Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Firmware ja muutosten takia olen aina halunnut tallentaa konfiguraatiota teksti muotoisina, niitä vertailemalla muuttuneisiin konfiguraatioihin päivitysten jälkeen löytyy yllätyksiä, jotka paljastaa sen miksi joku lakkaa toimimasta. Tuota on tapahtunut ainakin EdgeRouter ja UNMS puolella. Web käyttöliittymien kautta muutosten selvittäminen voi olla todella työlästä, mutta kahta teksti tiedostoa vertaamalla toisiinsa se on todella paljon vähemmän työlästä, koska eroavaisuus paljastuu helposti. Kaikkea ei edes pysty konfiguroimaan web liittymän kautta, vaan tarvitaan vaikka PuTTY ohjelma, jolla avataan SSH yhteys ja hoidetaan tekstimuotoisen käyttöliittymän kautta koko homma.
 

No5

Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
3
Controller wizard, Invalid username and/or password kohdassa 40%

En löytänyt tähän vielä vastausta eli osaisikohan joku auttaa tällaisessa pulmassa. Pyörävarkaan provosoimana hankin muutaman valvontakameran ja samalla ajattelin laittaa kodin verkon kerralla kuntoon. Osin kameroiden (POE) takia päädyin tällaiseen setupiin: USG, US-16-150W ja kolme AP:ta. Lisäksi minulla on QNAP TS-251D NASsina. Kun tuo NAS on tuossa mukana, niin tarkoitus oli ajaa Controlleria siellä, mutta en saanut käyttöönottoa onnistumaan. Kokeilin sekä jacobalbertyn containerilla ja suoraan NASiin asennetulla QPKG:llä. Näillä ”wizard” päättyi tyypillisesti 40% kohdalla ilmoitukseen ” Invalid username and/or password”. Tämän jälkeen asensin Controllerin Windows 10-läppärille. Ja sama ongelma. Controller versiona läppärillä 6.0.41, docker ja QNAP joku 6-versio myös.

Muitakin virheilmoituksia on matkaan mahtunut, olen varmaan yrittänyt kullakin setupilla sen 10+ kertaa, laittanut factory resetit kaikille laitteleille, koittanut uudestaan jne. Ja sanomattakin on selvää, että tunnarit on oikein, ja ne kelpaa myös wizardin sivulla 2 tms. Ongelma tulee vasta ”Finish” napin jälkeen. Olen myös koittanut luoda uudet tunnarit, resetit kaikkeen ja ... sama ongelma. Laitteissa kyllä valon väri vaihtuu siniseksi eli johonkin ne adoptoituu mutta loppuun saakka wizard ei siis mene. Ehkä sen voisi jotenkin kiertää.

Mikä neuvoksi? Onko joku neljäs asennustapa parempi vai mitäköhän en nyt tajua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 311
tuli päivitetty controlleri tuohon 6.0.41 versioon (debian busterissa pyörivä) ensimmäisellä kirjautumisella ilmoitus. hirmu hyödyllinen kun ei kerro että mitä. kaikki kuitenkin tuntuu toimivan..
näyttää melkein kaikki SSIDt kahtena. aikasemmasa oli kyllä kaksi grouppia ja toiselle tukarille piti viedä yksi ylimääräinen ssid jossa oma vlan kameraa varten. toisesa tukarissa sitä ei ole ja tuo ssid on nyt ainut yksittäinen.
1607367569565.png


edit: kyllä palasin takas 5. sarjan versioon. tuo johtui siitä että olen laittanut osan SSIDstä vain 2.4Ghz moodiin, nyt se ei anna valita grouppia sille muuta kuin 5Ghz muodossa ja se ei auta kun on laitteita mitkä ei toimi kuin 2.4Ghz.
edit2: purin sen yhden ssid:n erillisin 5ghz ssid pois nyt ei tuota valita mutta näyttää silti kaiken tuplana tuolla wireless networks osiossa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Sen olen, myös huomannut, että väärä Java versio voi estää UniFi Controlleria toimimasta Windows 10:ssä ja nyt on käytössä Java 8 update 271 (build 1.8.0_271-b09) versio, eikä uskalla päivittää ainakaan Java 9:n, ettei lakkaa toimimasta, koska Java 9 ei tueta, eli lakkaa siinä kohtaa todennäköisesti toimimasta, koska sekin mainitaan tuolla UniFi Controller 6.0.41 version release note:ssa UniFi Network Controller 6.0.41 | Ubiquiti Community. Alussa reilu vuosi sitten oli ongelma, että Java versio oli liian vanha, eikä siksi tuo UniFi Controller ohjelma toiminut, kuin vanhana versiona.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 311
kyllä se 6.0.41 tuntuu pelaavan. tämäkin nyt selvisi tai arvelen että näyttää vain kaikkien grouppien (2kpl) ssidt. joskin bugittaa kun ei näytä vlania tossa.
eli on kaksi tukaria toiseen tulee Dxxxx, Fxxxxx, ja Sxxxxx. toiseen taas tulee tuo Dxxxx, Fxxxx, Hxxxx ja Sxxxx. toki nuo voisi laittaa molempiin samat mutta en tuossa toisessa tarvitse Hxxxx verkkoa ja itseasiasa kun raja on 4 /group niin tuohon jää optio yhdelle testi verkolle.
1607409319381.png
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Sen olen, myös huomannut, että väärä Java versio voi estää UniFi Controlleria toimimasta Windows 10:ssä
Jos minkään softan kanssa tarvitsee Javaa, niin esim. Dockerissa ajo on huomattavasti kivempaa kuin yrittää tunkata joku versio hostiin. Windows nyt on vähän köpöisempi alusta, mutta jos Docker Desktop (hypervisor) ei törmää minkään muun virtualisointisoftan kanssa, niin sillä voinee jotain ainakin tehdä
 

No5

Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
3
Vielä näitä aloittelijan ongelmia.. Nyt Controller toimii ja AP:t näkyy. Mutta nettiin ei vaan pääse. Alkuun yrittelin ADSL boksin (Zyxel VMG 3925) kautta ja sillattunakin huonoin tuloksin. Tuskastuin siihen ja otin kokeeksi gigantista Zyxel 3301 ja siihen Elisan kortin. Sekään ei anna USG:lle nettiä, ei suoraan tehdasasetuksilla eikä sillattuna. Mitään merkkiuskollistuutta näihin ei sinänsä ole vaan ihan sattumaa ja tuo jälkimmäinen oli halpa ja aohman:lla aiemmin ketjussa toiminut.
En löydä tähän mitään ohjetta, kaikissa tuntuu tarvittava toimenpide olevan "piuha kiinni". Paitsi minulla.
Mitä tuolle modeemi & USG parivaljakolle oikein pitäisi tehdä, että voisi joulupukit katsella uuden verkon kautta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Onko USGlle tehty määritykset WAN porttiin että ip-osoite haetaan dhcp:llä? Näkyykö hallinnasta että se osoitteen saa? Eihän edessä olevan modeemin lan puolen ip avaruus ole sama kuin USG:n lan puolen? Varsinkaan silloin kun mideemi ei ole sillatussa tilassa?
 
  • Tykkää
Reactions: No5
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Vielä näitä aloittelijan ongelmia.. Nyt Controller toimii ja AP:t näkyy. Mutta nettiin ei vaan pääse. Alkuun yrittelin ADSL boksin (Zyxel VMG 3925) kautta ja sillattunakin huonoin tuloksin. Tuskastuin siihen ja otin kokeeksi gigantista Zyxel 3301 ja siihen Elisan kortin. Sekään ei anna USG:lle nettiä, ei suoraan tehdasasetuksilla eikä sillattuna. Mitään merkkiuskollistuutta näihin ei sinänsä ole vaan ihan sattumaa ja tuo jälkimmäinen oli halpa ja aohman:lla aiemmin ketjussa toiminut.
En löydä tähän mitään ohjetta, kaikissa tuntuu tarvittava toimenpide olevan "piuha kiinni". Paitsi minulla.
Mitä tuolle modeemi & USG parivaljakolle oikein pitäisi tehdä, että voisi joulupukit katsella uuden verkon kautta?
Vika ei todennäköisesti ole siinä UniFi USG reitittimessä tai modeemissa, vaan taidoissa käyttää sitä ja modeemin vaihtamiset on aika turhia toimenpiteitä. Ensimmäinen virhe mitä voi sattua, vaikka DHCP on modeemissa päällä ja kaikki on oikein kytketty on se, koska molemmat on huom "reitittimiä", niin ne ei koskaan saa olla samassa verkossa, joka on hyvin usein 192.168.1.1.
USG pikamanuaalissa lukee näin:

LAN 1 Port
Supports 10/100/1000 Ethernet LAN connections. Default setting is DHCP Server.
Server IP: 192.168.1.1/24

Zyxel VMG 3925 on samassa ip-numeroalueessa oletuksena, eli ongelma on valmis, eikä data kulje mihinkään, jos kytket USG tuon perään. Ongelma on siinä, että sinä et tiedä, että datan ei kuulu kulkea tai toimia, eli netti ei toimi. Tätä ei saa tapahtua ja ip-numeroalueet, DNS ja DHCP asetukset voi vaihtaa toiselle ip-numeroalueelle, eikä sen jälkeen mitään ongelmaa ole. Minulla on useita reitittimiä ja yksikään ei saa olla samalla ip-numeroalueella ja yllätys yllätys ne usein haluaa tarjota juuri tuota samaa ip-numero aluetta tehdasasetuksilla oletuksena.

