Kodin rempat(DIY)

En löytänyt parempaakaan keskustelua niin kokeillaan tänne. Keittiön kuivauskaapin tausta on jotain ohutta pinnoitettua lastulevyä tms. Se naarmuuntuu nopeasti kun kaappiin asettaa painavia pannuja yms. Kysymys kuuluukin että mitä tuohon taustaksi voisi laittaa? Mietin vähän valkoista lasia jonka teettäisi oikeaan mittaan. Kestääköhän se? Sitten joku muovi tms mutta mikähän se olisi?

Itse ehkä lasia mielummin laittaisin pleksiä tms. jonka kanssa ei tarvitse pelätä että paukauttaa painavalla parilalla sirpaleiksi :hmm:
Toki jokin vinyylitapetti tms. kevyempikin voisi mennä, vaihtaa kun alkaa näyttää huonolta...
 
Kovalevyähän tuo on. Rautakaupasta levy valkoiseksi pinnoitettua kovalevyä ja siitä aina sahailee uutta palasta taustalle, valkoista dc-fixiä pahimpiin "iskukohtiin" ja kolmas vaihtoehto on antaa vaan olla koska normaalisti ne ovet on kiinni.

Edit: Pirkkaniksinä valkoinen puuvilla tms pyyhe nastoilla tuonne kiinni, helppo ottaa irti ja pesta kun likaantuu. Samalla pehmentää iskuja ettei astiat mene rikki.
 
Olisiko jollain toimivaa idea saunan lauteden alatilan käyttämisestä tavaroiden varastointiin ? Jos tuonne vaan laittaa jotain muovilaatikoita, niin vesi jää sekä alle että laatikoiden päälle seisomaan.
Näissä on kansi sen mallinen, että ei helposti jää paljoa vettä päälle. Lattian kaadoista riippuen kannattanee silti hieman kallistaa lisää laittamalla takareunaan korkeammat jalat. Vaaterissa olevalle turkkilevylle tahtoo jäädä huomattavasti vettä.
 
Voiko isorakeista soraa (16-32mm muistaakseni) sitoa paremmin paikalleen kevyellä kivituhkakerroksella, ts. levittää kevyesti kivituhkaa soran päälle ja kastelee? Soran alla myös kivituhkaa kasteltuna mutta soraa päällä sen verran paksusti että haluaisin myös pintakerroksen paremmin "kiinni" ettei lähde helposti liikenteeseen.
 
Millä aineella kannattaa tiivistää 90-luvun alussa valmistuneen omakotitalon alakerran lattian ja ulkoseinän välinen sauma? Paikallista veto-ongelmaa on siis. Talossa on maanvarainen laattaperustus. Laminaatin saa purettua seinän suuntaisesti, joten rakoon pääsee jokseenkin hyvin käsiksi.

Uretaani? Akryyli? Jokin muu?
 
Millä aineella kannattaa tiivistää 90-luvun alussa valmistuneen omakotitalon alakerran lattian ja ulkoseinän välinen sauma? Paikallista veto-ongelmaa on siis. Talossa on maanvarainen laattaperustus. Laminaatin saa purettua seinän suuntaisesti, joten rakoon pääsee jokseenkin hyvin käsiksi.

Uretaani? Akryyli? Jokin muu?

Onko se vuotokohta siinä lattiassa vai seinässä? Jos on betonilaatassa niin siihen on omat massansa. Sieltä lattiasta voi tulla radonia huoneilmaan jos ei käytetä oikeanlaista massaa.
 
Lattian vaihto ajatuksissa. Aiempi on vanha parketti ja ongelmana kiinteät vaatekaapit, jotka on asennettu parketin päälle. Mitenhän noiden kanssa kannattaisi toimia? Ei huvittaisi alkaa tyhjentämään ja purkamaan kaappeja. Voikohan nuo parketit vain katkaista jollain pelillä kaapin ympäriltä? Katkaisukohdanhan saisi listan alle piiloon. Vai onko tuossa jotain riskejä?
 
Lattian vaihto ajatuksissa. Aiempi on vanha parketti ja ongelmana kiinteät vaatekaapit, jotka on asennettu parketin päälle. Mitenhän noiden kanssa kannattaisi toimia? Ei huvittaisi alkaa tyhjentämään ja purkamaan kaappeja. Voikohan nuo parketit vain katkaista jollain pelillä kaapin ympäriltä? Katkaisukohdanhan saisi listan alle piiloon. Vai onko tuossa jotain riskejä?
Tämmöisellä voit leikata ne Monitoimityökalu FXA 280W löytyy monelta eri valmistajalta varmasti jokaisen budjettiin sopiva laite.
 
Tuli talokaupat tehtyä -56 rakennetusta rintamamiestalosta ja kaikenlaista remppaahan siihen on edessä...
Tuollaisesta talostahan ei minkäänlaisia mittakaavassa olevia mittatarkkoja piirustuksia edes ole olemassa. Kaikkea tulevaa remppaa ja sisustustakin varten olisi mukava että talosta olisi mittakaavassa olevat piirustukset. Vielä jos kuvat olisi sellaiset että niitä voisi tarvittaessa tarjota LVI-suunnittelijoille yms. valmiina pohjakuvana ettei tarvitsisi turhaan talon piirtämisestä maksaa olisi plussaa.

Mikä ohjelma siis tänä päivänä olisi kotikäytössä tähän järkevin?
Aiemman kämpän piirtelin joskus jollain koulun kautta olleella AutoCADilla, mutta enää ei ole ko. lisureita käytössä ja luulisi tänäpäivänä olevan jotain yksinkertaisempiakin softia missä tarvittavat piirrosmerkit yms. löytyisi valmiina?
 
Takkahormi tulee tiilikaton läpi, ympärillä suojapelti, pelti jatkuu ylöspäin katon harjalle. Jatkopeltiä on yli kaksi metriä kohti katon harjaa. Kovalla tuulella pellin reunat nousevat ylös monta senttiä ja rankkasade pääsee alle.
Miten tuollainen pelti pitäisi sivuistaan kiinnittää tiilikatolla?
 
Tuli talokaupat tehtyä -56 rakennetusta rintamamiestalosta ja kaikenlaista remppaahan siihen on edessä...
Tuollaisesta talostahan ei minkäänlaisia mittakaavassa olevia mittatarkkoja piirustuksia edes ole olemassa. Kaikkea tulevaa remppaa ja sisustustakin varten olisi mukava että talosta olisi mittakaavassa olevat piirustukset. Vielä jos kuvat olisi sellaiset että niitä voisi tarvittaessa tarjota LVI-suunnittelijoille yms. valmiina pohjakuvana ettei tarvitsisi turhaan talon piirtämisestä maksaa olisi plussaa.

Mikä ohjelma siis tänä päivänä olisi kotikäytössä tähän järkevin?
Aiemman kämpän piirtelin joskus jollain koulun kautta olleella AutoCADilla, mutta enää ei ole ko. lisureita käytössä ja luulisi tänäpäivänä olevan jotain yksinkertaisempiakin softia missä tarvittavat piirrosmerkit yms. löytyisi valmiina?
Arkkicad, mutta se maksaa. Blender-ohjelmalla voit myös tehdä. Siihen sai jotain rappuja yms. valmiina. Opettelu on todella kova työ. Jotain ilmaisia Cad-ohjelmia on FreeCad? Kynä+viivotin on myös aika kätevä. Piirrä 1:50 siitä on helppoa kopiokoneella muuttaa 1:100 tarvittaessa.

Toivotan sinulle reippaita työhaluja ja aikaa projektillesi. Tutki talon kunto hyvin, jos mahdollista korjaa kellari vasta vuoden jälkeen, näet mitä siellä tapahtuu. Suosittelen korjaamaan talon ehdoilla eli kaiken ei tarvitse olla pystysuorassa ja lattiakin voi olla vähän painunut => pääset vähemmällä.
Pääasiahan sulla onkin jo hallussa, (luultavasti noi muutkin) eli ensin tarkat kuvat itselle.
 
Takkahormi tulee tiilikaton läpi, ympärillä suojapelti, pelti jatkuu ylöspäin katon harjalle. Jatkopeltiä on yli kaksi metriä kohti katon harjaa. Kovalla tuulella pellin reunat nousevat ylös monta senttiä ja rankkasade pääsee alle.
Miten tuollainen pelti pitäisi sivuistaan kiinnittää tiilikatolla?
Pellissä pitäis olla pokkaukset, ettei nouse. Ja vaikka nousisikin, niin aluskatetta pitkin se vesi tulee pois.
 
Takkahormi tulee tiilikaton läpi, ympärillä suojapelti, pelti jatkuu ylöspäin katon harjalle. Jatkopeltiä on yli kaksi metriä kohti katon harjaa. Kovalla tuulella pellin reunat nousevat ylös monta senttiä ja rankkasade pääsee alle.
Miten tuollainen pelti pitäisi sivuistaan kiinnittää tiilikatolla?
Jos saa sen verran raotettua että saa pellin ja tiilen väliin pistettyä jotain liimamassaa? Voisiko pellin päälle laittaa katon harjan suuntaisesti jotain jäykistettä niin ei pääsisi taipumaan tuulella?
 
Juu. Jotain tällaista itsekin ajattelin. Lähinnä vaan mietityttää, että onko tuossa vaarana esim. että kosteus pääsee vanhan parketin alle tuosta saumasta? Olisiko syytä tiivistää jollain?

Eikös tuo ole sama kuin Feinin multitool? Melkein sanoisin että tuon tyyppinen on omakotitaloasujan perustyökalu kun tarvii jotain pientä nikkaroida. Tosi näppärä monessa pienessä hommassa.
 
Jos saa sen verran raotettua että saa pellin ja tiilen väliin pistettyä jotain liimamassaa? Voisiko pellin päälle laittaa katon harjan suuntaisesti jotain jäykistettä niin ei pääsisi taipumaan tuulella?
Toi voisi toimia, mutta vaatisi ehkä vielä jostain esim. lämpöeristematosta tiilen uriin muotoillun "tukon" (vastaava mitä käytetään liittolaattojen peltien pään tukkimiseen valun ajaksi. Muuten tuuli painaa sitä vettä kattoa pitkin edelleen sinne pellin alle. Onko oikeasti ongelma ollee tapauskohtaista?
 
Kyllähän siellä pellin alla pitää olla aluskatteet sun muut ihan vähintään kunnossa eli pellin tarkoitus on pelkästään estää suurin osa sateesta. Tässä mielessä voisi ajatella, että ko. ääri-ilmiökäyttäytyminen olisi ihan ok. Toisaalta en ole kyllä yhdenkään moisen ratkaisun nähnyt pullistelevan tuulella, joten melkein väittäisin raksapenan tehneen jonkun oikaisun. Pitäisiköhän pellin alla olla ruoteisiin kiinitetyt lappeen suuntaiset about tiilien korkuiset puut, johon levy on ruuvattu muutamasta kohtaa kiinni niillä "tulppa" ruuveilla?

e: Listaruuveja ovat googlen perusteella.
 
Taas olisi Kiinasta tilaamastani minikaivurista uutta videoo Youtubessa. Paljon on kysytty siitä tilaamisesta, niin tein nyt siitäkin oman pätkän. Ja lisää on tulossa. Jos tämä on asiatonta niin moderointi voinee poistaa viestin.

Linkki videoon:
 
Kertokaas putkimieshenkiset että 1) voiko tällaisen tulpata jotenkin itse vai onko suoraan putkarihommia ja 2) jos voi itse niin miten se olisi fiksuinta tehdä?

Päähana kiinni, putket tyhjäksi juoksuttamalla, putkarin pihdeillä jotkut mutterit tuosta irti ja baukkarista oikean kokoiset kierrehatut päihin?

Kyseessä kaapistomallisen lavuaarin putket, pitäisi ottaa lavuaari irti
 

Liitteet

  • 20210904_105645.jpg
    20210904_105645.jpg
    1,5 MB · Luettu: 113
Kertokaas putkimieshenkiset että 1) voiko tällaisen tulpata jotenkin itse vai onko suoraan putkarihommia ja 2) jos voi itse niin miten se olisi fiksuinta tehdä?

Päähana kiinni, putket tyhjäksi juoksuttamalla, putkarin pihdeillä jotkut mutterit tuosta irti ja baukkarista oikean kokoiset kierrehatut päihin?

Kyseessä kaapistomallisen lavuaarin putket, pitäisi ottaa lavuaari irti

Nuo kromiset ovat sulut. Väännät talttapäisellä meisselillä tuosta kyljessä olevasta "ruuvista" 90 astetta niin että hahlo on poikittain putkeen nähden niin vesi on poikki sululta eteenpäin.
 
Nuo kromiset ovat sulut. Väännät talttapäisellä meisselillä tuosta kyljessä olevasta "ruuvista" 90 astetta niin että hahlo on poikittain putkeen nähden niin vesi on poikki sululta eteenpäin.

Noniin, tämä kävi mielessäni kun mietin noiden funktiota mutta jotenkin vaikuttivat liian "rimpuloilta" ollakseen sulut, kiitos nopeasta vastauksesta.

Eli sulut kiinni, mutterit auki ja putket irti.
 
Noniin, tämä kävi mielessäni kun mietin noiden funktiota mutta jotenkin vaikuttivat liian "rimpuloilta" ollakseen sulut, kiitos nopeasta vastauksesta.

Eli sulut kiinni, mutterit auki ja putket irti.

Kun oot laittanu sulut kiinni niin käännä hana päälle ja valuta kuuma ja kylmä puoli tyhjäks niin näät että sulut on varmasti kiinni. Jos hanasta tulee vettä, sulku on auki.
 
Kun oot laittanu sulut kiinni niin käännä hana päälle ja valuta kuuma ja kylmä puoli tyhjäks niin näät että sulut on varmasti kiinni. Jos hanasta tulee vettä, sulku on auki.

Joo näin tein, lisäksi tulppasin päät kun oli saatu lavuaari irti, ei ihan luotto riitä noihin sulkuihin jostain syystä.
 
Mulla on himassa seinien paikkamista reijistä ja maalaamista.

Nyt seinän näyttää 3 maalikerroksen jälkeen vielä tältä kohdista joita paikattu ja hiottu. Kun reikiä ja siten paikkauksia seinissä useita niin näyttää vähän ikävältä.
IMG_20210905_091821.jpg

Paikattu ja hiottu kohta siis paistaa läpi aika hyvin. Kokeilut sileätä ja karkeaa telaa mutta ei vaikutusta.

Seinä on kipsilevyä ja maalina Cellon Decor himmeä sisustusmaali (maalarin valkoinen).

Mitäs tässä lähtisi kokeilemaan seuraavaksi?
 
Mulla on himassa seinien paikkamista reijistä ja maalaamista.

Nyt seinän näyttää 3 maalikerroksen jälkeen vielä tältä kohdista joita paikattu ja hiottu. Kun reikiä ja siten paikkauksia seinissä useita niin näyttää vähän ikävältä.
IMG_20210905_091821.jpg

Paikattu ja hiottu kohta siis paistaa läpi aika hyvin. Kokeilut sileätä ja karkeaa telaa mutta ei vaikutusta.

Seinä on kipsilevyä ja maalina Cellon Decor himmeä sisustusmaali (maalarin valkoinen).

Mitäs tässä lähtisi kokeilemaan seuraavaksi?

Nähdäkseni vaihtoehdot ovat:
a) Totu siihen
b) Tasoita koko seinä esim. telattavalla tasoitteella

Erottuvuutta voi yrittää lieventää hiomalla tasoitettua kohtaa lisää, nythän periaatteessa tasoitettu kohta on "pinnassa" ja karkea alue on kuoppia siihen verrattuna. Hiomalla kunnolla ja töpöttelemällä maalilla karkeamman kuvion voi tuota yrittää peittää, mutta jos seinässä on useampi paikattu kohta niin katso b) :think:

Toki kohta b) varmaan alkaa toteutua kun vetää tarpeeksi monta paksua kerrosta maalia :asif:
Edit. Vika kommentti enemmänkin vitsillä siis, vaikka teoriassa toimiikin jos vaan kerroksia vetää tarpeeksi :whistling:
 
Kun hyväksyy startissa sen, että maalilla ei pysty tasoittamaan yhtään mitään, niin pääsee helpommalla. Jos paikkailee yksittäisiä kohtia, niin hionnan jälkeen kannattaa vetää paikan päälle kerros pohjamaalia ennen koko seinän maalaamista, niin näkee onko paikka onnistunut.

Katon rappauksia olen joskus fiksaillut sotkemalla silotetta ja maalia yhteen ja käyttänyt karkeaa telaa vähän vaihtelevalla menestyksellä.
 
Keittiössä ja eteisessä laattalattia, jossa mukavuuslattialämmitys. Olenko väärässä, että laatan voi vaihtaa ilman, että lattialämmityksen puolesta pitää pelätä? Tietenkään markkinoiden suurimmalla piikkauskoneella ei laattaa poisteta, vaan jos yrittää mahd. nätisti vanhat saada pois.
 
Keittiössä ja eteisessä laattalattia, jossa mukavuuslattialämmitys. Olenko väärässä, että laatan voi vaihtaa ilman, että lattialämmityksen puolesta pitää pelätä? Tietenkään markkinoiden suurimmalla piikkauskoneella ei laattaa poisteta, vaan jos yrittää mahd. nätisti vanhat saada pois.

Riippuu täysin siitä millainen rakenne lattialämmityksessä on...
Yleensä jos kaapelit valussa tai kipsilevylattia, jossa kaapeli kipsilevysoirojen välissä tuo laattojen vaihto kyllä onnistuu.
Saneerattaessa on kuitenkin mahdollista laattalattian yhteydessä käyttää ohutta saneerauskaapelia ja tehdä valusta vain muutaman millin vahvuinen jolloin kaapeli on heti laattojen kiinnityslaastin alla vastassa.

Oletko harkinnut laatoitusta suoraan vanhojen laattojen päälle?
 
Voiko isorakeista soraa (16-32mm muistaakseni) sitoa paremmin paikalleen kevyellä kivituhkakerroksella, ts. levittää kevyesti kivituhkaa soran päälle ja kastelee? Soran alla myös kivituhkaa kasteltuna mutta soraa päällä sen verran paksusti että haluaisin myös pintakerroksen paremmin "kiinni" ettei lähde helposti liikenteeseen.
Epäilen, että kivituhka katoaa tuon murskeen joukkoon, jos ei ole suodatinkangasta välissä.
 
Mulla on himassa seinien paikkamista reijistä ja maalaamista.

Nyt seinän näyttää 3 maalikerroksen jälkeen vielä tältä kohdista joita paikattu ja hiottu. Kun reikiä ja siten paikkauksia seinissä useita niin näyttää vähän ikävältä.
IMG_20210905_091821.jpg

Paikattu ja hiottu kohta siis paistaa läpi aika hyvin. Kokeilut sileätä ja karkeaa telaa mutta ei vaikutusta.

Seinä on kipsilevyä ja maalina Cellon Decor himmeä sisustusmaali (maalarin valkoinen).

Mitäs tässä lähtisi kokeilemaan seuraavaksi?
Kitattu kohta on sileämpi kuin ympäröivä pinta. Sileään pintaan siis pitäisi saada samanlainen pinnan struktuuri kuin on ympäröivässä seinässä. Kokeilisin itse: laakeassa astiassa jähmettäisin pienen määrän maalia. Tarkoitus siis on hieman haihduttaa maalin liuotinta, jotta se paksunee. Kun koostumus on sopiva, töpötetään sitä sutilla kitatun kohdan päälle siten, että pinnasta tulee hieman karkeamman näköinen kuin ympäröivästä pinnasta. Saa tulla hieman karheampi, koska struktuuri tasoittuu hieman, kun maali kuivuu loppuum. Myös telaa voi kokeilla.
 
Riippuu täysin siitä millainen rakenne lattialämmityksessä on...
Yleensä jos kaapelit valussa tai kipsilevylattia, jossa kaapeli kipsilevysoirojen välissä tuo laattojen vaihto kyllä onnistuu.
Saneerattaessa on kuitenkin mahdollista laattalattian yhteydessä käyttää ohutta saneerauskaapelia ja tehdä valusta vain muutaman millin vahvuinen jolloin kaapeli on heti laattojen kiinnityslaastin alla vastassa.

Oletko harkinnut laatoitusta suoraan vanhojen laattojen päälle?

Nousee lattia sen verran paljon parkettiin nähden, että jäisi ikävä kynnys. Joten en mielelläni siten toteuttaisi. Pitänee yrittää selvitellä, että kuinka lämmitys on alle asennettu. Alkuperäinen laatta -04 vuodelta.
 
Mulla on himassa seinien paikkamista reijistä ja maalaamista.

Nyt seinän näyttää 3 maalikerroksen jälkeen vielä tältä kohdista joita paikattu ja hiottu. Kun reikiä ja siten paikkauksia seinissä useita niin näyttää vähän ikävältä.
IMG_20210905_091821.jpg

Paikattu ja hiottu kohta siis paistaa läpi aika hyvin. Kokeilut sileätä ja karkeaa telaa mutta ei vaikutusta.

Seinä on kipsilevyä ja maalina Cellon Decor himmeä sisustusmaali (maalarin valkoinen).

Mitäs tässä lähtisi kokeilemaan seuraavaksi?

Voipi olla että käytät liian vähän maalia telatessa jos jää noin selkeesti näkyviin useemman maalikerroksen läpi. Mitä itse tekisin niin pesisin seinän raa-alla maalipesulla joka pehmentää vanhaa maalipintaa ja poistaa epäpuhtaudet. Sen jälkeen huuhtelu vedellä ja sit kun seinä vähän kuivaa niin sen voi uusiksi maalata. Maalia pitää käyttää melko paljon ja isolla (23cm) lyhytkarvaisella telalla maalailee. Kuvasta ei näe miten reiän paikkaus on tehty, mutta jos paikkaus on onnistunut ettei kohta ole montulla eikä patilla, pitäisi paikan kyllä hävitä maalin alle. Kittaaminen ja maalaaminen on ehkä vaikeimpia rakennushommia joita ei opi kuin harjoituksen kautta.
 
Onko kellään kokemuksia automaattisista tai ajastimella toimivista pesukoneventtiileistä joilla korvata kodinhoitohuoneen rempan yhteydessä nykyinen ns. kierrettävä hana/suljin malli? Ainakin Oraksella on näköjään pesuallasmalleja mutta tähän tarkoitukseen tarvittaisiin ns. stand alone malli joka tulisi seinään nykyisen kierrettävän hanan tilalle?
 
Voipi olla että käytät liian vähän maalia telatessa jos jää noin selkeesti näkyviin useemman maalikerroksen läpi. Mitä itse tekisin niin pesisin seinän raa-alla maalipesulla joka pehmentää vanhaa maalipintaa ja poistaa epäpuhtaudet. Sen jälkeen huuhtelu vedellä ja sit kun seinä vähän kuivaa niin sen voi uusiksi maalata. Maalia pitää käyttää melko paljon ja isolla (23cm) lyhytkarvaisella telalla maalailee. Kuvasta ei näe miten reiän paikkaus on tehty, mutta jos paikkaus on onnistunut ettei kohta ole montulla eikä patilla, pitäisi paikan kyllä hävitä maalin alle. Kittaaminen ja maalaaminen on ehkä vaikeimpia rakennushommia joita ei opi kuin harjoituksen kautta.
Joo "kotimaalarin" yleisin virhe on että käytetään maalia liian vähän. Jos maali on liian kallista, niin "paikkapohjamaalaa" noi paikkaukset ensin. Toisaalta kysyjälle; jos noi ei ole kovin häiritsevällä paikalla niin.... seinää katsellaan yleensä kauempaa ja siellä on tauluja katseen kohdistamiseen.

Edit: Ja Maalaavat "pimeässä" sitä seinäå pitää laittaa tehokas valo valaisemaan sivusta (yleensä) sieltäpäin mistä luonnon valokin tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Kämpässä 30v vanha kylppäri + sauna johon vaimo kaipaisi uudistusta. Ongelmana on että tässä osoitteessa asutaan todennäköisemmin vain 4-6v enää. Eli ihan täysremppa ei tunnu houkuttelevalta vaikka paikallaan se sinänsä olisikin vesieristyksenkin puolesta jo, mutta ei remppaan kulutettua rahaa varmaan myydessä takaisin saisi.

Mitähän purkkaviritelmiä voisi harkita? Ainoat jotka itselle tulee mieleen on laattojen maalaaminen ja mikrosementointi. Maalaaminen tuntuu jo ajatuksena siltä ettei siitä hyvän näköistä tule millään. Onko mikrosementistä kokemuksia? Ainakin kuvien perusteella näyttää ihan hyvältä. Siitä löytyy vähän ristiriitaista infoa. Osaksi pakkaa sotkee materiaalien kehittyminen ja osa kokemuksista voi olla jo vähän vanhentunutta infoa. Tai sitten ei.
 
Molemmat ratkaisut kuulostaa varmaan ihan hyvälle, mutta onko ne enää sitä myyntihetkellä...ja sit purkkaa uudestaan.

Mitä olen noita maalattuja laattoja livenä nähnyt niin ei jatkoon. Seinillä saattaisi mennä, mutta lattia on varmasti hauskan näköinen kulumisen myötä.

Mikrosementti menee vähän samaan sarjaan. Jos ulkonäkö miellyttää niin tekee seinät sillä?
 
Onko kellään kokemuksia automaattisista tai ajastimella toimivista pesukoneventtiileistä joilla korvata kodinhoitohuoneen rempan yhteydessä nykyinen ns. kierrettävä hana/suljin malli? Ainakin Oraksella on näköjään pesuallasmalleja mutta tähän tarkoitukseen tarvittaisiin ns. stand alone malli joka tulisi seinään nykyisen kierrettävän hanan tilalle?

Ikean mallin saisi kotiautomaatioonkin.

En tiedä saako mistään suoraan tuollaisen hanamallin korvaajaa, mutta helppo tapa olisi kytkeä venttiili hanan syöttöön ja pitää hana aina auki. Samalla vaivalla kyllä poistaisi jo sen hanankin..
 
Kämpässä 30v vanha kylppäri + sauna johon vaimo kaipaisi uudistusta. Ongelmana on että tässä osoitteessa asutaan todennäköisemmin vain 4-6v enää. Eli ihan täysremppa ei tunnu houkuttelevalta vaikka paikallaan se sinänsä olisikin vesieristyksenkin puolesta jo, mutta ei remppaan kulutettua rahaa varmaan myydessä takaisin saisi.

Mitähän purkkaviritelmiä voisi harkita? Ainoat jotka itselle tulee mieleen on laattojen maalaaminen ja mikrosementointi. Maalaaminen tuntuu jo ajatuksena siltä ettei siitä hyvän näköistä tule millään. Onko mikrosementistä kokemuksia? Ainakin kuvien perusteella näyttää ihan hyvältä. Siitä löytyy vähän ristiriitaista infoa. Osaksi pakkaa sotkee materiaalien kehittyminen ja osa kokemuksista voi olla jo vähän vanhentunutta infoa. Tai sitten ei.
Siinä sitten yrität löytää ostajan joka ei tajua että purkalla tehty...
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys väliovien ja karmien vaihdosta: kyseessä 70-luvun alun neukkukuutio, jossa alkuperäiset ovet/karmit. Löytyy kokoja 60-90cm leveydellä.

Jos nuo haluaisi kokonaisuudessaan uusia meneekö prosessi käytännössä niin, että vanhat karmit irti (tässä varmaan puukkosaha apuna kun luultavasti naulattu kiinni betoniin). Sitten vaan sovittaa uudet mahdollisimman saman kokoiset tilalle ja levyttää/laastittaa seinät riippuen miten hienosti saa irti / miten hyvin sopivat?

Mutta, itsellä tulee mieleen että miten eri kokoisia nuo karmimallit ovat nykyisin tms? Nykykämpässä on laminaattilattia, joka on jälkiasennettu eli laminaattia ei varmasti ole nykyisen karmin alla ihan koko matkalta. Miten varmistan, että uudet karmit peittävät myös nuo aukot? Vai onko tämä hoidettavissa listoittamisella vai onko nämä vähän näitä tee ja ihmety hommia? Nykyisinhän karmit ovat pääsääntöisin täysin "suoria" ja näissä vanhoissa on karmissa ns. "ura" ovelle.
 
Pakko kysyä, että mikä kosteus?
Ongelma lienee aivan muualla tuossa tapauksessa.
Jos minulle oli tämä kysymys, niin eteinen kyseessä. Ei nyt suurista vesimääristä puhuta, mutta kyllähän tuohon märkiä ja lumisia kenkiä muksut viskelee. Normaali lattiapintahan tuon hyvin kestää, mutta onko tuollaisessa katkaisupinnassa vaarana, että valuu sinne vanhan lattian alle?
Ehkä tuohon lykkää silikonia varmuuden vuoksi.
 
Jos lattialämmitysasennus on alkuperäinen, olen 99% varma, että lämmityskaapelit ovat valun sisällä. Voit siis surutta piikata vanhat laatat pois.
Ja tätä voi yrittää selvittää niin, että irroittaa laatan jostakin ulkoreunalta. Jotenkin en usko, että kyseessä olisi pelkkä mukavuuslämmitys jos lattia on alkuperäinen.
 
Riittääkö tällainen "mukavuuslämmitys" myös kylppärin lattian riittävään kuivaukseen vai suositellaanko jotain järeämpää?
Periaatteessa riittää, mutta kyllähän paras on se "oikea" lämmityskaapeli upotettuna lattiaan. Jos saneeraa kylppäriä, niin roilottamalla onnistuu kivasti (onhan se toki vähän likaista hommaa) jos on betonilaatta ja kannattaahan se tehdä kerralla kunnolla. Joku talosähkön kanssa enemmän tekemisissä ollut voi korjata jos olen väärässä.
 
Yhdessä kämpän makuuhuoneessa on tehty klassiset kiinteän kaapin kanssa ja alle ei ole asennettu parkettia. Tuon kaapin kuitenkin haluaisin purkaa, koska se on huoneen layouttiin nähden typerässä paikassa. Puuttuva aukko on n. 1m x 0,5m kokoinen.

Onkohan tuon parketin aukon tilkitseminen tekemätön paikka ammattilaisellekkin? Tai kannattaako tuota purkamista ja tilkitsemistä edes harkita? Suurin haaste varmaan saada edes suurinpiirtein samaa sävyä tilkitystä aukosta. Kaapin takana tuskin on myöskään tasoitteita, mutta se on aika pieni huoli.

Vaihtoehto tottakai purkaa koko lattia, mutta tällä hetkellä ei oo kyllä mitään mahdollisuutta tuohon lattiaremppaan alkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 457
Viestejä
4 489 232
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom