Toisessa triidissä ehdotettiin, että pistän omia tuloksiani tännennekin. Jollekin muullekin aloittelijalle ihan helppoja. Näitä postannut siis tonne toiseen triidiin.
Kun etsin itselleni jotain helppoja reseptejä, joita kykenin tekemään, törmäsin erääseen jauheliha kastike reseptiin. Tämä on siitä hyvä, että se on ihan PERUS ruoka, jota voi muokaa lähes vapaasti. Se kelpaa perunoiden, tms. kanssa ihan itsessään, mutta itse lisäilen siihen kaikkea muuta.
Se jauheliha kastike itsessään:
400g jauhelihaa
1 sipuli
4 rkl vehnäjauhoja
~3dl vettä (tätä määrää vaihtelee sen mukaan haluaako jotain kiinteämpää vai keittoa)
3-4dl tomaatti sosetta (itse aluksi käytin tämän tilalla ihan vaan ketsuppia vaikka se ei vissiin nyt ehkä paras vaihtoehto ole).
Mausteita miten haluat. Itse laitan pippuria ja chili maustetta. Voi pistää vaikka yhden liheliemi kuution.
Pilkon sen sipulin pieniksi palasiksi ja laitan sen ja jauhelihan pannulle. Pohjalle vähän rasvaa ja ruskistan sitä siinä kunnes jauhelihat on ruskeita ja punaista ei näy missään.
Sitten laitan siihen ne 4rkl jauhoja ja sekoittelen sen siihen ja jatkan sen paistelua hetken aikaa. Sitten lisään veden ja sekoittelen.
Tässä kohtaa on päätöksen kohta. Jos tekee kiinteämpää kannattaa ehkä sekoittaa se tomaatti sose siinä pannulla. Tässä kohtaa ja lisätä mausteet ja lihaliemi kuutio. Jos haluat vetisempää tehdä kannattaa ehkä siirtää tavara pannulta kattilaan.
Jos jatkoit ihan vain kastikkeena anna tässä kohtaa hautua itsekseen vähän aikaa. Itse en tiedä täsmälleen mitä hautumisella tarkoitetaan, mutta itse ajattelin, että pannulle kansi päälle ja pois hellalta ja annoin olla vain ~10min. Kastike on valmis tässä kohtaa.
Jauheliha kastike + makaroonit:
Jos halusin lisätä makarooneja tähän niin jossain ton jauhojen lisäämisen aikoihin ehkä vesi kattilaan ja annat kuumentua kiehuvaksi kun viimeistelet kastikkeen. Sitten kun kiehuu niin makarooneja sinne haluamasi määrä. Itse vissiin 400g pussista otin puolet (en ole ihan varma minkä kokoinen se makarooni pussi on, mutta sellaisesta pienestä puolet). Keittelet sitten makaroonien ohjeen mukaan ne. Kun valmiit, kaadat vedet pois siitä ja sitten dumppaat ne makaroonit sinne pannulla olevan kastikkeen sekaan ja sekoitat.
Uusin kokeiluni = jauheliha kastike + papuja + perunaa:
Pilko 2-3 isohkoa perunaa (itse käytin kahta) haluamasi kokoisiksi paloiksi. Pistä ne kattilaan (iso, omani on 3litraa loppua kohden aika täynnä) ja laita sinne vettä sen verran, että perunan palat on veden peitossa ja pistät ne kiehumaan. Tässä kohtaa aloitin itse sen kastikkeen teon. Omalla vauhdillani tässä kuluu noin 15-20min, jossa ne perunat ehtivät kiehua hyviksi ja on juuri se kohta, jossa jauhelija kastike alkaa oleen siinä kohtaa, että sen voi siirtää sinne kattilaan.
Kastike on siis siinä kohtaa about, että jauhot on sekoitettu siihen ja on paisteltu niitä siihen hetken aikaa. Jatkat ohjetta siihen kohtaa, jossa lisäät sen veden. Sekoittelet sen siinä ja sitten kaadat sen sekoituksen sinne kattilaan perunoiden sekaan.
Sekoittelet sen seoksen siinä ja sitten lisäät sinne tomaattisoseen. Itse käytin jotain sellaista ns. sosetta, mutta kaupassa on vaihtoehtoja kuten jotain sellasii "pure". Mä en tiedä eroja, muuta kuin että toi pure on tiiviimpää ja sen määrää en osaa arvat miten paljon kannattaa laittaa. Itse käytin sitä, jossa on vähän tomaatti paloja siinä vielä ja nestettä paljon. Oli vielä jotain chili maustettua sellaista. Sekoitat sen tomaattisoseeen kunnolla siihen. Lisään vielä, että näitä tomaattisoseita myytiin grammoina eikä desilitroina. Ostin sellaisen 370g pakkauksen. Pistin kaiken.
Tämän jälkeen lisäsin pavut. Nämä tuli jossain säilyke tölkissä. En ole senkään määrästä varma desilitroina, mutta purkissa luki 420g. Dumppasin sen kaiken sinne kattilaan ja sekoitin.
Mausteet ja lihaliemi kuutio tässä kohtaa. Sekoita kaikki.
Annoin olla siinä sellaisella lämmöllä sekoitellessa vähän aikaa. Omassa hellassa on 1-12 lämmöt ja tän kokoajan melkeen jossain 4-6 välillä se lämpö.
Tuli hyvää.
Tässä linkkejä, joita käyttänyt.
Se alkuperäinen resepti jota vähän muokannut oman kykyni ja haluni mukaan.
Jauhelihakastike
Omat tulokseni
Kastike+makarooni
Postaa kokkauskuvia
Kastike+perunat+pavut
Postaa kokkauskuvia