Vaihda vaikka toisen reitittimen ip-numero 192.168.10.1 ip-numeroalueelle, niin voi hyvinkin olla, että mitään ongelmaa ei enää ole. Samalla pitää käydä DNS ja DHCP läpi, koska siellä on noita samoja ip-numeroita, eli ne korjaukset, myös siihen reitittimeen jossa noita ip-numeroalueita korjataan tai muutetaan. Mask asetusta ei tarvitse muttaa, eli sen voi pitää samana. Reitittimien WiFi-verkot ei saa myöskään olla samoilla ip-numero alueilla, jos kyse on kahdesta eri reitittimestä samassa kotiverkossa. Nekin pitää huomioida ja välttää sitä, että ne ei mene päällekkäin, koska data lakkaa kulkemasta. Reitittimissä on yleensä aina reset nappi ja sitä, kun tarpeeksi pitkään painaa, niin tulee tehdasasetus käynnistys, minkä jälkeen ip-numerot ja kaikki alkaa siitä mitä manuaalissa lukee, eli kaikki nollautuu. Muista, että kolme ensimmäistä IP-numeroa ei saa olla missään kohtaan samoja peräkkäisissä reitittimissä tai tulee ongelma ja sitä kutsuisin aloittelijan ongelmaksi, joka voi tulla juuri todella monella eteen. Se on sitten ihan sinun päätös minkä reitittimen vaihdat eri ip-numeroalueelle, mutta samaa ei voi käyttää, vaikka tämän viestin tänne laitan, niin silti pitäisi vielä enemmän vääntää rautalankaa sellaisille jotka eivät osaa.

Tämä on yleinen virhe ja sitä sattuu varsinkin aloittelijoille, jotka ei osaa kotiverkkoja, vielä rakentaa. Itse olen rakentanut kotiverkon siten, että yksikään reititin tai modeemi ei ole tuolla oletus ip-numeroalueella tai muillakaan vastaavilla ip-numeroalueilla, jotka voi olla oletuksena käytössä. Ne pitää silloin kirjaa ylös tai yrittää muistaa tai muuten kaikki alkaa alusta. Tuo on tavallaan vasta yksi askel eteenpäin normi kotiverkon modeemista kotiverkon rakentamisen oppimiseen. DHCP serveri on se, joka jakaa ip-numeroalueen verkkolaitteille ip-numerot, gateway asetukset ja DNS asetukset automaattisesti. DNS on nimipalvelin. Gateway on reitittimen ip-numero, joka ohjaa dataa kohti seuraavaa reititintä. Itsellä on 2 eri reititintä ja modeemia, mutta kaikki on yhtä ja samaa verkkoa, mutta se ei olekaan helpoimmasta päästä, mutta vaikka toinen modeemi yhteys pettäisi, niin internet liikenne siirtyy automaattisesti seuraavalle toimivalle modeemille. Sinulla on basic ongelma, johon löytyi jo varmaan vastaus. Kotiverkojen rakentaminen ei ole mitään ihan plug and play hommaa mitä moni olettaisi, koska pitäisi osata, myös niiden konfigurointi.

Ei tarvitse vaipua mihinkään häpeään, vaan opettele ja todennäköisesti teit virheen, kun ostit toisen modeemin, mutta en tiedä kumpi niistä on parempi. Itsellä on load-balance konfiguraatio, missä käytetään kahta yhteysmodeemeita samaan aikaan, jos toinen pettää, niin kaikki yhteydet siirtyy automaattisesti kokonaan toisen modeemin hoidettavaksi, mutta molempien toimiessa yhteysnopeus hyöty tulee esiin, mutta ei täysin. On silti koko aika varayhteys, vaikka toinen modeemi kokonaan laikkaisi toimimasta tavallaan en sitä aluksi huomaa, mutta osa yhteys nopeudesta puuttuu jo osa siinä vaiheessa.

Itse voin kertoa että yhteysmodeemin siirtäminen eri ip-numeroalueelle oli kaikkein helpoin juttu, verrattuna Ubiquiti laitteisiin, mutta itse päätätte, mitä teette.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: No5
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Kysellääs täällä kun verkko nyt Ubiquitia tosiaan on. Yritän ratkoa erikoista ongelmaa, jossa TV:n netin nopeus välillä romahtaa, eikä mitään järjellistä syytä oikein ole löytynyt. Tuo ilmenee videostriimipalveuissa kuvan laadun heikkenemisenä, ja TV:n selaimella pystyy käymään testaamassa speedtest.netissä, missä pahimmillaan näyttää DL-kaista tippuvan jonnekin 2-3 Mbps tasolle. Kun heti perään sitten testaa samassa kytkimessä kiinni olevalla PC:llä, niin sieltä tulee lähes kaistan täydeltä (n. 240 Mbps).

Olen testannut EdgeRouter X:stä ottaa käyttöön QoS:n Smart Queue:n, mutta ei näytä poistavan ongelmaa. Lisäksi testattu eri verkkopiuhalla, kun epäilin jossain vaiheessa vian johtuvan viallisesta piuhasta, mutta ei auttanut. Mitähän tässä kannattaisi ongelman ratkomiseksi vielä testata?

Liitteenä verkkokartta, missä näkyy kytkettynä olevat laitteet.

verkko - Copy.png
 

ics

Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
160
Se nyt voi olla vaan TV:n ominaisuus. Tulkitsin että sulla on piuhalla tv kiinni. Itsellä wlanin kautta ja välillä tuo sama kaavio näyttää 100% kaikille laitteille, mutta telkku käy 67%. Siitä huolimatta vaikka kännykkä esim on samalla kohtaa kuin telkku eikä se mihinkään putoa.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Kysellääs täällä kun verkko nyt Ubiquitia tosiaan on. Yritän ratkoa erikoista ongelmaa, jossa TV:n netin nopeus välillä romahtaa, eikä mitään järjellistä syytä oikein ole löytynyt. Tuo ilmenee videostriimipalveuissa kuvan laadun heikkenemisenä, ja TV:n selaimella pystyy käymään testaamassa speedtest.netissä, missä pahimmillaan näyttää DL-kaista tippuvan jonnekin 2-3 Mbps tasolle. Kun heti perään sitten testaa samassa kytkimessä kiinni olevalla PC:llä, niin sieltä tulee lähes kaistan täydeltä (n. 240 Mbps).

Olen testannut EdgeRouter X:stä ottaa käyttöön QoS:n Smart Queue:n, mutta ei näytä poistavan ongelmaa. Lisäksi testattu eri verkkopiuhalla, kun epäilin jossain vaiheessa vian johtuvan viallisesta piuhasta, mutta ei auttanut. Mitähän tässä kannattaisi ongelman ratkomiseksi vielä testata?

Liitteenä verkkokartta, missä näkyy kytkettynä olevat laitteet.

