Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).

Onkohan tämä U6+ nyt tosiaan näin mopo, ettei toisesta huoneesta saa työläppäriin yli 80mbps downlinkkiä? Eli U6+ on toisessa huoneessa katossa (toisella puolella huonetta suhteessa työhuoneeseen) ja täällä työhuoneessa läppäri on taas toisella puolella huonetta. Matkaa noin 6.5m ja yksi lastulevyseinä välissä (seinässä 50cm syvät vaatekaapit).

Työkone (dell, intelin AX211 160mhz verkkopiirillä) veivaa 5 ja 2.4ghz verkkojen välillä ja link speedi pyörii sitten 86/100 ja 144/29 välissä (dl/ul). Kun läppärin vie ihan ap:n alle menee linkit +400/200.

Onkohan tohon mitään asetuksia jolla voi tuota helpottaa, vai pitääkö vaan vaihtaa jämerämpi AP esim 7 pro?
Jos tuota AP:ta tuo lähemmäs niin alakertaan kantavuus huononee, pitäs vaan testata riittäskö sinne kaistaa edes 100mbps millä pärjäisi hyvin netflixin katselussa. Ei viittis toista ap:ta viritellä.

Muutenkin tuo wifi toimii vähän erikoisesti, esim tässä työpöydän ääressä testasin puhelimella wifimanin speedtestiä ja tulokset oli 10/20mbps. Sitten kävelin AP:n alle, ja testasin niin nopeus muuttui 10/50. Sitten luurista wifi pois päältä ja takaisin päälle, niin nopeudet meni AP:n alla tuohon 250/250 mitä liittymä antaa pihalle. Siirryin työpöydän äärelle ja puhelin työläppärin päälle ja samat nopeudet tulee edelleen (250/250). Tämä sama toistuu ympäri taloa useasti.

E: Mainittakoon vielä, että mulla on 2 eri wifi verkkoa tuosta samasta AP:sta, toinen yleiskäyttöön ja toinen työkäyttöön (työkäytölle eri vlan).

Mulla myös ultra ja U6+ tukarit, 1 kummassakin kerrokesssa, talon keskivaiheilla. Oletusasetuksilla eli en ole säätänyt mitään noita asetuksia. Testattu Lenovo AMD 5800H läppiksellä (WiFi 6 2x2 AX, Realtek RTL8852AE WiFi 6 802.11ax). Yhteydet toimii omasta mielestä paremmin kuin vanhalla Asuksen systeemillä. Nyt kone yhdistää 5GHz wifiin, kun asuksella tunki yhdistämään 2.4G ja joutui käyttämään wifin pois päältä että yhdisti 5G. Toki myös sijoittelu parempi kuin vanhoilla. Kellarissa jossa betoniseiniä nopeudet toki tippuu. En tuota wifiprujua lukenut läpi.

7m päässä, välissä kipsilevyseinä ja vaatekaappia. 5Ghz 573M yhteys (koneen maksimi?), speedtest 300M/50M (300M/50M 5G liittymä). Puhelimella 2.4G 170M, speedtest 60/60M.
Vastaavia nopeuksia kun 2 kipsiseinää välissä.

7m päässä, 2 betoniseinää suorassa linjassa, mutta samaan tilaan tuo myös suora käytävä tukiasemalta oven kautta (beam forging tms?), yhdistää 2.4G 286M. Toteutuneet nopeudet max 60M.

Ulkona n. 18m etäisyydellä, ulkoseinä/ikkuna. 2.4G 286M(?) huono kuuluvuus 1/4 palkkia. 8M, välillä otti 5G ja speedtest 40M.

Ubiquitilla tarjouksia:
Ubiquiti Store

Lisäys: Olen odotellut Poe kytkintä tarjoukseen, mutta ei tälläkään kertaa ole sellaista tarjolla. Taitaa olla Poe kytkin niin himoittu kampe ettei tarvitse tarjoukseen laittaa.

Viimeksi muokattu:
Nappasin yhden AI Portin testiin. Ilmeisesti tuleva firmispäivitys sallii 5 unifin kameraa parittettavaksi, nyt se tukee vain yhtä.
Itseäni lainaten, vehje saapui tänään ja sen tuossa asentelin kiinni. Huvitti oikein kun etsiskelin että missä asetukset niin sehän jo toimikin suoraan eikä tarvinut virittää mitään. Piti valita vain kamera ja ovikello valikoitui testikappaleeksi. Kerran koitin, se riitti. Hyvin tunnistui oma naama. Toivoa on siis myös G3 sarjan kameroilla tunnistaa, sama 6Mbps bittivirta molemmissa kuin ovikellossakin. Siksi tuo vaikka onkin "2K" näyttää kuva aika surkealta vs muut G4 kamerat 2K reson kamerat. Nyt vain odottelemaan firmispäivitystä niin katsotaan onko se viisi 4K kameraa vai viisi HD kameraa tai jotain siltä väliltä mitä tuo AI Port tukee.

No tänään laitoin kotiin wifi 7 pro wall purkin. laitoin piuhan kii ja nostin sen vaatekasan päälle. No tunti meni ja ajattelin sitä kokeilla fyysiseti.. se on kuuma kuin hellakoukku... kui peevelisti noi oikeen lämpenee, no nostin laatta lattialle, huomen asentaa seinään.

Noissa Wifi7 sarjalaisissa on tuuletin joka käynnistyy jos se kuumenee liikaa. Jo aiemmat AP:t oli tosi kuumia takaosasta kokeiltuna, melkein poltti kättä.

Kyllä ne kuumina käy.
En ole edelleenkään ~10kk aikana kuullut tuulettimia kertaakaan.
2 x U7 Pro ja U7 Pro Wall.

Meneekö muilla tuo Unifin hallintasivu täysin jumiin, jos välilehti on jonkin aikaa inaktiivisena? Ei auta F5, vaan täytyy avata kokonaan uusi välilehti. Itsellä tekee tuota ainakin Chromella ja Safarilla. Mistä tuo voisi johtua?

Minulla on kummallinen ongelma u7 pro ja tuoreen valokuitusen 1G/1G liittymän kanssa. Tukari ei anna speedtest servereiltä download vauhtia kuin 400Mb - 600Mb riippuen serveristä jota testaan. Upload puolestaan on aina n. 940Mb joka on suunnilleen gigan kuidun maksimi. Minulla on myös sisäverkossa openspeedtest serveri ja siltä saan parhaimmillaan yli 2G vauhdilla ladattua. Testit tehty pixel 9 pro:lla wifi 7 yhteydellä. Kiinteän verkon windows kone antaa samoilta speedtest servereiltä aina 940Mb sisään ja ulos. Edellisellä elisan kaapelimodeemilla 1G/50Mb ei vastaavaa ongelmaa esiintynyt. Mikähän ihme tuossa tukarissa mättää vai pitääkö suosiolla vaihtaa merkkiä?

Minulla on kummallinen ongelma u7 pro ja tuoreen valokuitusen 1G/1G liittymän kanssa. Tukari ei anna speedtest servereiltä download vauhtia kuin 400Mb - 600Mb riippuen serveristä jota testaan. Upload puolestaan on aina n. 940Mb joka on suunnilleen gigan kuidun maksimi. Minulla on myös sisäverkossa openspeedtest serveri ja siltä saan parhaimmillaan yli 2G vauhdilla ladattua. Testit tehty pixel 9 pro:lla wifi 7 yhteydellä. Kiinteän verkon windows kone antaa samoilta speedtest servereiltä aina 940Mb sisään ja ulos. Edellisellä elisan kaapelimodeemilla 1G/50Mb ei vastaavaa ongelmaa esiintynyt. Mikähän ihme tuossa tukarissa mättää vai pitääkö suosiolla vaihtaa merkkiä?
Minulla on sama ongelma. Olen siitä tännekin kirjoitellut.
Ja Ubiquitin support ei ole pystynyt tätä ongelmaa selvittämään 4,5kk aikana kun tiketti on sinne ollut auki. Sinne on toimitettu "miljoona" testitulosta ja support tiedostoa.

Kyseessä Telia 1G/500M. Reitittimenä UDM SE.
Ongelma on pelkästään WIFI:n kautta. 6Ghz kautta ~500Mbps ja 5Ghz ~400Mbps latausnopeudet Internetiin. Testilaitteella ei merkitystä (2 x iPhone, Macbook Pro, iPad, 2 x WIN läppäri, jne.)
Ethernetillä tulee aina täydet (~930Mbps / 500Mbps) testilaiteesta riippumatta.

Tässä alla esim. mun testituloksia:

iPhone 15 Pro
WIFI (6GHz @ 160MHz,)
Speedtest.com 500 Mbps / 503 Mbps
OpenSpeedtest to NAS (1Ge) = 975 Mbps / 514 Mbps
Wifiman Throughput = ~1500 Mbps
Wifiman gateway speed test 1438 Mbps / 1291 Mbps
fast.com = 560 Mbps / 390 Mbps
Wifiman speedtest UDM SE to Internet 925Mbps / 502 Mbps and iPhone 1543 Mbps / 1336 Mbps

iPhone 15 Pro
WIFI (5GHz @ 80MHz)
Speedtest.com 400Mbps / 503 Mbps
OpenSpeedtest to NAS (1Ge) = 948Mbps / 509 Mbps
Wifiman Throughput = ~870 Mbps
Wifiman speedtest UDM SE to Internet 920Mbps / 506Mbps and iPhone 816Mbps / 1009Mbps
fast.com = 500 Mbps / 440 Mbps
Wifiman.com speedtest = 483 Mbps / 491 Mbps

Mutta, tämä on mielenkiintoista että sinulla on samat ongelmat Valokuitusen kanssa. Sinulla on selvästi joku muu kuin Telia, koska 1G/1G? Mikä reititin sinulla on?
Mielenkiintoista, että saat täydet uploadit ja hyvä tietää. Itse kun en ole pystynyt sitä toteamaan varsinaisesti koska Telialla 500M upload. Toki, upload on aina täydet 500M ja tuo download heittelee.

Tämä vaikuttaa minusta joko Valokuituseen liittyvältä ongelmalta tai reitittimeen liittyvä ongelma, joku ei nyt toimi. Koska itse AP saa paikallisesti todella hyvät nopeudet niin en usko, että ongelma on WIFI AP:ssa. Minulla on tässä välissä ollut 4,5kk aikana ainakin 15 eri firmwarea, niin AP:ssa, reitittimessä, kytkimissä kuin network app:kin (aina uusi EA softa), joten jotain todella outoa tässä on.

Ja Ubiquitin support ei ole pystynyt tätä ongelmaa selvittämään 4,5kk aikana kun tiketti on sinne ollut auki. Sinne on toimitettu "miljoona" testitulosta ja support tiedostoa.

Ongelma on pelkästään WIFI:n kautta. 6Ghz kautta ~500Mbps ja 5Ghz ~400Mbps latausnopeudet Internetiin. Testilaitteella ei merkitystä (2 x iPhone, Macbook Pro, iPad, 2 x WIN läppäri, jne.)

iPhone 15 Pro
WIFI (6GHz @ 160MHz,)
Wifiman speedtest UDM SE to Internet 925Mbps / 502 Mbps and iPhone 1543 Mbps / 1336 Mbps

iPhone 15 Pro
WIFI (5GHz @ 80MHz)
Wifiman speedtest UDM SE to Internet 920Mbps / 506Mbps and iPhone 816Mbps / 1009Mbps

Mutta, tämä on mielenkiintoista että sinulla on samat ongelmat Valokuitusen kanssa. Sinulla on selvästi joku muu kuin Telia, koska 1G/1G? Mikä reititin sinulla on?
Mielenkiintoista, että saat täydet uploadit ja hyvä tietää. Itse kun en ole pystynyt sitä toteamaan varsinaisesti koska Telialla 500M upload. Toki, upload on aina täydet 500M ja tuo download heittelee.

Tämä vaikuttaa minusta joko Valokuituseen liittyvältä ongelmalta tai reitittimeen liittyvä ongelma, joku ei nyt toimi. Koska itse AP saa paikallisesti todella hyvät nopeudet niin en usko, että ongelma on WIFI AP:ssa. Minulla on tässä välissä ollut 4,5kk aikana ainakin 15 eri firmwarea, niin AP:ssa, reitittimessä, kytkimissä kuin network app:kin (aina uusi EA softa), joten jotain todella outoa tässä on.
Telian liittymä minulla. Näihin uusiin liittymiin telialta saa 1G uploadin ja myös ipv6:n. Itsellä viikko sitten käyttöönotettu.

Tukiasema on yhdistetty kytkimeen ZyXEL XGS1250-12 2,5Gb nopeudella, joka puolestaan yhdistetty netgate 6100 muuriin 10Gb nopeudella. Samassa kytkimessä on synologyn nas 10Gb linkillä, jossa tuo openspeedtest pyörii. Sellaisen havainnon tein, että kytkimessä pitää olla flow control päällä muutoin openspeedtest tulokset jäävät gigan pintaan. Internetin nopeustesteihin tuo flow control ei näytä vaikuttavan mitään.

Kokeilen illemmalla ottaa vielä packet capturea muurilta ja verrata sitä lankayhteydellä olevaan pöytäkoneeseen josko siinä näkyisi eroja.

Itseäni lainaten, vehje saapui tänään ja sen tuossa asentelin kiinni. Huvitti oikein kun etsiskelin että missä asetukset niin sehän jo toimikin suoraan eikä tarvinut virittää mitään. Piti valita vain kamera ja ovikello valikoitui testikappaleeksi. Kerran koitin, se riitti. Hyvin tunnistui oma naama. Toivoa on siis myös G3 sarjan kameroilla tunnistaa, sama 6Mbps bittivirta molemmissa kuin ovikellossakin. Siksi tuo vaikka onkin "2K" näyttää kuva aika surkealta vs muut G4 kamerat 2K reson kamerat. Nyt vain odottelemaan firmispäivitystä niin katsotaan onko se viisi 4K kameraa vai viisi HD kameraa tai jotain siltä väliltä mitä tuo AI Port tukee.

Kas, tämä tuote mennytkin ohi täysin. Out of stock toki. Täytyy laittaa seurantaan ja tilaukseen kun saatavilla. Saa vähän lisä-älyä G5 kameroihin. Toivottavasti ei hirveän pitkään tarvitse odotella tuota 5 kameran pätsiä.

iPhone 15 Pro
WIFI (6GHz @ 160MHz,)

iPhone 15 Pro
WIFI (5GHz @ 80MHz)

Juuri testasin kun tätä luin niin itselläni kyllä pelaa täysin , valokuitunen ja localnetin liittymä.

IMG_7993.PNG

Kas, tämä tuote mennytkin ohi täysin. Out of stock toki. Täytyy laittaa seurantaan ja tilaukseen kun saatavilla. Saa vähän lisä-älyä G5 kameroihin. Toivottavasti ei hirveän pitkään tarvitse odotella tuota 5 kameran pätsiä.
Nyt tuli just taas saataville.
Toki tuskin kauan on taaskaan "hyllyssä".

Telian liittymä minulla. Näihin uusiin liittymiin telialta saa 1G uploadin ja myös ipv6:n. Itsellä viikko sitten käyttöönotettu.

Tukiasema on yhdistetty kytkimeen ZyXEL XGS1250-12 2,5Gb nopeudella, joka puolestaan yhdistetty netgate 6100 muuriin 10Gb nopeudella. Samassa kytkimessä on synologyn nas 10Gb linkillä, jossa tuo openspeedtest pyörii. Sellaisen havainnon tein, että kytkimessä pitää olla flow control päällä muutoin openspeedtest tulokset jäävät gigan pintaan. Internetin nopeustesteihin tuo flow control ei näytä vaikuttavan mitään.

Kokeilen illemmalla ottaa vielä packet capturea muurilta ja verrata sitä lankayhteydellä olevaan pöytäkoneeseen josko siinä näkyisi eroja.
puhelin_download.png
poytakone_download.png

Noniin otin muurilta packet capturea. Vasemman puoleisessa kuvassa puhelimen liikenne puhelimen speedtest apilla ja connection type single. Oikean puoleisessa kuvassa pöytäkoneella chrome selaimella ja myös connection type single. Molemmat testit telian Helsingin palvelimeen ja nämä kuvat lataus vaiheesta. Kiinnitin huomiota, että puhelimella tulee jatkuvasti TCP PDU reassembled ja pöytäkoneella ei tule lainkaan. Epäilen, että tämä on syy miksi puhelimen testit rajautuvat sinne max 400Mb luokkaan. Tietääkö kukaan enemmän wiresharkkia pyöritellyt, mistä tuo voi johtua?

puhelin_download.png
poytakone_download.png

Noniin otin muurilta packet capturea. Vasemman puoleisessa kuvassa puhelimen liikenne puhelimen speedtest apilla ja connection type single. Oikean puoleisessa kuvassa pöytäkoneella chrome selaimella ja myös connection type single. Molemmat testit telian Helsingin palvelimeen ja nämä kuvat lataus vaiheesta. Kiinnitin huomiota, että puhelimella tulee jatkuvasti TCP PDU reassembled ja pöytäkoneella ei tule lainkaan. Epäilen, että tämä on syy miksi puhelimen testit rajautuvat sinne max 400Mb luokkaan. Tietääkö kukaan enemmän wiresharkkia pyöritellyt, mistä tuo voi johtua?

Understanding 'TCP Segment of a Reassembled PDU' in Wireshark

Noissa Ubiquitin WIFI7 AP:issa on ollutjo kuukausien ajan ongelmia osalla ja on edelleen. Tunnetuin on 2,4GHz yhteyksien pudottelu (IoT-laitteet ei pysy verkossa) ja nopeudet ei ole sitä mitä luvataan. Osa ei näe ongelmia vaikka niitä on ja osalla ei ole niitä lainkaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
262 162
Jäsenet
74 936
Uusin jäsen
Dume1963

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom