Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellekin laitan Exxactia sitä mukaa kun vanhat Jussit alkaa ärsyttää. Netrauta oli vastikään edullisin Schneiderin ostoon.Schneiderin Exxact koskettimet liipasin ittelle kun muutama vuosi sitten noita saneerasin. Hyvä ja koskettimesta toiseen toistuva sama käyttötuntuma. Melko saman näköinen muotoilu kuin Impressivossa. Edit: tuskin menet vikaan ABB mallilla.
Itsellekin laitan Exxactia sitä mukaa kun vanhat Jussit alkaa ärsyttää. Netrauta oli vastikään edullisin Schneiderin ostoon.
Sanokaapas, kun on tälläinen vanha rivitalo, niin onkos tuo ikkunakarmeissa oleva musta "home" vaarallista? Huomasin nyt vasta tuon, otin paperilla poies mutta mustaksi jäi karmit edelleen.. näyttävästi kerännyt kosteutta tuonne rullapimennysverhon taakse.
Käytän ilmankostutinta, kun ilmankosteus jäisi ilman sitä alle 10%.. tuolla kostuttimella olen sitä pitänyt 40%:tissa, niin parempi sisäilma on ollut. Ja liesituuletinta kokoajan päällä, kun muuta ei oikein ole.
Normaalisti kovalla (yli -25) huomannut olohuoneen ikkunasta myös, että kerää samalla tavalla kosteutta.. mutta se häviää aina siitä kun lauhtuu. Makkarissa kun ei ilmanpoistoa ole niin näyttää kertyvän helpommin.
Nyt vaan kuivaa tuon kunnolla, ja pesee? Tarttisko jotai muuta tehdännä?
![]()
Muuta en sano kuin sen että ikkunan sisäpintaan ei kuulu kerääntyä kosteutta.
Sama koskee vähän yleiskaapelointia. Työhuoneeseen tulee varmaan vedettyä kuparia ja pariin muuhun "kriittiseen" pisteeseen, mutta langattomat ratkaisut on jo sillä tasolla, etten keksi noillekaan enää oikein mitään järkevää käyttöä. Samaten antennijärjestelmän tarve. Sähkösuunnittelu yksinkertaistuu kummasti.
Mullakin on asunnon rakentaminen kohta edessä ja vaikka kuinka yritän miettiä perusteita perinteisille valokatkaisimille niin nuo tuntuvat todella turhilta. Seinärasiat tulen asentamaan ja niihin tulee virransyöttö kytkimille, mutta informaatio valoille liikkuu langattomasti (todennäköisesti Casambi). Valaistuksen täytyy toimia tilanneohjatusti eli koko tilan valaisimet syttyvät yhdestä painalluksesta oikeaan tehoon ja värilämpötilaan. Ajatus siitä että yksi kytkin ohjaa yhtä valaisinta tuntuu todella tuskaiselta ja antiikkiselta.
Sama koskee vähän yleiskaapelointia. Työhuoneeseen tulee varmaan vedettyä kuparia ja pariin muuhun "kriittiseen" pisteeseen, mutta langattomat ratkaisut on jo sillä tasolla, etten keksi noillekaan enää oikein mitään järkevää käyttöä. Samaten antennijärjestelmän tarve. Sähkösuunnittelu yksinkertaistuu kummasti.
Molemmilla tavoilla onnistuu.
Jos ei halua ylitasoittaa koko seinää niin iso purkki LF:ää , leveä lasta, useampi tasoitekerros ja himmeä pintamaali niin pääsee jo pitkälle.
Baukkarista tikkaat jolla yltää yli 5 metrin työskentelykorkeuteen vain 79€
![]()
Monitoimitikkaat Krause Corda Alumiini 3 x 7
Monitoimitikkaan osia voidaan käyttää myös yksittäin. Voidaan asettaa seisomaan seinää vasten, käyttää lyhyinä tikkaina tai A-tikkaina.www.bauhaus.fi
Kannattaa muistaa sitten että tikapuilta ei saa tehdä tuollaisia töitä vaan pitää olla telineet jos aikaa työskennellä ylhäällä. En lähtisi ikinä tekemään tuollaista hommaa tikkailta. Järkyttävän hidasta ja vaarallista. Ei siellä ylhäällä saa edes tasoitepurkkeja tai mitään työvälineitä laskettua jos tikkailta koittaa koukkia.
Kysyttäviä jälleen jos täällä olisi mielipidettä asiaan: 2007 valmistunut 1,5krs puurunkoinen OKT. Yläkerran lattia/välipohja on hieman notkollaan olohuone+tupakeittiön yläpuolella. Tuo alue on siis noin 7,5x6,5m jossa ei ole kantavia rakenteita yläkerran alla. Tuossa ylhäällä on aula ja yksi huone ja irrottelin listaa väliseinästä ja väliseinä siis kelluu nyt ilmassa kun on alapuu irronnut lattiasta, rakoa on noin sentin verran joten ajattelisin että notko on keskellä lattiaa suurinpiirtein tuon verran, ehkä 1,5cm. Huonekalut siis keinuvat ja narisevat nyt kävellessä tuolla alueella, en ole varma antaako itse välipohja vielä myöten vai onko se tuo pinnassa oleva laminaatti joka pyrkii kellumaan suorassa joustaa nyt aika reilusti ja aiheuttaa tuon. Lattiassa on sähköinen lattialämmitys mutta rakenteesta ei muuten ole tarkkaa tietoa kun en ole itse rakentaja.
Olen tässä miettinyt että pitäisikö laminaatti ottaa pois joltain alueelta ja tutkia onko lattialevyjen kiinnitys lähtökohtaisesti pettänyt (jos on käytetty esim. nauloja eikä ruuveja). Toinen mikä kiinnostaa on koolauksen jako mutta vaatisi jo enemmän purkamista. Olettaisin siis että välipohjapalkista ylöspäin olisi vaakalaudoitus, sen päällä päällä ainakin kaksi G15 levyä. En ole nyt varma että jos tuolla on nuo lämmityskaapelit niin pitäisikö välissä olla vielä yksi kipsilevy joka on uritettu kaapeleille? Valua ei ole koska väliseinän raosta näkyy levyn sauma.
Ylipäätään mietityttää että oikeaisiko tuo enää päältä käsin laittamalla levyt kunnolla vai onko palkit nyt lopullisesti tuossa asennossa ja asiaa pitäisi lähestyä eri näkökulmasta
Jotain siellä voi olla tehty väärin jos noin iso notkahdus, ei tuollaisia määriä pitäisi palkkien joustaa. Kantsii varmaan aluks kattoo alakerrosta laaserilla onko kattokin antanut noin paljon myöten eli onko palkeissa se vika. Jos sattuisi tuuri ja vika olisi yläpuoleisessa rakenteessa niin korjaamiseen voisi riittää lattian avaaminen ja vian korjaaminen. Jos taas koko palkkirakenne on pettänyt niin korjaus voi olla kinkkinen. Ootko varma ettei se rakenne oo ollut tuollainen alustaa asti?
Joo mittailin laserilla korkeuden myös alapuolelta ja sieltä tuli isoimmillaan 2cm heitto eli juuri tuo ongelma-alue on alempana. Alakerran katossa on MDF paneelit ja niiden kiinnityksessä voi olla myös pikkasen puutteita joten saattavat roikkua hieman jostain kohdin mutta sanoisin siis että saman verran on notkoa ylä ja alapuolella. On tuo yläkerran lattia ollut mielestäni aina hieman ns. joustava mutta oletin sen kuuluvat asiaan. Näin paha se ei kuitenkaan ole ollut, sillä tein tuohon huoneeseen muistaakseni 2013 vuonna pintaremontin ja laittelin seinälistat tiiviisti lattiaa vasten ja niissä on nyt selvät raot alapuolella. Sivuseinien kohdalla 2-3mm ja keskellä väliseinän kohdalla tosiaan hieman enemmän. Pitäisikö tuo alkajaisiksi sitten käydä tutkimassa kattoristikoita tuolla alueella ja katsoa onko niissä outouksia. Voisiko lumi myös olla painanut kattoristikoita ajansaatossa siten että se vaikuttaa alapalkin asentoon? Tosiaan muualla talossa missä on kantavia seiniä alla ei ole ongelmaa, en ole mitannut kylläkään mutta ei narise/notku eikä näy rakoja listojen välissä.
Puhe kaiketi 1.5kerroksisesta talosta jossa tuo yläkerta on siellä ullakkotilassa? Enemmän tuo kuulostais että siellä lattipalkeissa olis se vika. Onks ne kattoristikot tehdasrakenteiset vai itsetyhdyt? Muistaakseni kattoristikoissa on yleensä 900mm väli niin aina kahden kattoristikon välillä pitäis olla about yks kannatinpalkki joka kannattelee lattiaa. Jos siellä on luistettu ja se kannattimien väli onkin tuo 900mm lattiassa niin ei kauhee ihme jos se roikkuu. Saattaahan lumi periaatteessa jotain vaikuttaa mut eiks se katto oo niin jyrkkä ettei sinne kauheita määriä pääse kertyy? Kantavan seinän purkaminen alakerrasta ilman asianmukaisia lisätuentoja voi myös tuon aiheuttaa.
Tuollainen käsitys minulla on, mutta en ole mikään rakennesuunnittelija joten tarkista asia jostain varmemmasta lähteestä. Rakennustapoja on kuitenkin monenlaisia millä saman lopputuloksen voi toteuttaa. Kuvissahan ne lujuudet pitäisi olla laskettu ja muutokset kirjattu. Tuollainen tupakeittiöhän vaatii uudet rakennesuunnitelmat että kestää. Joku lisäpalkki siellä pitäis olla siinä kantavan seinän kohdalla ja mahdollisesti joku pilari. Voi siellä olla liitos kantavan seinän kohdalla.
Jep, pitää alkaa tässä pikkuhiljaa tutkimaan enemmän. Tosiaan tuossa tupakeittiö+OKH alueella ei ole yhtään kantavaa rakennetta, ainoastaan yksi saareke jossa on pilarit mutta ne ovat kyllä vain koriste. Mielessä on käynyt muuttaa nämä pilarit kantamaan isompaa palkkia välipohjan tueksi jos tässä siihen asti täytyy mennä mutta se on sitten jo asia erikseen ja pitää ammattilaisia referoida. Sinänsä palkeilta vaaditaan tuolla alueella aika paljon, mutta katsotaas jos sieltä rakennuskansiosta löytyy asiaa miten tuo olisi määritetty tehtäväksi.
Kertokaas millaisen liukuoven laitan parin huoneen välille
Toisen makkarin alkup. ovi on siis vedetty umpeen ja huoneiden välisestä seinästä on noin kolmasosa keskeltä avattu. Nyt olisi näppärämpi kun saisi tilat tarvittaessa erikseen suljettua niin mietin mitä tekisi. Vaihtoehdot olisi jonkilainen "barn door" tai seinän sisään menevä. Barn door olisi helppo ja halpa, mutta ehkä seinän sisään menevä olisi kivempi. Kannattaako ostaa sellainen valmis koolauksen korvaava metallirunko vai pelkkä kisko ja askarrella? Tuossa askartelussa voi kyllä revetä perse, mutta kun ajatuksena on vaihtaa kämppää kunhan sopiva löytyy niin miettii viitsiikö tonnia panostaa tuohon
Tarkoitus olisi joka tapauksessa tapetoida niin menisi vähän samalla![]()
Millainen äänieristys noissa on? Jääkö lattianrajaan millainen rako?
Ei pitäisikään, mutta täällä on huono ilmanvaihto ja ikkunat falskaavat jonkun verran, vaikka tiivisteet vaihdettu n. 2 vuotta sitten (alkuperäiset ikkunat yhä?). Ei ole minun omistama asunto, joten pystynkö minä tekemään asialle mitään? Ilmankostuttimen jos ottaa pois käytöstä, niin on niin perkuleen kuiva sisäilma, että nokka rupiaa verta valuttamaa sit urakalla..
Edit: Tuon kun puhdisti, niin näyttää vaan kostuneelta. ? eli pitäisi pinta ottaa veks, ja käsitellä uusiksi? Vai mitä neuvotte tekemään.
Tossa on niin pitkä jänneväli, että toi 1.5cm taipuma on minusta aika vähän. Puu vaan elää ja taipuu pitkäaikaisen kuormituksen takia.Kysyttäviä jälleen jos täällä olisi mielipidettä asiaan: 2007 valmistunut 1,5krs puurunkoinen OKT. Yläkerran lattia/välipohja on hieman notkollaan olohuone+tupakeittiön yläpuolella. Tuo alue on siis noin 7,5x6,5m jossa ei ole kantavia rakenteita yläkerran alla. Tuossa ylhäällä on aula ja yksi huone ja irrottelin listaa väliseinästä ja väliseinä siis kelluu nyt ilmassa kun on alapuu irronnut lattiasta, rakoa on noin sentin verran joten ajattelisin että notko on keskellä lattiaa suurinpiirtein tuon verran, ehkä 1,5cm. Huonekalut siis keinuvat ja narisevat nyt kävellessä tuolla alueella, en ole varma antaako itse välipohja vielä myöten vai onko se tuo pinnassa oleva laminaatti joka pyrkii kellumaan suorassa joustaa nyt aika reilusti ja aiheuttaa tuon. Lattiassa on sähköinen lattialämmitys mutta rakenteesta ei muuten ole tarkkaa tietoa kun en ole itse rakentaja.
Olen tässä miettinyt että pitäisikö laminaatti ottaa pois joltain alueelta ja tutkia onko lattialevyjen kiinnitys lähtökohtaisesti pettänyt (jos on käytetty esim. nauloja eikä ruuveja). Toinen mikä kiinnostaa on koolauksen jako mutta vaatisi jo enemmän purkamista. Olettaisin siis että välipohjapalkista ylöspäin olisi vaakalaudoitus, sen päällä päällä ainakin kaksi G15 levyä. En ole nyt varma että jos tuolla on nuo lämmityskaapelit niin pitäisikö välissä olla vielä yksi kipsilevy joka on uritettu kaapeleille? Valua ei ole koska väliseinän raosta näkyy levyn sauma.
Ylipäätään mietityttää että oikeaisiko tuo enää päältä käsin laittamalla levyt kunnolla vai onko palkit nyt lopullisesti tuossa asennossa ja asiaa pitäisi lähestyä eri näkökulmasta
Jos se vuodesta 2007 on kestänyt, niin eiköhän se ole OK. Ainahan sitä voi nostaa/jäykistää rakenneratkaisuilla, jos alla on tilaa tai euroja riittävästi. Itse mietin ton niin, että on jalalle mukavampaa kun lattia vähän joustaa. Tottumuskysymys?Olen itse siis ihan ok tuon notkon kanssa jos tietää että rakenteet ei nyt siitä romahda enempiä, pitäisi vaan saada tuo lattia nyt jotenki stabiilimmaksi .
Laita tuo Jeldwenin seinän sisään tuleva liukuovipaketti. Se on aika kilpailukykynen hinnaltaan, taitaa johonkin 500€ kieppeille asettua kokonaisuuden hinta.
![]()
Liukuoven runko seinän sisään | Swedoor
ADVANCE-valikoiman liukuovirunko on täydellinen oviratkaisu minimalistiselle sisustajalle, sillä avattu ovi kätkeytyy seinän sisään vapauttaen sekä seinä- että lattianeliöitä muuhun käyttöön. Rungon näkyvät pinnat ovat valkoiset, joten se sulautuu hyvin valkoiseen seinään. Näkyvät pinnat voi...www.jeld-wen.fi
En suosittele itse askartelua, vie paljon aikaa ja vaikea saada niin toimivaksi kuin nuo kaupalliset.
Vaikka itse tekisikin niin kaikki nuo ovet ja mekanismit maksaa joka tapauksessa.
Joo ei tuo Jeldwen ole mahdottoman hintainen, alla neljän sadan jos ei ota soft closea, mutta melkein otettava kaksi että saa säilytettyä tuon leveän oviaukon. Se on se touhutonni samantienJännittävä tuo 70mm leveys, mutta kai tuohonkin sopivan levyistä tolppaa löytyy...
Mitat ovat noin 140cm seinä - 150cm oviaukko - 100cm seinä, eli ei tuo yhdellä tuollaisella barn door -tyyppiselläkään peittyisi niin että ovi menisi kokonaan aukon sivuun.
Niimpäs muuten onkin. Ompas jännä, muistelen että olisin asentanut tuon ihan normaaliin 66mmn runkoon, mut varmaan oon sit laittanu jotkut korokepalat siihen. Hyvä ovi ollut muuten, itse ainakin tykännyt kun ei ole ovi tiellä.
Jos olet tuollaisen asentanut, niin näkyvät osat ovat varmaan valkoiset? Eli ei tarvitse maalata? Havainnekuvissa hämäävän puunväriset, vaikka osahan tuostakin on metallia
Ja oviaukon "karmin" paksuus on varmaan levytetyn seinä paksuus, eli kipsilevyn reuna listoitetaan normaalisti?
![]()
Runko metallia, kaikki näkyvät osat valkoista puuta (saa tilauksesta muunkin värisenä). Rungosta on kaikki muu piilossa paitsi tuolla karmin yläreunassa on 3cm leveetä kiskoo näkyvissä jos katsoo aukossa ylöspäin. Ei näy ulospäin ollenkaan. Saa listoitettua normaalisti ja kaikki tarpeelliset listat tulee päällyslistoja lukuunottamatta mukana. Voin varmaan ottaa kuvan tuosta oviaukosta jos haluat. THelppo asentaa myös jos osaa normioven asentaa niin tämäkin pitäisi onnistua. Tuon rungon sisään jäävän ovilehden pystyy myös vaihtamaan jälkikäteen jos jostain syystä tulee tarvetta. Tosi siisti kokonaisuus mun mielestä.
Luokitellut ovet | Swedoor
Ääni- ja paloluokiteltuja ovia käytetään projektikohteissa, joissa tarvitaan ääntä ja/tai paloa eristäviä saranoituja ovi tai liukuovia.www.jeld-wen.fi
Näyttää Jeldwenilläkin olevan tuollainen. Tonnin varmaan saa pulittaa moisesta osti keneltä hyvänsä.
Sen unohdin lisätä, että se pitäisi saada seinän sisään. Tuo Jeldwenin ei taida sinne mennä äänieristettynä versiona. Ainakin jos tuon verkkokaupan kautta niitä shorttaa, ei tule valittavaksi äänieristysvalinnalla oikein mitään.
En ole huomannut eroa halvan ja kalliin MDFn välillä, jos pintakuviot miellyttää niin kattoon vaan hakasnaulaten. Ehkä se on jossain mutta halvallakin pärjää.Pitäisi 75m2 kattoa uusia höyrynsulun korjauksen yhteydessä. Onko näistä halvimmista mdf-paneeleista mihinkään? Säästäisi rahaa jonkinverran verrattuna 14-20e/m2 paneeleihin verrattuna.
Sisustuspaneeli Goodiy 8x154x2080 MDF pure white
Pinnoitettu valkoinen MDF-paneeli kuiviin sisätiloihin. Päätypontatussa paneelissa on pyöreäreunainen STP-profiili. Sen kiinnitys onnistuu piilonaulauksena. Yhdellä paketilla saa 1,46 m² valmista pintaa. PEFC-sertifioitu.www.k-rauta.fi