Oletko kokeillut käyttää offload ominaisuutta, joka on aikaisemmin täällä mainittu tuolla ketjussa, jos kaikki data menee EdgeRouter X:n läpi, niin siitä voi tulla pullonkaula. QoS ominaisuus ei toimi, jos offload on laitettu päälle, eli tässä on vielä sellainenkin mutka matkassa. Offload tila pystyy välittää noin 950Mbps ja ilman sitä tulos romahtaa todella pahasti. IP-TV kuvan välitys voi vaatia ainakin yli 9Mbps nopeuksia HD laatuna. Tiedän sen koska minulla on EdgeRouter Pro ja UNMS palvelin, josta voin seurata statistiikkaa. IP-TV tulee Telialta, eli jos yhteys ei toimi reilusti yli 9Mbps nopeudella alkaa kuva pätkimään. Minun ei ole tarvinnut laittaa offloadia päälle, koska ostin järeämmän reitittimen, kuin EdgeRouter X. Muistan jo ennen Ubiquiti laitteita, että joko TV-kuva pätki tai nettiyhteys hidasteli, koska yhteysnopeus oli liian pieni, joku normi ADSL kyykkää heti. Nykyään on VDSL 100Mbps ja kaapelimodeemi 200Mbps yhteydet yhtä aikaa käytössä ja ne on yhdistetty yhdeksi yhteydeksi EdgeRouter Pro reitittimellä. EdgeRouter konfiguraatiota joutui todella kauan ihmettelee ja virittelee, että pääsin tähän nykyiseen tilanteeseen ja ongelma oli se, että en ole mikään normaali käyttäjä, vaan vaadin paljon enemmän, koska pitää olla tehoa ja nopeutta. Muistakaa se, että esimerkiksi EdgeRouter Pro ssa ei ole EdgeRouter X:ssä olevaa kytkin ominaisuutta, eli tuo on asia joka jaottelee EdgeRouter reitittimet kahteen eri ryhmään, mutta se ongelma hoidetaan ostamalla erillinen kytkin ja minun laitteet on jo "19 räkkilaitteita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Oletko kokeillut käyttää offload ominaisuutta, joka on aikaisemmin täällä mainittu tuolla ketjussa, jos kaikki data menee EdgeRouter X:n läpi, niin siitä voi tulla pullonkaula. QoS ominaisuus ei toimi, jos offload on laitettu päälle, eli tässä on vielä sellainenkin mutka matkassa. Offload tila pystyy välittää noin 950Mbps ja ilman sitä tulos romahtaa todella pahasti. IP-TV kuvan välitys voi vaatia ainakin yli 9Mbps nopeuksia HD laatuna. Tiedän sen koska minulla on EdgeRouter Pro ja UNMS palvelin, josta voin seurata statistiikkaa ja IP-TV tulee Telialta, eli jos yhteys ei toimi sillä nopeudella alkaa kuva pätkimään. Minun ei ole tarvinnut laittaa offloadia päälle, koska ostin järeämmän reitittimen, kuin EdgeRouter X. Muistan jo ennen ubiquiti laitteita, että joko TV-kuva pätki tai nettiyhteys hidasteli, koska yhteysnopeus oli liian pieni, joku normi ADSL kyykkää heti. Nykyään on VDSL 100Mbps ja kaapelimodeemi 200Mbps yhteydet yhtä aikaa käytössä ja ne on yhdistetty yhdeksi yhteydeksi EdgeRouter Pro reitittimellä.
Ei ole tullut testattua tuota offloadia, voisi ottaa testiin senkin. Tuo ongelma on kuitenkin sellainen että esiintyy suhteellisen harvoin, ja tässä on aika paljon mahdollisia ongelmalähteitä, ihan töllön softasta lähtien, niin testaaminenkin on "hieman" haastavaa kun pitäisi aina just sillä hetkellä testailla kun ongelmaa esiintyy. Eli esim. kesken leffaillan, mikä ei yleensä kiinnostaisi.

Sinällään tuo EdgeRouter X tuntuu puskevan muille laitteille ihan kivuttomasti tuota täyttä n. 250 Mbps:ää (myös silloin kun töllön kanssa esiintyy ongelmia), ja latenssitkin tuntuu olevan kunnossa eikä paketteja tiputella, niin ei ole ekana tullut mieleen että tuosta loppuisi puhti kesken.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Ei ole tullut testattua tuota offloadia, voisi ottaa testiin senkin. Tuo ongelma on kuitenkin sellainen että esiintyy suhteellisen harvoin, ja tässä on aika paljon mahdollisia ongelmalähteitä, ihan töllön softasta lähtien, niin testaaminenkin on "hieman" haastavaa kun pitäisi aina just sillä hetkellä testailla kun ongelmaa esiintyy. Eli esim. kesken leffaillan, mikä ei yleensä kiinnostaisi.

Sinällään tuo EdgeRouter X tuntuu puskevan muille laitteille ihan kivuttomasti tuota täyttä n. 250 Mbps:ää (myös silloin kun töllön kanssa esiintyy ongelmia), ja latenssitkin tuntuu olevan kunnossa eikä paketteja tiputella, niin ei ole ekana tullut mieleen että tuosta loppuisi puhti kesken.
Tuo on se raja missä EdgeRouter X:n puhti alkaa loppua kesken ilman offload:n päälle laittamista. Yksi sivu taaksepäin on ohjeet ja video siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Onhan tuossa muutoksen jälkeen käsketty sitä uutta laitetta tekemään uusi puhdas dhcp kysely? Käsittääkseni dhcp palvelimella ei ole keinoja käskeä client laitetta vaihtamaan osootetta ennen leasing ajan umpeutumista.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Onhan tuossa muutoksen jälkeen käsketty sitä uutta laitetta tekemään uusi puhdas dhcp kysely? Käsittääkseni dhcp palvelimella ei ole keinoja käskeä client laitetta vaihtamaan osootetta ennen leasing ajan umpeutumista.
Tosiaan laitteet vaatii uudelleen käynnistyksen, mutta Windows PC:lle on riittänyt, kun irrottaa kaapelin toisen pään hetkeksi, että windows huomaa sen. Windows alapalkkiin tulee ikoni, kun verkkokortti on menettänyt yhteyden ja sitten piuha takaisin kiinni, niin IP-numerot vaihtuu, jos DHCP asetukset on päällä tietokoneessa. EdgeRouter saattaa, myös vaatia uudelleen käynnistystä, jos sen DHCP-serveri asetuksia on muutettu, koska tietokone ei ole saanut aina IP-numeroita oikein DHCP-serveriltä ilman tuota uudelleen käynnistystä. Sen olen huomannut, että DHCP-serveriä ei linkata manuaalisesti portille, vaan esimerkiksi EdgeRouter päättelee itse sen perusteella mitä ip-numeroita on eth porteille asetettu, jos DHCP-serverin ja eth portin ip-numerot sopii samalle IP-numeroalueelle yhdistää EdgeRouter ne automaattisesti toisiinsa. Itse jätän ensimmäisen ip-numeron eth portille, mutta sitä ensimmäistä ip-numeroa ei saa laittaa DHCP serverin jakamiin ip-numeroihin, eli silloin ensimmäinen ip-numero saa olla esimerkkiksi x.x.x.2, koska x.x.x.1 on varattu jo eth portille ja viimeinen numero voi olla x.x.x.254. Router kohtaan annetaan eth portin ip-numero. Subnet on usein x.x.x.0/24. DNS voi itse valita tai käyttää vaikka julkisia tai itse reititintä, eli eth portin ip-numeroa.

Tietokone ottaa muuten oletuksena väärät IP-numerot käyttöön, jos se ei saa DHCP-serveriltä mitään vastausta ja niillä tuskin saa mitään yhteyttä mihinkään, mutta ne on aina samat, kun käy tuolla tavalla ja siitä tuon tilanteen tunnistaa, eli DHCP-serveri ei ole silloin ollut toiminnassa, koska se ei ole vastannut. Tuon tavallaan harmillista, koska osa ei tajua sitä, että mitään yhteyksiä ei voida saada, eikä windows anna siitä mitään virhe tai muutakaan ilmoitusta. Windowsin rekisteristä on voinut editoimalla poistaa automaattisuuden pois käytöstä, jolla se huomaa, että verkkokortti on menettänyt yhteyden, kun kaapeli on irti, mutta sitä ei muistaakseni mistään muualta päin windows käyttöjärjestelmää ole voinut poistaa käytöstä, eli jos sinne ei ole koskettu, niin windows huomaa, kun kaapeli on irti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Nyt löytyi YouTube kanavilta ensimmäinen esittely UniFi 6 Lite Access Point WiFi 6 laitteesta. Tyyppinimi on U6-Lite. Mukana ei tule injektoria, jolla siihen saisi PoE sähköä. Speksien mukaan tarvitaan 802.3af 48V PoE sähköä. Katsoin tuotetiedosta miksi ei vanhemman mallin injektori toiminut videolla, niin 802.3.af tyyppi on sama, mutta jännite on vaan 24V, eli siksi sillä ei saanut tuohon U6-Lite:n sähköjä päälle, eikä vanhaa injektoria voi siksi käyttää.



UniFi 6 Long Range Access Point WiFi 6 laitteesta ei ole vielä videoita, eikä senkään mukana tule injektoria, jolla siihen saisi PoE sähköä ja tuo long range versio vaatii speksien mukaan 802.3at 48V PoE sähköä, joka on eri sähköä, kuin tuossa lite versiossa. Long range version tyyppinimi on U6-LR, mutta sitä voi vasta tehdä ennakkotilauksia, eli sitä ei ole saatavilla vielä.

Suomesta voi jo ostaa Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point | Dustinhome.fi, mutta hinta on kova tuolla sivustolla ja varasto tietysti tyhjä plus pitkä toimitusaika. Valmistajan sivustoilla on U6-Lite versiossa linkki tähän PoE injektoriin PoE Injector, 802.3AF – Ubiquiti Store Europe ja samassa kaupassa tuo U6-Lite maksaa 79€ ilman injektoria. Noita injektoreita on samalla valmistajalla jo, niin paljon, että helposti voi ostaa ihan väärän injektorin. Ilmeisesti tuo on sama PoE injektori Ubiquiti Gigabitin PoE-injektori 802.3AF | Dustinhome.fi, eli U-POE-af ja malli joka sopii suomen sähköverkkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 311
Alkaa olee kyl kummaa touhua ubiquitilla, kyllähän nyt laitteet pitäis myydä käyttökuntoon saatettavana pakettina..
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
319
Alkaa olee kyl kummaa touhua ubiquitilla, kyllähän nyt laitteet pitäis myydä käyttökuntoon saatettavana pakettina..
Viittaatko tällä nyt tuohon injektorin puutteeseen?

Omasta mielestäni ihan järkevä ratkaisu jättää se pois paketista. Monella voi kuitenkin koti/pienyrityksen wifi koostua erimallisista tukiasemista esim. toimisto/aula/ulkotilat yms. syistä jolloin yksittäispakkausten osto on järkevää.
Ja mikäli kiinteistössä on yhtään enempää kuin 1-2kpl PoE tukiasemia, kameroita tms., on PoE-kytkimen osto järkevää ja injektorit olisi pelkkää serriä.

Jos esim. kotikäyttöön sen 1-2kpl haluaa tukiasemia, maksaa Unifin omat injektorit n.10-15e/kpl.

Ymmärrän kyllä pointin että pakkauksessa tulisi kuluttajalle olla toimiva tuote, mutta en usko että Unifin kamaa täysin asiaan vihkiytymättömät ostavat. Asennuskaan kun ei ole aivan plug'n'play kuten perinteisissä kuluttaja-wifeissä.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
65
Uskoisin, että asiakassegmentti jonne nuo AP on suunniteltu, eivät tosiaan tarvitse tuota injektoria vaan tulevat PoE kytkimen taakse kuten myös itselläni on. Ubiquitin kytkimet hanskaavat vielä mukavasti nuo af/at joten ei ole haasteita tuonkaan suhteen.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 311
kyllä poe injektorin puutetta meinasin. jaa no tosiaan eri asia sitten jossei ole kuluttajamarkkinoille suunnattu..
kyllä vaan itsellänikin on poe syöttö ubin kytkimistä. tosin 8porttisessa on joku ihme bugi/härö. jos katkeaa sähköt ja laitteet on kiinni + tukari. niin ei tukari nouse ylös.
vasta kun vähän härnää ilman muita laitteita kuin tukari niin nousee.
eli on siis näin
16porttinen v2 mallin kytkin -- poe -- 8 porttinen 60w malli -- poe -- AC LR
 

No5

Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
3

Zyxel VMG 3925 on samassa ip-numeroalueessa oletuksena, eli ongelma.
Kiitoksia! Tuohon se loppujen lopuksi kiteytyi varmaan minulla tuo ongelma. Olin aikaisemmin toista laitetta varten laittanut tuon Zyxelin siltaan, DHCP:n pois päältä jne mutta ei se sitten enää ollutkaan noin. Oisko sitten tullut tehtyä factory reset jossain vaiheessa. Se näyttäytyi aluksi vaan mutkan kautta tunnariongelmana etten tajunnut tarkistaa.

Toinen laite oli sen sijaan hyvä hankinta. Se antoi rauhassa aikaa rakentaa toimivaa verkkoa kun alkuperäinen oli vielä ihan entisellään käytössä. Samalla se myös antoi mahdollisuuden kokeilla miten ADSL -> 4G siirto vaikuttaa nopeuteen. Download n. 15 -> 60+ Mbit/s, päivälä parempikin, ja Up ehkä 1,5 -> 40. Ihan hurja ero siis. Samalla kun AP:den määrä nousi yhdestä kolmeen niin ero on huomattava. Jos tuon firman ADSL:n vielä saa vaihdettua 5G:ksi niin Zyxel pääsee vaikka töihin mökillä jos ei palaudu kauppaan.

Verkko hyljeksii vielä joitakin laitteita, täytyy ihmetellä ajallaan mistä noissa on kyse. Mutta nyt se on helpompaa kun Controllerin käyttöliittymään pääsee käsiksi ja yhteys pelaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
Nyt kaivataan apuja. Vuosia sitten asenneltu edgerouter x ja AP LR. Kone jolla AP konffattiin, on asenneltu jo moneen kertaan uudelleen. Verkko kyllä pelaa, mutta millä ihmeellä pääsen AP:n konffaukseen? Pitäisi firmistä päivitellä. Asentelin Unifi controllerin ja selaimen kautta menee localhost:8433 sivulle, mutta konffaus alkanee ns. alusta. Millä pääsis AP:n hallintaan kiinni? Ja kännykkä appi ei löydä tukaria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Nyt kaivataan apuja. Vuosia sitten asenneltu edgerouter x ja AP LR. Kone jolla AP konffattiin, on asenneltu jo moneen kertaan uudelleen. Verkko kyllä pelaa, mutta millä ihmeellä pääsen AP:n konffaukseen? Pitäisi firmistä päivitellä. Asentelin Unifi controllerin ja selaimen kautta menee localhost:8433 sivulle, mutta konffaus alkanee ns. alusta. Millä pääsis AP:n hallintaan kiinni? Ja kännykkä appi ei löydä tukaria.
AP pitää resetoida tehdas asetuksille ja sen jälkeen adoptoida controlleriin ellei sulla vanhasta controllerista ole backuppeja tallessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Mä olen asentanut tähän mennessä yhden unifi ap:n sillä injektorilla, kaikki muut on liitetty poe porttiin. Alkaa olla noita injektoreita ihan riittävästi nurkissa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Laitetaas tähän lyhyesti kokemusta tuotteesta Ubiquiti GigaBeam, siltä varalta että jotain voi kiinnostaa. Kamalasti ei näistä löytynyt edes kansainvälisesti kokemuksia.

Kyseessä on siis 60 GHz (+5 GHz backup) point-to-point radiolinkki, jolla pitäisi saada aikaan langaton gigabit ethernet n. 300m etäisyydelle asti*.
*Nettimutun mukaan, Ubiquiti ei speksaa mitään??

Oli siis tarve sada ethernet-yhteys kahden rakennuksen välille. Etäisyyttä noin 50m ja lapiohommat ei innostanut, niin piti kokeilla tällaista vaihtoehtoa.
Purkit tuli asennettua rakennusten seinään, ehkä 30cm räystään alapuolelle, jossa ovat aika hyvin suojassa suoralta sateelta ja paisteelta. Välissä on esteetön näköyhteys.

--

Purkeissa pyörii oma hallintasivu, josta asetukset pääsee säätämään ja linkin toimintaa tarkkailemaan. Molemmista purkeistä näkee myös toisen pään signaalitiedot, mutta asetukset täytyy säätää molempien paikallisesessa hallinassa (onnistuu linkin yli). Mahdollista on myös liittää Ubin UNMS hallintaan.

Linkin välimatkan on ainakin mittaavinaan sentin tarkkuudella. Googlen satelliittikuvasta mitattuna etäisyys on suunnilleen sama, eli voinee tuo pitää kohtuudella paikkansa.

Linkin nopeus 1,62 Gbps on sama kuin sisällä samassa huoneessa testatessa, eli selkeä maksimi.
2020-12-15 18_41_06-gbe-main.png




Kohdistuksen apuna on graafinen työkalu. Mitään ohjetta tähän en kyllä löytänyt mistään, mutta oletan tässä pyrittävän mahd. lähelle "nollakulmaa", jolloin purkit olisivat kohtisuoraan toisiaan vastaan ja josta beamforming sitten korjailee tarkemmin(?) Hiukan nuo kulmalukemat elää kun linkkiä kuormittaa, mutta osui ne nyt sinne päin.
gbe-beam.PNG




Sisäisen speedtestin mukaan linkin nimellinen 1.62 Gbps nopeus on hyvin käytössä. Tässä siis full duplexina antaa yhtäaikaisen +800 Mbps rx/tx kaistan.
2020-12-15 18_42_25-gbe-speed-fd.png



Yksisuuntainen liikenne menee molempiin suuntiin vajaalla 1100 Mbps nopeudella.
2020-12-15 18_41_58-gbe-speed-rx.png


Myös käytännön siirrot läppärin ja nassin välillä linkin yli menee samaa ~108 MB/s kuin paikallisestikin.

Kokemusta on vasta kokonaiset kolme päivää, mutta sen ajan sentään linkki on pysynyt vakaasti ylhäällä. Kovin pahoja lumimyrskyjä täällä etelässä ei ole tuohon väliin sattunut, eli niissä suoriutuminen jää nähtäväksi. Toistaiseksi melko helppo ja kivuton kokemus :thumbsup:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Laitetaas tähän lyhyesti kokemusta tuotteesta Ubiquiti GigaBeam, siltä varalta että jotain voi kiinnostaa. Kamalasti ei näistä löytynyt edes kansainvälisesti kokemuksia.

Kyseessä on siis 60 GHz (+5 GHz backup) point-to-point radiolinkki, jolla pitäisi saada aikaan langaton gigabit ethernet n. 300m etäisyydelle asti*.
*Nettimutun mukaan, Ubiquiti ei speksaa mitään??

Oli siis tarve sada ethernet-yhteys kahden rakennuksen välille. Etäisyyttä noin 50m ja lapiohommat ei innostanut, niin piti kokeilla tällaista vaihtoehtoa.
Purkit tuli asennettua rakennusten seinään, ehkä 30cm räystään alapuolelle, jossa ovat aika hyvin suojassa suoralta sateelta ja paisteelta. Välissä on esteetön näköyhteys.

--

Purkeissa pyörii oma hallintasivu, josta asetukset pääsee säätämään ja linkin toimintaa tarkkailemaan. Molemmista purkeistä näkee myös toisen pään signaalitiedot, mutta asetukset täytyy säätää molempien paikallisesessa hallinassa (onnistuu linkin yli). Mahdollista on myös liittää Ubin UNMS hallintaan.

Linkin välimatkan on ainakin mittaavinaan sentin tarkkuudella. Googlen satelliittikuvasta mitattuna etäisyys on suunnilleen sama, eli voinee tuo pitää kohtuudella paikkansa.

Linkin nopeus 1,62 Gbps on sama kuin sisällä samassa huoneessa testatessa, eli selkeä maksimi.




Kohdistuksen apuna on graafinen työkalu. Mitään ohjetta tähän en kyllä löytänyt mistään, mutta oletan tässä pyrittävän mahd. lähelle "nollakulmaa", jolloin purkit olisivat kohtisuoraan toisiaan vastaan ja josta beamforming sitten korjailee tarkemmin(?) Hiukan nuo kulmalukemat elää kun linkkiä kuormittaa, mutta osui ne nyt sinne päin.




Sisäisen speedtestin mukaan linkin nimellinen 1.62 Gbps nopeus on hyvin käytössä. Tässä siis full duplexina antaa yhtäaikaisen +800 Mbps rx/tx kaistan.



Yksisuuntainen liikenne menee molempiin suuntiin vajaalla 1100 Mbps nopeudella.


Myös käytännön siirrot läppärin ja nassin välillä linkin yli menee samaa ~108 MB/s kuin paikallisestikin.

Kokemusta on vasta kokonaiset kolme päivää, mutta sen ajan sentään linkki on pysynyt vakaasti ylhäällä. Kovin pahoja lumimyrskyjä täällä etelässä ei ole tuohon väliin sattunut, eli niissä suoriutuminen jää nähtäväksi. Toistaiseksi melko helppo ja kivuton kokemus :thumbsup:
Jos viitsit vielä jollain kohtuullisella vesisateella ottaa lukemia? Lähinnä siis kuinka herkkä tuo linkki on käytännössä säälle?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
908
AP pitää resetoida tehdas asetuksille ja sen jälkeen adoptoida controlleriin ellei sulla vanhasta controllerista ole backuppeja tallessa.
Ai samperi, pitää vielä kaivaa jos jossain olis vielä jotain dataa avuksi. Ei millään jaksaisi alkaa touhuaan sitä uudelleen.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
152
Olen muuttamassa ensi vuoden puolella kerrostaloyksiöön, johon Elisa tarjoaisi Zyxel VMG3927 mallia. Nopein netti minkä saa on 100mbps.
Tässä missä nyt asun niin minulla on Ubiquiti EdgeRouter X naitettuna huoneiston kotijakamon nousu 1 kohtaan. EdgeRouterista lähtee sitten neljään eri ethernet-pistokkeelliseen kohtaa 25cm nettipiuha. Yksi niistä kohteista on myös Unifi UAP AC Lite ja näin WiFi toimii.

Kuinkahan nyt varmistaisin että sama setuppi toimii myös tuolla paikassa jos vaikka olisikin ainoastaan puhelinpistokeliitin? Tuo asunto on rakennettu 2007.

On toiminut täydellisesti nämä Ubiquitin vermeet, ei niin mitään vikaa. Taitaa nyt vuoden olla reititin ollut päällä käynnistämättä tai koskematta siihen.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Kuinkahan nyt varmistaisin että sama setuppi toimii myös tuolla paikassa jos vaikka olisikin ainoastaan puhelinpistokeliitin?
Elisalla on ohjeet tuon laittamiseksi siltaavaan tilaan. Ehkä kannattaa aloittaa kuitenkin reitittävässä tilassa ja katsoa, onko softapäivityksiä tarjolla.
Vaikka tuolla ei niin lupailtu, mutta siltaavassakin tilassa Zyxelin hallintaan voinee päästä, jos se on sopivati konffattu. Zyxelin(kin) tapauksessa se voi olla hieman hankalaa
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Olen muuttamassa ensi vuoden puolella kerrostaloyksiöön, johon Elisa tarjoaisi Zyxel VMG3927 mallia. Nopein netti minkä saa on 100mbps.
Tässä missä nyt asun niin minulla on Ubiquiti EdgeRouter X naitettuna huoneiston kotijakamon nousu 1 kohtaan. EdgeRouterista lähtee sitten neljään eri ethernet-pistokkeelliseen kohtaa 25cm nettipiuha. Yksi niistä kohteista on myös Unifi UAP AC Lite ja näin WiFi toimii.

Kuinkahan nyt varmistaisin että sama setuppi toimii myös tuolla paikassa jos vaikka olisikin ainoastaan puhelinpistokeliitin? Tuo asunto on rakennettu 2007.

On toiminut täydellisesti nämä Ubiquitin vermeet, ei niin mitään vikaa. Taitaa nyt vuoden olla reititin ollut päällä käynnistämättä tai koskematta siihen.
Eipä tuossa tosiaan kummempaa kuin modeemi siltaavaan tilaan ja edgerouter siihen perään niin ajaa käytännössä saman asian. Mahdollinen sisäkaapeloinnin puute (jos vanhempi asunto) todennäköisesti isompi ongelma jos edgerouterin perässä olevat laitteet on ympäri kämppää.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
152
Kun nythän minulla ei ole modeemia vaan verkko otetaan siitä kotijakamosta. Mitä itse veikkaatte, onko 2007 mallinen asunto todennäköisemmin puhelinpistokeliittimellä?
Asuntoa katsomalla se tietenkin selviää viimeistään.

Ehkä kannattaa aloittaa kuitenkin reitittävässä tilassa ja katsoa, onko softapäivityksiä tarjolla.
Onko tämä reitittävä tila se alkuperäinen tila?
Zyxelin hallintaan voinee päästä
En tiedä onko minulla tarvetta. Muutan oletussalasanan johonkin huippusalaiseksi ja todnäk laite saa olla default asetuksilla.

Ja Zyxeli täytyy siis ottaa jos asunto todellakin on puhelinpistokeliittimellä? Vai onko jotain parempia suosituksia.

Mahdollinen sisäkaapeloinnin puute
Mitä tämä tarkoittaa? Tässä nykyisessähän jokaisessa huoneessa on ethernet-paikat johon vaan laitetaan piuha kiinni.
Vai tarkoititko ihan niinkin yksinkertaista että joutuu koneelle esim hankkimaan 10 metrin nettipiuhan?

Tärkeintä on että saan puhelimen liitettyä WiFiin UAP AC liteen ja tietokoneen EdgeRouterin perään.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Mitä tämä tarkoittaa? Tässä nykyisessähän jokaisessa huoneessa on ethernet-paikat johon vaan laitetaan piuha kiinni.
Vai tarkoititko ihan niinkin yksinkertaista että joutuu koneelle esim hankkimaan 10 metrin nettipiuhan?
Juuri tätä asunnon jakamoon (se peltikaappi) huoneista tulevaa ethernet kaapelointia mitä ei oikeastaan ole kuin uudemmissa asunnoissa.

Tuo zyxelihän on vdsl modeemi, eli melko varmasti suurimman mahdollisen yhteysnopeuden perusteella puhelinjohtoa pitkin tulee yhteys uudessa asunnossa. Tämähän selviää helposti, kun kysyy operaattorilta että millä tekniikalla yhteys on toteutettu.

Noin 99% varmuudella sisäkaapelointiakaan ei tässä tapauksessa ole, jos yhteys on vdsl. Vaihtoehtoina siis vetää itse kaapelia huoneesta toiseen, käyttää datasähköä, tai tukeutua wlaniin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Mitä tämä tarkoittaa? Tässä nykyisessähän jokaisessa huoneessa on ethernet-paikat johon vaan laitetaan piuha kiinni.
Vai tarkoititko ihan niinkin yksinkertaista että joutuu koneelle esim hankkimaan 10 metrin nettipiuhan?
Uusissa kerrostalo asunnoissa on yleensä isompi sähkökaappi ja sen peltioven takana on huoneista löytyvän RJ45 rasian toinen pää ja välissä on vain pelkkä ethernet kaapeli. On vaikea tietää minkä CAT-version kaapeli on seinien sisällä, mutta veikkaisin CAT5e vähintään tai parempi. Rasiat on merkitty sähkökaapissa ja huoneiden seinissä, eli katsot sieltä huoneesta merkinnän johon netin haluat vetää ja seuraavaksi etsit sen saman merkinnän sähkökaapista, niin tiedät missä on sen rasian toinen pää. Osa on sovitellut noihin sähkökaappeihin pieniä reitittimiä ja jakanut sieltä netin kotiin. Ongelmaksi voi tulla se mistä saa sähkön, peltiovi ja tila siellä sähkökaapissa. RJ11 liittimet sähkökaapissa saattaa liittyä puhelin kaapelointiin ja RJ45 liittimet mille ei löydy asunnosta toista päättä saattaa olla sisään tulevan netin liittimiä, eli WAN tai Internet liittimiä. Valokuitu voi, myös olla samassa paikassa, jos sellainen on asunnossa, jos sähkökaapista ei löydy mitään näihin liittyvää on jossain erillinen jakamo, mistä löytyy huoneissa olevien RJ45 rasioiden kaapelin toinen pää. Se noissa valmiissa kaapeloineissa voi olla, että löytyy vain yksi liitäntä per huone. Itse tarvitsisin varmasti enemmän. Sähkökaapilla voi käyttää, myös lyhyttä ethernet kaapelia, jos sinne tulee netti valmiiksi RJ45 liittimelle tai yhteys modeemi voi olla eri huoneessa ja kahden huoneen RJ45 liittimet kytketään yhteen lyhyellä ethernet kaapelilla ja sähkökaappiin ei tarvitse silloin asentaa mitään laitteita, eli asunnon kaapeleita on käytetty vain yhdistämään modeemi ja reititin toisiinsa, vaikka ne olisi eripuolilla asuntoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Riippuu pitkälti rakennusajankohtana voimassa olleista määräyksistä sisäkaapeloinnin osalta. Esimerkiksi nykyään ei CAT6 huonompaa seiniin mene.

Rakennusajankohdasta voi joo päätellä, mutta ei kai määräyksissä ole ikinä mitään cat6 huonompaa ole edes ollut. Mielestäni tuo koko määräys noista kattiverkoista tuli niin myöhään että hypättiin suoraan puhelinverkosta cat6:een.
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Rakennusajankohdasta voi joo päätellä, mutta ei kai määräyksissä ole ikinä mitään cat6 huonompaa ole edes ollut. Mielestäni tuo koko määräys noista kattiverkoista tuli niin myöhään että hypättiin suoraan puhelinverkosta cat6:een.
Saattaa tosiaan olla näin.
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
152
Uusissa kerrostalo asunnoissa on yleensä isompi sähkökaappi ja sen peltioven takana on huoneista löytyvän RJ45 rasian toinen pää ja välissä on vain pelkkä ethernet kaapeli. On vaikea tietää minkä CAT-version kaapeli on seinien sisällä, mutta veikkaisin CAT5e vähintään tai parempi. Rasiat on merkitty sähkökaapissa ja huoneiden seinissä, eli katsot sieltä huoneesta merkinnän johon netin haluat vetää ja seuraavaksi etsit sen saman merkinnän sähkökaapista, niin tiedät missä on sen rasian toinen pää. Osa on sovitellut noihin sähkökaappeihin pieniä reitittimiä ja jakanut sieltä netin kotiin. Ongelmaksi voi tulla se mistä saa sähkön, peltiovi ja tila siellä sähkökaapissa. RJ11 liittimet sähkökaapissa saattaa liittyä puhelin kaapelointiin ja RJ45 liittimet mille ei löydy asunnosta toista päättä saattaa olla sisään tulevan netin liittimiä, eli WAN tai Internet liittimiä. Valokuitu voi, myös olla samassa paikassa, jos sellainen on asunnossa, jos sähkökaapista ei löydy mitään näihin liittyvää on jossain erillinen jakamo, mistä löytyy huoneissa olevien RJ45 rasioiden kaapelin toinen pää. Se noissa valmiissa kaapeloineissa voi olla, että löytyy vain yksi liitäntä per huone. Itse tarvitsisin varmasti enemmän.
Selvä pyy.
Elisalle laitoin viestiä @dome neuvosta ja sain vastaukseksi että "kiinteä laajakaistayhteys kyseiseen osoitteeseen on toteutettu kuituna (ETH-tekniikalla)" Ja tästä voi nyt päätellä sitten mitä loppupeleissä?
 

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Selvä pyy.
Elisalle laitoin viestiä @dome neuvosta ja sain vastaukseksi että "kiinteä laajakaistayhteys kyseiseen osoitteeseen on toteutettu kuituna (ETH-tekniikalla)" Ja tästä voi nyt päätellä sitten mitä loppupeleissä?
Tarkoittaa että yhteys tulee asuntoon ethernet nousun kautta, eli samalla tavalla kuin se on sinulla nykyäänkin. Mitään et sillä tarjotulla modeemilla tee vaan voit jatkaa pelkällä edgerouterilla jatkossakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 237
Rakennusajankohdasta voi joo päätellä, mutta ei kai määräyksissä ole ikinä mitään cat6 huonompaa ole edes ollut. Mielestäni tuo koko määräys noista kattiverkoista tuli niin myöhään että hypättiin suoraan puhelinverkosta cat6:een.
Näin on, katsoin Traficomin ('Viestintävirasto') sivuilta:


vanhoja määräyksiä, jotka ovat saatavilla vuodesta 2013, ja tässäkin dokumentissa mainitaan "Parikaapeleiden tulee täyttää vähintään kategorian 6 kaapeleita koskevan standardin SFS-EN 50288-6-1 (suojaamaton) tai SFS-EN 50288-5-1 (suojattu) vaatimukset. Parikaapeloinnin liittämistarvikkeiden tulee täyttää vähintään kategorian 6 liittämistarvikkeita koskevan standardin SFS-EN 60603-7-4 suojaamaton) tai SFS-EN 60603-7-5 (suojattu) vaatimukset. "

Eli 2013 lähtien rakennetut asuinkiinteistöt pitäisi olla kaikki kategorian 6 jos vaan on määräyksiä noudatettu.

Kategoria 6 nopeudet: 10 Gbps 55 metriin, 5, 2.5 ja 1 Gbps riittää 100 metriin asti.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Meillä on talo jostain 2004 vuodelta ja nousut tehty cat5’llä. Aina silloin tällöin joku myyjä soittaa ja tarjoaa nopeuden nostoa gigaan, ja minä myönnyn. Vähän ajan kuluttua soittaa takas ettei onnistu. Oudompaa vielä että asunnon sisällä kaapeloinnit tehty cat5e’llä, mitä lie syntynyt säästöä tuolla?

En tiedä pitäisköhän nyt puhua hallitukselle piuhojen vaihdosta kun sinne tuli sukupolvenvaihdos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 237
Meillä on talo jostain 2004 vuodelta ja nousut tehty cat5’llä. Aina silloin tällöin joku myyjä soittaa ja tarjoaa nopeuden nostoa gigaan, ja minä myönnyn. Vähän ajan kuluttua soittaa takas ettei onnistu. Oudompaa vielä että asunnon sisällä kaapeloinnit tehty cat5e’llä, mitä lie syntynyt säästöä tuolla?

En tiedä pitäisköhän nyt puhua hallitukselle piuhojen vaihdosta kun sinne tuli sukupolvenvaihdos.
Taisi vuonna 2004 olla yleisin nopeus joku ADSL 512 kbps (0,5M), vaikea silloin ajatella että pitää vaihtaa kaapeliin joka tukee 10 Gbps nopeuksia kun CAT5e oli vielä reilusti puskuria :)

Mutta nyt on uudet standardit kun ennen oli 1 Gbps ja 10 Gbps. CAT5e toimii 100m matkalla molemmat 5 ja 2,5 Gbps

Eli on hyvä ja riittää kaapelointi vielä pitkälle tulevaisuuteen uusien nopeuksien myötä.

Gigan netti onnistuu varmasti. Miksi soittavat ja sanovat ettei onnistu?
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Selvä pyy.
Elisalle laitoin viestiä @dome neuvosta ja sain vastaukseksi että "kiinteä laajakaistayhteys kyseiseen osoitteeseen on toteutettu kuituna (ETH-tekniikalla)" Ja tästä voi nyt päätellä sitten mitä loppupeleissä?
Eipäs hätäillä, koska kyllä sen tarjotun laitteen voi tarvita, jos ei ole valokuitu muunninta, koska tuo sana "kuituna" voi tarkoittaa, että sähkökaapille tulee pelkkä valokuitu ja sillä laitteella mitä tarjotaan muutetaan valokuitu ethernet kaapeliyhteydeksi. Omassa EdgeRouter Pro versiossa on kaksi SFP liitäntää johon voi ostaa valokuitu SFP moduulin, mutta ennen sitä pitäisi tietää mikä valokuitu on kyseessä. EdgeRouter X SFP mallissa on, myös yksi SFP moduuliliitäntä ja tavallisessa EdgeRouter X mallissa ei ole ollenkaan SFP moduuliliitäntää. On olemassa multi-mode ja single-mode valokuitu SFP moduuleja. Multi-mode moduulissa on kaksi valokuitua ja single-moduulissa on yksi valokuitu ja lisäksi pitäisi tietää vielä nopeus. SFP moduuli on 1Gbps ja SFP+ moduuli on 10Gbps, mutta tuskin olet mitään 10Gbps yhteyksiä saamassa.

Verkkokaupassa on 1Gbps single mode moduuli Ubiquiti SFP Single-Mode -moduuli pari 29,90, mutta se sähkökaapin liitin ei välttämättä sovi, eli voi johtua joutua laittaa valokaapelin kaapelipätkän väliin joka muuttaa sen sopivaksi SFP valokuitu moduulille, jossa on LC valokuituliitäntä ja sen käytön voi joutua huomioimaan EdgeRouter:n konfiguraatiossa. Tuossa single-mode SFP moduuli paketissa pitäisi tietää kumpaa pitää käyttää lähetintä vai vastaanotinta ja väärä ei varmasti toimi. Minulla EdgeRouter Pro:n eth portit 6 ja 7 on linkitetty SPF portteihin fyysisesti, eli molempia ei voi käyttää yhtä aikaa, eli pitää valita jompi kumpi liitäntä, eikä konfiguraatiossa ei ole mitään valinnan vaihtoehtoja, koska se valitaan fyysisesti ja molempia vaihtoehtoa ei siis voi käyttää yhtä aikaa. Valokuidut menee hankalaksi ja itsellä on vasta kaksi SFP multi-mode LC valokuitumoduulia käytössä, joten en ole valokuitu yhteyksiin päässyt perehtymään kunnolla. Täällä viestiketjussa oli jo jollain kerran valokuituyhteys, joka tuli sähkötaululle saakka ja siitä pitäisi olla valokuviakin.

Jos saat valokuidun ole tarkkana sen valokuidun kanssa, koska sitä ei saa liata tai netti ei toimi. Putsaukseen on olemassa omat erikoistyökalut, eli niitä valokuidun päitä ei saa kasin kosketella, eikä ne tykkää pölystäkään. On ihan sama kummassa puoliskossa lika on, niin laservalo lakkaa kulkemasta oikein. Olen ainakin itse laittanut suojatulpat valokuiduista pieneen suljettuun muovipussiin talteen, että voi laittaa ne takaisin pakoilleen, jos otan valokuidun pois käytöstä, ettei valokuidun päät likaannu, koska muuten joudun ostamaan putsaustyökalun. Samalla säilytin, myös moduulien myyntipakkaukset, että voisi välttää pölyyntymistä, jos niitä säilyttää irrallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
152
Eipäs hätäillä, koska kyllä sen tarjotun laitteen voi tarvita, jos ei ole valokuitu muunninta, koska tuo sana "kuituna" voi tarkoittaa, että sähkökaapille tulee pelkkä valokuitu ja sillä laitteella mitä tarjotaan muutetaan valokuitu ethernet kaapeliyhteydeksi. Omassa EdgeRouter Pro versiossa on kaksi SFP liitäntää johon voi ostaa valokuitu SFP adapterin, mutta ennen sitä pitäisi tietää mikä valokuitu on kyseessä. EdgeRouter X SFP mallissa on myös yksi SFP liitäntä ja tavallisessa EdgeRouter X mallissa ei ole SFP liitäntää.
Jaahas, aina sitä oppii uutta. Voin kysyä Elisalta tarkennuksena, mikä valokuitu on kyseessä. Tuosta SFP liitännästä en tiedä enkä ole kuullut mitään, mikä olisi aiheen lyhyt oppimäärä?
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Jaahas, aina sitä oppii uutta. Voin kysyä Elisalta tarkennuksena, mikä valokuitu on kyseessä. Tuosta SFP liitännästä en tiedä enkä ole kuullut mitään, mikä olisi aiheen lyhyt oppimäärä?
Ubiquiti - EdgeRouter™ X tuohon ei voi laittaa SFP moduuleja, jos sinulla on tuo malli.
Ubiquiti - EdgeRouter™ X SFP tähän voi laittaa SFP moduulin kiinni ja se on vasemmassa reunassa, jos sellaista liitäntää ei ole et voi käyttää sitä vaihtoehtoa.
Kuvista varmaan erotat kumpi malli sinulla on käytössä ja samalla huomaat millainen on SFP tai SFP+ liittimen reikä, eli on selvästi erilainen, kuin normi RJ45 liitin.

SFP on 1Gbps ja SFP+ on 10Gbps, mutta nuo 10Gbps moduuli paikat voi hyväksyä, myös tavallisen SFP moduulin ja minulla on juuri näin ainakin EdgeSwitch 16XG kytkimessä ja se toimii ihan ok ja se on 10Gbps kytkin jossa on 12kpl SFP+ moduuli paikkaa ja 4kpl RJ45 ethernet liitintä 1Gbps tai 10Gbps yhteyksille ja sen takia ostan valokuidutkin jo valmiiksi sen tyyppisinä, että voin käyttää samoja valokuitukaapeleita, myös 10Gbps yhteyksissä, vaikka tarve olisi vaan 1Gbps yhteydelle. Valokuituja ei kannata väännellä tai taitella koska sisäosa missä valo kulkee on lasia. Itse olen jo selvitellyt mitä maksaisi työkalut valokuituihin ja ne on niin kalliita, että totesin, että on parempi ostaa valokuidut valmiiksi oikean mittaisina ja ylimääräinen osa jätetään siistille kiepille. Ethernet kaapeleiden työkalut on vielä ok, mutta valokuidussa hinnat lähtee jo ihan lapasesta. Itse olen ostanut yhden valokuidun jotka on OM4 luokkaa, eli pitäisi varmasti toimia 10Gbps yhteydellä ilman mitään ongelmia, olisi vaan ollut järkevämpää ostaa SFP DAC kaapeli kahden laitteen väliin koska siinä on pienempi latency aika ja se olisi ollut halvempi.

Yksi SFP+ RJ45 10Gbps moduuli maksaa minun kytkimeen 81€ ja hintaa on varmasti enemmän, kuin yhdellä EdgeRouter X:llä. Tavallinen SFP RJ45 1Gbps moduuli on jotain 25€ euroa, eli ei varmasti ole halpoja nuo SFP moduulit, mutta 1Gbps moduuli on selvästi paljon halvempi. SFP paikoissa voi, myös käyttää DAC kaapeleita ja ne on aika halpoja SFP+, eli 10Gbps 1 metrin kaapeli kahden laitteen väliin maksaa alle 20€ ja siinä ei tarvitse moduuleja se on suora kaapeli. Tosin en tiedä olisiko se DAC kaapeli pitänyt olla tavallinen SFP, koska toinen pää on SPF ja toinen on SPF+.

Pääset varmaan helpommalla, jos tulee suoraan RJ45 liitäntä kotiin. Valokuitumuuntimia voi ostaa erikseenkin, mutta saatat päästä helpommalla, jos se on valmiina. Tuossa on vaan se mutta, että pitäisi tietää, mitä tarvitaan, jos se operaattorin tarjoama laite jätetään pois. Operaattori saattaa tyrkyttää IPTV palvelua, joka voi olla naitettu sen operaattorin oman laitteen kanssa yhteen ja niitä palveluja tarjoaa Elisa, Telia ja DNA, jos niitä ei ole, niin ei ole ongelmia niiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

dome

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
587
Eipäs hätäillä, koska kyllä sen tarjotun laitteen voi tarvita, jos ei ole valokuitu muunninta, koska tuo sana "kuituna" voi tarkoittaa, että sähkökaapille tulee pelkkä valokuitu
Sivuutit tuon ”ETH-tekniikalla” tuosta sitten kokonaan? Missä välissä ajattelit siellä etskua kulkevan, jos nousu tulisi kuidulla?

Tarjotussa Zyxelin modeemissa ei myöskään ole minkäänlaista valmiutta kuidulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Eipäs hätäillä, koska kyllä sen tarjotun laitteen voi tarvita, jos ei ole valokuitu muunninta, koska tuo sana "kuituna" voi tarkoittaa, että sähkökaapille tulee pelkkä valokuitu ja sillä laitteella mitä tarjotaan muutetaan valokuitu ethernet kaapeliyhteydeksi. Omassa EdgeRouter Pro versiossa on kaksi SFP liitäntää johon voi ostaa valokuitu SFP moduulin, mutta ennen sitä pitäisi tietää mikä valokuitu on kyseessä. EdgeRouter X SFP mallissa on, myös yksi SFP moduuliliitäntä ja tavallisessa EdgeRouter X mallissa ei ole ollenkaan SFP moduuliliitäntää. On olemassa multi-mode ja single-mode valokuitu SFP moduuleja. Multi-mode moduulissa on kaksi valokuitua ja single-moduulissa on yksi valokuitu ja lisäksi pitäisi tietää vielä nopeus. SFP moduuli on 1Gbps ja SFP+ moduuli on 10Gbps, mutta tuskin olet mitään 10Gbps yhteyksiä saamassa.
Korjataan nyt sen verran että se single mode ei suoraan tarkoita yhtä kuitua vaan single modessa voi myös olla siirtosuunnat omissa fyysisissä kuiduissa = kaksi kuitua per yhteys. FTTx toteutukset ovat kuitenkin toteutettu nykyään yleensä WDM tekniikkaa sisältävillä SFP moduleilla joissa siirtosuunnat jakavat yhden kuidun toimien eri aallonpituuksilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Meillä on talo jostain 2004 vuodelta ja nousut tehty cat5’llä. Aina silloin tällöin joku myyjä soittaa ja tarjoaa nopeuden nostoa gigaan, ja minä myönnyn. Vähän ajan kuluttua soittaa takas ettei onnistu. Oudompaa vielä että asunnon sisällä kaapeloinnit tehty cat5e’llä, mitä lie syntynyt säästöä tuolla?

En tiedä pitäisköhän nyt puhua hallitukselle piuhojen vaihdosta kun sinne tuli sukupolvenvaihdos.
Tuohon aikaan tehtiin jos nykyisen kaltaisia kaapelointeja, mutta tosiaan käytettävä kaapeli oli yleensä cat5e, mutta koska kyse ei ollut mistään määräyksestä, siinä kaapeloinnissa saatettiin vähän soveltaa, ja se nousu voi olla hyvän matkaa yli 100m, DSL käytössähän se toimi erinomaisesti. On tietysti mahdollista että siellä on käytetty perus cat5 tason kaapelia, mutta cat5e oli kuitenkin se peruskaapeli tuolloin, ja joitain cat6 ratkaisujakin oli jo olemassa.

Olen joskus miettinyt että jos olisi mahdollisuus kokeilla tuollaisessa kohteessa jotain split ratkaisua, eli jos nousussa on kaksi kaapelia/asunto, voisi kokeilla saisiko sen gigan linkin nousemaan pystyyn käyttämällä kummastakin kaapelista kaksi paria.

Lisäksi on mahdollista tuossa tapauksessa että se gigan linkki ei toimi siksi että siellä on aiemmin ollut RJ11 liitin siinä RJ45 paikassa, ja ne laitimmaiset pinnit ovat kärsineet, ja gigan yhteys kieltäytyy siksi muodostumasta.. On myös mahdollista että siellä on vaan kytkentävirhe, joka ei vaan ole tullut koskaan aiemmin esille kun kaikille pareille ei ole ollut tarvetta.
 
Liittynyt
17.11.2019
Viestejä
127
Sivuutit tuon ”ETH-tekniikalla” tuosta sitten kokonaan? Missä välissä ajattelit siellä etskua kulkevan, jos nousu tulisi kuidulla?

Tarjotussa Zyxelin modeemissa ei myöskään ole minkäänlaista valmiutta kuidulle.
Ei kai ne vajaata pakettia voi tarjota, eli jos siinä tarjotussa ZyXEL:ssä ei ole mitään valokuitu liitäntää, niin oletan, että netti tulee ihan ethernet RJ45 liitimelle, voi ne silti kuitumuuntimen asentaa, jos ylösnousut on toteutettu valokuidulla kerrostalossa, mutta silloin sähkökaapissa pitäisi olla valmiiksi valokuitu, joka ei ole käytössä, koska ei ne ala niitä valokuituja vetämään, kun nettiyhteyttä toimitetaan asiakkaalle. Mikäli sähkökaapissa on vain RJ11 ja RJ45 liittimiä, niin se netti tulee yhteen niistä RJ45 liittimistä, jonka voi kytkeä lyhyellä ethernet kaapelilla haluttuun huoneeseen, jos sitä EdgeRouter reititintä ei saa sinne sähkökaappiin, jos sen reitittimen sinne kaappiin laittaa tarvitsee lyhyitä ethernet kaapeleita enempi, mutta alkuun pääsee yhdellä. Itsellä on muutama kappale noita 20cm ethernet kaapeleita, niiden nimi on Patch Cable englanniksi ja mulla on niitä kaksi käytössä. Toinen on ainakin CAT6 kaapeli. Nuo kaapelit voi olla lyhyempiäkin varsinkin, kun puhutaan "19 räkeistä, jotka on Patch Panel jakamoita ja niissä noita kaapeleita tarvitaan paljon, jos on paljon yhteyksiä.

Kannattaa nyt kuitenkin katsoa, vielä onko se tarjottu ZyXEL VDSL tyyppinen modeemi vai pelkkä reititin, jos se on modeemi, niin siinä tapauksessa netti tulee lankapuhelinkaapelilla RJ11 liittimeen sähkökaapissa. VDSL modeemilla ei pääse yli 100Mbps nopeuksiin. Kaapeli-TV kuten esimerkiksi Welho pystyy tarjoamaan paljon suurempia nopeuksia TV liitännän kautta, jos talo kuuluu Welhon TV-kaapeliverkkoon. Minulla ainakin tuossa yhdessä yhteydessä puhutaan Telian valokuidusta, vaikka se on VDSL modeemi yhteys, eikä mikään valokuitu, eli se vaatii sen VDSL modeemin väliin, että saa yhteyden EdgeRouter:lle ja VDSL modeemi on tietysti kiinni lankapuhelinkaapeloinnissa, jotka on uusien talojen sähkökaapeissa RJ11 liittimissä. Tuon takia minä sanon ei kaikille puhelin myyjille joiden internet yhteyden tarjonta rajoittuu korkeintaan 100Mbps yhteyksiin, koska minulla on mahdollisuus käyttää Welhon yhteyksiä, jos on uusi kerrostalo ja mahdollisuus Welhon yhteyksiin, niin Welhon kaapelimodeemilla voi laittaa huoneiston RJ45 kaapeloinnin kautta olkkarista modeemin netin sähkötaululle ja sieltä sen voi yhdistää lyhyellä patch kaapelilla toiseen huoneeseen, jossa on EdgeRouter X tai se EdgeRouter X voi olla siellä sähkökaapissa jakamassa yhteyksiä. Nämä on hankalia, jos ei voi etukäteen tietää, kun on muuttamassa uuteen kerrostaloon, jos tuossa ZyXEL:ssä ei ole VDSL ominaisuutta, niin sitä tuskin tarvitaan, koska sinulla on EdgeRouter.

Itse olen ajatellut jo noita nettiyhteyksiä, koska rakennan "19 räkin komeroon, jos rahat riittää tämän koronaviruksen ongelman jälkeen. Siinä pitää huomioida nämä yhteys vaihtoehdotkin, eli sinne tulee minun Patch Panel, josta nettiä lyhyillä kaapelinpätkillä liitetään haluttuihin paikkoihin. Tietysti epäilen, että kaikki raha mitä on säästetty palanut pelkkään koronavirus ongelmaan, koska ei ole tuloja tarpeeksi, niin ei ole pitkään aikaan mitään mahdollisuuksia rakentaa mitään uutta. Into loppui siihen paikkaan, kun koronavirus tuli suomeen, koska arvasin mitä siitä seuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 332
Viestejä
4 194 571
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom