Korjaamon vastuu Hyundai Getz

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Mitenkäs, kun Hyundai Getziin vaihdettiin 1.1 Hammashihnasarja ja Moniurahihnat ja vesipumpun ja suodattimet, öljyt, sekä jäähdytysaineet ja auto pitää ilkeetä metakkaa.
Missä meni pieleen? Korjaamo päätti sooloilla ja leikata joustoputken irti, kokonaisesta joustoputkesta. Onko korjaamo velvollinen korjaamaan varaosan rikkoontumisen, kun lähtivät leikkaamaan ja hitsaamaan kysymättä??
Jos olisin tiennyt, että menevät hitsailee ja rälläköimään olisin tuon koko putkiston tilalle hankkinut vain joustoputken. Hävisin 47€ tilaamalla tuon kokonaisen pakoputken versus vain joustoputken 10€...

1601430680731.png

Minä ostin autooni 750-073 / BOSAL joustoputken, he päättivät leikata kokonaisesta joustoputkestä pelkän joustoputken irti ja hitsata.
Vaikka toimitin tiivisteet ja ruuvit ja valmiiksi oli löysätty ruuveja, jotta sen voisi helposti vaihdattaa... Harmittaa sooloilu.

tunari.PNG


Jottei kenenkää tarvitse epäillä, niin suorat tiedot 1.1 bensa koneistolla tämäkin on, kuten edelliseni. (Auto on perheen, mutta minä vastuussa huolloista).
Autosta ennen huoltoja valtuutetulla korjautin kampiakselin. Auto lakkaa pitämästä metakkaa, kun ajaa 50km/h vitos vaihteella. Pienemmillä vaihteilla äänen kuulee.

Lisäkysymyksenä: Onko autossa alunperin ollut kolme hihnaa vai kaksi?
Tilasin autoon kolme hihnaa, mutta vain kaksi meni käyttöön ja korjaamolla eivät muista, kuka korjautti.
 

Liitteet

  • hihnaaa.mp4
    15,1 MB
  • hihna.mp4
    10 MB
  • 1601430183146.png
    1601430183146.png
    80,3 KB · Luettu: 9
a.PNG
b.PNG

c.PNG


Käyttivät hihna koko 780mm ja 884mm. Siitä jäi yli kolmas hihna 675mm.
Mistä tiedän tarvitseeeko kolmatta hihnaa? En löytänyt autosta power steering oil pump pulleyta.
Luulen että tuo power steering oil pump pulley puuttuu autosta kokonaan ja että hihnat ovat täysin oikein asennettu.
 
Tuo epämukava ääni tulee Hammashihnasarjasta. En tiedä, mikä siinä mennyt pielee asennuksen aikana, mutta koitan tutkailla.
Käyn kolkuttelee eri korjaamoilla kymyssä, koska kysyvä ei tieltä eksy.
 
No jos siellä ei ole kolmea hihnaa, niin sitten sitä kolmatta on varmaan vaikea asentaa.
Ja äkkiseltään jos vertaa noita sinun valokuvia ja tuota hihnakaaviota ,niin ne ei täsmää toistensa kanssa..
 
Normaali toimenpide että joustoputken putkista leikellään. Kuvan perusteella tonne ei paljoa olisi voinut putkea jättää. Oikeessa laidassa näkyy laippaliitos ja vasemmalla putkessa on mutkaa.
 
Normaali toimenpide että joustoputken putkista leikellään. Kuvan perusteella tonne ei paljoa olisi voinut putkea jättää. Oikeessa laidassa näkyy laippaliitos ja vasemmalla putkessa on mutkaa.

Miksi piti leikkaa? Ostin erikseen tiivisteet ja ruuvit. Siksi harmittaa. Jos olisin halunnut että toteuttaa tuolla tavalla, niin olisin voinu ostaa pelkän joustoputken, sen koko putkisto sijaan!
 
Miksi piti leikkaa? Ostin erikseen tiivisteet ja ruuvit. Siksi harmittaa. Jos olisin halunnut että toteuttaa tuolla tavalla, niin olisin voinu ostaa pelkän joustoputken, sen koko putkisto sijaan!
Jos se ei mahdu, niin sitä leikataan. Ostit siis väärät kamat sinne!
 
Putki on ehkä oikea, mutta mihin aattelit niiden ruuvien ja tiivisteiden menevän? Hitsattu kerta tuon on sinne.
Mä en nyt oikein tajua. Jos asiakas antaa pakoputken tuon koko keskiosan niin eiköhän se putki pitäisi sinne kokonaan laittaa eikä vaan leikata jousto-osa ja hitsata. Isompi hommahan (eli kalliimpi) siinä on tietenkin koko putki vaihtaa, mutta jos asiakas niin haluaa niin se myös tehdään. Ruuvit ja tiivisteet menee putken liitoksiin.
 
Mä en nyt oikein tajua. Jos asiakas antaa pakoputken tuon koko keskiosan niin eiköhän se putki pitäisi sinne kokonaan laittaa eikä vaan leikata jousto-osa ja hitsata. Isompi hommahan (eli kalliimpi) siinä on tietenkin koko putki vaihtaa, mutta jos asiakas niin haluaa niin se myös tehdään. Ruuvit ja tiivisteet menee putken liitoksiin.
Tuola mainitulla Bosalin osalla löyty netistä vaan joustoputken pätkä, ei koko putki
 
Tuo epämukava ääni tulee Hammashihnasarjasta. En tiedä, mikä siinä mennyt pielee asennuksen aikana, mutta koitan tutkailla.
Käyn kolkuttelee eri korjaamoilla kymyssä, koska kysyvä ei tieltä eksy.
Jos ääni ilmestyi korjaamisen jälkeen ja on varmasti tuossa niin sit sen korjaavan liikkeen pitäis laittaa toi kuntoon. Sinne meet ekana kyselee.
Jos ääni kuului jo ennen korjausta ja tarkoitus oli saada se korjattua niin sittenkin menisin kyselemään samasta liikkeestä että mitäs, ehkä sinne olis jotain muutakin pitänyt vaihtaa. Silloin on olennaista mitä sovitte, jos veit vaan hihnasarjan ja sanoit että vaihtakaa niin vastuu on sulla. Jos taas veit äänen takia korjaukseen ja liike ehdotti että vaihdetaan hihnasarja, mutta sillä ei korjaantunut niin sitten liikkeellä isompi vastuu, ainakin tutkia uudestaan. Jos osia tarvii vaihtaa enemmän niin ne sun ainakin pitää maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuola mainitulla Bosalin osalla löyty netistä vaan joustoputken pätkä, ei koko putki
Hmm, itse kun googlailen niin samanlaisia kuvia kuin aloituspostauksessa löytyy että kyllä tuosta saa käsityksen että kyse on putkesta (ei siis koko pakoputkistosta, vaan tuollaisesta pätkästä) eikä vain tuosta jousto-osasta.
 
Tuo epämukava ääni tulee Hammashihnasarjasta. En tiedä, mikä siinä mennyt pielee asennuksen aikana, mutta koitan tutkailla.
Käyn kolkuttelee eri korjaamoilla kymyssä, koska kysyvä ei tieltä eksy.

Jos ääni tosiaan alkoi vasta korjauksen jälkeen voit huoletta mennä takaisin ja käskeä tutkimaan missä vika on.

Ensin otetaan nuo moniurahihnan pois ja jos ääni jatkuu niin ääni tulee tällöin jakopäästä eli hammashihnasarjasta.

Todennäköisesti hammashihnan kiristäjä on liian kireällä.
 
Hmm, itse kun googlailen niin samanlaisia kuvia kuin aloituspostauksessa löytyy että kyllä tuosta saa käsityksen että kyse on putkesta (ei siis koko pakoputkistosta, vaan tuollaisesta pätkästä) eikä vain tuosta jousto-osasta.
Jess, my bad. Katoin ensin että tuo kuva on vaan joku kuvituskuva jonkun putiikin sivulla.
Mutta kun puhutaan joustoputkesta, niin mä miellän sen että se on se joustoputki + kymmenisen senttiä putkea molemmissa päissä. Pelkkä pakoputki on sitten koko pätkä, oli siinä joustoa tai ei.
 
Pakon edessähän tuohon hitsaukseen on jouduttu. Joko sopimaton putki (kuten tarvike saattaa olla), tai perusteellisesti pilattu liitos tuolla yläpäässä. Jos aloittaja löysäili jo ruuvitkin valmiiksi, niin miksei samalla myös vaihtanut koko putkea?
Yleisohjeena tälle foorumille kannattaa kyllä kertoa tarkasti auton merkki ja malli. Runkonumero tai rekkari olisi ihanteellinen, sillä moni pääsee käsiksi tietokantoihin, joista näkee esim. onko tuossa autossa ohjaustehostinta vai ei. Ymmärrän kyllä, jos haluaa pitää nämä tiedot piilossa yksityisyyden varjelemiseksi.
Varaosien verkkokaupat eivät anna kovinkaan täsmällisiä osumia, vaikka niissä rekkarihaku olisikin.
 
Pakon edessähän tuohon hitsaukseen on jouduttu. Joko sopimaton putki (kuten tarvike saattaa olla), tai perusteellisesti pilattu liitos tuolla yläpäässä.
Voi olla, mutta aika törkeätä jos tuosta ei ole ilmoitettu asiakkaalle kun tämä ollaan todettu vaan alettu vain leikkelemään ja hitsailemaan. Olisihan noita jousto-osia saanut erillisiäkin ja sitten asiakkaalle osa takaisin kouraan ehjänä, niin sen voi palauttaa.
 
Voi olla, mutta aika törkeätä jos tuosta ei ole ilmoitettu asiakkaalle kun tämä ollaan todettu vaan alettu vain leikkelemään ja hitsailemaan. Olisihan noita jousto-osia saanut erillisiäkin ja sitten asiakkaalle osa takaisin kouraan ehjänä, niin sen voi palauttaa.

Näin siinä on käynyt. Nyt pitäisi pohtia, onko tuolle jakohihnan kireyden säätämiseen, mitää pikaista keinoa? En tahdo jättää autoani uudelleen heille.
Melkein eivät antaneet avainta takaisin autooni ja jouduin tappelemaan että sain avaimeni ja lähteä pois.
 
Näin siinä on käynyt. Nyt pitäisi pohtia, onko tuolle jakohihnan kireyden säätämiseen, mitää pikaista keinoa? En tahdo jättää autoani uudelleen heille.
Melkein eivät antaneet avainta takaisin autooni ja jouduin tappelemaan että sain avaimeni ja lähteä pois.

Kuulostaapa ihanalta paikalta.
Eipä siinä kun sitten nielet tappion ja otat toisen korjaamon.

Jotenkin epäilen, että nyt on valittu se ihan halvin paikka mitä on löydetty?

En näitä yleensä levitä, mutta jakohihnan kireys todetaan sinun autossasi seuraavasti

  • Tarkista hihnan kireys seuraavasti:
  • Paina hihnaa peukalolla kohdassa
    dtd
    ja työnnä hihnaa poispäin kiristimestä.
  • Tarkista, että mitta hihnan takaosan ja jakopään hihnan suojakannen pultinreiän keskuksen välillä on noin 20 mm7.
 
Jos korjaamo väittää, etteivät muista korjaajaa niin se on kyllä täyttä paskapuhetta.
 
Käytin halvinta mahdollista korjaamoa ja maksoin etukäteen ja halusivat jälkikäteen lisää rahaa, koska eivät odottaneet että pitää niin paljon vaivaa nähdä korjaamiseen.
Kuittia en etukäteen saanut ja jälkikäteen en jaksanut vaatia, kun riitti et pääsi vain pois piirityksestä. Laatu on hinnan mukaista.
 
Kuitin puuttuminen on sitten aika paskamainen homma, koska jos jakohihna katkeaa niin sinullahan ei ole mitään todisteita kyseisestä toimenpiteestä.

Eli niin sanotusti ketuiksihan tämä nyt meni.
 
Maksoin etu jarrupalojen, pakoputken, hammashihnasarja ,Moniurahihnojen, vesipumpun ja suodattimet, öljyt, sekä jäähdytysaineiden vaihtamisesta 150€.
Toin omat öljyt ja suodattimen.

Oho! Hiukan epäilyttää, että joku tekisi tuollaiset hommat tuohon hintaan muille kuin kavereille, mutta halvalla sait! Oliko sulla noi kaikki muutkin varaosat omasta takaa? Sulta säästyi kyllä niin paljon rahaa, että voit huoletta käyttää ne noihin murheenasi olevien asioiden korjaamiseen vaikka muualla ja olet silti voitolla verrattuna sellaisiin huoltamoihin, joista saa kuitin.
 
Nyt on kyllä onnistuttu tinkaamaan todella tiukka hinta - vaikka ilman kuittiakin
 
Päivitystä tilanteeseen. Sain korjattua jakohihna ongelmat.
Korjaaja oli vetässyt ruuvi lujasti kiinni apinan raivolla ja siksi hihna osui koteloon.

jakopää.PNG


Autoon ilmestyi toinen ongelma. Ajaessa tai parkkeeratessa ei halua vaihtaa vaihdetta silmään.
Vaihde vaihtaa jos sitä hellästi liikuttaa, mutta jos väkisin, niin jää jumiin tai pyörii kierrokset ilmaa?

Onko silloin kytkin viallinen vaiko vaihteisto? Vaihteisto ei halua vaihtaa vaihdetta, siis mennä siihen koloonsa.
 
Päivitystä tilanteeseen. Sain korjattua jakohihna ongelmat.
Korjaaja oli vetässyt ruuvi lujasti kiinni apinan raivolla ja siksi hihna osui koteloon.

jakopää.PNG


Autoon ilmestyi toinen ongelma. Ajaessa tai parkkeeratessa ei halua vaihtaa vaihdetta silmään.
Vaihde vaihtaa jos sitä hellästi liikuttaa, mutta jos väkisin, niin jää jumiin tai pyörii kierrokset ilmaa?

Onko silloin kytkin viallinen vaiko vaihteisto? Vaihteisto ei halua vaihtaa vaihdetta, siis mennä siihen koloonsa.

Oliko vaihdeongelma jotensakkaan olemassa ennen korjaamolle vientiä?
Täällä päin paikallinen korjaamo tykkäis vilppiä tehdä eli jättää tekemättä, iskaria jättää löysälle että voi sormilla kiristää ja nimenomaan uusia ongelmia saattoi ilmetä että tulee lisää laskutettavaa.
 
Kuitin puuttuminen on sitten aika paskamainen homma, koska jos jakohihna katkeaa niin sinullahan ei ole mitään todisteita kyseisestä toimenpiteestä.

Eli niin sanotusti ketuiksihan tämä nyt meni.
Onkohan joku tutun tutun tuttu joka opiskelee amiksessa tjsp. tehnyt korjauksen pimeästi. Tämä sankarihan taisi sitä auton myllyttämistä yrittää tehdä pimeällä työllä jonkun tutun kautta ja sitten laskuttaa työstä tulleet kulut siltä kattopinnoittaja yrittäjältä.

Ainakin saan hieman alennusta opiskelijana ja korjaustyö on helppo ja selkeä tällä kertaa ja voin vanhassa ammattikoulussa suorittaa huollon.

Tosin alkaa kyllä vaikuttaa upealta trollaamiselta.
 
Autoon ilmestyi toinen ongelma. Ajaessa tai parkkeeratessa ei halua vaihtaa vaihdetta silmään.
Vaihde vaihtaa jos sitä hellästi liikuttaa, mutta jos väkisin, niin jää jumiin tai pyörii kierrokset ilmaa?

Onko silloin kytkin viallinen vaiko vaihteisto? Vaihteisto ei halua vaihtaa vaihdetta, siis mennä siihen koloonsa.

Vai onko kyse kuskista, joku video suorituksesta avaisi asiaa vähän tarkemmin. Väkisin ei pidä runnoa keppiä sisään, jos hellästi menee niin en näe ongelmaa. Liikaa yrittäen voi jumittaa ja siksi nousee kierrokset luistattaessa väärin, jopa väärään koloon.

Mutta yleisesti ottaen ei ole Hyundaissa, edes vanhemmissa Gezteissä tiettävästi ole ollut ongelmia vaihteiston tai kytkimen kanssa, ainakaan tyyppivikana.
 
Onkohan joku tutun tutun tuttu joka opiskelee amiksessa tjsp. tehnyt korjauksen pimeästi. Tämä sankarihan taisi sitä auton myllyttämistä yrittää tehdä pimeällä työllä jonkun tutun kautta ja sitten laskuttaa työstä tulleet kulut siltä kattopinnoittaja yrittäjältä.



Tosin alkaa kyllä vaikuttaa upealta trollaamiselta.

Trolli varmuudella, mutta perheelleen omistautunut sellainen. Perheensä ei viitsinyt vuoteen siirtää trollin autoa, ei suojaan kattoroiskeilta eikä myllytykseen. Trolli sen sijaan varsin avuliaasti huolehtii perheensä autosta, joka ihan sivuhuomiona sattuu olemaan identtinen tähän aiempaan epäonniseen autoon. Mutta ei sama, ei.
 
Onko silloin kytkin viallinen vaiko vaihteisto? Vaihteisto ei halua vaihtaa vaihdetta, siis mennä siihen koloonsa.

Kävin uudelleen samassa korjaamossa, jossa kaiken vaihdatin halvalla ja katsomaan, mistä on kyse. Eivät selittäneet mitään. Ottivat jakoavaimen koko 10. Löystivät jotain ja kiristi jotain, samaa aikaa yksi painoi jarrua useampaan kertaan ja laittoivat noin 3dl jarrunestettä. Sen jälkeen vaihteisto ja kytkin toimivat hienosti. Pitkän matkan jälkeen kotiin, alkoi auto taas tehdä samaa. Oivalsin silloin, mitä jos minäkin pumppaan jarrua painamalla useamman kerran.

Sitten vaihteisto toimi kuten piti. Joten johtopäätös, vuotaako jarruöljy jostain? Jos oikein ymmärsin, ilmaa pääsee sinne ja ei anna vaihtaa vaihteistoa sen takia.

Tätä vikaa ei havaitse ajaessa. Ainoastaan jos parkkipaikalla laittaa peruutuspakin päälle ja jos ei suostu menee peruutuspakkiin, niin pitää painaa jarrua monesti ja sitten menee peruutusvaihteelle ja sen jälkee ajossa vaihtaa vaihteet hyvin.
 
Kävin uudelleen samassa korjaamossa, jossa kaiken vaihdatin halvalla ja katsomaan, mistä on kyse. Eivät selittäneet mitään. Ottivat jakoavaimen koko 10. Löystivät jotain ja kiristi jotain, samaa aikaa yksi painoi jarrua useampaan kertaan ja laittoivat noin 3dl jarrunestettä. Sen jälkeen vaihteisto ja kytkin toimivat hienosti. Pitkän matkan jälkeen kotiin, alkoi auto taas tehdä samaa. Oivalsin silloin, mitä jos minäkin pumppaan jarrua painamalla useamman kerran.

Sitten vaihteisto toimi kuten piti. Joten johtopäätös, vuotaako jarruöljy jostain? Jos oikein ymmärsin, ilmaa pääsee sinne ja ei anna vaihtaa vaihteistoa sen takia.

Tätä vikaa ei havaitse ajaessa. Ainoastaan jos parkkipaikalla laittaa peruutuspakin päälle ja jos ei suostu menee peruutuspakkiin, niin pitää painaa jarrua monesti ja sitten menee peruutusvaihteelle ja sen jälkee ajossa vaihtaa vaihteet hyvin.
Kytkinhän toimii nesteellä getzissä, en muista kuinka ne on kuinka ne on kytketty siellä, oliko oma piirinsä kytkimellä ja jarruilla vai oliko jotenki samassa nesteessä kiinni.
 
Kytkinhän toimii nesteellä getzissä, en muista kuinka ne on kuinka ne on kytketty siellä, oliko oma piirinsä kytkimellä ja jarruilla vai oliko jotenki samassa nesteessä kiinni.

Kokeilin lukea yksikseni obd2 lukijalla ja älypuhelimella torque ohjelmalla ja car scanner ohjelmalla katsoa vikakoodia ja mitään ei näkynyt vikakoodiksi.
Toimiiko kytkin jarrunesteellä vai vaihteistonesteellä? Sen tiedän ettei toimi moottoriöljyllä.
 
Kokeilin lukea yksikseni obd2 lukijalla ja älypuhelimella torque ohjelmalla ja car scanner ohjelmalla katsoa vikakoodia ja mitään ei näkynyt vikakoodiksi.
Toimiiko kytkin jarrunesteellä vai vaihteistonesteellä? Sen tiedän ettei toimi moottoriöljyllä.
Kytkin(jos hydraulinen käyttölaite eikä mikään vaijerisysteemi) toimii kytkimen piirin nesteellä, joka tulee joko jarrunestesäiliöstä tai erillisestä kytkimen säiliöstä. Siinä säiliön korkissa yleensä lukee, mitä sinne saa laittaa.
 
Kytkin(jos hydraulinen käyttölaite eikä mikään vaijerisysteemi) toimii kytkimen piirin nesteellä, joka tulee joko jarrunestesäiliöstä tai erillisestä kytkimen säiliöstä. Siinä säiliön korkissa yleensä lukee, mitä sinne saa laittaa.

Nyt ymmärsiiin. Onko siinä jokin sensori siis, joka tunnistaa jarrunesteen määrän jarrunestesäiliössä?
Joo, korkissa lukee. Käyn katsomassa autoa nyt, kun se on jäähtynyt että onko jarrunestettä tippunut ulos siitä.

Koitan myös tutkia onko siinä sensoria, jos jokin johto jäänyt kytkemättä tms.
Luin netistä että osassa autoissa kytkin ja jarru jakavat saman nesteen. Eli on mahdollista että jarruneste vuotaa ulos jarrujen kautta jotenkin ehkä, koska jarrupalat vaihdettiin?
 
Jarrut ja kytkin käyttää samaa säiliötä. Kun säiliö on liian tyhjä syttyy sama valo kuin käsijarru olisi päällä (mikäli anturi kunnossa ja kytketty).
 
Onko tämä nyt se sama paska joka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt paalata jo niiden maalitahrojen takia kun maalausfirma ei maksanut vuoden taistelun jälkeen korvauksia?
 
Nyt ymmärsiiin. Onko siinä jokin sensori siis, joka tunnistaa jarrunesteen määrän jarrunestesäiliössä?
Joo, korkissa lukee. Käyn katsomassa autoa nyt, kun se on jäähtynyt että onko jarrunestettä tippunut ulos siitä.

Koitan myös tutkia onko siinä sensoria, jos jokin johto jäänyt kytkemättä tms.
Luin netistä että osassa autoissa kytkin ja jarru jakavat saman nesteen. Eli on mahdollista että jarruneste vuotaa ulos jarrujen kautta jotenkin ehkä, koska jarrupalat vaihdettiin?
On myös mahdollista että kytkimen työsylinteri vuotaa
 
Katsoin jarruneste säiliö on yhä täynnä.
Eli ei vuoda, vaikka kuviteltiin niin.

Voiko olla mahdollista, että sitä ilmaa on jäänyt sinne siis? Korkissa lukee Dot3 tai Dot 4. Katsoin jarruihin, eikä sielläkään näy valumaa. (oletin että ehkä olisi).

Voiko vain ilmaa jäänyt sinne tai pääseekö jostain ilmaa sinne sisään? Ehdotuksia? Kumpaa suosittelette uudelleen ilmaamista vai jarrunesteiden vaihtoa?


Voiko jarrunesteellä olla tekemistä polttoaineen kanssa jos kerran kytkinpakettikin käyttää? Eikös se ole niin, että nopeammin vaihteisto vaihtaa vaihdetta, sitä enemmän polttoainetta säästyy? Onko jarrunesteillä eroa ja mikä olisi paras mahdollinen?

Omassa automaattiautossa ei ole mitään vikaa. Se käy ja kukkuu normaalisti ja katsastus on ok ja siihen ei tarvii mitään tehdä, kunnes kojelautaa valot syttyy ja mulla sopimus siitä myyjän kaa myyntiliikkeestä et niiden "pojat korjaa" jos tulee jotain ja se on kuntotarkastettu ennen myyntiä. Automaatti toimii kuin unelma ja siitä en luovu millään. Se toimii kuin junan vessa.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 682
Viestejä
4 543 727
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom