Kodin yleiskaapelointi ja RJ45 läpi talon - keskustelua ja vinkkejä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Ajattelin vaihtaa talossa vanhastaan olevat puhelinkaapelit jonkinlaisiin Cat6-kaapeleihin. Nykyiset ainakin lähtevät sähkökeskuksen luota kovissa muoviputkissa, 1 kaapeli per putki, joissa sisähalkaisija on noin 17 mm (eli ehkä JM20-putkissa?). Voiko tuohon tilalle olettaa saavansa vedettyä jonkun siam-kaapelin vai pitäisikö suosiolla tyytyä yhteen rasiaan per huone? Arvauksena pisimmät vedot saattavat olla 20-25 metrin luokkaa.
Itse olen ohuihin putkiin saanut 2x Gigamedia E-Slim Cat6 kaapelia. Siiamilainen on hieman leveämpi kuin kaksi erillistä. Ja kaapeleissa on paljon paksuuseroja. Mutta JM20 on onneksi melko iso, jos vaan mutkat ei ole lytyssä niin hyvin pitäisi onnistua.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Juu, itsekin olen saanut kaksi erillistä cattia menemään helpommin ahtaaseen putkeen kuin yhden siiamilaisen. Varsinkin jos on kovin mutkainen reitti niin yksittäiset taipuvat mukavammin mutkissa.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
110
Kiitos vinkeistä, olin virheellisesti ajatellut, että yksi leveämpi kaapeli olisi helpompi kuin kaksi erillistä. Tuossa on sekin hyvä puoli, että pidempiin vetoihin voi laittaa vain yhden kaapelin, jos kaksi ei mitenkään onnistu.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
Siiamilainen on yleensä tehty 1-2 mm leveällä "yhdysnauhalla" joka tekee siitä tosiaan ohueen putkeen ikävämmän asentaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Ajattelin vaihtaa talossa vanhastaan olevat puhelinkaapelit jonkinlaisiin Cat6-kaapeleihin. Nykyiset ainakin lähtevät sähkökeskuksen luota kovissa muoviputkissa, 1 kaapeli per putki, joissa sisähalkaisija on noin 17 mm (eli ehkä JM20-putkissa?). Voiko tuohon tilalle olettaa saavansa vedettyä jonkun siam-kaapelin vai pitäisikö suosiolla tyytyä yhteen rasiaan per huone? Arvauksena pisimmät vedot saattavat olla 20-25 metrin luokkaa.
Lähtökohtaisesti siamilainen ei mene, mutta kaksi kaapelia menee 20mm putkeen. Se siamimainen pistää kurveissa vastaan, kun se ei halua kääntyä sivulle, vain ylös/alas, jonka takia sen pitää kääntyä ennen mutkaa kyljelleen, jolloin se pistää vastaan ihan älyttömösti.

Vedä vanhalla puhelinpiuhalla vetovaijeri sinne, jolla sitten vedät cat kaapelit.

Suosittelen schneiderin vihreetä cat6 kaapelia, siinä on kova, liukas pinta, kulkee hyvin putkessa.

E: vastasin tähän näköjään edelliseltä sivulta, mutta eipä tuo mun vastaus sinänsä väärin ole, mutta vähän turha...
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
@Pakana Käyettiin kouluaikana nimenomaan Schneiderin vihreetä siamilaista cat6-kaapelia ja Lexcomin työkalutonta liitintä. Taitaa olla nykyään Schneider Actassi S-one nimellä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Ja toki vielä helpottaa, jos vetää kaksi erillistä ns. peräkkäin siellä putkessa. Eli ensin toinen vaikkapa metrin eteen ja toinen kaapeli sitten vasta toiseen kunnolla kiinni.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Kannattaa myös käyttää liukastetta, siis sellaista siihen tarkoitettua. Helpottaa todella paljon tiukassa vedossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Kannattaa myös käyttää liukastetta, siis sellaista siihen tarkoitettua. Helpottaa todella paljon tiukassa vedossa.
Ei saakeli mitään liukastetta sinne ennen kuin vasta jos se ei ilman sitä mene.

