaikka koko henkilöstö olisikin lomautettu. Lainat, osamaksut, liittymämaksut, verot ja veroluonteiset maksut, kiinteistöt ja tilavuokrat, lomien/ja irtisanomispalkkojen maksu jne. jne.
Jos et saa noita neuvoteltua, keikkaat nurin. Jos on pien- tai perheyritys, pitäisi yrittäjän perheineen itsensäkin elää jollain.
Varmaan pahin tilanne on silti pk-yrityksellä, jolla työtä riittää, mutta asiakkaiden maksukyky alkaa hajota. Silloin kulut pyörii, mutta kassaan ei tuu rahaa, tai tulee valtavalla viiveellä ja tipoittain. Ja lomauttaminen tai irtisanominenkin on vaikeaa, kun työtä kuitenkin olisi.
Tuollaisia kun alkaa olla samassa ketjussa useita, kaataa ne itse kaatuessaan myös muita yrityksiä ympäriltään. Maksukyvyttömyys on myös kuin virus. Leviää pikkuhiljaa, kunnes räjähtää epidemiaksi.
 
Erittäin hyvin sanottu:

Pitäisikö tuonne laittaa edes tiedottamaan joku muu?
 
Yrityksillä on yleensä kaiken maailman juoksevia kuluja, vaikka koko henkilöstö olisikin lomautettu. Lainat, osamaksut, liittymämaksut, verot ja veroluonteiset maksut, kiinteistöt ja tilavuokrat, lomien/ja irtisanomispalkkojen maksu jne. jne.
Jos et saa noita neuvoteltua, keikkaat nurin. Jos on pien- tai perheyritys, pitäisi yrittäjän perheineen itsensäkin elää jollain.
Varmaan pahin tilanne on silti pk-yrityksellä, jolla työtä riittää, mutta asiakkaiden maksukyky alkaa hajota. Silloin kulut pyörii, mutta kassaan ei tuu rahaa, tai tulee valtavalla viiveellä ja tipoittain. Ja lomauttaminen tai irtisanominenkin on vaikeaa, kun työtä kuitenkin olisi.
Tuollaisia kun alkaa olla samassa ketjussa useita, kaataa ne itse kaatuessaan myös muita yrityksiä ympäriltään. Maksukyvyttömyys on myös kuin virus. Leviää pikkuhiljaa, kunnes räjähtää epidemiaksi.

Juu tiedän. Tullut tuota harjoiteltua muutaman vuoden.

Sitä meinasinkin, että jos nuo pakoitetaan sulkemaan, niin saattaa olla jotain mahdollisuuksia saada pienennystä noihin kuluihin. Riippuu aika pitkälti sopimuksista. Rahat vakuutuksesta nyt on selkeästi aika toivotaan toivotaan tilanne. Lähes jokaisessa vakuutussopparissa mitä muistan lukeneen, on aina ollut se force majeure pandemialle jne.
 
Ei ole kukaan väittänyt, mutta jos nyt katsoo Marini, Kulmunin ja muiden tyttöjen venkoilua, niin eihän sieltä vaikuta oikein valmista tulevan, kun ei saada aikaiseksi.
Kun vertaa esim. Sveitsin harmaahapsisiin miesjohtajiin, niin hemmetisti tiukemmat toimet käytössä aikaisemmassa vaiheessa.

Myös Ranskassa ja Espanjassa myös miesjohtajat ovat ihan helisemässä ja päästivät maansa ihan kuralle ennen kuin tekivät mitään.
 
Kun vertaa esim. Sveitsin harmaahapsisiin miesjohtajiin, niin hemmetisti tiukemmat toimet käytössä aikaisemmassa vaiheessa.

Myös Ranskassa ja Espanjassa myös miesjohtajat ovat ihan helisemässä ja päästivät maansa ihan kuralle ennen kuin tekivät mitään.
Meillä tietysti se etu, että tullaan jälkijunassa ja tietoa enemmän käytettävissä.
 
Kun vertaa esim. Sveitsin harmaahapsisiin miesjohtajiin, niin hemmetisti tiukemmat toimet käytössä aikaisemmassa vaiheessa.

Myös Ranskassa ja Espanjassa myös miesjohtajat ovat ihan helisemässä ja päästivät maansa ihan kuralle ennen kuin tekivät mitään.
Suomella on ollut se etu, että on tullut tartuntojen määrässä hieman jälkijunassa Keski- ja Etelä-Euroopan maihin verrattuna, joten on voitu ottaa sieltä opiksi ja on ollut "varaa" vähän tunaroidakin.

Tosin Suomessakin oli ensimmäinen korona-tapaus siis jo melkein kaksi(2) kuukautta sitten!
 
Suomen etuna on epäsosiaalinen kansa ja jopa muihin pohjoismaihin verrattuna todella löyhä asukastiheys.

Suomessa ei vain missään ole vastaavaa kuhinaa ihmisiä kuin yhtään suuremmissa euroopalaisissa kaupungeissa on liki jatkuvasti. Ja ihmisiä jotka luottaisi siinä määrin julkiseen infraan.
 
Paljon armeijan autoja kuulemma Stadin keskustassa liikkeellä, nytkö tulee sulut?
Armeijalla on tälläkin hetkellä menossa harjoitukset mitkä kestää koko viikon muistaakseni ja harjoitus on ympäri pk-seutua. Ja noita harjoituksia on jatkuvasti. Ei sen kummempaa ja joku taas lietsoo paniikkia turhaan ihmisiin. Kaikista harjoituksista löytyy tiedot netistä ja niitä ilmoituksia oli myös teipattuna alueilla mitä se koskee.
 
Suomen etuna on epäsosiaalinen kansa ja jopa muihin pohjoismaihin verrattuna todella löyhä asukastiheys.
Se pöpö ehtii tarttua siinä lottokoneen jonossa vaikka mitään ei puhuttaisikaan. Mutta siis suurissa kaupungeissa tartuntapintaa on moninkertaisesti. Luin tuossa pari viikkoa sitten Suomen historiasta, ja tervankeiton kohdalla oli maininta kuinka väestö kasvoi syrjäseuduilla huomattavasti nopeammin kuin kaupungeissa. Syynä oli se, että kulkutaudit eivät levinneet näissä samalla tavalla.
 
Sisäministeri Ohisalon vastauksia kun kuunteli, niin oli onni että iski korona, eikä vihreät miehet. Tietenkin Suomessa pitää arvostaa sitä, että kunnioitetaan lakia ja esim. Keski-Euroopassa tiettyjen maiden osavaltiot saattoivat hetkessä tehdä päätöksiä vs. Suomi, missä laki jarruna. Silti koko "poikkeustila" on ihan vitsi tällä hetkellä. Ainoa näkyvä ero on tällä hetkellä se, että päiväkoti on hiljainen ja koulu kiinni. Odotin viikko sitten vähän enemmän. En vieritä hallituksen niskaan tätä, vaan ilmeisesti meillä on vaan vähän prosesseissa vikaa, kun lait estävät tekemästä yhtään mitään konkreettista ja kaikki on lähtökohtia, toiveita, harkintaa, ohjeita ja muuta poliittista paskapuhetta. Lisäksi 1-3 luokkalaisten edestakaisin veivaaminen ja sitten toive kotona pysymisestä on täydellistä poliittisen johtajuuden pehmeyttä ja kyvyttömyyttä tehdä päätöksiä syy-seuraksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Se pöpö ehtii tarttua siinä lottokoneen jonossa vaikka mitään ei puhuttaisikaan. Mutta siis suurissa kaupungeissa tartuntapintaa on moninkertaisesti. Luin tuossa pari viikkoa sitten Suomen historiasta, ja tervankeiton kohdalla oli maininta kuinka väestö kasvoi syrjäseuduilla huomattavasti nopeammin kuin kaupungeissa. Syynä oli se, että kulkutaudit eivät levinneet näissä samalla tavalla.
Tietysti, mutta esimerkiksi italiaan tai saksaan verrattuna meillä on melkoisen eri tilanne justiinsa tartuntapinnan muodossa. Ei välttämättä vaikuta toki mitään loppuviimein tartunna nsaaneiden lopulliseen määrän mutta voi vaikutta melkoisesti leviämisnopeuteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 060
Viestejä
4 573 966
Jäsenet
75 352
Uusin jäsen
jannu87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom