.
Ok. Osaatko sanoa miten nuo IP-osoitteet pitäisi siis esimerkiksi olla, tuolla kuvailemallani laitteistolla ja kytkennöillä? Vähän pihalla oon tuosta selostuksesta modeemin osalta, koska mullahan on Edgerouterista asetettu ne IP-osoitteet, mutta modeemihan on vain modeemi (ilman mitään wlan-kikkareita) ja en tajua miten minä sen IP:tä voisin muutella.
PoE:n osalta kaikki kuvailemasi on selvää, paitsi se olennaisin, eli aiemmin esitetty epäily, että voiko injektori se olla pullonkaula 100 Mbit nettiyhteydessä. Tämä tietysti selviää kun testaa kytkimestä kaapelilla nopeuden.
Edgerouterissa kaikki muut portit vihreitä, paitsi 0 ja 1 keltaisia, eli modeemissa kiinni olevat. Mutta jos nuo keltaisetkin on oikeasti 100 Mbps, niin pitäisi kai sen puolesta tulla tavaraa enemmän kuin 35 Mbps.
Tuo Telewell modeemi näyttää aika yksin kertaiselta ja konfigurointi on 4 DIP kytkintä ja siinä kaikki.
Telewell - TW-EV902
DIP 1
OT = keskuspään laite
RT = tilaajapään laite
DIP 2 (VDSL-profiilit)
30a, 17a
DIP 3
SYM = symmetrinen
ASYM = asymmetrinen (suositus)
DIP 4 (SNR)
9db, 6 db
Jos modeemin liittimestä ei saa suoraan kytkettynä tietokoneelle dataa nopeammin, niin vika on modeemi yhteydessä.
Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test ja siellä operaattorin serveriä olen käyttänyt yhteyden nopeuden testaamiseen. Nyt on itsellä yhteysnopeudet romahtaneet, eli sain vain 30Mbits dataa testin perusteella. Turhat höpinät on tästä välistä nyt poistettu, koska vika on löytynyt omasta systeemistäni. Kaksi asetusta olisi pitänyt korjata UNMS palvelimessa toisin päin, koska käytän kyseistä ominaisuutta väärin johtuen Load-balancing konfiguraatiosta, eli silloin on download ja upload rajoittimet laitettava väärinpäin, koska UNMS:n Gateway asetetaan WAN portin sijasta sisäverkko puolen porttiin. Perus yhden modeemin konfiguraatioissa oletan, että ne download ja upload arvot laitetaan ihan oikein päin. Upload oli minulla 30Mbit ja siksi minun download arvo tippui 30Mbit vaikka 250Mbit tulisi normaali tilanteessa. EdgeRouter:n joutuu flow-accounting serverin IP asetuksen korjaamaan sisäverkon IP-numeroksi jota UNMS palvelin käyttää ja käyttämään samaa 2055 porttia. Tuon jälkeen UNMS näyttää CUSTOM tilaa, mutta toimii. En ihmettele miksi muut eivät ole saaneet toimimaan tuota samaa, kun tuo on noin vaikeaksi tehty. Toistin vielä saman ja näin tuo asia tosiaan on oikeasti. Minun UNMS palvelin on sisäverkossa EdgeRouter:n takana. Minun pitää vielä huomenna testailla, ettei sisäverkko datan kulku tietokoneelta toiselle ole hidastunut, jos siellä tapahtuu samaa joudun poistamaan ainakin nuo download ja upload arvot pois käytöstä. Voin tietysti olla kokonaan ilman tuota UNMS palvelimen Gateway asetusta, koska se ei ole pakollinen. Muistaakseni vain yhden Gateway:n voi tehdä, eli kahta ei voi tehdä. Sisäverkko toimii ok olen sen nyt testannut 1G nousi nopeudet, kun siirsin 8G kokoista tiedostokansiota.
Tuossa kuva minun ongelman aiheuttaneista asetuksista:
Sinun vika tuskin on tuo koska oletan, että et käytä UNMS palvelinta ja kahta modeemia, eikä noita UNMS palvelimella näkyviä upload ja download arvoja näy EdgeRouter:n konfiguraatiossa, jos sen CLI:n kautta kirjoittaa komennon show configuration, niin missään ei lue noita arvoja. Välilyönnillä listaus jatkuu ja lopuksi sen voi hiirellä maalata ja kopioida CTRL ja C napin yhdistelmällä. Tänne niitä pätkiä voi lisäillä käyttämällä CODE komentoa. Esimerkki alla, muuten voi tulla sellaista suttua, että siitä ei saa selvää.
Jos vastaavia rajoittimia voi johonkin muualle konfiguraation kirjoittaa, niin sitten ongelma voi olla niissä, mutta modeemia ne arvot ei voi rajoittaa, eli jos osaa tietokoneella ottaa yhteyden suoraan siitä modeemin liittimestä, niin ei voi olla enää Ubuiquiti laitteet jarruna, koska ne kytketään kokonaan irti, jos nopeus modeemin perästä suoraan on täysin ok, niin sitten se jarru Ubiquiti tai UniFi laitteissa tai konfiguroinnissa, jossa rajoitetaan nopeutta.
Itse olettaisin, että EdgeRouter X ei tarvitse PoE-injektoria ollenkaan ja pelkästään se UniFi:n AP lautanen tarvitsee sen ennen lautasta, että se saa sähköt, mutta voihan sen kytkennän tehdä samoin, kuin itse olet tehnyt, jos PoE-injektori on jarru, niin sitten se jarruttaa WLAN-yhteyden toimintaa, koska se pitää olla ennen UniFi AP lautasta, joka tarvitsee sen sähkön. Tuo kuulostaisi aika oudolta, koska se tarkoitettu juuri kyseisen AP-lautasen yhteyksille. Lautasen asetuksissa on yhteysnopeuksien nopeutta rajoittavia asetuksia, jos ei ole UniFi Controller palvelinta, niin on olemassa älypuhelimelle UniFi Network applikaatio ainakin iPhonelle ja android puhelimille on vastaava oma applikaatio. Sieltä Standalone Devices -> Connect to AP -> Connect to AP ja valokuva lautasen pohjassa olevasta neliökoodi tarrasta, niin pääsee eteen päin konfiguroimaan sen AP:n. Siinäkin on reset nappi, jos tarvitsee nollata tehdas asetuksille. Mulla ei ole UniFi AP lautasta, mutta tiedän, että siellä on vastaavia rajoituksia, eli ne pitäisi olla oikein tai menetät nopeutta, mutta niillä voi rajoittaa, että koko modeemin kaistaa ei käytetä WLAN yhteyksiin.
Tällä videolla vilahtaa ne asetukset:
UniFi Controller on asennettavissa ainakin Windows 10:n ja sen olen tehnyt. Ongelmat on ratkaistu, kun selaa tätä viestiketjua taaksepäin. Päivittämätön java estää uudemman version toiminnan ja sen takia UBNT sivustolla on kaksi versiota tuosta ladattavana. Uusin ei toimi, jos java on päivittämättä. Vanhempi toimii, jos java päivitystä ei halua tehdä. Minulla ei vain ole vielä yhtään laitetta jota sillä voisi hallita. Ubiquiti ja UniFi yhdistyy jossain vaiheessa ja se on UNMS roadmap:ssa
UNMS - Roadmap, eli "UniFi integration".