Koira ihmisen paras ystävä

Menee tämä ketju ihan minun spammiksi mutta mites teillä muilla yksin asuvilla koirien omistajilla hoito menee jos tulee vaikka usean päivän työkeikkaa tai muuta reissua? Täällä on onneksi maalla "mummola" tunnin ajomatkan päässä.

Ongelmana vaan että olo tuolla mummolassa on koiralla kuin 24/7 taivas. Herkkuja, jatkuvasti ulkona, kahdelta eläkeläiseltä saa huomiota loputtomasta, kukaan ei komenna jne.. Maalta lähtö on aina hirveän väännön takana kun herra ei halua palata takaisin kotiin jossa on sentään jonkinlainen kuri ja säännöt. Ja hän osaa olla enemmän passiivisen vastarinnan mestari kuin koko Elokapina yhteensä :cautious:

20250629_154532.jpg

20250727_170829.jpg

New video · Sunday, Jul 27 🎬

Kyllähän ne hoitavat ovat yleensä mukavempia, kun enemmä herkkuja sua ja rapsutuksia ja huomiota paljo enemmä :rofl: Mutta kyllä mieluusti kotio tulloo kuitenki, jos muualla hoidossa ollunna.
Jos kotona joku ollu hoitamassa vaikka viikon, niin päivän pari mökömökö ollaan sitten, että nykkö jo lähti. Mutta sitten tuas oma ilone ittensä :)

1753760907798.jpeg

Menee tämä ketju ihan minun spammiksi mutta mites teillä muilla yksin asuvilla koirien omistajilla hoito menee jos tulee vaikka usean päivän työkeikkaa tai muuta reissua? Täällä on onneksi maalla "mummola" tunnin ajomatkan päässä.

Ongelmana vaan että olo tuolla mummolassa on koiralla kuin 24/7 taivas. Herkkuja, jatkuvasti ulkona, kahdelta eläkeläiseltä saa huomiota loputtomasta, kukaan ei komenna jne.. Maalta lähtö on aina hirveän väännön takana kun herra ei halua palata takaisin kotiin jossa on sentään jonkinlainen kuri ja säännöt. Ja hän osaa olla enemmän passiivisen vastarinnan mestari kuin koko Elokapina yhteensä :cautious:

20250629_154532.jpg

20250727_170829.jpg

New video · Sunday, Jul 27 🎬

En tiedä mitä tilannetta ennen on tapahtunut, mutta muutamia hajatelmia asian tiimoilta.

Miten lähtö kotoa mummolan suuntaan onnistuu? Koira ei välttämättä tuossa kohtaa tiedä mitä tuleman pitää ja lähtee yleensä vapaaehoisesti reissuun? Toki fiksuna kaverina tietysti huomaa, että ”en tule yöksi kotiin” varustus on pakattu ja loma odottaa. Koirat on mestareita ketjuttamaan asioita, hyvässä ja pahassa. Meillä esim. koirien treenikassin käpistely, sadevaatteiden, kynsisaksien kaivelu tms. saa aikaa koirissa vaihtelevia reaktioita, vallatonta innostumista tai sitten katoamistemppuja, hieman riippuen koirasta.

Voisiko olla jotain mahdolliseen autokyytiin liittyvää pahoinvointia, kipuilua tai pelkoa? Kameralla tämäkin selvinnee, missä lie kaveri sitten matkustaakin. Onko rauhassa vai levoton? Videossa koira vaikuttaa hieman läähättävän, se on monesti stressin merkki tai sitten oli vaan hieman kuumissaan. Hieman pienellä nautapaimenella taisi suukin napsahtaa ikään kuin varoituksen merkiksi, että ”äläpäs jäbä kisko mua pois mun turvapaikasta”. Tuo tässä kohtaa minusta ihan ok, turha eskaloida ja tehdä tilaanteesta vielä tylsempää.

Hoitoväkeä voisi opastaa olemaan hieman tylsempi ja noudattaa jotain sun määrittelemiä perusperiaatteita. Tämä tuskin onnistuu :). Samoin mummolasta lähdön lähestyessä ei päästä hoidokkia piiloutumaan esim. tuonne sohvan alle. Mitään taistelua aiheen tiimoilta ei kannata aloittaa, voi pahentaa tilannetta. Onko huomioita siitä, mikä tilanne triggeröi tuon sohvan alle menon?

Sitäkin mietin, että olisiko tässä avuksi se, että paluumatkasta seuraisi joku superrr mukava juttu, joka tulee vaan tästä reissusta palkaksi. Mikä se sitten tässä kohtaa onkaan herkku, lelu, metsälenkki, Netflix maraton… Nythän menomatkasta tuli selkeästi varsinainen jackpot.

Ihmisellä on monesti aikataulut ja täytyy rientää paikasta toiseen, mutta koirien kanssa pelatessa pitäisi jotenkin koittaa varata riittävästi aikaa, johdonmukaista käytöstä, kärsivällisyyttä, perusasioiden opettelua ja kertausta. Tämäkin juttu varmasti tokenee treenamalla, pieni askel kerrallaan.

No niin mulle tuli aamulla tyttö 13v vuorokaudeks hoitoon, nyt on sitten mökötystä ja välillä pientä ulinaa.
Sais vaan otuksen juomaan vähän vettä, nälkään se tuskin vielä kuolee vaikka paastoisi.

Tunnettu kyllä pennusta asti ja oli pari vuotta sitten hissiremonttia kuukauden mulla evakossa.

No niin mulle tuli aamulla tyttö 13v vuorokaudeks hoitoon, nyt on sitten mökötystä ja välillä pientä ulinaa.
Sais vaan otuksen juomaan vähän vettä, nälkään se tuskin vielä kuolee vaikka paastoisi.

Tunnettu kyllä pennusta asti ja oli pari vuotta sitten hissiremonttia kuukauden mulla evakossa.

Jos meinaa ihan kokonaan juomattomaksi vetää, niin ei hyvä heilu, mutta eiköhän se janokin vielä yllätä. Raikasta vettä rauhallisessa paikassa odottamassa sitä hetkeä. Jos ei vesi muuten maita, niin veteen muutama herkkunappula tms., mutta eipä tuohon kannata hetimiten ryhtyä. Kurkku on täälläpäin hyvää vetistä herkkua ja sillä palkataan koiria myös treeneissä.

Jos meinaa ihan kokonaan juomattomaksi vetää, niin ei hyvä heilu, mutta eiköhän se janokin vielä yllätä. Raikasta vettä rauhallisessa paikassa odottamassa sitä hetkeä. Jos ei vesi muuten maita, niin veteen muutama herkkunappula tms., mutta eipä tuohon kannata hetimiten ryhtyä. Kurkku on täälläpäin hyvää vetistä herkkua ja sillä palkataan koiria myös treeneissä.
Juu ei vielä paniikkia, kuono on lämmin mutta kostea. Eipä tuo viimeksikään mikään ryyppääjä ollut ;)
Ollaan nyt viileässä kellarissa lämpö n. 22c.

Herkut on ykslökohtaisia, luulen että tälle krantulle ei nyt kelpaa mikään.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 169
Jäsenet
78 537
Uusin jäsen
Osku999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom