Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Jotain muutakin pitäisi tehä kuin uskoa vaan pelkästään rokotteiden varaan.
En tiedä etkö ole seurannut uutisointia, mutta testausta, jäljitystä ja karanteeneja määrätään koko ajan. Koronaan sairaalassa toimivia lääkkeitä otetaan käyttöön siinä määrin kun niitä kehitetään ja saadaan (vaikka maksavatkin tonnin/pari lisää potilaan hoitoon). Rokoteaikoja annetaan ja aika isolla osalla paikkakunnista jonkinlaisia pop-up pisteitä siihen sina välillä on. Koronapassilla yritetään pitää sairaalahoidon tarve tasaisempana ja pienempänä (koska rokotetut tarvitsevat marginaalisen määrän sairaalapaikkoja rokottamattomiin nähden).

Rokotteet ovat se ainoa tie ulos pandemiasta. Toki täydellinen ulkonaliikkumiskielto (esim. 14vrk) pysäyttäisi taudin myös. Ongelma siinä on tietty, että se ei käytännössä ole mahdollista ja kun liikkuvuus palautetaan niin tauti kyllä tulee takaisin. Eipä influenssaakaan voida pysäyttää, vaan sen haittoja pienennetään rokottamalla.

Uusia variantteja vastaan varmaan tulee uusiakin rokotteita toki, mutta tämä on aika normaalia että rokotteita parannetaan sitä mukaa kun tarvetta tulee tai uusia variantteja ilmestyy. Toimii muidenkin virusten ja rokotteiden kohdalla vastaavasti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Huomautus - jätä tällainen provosointi ja flamettaminen pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
No ihan jotta teitä vituttaisi mahdollisimman paljon niin minä en ainakaan sitä rokotetta ota ellei ole aivan pakko :) tai ainakaan lääketieteellisistä syistä en sitä ottaisi
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
No ihan jotta teitä vituttaisi mahdollisimman paljon niin minä en ainakaan sitä rokotetta ota ellei ole aivan pakko :)
Huono trolli siis. Mitä sitä välittämään, jos tauti tarttuu ihmisiin eteenpäin ja porukkaa kuolee kun sattuu ketjuun vanhus tai muuten heikkokuntoinen.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Joo, vittuilemallahan ne rajoitukset poistuvat todella paljon nopeammin.... Eikun eivät poistukaan. Rokottamatta jättäminen altistaa itsensä vakavalle tautimuodolle ja turhaan hidastaa pandemiasta pois pääsyä. Johan se laskennallisesti näillä leviämismäärillä rokottamattomaan osuu 30-50% todennäköisyydellä tänä talvena se virus (deltalta, Omicron todennäköisesti nostaa osumistodennäköisyyttä), joten en ymmärrä tyhmää riskinottoa. Vähän kuin ajaisi autolla ilman turvavyötä ja tietäisi että 30% todennäköisesti ajaa talven aikana kolarin. Sitten vain nopeudesta ja tilanteesta riippuu, että käykö mitään vai käykö pahasti. Lohtua tietty tuo, että suurin osa kolareita tapahtuu kaupunkinopeuksissa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
505
Ja otetaanhan muitakin rokotteita useita piikkejä, influenssaan joka vuosi, jäykkäkouristukseen noin 10 vuoden välein jne. Ei tässä ole mitään ihmeellistä
Puhu vaan ihan omasta puolesta. Ensimmäistäkään rokotetta en ole ottanu yli 30 vuoteen. Olisi ainakin itselle hyvin hämmentävää juosta rokotuksissa kuin koira. Niillä nyt jokseenkin ymmärrän rokotukset, kun elämä on vähän toisenlaista.

On ollut tapana syödä lääkkeitä tarpeeseen. Ei varmuuden vuoksi
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Puhu vaan ihan omasta puolesta. Ensimmäistäkään rokotetta en ole ottanu yli 30 vuoteen. Olisi ainakin itselle hyvin hämmentävää juosta rokotuksissa kuin koira. Niillä nyt jokseenkin ymmärrän rokotukset, kun elämä on vähän toisenlaista.

On ollut tapana syödä lääkkeitä tarpeeseen. Ei varmuuden vuoksi
Sen verran haluaisin muistuttaa, että jäykkäkouristus tappaa, ei parane lääkkeillä eikä vaadi mitään ihmeellistä että sen saa. Sitä on vaikea varoa jos ei varo viimeiseen saakka pikku naarmuja. Se pitäisi uusia kymmenen vuoden välein.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Sen verran haluaisin muistuttaa, että jäykkäkouristus tappaa, ei parane lääkkeillä eikä vaadi mitään ihmeellistä että sen saa. Sitä on vaikea varoa jos ei varo viimeiseen saakka pikku naarmuja. Se pitäisi uusia kymmenen vuoden välein.
En ole eri mieltä peruspointistasi, mutta kun pari vuotta sitten meinasin uusia jäykkäkouristusrokotuksen niin tuli esiin että nykyään työikäisillä tuo uusimisväli on harvennettu 20 vuoteen koska vasta-aineet säilyvät sen verran pitkään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
No ihan jotta teitä vituttaisi mahdollisimman paljon niin minä en ainakaan sitä rokotetta ota ellei ole aivan pakko :) tai ainakaan lääketieteellisistä syistä en sitä ottaisi
Eli et ole ottanut, ja et ole ottamassa ?

Tohditko kertoa mikä / mitkä allaolevista lähinnä syynä.

1. Uskonto, pitkäaikainen uskonnollinen syys joka ei salli rokotteita.
2. Pelko, vähän jänniittää se pistäminen
3. Pelko, jostain lukenut että siitä voi tulla kipuja, sairauksia, jotka pelottaa.
4. Poliittinen syys, oli se sitten mikä vaan, vaikka pelkästään hallitusvastaisuus.
5. Ei riittävästi tietoa päätöksen tekoon.
6. Vaivaloista päästä rokotukseen, taloudelliset syyt.
7. Uskon etten itse saa vakavaa tautia, joten ei ole vaivan arvoista

Joku muu, mikä.

Osa syistä voi olla yhdistelmä, esim 7 voi monella olla jonkin muun kohdankanssa vahva yhdistelmä.


Edit:

Jos olet aikuinen, niin oletko ottanut aikuisena muita rokotteita, jos et niin oletko niin vanha että lapsuuden rokotteita olisi pitänyt uusia.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
505
Sen verran haluaisin muistuttaa, että jäykkäkouristus tappaa, ei parane lääkkeillä eikä vaadi mitään ihmeellistä että sen saa. Sitä on vaikea varoa jos ei varo viimeiseen saakka pikku naarmuja. Se pitäisi uusia kymmenen vuoden välein.
Tiedänhän minä sen. Niin tappaa moni muukin asia ja jos sitä alkaa pelkäämään, niin sitten voi lukittautua kotiin loppuelämäksi.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Puhu vaan ihan omasta puolesta. Ensimmäistäkään rokotetta en ole ottanu yli 30 vuoteen. Olisi ainakin itselle hyvin hämmentävää juosta rokotuksissa kuin koira. Niillä nyt jokseenkin ymmärrän rokotukset, kun elämä on vähän toisenlaista.

On ollut tapana syödä lääkkeitä tarpeeseen. Ei varmuuden vuoksi
Ei ole kyllä tullut juostua rokotuksissa kuin koira. Influenssarokotteen saa töissä, kun vaan käy hakemassa, jäykkäkouristus annettiin samalla, kun kävi duunin terveystarkastuksessa. Hurjan iso vaiva.

Sä et nyt taida ihan ymmärtää Buranan ja rokotteen eroa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Eli et ole ottanut, ja et ole ottamassa ?

Tohditko kertoa mikä / mitkä allaolevista lähinnä syynä.

1. Uskonto, pitkäaikainen uskonnollinen syys joka ei salli rokotteita.
2. Pelko, vähän jänniittää se pistäminen
3. Pelko, jostain lukenut että siitä voi tulla kipuja, sairauksia, jotka pelottaa.
4. Poliittinen syys, oli se sitten mikä vaan, vaikka pelkästään hallitusvastaisuus.
5. Ei riittävästi tietoa päätöksen tekoon.
6. Vaivaloista päästä rokotukseen, taloudelliset syyt.
7. Uskon etten itse saa vakavaa tautia, joten ei ole vaivan arvoista

Joku muu, mikä.

Osa syistä voi olla yhdistelmä, esim 7 voi monella olla jonkin muun kohdankanssa vahva yhdistelmä.


Edit:

Jos olet aikuinen, niin oletko ottanut aikuisena muita rokotteita, jos et niin oletko niin vanha että lapsuuden rokotteita olisi pitänyt uusia.
Jos nyt pitää vastata niin 5 ja 7 :) ne rokotteet itsellä on voimassa jotka on armeijassa annettu viimeksi. Influenssaa en ole koskaan ottanut. Eikä ole tarvetta ollut. Otan tämän koronarokotteen vain ja ainoastaan jos sen ottamatta jättäminen alkaa haitata töissäkäymistä ja muuta elämää. Tähän mennessä ei ole ongelmia ollut, toivottavasti ei tulekaan. Kovasti täällä tuntuu siltä että koronauskovaisten mielestä kaikki paha mitä rokotteesta sanotaan on disinformaatiota. Aika surullista
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tiedänhän minä sen. Niin tappaa moni muukin asia ja jos sitä alkaa pelkäämään, niin sitten voi lukittautua kotiin loppuelämäksi.
En ymmärrä miten tää lukiofilosofian tason nihilismi enää tähän ketjuun liittyy. Suurin osa ihmisistä ottaa mieluummin sen rokotteen, varoo silti haavoja, laittaa turvavyön, kypärän ja pelastusliivit koska haluaa säilyä hengissä kun se on helppoa varmistaa. Jos ei itsensä niin läheistensä vuoksi.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Jos nyt pitää vastata niin 5 ja 7 :) ne rokotteet itsellä on voimassa jotka on armeijassa annettu viimeksi. Influenssaa en ole koskaan ottanut. Eikä ole tarvetta ollut. Otan tämän koronarokotteen vain ja ainoastaan jos sen ottamatta jättäminen alkaa haitata töissäkäymistä ja muuta elämää. Tähän mennessä ei ole ongelmia ollut, toivottavasti ei tulekaan. Kovasti täällä tuntuu siltä että koronauskovaisten mielestä kaikki paha mitä rokotteesta sanotaan on disinformaatiota. Aika surullista
Kerro nyt ihan omin sanoin sitten mikä paha mitä rokotteesta sanotaan ei ole disinformaatiota? Kyllä täällä ihmiset lukee tutkimuksia ja niiden perusteella tekee johtopäätöksiä.

Sinä tulit ketjuun sanomalla, että rokotteesta ei ole mitään hyötyä. Sehän on täysin paskapuhetta

Edit: niin ja vielä, koronauskovaisten? Eikö korona siis ole totta?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Tiedänhän minä sen. Niin tappaa moni muukin asia ja jos sitä alkaa pelkäämään, niin sitten voi lukittautua kotiin loppuelämäksi.
Mutta se on piikkiä pelkäävälle yksilölle kovapaikka.
Se rokotus tapahtuu jotenkin hetkessä ja voi pelottaa suurestikkin, vaikka kuinka tietää että se rokotus ei ole vaarallinen ja se suojaa montakertaa vaarallisemmalta taudilta, niin se vaan voi jotain jänittää niin kovasti.

Sitä ei koeta siinä hetkessä valinnaksi, vaan se koetaan niin että tuossa on piikki, joka sattuu ja toinen vaihtoehto ei valintahetkellä tunnu pahalta. ei vaikka kuinka tietää.

Monella on kynnys lähteä, sen kerkiää huomennakkin.

Joten tärkeää on tulla lähelle niitä rokottamattomia ihmisiä, ja Suomessa ilmeisesti suuri osa ei ole suomenkielisiä, joten myös sitä kielitaitoa pitää olla.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Kerro nyt ihan omin sanoin sitten mikä paha mitä rokotteesta sanotaan ei ole disinformaatiota? Kyllä täällä ihmiset lukee tutkimuksia ja niiden perusteella tekee johtopäätöksiä.

Sinä tulit ketjuun sanomalla, että rokotteesta ei ole mitään hyötyä. Sehän on täysin paskapuhetta

Edit: niin ja vielä, koronauskovaisten? Eikö korona siis ole totta?
Voi olla paskapuhetta mut jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja mielipiteeni on se että tästä on tekemällä tehty aikamoinen myrsky. Kertokaa nyt edes miksi olette huolissanne tästä jos itse olette nyt suojautunu? Miksi pitää mollata niitä jotka ei halua jotain ainetta elimistöönsä? Tämä on ihan täysin jokaisen oma päätös ottaako vai eikö, ei sen perusteella pidä luokitella toista johonkin. Tämmöstä rokotetut vs rokottamattomat sotaa ei pitäisi edes käydä. Vai pelkäättekö te nyt niin helvetisti jos joku rokottamaton vie teidän teho-osasto paikan? Ottaisiko niin pahasti pattiin?
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
521
Tiedänhän minä sen. Niin tappaa moni muukin asia ja jos sitä alkaa pelkäämään, niin sitten voi lukittautua kotiin loppuelämäksi.
Omien havaintojen mukaan pelko esiintyy erittäin useasti koronarokotteita vastustavien ja koronaan uskomattomien kielessä. Eihän se, että jos hyväksyy ympäröivän maailman vaarat ja riskit, tarkoita sitä että niitä pelkäisi. Enemmänkin on kyse voi olla siitä, että kyseinen henkilö ymmärtää sen, että mikä tahansa asia voi tapahtua myös hänelle itselleen, eikä lukittaudu kognitiiviseen harhaan voittamattomuuden ja kuolemattomuuden tunteessa.

Mutta mielenkiintoista tässä on se ajatus, että ehkä se, että jos ottaisi rokotteen tai varautuisi johonkin vaaraan, tarkoittaisi yksilön kannalta sitä, että pitäisi tunnustaa itselleen näitä ympäröiviä vaaroja ja omaa kuolevaisuuttaan, joka voi olla todella pelottava asia kohdata. Ja ehkä jopa niin suuri asia, ettei kykene sitä tekemään, ja aivojen pitää kehittää suojamekanismi omaa kuolemanpelkoa kohtaan. Ja myös oman elämän kontrollin menettämisen pelko voi olla niin suuri, ettei aivot halua myöntää ympäröivän maailman olevan sellainen, ettei sitä pystykään kontrolloimaan.

Huvittavinta tässä itselleni on se, että denialistit paasaavat suu vaahdossa siitä, etteivät halua alistua pelolle mutta heti seuraavassa lauseessa projisoidaan omia pelkoja rokotteita jne. vastaan.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Voi olla paskapuhetta mut jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja mielipiteeni on se että tästä on tekemällä tehty aikamoinen myrsky. Kertokaa nyt edes miksi olette huolissanne tästä jos itse olette nyt suojautunu? Miksi pitää mollata niitä jotka ei halua jotain ainetta elimistöönsä? Tämä on ihan täysin jokaisen oma päätös ottaako vai eikö, ei sen perusteella pidä luokitella toista johonkin. Tämmöstä rokotetut vs rokottamattomat sotaa ei pitäisi edes käydä. Vai pelkäättekö te nyt niin helvetisti jos joku rokottamaton vie teidän teho-osasto paikan? Ottaisiko niin pahasti pattiin?
Sinä käännät asiaa kokoajan sivuraiteelle. Sinä sanoit, että rokotteesta ei ole mitään hyötyä. Se ei ole mielipideasia. Nyt puhutkin vain, että asiasta on tehty myrsky. Se on eri asia. Ei sinua ole mollattu siitä ette ota ainetta elimistöösi vaan siitä, että puhut paskaa täällä.

Mä ainakin olen huolissani niistä lääkäreistä ja hoitajista ketä kuormitetaan täysin turhaan, kun saatavilla on rokote mikä parantaisi tilannetta huomattavasti. En ole huolissani itsestäni ainakaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Miksi pitää mollata niitä jotka ei halua jotain ainetta elimistöönsä?
Alkoholin jättäisi itsekin väliin. Se sentään on kunnon myrkky, eikä tämmöinen läpsyttely kuten tämä rokote. Mitä rokotuksiin tulee, niin ihan samalla lailla olet saanut "näitä aineita" elimistöösi kansallisen rokoteohjelman suositusten mukaan jo aiemmin.

Mitä uskontoon tulee, niin rokotekriittisten kanta on kyllä kuin suoraan uskontojen ABC -kirjasta. Meillä on jotain hienoja iskulauseita, joita toistellaan aina kun joku kyselee tai tiedustelee. Mikään ulkopuolinen asiantuntijuus ei saa kantaa muuntumaan, vaikka tietoa olisi kuinka paljon tahansa. Kun on lokeroitu minä ja ne muut eri lokeroihin, niin ei sieltä omasta laatikosta suostuta poistumaan. Ja siis uskonnossa ei sinällään ole mitään pahaa, kunhan se uskonto elähdyttää ja parantaa elämää eikä puutu muiden kanssaihmisten elämiseen. Tämä kritiikin, nihilismin ja kiukuttelun yhdistelmällä ei ole mitään positiivista mielestäni ja turhaan lisää yhteiskunnallisia ongelmia omien henkilökohtaisten lisäksi.

Ajattele asiaa ennemmin huolestuneen vanhemman näkökulmasta lastaan kohtaan, niin ollaan aika lailla asian ytimessä miksi toivotaan että rokottamattomat ottaisivat sen rokotteen.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Sinä käännät asiaa kokoajan sivuraiteelle. Sinä sanoit, että rokotteesta ei ole mitään hyötyä. Se ei ole mielipideasia. Nyt puhutkin vain, että asiasta on tehty myrsky. Se on eri asia. Ei sinua ole mollattu siitä ette ota ainetta elimistöösi vaan siitä, että puhut paskaa täällä.

Mä ainakin olen huolissani niistä lääkäreistä ja hoitajista ketä kuormitetaan täysin turhaan, kun saatavilla on rokote mikä parantaisi tilannetta huomattavasti. En ole huolissani itsestäni ainakaan.
Mulle se on mielipideasia :) kaikenlaisia oman elämän THL:n Salmisia täällä onkin roppakaupalla jotka tuijottavat vain tilastoja ja tilastoja. Minä nyt en vain satu uskomaan että sairaaloiden tilanne johtuu vaan siitä että rokotettuja "ei ole tarpeeksi", ilmeisesti vaikea käsittää muiden ajatuksia.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Mulle se on mielipideasia :) kaikenlaisia oman elämän THL:n Salmisia täällä onkin roppakaupalla jotka tuijottavat vain tilastoja ja tilastoja. Minä nyt en vain satu uskomaan että sairaaloiden tilanne johtuu vaan siitä että rokotettuja "ei ole tarpeeksi", ilmeisesti vaikea käsittää muiden ajatuksia.
Voitko kertoa mistä se sairaaloiden tilanne sitten johtuu? Tässä kun kukaan ei ole ajatustenlukija, niin kyllähän se aika vaikea on käsittää niitä ajatuksia mitä ei avata ja tullaan ketjuun "rokotteet ei toimi ollenkaan" edellä. Mikä on siis jo monesti osoitettu vääräksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kertokaa nyt edes miksi olette huolissanne tästä jos itse olette nyt suojautunu? Miksi pitää mollata niitä jotka ei halua jotain ainetta elimistöönsä? Tämä on ihan täysin jokaisen oma päätös ottaako vai eikö, ei sen perusteella pidä luokitella toista johonkin. Tämmöstä rokotetut vs rokottamattomat sotaa ei pitäisi edes käydä. Vai pelkäättekö te nyt niin helvetisti jos joku rokottamaton vie teidän teho-osasto paikan? Ottaisiko niin pahasti pattiin?
En mä itseni puolesta pelkää tehohoitopaikkojen loppumista vaikka tietenkään en voi vannoa, etten itse sellaista tarvitse yllättäen. Se on se kyky ajatella oman navan ulkopuolellekin maailmaa ja yhteiskuntaa, jota me kuitenkin rahoitamme (tai ainakin oletan, että sinä myös).
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Mutta uskot kuitenkin kaikkia muita, paitsi niitä asiantuntijoita asian tiimoilta? Itse olen tavannut opetella asioita sen verran, että tiedän minkäläisiltä pohjilta näitä asiantuntijalausuntoja tehdään ja sitten luottaa siihen että ammattilainen osaa asiansa. Vähän kuin monimutkaisissa sähkötöissä jossa mieluummin jätän sooloilun pois ja luotan ammattilaisen apuun.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Voi olla paskapuhetta mut jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja mielipiteeni on se että tästä on tekemällä tehty aikamoinen myrsky.
Jos on epävarma ja tietämättömyyttä, niin siinä ei mitään.

Mutta jos on jotain milipiteitä jotka ei perustu faktoihin, niin sen verran pitää olla vastuuta ettei niitä lähde levitteleen.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Voitko kertoa mistä se sairaaloiden tilanne sitten johtuu? Tässä kun kukaan ei ole ajatustenlukija, niin kyllähän se aika vaikea on käsittää niitä ajatuksia mitä ei avata ja tullaan ketjuun "rokotteet ei toimi ollenkaan" edellä. Mikä on siis jo monesti osoitettu vääräksi.
Oisko vaikka siitä että uskotaan että rokote suojaa niin hyvin että voidaan rällätä miten tahtoo? :) vaikka asia ei nyt ihan niinkään ole
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
521
Mitä uskontoon tulee, niin rokotekriittisten kanta on kyllä kuin suoraan uskontojen ABC -kirjasta. Meillä on jotain hienoja iskulauseita, joita toistellaan aina kun joku kyselee tai tiedustelee. Mikään ulkopuolinen asiantuntijuus ei saa kantaa muuntumaan, vaikka tietoa olisi kuinka paljon tahansa. Kun on lokeroitu minä ja ne muut eri lokeroihin, niin ei sieltä omasta laatikosta suostuta poistumaan. Ja siis uskonnossa ei sinällään ole mitään pahaa, kunhan se uskonto elähdyttää ja parantaa elämää eikä puutu muiden kanssaihmisten elämiseen. Tämä kritiikin, nihilismin ja kiukuttelun yhdistelmällä ei ole mitään positiivista mielestäni ja turhaan lisää yhteiskunnallisia ongelmia omien henkilökohtaisten lisäksi.
Tässä on itselleni seikka, miksi en suhtaudu uskontoihin kovinkaan myönteisesti edes niissä oman elämän parantamisen ja henkilökohtaisuuden näkökulmasta; ajatusrakenne ja käsitys todellisuudesta yhden asian (uskonnon) suhteen ei välttämättä ole tyhjiössä muista ajatuksista ja päättelystä, joten sama itselle (usein tärkeä) ajattelutapa ja totuuden muodostamisen ketju voi vaikuttaa kuinka yksilö hahmottaa muita ilmiöitä ja muodostaa mielipiteitään ympäröivästä maailmasta.

Esimerkkinä juuri tuo, että yksilö käyttää uskonnon kanssa opittua ajatusrakennetta koronan ja rokotusten suhteen, jolloin sitä mielipidettä on haastava tai mahdoton muuttaa, koska itsellä ei ole välttämättä työkaluja nähdä oman ajattelunsa puutteita.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 215
Tätä olen ihmetellyt miten voi olla mahdollista, että eri valmistajien rokotteita voidaan ottaa sekaisin. Eikös kaikki eri valmistajien rokotteet ole kuitenkin erilaiset keskenään eli kyseessä ei ole sama tuote mitä vaan eri tahot valmistaa samalla kaavalla.
Rokotteet lisää elimistön vasta-aineita koronavirukseen merkistä riippumatta, ja länsimaiset rokotteet nimenomaan viruksen piikkiproteiinia kohtaan. Päämäärä on rokotteilla yhteinen vaikka pientä eroa olisikin käytännön toteutuksessa. Ei elimistön näkökulmasta sillä ole merkitystä, että eri rokoteannokset on eri merkkiä, ja tutkimukset tätä tukee myös.

Deltaa vastaan paras suoja tulee kolmella annoksella Modernaa, mutta ei se kovin paljon heikkene vaikka siellä olisi Pfizeria joukossa.. Toisaalta omikronin suhteen tilanne voi hieman muuttua tai sitten ei. Ei tiedetä vielä.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
505
En ymmärrä miten tää lukiofilosofian tason nihilismi enää tähän ketjuun liittyy. Suurin osa ihmisistä ottaa mieluummin sen rokotteen, varoo silti haavoja, laittaa turvavyön, kypärän ja pelastusliivit koska haluaa säilyä hengissä kun se on helppoa varmistaa. Jos ei itsensä niin läheistensä vuoksi.
No nähtävästi jäykkäkouristus ja hepatiitti kuten ebola ja hiv ovat ihan sujuvasti mukana koronakeskustelussa. Näistä on jauhettu jo aika paljon. Mutta ehkä olisi pitänyt olla hiljaa.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Oisko vaikka siitä että uskotaan että rokote suojaa niin hyvin että voidaan rällätä miten tahtoo? :) vaikka asia ei nyt ihan niinkään ole
Kai sä tiedät, että se noin 70% sairaalassa olevista on rokottamattomia? Ja yli 80% teholla olevista on rokottamattomia. Mihin uskoon se perustuu, että ilman rokotetta voi rällätä miten haluaa?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kai sä tiedät, että se noin 70% sairaalassa olevista on rokottamattomia? Ja yli 80% teholla olevista on rokottamattomia. Mihin uskoon se perustuu, että ilman rokotetta voi rällätä miten haluaa?
Kyseessä on ketjun paskominen samojen virhetulkintojen ja väittämien muodossa kuin sata kertaa ennenkin.

Näköjään huomautus tuli joten eiköhän ne varoituksetkin ennen pitkää. Sampsa taitaa vaan olla reissussa.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
521
Oisko vaikka siitä että uskotaan että rokote suojaa niin hyvin että voidaan rällätä miten tahtoo? :) vaikka asia ei nyt ihan niinkään ole
Edelleenkään rokotteiden suojatehokkuus ei ole uskon asia.

Kukaan ei kiellä sinua olemasta mitä mieltä olet, mutta jos perustat mielipiteesi sellaiseen mikä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa ja vastaa todellisuutta, niin se on puhtaasti epärehellistä ajattelua ja jos sanot näitä perusteettomia perusteita ääneen, kuulija varmasti puuttuu siihen.

Onko rokotteiden tehokkuus sinulle se kynnyskysymys miksi et rokotteita halua ottaa? Jos näin, niin silloin olet muodostanut mielipiteesi epätosien asioiden pohjalta. Jos taas tehokkuudella ei ole mitään merkitystä sinun päätökseen olla ottamatta rokotetta, niin miksi et voisi hyväksyä sitä tosiasiaa, jonka tilastot ja tutkimukset kertovat yksiselitteisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Oisko vaikka siitä että uskotaan että rokote suojaa niin hyvin että voidaan rällätä miten tahtoo?
Sä taisit taas unohtaa sen faktan, joka on toistettu ketjussa todella monta kertaa. Rokottamattomalla sairastuneella on ollut 19-kertainen riski joutua sairaalahoitoon ja 33-kertainen riski joutua teholle rokotettuihin nähden. Lisäksi rokote suojaa itse sairaudelta.

Se on ihan OK olla ottamatta rokotetta ja kantaa seuraukset Mutta älä nyt sentään loputtomiin jatka tota itsellesi valehtelua.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Tää keskustelu on loputon johon ei olisi pitänyt ikinä liittyä mukaan joten siirryn takaisin vaan seuraamaan, voi olla että jopa bannia heilahtaa kun täällä ilmaisee omia mielipiteitä :)
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Sä taisit taas unohtaa sen faktan, joka on toistettu ketjussa todella monta kertaa. Rokottamattomalla sairastuneella on ollut 19-kertainen riski joutua sairaalahoitoon ja 33-kertainen riski joutua teholle rokotettuihin nähden. Lisäksi rokote suojaa itse sairaudelta.

Se on ihan OK olla ottamatta rokotetta ja kantaa seuraukset Mutta älä nyt sentään loputtomiin jatka tota itsellesi valehtelua.
Onko tuo kerroin sama ikäryhmissä jos rokottamattomat jaetaan vaikkapa 10 ikävuoden välein ryhmiin?
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Jep kun ilmeisesti väärässä ollaan vaikka mitä sanoisi :) noh onneksi en ole ainoa jota ei kiinnosta rokottautua
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 707
Tää keskustelu on loputon johon ei olisi pitänyt ikinä liittyä mukaan joten siirryn takaisin vaan seuraamaan, voi olla että jopa bannia heilahtaa kun täällä ilmaisee omia mielipiteitä :)
Mielipiteestä ei ole kukaan saanut bannia, mutta jos väittää niitä omia harhaisia mielipiteitä faktoiksi, niin sitten saattaa banhammer heilahtaa ja ihan syystäkin. Ja sama juttu jos tarkoitus on vaan trollata/flamettaa keskustelua.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
521
Jep kun ilmeisesti väärässä ollaan vaikka mitä sanoisi :) noh onneksi en ole ainoa jota ei kiinnosta rokottautua
Haluaisitko vastata aiemmin esittämiini kysymyksiin?:

"Onko rokotteiden tehokkuus sinulle se kynnyskysymys miksi et rokotteita halua ottaa? Jos näin, niin silloin olet muodostanut mielipiteesi epätosien asioiden pohjalta. Jos taas tehokkuudella ei ole mitään merkitystä sinun päätökseen olla ottamatta rokotetta, niin miksi et voisi hyväksyä sitä tosiasiaa, jonka tilastot ja tutkimukset kertovat yksiselitteisesti?"
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Ja siis rokotetta voi toki pelätä ja yleensä tämä on irrationaalista pelkoa. Siihen auttaa kun keskustelee ja ottaa asioista selvää, mutta eihän tämä kaikille auta. Kyllähän lentopelkoakin helpotetaan sillä, että selostetaan seikkaperäisesti mitä tapahtuu ja mitä lennon aika tapahtuu. Tätä käytetään esim. hammaslääkärissä, joka selostaa seikkaperäisesti mitä on tekemässä vähän miltä se voi tuntua ja kuinka kauan se kestää.

Meilläkin tuon tytön kanssa pitää keskustella ennen hammaslääkäriä ja/tai rokotuttamista minkä takia toimenpide tehdään, mitkä ovat mahdolliset haitat ja hyödyt ja mikä on se vaihtoehto. Lisäksi itse operaation aikana puhutaan mitä tehdään ja millä tavalla. Toki se paikka on silti pelottava lapselle, mutta senkin takia näitä pitää käydä läpi että kohtaa sen oman pelon joka sitten helpottaa operaation jälkeen. Ja edelleen tuota keskustelua pitää käydä joka kerta, kun ei vielä oma ymmärrys riitä kaikkien niiden syy-seurausten käsittelyyn realistisesti. Näissä on sentään se hyvä puoli, että kaikkien kaverien kertomia kauhujuttuja ja asioita voidaan keskustella ja jutustella, eikä tarvitse mennä ihan fiiliksen perusteella.

Rokote kuitenkin toimii erinomaisesti, joten sen takia sitä ei kannata jättää ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Kerroin on tuota suurempi nuoremmissa ikäryhmissä ja tuota pienempi vanhemmissa ikäryhmissä.
Nuoremmissa ikäryhmissä suurempi kerroin sairaalaan joutumiselle verrattuna vanhempiin ikäryhmiin?

Pystytkö päättelemään onko rokottamattomalla 10-vuotiaalla yhtä suuri riski joutua sairaalaan kuin rokottamattomalla 65-vuotiaalla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Nuoremmissa ikäryhmissä suurempi kerroin sairaalaan joutumiselle verrattuna vanhempiin ikäryhmiin?
Juu, koska rokote suojaa sairaalaan joutumiselta nuorissa melko täydellisesti. Tällöin kuinka monikertaisesti rokottamattomat joutuvat sairaalaan on tietysti lukuna isompi. Vanhemmissa ikäluokissa sitten osaa ei mikään määrä rokotteita enää suojaa sairaalalta vaikka toki oireiden määrä/laatu ja ennuste paraneekin reilusti.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Kai sä tiedät, että se noin 70% sairaalassa olevista on rokottamattomia? Ja yli 80% teholla olevista on rokottamattomia. Mihin uskoon se perustuu, että ilman rokotetta voi rällätä miten haluaa?
Lukuina tarkoittaa hurjaa 30-35 ihmistä, mikä saa ihmisen mielen sumenemaan ja pelkäämään oman tehopaikkansa puolesta.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Juu, koska rokote suojaa sairaalaan joutumiselta nuorissa melko täydellisesti. Tällöin kuinka monikertaisesti rokottamattomat joutuvat sairaalaan on tietysti lukuna isompi. Vanhemmissa ikäluokissa sitten osaa ei mikään määrä rokotteita enää suojaa sairaalalta vaikka toki oireiden määrä/laatu ja ennuste paraneekin reilusti.
Eipä niitä nuoria taida yhden käden sormin olla teholla! Keski-ikä liki 60 mitä teholla olevat on.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Lukuina tarkoittaa hurjaa 30-35 ihmistä, mikä saa ihmisen mielen sumenemaan ja pelkäämään oman tehopaikkansa puolesta.
Teholla on tällä hetkellä 51 ihmistä. Ja koronapotilaille on varattu se noin 50. Eihän tuo nyt täysin ongelmatonta ole. Mutta herra Nik97 ihmetteli miksi rokotetut rällää ja täyttää sairaaloita, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Siihen minä otin kantaa
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 222
Eipä niitä nuoria taida yhden käden sormin olla teholla! Keski-ikä liki 60 mitä teholla olevat on.
Juu, tuplarokotteen saaneista lukemat ovat juuri tuollaiset:

"THL:n rokotustietojen mukaan koko epidemian aikana on tähän mennessä ollut 69 henkilöä, jotka ovat tarvinneet tehohoitoa COVID-19-taudin vuoksi, vaikka heillä on ollut kahden rokoteannoksen suoja. Heistä 60 henkilöä eli 87 prosenttia on ollut yli 60-vuotiaita.
Riski joutua tehohoitoon rokotesuojasta huolimatta on erityisesti niillä riskiryhmäläisillä, joilla sairaus tai sen vaatima lääkitys on heikentänyt puolustuskykyä."

Mutta jos kaikkia katsotaan, niin

Koko epidemian ajalta:
"Koko epidemiaa tarkasteltaessa tehohoidossa olleiden COVID-19-potilaiden keski-ikä on ollut
57 v. Iän mediaani on 59 v ja kvartiiliväli 48-68 v. Puolet potilaista on siis ollut nuorempia kuin
59 v, puolet tätä vanhempia. Neljännes on ollut nuorempia kuin 48 v ja neljännes vanhempia
kuin 68 v. Kuva 3 esittää potilaiden ikäjakauman koko epidemian ajalta. "

Viimeisimmät käännökset:
"Ikäjakaumassa on tapahtunut muutoksia epidemian aikana. Syksyllä 2021 alle 40-vuotiaiden
osuus on yli kaksinkertaistunut aiemmasta. Yli 70-vuotiaiden osuus on pienentynyt".
Tällä hetkellä siis 0-39 vuotiaat on tehohoidon isoin ryhmä n. 23% osuudella.

 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Totuus on että ylivoimaisesti suurinta osaa ihmisiä ei pelota rokote eikä tehopaikat eikä koko korona. Netissä nyt muutamat samat naamat sitten kohkaa senkin edestä. Molemmin puolin toki.

Rokotteita on otettu ennen koronaa ihan tyytyväisinä ja tullaan ottamaan myös sen jälkeen. Kuinka joku rokote nyt tulee niin kovana yllätyksenä aikuisille ihmisille? Suhunkin on kakarana tökätty kaiken maailman rokotteita. Elossa olet edelleen.
Sen jälkeen hyvin pärjännyt ilman nuhapiikkejä/possuflunssa piikkiä. Muistaakseni oman ikäisille 70 luvulla syntyneille ei piikkejä rokkojakaan vastaan saanut?
Jäykkis ja polio vedettiin. Mikä rokote muuten vasempaan käsivarteen on jättänyt arven. Naisilla taisi olla reidessä:rolleyes:
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Juu, tuplarokotteen saaneista lukemat ovat juuri tuollaiset:

"THL:n rokotustietojen mukaan koko epidemian aikana on tähän mennessä ollut 69 henkilöä, jotka ovat tarvinneet tehohoitoa COVID-19-taudin vuoksi, vaikka heillä on ollut kahden rokoteannoksen suoja. Heistä 60 henkilöä eli 87 prosenttia on ollut yli 60-vuotiaita.
Riski joutua tehohoitoon rokotesuojasta huolimatta on erityisesti niillä riskiryhmäläisillä, joilla sairaus tai sen vaatima lääkitys on heikentänyt puolustuskykyä."

Mutta jos kaikkia katsotaan, niin

Koko epidemian ajalta:
"Koko epidemiaa tarkasteltaessa tehohoidossa olleiden COVID-19-potilaiden keski-ikä on ollut
57 v. Iän mediaani on 59 v ja kvartiiliväli 48-68 v. Puolet potilaista on siis ollut nuorempia kuin
59 v, puolet tätä vanhempia. Neljännes on ollut nuorempia kuin 48 v ja neljännes vanhempia
kuin 68 v. Kuva 3 esittää potilaiden ikäjakauman koko epidemian ajalta. "

Viimeisimmät käännökset:
"Ikäjakaumassa on tapahtunut muutoksia epidemian aikana. Syksyllä 2021 alle 40-vuotiaiden
osuus on yli kaksinkertaistunut aiemmasta. Yli 70-vuotiaiden osuus on pienentynyt".
Tällä hetkellä siis 0-39 vuotiaat on tehohoidon isoin ryhmä n. 23% osuudella.

Tähän on pakko taas tarkentaa, että tuo 0-39v ikäryhmä kattaa sen 2,5 miljoonaa ihmistä, kun muissa ikäryhmissä on jotain 600k-800k ihmistä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 583
Viestejä
4 205 086
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom