Maailmaa ei kannata laskea mukaan annos-annokselta, koska geenipooli on sen verta eri suomalaisiin nähden.
Ja tulevaisuuden sivuvaikutuksiinhan nimenomaan vetoan, koska niistä ei ole tietoa (Sulla ei taida olla mitään oikeaa argumenttia tähän, kun pitää vedota "väsyneisyyteen"). Mitään kauhean hälyttävää en ole kuullut mRNA-rokotteista lyhyellä aikavälillä tuleviksi haitoiksi, mutta itseäni kiinnostaa elää vielä joitakin vuosikymmeniä, jolloin riskiskaalaa pitää hakea pidemmältä aikaväliltä (ja huomioiden, että vakavienkin haittojen ilmaantuvuustodennäköisyys laskee ajan kuluessa). Pari vuotta ajattelin odotella, kunhan on jaeltu riittävästi annoksia.
Olen hyvin joviaali asiassa ja yksi sadasta tuhannesta menee riskinä vielä hampaita purren. Tällöin annoksia pitäisi olla jaeltuna n. 200 k suunnilleen samanlaiselle geenipoolille (olettaen, että yksittäisetkin vakavat haittatapaukset tutkitaan eikä vain huudella, että ei voi johtua rokotteesta). Muutama miljoona riittää siis hyvin ja siinä on vähän tunarointivaraakin.
Ei kannata arvuutella toisen ajatuksia, kun ne menevät hutiin. Kuten totesin, olen hyvinkin riskiä salliva.
Jos riskitaso vakavaan haittavaikutukseen on yksi kymmenestä tuhannesta, niin jättäisin suoraan väliin. Väestöllisesti keskiarvohengessä saattaa olla kannattavaa, jolloin suosittelisin sitä toki kaikille muille, mutta erittäin huonolla omallatunnolla.
Arvion mukaan rokotteilla pelastettiin n. 50 henkeä. Itse laskisin narkolepsiaelämän olennaisesti menetetyksi, joten takkiin tuli väestöllisestikin. Elinvuosissa vielä enemmän.