Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
eurodk.com kanssa muutaman kerran käyttänyt ja toimii hienosti. Dustin kanssa toimiva paikka. Ehdottomasti voin suositella Unifi laitteita. Ei ole kokemusta noista Asus laitteista mutta itse en lähtisi edes kokeilemaan.

Rakensin oman verkkoni sisältä 2x UAP-AC-PRO ja ulos 2x UAP-AC-M tukaria. Ei ole tarvinut katua päätöstä.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
230
Kaunis telekaappi... helppo organisoida, tilava, johdot kauniisti vedetty. Sähköhomoja ei vittuakaan kiinnostanut työn jälki, ihan hirveät räpellykset oli niillä joten jatkan samaa linjaa. Patch panelista puuttuu lisäksi kaksi slottia, joten vikat pari johtoa roikkuvat vaan vapaasti ilmassa...
Kunpa olis päässyt suunnittelijaa "opastamaan".

Omakustanteisena lisätyönä sain (ei tosin helpolla) viereen tyhjän pikkukaapin, eli tuplasin "ilmatilan". ER-PoE5 ja TP-Linkin pieni hallinnoimaton 8-port mahtuvat.

Alaston on ihminen ilman räkkikaappia. :itku:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Unifi 5.6.19 stable julkaistu. UniFi 5.6.19 Stable has been released - Ubiquiti Networks Community
Tässä on paljon muutoksia/korjauksia, update blogin listassa on vain 5.6.18>5.6.19 erot joten jos kiinnostaa niin lukaise postauksen lopusta löytyvä changelog txt.
5.6.0 changelog löytyy riviltä 1083 eteenpäin joten siitä ylöspäin voi lukea erot 5.5.x > 5.6.19 välillä​

Pakkohan se oli samantien päivittää 5.5.24:stä että saa leikkiä tuolla designer kartalla.
upload_2017-10-27_15-2-9.png

Live update täppä päälle ja kun raahailet tukaria kartalla niin arvioitu kantama päivittyy livenä.
Giffissä 2.4Ghz, yllä olevassa kuvassa 5Ghz.

Jos sulla on jo pohjapiirrustus lisättynä niin mene edit maps, valitse omasi kohdalla edit ja vaihda legacy > designer. Lopuksi save.

Kynäikonista sitten saa valittua seinämateriaalin, korkeuden/paksuuden jne.
upload_2017-10-27_15-17-45.png

Edit: P.S. Minulla tukari jäi päivityksen jälkeen disconnected tilaan (devices listassa). Korjaantui kun käytin virrat poissa. Bootin jälkeen tukari/controller valitti "STUN communication failed" ja sillä välin kun Googletin asiaa niin virheviesti meni pois.
Kaikki kuitenkin toimii nyt mutta ajattelin vain mainita tämän että jos jollekin muulle käy näin niin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
864
Toihan vaikuttaa kätevältä, pitää melkein harkita joskos olis jo aika päivittää omaa laitteistoa. ;)

edit: Onkos muuten kukaan verrannut näitä Ubiquitin laitteita Mikrotikkiin, miten paljon on eroja? :confused: Jotain vertailuja löytyi googlella, mutta kovin vanhoja mielstäni olivat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Näillä Ubiquitin vehkeillä pystyy käsittääkseni muodostamaan usean tukiaseman verkon, joka toimii saumattomasti. Olen käsittänyt niin, että Unifi Switch vaaditaan ja tietysti AP:t, mutta täytyykö sen kontrollerin tällöin olla koko ajan toiminnassa, eli tarvitaanko Cloud Key tai muu laite ajamaan sitä?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
En kyllä tiedä. Voin vain raportoida, että kolmella tukarilla, kytkimellä ja cloud keyllä homma toimii hyvin. En ole huomannut pätkimistä huoneita vaihdettaessa.

5.6.19:n laajempi rollout jää ilmeisesti väliin, ja 6.11. tavoitteena laittaa 5.6.20 jakoon, jossa on "tärkeitä korjauksia".
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Mm. näitä samoja pohdin kun itse valintaa tein. Nyt on Ubi AC pro hankintapäätös tehty. Hinta vain ei ole vielä miellyttänyt, mutta heti kun hinta asettuu kohdalleen niin pari tulee. Olen kysynyt tarjouksia monista firmoista (ruotsista, latviasta, jenkeistä ja saksasta). Laitoin pariin hintaseurantaan hälyt että kun sopiva tarjous tulee niin heti neljästä tilaus sisään (laitan samalla pari kaverille saman sydeemin).

Minulla on näistä laitteista seuraava käsitys:

Näillä Ubiquitin vehkeillä pystyy käsittääkseni muodostamaan usean tukiaseman verkon, joka toimii saumattomasti.
Periaate on sama kuin matkapuhelimessa. Saumaton liikkuminen tukiasemien välillä ilman että yhteys katkeaa. Tukarit synkronoi clientin automaattisesti, jos tukarit vain pystyvät liikennöimään keskenään (LAN, WLAN).

Olen käsittänyt niin, että Unifi Switch vaaditaan ja tietysti AP:t
Ubin kytkin tarvitaan jos haluat ohjata samalla serverisoftalla sekä kytkintä että AP:ta. Muutoin mikä tahansa kytkin käy. Mielellään PoE+ ominaisuudella ettei tarvitse erikseen syöttää käyttöjännitettä LANiin. Minulla on valmiina Zyxelin GS1900-8HP kytkin AP:ta varten. Kytkin/reititin tarvitaan koska AC:t eivät pysty itse reitittämään (?).

, mutta täytyykö sen kontrollerin tällöin olla koko ajan toiminnassa, eli tarvitaanko Cloud Key tai muu laite ajamaan sitä?
Ei tarvitse. AP voidaan ohjelmoida myös Android softalla eli älyluurilla tai tabletilla. Kontrollerissa on enemmän vaihtoehtoja ohjelmoinnille ja kun laitteet on toiminnassa niin tilastointi on servereiden päätarkoitus. Cloud key on vain sellaisille jotka eivät saa serverisoftaa omille palvelimille. Serverisofta on ilmainen ja tämä Cloud Key on lähinnä rauta jossa valmiina softa. Ja ehkä firmwaret.

Näin olen itseni antanut ymmärtää kun olen hieman taustatyötä tehnyt. Korjatkaa jos/kun olen väärässä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Joo cloud key on vaan softa kauniissa plug&play paketissa. Heittää vapaaseen poe porttiin ja siinä on. Ei tarvii viritellä raspberryn/muun servun ja *javan* kanssa. Omalla servulla tota java-kikkaretta pitäis kaiken lisäksi ajaa VM:ssä. Mulla kun on servu vielä idea-asteella, niin mennään cloud keyllä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Näillä Ubiquitin vehkeillä pystyy käsittääkseni muodostamaan usean tukiaseman verkon, joka toimii saumattomasti. Olen käsittänyt niin, että Unifi Switch vaaditaan ja tietysti AP:t, mutta täytyykö sen kontrollerin tällöin olla koko ajan toiminnassa, eli tarvitaanko Cloud Key tai muu laite ajamaan sitä?

Ubiquitin laitteilla pystytään tekemään yritystason ratkaisu kotiin suht edullisin kustannuksin. Suosittelen käyttämään Unifi POE Switchiä Wifi access pointtien lisäksi. Näin saat kaiken hyödyn irti kokonaisuudesta. toimii myös muilla kytkimillä mutta en säästäisi viimeistä 100€ ja "pilaisi" kokonaisuutta ihan erillisellä kytkimellä. Unifilla pystyt ohjaamaan / logittamaan jokaista porttia erikseen käyttötarkoituksesi mukaan. Cloud Key on helppo tapa luoda controlleri verkkoon. Ei välttämätön koska voidaan ajaa paikallisestikin vaikka jossain verkon Windows koneessa (tai laittaa jopa Rasbiin pyörimään). Controllerin etu on se, että koneen ei tarvitse olla päällä konffatessa. Tällä on myös todella helppo konffata verkkoa tarvittaessa ulkopuolelta (internetistä). Itse ollut todella tyytyväinen Unifiin. Loppui WLAN ongelmat kun panosti hieman laatuun. Yrityspuolella olen käyttänyt Aruban laitteita. Ubiquitin tuotteilla pääsee samaan lopputulokseen mutta halvemmalla. Ubiquiti ei ole ilmeisesti kovin tunnettu merkki vielä täällä meillä. Syytä tähän en itse tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itse olen ainakin tyytyväinen siihen, että jaksoin asentaa AP:t ja vetää niille johdot. Nyt pitäisi setupin olla "valmis" hyväksi aikaa, ja jos laitteita tarvitsee vaihtaa, niin se on plug&play. Vaikka tulevien access pointtien kattokiinnikkeissä olisi reiät eri kohdilla, niin poraa vaan uudet muovin/metallin läpi. Esim. yhtä palovaroitinta piti oikaista kun olivat asentaneet sen vinoon, niin porasi vaan muovin läpi uuden reiän ja ruuvasi samoihin katossa oleviin reikiin kiinni.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
"valmis" on aina suhteellinen käsite :)
Itselläkin oli tarkoitus aluksi korvata vain yksi Asus pois ja tilalle UniFi AP-AC-Pro. Nyt noita sitten tulikin kaks ja lisäksi vielä kaksi UniFi AP-AC-Mesh access pointtia hoitamaan piha-alue.
No nälkä kasvoi tietenkin syödessä ja pitihän kytkimetkin vaihtaa pois parempiin. UniFi Switch 24 POE + pari UniFi Switch 8 POE kytkintä ja vielä kaupanpäälle UniFi Security Gateway.

Nyt itse sanon, että verkkoni on "valmis" :) Enää ei löydy muuta kuin Ubiquitin tuotteita, eikä muita tule.

Verkon laajennus kun on näillä liian helppoa. Ei muuta kuin uusi laite verkkoon kiinni ja asetukset tulikin jo itsestään tähän uuteen laitteeseen. Helpommaksi ei voisi enää tehdä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kerrostaloasunto on tarkkarajainen alue, jonne wifin tarvitsee kuulua. Eka hommasin Ubiquitin reitittimen, kun markettituotteisiin meni hermo, ja gigaseen reititykseen ne tapiuivat aika huonosti. Myöhemmin kypsyin Zyxelin markettiwifiin, ja vaihdoin Ubiquitiin. Nyt kenttä on hyvä kaikkialla kämpässä, ja seuraava askel on ehkä joskus 10gigasessa verkossa. Gigasellakin tosin siirtyy data riittävän nopeasti, niin ei ole vielä nopeammalle ollut tarvetta. Ehkä sitten, jos hankin servun ja siirrän valokuvat ym. sinne.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
@JKAVS Voit luoda millä tahansa tukiasemilla "usean tukiaseman verkon joka toimii saumattomasti".
Jos tarkoitat Unifin "Fast Roaming" ominaisuutta niin se ei vaadi mitään ihmeempiä (automaattisesti käytössä), Ubnt:n oma räpellys joka otti inspiraatiota 802.11r:stä joka ei kuitenkaan vaadi 802.11r tukea clienteiltä. Ubnt kyllä on tuomassa 802.11r tukea (löytyy jo controllerista) mutta on käsittääkseni vielä hieman beta vaiheessa. En tiedä missä vaiheessa 802.11k/v tuki on mutta käsittääkseni tulossa.
Jos taas tarkoitat Unifin ZHO (Zero-HandOff Roaming) ominaisuutta niin älä sekaannu siihen, Ubnt:n ei-standardi räpellys jota ei suositella enää käytettävän ja on myös oletuksena piilotettuna Unifi controllerissa koska se on höyryävä kasa paskaa.​
Mutta älä myöskään sekoita "verkko joka toimii saumattomasti" siihen että se oikeasti toimisi saumattomasti (kaikilla laitteilla) käytännössä kun laitteet roamaa. Roaming eli hyppely tukiasemasta toiseen on LAITTEEN päätös. Parempi että luet tämän.
WifiNigel: What Are Sticky Clients?
  • Eli hellimmät keinot on 802.11k/v jotka kertovat mitä tukiasemia on lähellä ja pyytävät clienttiä siirtymään X tukiasemaan. Tämä kuitenkin vaatii tuen käyttöjärjestelmältä ja tukareilta ja clienteiltä jne. Eikä clientin ole pakko totella tukiaseman pyyntöjä tai tehdä mitään sillä informaatiolla mitä tukari kertoo.
  • Tehokkaampi keino on rajoittaa tukiaseman pienimpiä nopeuksia. Eli ei yksinkertaisesti sallita hitaampia nopeuksia, minimi esimerkiksi 12Mbps. Käytännössä tämä rajoittaa sitä WiFin kantavuutta ja samalla pakottaa clientin etsimään toista tukiasemaa mihin yhdistää.
  • Rankin keino on "RSSI Treshold" ja "RSSI Treshold with de-authentication".
    • Ensimmäinen on se että jos clientin signaali on TUKIASEMAN näkökulmasta -xxdBm tai huonompi niin tukiasema yksinkertaisesti "tukkii korvansa ja huutaa lalala" eli ei kuuntele clienttiä tai vastaa sille. Tämä ei ole kovin hyvä koska client ei tiedä tästä mitään
    • Tämä toinen on käsittääkseni sama kuin Unifin "Minimum RSSI" eli muuten sama kuin ensimmäinen mutta kun clientin signaali tukiaseman näkökulmasta tippuu alle tietyn rajan niin tukiasema potkaisee clientin pois verkosta ja pakottaa clientin etsimään uuden tukiaseman.
    • Mutta kuten WiFi Nigelin artikkelissa sanotaan niin nämä molemmat on erittäin "spesiaaleja tekniikoita" joita tulisi käyttää vain jos on aivan pakko ja TIEDÄT MITÄ TEET. Tuo min RSSI tekniikka kun mahdollistaa sellaisen skenaarion että kun client istuu kantaman rajalla niin tukari potkaisee sen pois > client miettii hetken ja yhdistää takaisin > tukari potkaisee sen pois pois > client miettii hetken ja yhdistää takaisin...
  • Fiksuin tapa mielestäni on säätää lähetystehot niin että tukarien kantamat menee ristiin hieman muttei kuitenkaan liikaa eikä liian vähän ja yhdistää tähän se minimum datarate kontrolli eli ei sallita esim. alle 12Mbps nopeuksia toisinsanoen tiputtamalla 2.4Ghz verkosta 802.11b yhteensopivuus pois kokonaan ja 5Ghz verkossa 802.11a kaksi pienintä nopeutta (6/9Mbps) pois. Mikään ei toki estä nostamasta minimi nopeutta korkeammalle esim 54Mbps mutta tämä leikkaa kantamaa erittäin paljon ja näen sen järkeväksi ainoastaan jossain todella tiheässä asennuksessa esim Unifi AC Inwall yksiköitä joka huoneessa 1kpl.
Kuitenkin Unifi tukareilla se oikeasti toimiva (useamman tukarin) verkko on helppo toteuttaa kiitokset helpon konfiguroinnin ja kaikkien hallinta yhdessä paikassa jne. Toki tämä on mahdollista erillisillä kuluttajatason langaton reititin yhdistelmäpaskoilla ja eri merkkisillä jne mutta on siinä minun mielestäni aika paljon ylimääräistä säätämistä.. Mesh ratkaisut on sitten täysin eri tarina..

Mutta jos Ubnt laitteilla haluat usean tukarin verkon tehdä niin et tarvitse Unifi kytkintä ellet sitten halua hallittavan kytkimen ominaisuuksia sekä vaihtaa Unifi hallintapaneelissa LAN kuplan väriä harmaasta vihreäksi ja kerätä kaiken maailman statistiikkaa sisäverkon liikenteestä. Jos et tiedä mitä nämä em. ominaisuudet on niin hyvin todennäköisesti et tarvitse niitä joten turha ostaa heti jotain millä et ehkä tee yhtään mitään..
Tästä voit ihmetellä miltä Unifi controller näyttää demo.ubnt.com

"Yksinkertaiseen" käyttöön riittää se tukiasema tai kaksi tai kolme jne riippuen asunnon koosta. Tuosta postauksesta #54 voi ihmetellä 72m2 neliön betonibunkkerin kuuluvuutta ja Wifi suunnittelu jne ketjussa on läppärillä (Fujitsu Celsius H920) tehty kartoitus. Sanoisin että sellainen yksi tukari riittää kevyesti aina sellaiseen 100m2 riippuen toki asunnon leiskasta seinämateriaaleista jne.
Reitittimenä voi käyttää nykyistä toosaa jos se sinulle riittää tai sitten esim halpaa ER-X:ää jos kaipaa jotain sen ominaisuuksia tai sitten investoida hieman enemmän jos haluaa enemmän suorituskykyä (esim ER-L tai ER-4) tai integroinnin Unifin kanssa (USG = ER-L eri firmiksellä).
Pointti se että jos @JKAVS haluat vain mahdollisimman hyvän WiFi peiton kotonasi ja haluat käyttää Unifi tukiasemia niin sinun ei tarvitse ostaa Unifi kytkintä eikä sinun tarvitse ostaa Cloud Keytä kuten tuossa ylempänä jo selitettiin.
Voit ostaa esimerkiksi 2 AC Lite tukiasemaa ja sijoittaa ne järkevästi asuntoosi, kattoon tietenkin ja lähetystehot säädettynä oikein. Kysele täältä tai WiFi suunnittelu ketjusta neuvoja pohjapiirrustuksen kanssa.
Ja kuten yllä mainittu niin voit asentaa Unifi controllerin Windows/Mac/Linux etkä tarvitse sitä kuin vain silloin jos haluat muuttaa jotain asetuksia TAI jos haluat käyttää ominaisuuksia mitkä vaativat controllerin pyörivän 24/7 kuten esimerkiksi Guest Portal vierasverkossa. Jos Unifi controller on pois päältä niin tukiasemat jatkaa toimintaa normaalisti. Ilman konfigurointia ne tukarit tietenkin on vain tyhmiä lootia ja huutelevat verkkoon päin että kukkuu minä olen täällä adoptoi minut.

Jos ei halua ostaa valmista pakettia (Cloud Key) niin minun mielestäni paras ratkaisu on asentaa se controlleri johonkin Linux (Debian/Ubuntu) toosaan pysyvästi. Oli se sitten työasema, RPi tai vastaava SBC, NAS jossa docker/virtuaalikone tuki tai sitten ihan vain Windows 8/8.1/10 Pro työasema ja Hyper-V virtuaalikoneena.
Itselläni Unifi pyörii työasemalla Hyper-V virtuaalikoneessa (Debian 9) ja pyörii 24/7 koska miksi ei. Jos tarvitsee tehdä jotain muutoksia niin siellähän se.
Pitäisin kuitenkin Javan ja Windowsin mahdollisimman kaukana toisistaan.. En tiedä minkälainen tietoturva reikä se Macissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Nykyisellään on pari TP-Linkin AP:tä, joissa on sama SSID ja muut asetukset. Kaikki laitteet pysyvät loputtomiin yhteydessä siihen tukiasemaan, mihin ensin sattuvat yhdistämään.

Olen lukenut paljon keskusteluja aiheesta ja useimmissa ollan sitä mieltä, että Unifin kanssa roaming toimisi paremmin. Tiedä sitten mistä johtuu, jos päätös on kuitenkin asiakaslaitteiden vallassa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Nykyisellään on pari TP-Linkin AP:tä, joissa on sama SSID ja muut asetukset. Kaikki laitteet pysyvät loputtomiin yhteydessä siihen tukiasemaan, mihin ensin sattuvat yhdistämään.

Olen lukenut paljon keskusteluja aiheesta ja useimmissa ollan sitä mieltä, että Unifin kanssa roaming toimisi paremmin. Tiedä sitten mistä johtuu, jos päätös on kuitenkin asiakaslaitteiden vallassa.
Ne laitteet roikkuu siinä tukarissa kiinni kun se tukari "sallii sen" ja kantama on aivan liian iso. Rajoita minimi nopeuksia ja tarvittaessa tiputa lähetystehoja.

Siksi kun useimmiten Unifi vempaimilla korvataan kuluttajatason paska toosia joita ei saatu tai osattu säätää kunnolla.
Yhtälailla se roaming toimii "hyvin" Ciscon laitteilla kun sieltä löytyy ne tarvittavat säädöt ja sen tekee ammattilainen.

Minkä mallisia TP-Linkkejä sulla nyt on? Auranettejä vai jotain Archer, TL-WR, TL-WA jne?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Ne laitteet roikkuu siinä tukarissa kiinni kun se tukari "sallii sen" ja kantama on aivan liian iso. Rajoita minimi nopeuksia ja tarvittaessa tiputa lähetystehoja.

Siksi kun useimmiten Unifi vempaimilla korvataan kuluttajatason paska toosia joita ei saatu tai osattu säätää kunnolla.
Yhtälailla se roaming toimii "hyvin" Ciscon laitteilla kun sieltä löytyy ne tarvittavat säädöt ja sen tekee ammattilainen.

Minkä mallisia TP-Linkkejä sulla nyt on? Auranettejä vai jotain Archer, TL-WR, TL-WA jne?
Yksi on TL-WA801ND. Toisen mallia en jaksa mennä katsomaan, kun on aika vaikeassa paikassa. Se on kuitenkin hyvin samantapainen, mutta vähän vanhempi.

Saattaa olla, että nämä ovat niin perustason laitteita, ettei säätömahdollisuuksia juuri ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Miten nuo Unifi switchit menettelee näin muussa käytössä/muiden poe laitteiden kanssa? Wlan remppa on ollut mielessä ja samalla voisi tuon Ericssonin poe kytkimen korvailla tuollaisella. Pitääkö nuo moniporttisemmat kuinka kovaa mökää?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Yksi on TL-WA801ND. Toisen mallia en jaksa mennä katsomaan, kun on aika vaikeassa paikassa. Se on kuitenkin hyvin samantapainen, mutta vähän vanhempi.

Saattaa olla, että nämä ovat niin perustason laitteita, ettei säätömahdollisuuksia juuri ole.
Ei noissa ole ohjekirjan perusteella mitään säätömahdollisuuksia esim lähetys teho tai minimum data rate.
802.11 moodit saa valittua b, g, n, b+g ja b+g+n. Eli hyödyllisin g+n puuttuu jolla saisi tiputettua mahdolliset antiikkiset 802.11b laitteet verkosta pois hidastamasta muuta liikennettä (ja samalla nostettua minimi datarate 1Mbps > ~6Mbps).

LEDE/OpenWRT/DD-WRT voisi olla kokeilemisen arvoinen jos kiinnostaa leikkiä.
4MB Flash ja 32MB RAM on vain hieman rajoittava, ainakin LEDE vaatii enemmän kuin 4MB Flashiä että voi asentaa GUI:n..
Pikamulkaisulla LEDE näyttäisi tukevan 801ND:n V2 ja V3 versioita, OpenWRT näyttäisi tukevan V2:sta ja DD-WRT näyttäisi tukevan V1:stä.

Miten nuo Unifi switchit menettelee näin muussa käytössä/muiden poe laitteiden kanssa? Wlan remppa on ollut mielessä ja samalla voisi tuon Ericssonin poe kytkimen korvailla tuollaisella. Pitääkö nuo moniporttisemmat kuinka kovaa mökää?
Kytkin on kytkin on kytkin. Ei se nyt herran vuonna 2017 enää mikään villi länsi ole kytkimien suhteen. Standardit on standardeja.
Useampi porttisista (Unifi) PoE kytkimistä olen kyllä lukenut siihen suuntaan että tuuletin käyttäytyisi hieman omituisesti / on äänekäs mutta minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta näistä.
Joka tapauksessa itse en kyllä haluaisi olla samassa huoneessa kytkimen kanssa jossa 40mm tjsp hyeena. Nämähän on tarkoitettu asennettavaksi räkkiin ja räkki yleensä jossain missä se meteli ei haittaa.
Luulisi kuitenkin että tuo US-16-150W on lähes äänetön, US-8-150W fyysisesti puolet pienempi ja ilman tuuletinta. US-16-150W spekseissäkin fan level 0 ja fan level 1-3 ero on 3dBA (34 vs 37).
Kun taas esim US-24-250W fan level 0-3 on 38/42/44/47dBA.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Kytkin on kytkin on kytkin. Ei se nyt herran vuonna 2017 enää mikään villi länsi ole kytkimien suhteen. Standardit on standardeja.
Useampi porttisista (Unifi) PoE kytkimistä olen kyllä lukenut siihen suuntaan että tuuletin käyttäytyisi hieman omituisesti / on äänekäs mutta minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta näistä.
Joka tapauksessa itse en kyllä haluaisi olla samassa huoneessa kytkimen kanssa jossa 40mm tjsp hyeena. Nämähän on tarkoitettu asennettavaksi räkkiin ja räkki yleensä jossain missä se meteli ei haittaa.
Luulisi kuitenkin että tuo US-16-150W on lähes äänetön, US-8-150W fyysisesti puolet pienempi ja ilman tuuletinta. US-16-150W spekseissäkin fan level 0 ja fan level 1-3 ero on 3dBA (34 vs 37).
Kun taas esim US-24-250W fan level 0-3 on 38/42/44/47dBA.
Lähinnä mietitytti onko noihin Unifi kytkimien softaan ympätty jotain mikä tuossa Unifi käytössä on avuksi mutta muussa käytössä on kankea tai muuten taipumatonta. Eli ilmeisesti perus hallittavan kytkimen ominaisuudet löytyy.

Eipä tuo nykyinenkään ole tuuletiton ja sijaitsee räkissä laitehuoneessa. Tuo laitehuone ei vain ole mitenkään erikseen äänieristetty joten kaikista kovimmat hyeenat kyllä pikkasen kantautuu kämpän puolelle.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Miten nuo Unifi switchit menettelee näin muussa käytössä/muiden poe laitteiden kanssa? Wlan remppa on ollut mielessä ja samalla voisi tuon Ericssonin poe kytkimen korvailla tuollaisella. Pitääkö nuo moniporttisemmat kuinka kovaa mökää?
Itselläni unifi switch 24 poe-250w käytössä jossa poe laitteita kiinni Unifi tukareita sekä Dahua IP kameroita. Muista poe laitteista ei kokemusta mutta kyllä tuolla kaikki toimii jotka ovat PoE+ IEEE 802.3af/at standardia.

Sitten tullaankin Ubiquitin heikkoon puoleen. Nämä poe switchit joissa on tuulettimet ovat järjettömän kovaäänisiä. (pienessä 8 porttisessa ei ole tuuletinta). Kaikki on suhteellista mutta jos vertaan HP:n saman kokoiseen laitteeseen niin tämä on suihkumoottori sen rinnalla. Tosin hintakin on HP:lla yli tuplat. En tiedä miksi näihin on laitettu niin kovaääniset flektit. Itse vaihdoin heti alkujaan alkuperäiset pois ja tilalle Noctua NF-A4x20 FLX tuulettimet. Nyt on "äänetön". Jos tuollaisen alkuperäisillä tuulettimilla joutuu laittamaan johonkin tilaan jossa oleskellaan niin ei tule mitään. Jos on erillinen tekninen tila niin ei ongelmia. Itselläni on "tekninen tila" vaatehuoneen nurkassa joten päädyin vaihtamaan tuulettimet. Takuuhan tuossa meni mutta mikäs tuon rikkoisi jos alkujaan paketista ottaessa toimii.
Tuulettimien lisäksi otin sivuleikkureilla ilmaritilän irti tuulettimien edestä. Saa paljon paremmin ilmaa kuin alkuperäisistä pienistä reijistä. (vaikuttaa myös ääneen). Näistä on paljon juttua ubnt omalla forumilla. Väki joutunut modaamaan äänen takia.

Jos konffattavaa switchiä kaipaa niin näitä voi suositella. Lisäksi konffaaminen todella helppoa graaffisen ui:n (controllerin) kautta. Ei tarvitse komentorivillä konffata. Tosin pro-säätäjät varmaan sanoo, että komentorivi on se ainut oikea tapa :)
 

Liitteet

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Lähinnä mietitytti onko noihin Unifi kytkimien softaan ympätty jotain mikä tuossa Unifi käytössä on avuksi mutta muussa käytössä on kankea tai muuten taipumatonta. Eli ilmeisesti perus hallittavan kytkimen ominaisuudet löytyy.
Käy katsoon tuota demo sitea. Sieltä pääsee räpeltämään ja tutkimaan mitä kaikkea noilla voi tehdä.
demo.ubnt.com
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Itselläni unifi switch 24 poe-250w käytössä jossa poe laitteita kiinni Unifi tukareita sekä Dahua IP kameroita. Muista poe laitteista ei kokemusta mutta kyllä tuolla kaikki toimii jotka ovat PoE+ IEEE 802.3af/at standardia.

Sitten tullaankin Ubiquitin heikkoon puoleen. Nämä poe switchit joissa on tuulettimet ovat järjettömän kovaäänisiä. (pienessä 8 porttisessa ei ole tuuletinta).
Takuuvarmasti loistavat kamat !! Koko setin ohjaus yhdestä UI:sta on hyvä pointti.

Itse päädyin reilu vuosi sitten laittamaan OKT:n Zyxelin paketin kun olivat kaikki erittäin pienikokoisia, tehokkaita, halpoja ja ilman tuulettimia. Paketti on tällä hetkellä 2x Zyxel GS1900-24E + 1x GS1900-8HP. 24E:t yhdistetty LAG 4G ja 8HP LAG 2G. Toimii kuin vanhan junan vessa. Smart management on todella kattava ja sillä voi parametroida erittäin tarkasti mitä haluaa. Ei tietenkään riittävä telnet-koulukunnan kavereille, mutta kotikäyttöön riittävät. Sykelit vain sen takia kun sain edullisesti, ja laadukkaiksi osoittautuivat. Ja tuotetuki toimii hyvin. Kun ovat lasikaapissa työhuoneen nurkassa niin valoista näkee mitä tapahtuu mutta ei kuulu mitään ääntä = 0db. Ei mitään ääntä koska ei ole tuulettimia. Ja todella kovan verkkoliikenteen aikana lämpeävät vain noin käden lämpöisiksi vaikka ovat kaikki päällekkäin ja ovet kiinni. Lämmönmittauksessa anturina oma käsi ja kohtuullisen terve tuntoaisti (vielä).

Eli nyt on periaatteessa 56 reikänen setti joista "vapaaksi" 4G/2G:n jälkeen jää nettona 44. Just riittävästi normiroplaajalle. Nettona 6x PoE+ ja 38x normi jättää vielä pari vapaaksi. 48-reikäiset oli a) suhteessa /reikä kalliita, b) isokokoisia ja c) äänekkäitä. Ja 24-reikäinen PoE+ kytkin vie virtaa kun janoinen kameli myös tyhjäkäynnillä verrattuna tähän settiin. 24E leveys on vain 27cm.

Tähän pakettiin sitte ne Ubit aikanaan kun hinta asettuu kohdalleen niin alkaa verkkoinfra olla kohdallaan hetkeksi aikaa. Ubi-serveri tulee Qnapin NASsen Linux- virtuaalikoneeseen, kun tuo nassi kuitenkin jokatapauksessa jyrsii 24/7. Jos olette Ubeja hankkimassa eikä ole kiirettä niin joku yhteishankintakin voisi tulla kysymykseen. Katotaan kuukauden päästä mustana perjantaina josko jossain olis tarjouksia, t. Saita/Itara/Penninvenyttäjä :)
 
Viimeksi muokattu:

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Sain kaverin firmasta melkolailla uuden HP Aruba 48-porttisen kytkimen joten kaksi 24-reikäistä Zyxeliä nyt sitte jäikin pois käytöstä. Erittäin hyvin palvelivat noin vuoden ja olin tyytyväinen. Soivat pelit. Mutta Aruba otti niiden paikan nyt vaikka se ei ole täysin äänetön.

Zyxelien myynti-ilmoitus on Myyntikanavalla.
https://bbs.io-tech.fi/threads/zyxel-gs1900-24e-kytkin-2kpl-cat7-kaapelit-28kpl.60084
 
Viimeksi muokattu:

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
461
Infrapäivitystä. Vanhat kaupan.

Sain kaverin firmasta melkolailla uuden HP Aruba 48-porttisen kytkimen joten kaksi 24-reikäistä Zyxeliä nyt sitte jäikin pois käytöstä. Erittäin hyvin palvelivat noin vuoden ja olin tyytyväinen. Soivat pelit. Mutta Aruba otti niiden paikan nyt vaikka se ei ole täysin äänetön.

Eli, jos jotakuta kiinnostaa ostaa 2kpl uudenveroisia Zyxel GS1900-24E kytkimiä niin laita pm. Kaupassa mukana tulee 14kpl sinisiä ja 14kpl mustia 0.5m pitkiä laadukkaita CAT7 verkkokaapeleita (S/FTP PimF). Ei ole tarvetta lahjoittaa eikä akuuttia rahapulaa joten ei mitään "kokeilen kepillä jäätä" hintakyselyjä kiitos. Ei postitusta, vain käteisnouto Päijät-Hämeen alueelta.
Myynti-ilmoitukset myyntialueelle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
Pystyykö GUI:n puolelta jotenkin helposti tekemään Edgerouter x:llä dual wan fail overin? Yrittänyt googletella aiheesta, mutta aina tulee hirmuinen määrä cli komentoja tehtäväksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
@Biin Wizards > Load Balancing
upload_2017-11-7_21-32-54.png


Edit: Tuolla pitäisi hyvin päästä alkuun mutta haluat varmaan käydä vaihtamassa esim watchdogin IP osoitteen eli mitä IP:tä se pingaa ja jos ei saa yhteyttä niin sitten se vaihtaa toiseen internet yhteyteen. Esim operaattorin oma DNS palvelin on ihan hyvä vaihtoehto jos se on luotettavasti ylhäällä (lue, se on lähellä) tai sitten vaikka Googlen DNS palvelin (lue, se on erittäin luotettava).
Edit2: Niin ja suosittelen tutustumaan siihen komentoriviin. Ei se ole mitään rakettitiedettä. Tai ihan GUI:n "config tree" ominaisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Miten tuon edgerouterin kanssa pitäisi toteuttaa seuraava homma. PItäisi saada laite kepitettyä silleen että sen hallinta tapahtuu vain portista ETH1. Eli ETH0(wan) ja ETH2 ei pääsisi hallintaa käsiksi eikä liikennettä niide n ja ETH1 välillä kulkisi. Ilmeisesti palomuurisäänöillä, mutta minkälaiset olisi tuohon järkevät?

 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Nykyinen setuppi kotona on kutakuinkin näin:
  • Eteisessä räkissä nokukytkin (24-porttia) ja kytkentäpaneeli josta talon jokaiseen huoneeseen lähtee sopivasti ethernet-piuhat rasioihin (yht. 19 kpl)
  • Eteisessä räkin vieressä on HP Microserver joka on kytketty suoraan nokukytkimeen
  • Eteisessä räkin vieressä on wanha Cisco (Linksys) E4200 dd-wrt tukarina joka on kytketty suoraan nokukytkimeen.
  • Eteisessä räkin vieressä on varalla ADSL-modeemi joka on kytketty kytkentäpaneelin porttiin 18 josta menee failover Dovadolle.
  • Vierashuoneessa on Dovado 4GR & 4G-modeemi joka tulee kytkimen porttiin #19. Portista #18 tulee failover ADSL.
Ongelmat nykyisessä setupissa (paskan Internetin lisäksi):
  • Kehno WLAN-kuuluvuus
@Lagittaja aikaisemmin suosittelikin Unifi AP AC Liteä ja sellainen tuli kesällä mökille hankittuakin. Suunnittelin ostavani myös kotiin Unifi AP AC Liten ja ongelmat korjautuisi sillä. Mutta mikäs hauskuus se olisi jos homma jäisi siihen... :comp:

Suunnitelma:
  • nokukytkin --> Unifi Switch US-24 (non-PoE)
  • Dovado 4GR siltaamaan ja reitittimeksi joko Unifi Security Gateway tai Edgerouter X
  • Cisco (Linksys) E4200 --> Unifi AP AC Lite

Muutamat avoimet asiat:
  1. Eihän Unifi controllerin ole tarvetta olla käynnissä kun konffaukset on tehty? En jaksaisi alkaa turhaan palvelimelle virtuaalikonetta tätä varten perustamaan ja Cloud Key:sta maksaminen tuntuu älyttömältä jos kuitenkin asennus on mallia "Asenna ja unohda"
  2. Jos päätän hankkia Edgerouterin, mitä menetän? Ymmärrän että Ubiquiti haluaa rakentaa Unifi:stä tuoteperheen jota laajentamalla Unifi Controller osaa aina kertoa enemmän mielenkiintoista statistiikkaa ja tietoja verkosta?
  3. En halua hankkia PoE kytkintä täällä jo mainitun kovaäänisen tuulettimen johdosta. Voin aivan hyvin kytkeä Unifi AP AC Liten PoE-adapteriin ja siitä ethernet-piuhan kytkimeen tai reitittimeen. En näe ongelmaa? Menetänkö jotain muuta hankkimalla non-PoE kytkimen?

Villit huhut kertovat että asuinalueelleni oltaisiin rakentamassa valokuitua lähitulevaisuudessa, ja en halua että omat värkit rajoittaa menoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
@Rusna
  1. Ei tarvitse pyöriä jos et käytä ominaisuuksia jotka vaativat sen pyörivän kokoajan kuten esimerkiksi Guest Portal vierasverkossa. Laitteet ovat itsenäisiä sen jälkeen kun controller on provisioinut niihin asetuksesi ja toimivat niiden mukaan.
  2. Menetät Unifin "single pane of glass" hallinnan eli kaikki laitteet saman UI:n takana. Leiki tällä demolla demo.ubnt.com
    1. Ja juuri näin, jos sinulla myös reititin on Unifi mallia niin voit kerätä statistiikkaa liikenteestä esim Deep Packet Inspection. Tai harrastaa liikenteen filteröintiä, esim lasten verkossa estää some liikenne ja käsittääkseni myös ajastaa nämä estot.
      1. Esimerkkinä tästä estosta 5.6.22 päivitys, katso Willie Howen video
  3. Miksi siinä ongelmaa olisi? Ainoa huono puoli on se että käytät enemmän pistokkeita. Diipadaapa taas se että et voi käyttää tukiaseman virtoja pois suoraan kytkimen avulla. Ja seurata tukiaseman virrankulutusta jos vaikka saat siitä jotain kiksejä.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Ja seurata tukiaseman virrankulutusta jos vaikka saat siitä jotain kiksejä.
Ei, en saa tästä kiksejä :D

Miten Unifi-laitteissa toimii firmware-päivitykset? Unifi AP AC Liteen on ladattavissa uusia firmiksiä, mutta esim. Security Gateway tai US-24 kytkimeen ei löydy firmiksiä. Onko äly Unifi Controllerissa joka päivittyessään "lataa" uudet käskyt myös kytkimelle ja reitittimelle?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Ei, en saa tästä kiksejä :D

Miten Unifi-laitteissa toimii firmware-päivitykset? Unifi AP AC Liteen on ladattavissa uusia firmiksiä, mutta esim. Security Gateway tai US-24 kytkimeen ei löydy firmiksiä. Onko äly Unifi Controllerissa joka päivittyessään "lataa" uudet käskyt myös kytkimelle ja reitittimelle?
:D

Unifi kytkin/reititin firmikset

Unifi Controller version mukana tulee aina joku firmware versio joka menee laitteille ns. automaagisesti.
Jos esim USG:lle tai tukiasemalle tulee uusi firmware niin se pusketaan tietylle Unifi versiolle jossain kohtaa (kuten push notification) ja kun se on tullut niin Unifin laite listaukseen tulee upgrade nappi sinne Locate ja Restart nappien viereen.
Unifi controller tarkistaa uudet firmware versiot tasaisin väliajoin mutta tämän voi myös tehdä manuaalisesti Settings > Maintenance ja Services alta "Check firmware update".
Firmwaret voi työntää laitteille myös manuaalisesti.
Suoraan controllerin kautta eli Devices > valitse laite > Config > Manage Device alta löytyy custom upgrade netin yli.
Tai sitten SSH/komentorivin kautta jos vempain on mennyt ihan jumiin eikä päivitys onnistu controllerin kautta.​

"se että et voi käyttää tukiaseman virtoja pois suoraan kytkimen avulla." Tästä pitää tarkentaa että Unifi controllerin avulla pystyy tukiaseman tietenkin käynnistämään uudelleen mutta jos se jostain syystä menee tilttiin niin sinun pitää käydä fyysisesti ottamassa se PoE kaapeli irti ja takaisin. PoE kytkimen avulla ne virrat voi kierrättää manuaalisesti portista X.

Lisäksi vielä tuosta kytkimen äänekkyydestä, jos se sinulla jossain eteisessä on niin tuskin se hirveästi haittaa?
US-24-250W speksattu 38/42/44/47dBa. Vertailun vuoksi US-8-150W on passiivinen ja US-16-150W on 34/37dBa speksattu.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Tästä pitää tarkentaa että Unifi controllerin avulla pystyy tukiaseman tietenkin käynnistämään uudelleen mutta jos se jostain syystä menee tilttiin niin sinun pitää käydä fyysisesti ottamassa se PoE kaapeli irti ja takaisin. PoE kytkimen avulla ne virrat voi kierrättää manuaalisesti portista X.
Eli vaatii kuitenkin sen että käyttäjä (minä) tekee jotain? Avaan Unifin ja käsken käyttämään virrat off/on? Ollaan hyvin lähellä sitä että yhtä vaivatonta ottaa emännän jakkara ja ottaa johto fyysisesti irti ja laittaa takaisin.

Lisäksi vielä tuosta kytkimen äänekkyydestä, jos se sinulla jossain eteisessä on niin tuskin se hirveästi haittaa?
US-24-250W speksattu 38/42/44/47dBa. Vertailun vuoksi US-8-150W on passiivinen ja US-16-150W on 34/37dBa speksattu.
Eteinen on ärsyttävästi kohtalaisen keskellä kämppää. Toki siellä nytkin HP Microserver idlenä pöhisee, mutta pitäisi päästä kuulemaan minkälaista ääntä US-24-250W pitää. Onko hyviä klippejä tullut vastaan?
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Itse vaihdoin heti alkujaan alkuperäiset pois ja tilalle Noctua NF-A4x20 FLX tuulettimet. Takuuhan tuossa meni mutta mikäs tuon rikkoisi jos alkujaan paketista ottaessa toimii.
Tuokin on vaihtoehto. Operaatio oli varmaankin kutakuinkin sama kuin USG Pro 4:n kanssa?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Eli vaatii kuitenkin sen että käyttäjä (minä) tekee jotain? Avaan Unifin ja käsken käyttämään virrat off/on? Ollaan hyvin lähellä sitä että yhtä vaivatonta ottaa emännän jakkara ja ottaa johto fyysisesti irti ja laittaa takaisin.


Eteinen on ärsyttävästi kohtalaisen keskellä kämppää. Toki siellä nytkin HP Microserver idlenä pöhisee, mutta pitäisi päästä kuulemaan minkälaista ääntä US-24-250W pitää. Onko hyviä klippejä tullut vastaan?
Kyllä. Mutta jos tukiaseman piuhat on jossain hankalassa paikassa niin sitten tuo on helpompi. Voit vaikka röhnöttää sohvalla ja puhelimella Unifi sovelluksen kautta yhteys controlleriin ja siitä säätää mitä haluaa.

Tuossa videolla US-48-750W käynnissä ja idlaa. Spekseissä 40/43/45/48dBa verrattuna 24-250W 38/42/44/47dBa.
Kommenteissa kysymys onko 16-150W yhtä äänekäs kuin tämä (videolla oleva eli 48-750W), videon uppaaja vastasi että ei (daa..) ja että 24 porttinen (hänellä 24-250W) tuottaa huomattavasti vähemmän ääntä kuin tämä 48 porttinen (48-750W). 48-750W mallissa tietenkin on enemmän tuulettimia (?) kuin 24-250W mallissa ja ne pyörinevät kovempaa koska lämpökuorma (täydessä kuormassa) on kolme kertaa suurempi.


Tuokin on vaihtoehto. Operaatio oli varmaankin kutakuinkin sama kuin USG Pro 4:n kanssa?
Eipä se sen ihmeellisempi operaatio pitäisi olla oli sitten kyseessä lähes mikä tahansa laite. Auki, tuulettimien vaihto ja takaisin kiinni. Tarvittaessa vaihtaa liitin tuulettimeen.
Takuu siinä tottakai menee.

Ubnt foorumi postauksen perusteella ne US-24-250W vakiotuulettimet on Delta EFB0412VHD (40x40x20mm).
Maks 9000rpm, 10 CFM tai 17 m3/h ja 9.26mmH2O. Käynnistyy 5V ja käyttöalue 7-12V. Eli minimit on sellaista ~3800-5200rpm luokkaa.
Itse en käyttäisi noita videolla käytettyjä NF-A10 FLX:iä tässä vaan @tkhylankin käyttämiä NF-A4x20 FLX. Speksien mukaan 14% enemmän ilmavirtaa ja 27% korkeampi paineentuottokyky.
Jos olet valmis modaamaan ja leikkelemään sen ritilän niin kyllä tuon hiljaiseksi saa.

Toki voisit vaihtoehtoisesti pistää kaksi eri kytkintä jos haluat kytkimen jossa PoE?
Passiivinen US-8-60W tai US-8-150W ja kaveriksi sitten US-24 joka on speksattu huomattavasti hiljaisemmaksi (34/37dBa) kuin 250W PoE versio?
US-8-60W on 4kpl 802.3af portteja kun US-8-150W on 8kpl 802.3af/at (30W) sekä passiivi 24V portit.​

Ubiquiti Networks UniFi Switch 8, 114€ | Hinta.fi (US-8-60W)
Ubiquiti Networks UniFi US-8-150W, 203€ | Hinta.fi (US-8-150W)
Ubiquiti Networks UniFi US-24, 207€ | Hinta.fi (US-24)
Ubiquiti Networks UniFi US-24-250W, 407€ | Hinta.fi (US-24-250W)

Jos nyt noita hintoja oikein katselin niin US-24-250W kirpaisee vähän päälle 400€ + modailut päälle jos liian äänekäs sinulle.
Verrattuna:
US-8-60W + US-24 yhdistelmä ~323€ (Dustin)
US-8-150W + US-24 yhdistelmä ~412€ (Dustin)
Pelkkä US-24 tietenkin halvin ~210€ tjsp, käytät tukarissa injektoria ja murehdit tulevaisuuden PoE tarpeita sitten kun niitä tulee.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Tattis vinkeistä!

Voit vaikka röhnöttää sohvalla ja puhelimella Unifi sovelluksen kautta yhteys controlleriin ja siitä säätää mitä haluaa
Miten puhelin saa Unifi Controlleriin yhteyden jos WLAN on poissa pelistä?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Miten puhelin saa Unifi Controlleriin yhteyden jos WLAN on poissa pelistä?
Niinno joo :vihellys:

Mutta voisihan sinulla olla Cloud Access päällä jolloin pääset controlleriin käsiksi vaikka toiselta puolelta maailmaa.
upload_2017-11-15_20-39-12.png

Se nyt on sitten eri asia jos netti on kokonaan nurin mutta...
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
591
Ei tuota US-24-250W voi laittaa vakiona sellaiseen tilaan jossa oleskellaan. Tuo piti niin kovaa ääntä. Tunattuna kylläkin. Vakiomallissa oli kaksi tuuletinta, eli vai toisella puolella laitetta. En muista puhalsiko vai imikö sisältä. Itse laitoin molemmille sivuille uudet, toiset puhaltaa ja toiset imee. Menee ilmavirta koko laitteen läpi. Vielä hiljaisempi olisi jos laittaisi vain kaksi niin kuin alkuperäinen. Itselläni ei merkitystä enää kun on jo niin hiljainen, ettei kuulu vaatehuoneesta.
Muuten todella pätevä laite. Ei mitään pahaa sanottavaa. Jos poe-portteja riittää 4kpl niin sitten tuollainen passiivinen 60w boxsi käyttöön. Sen rinnalle isompi passiivinen ilman poe:ta.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Tuli kuitenkin sorruttua ja asennettua "jo varastoon" Unifi Controller Raspberry Pi:n Raspbianin päälle. Vielä kun olisi rautaa jotta tuota voisi käyttää :comp:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Asiasta kukkaruukkuun, huom: nykyään Unifi (5.6.20+) allokoi oletuksena sen 1GB keskusmuistia controllerin käynnistyessä.
Re: [NOTICE] UniFi Controller Memory Usage (5.6.20+) - Ubiquiti Networks Community
Jos tämä epäonnistuu (muistin allokointi) niin controller ei käynnisty.

Jos haluat muuttaa käyttäytymistä niin lisäile /var/lib/unifi/system.properties tiedostoon rimpsu: unifi.xms=256
Tai mitä haluatkaan. Tämä on se aloitusmäärä megatavuissa mutta tietenkin Unifi voi tarvittaessa paisua tuosta.
Halutessaan maksimi määrän voi määrittää rimpsulla: unifi.xmx=xxx
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
326
Jos määrittelen edgeOS system nameserver kohtaan esim googlen dns osoitteen 8.8.8.8, niin käytetäänkö tätä automaattisesti lanissa olevissa laitteissa vai pitääkö tehdä vielä muutoksia?
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Nyt sitte pitäis pari AC Pro:ta hankkia. Jos jollakulla sattuu silmään hyvä Black Friday tarjous em. aparaateista niin plz vinkkiä tänne tai pm.
Mindfactorysta saisi 122e, mutta jos löytyisi todellisia mustan perjantain tärppejä.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 266
Heittäkääs vinkkiä jos tulee Black Friday -tarjouksissa vastaan näitä Ubiquitin laitteita.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 407
Täällä olisi hyvällä alennuksella (437,00€ -> 102,74€) esittelykäytössä olleita Ubiquiti UniFi UAP-AC-EDU -tukiasemia.
Ubiquiti UniFi UAP-AC-EDU | Varastossa | Edullinen
edit. Myynnissä siis proshopissa - ei minulla.
Ilmeisesti takuukuntoista esittelytavaraa.

Näissä on jonkinlaiset kaiuttimet mukana, jos joku sellaista kokoonpanoa kaipaa.

Myös tällaisia Mesh-versioita on tarjolla kohtuullisilla (231,00€ -> 152,56€) alennuksilla

Ubiquiti AmpliFi HD Home Wi-Fi Router AFi-R - Mesh router AC Standardi- 802.11ac (Langaton reititin, 4-porttinen kytkin, GigE, 802.11a/b/g/n/ac)
Ubiquiti AmpliFi HD Home Wi-Fi Router AFi-R - Mesh router AC Standardi- 802.11ac

Näytti olevan myös muuta ubiquitin tavaraa alennuksessa.
https://www.proshop.fi/?s=ubiquiti
 
Viimeksi muokattu:

Sienimies

Varakuningas
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
94
Tilasin Porokaralta Unifin UAP AC LR:n ja 8 porttisen PoE-kytkimen. Proshop ilmeisesti aika juntturassa tilauskannan kanssa, joten odottelun sijaan makselen mielummin hieman extraa tuolta VK:sta tilatessa.

Täytyy päättää yleiskaapelointi nyt tuonne omaan pikku tilaan, jonne on aikomus 19" seinäteline laittaa + kytkin. Tuo AP- tulee ns. keskikerrokseen jonnekin päin keittiötä. Vanhempi puutalo, niin toiminee sieltä suht hyvin. Nykyinen Huawein 4G reitittimen Wlan joutaa pois.

Myöhemmin joskus ehkä jotain kameravalvontaa voisi kokeilla rakennella.
 
D

Deleted member 14962

Vieras (tunnus poistettu)
Noniin, alkaa ihan huolella tökkiä tuo 4G-yhteys. Hankittiin juuri samalta operaattorilta yritystasoinen verkkoyhteys (4G), asennus vielä hieman vaiheessa ja näin ollen nopeudet eivät ole vielä huipussaan. Toistaiseksi vielä kuluttajaliittymäkin sulkematta :hungry:

Mutta ei hätää, nyt pääsee testiin ER-X boksin Load Balance -toiminto ja ihan hyvinhän se pelittää. Tukarin kautta läppärillä ladataan sample-tiedostoa ja pöytäkoneella myös sample-tiedostoa. Alla kuvankaappaus ER-X hallinnasta.
upload_2017-12-31_22-41-18.png

Meni toki asetukset uusiin, kun wizardilla loin hätäseen load balance -konffit. Mutta onneksi oli yksinkertaiset viritykset ennen käytössä niin helppo palauttaa ;) eth0:n onnistuin kikkailemaan siten, että kun vetäsen eth1:sestä piuhan pois niin yhteydet reititetään automaattisesti (ns. failover) eth0 porttiin :rolleyes:

Mutta eikun hyvää uutta vuotta io-tekkiläisille :lol:

EDIT: Piti ottaa failover-toiminto pois, kun se muuten reititti 85% liikenteestä primary / ei-failover porttiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 254
Viestejä
4 192 541
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom