Kokkiveitset

Tossa CM:n lastassa on 600/1000.
Onko toi 1000 niin hieno että kelpaa ylläpitoon ja korvaamaan esim hahloteroittimen viimeistelyn (itsellä keraaminen)? Nehän ei tyypillisesti juuri mitään ota mutta on hyviä pyyhkäistä muutaman kerran viikottain. Vähän kuten keraaminen puikkokin mutta pitää paremmin kulmansa.

Meillä on kaksi damaskiteräistä ja varsinkin puolison terä on niin tiukkaa kamaa, että kivellä hinkatessa menee maitohapoille. En oikein tiedä tuosta pilaamisesta, kun se oikean kulman pitäminen on huomattavasti helpompaa kuin kiven kanssa. Ero tulee siitä, että lastalla hinkatessa veitsi tuetaan paksuun leikkuulautaan ja se pysyy melko helposti paikoillaan. Käyttää juuri niin vähän voimaa kuin tarvitsee tai niin paljon kuin haluaa. Mikä tuossa on terän pilaamisen riski?

Ostin tuon muuten Chez Mariuksesta ja menin nimenomaan hakemaan puikkoa. Mut puhuttiin aika nopeasti ympäri ja annettin pieni tekniikkakoulutus teroitukseen. Juuri tuon kulman pitämisen helppous sai mut vakuuttumaan sen eduista.
Jos kivellä joutuu hinkkaamaan niin, että on maitohapoilla on yleensä kyllä syy tekniikassa tai kivi on yksinkertaisesti huono. Yleisin virhe taitaa olla liian loiva kulma tai kulma muuttuu jatkuvasti jolloin et saa kierrettä aikaan.

Damaskikuvio ei ole muuta kuin kuori ytimen päällä ja tarkoitus tehdä veitsestä kauniimpi ja suojata ydintä. Se kerrostettu osuus veitsessä on pehmeämpää kuin itse ydin mikä karkaistuu enemmän kuin pehmeämpi kuori.

Hyvä jos lasta toimii ja teroittaminen sillä onnistuu :tup: Itse en vain käytä lastoja, puikkoja tai timantteja. Lastalla teroittaessa pienempi osa ottaa kiinni kerrallaan veitseen jolloin sillä on myös helpompi saada terän geometria pieleen ja timanttilasta on myös aina agressiivisempi kuin kivi. Itse teen ylläpidon pääasiassa 3000-5000 karkeuden kivillä ja harvemmin poistan vähän enemmän terästä karkeammalla kivellä.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 266
Jäsenet
74 584
Uusin jäsen
krige10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom