Oisko koira-alan ammattilaisilla vähän antaa vinkkiä? Oon koittanut googletella, mutta ohjeet ovat pääosin koiranomistajille ja pitkän aikavälin ohjeita. Nyt on kuitenkin niin, että meillä on silloin tällöin erilaisia tuttavien koiria hoidossa ja yksi on semisti ongelmallinen tapaus jota en ehkä osaa tulkita ja käsitellä. Kyseessä on sileäkarvainen noutaja, uros, joka jo lähtökohtaisesti on vaikea rotu ja kun koira ei ole omakaan. Varsin hyvin koulutettu, älykäs ja sympaattinen rotjake. Ikävähän se aina meinaa tulla kun se lähtee takaisin omistajalleen, eli ei siinä mitään, tervetullut vieras.
No mutta siis. Rotukuvauksen luettuani olen lähtenyt siitä, että suurin osa "ongelmista" nyt vain kuuluu rotuun ja ne on hyväksyttävä, eli ääretön sosiaalisuus, vilkkaus, nuoleminen jne. Ja osa johtuu siitä, että koira on täällä kaupungissa väärässä ympäristössä, pitäisi saada olla maanseudulla. Lisäksi varmaan on aluksi ollut stressaantunut, uudet ihmiset, uusi ympäristö jne. Mutta siis, tuo pirulainen meinaa aina alkaa nylkyttämään sekä minua, että emäntää, kun ottaa yhtään enemmän intoa alle. Aluksi ei meinannut lenkkeilystäkään tulla mitään tämän takia. Alkaa nylkyttämään ainoastaan kun ottaa kovaa kierroksia ja olisi aika laskea kierroksia, eli yleensä kun on palattu lenkiltä. Tässä vaiheessa myös perustottelevaisuus unohtuu, eli EI ei merkkaa mitään ja käytännössä olen joutunut heittämään ihan kovalla voimalla koiran menemään. Tuntuu tavallaan pahalta käyttää voimaa koiraan, mutta pakko kun ei muuten usko. Tämän jälkeen olen komentanut äkäisesti eteiseen ja pitänyt jäähyllä niin pitkään, että rauhoittuu. Ovi auki siis, jostain syystä paikka-komentoa tottelee ja siellähän katselee. Olen koittanut olla tässä asiassa täysin johdonmukainen, eli nylkytykselle nollatoleranssi, ensin pari varoitusta kun meinaa ja jos ei usko, niin sitten voimaa ja eteiseen jäähdylle.
Eli kysymys on, että onko tämä nyt oikea tapa toimia? En oikein muutakaan ole keksinyt, enkä vinkkejäkään löytänyt muita kuin itse omistajille. En tiedä tekeekö koira tuota dominoidakseen vai onko vaan joku juttu kun innostuu, mutta ainkaan mitenkään muuten tuo ei ole agressiivinen tms. Stressantunut se on varsinkin aluksi varmasti ollut kun uudet ihmiset ja uusi paikka, mutta se on ollut täällä jo useasti ja mielestäni sen stressitaso on nyt laskenut (osaa esim. nukkua levollisesti ilman että havahtuu joka liikkeeseen ja rasahdukseen, kuten alussa). Mitään varsinaista koulutusta ei ole alettu harrastamaan, sen verran harvoin tuo on meillä ja vissiin omistajansa harrastaa jotain tokoa tms. koska tekee aika hienojakin temppuja komennosta, mitä olen koittanut. Lenkillä on käytetty tänäänkin viisi(!) kertaa 45min (eli ihan käsittämätön määrä virtaa siinä kyllä on, ei voi vaan ymmärtää mistä se tulee), eli ei varmaan ole sen puutetta nyt-
Mut joo, kiitokset anyways jos jotain vinkkiä olisi!