Liuakasteella rasvatut kaapleit ovat vähintäänkin inohttavia käsitellä, jonka lisäksi suurin osa liukasteista muuttuu liimaksi ajan kanssa - esim mitään saippuaa sinne ei saa missään tapauksessa laittaa. Mä en tiedä mikä liukaste olisi sellainen että se vielä silloin 25 vuoden päästä kun sinne todennäköisesti seuraavan kerran mennään olisi vielä siinä kunnossa että kaapeli vielä liikkuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Ei saakeli mitään liukastetta sinne ennen kuin vasta jos se ei ilman sitä mene.

Liuakasteella rasvatut kaapleit ovat vähintäänkin inohttavia käsitellä, jonka lisäksi suurin osa liukasteista muuttuu liimaksi ajan kanssa - esim mitään saippuaa sinne ei saa missään tapauksessa laittaa. Mä en tiedä mikä liukaste olisi sellainen että se vielä silloin 25 vuoden päästä kun sinne todennäköisesti seuraavan kerran mennään olisi vielä siinä kunnossa että kaapeli vielä liikkuu.
Itse olen BizLub kaapeliliukastetta käyttänyt. Kuivuu n. päivässä eikä ole iso purkki kovin kallista. Sähkökaapeleiden kanssa tuon pitääkin antaa kuivua ennen käyttöönottoa, kun on sähköä johtavaa ainetta. En ole huomannut, että jäisi tahmeaksi.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Ei saakeli mitään liukastetta sinne ennen kuin vasta jos se ei ilman sitä mene.

Liuakasteella rasvatut kaapleit ovat vähintäänkin inohttavia käsitellä, jonka lisäksi suurin osa liukasteista muuttuu liimaksi ajan kanssa - esim mitään saippuaa sinne ei saa missään tapauksessa laittaa. Mä en tiedä mikä liukaste olisi sellainen että se vielä silloin 25 vuoden päästä kun sinne todennäköisesti seuraavan kerran mennään olisi vielä siinä kunnossa että kaapeli vielä liikkuu.
Mulle sähkäri toi pienen purkin 3M liukkaria, oisko ollu https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/p/d/v000215370/ Ainakin parin viikon päästä kaapeli oli vaihdettavissa ongelmitta.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
110
Vielä toinen kysymys, joka vähän sivuaa samaa aihetta. Tunnistaisiko joku mitä sarjaa nämä rasiat ovat, jotta osaisin katsoa oikeita RJ45-keskiölevyjä? Elko rs? Selvyydeksi, että puhelinrasia on siis jätetty asentamatta ja sen tilalla on tällä hetkellä kartongin pala peitteenä. Vuosimalli noin 2005 tai vähän vanhempi.

20220222_182605.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Vielä toinen kysymys, joka vähän sivuaa samaa aihetta. Tunnistaisiko joku mitä sarjaa nämä rasiat ovat, jotta osaisin katsoa oikeita RJ45-keskiölevyjä? Elko rs? Selvyydeksi, että puhelinrasia on siis jätetty asentamatta ja sen tilalla on tällä hetkellä kartongin pala peitteenä. Vuosimalli noin 2005 tai vähän vanhempi.

Voisi tuo Elko olla. Silloin siihen kävisi esim. tämä: Keskiölevy - EKO09611 2XRJ45 VAL SUORA KEYSTONE - 7064359 - ELKO ja mitkä tahansa Keystone-standardin mukaiset liittimet kaveriksi.
 
Liittynyt
28.04.2018
Viestejä
103
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Tämän ketjun innoittamana rupesin itsekin vaihtamaan vanhoja puhelinjohtoja nettikaapeleihin. CAT6 UTP ajattelin laittaa tilalle. Mitään ei vielä hankittu, olen vaan katsellut miten tässä talossa on puhelinkaapelit vedetty. Pari kysymystä tuli mieleen tässä ja täältähän niitä hyviä vinkkejä saa.

Mikä on arvon tietäjien mielestä sopiva/"halpa" hinta vaikka Schneider electricin CAT 6 U/UTP 100m kelalle? Ja mistä löytäisi niitä pass through RJ45 liittimiä (siis ihan suomesta), olen koittanut googletella, mutta selvästikään en vaan osaa, koska en ole niitä löytänyt. Paljonko niistä kannattaa vielä maksaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Ne pass thru liittimet ei ole käytännössä niin hyviä mitä kuvittelee. Sellainen liitin jossa johtimet asetetaan sellaiseen holkkiin ennen kuin tökätään sen varsinaisen rj liittimen sisään ovat huomattavaati helpompia.
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
368
Mikä on arvon tietäjien mielestä sopiva/"halpa" hinta vaikka Schneider electricin CAT 6 U/UTP 100m kelalle?
Mun satunnaisostoilla Onniselta syntyneillä alunnuksilla hinta näyttäisi olevan 59 € alv0. Vielä pari vuotta sitten toi oli luokkaa 0,4 € / m alv0, mutta kait se pitää olla iloinen jos hinnannousu on "vain" 50 %.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Tämän ketjun innoittamana rupesin itsekin vaihtamaan vanhoja puhelinjohtoja nettikaapeleihin. CAT6 UTP ajattelin laittaa tilalle. Mitään ei vielä hankittu, olen vaan katsellut miten tässä talossa on puhelinkaapelit vedetty. Pari kysymystä tuli mieleen tässä ja täältähän niitä hyviä vinkkejä saa.

Mikä on arvon tietäjien mielestä sopiva/"halpa" hinta vaikka Schneider electricin CAT 6 U/UTP 100m kelalle? Ja mistä löytäisi niitä pass through RJ45 liittimiä (siis ihan suomesta), olen koittanut googletella, mutta selvästikään en vaan osaa, koska en ole niitä löytänyt. Paljonko niistä kannattaa vielä maksaa?
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Onko tietoa, käykö "tavallisten/vanhanmallisten" RJ45-liittimien puristuspihdit myös noille pass through-liittimille? Niissä terä leikkaa ylimääräiset johdot poikki samalla kun puristaa, ja jos vanhoillakin pihdeillä saa liittimet puristettua ja sivareilla napsii johdot poikki, niin turhaan sitten niitä pass through pihtejä ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Onko tietoa, käykö "tavallisten/vanhanmallisten" RJ45-liittimien puristuspihdit myös noille pass through-liittimille? Niissä terä leikkaa ylimääräiset johdot poikki samalla kun puristaa, ja jos vanhoillakin pihdeillä saa liittimet puristettua ja sivareilla napsii johdot poikki, niin turhaan sitten niitä pass through pihtejä ostaa.
Pass-through -liittimillä tarkoitat naarasliittimiä? Eikö ole järkevämpää ostaa työkaluttomia liittimiä, et tarvitse kuin sivarit silloin. Hintakin käytännössä sama.

Itse olen suosinut näitä: KERMAN LIITIN-CAT6 CAT6 UTP KEYSTONE LIITIN | CAT6 yleiskaapelointituotteet

Todella edullisia, mukavia kytkeä ja bonuksena noista löytyy myös pölyluukut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 900
Pass-through -liittimillä tarkoitat naarasliittimiä? Eikö ole järkevämpää ostaa työkaluttomia liittimiä, et tarvitse kuin sivarit silloin. Hintakin käytännössä sama.

Itse olen suosinut näitä: KERMAN LIITIN-CAT6 CAT6 UTP KEYSTONE LIITIN | CAT6 yleiskaapelointituotteet

Todella edullisia, mukavia kytkeä ja bonuksena noista löytyy myös pölyluukut.
Taitaa tarkoittaa näitä:

1655271654418.png


Henkilökohtaisesti ei ole kokemusta, mutta näyttäisi ettei siinä muuta ongelmaa ole kuin että saa riittävän tarkasti hännät katkaistua.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
861
Käy ne vanhatkin pihdit jos viitsii näperrellä , mutta jos yhtään enemmän joutuu liittimiä puristelemaan niin pass-thru pihdit kannattaa hankkia.

Liittimen lukitusklipsin kiinnitysosa tulee RJ45 liittimessä hieman liittimen pituuden yli, joka hieman hankaloittaa sivuleikkureiden käyttöä tuossa tapauksessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Mä olen mattopuukolla viiltänyt noi, ja viimeistellyt nitkuttamalla häntää edestakaisin.
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Käy ne vanhatkin pihdit jos viitsii näperrellä , mutta jos yhtään enemmän joutuu liittimiä puristelemaan niin pass-thru pihdit kannattaa hankkia.

Liittimen lukitusklipsin kiinnitysosa tulee RJ45 liittimessä hieman liittimen pituuden yli, joka hieman hankaloittaa sivuleikkureiden käyttöä tuossa tapauksessa.
Joo, kuulostaa siltä, että mulla menisi näperrellessä hermot joko heti tai välittömästi. Täytyy panostaa sitten oikeisiin pihteihin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 450
Joo, kuulostaa siltä, että mulla menisi näperrellessä hermot joko heti tai välittömästi. Täytyy panostaa sitten oikeisiin pihteihin.
Jos meinaat läpi talon kaapeleita vedellä niin kannattaa ne päättää naarasliittimiin ja rasioihin. Tulee siistimpää jälkeä.

Jos meinaat tehdä suoraan urosliittimille niin sitten osta monisäikeistä cat6 laitekaapelia. Tuo normi kelatavara on turhan jäykkää eikä ole tarkoitettu "liikuteltavien" kaapelien tekoon.
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Jos meinaat läpi talon kaapeleita vedellä niin kannattaa ne päättää naarasliittimiin ja rasioihin. Tulee siistimpää jälkeä.

Jos meinaat tehdä suoraan urosliittimille niin sitten osta monisäikeistä cat6 laitekaapelia. Tuo normi kelatavara on turhan jäykkää eikä ole tarkoitettu "liikuteltavien" kaapelien tekoon.
Juu ihan putkiin vanhojen puhelinjohtojen tilalle muoviputkiin laitan kaapelia ja seinärasioihin. Sitten jos/kun ne on saatu vedettyä niin pitää miettiä ja suunnitella miten saadaan kaapelit laitettua "tekniseen tilaan" (=ahtaaseen eteiseen) siististi ja hallituksen hyväksymällä tavalla.
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Noita ylempänä mainittuja Kermanin naarasliittimiä olin jo tilannut laatikollisen ja kokeilin yhden sellaisen laittaa vanhaan kaapeliin. Oli aika helppoa näin ensikertalaisellekin, mutta tavalliset sivuleikkurit jättää sellasen millin pätkän johtimiin kotelon sisäosan ulkopuolelle ja ne ottaa kiinni noihin liittimen "luukkuihin". Täytyy hommata sellaset elektroniikkaleikkurit.

Tuli taas kysymys mieleen. Onnisella ei ole heti saatavana UTP pass through urosliittimiä, mutta STP mallia olisi. Näitä. Hinta käytännössä sama. Onko sillä väliä laittaako STP liittimen UTP kaapeliin?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Noita ylempänä mainittuja Kermanin naarasliittimiä olin jo tilannut laatikollisen ja kokeilin yhden sellaisen laittaa vanhaan kaapeliin. Oli aika helppoa näin ensikertalaisellekin, mutta tavalliset sivuleikkurit jättää sellasen millin pätkän johtimiin kotelon sisäosan ulkopuolelle ja ne ottaa kiinni noihin liittimen "luukkuihin". Täytyy hommata sellaset elektroniikkaleikkurit.

Tuli taas kysymys mieleen. Onnisella ei ole heti saatavana UTP pass through urosliittimiä, mutta STP mallia olisi. Näitä. Hinta käytännössä sama. Onko sillä väliä laittaako STP liittimen UTP kaapeliin?
STP liittimet kyllä menee mutta on vaan kalliimpia. Ne elektroniikkaleikkurit jos siis tarkoitat niitä pieniä teräväkärkisiä sivuleikkureita niin maksaa sit jo yhdet kunnolliset n. 50€. Pääset halvemmalla kun ostat sen oikean työkalun noille pass-trough liittimille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Noita ylempänä mainittuja Kermanin naarasliittimiä olin jo tilannut laatikollisen ja kokeilin yhden sellaisen laittaa vanhaan kaapeliin. Oli aika helppoa näin ensikertalaisellekin, mutta tavalliset sivuleikkurit jättää sellasen millin pätkän johtimiin kotelon sisäosan ulkopuolelle ja ne ottaa kiinni noihin liittimen "luukkuihin". Täytyy hommata sellaset elektroniikkaleikkurit.
Kyllä ihan normaaleilla sivuleikkureilla saa pätkittyä ne tarpeeksi lyhyiksi, jos ei sinulla hirveän isot leikkurit ole. Leikkurin kärjellä kun napsii menemään.

Toki tällaiset on paremmat: Plato 170 sivuleikkurit | ihmevekotin.fi
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
110
Sain kuin sainkin oman kaapelointiprojektin maaliin tässä keväällä. Hommana oli siis korvata kahdeksassa huoneessa vanha puhelinkaapeli kahdella cat6-kaapelilla. Muutama ajatus:
  • En keksinyt mistä sitä täällä kehuttua vihreää Schneiderin kaapelia olisi saanut kätevästi kuluttajana tilattua kotiin, joten otin samaa valkoisena (tai harmaalta se minusta näytti) ja sekin toimi ihan hyvin. Maksoi noin 90€ per 100 metriä ja oli selvästi suurin yksittäinen kustannus. Yhteensä meni joku 250 metriä.
  • 2x 100m kela oli tosi kätevä kahta kaapelia vetäessä, ettei tarvinnut etukäteen alkaa mittailemaan sopivanmittaisia pätkiä.
  • Muistaakseni joku täällä vinkkasi, että kahta kaapelia vetäessä kannattaa kiinnittää ensimmäinen kaapeli vetojouseen ja sitten teipata toinen kaapeli kiinni ensimmäiseen kaapeliin. Todella kätevää, enkä varmaan olisi itse tajunnut ihan heti jos koskaan.
  • Vähänkään pidempien vetojen kohdalla oli paljon kivuttomampaa kun oli kaksi tekijää, toinen vetämässä ja toinen työntämässä. Itse käytin ala-asteikäistä lapsityövoimaa.
  • Muita kustannuksia kaapeleiden lisäksi tuli jotain reilu 100 euroa (ei sisällä kytkimiä yms). Vetojousi, liitin/johtotyökalu, keystone-liittimiä, rj45-liittimiä, keskiölevyjä.
  • Joku saattaisi ihmetellä mitä järkeä on ollut alunperinkään vetää puhelinkaapelit kahdeksaan huoneeseen. Ja niin ihmettelen minäkin. Mutta olipahan ainakin putket valmiina.
Nyt vaan odottelemaan valokuidun saapumista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Tuossa 90-luvun lopussa juuri ennen kuin yleiskaapelointi yleistyi oli aika yleistä laitaa joka huoneeseen pihelinpiste. Joku valveutuneempi roteutti sen vieläpä tähtenä.

Serkulla on juuri tuollainen talo, mutta ikävä kyllä ilman putkitusta. 100M ethernet kuitenkin käytännössä toimii pihelinkaapelissakin.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Pitäisi tuollainen n. 10m matka makuuhuoneesta olohuoneeseen vetää RJ45 (vai onko WiFi nykyään vaihtoehto pelaamista ajatellen, esim tämä: TP-Link TX3000E WiFi 6 PCIe adapteri - Gigantti verkkokauppa). Miten tuon saisi helpoiten kulkemaan ensin seinän ylös, sitten katon rajaa ja sitten taas seinää alas. Ulkonäkö ei ole niin justiinsa, kun opiskelijakämpästä kyse. Joku tarrasysteemi olisi paras, ettei tarvitsisi mitään ruuveja porailla jne, mutta onko jotain suositella, millä varmuudella pysyisi kiinni?
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
821
Pitäisi tuollainen n. 10m matka makuuhuoneesta olohuoneeseen vetää RJ45 (vai onko WiFi nykyään vaihtoehto pelaamista ajatellen, esim tämä: TP-Link TX3000E WiFi 6 PCIe adapteri - Gigantti verkkokauppa). Miten tuon saisi helpoiten kulkemaan ensin seinän ylös, sitten katon rajaa ja sitten taas seinää alas. Ulkonäkö ei ole niin justiinsa, kun opiskelijakämpästä kyse. Joku tarrasysteemi olisi paras, ettei tarvitsisi mitään ruuveja porailla jne, mutta onko jotain suositella, millä varmuudella pysyisi kiinni?
Langaton yhteys tuo 1-2ms lisää viivettä, mutta ei se ole ongelma kunnollisilla laitteilla. Kaapelia jos haluat vetää ilman naulausta tai porausta ja pintavetona, niin itse olen näitä käyttänyt.

Finbullet kaapelikiinnike tarralla 8mm 20kpl

Tarra kiinnitys ja on pysynyt vaikka vedot ulkona.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 450
Pitäisi tuollainen n. 10m matka makuuhuoneesta olohuoneeseen vetää RJ45 (vai onko WiFi nykyään vaihtoehto pelaamista ajatellen, esim tämä: TP-Link TX3000E WiFi 6 PCIe adapteri - Gigantti verkkokauppa). Miten tuon saisi helpoiten kulkemaan ensin seinän ylös, sitten katon rajaa ja sitten taas seinää alas. Ulkonäkö ei ole niin justiinsa, kun opiskelijakämpästä kyse. Joku tarrasysteemi olisi paras, ettei tarvitsisi mitään ruuveja porailla jne, mutta onko jotain suositella, millä varmuudella pysyisi kiinni?
Verkkokaapelilla yhteys aina nopeampi ja varmempi. Vetoon kaapelikanavaa/-kourua esim Asennuskanava 10 x 10 x 2000 mm tarralla | Motonet Oy
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 487
Langaton yhteys tuo 1-2ms lisää viivettä, mutta ei se ole ongelma kunnollisilla laitteilla. Kaapelia jos haluat vetää ilman naulausta tai porausta ja pintavetona, niin itse olen näitä käyttänyt.

Finbullet kaapelikiinnike tarralla 8mm 20kpl

Tarra kiinnitys ja on pysynyt vaikka vedot ulkona.
Tää vaikuttaisikin hyvältä. Onko sulla kuinka tiheästi noita, onko puolen metrin välein liian kaukana toisistaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Tee kunnon ghettoasennus, piuha lattiaa pitkin ja jotain gaffateippiä päälle että pysyy paikallaan. Kaverilla oli 2v opiskelijakämpässä netti vedetty tuohon tyyliin. Kattoo vaan sopivan kohdan ettei ihan joka kerta astu päälle tai jyrää millään toimistotuolilla niin hyvin kestää ja tosiaan sopiva teippikin lähtee ilman liimatahroja irtikin.

Noissa tarrakiinnikkeissä oikeastaan asennusväli on melkeinpä kiinni siitä miltä haluaa tuon näyttävän jos niissä on kunnollinen tarra (joka sitten irroitettaessa ottaa maalit seinästä mukaan), huonolla tarralla olevat tuollaiset ei pysy vuottakaan vaikka olisi 10cm välein.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 450
Vahva suositus tuolle asennuskanavalle. Tulee helposti siisti ja lattia-/kattolistan viereen kun laittaa niin ei edes huomaa sen siellä olevan. Tuolaisilla kaapelikiinnikkeillä näpräilemällä ei tule kovinkaan nättiä. Jos ei halua kanavaa laittaa niin vaikka sitten normaaleja pieniä naulakiinnikkeitä (TC) vaikka listaan kiinni.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Vahva suositus tuolle asennuskanavalle. Tulee helposti siisti ja lattia-/kattolistan viereen kun laittaa niin ei edes huomaa sen siellä olevan. Tuolaisilla kaapelikiinnikkeillä näpräilemällä ei tule kovinkaan nättiä. Jos ei halua kanavaa laittaa niin vaikka sitten normaaleja pieniä naulakiinnikkeitä (TC) vaikka listaan kiinni.
Kaapelikiinnikkeiden ongelma on että kaapelia ei saa kulkemaan siinä suorassa ja sen takia ei näytä niin hyvältä.

Tuo on kiinni myös kaapelista. Suojatut ovat paljon jäykempiä ja niiden suhteen ongelma on pienempi mutta niissä tulee ongelmia sitten mutkissa.

Joten komppaan kyllä Kilkenbladia että asennuskanavalla tulee siistimpi mutta opiskelijakämpän ollessa kyseessä se ei välttämättä ole tarpeen.
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
44
Noniin, nyt saan minäkin kertoa omia kokemuksia. Kahteen kohteeseen saatu catit vedettyä.
- muoviputket 17mm sisähalkaisijalla, ainakin toisessa päässä. Sain vain 2 CAT6 johtoa menemään, neljällä kokeiltiin, mutta ei mitään toivoa, jumiin jäi. Olisko kolme mennyt, no nyt on vaan kaksi.
- ensimmäinen tuli antennirasian tilalle, antennijohdolla sai vedettyä catit putkeen. Toiseen paikkaan ujutettiin ensin vetojousi läpi ja sillä sitten johdovedot.
- NikoD:n viestistä poiketen käytin eettisempää ja moraalisesti korrektia ihan aikuista apulaista.
- Kermanin naarasliittimet ja FSM pikaliittimet oli helppo kytkeä ihan ensikertalaisellekin

Liittimet tuli siis kytkettyä ilmeisesti ihan oikein ja kunnolla, 200M valokuitu kulkee täysillä läpi joka rasialle. Lisäksi testasin kaikki rasiat iperf kolmosella. Vedetyn kaapelin urospää läppäriin kiinni ja iperf serverinä päälle, naaraspäässä toinen läppäri kiinni normi CAT6 kaapelilla ja tuloksena bandwidth on reilu 900 mbits/s eli vissiin sitten 1G nopeus toimii noissa kaapeleissa?

Tuloksissa muuten näkyy serverin kohdalla 0 ja clientissä sen reilu 900 mbits/s. Mitä en osaa vai onko joku bugi?

Mitään 10G laitteita en omista, joten sen testaaminen jää sitten joskus tulevaisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Noniin, nyt saan minäkin kertoa omia kokemuksia. Kahteen kohteeseen saatu catit vedettyä.
- muoviputket 17mm sisähalkaisijalla, ainakin toisessa päässä. Sain vain 2 CAT6 johtoa menemään, neljällä kokeiltiin, mutta ei mitään toivoa, jumiin jäi. Olisko kolme mennyt, no nyt on vaan kaksi.
- ensimmäinen tuli antennirasian tilalle, antennijohdolla sai vedettyä catit putkeen. Toiseen paikkaan ujutettiin ensin vetojousi läpi ja sillä sitten johdovedot.
- NikoD:n viestistä poiketen käytin eettisempää ja moraalisesti korrektia ihan aikuista apulaista.
- Kermanin naarasliittimet ja FSM pikaliittimet oli helppo kytkeä ihan ensikertalaisellekin

Liittimet tuli siis kytkettyä ilmeisesti ihan oikein ja kunnolla, 200M valokuitu kulkee täysillä läpi joka rasialle. Lisäksi testasin kaikki rasiat iperf kolmosella. Vedetyn kaapelin urospää läppäriin kiinni ja iperf serverinä päälle, naaraspäässä toinen läppäri kiinni normi CAT6 kaapelilla ja tuloksena bandwidth on reilu 900 mbits/s eli vissiin sitten 1G nopeus toimii noissa kaapeleissa?

Tuloksissa muuten näkyy serverin kohdalla 0 ja clientissä sen reilu 900 mbits/s. Mitä en osaa vai onko joku bugi?

Mitään 10G laitteita en omista, joten sen testaaminen jää sitten joskus tulevaisuuteen.
Itse olisin laittanut naarasliittimet molempiin päihin johtoja ja mahdollisesti ristikytkentäriman, jos toinen pää ei jää rasialle. Mutta lähinnä makuasioita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Ainakin suoraan putkeen menee 3 cat6 kaapelia kun syöttää ne sinne sellaisessa kolmiossa ja huolehtii ettei ne mene ristiin putken sisällä. Mutkassa nuo hirttää helposti.
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
251
Valokuituasennuksen yhteydessä pari vuotta sitten kodin puhelinkaapelit vaihdettiin CAT6-kaapeleiksi. Puhelinkaapelit toimivat silloin vetonaruina. Tänä keväänä jatkoin projektia, kun löysin ELKO-kalustesarjaan kansisarjan, jossa on antenni- ja kaksi datapistokepaikkaa (Elko EKO05583). Vedin olohuoneen kahteen nurkkaan TV-antennin kaveriksi kaksi datajohtoa vetojousta apuna käyttäen. Melkoisen työn takana oli saada kaikki kolme kaapelia samaan putkeen, mutta silikonisuihkeen ja kaverin avulla sain vedettyä kaapelit onnistuneest. Samalla tuli viimeisteltyä teknisen tilan data-asennukset, kun hankin 12-paikkaisen kytkentäpaneelin, johon huoneisiin lähtevät datajohdot on kytketty.
 

Liitteet

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
Hyvän näköinen asennus @hyperstaattinen tuossa kaapelille jakamon päässä. Kannattaa lukijoiden ottaa mallia kaapeleiden taivutussäteistä, jotka ovat hyvin maltillisia. Lisäksi kaikki johdot ovat seinän tuntumassa, eivätkä helposti tartu ohi liikkuviin kappaleisiin. Helppo viel vaikka vanerilla suojata asennukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Valokuituasennuksen yhteydessä pari vuotta sitten kodin puhelinkaapelit vaihdettiin CAT6-kaapeleiksi. Puhelinkaapelit toimivat silloin vetonaruina. Tänä keväänä jatkoin projektia, kun löysin ELKO-kalustesarjaan kansisarjan, jossa on antenni- ja kaksi datapistokepaikkaa (Elko EKO05583). Vedin olohuoneen kahteen nurkkaan TV-antennin kaveriksi kaksi datajohtoa vetojousta apuna käyttäen. Melkoisen työn takana oli saada kaikki kolme kaapelia samaan putkeen, mutta silikonisuihkeen ja kaverin avulla sain vedettyä kaapelit onnistuneest. Samalla tuli viimeisteltyä teknisen tilan data-asennukset, kun hankin 12-paikkaisen kytkentäpaneelin, johon huoneisiin lähtevät datajohdot on kytketty.
Tuossa kyseisessä kohteessahan olisi voinut puhkaista rasioiden välisen seinän tuonne pelkän peitekannen alle ja laittaa normaali TV/R-rasia siihen. Mutta toimii kyllä noinkin.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 879
Valokuituasennuksen yhteydessä pari vuotta sitten kodin puhelinkaapelit vaihdettiin CAT6-kaapeleiksi. Puhelinkaapelit toimivat silloin vetonaruina. Tänä keväänä jatkoin projektia, kun löysin ELKO-kalustesarjaan kansisarjan, jossa on antenni- ja kaksi datapistokepaikkaa (Elko EKO05583). Vedin olohuoneen kahteen nurkkaan TV-antennin kaveriksi kaksi datajohtoa vetojousta apuna käyttäen. Melkoisen työn takana oli saada kaikki kolme kaapelia samaan putkeen, mutta silikonisuihkeen ja kaverin avulla sain vedettyä kaapelit onnistuneest. Samalla tuli viimeisteltyä teknisen tilan data-asennukset, kun hankin 12-paikkaisen kytkentäpaneelin, johon huoneisiin lähtevät datajohdot on kytketty.
Sähköasennusten vinkkelistä sellainen huomio, että pistorasian on oltava rakenteeltaan kosketussuojattu myös ilman keskiölevyä (kuten esim. nykyiset ABB Jussi/Impressivo) jotta se saisi olla saman peitelevyn alla kuin nuo heikkovirtapisteet. Tuo Elkon kaluste ei ole sellainen.

Soitin tukesille, karhuryhmä murtaa oven ihan näillä näppäimillä. :smoke:

Muuten ihan pätevän näköistä jälkeä :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Sähköasennusten vinkkelistä sellainen huomio, että pistorasian on oltava rakenteeltaan kosketussuojattu myös ilman keskiölevyä (kuten esim. nykyiset ABB Jussi/Impressivo) jotta se saisi olla saman peitelevyn alla kuin nuo heikkovirtapisteet. Tuo Elkon kaluste ei ole sellainen.

Soitin tukesille, karhuryhmä murtaa oven ihan näillä näppäimillä. :smoke:

Muuten ihan pätevän näköistä jälkeä :thumbsup:
Aiemmin tuo on ollut sallittua ja rakennusajankohdan säädösten mukaisia asennuksia ei tarvitse muuttaa. Mutta uusiin kyllä hyvä huomio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Juu, hyvän näköinen asennus. Ainoa joka pisti silmään oli kytkimen poweripiuha joka vaan leijailee nipussa ilmassa, sen kun vielä laittaisi kivasti taustalevyyn kiinni... :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 349
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom