Kitaran soittaminen

@Markqq Itselle pamahti tuossa yksi videon poisto + varoitus kun sisälsi musiikkia / tabulatuurit. Tuleeko sulle näitä kun sulla juuri muita videoita olekaan? Taitaapi kanava mennä automaattiseen poistoon jos niitä tulee kolme.

Ei ole tullut yhtään vastaan, eikä ole ongelmia ollut.. Jotkut videot on estetty osittain. Yksi video taannoin estettiin kokonaan, mut se tupsahti sitten takas esille. Mitään varoituksia tai muutakaan ei ole tähän mennessä tullut.

Lähes kaikkihan nuo coverit yms sisältää tekijänoikeudellista sisältöä, mut tulot jakautuu omistajille.

Mikä video sulta poistettiin? Ihan mielenkiinnosta, että sisältyikö siihen videolle jotain mitä ei olisi pitänyt..?

E: Tuossa saattaa myös olla case, että joku on pistänyt reporttia jollekin sun videolle. Mä oon käsittänyt niin, että jos randomi(t) pistää reporttia, silloin ei oikein voi tehdä asialle mitään. Kusinen juttu sinänsä. Taannoin katsoin Dragonforcelta jotai julkastua pätkää, missä johonkin niiden musavideolle oli tehyt joku tekijänoikeudellinen ilmotus, ja YouTube aikoi poistaa sen väärinkäytön vuoksi.. En ihan tarkalleen muista tätä casee, mutta jotenkin olettaisi, että 2025 YouTube tutkisi vähän syvemmin jos randomit ilmiantaa videoita turhanpäiten.

E2: Heh, jos sattuis, että kanava menis deleteen niin jatkaisin siitä mihin jäisin uudella kanavalla. Mut YouTube on täynnä jengii jotka coveeraa biisei ja tekee millon mitäkin, joten on perin outoa, että tiliä poistettaisiin ylipäätään.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisen tein ajatuksella, mitä jos Iron Maidenin Phantom of The Opera olisi Somewhere In Time levyllä?



Ja jos haluaa soitella mukana taustalle, niin backing track ajassa 06:31, mikäli time stamp ei toimi



Nää on hauskoja ideoita. Lisää tälläsiä.

Toinen asia mitä itse mietin kun on nyt tuo AI työkalu joka tekee semihyvää duunia siihen, että poistaa kitarat. Niin mietin tekeväni uusia riffejä biiseille. Etenkin nyt Amon Amarthin kohdalla ko sitä soitellut :D Samalla oppisi vähä luomaankin jotai eikä vaa soita suoraa tablatuureista.
 
Ei ole tullut yhtään vastaan, eikä ole ongelmia ollut.. Jotkut videot on estetty osittain. Yksi video taannoin estettiin kokonaan, mut se tupsahti sitten takas esille. Mitään varoituksia tai muutakaan ei ole tähän mennessä tullut.

Lähes kaikkihan nuo coverit yms sisältää tekijänoikeudellista sisältöä, mut tulot jakautuu omistajille.

Mikä video sulta poistettiin? Ihan mielenkiinnosta, että sisältyikö siihen videolle jotain mitä ei olisi pitänyt..?

E: Tuossa saattaa myös olla case, että joku on pistänyt reporttia jollekin sun videolle. Mä oon käsittänyt niin, että jos randomi(t) pistää reporttia, silloin ei oikein voi tehdä asialle mitään. Kusinen juttu sinänsä. Taannoin katsoin Dragonforcelta jotai julkastua pätkää, missä johonkin niiden musavideolle oli tehyt joku tekijänoikeudellinen ilmotus, ja YouTube aikoi poistaa sen väärinkäytön vuoksi.. En ihan tarkalleen muista tätä casee, mutta jotenkin olettaisi, että 2025 YouTube tutkisi vähän syvemmin jos randomit ilmiantaa videoita turhanpäiten.

E2: Heh, jos sattuis, että kanava menis deleteen niin jatkaisin siitä mihin jäisin uudella kanavalla. Mut YouTube on täynnä jengii jotka coveeraa biisei ja tekee millon mitäkin, joten on perin outoa, että tiliä poistettaisiin ylipäätään.

SensAd näytti olevan tekijä. Tiiä sitten sen tarkemmin.

Video oli Yngwie Malmsteen deathmetal backing track versio, missä oli tabulatuurit mukana.
Se itse biisi on tuolla edelleen omana videonaan, kuin joku ikivanha soittovideoa samaisesta biisistä.

Coverit on toisaalta aina kai tietyllä tapaa tutkan alla. Teepä Eaglesia tai joku Summer of 69, niin taitaa häipyä heti.
Kai niitä vähän satunnaisesti lähtee. Toisaalta, jos kaikkiin päädyttäisiin, niin varmaan 99% kitarakanavista poistettaisiin :D

Joskus muistan kun pamahti esto omalle biisille vuosia sitten. Vastasin sinne että "haistakaapa vittu" niin asia oli käsitelty.
 
SensAd näytti olevan tekijä. Tiiä sitten sen tarkemmin.

Video oli Yngwie Malmsteen deathmetal backing track versio, missä oli tabulatuurit mukana.
Se itse biisi on tuolla edelleen omana videonaan, kuin joku ikivanha soittovideoa samaisesta biisistä.

Coverit on toisaalta aina kai tietyllä tapaa tutkan alla. Teepä Eaglesia tai joku Summer of 69, niin taitaa häipyä heti.
Kai niitä vähän satunnaisesti lähtee. Toisaalta, jos kaikkiin päädyttäisiin, niin varmaan 99% kitarakanavista poistettaisiin :D

Joskus muistan kun pamahti esto omalle biisille vuosia sitten. Vastasin sinne että "haistakaapa vittu" niin asia oli käsitelty.
Oma biisi blokkiin :tup: Tää menee just tähän kastiin ei mitään tolkkua.. Tulee mieleen toi Dragonforcen tapaus..

Kaippa sä teit liian alkuperäistä vastavaavan "oman version". Sinällään tossa ei ole mitään logiikkaa, koska oon puolet Amon Amarthista kohta coveerannu ja tablatuureja työstänyt, muokannut ja tehnyt mahdollisimman lähelle orkkista netistä löytäneillä raakileilla. Ilmeisesti tuo on täysin kiinni siitä mitä coveeraa eli nähtävästi on jopa suositeltavaa tehdä selvitys ennakkoon, että saako teoksesta julkaista coverin + tabut youtubeen. Ehkäpä selvitys riittää, että muut ovat tehneet versioitaan YouTubeen.

Karri Hänninen on varmaan jollain tavalla tuttu nimeltään. Hänen kanssaan touhunut tässä kuukausien aikana niin mainitsi itse, että joku Pantera video lähti kävelemään eikä nähnyt vaivaa alkaa vääntää tuon kanssa niin antoi olla.
 
Oma biisi blokkiin :tup: Tää menee just tähän kastiin ei mitään tolkkua.. Tulee mieleen toi Dragonforcen tapaus..

Kaippa sä teit liian alkuperäistä vastavaavan "oman version". Sinällään tossa ei ole mitään logiikkaa, koska oon puolet Amon Amarthista kohta coveerannu ja tablatuureja työstänyt, muokannut ja tehnyt mahdollisimman lähelle orkkista netistä löytäneillä raakileilla. Ilmeisesti tuo on täysin kiinni siitä mitä coveeraa eli nähtävästi on jopa suositeltavaa tehdä selvitys ennakkoon, että saako teoksesta julkaista coverin + tabut youtubeen. Ehkäpä selvitys riittää, että muut ovat tehneet versioitaan YouTubeen.

Karri Hänninen on varmaan jollain tavalla tuttu nimeltään. Hänen kanssaan touhunut tässä kuukausien aikana niin mainitsi itse, että joku Pantera video lähti kävelemään eikä nähnyt vaivaa alkaa vääntää tuon kanssa niin antoi olla.

No se alkuperäisen tyylinen vuosia vanha on edelleen linjoilla. Sitten myös se itse biisi, mikä on siis eri vireestä ja tempo ym erilaista on myös edelleen saatavilla. Ota näistä nyt mitään tolkkua.
 
Ynkkähän pisti tubettajalta elmo karjalainen videoita myös blokkiin. Sinänsä outoa, että jättää sitten muut coverit rauhaan? Onko joku juttu että vanhempaan matskuun ei ole Ynkällä oikeuksia vaan on jonkun levy yhtiön vastuulla?
 
Ynkkähän pisti tubettajalta elmo karjalainen videoita myös blokkiin. Sinänsä outoa, että jättää sitten muut coverit rauhaan? Onko joku juttu että vanhempaan matskuun ei ole Ynkällä oikeuksia vaan on jonkun levy yhtiön vastuulla?

Kyse on yhdestä ja samasta biisistä.
 
Nää on hauskoja ideoita. Lisää tälläsiä.

Toinen asia mitä itse mietin kun on nyt tuo AI työkalu joka tekee semihyvää duunia siihen, että poistaa kitarat. Niin mietin tekeväni uusia riffejä biiseille. Etenkin nyt Amon Amarthin kohdalla ko sitä soitellut :D Samalla oppisi vähä luomaankin jotai eikä vaa soita suoraa tablatuureista.

Joo, tässä on muutama vanhempi Maideni tekeillä samalla kaavalla ja mahdollisesti yksi ekstra.

Mä en ollenkaan noista raitojen erotteluista välitä soitteluhommissa. Käyttänyt sellaista vain yhdessä biisissä, josta piti laulu saada pois että sai helpommin selkoa kun teki transkription. Mun mielestä taustojen tekeminen itse on kivaa puuhaa. Paljon kivempaa kuin se itse soittaminen :D Niin kuin joskus aiemminkin sanonut, niin monesti itsellä se kitarointi on se pakollinen paha kun se hauskuus on pitkään ollut ihan muissa jutuissa.
 
Tästä lisää Maidenia, eli Killers Somewhere In Time tyyliin. Mukana tausta ja tabulatuurit

 
Viimeksi muokattu:
Tätä biisiä tuli liidun osalta treenattua aika pitkään. On meinaan downpikkaamalla aika työmää. Kysymys: Onko kenelläkään Songsterrista maksullista versioo käytössä? Siellä on tuo ominaisuus missä Ai lyö tablatuureja. Onkoha mistään kotoisin? Ei siinä etteikö itse tablatuurien kirjottaminen olisi fiksua, koska siinähän vasta oppii tekemään, mutta jos on aikomus coveeraa jotai no-name biisiä joka saa 100 katselukertaa YouTubessa, en nää ihan vaivan arvoiseksi :D

 
@Markqq Itse ainakin teen juttuja vain koska niistä oppii ja on hauskaa touhua. Jos motivaationa on vain jotkut katselukerrat niin kukin tyylillään 😂

Siitä korvien käyttämisestä on pitkällä tähtäimellä paljon hyötyä. Oli sitten tunnettu tai ei niin tunnettu biisi. Tabulatuureja on kaikenlaisia ja vielä AI sotkemaan niin kaikenlaisia voi tulla.

Törmäsin yhteen songsterin tekeleeseen mun yhden bändin biisistä ja oli aika kuraa.
 
@Markqq Itse ainakin teen juttuja vain koska niistä oppii ja on hauskaa touhua. Jos motivaationa on vain jotkut katselukerrat niin kukin tyylillään 😂

Siitä korvien käyttämisestä on pitkällä tähtäimellä paljon hyötyä. Oli sitten tunnettu tai ei niin tunnettu biisi. Tabulatuureja on kaikenlaisia ja vielä AI sotkemaan niin kaikenlaisia voi tulla.

Törmäsin yhteen songsterin tekeleeseen mun yhden bändin biisistä ja oli aika kuraa.

Joo tosi harvat tablatuurit on oikeesti alusta loppuun hyvät. Suurinta osaa saa muokkaa ja työstää. Just keskustelin tuossa yhden kanssa missä olisi kiva oppia korvakuulolta enemmän soittamaan biisejä. Mut tämäkin taito lienee sellainen, että se ei tule ilman treenaamista. Samase on teorian kanssa.

Jonku verran osaan jo ns. hakee oikealta alueelta otelautaa kohtia mistä biisi soitetaan ja semmone mukaan hyppääminen onnistuu. Toki ei mitää hirmu kompleksista vielä lähde. Jossain kohtaan kun treenaa 90% ajasta tekniikoita ja biisejä, tulee se fiilis, että nyt on laajennettava osaamiskirjoa.

Ehkä tää kitara on myös semmonen evoluutiollinen prosessi, ainaki mulla. Persoonatyyppi on sellainen, että mä grindaan ihan tolkuttomasti jotain asiaa, ja sit se focus vaa shiftaa. Mun on vaikea keskittyy moneen asiaan kerrallaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Päätin tehdä Suvi Vilenit ja ostaa Thomannilta kamaa, kun halvalla sai, eli USB äänikortti/audio interface 50€. Oletan, että olisi ihan laadukas. Lisäksi pitäisi saada UAD tape echo plugarin ilmaiseksi.
 
Päätin tehdä Suvi Vilenit ja ostaa Thomannilta kamaa, kun halvalla sai, eli USB äänikortti/audio interface 50€. Oletan, että olisi ihan laadukas. Lisäksi pitäisi saada UAD tape echo plugarin ilmaiseksi.
Laitahan kommenttia kun saat kerättyä kokemusta. Onko sulla ollu aiempaa korttia mihin verrata?
 
Lisää Maidenia, The Number of The Beast Somewhere In Time tyyliin.

Näitä on nyt neljä työn alla, kun suht nopeasti tulee. Kunhan 500 tilaajaa kasassa, niin lykkään Hallowed Be Thy Namen tulille.

 
Viimeksi muokattu:
Tätä biisiä tulikin treenattua aika pitkään. Oli plekukädelle aivan liikaa. No, treenillä se tämäkin taittuu. Soolo tosin nyt meni vähä niin ja näin, sitä ei tullut treenattua tarpeeksi ja sitäpaitsi ei mennyt muutenkaan ihan oikein.

 
Laitahan kommenttia kun saat kerättyä kokemusta. Onko sulla ollu aiempaa korttia mihin verrata?
Juu nykyinen Steinberg UR22 se ihka ensimmäinen versio. Ilmeisesti Steinberg lopettaa audio interface bisneksen, niin siksi myydään rojut pois normaalia halvemmalla. Pistin samalla myös tilaukseen tälläisen
ja xlr kaapelin ja uuden instrumentti kaapelin. Pitäisi saa sitten kaikennäköisiä testejä tehtyä jos jaksaa ja energiaa riittää.

Tuon audio Interfacen mukana tulee koodi, jotta saa ladattavan version cubase 14 AI versiosta. Steinbergillä nyt vain pääsiäistarjous, jossa voi upgradeta sitten elements versioon. Muuten hyvä, mutta itsellä on cubase 12 elements ja sen upgrade 14 versioon maksaa 28€, kun taas ton cubase 14 AI version upgrade 36€. Lisäksi steinbergin takaraja halvalle upgradelle on 28. päivä huhtikuuta, joka on Thomannin arvion mukaan aikaisin päivä, milloin saan härpäkkeet. Itselle olisi mahdollista, että AI versio on täysin riittävä omaan käyttöön, mutta jos näin ei olekaan, niin sitten toi upgrade olisi hyvä tehdä. Se on sit pieni rahallinen tappio jälkeenpäin. Tuli tosta DI boxista jo tappiota, kun uudempi ja halvempi olisi varmaan ollut omaan käyttöön parempi. Tuo on siis eka DI boxi itselle, ja en ole noita koskaan ennen käyttänyt.
 
Olen huomannut, että omasta SG:stä saa mielyttävimmät kliinit "nauhalle", kun laittaa VBT1 ==> Toneport UX2. Ja niin että se Tube Blend = 5 eli putkipuoli on maksimissa & transistoripuoli on poissa. Aina ei vaan muista, että sen putken siellä sisällä täytyy lämmettä ensin, että ääni alkaa tulla läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu nykyinen Steinberg UR22 se ihka ensimmäinen versio. Ilmeisesti Steinberg lopettaa audio interface bisneksen, niin siksi myydään rojut pois normaalia halvemmalla. Pistin samalla myös tilaukseen tälläisen
ja xlr kaapelin ja uuden instrumentti kaapelin. Pitäisi saa sitten kaikennäköisiä testejä tehtyä jos jaksaa ja energiaa riittää.

Tuon audio Interfacen mukana tulee koodi, jotta saa ladattavan version cubase 14 AI versiosta. Steinbergillä nyt vain pääsiäistarjous, jossa voi upgradeta sitten elements versioon. Muuten hyvä, mutta itsellä on cubase 12 elements ja sen upgrade 14 versioon maksaa 28€, kun taas ton cubase 14 AI version upgrade 36€. Lisäksi steinbergin takaraja halvalle upgradelle on 28. päivä huhtikuuta, joka on Thomannin arvion mukaan aikaisin päivä, milloin saan härpäkkeet. Itselle olisi mahdollista, että AI versio on täysin riittävä omaan käyttöön, mutta jos näin ei olekaan, niin sitten toi upgrade olisi hyvä tehdä. Se on sit pieni rahallinen tappio jälkeenpäin. Tuli tosta DI boxista jo tappiota, kun uudempi ja halvempi olisi varmaan ollut omaan käyttöön parempi. Tuo on siis eka DI boxi itselle, ja en ole noita koskaan ennen käyttänyt.
Mulla on vanha di jota oon testaillut myös kitaralla. Tuotti pikkasen eri näköistä raitaa mutta korvilla en kuullut eroa. Basso tykkäs kuitenkin selvästi.
Uudella äänikortilla en oo vielä testannut. Hyvä kun tuli puheeksi, täytyy suorittaa kliiniset testit silläkin.
 
Mulla oli joskus joku DI boksi lainassa kokeilussa. Enpä huomannut itse mitään eroa mihinkään, joten palautin omistajalle enkä kokenut tarvetta koittaa uudestaan.

Mitä aiempaan bittidebattiin tulee, niin huomasin että mulla on DAWissa 24bit nauhoitukset oletuksena.

Mä oon tässä näitä Iron Maideneita tehnyt, kun niitä saa tosi nopeasti tehtyä ja porukka tuntuu pitävän niistä. Kolme videota on odottelemassa jemmassa ja muutamia työn alla.
Sinänsä tosi nopeasti tulee, kun yhden Maidenin kun osaa niin kaikki :D Enempi haastetta on muistaa kohdat. Itse biisin videoinnissa menee ehkä vartti, ehkä reilu tunti. Riippuen
biisistä. Kuitenkin kun yhdeltä istumalta tarkoitus vetää, ettei ole mikään pätkissä vedetty versio. Sooloja en edes jaksa harjoitella vaan kun tuttuja biisejä, niin jotain kohtia niistä muistaa
ja muuten vain vetelee miten vetelee. Välillä osuu, useimmiten ei :D

Kyselin redditin Maiden osastolla ehdotuksia, ja jotain heittelen toteutukseen.

Eli tähän asti oon tehnyt
  • Phantom of The Opera
  • Killers
  • The Number of The Beast
Valmiina odottelemassa
  • Judas Be My Guide
  • To Tame A Land
  • Hallowed Be Thy Name (uppaan kun 500 tilaajaa rikki, ei mene kauaa tätä tahtia)
Työn alla:
  • Purgatory
  • No Prayer For The Dying
  • Still Life
  • Back In The Village
 
Ensiferum. Bändi jolta ei meinaa löytyä amatöörille mitään.. Tää oli ehkä helpoin biisi jonka löysin.. Vahempi Enska iskee itelleni paljon mieluisammin kuin uudempi. Kun Jari lähti bandistä, Victory Songs oli kyllä kovaa settiä, siitä se "alamäki" lähti joitain biisejä lukuunottamatta.

 
Ensiferum. Bändi jolta ei meinaa löytyä amatöörille mitään.. Tää oli ehkä helpoin biisi jonka löysin.. Vahempi Enska iskee itelleni paljon mieluisammin kuin uudempi. Kun Jari lähti bandistä, Victory Songs oli kyllä kovaa settiä, siitä se "alamäki" lähti joitain biisejä lukuunottamatta.


Nice! Debyytiltä ja Dragonheads EP:ltä löytyy varmaan ne simppelimmät värssyt, niitä itekkin paiskonut menemään. From Afar oli vielä hyvä lätty imo myös!
 
Nice! Debyytiltä ja Dragonheads EP:ltä löytyy varmaan ne simppelimmät värssyt, niitä itekkin paiskonut menemään. From Afar oli vielä hyvä lätty imo myös!

Kiitos! Tuosta inspiroituneena otin kakkososan heti treeniin. Ja sit siitä aasinsiltana Treacherous Gods ja Battle Song. Onpaha taas reenattavaa :D
 
Nembrini Audiolta tuli muuten Rockman simulaatio, minkä itse ostin samalla sekunnilla kun siitä tuli ilmoitus

Kasarisoundia jos kaipaa, niin aika nappi. Tätä nyt on tarjolla Overloud TH-U:lla ja Amplitubella Satriani paketissa.

Sinänsä TH-U:n version choruksen levittämisessä enempi valinnanvaraa, mutta muuten tuo NA on todella näpsä.
 
Lisää Amon Amarthia. Soolon opettelin vähä väärin ja biisi ei taipunut muutenkaa iha nii hyvi ku aikasempi ralli, tosin treenasin tätä ehkä max viikon verran.

 
Kokemuksia viimeisimmästä kamahankinnoista

Äläkee ostake. On ihan sama kuin floyd rose 1000 kampi, eli mutteri löystyy samalla tavalla ja kammessa on vähän klappia. Täähän on se floyd rose 1000 tallan ongelmallisin osa. Pistin ohutta ostoskuittipaperia väliin, niin klappi vähän pieneni.

Harley Bentonin tuunaus kuva
1746805041504.jpeg
 
Seuraava Maiden eli vähän tuntemattomampi Still Life Piece of Mindilta


Olipa hyvä biisivalinta, en heti muista milloin olisin viimeksi nähnyt tästä soittovideota. Koko biisihän kuulosti hyvältä, mutta tietty toi soolo oli erityisen siisti. Ja nyt oli biisin opettelu tehty backing trackeineen ja tabeineen niin helpoksi, että pakko kokeilla itsekin, vaikka on tässä päässyt aika tavalla ruostumaan.

Olen tässä puolivahingossa aloittanut vihdoin projektin uuden kitaran hankintaa varten ja pari kitaraliikettä on käyty nopeasti läpi. Nyt kun ei ole vuosiin paljon muuta soitellut kuin Wizard-kaulaista Ibanezia, joka siis on helppo ja hyvä soittaa, yllätti miten sitäkin jotenkin kompaktimmalta ja eri tavalla helpolta moni kitara tuntui. Etenkin noita ESP:n ja Edwardsin kitaroita soittaessa jäi sellainen olo, että onpas mukava, vaikka olenkin vuosia sitten omistanut LTD:n.

Harmi että Suomessa Jacksonit tuntuu olevan aivan kiven alla, sillä erästä käytettyä Jacksonia soittaessa tuli vaan sellainen ilahduttavan kotoinen tunne sekoitettuna vähän siihen samaan, minkä ESP aiheutti. Tampereella jostain syystä näkyy olevan tusina kitaraliikettä melkein samalla kadulla ja tollanen Musacorner ainakin myy Jacksonia. Pääkaupunkiseudulla joskus oli F-Musiikilla Jacksonia, mutta eipä taida myydä enää.

Tuli siis useampi vuosi lähinnä harmiteltua näitä nousseita hintoja ja haikailtua aikoja, jolloin sitä ja tätä sai halvemmalla, mutta ei noi hinnat tuolta mihinkään laske, joten pakko nyt vähän ryhdistäytyä ja nauttiakin niistä välillä.
 
Olipa hyvä biisivalinta, en heti muista milloin olisin viimeksi nähnyt tästä soittovideota. Koko biisihän kuulosti hyvältä, mutta tietty toi soolo oli erityisen siisti. Ja nyt oli biisin opettelu tehty backing trackeineen ja tabeineen niin helpoksi, että pakko kokeilla itsekin, vaikka on tässä päässyt aika tavalla ruostumaan.

Olen tässä puolivahingossa aloittanut vihdoin projektin uuden kitaran hankintaa varten ja pari kitaraliikettä on käyty nopeasti läpi. Nyt kun ei ole vuosiin paljon muuta soitellut kuin Wizard-kaulaista Ibanezia, joka siis on helppo ja hyvä soittaa, yllätti miten sitäkin jotenkin kompaktimmalta ja eri tavalla helpolta moni kitara tuntui. Etenkin noita ESP:n ja Edwardsin kitaroita soittaessa jäi sellainen olo, että onpas mukava, vaikka olenkin vuosia sitten omistanut LTD:n.

Harmi että Suomessa Jacksonit tuntuu olevan aivan kiven alla, sillä erästä käytettyä Jacksonia soittaessa tuli vaan sellainen ilahduttavan kotoinen tunne sekoitettuna vähän siihen samaan, minkä ESP aiheutti. Tampereella jostain syystä näkyy olevan tusina kitaraliikettä melkein samalla kadulla ja tollanen Musacorner ainakin myy Jacksonia. Pääkaupunkiseudulla joskus oli F-Musiikilla Jacksonia, mutta eipä taida myydä enää.

Tuli siis useampi vuosi lähinnä harmiteltua näitä nousseita hintoja ja haikailtua aikoja, jolloin sitä ja tätä sai halvemmalla, mutta ei noi hinnat tuolta mihinkään laske, joten pakko nyt vähän ryhdistäytyä ja nauttiakin niistä välillä.

Kiitos! Joo, vähän vähemmän tuota biisiä löytyy. Näitä nyt teen tässä liukuhihnalta :D Soolot noissa nyt on heikoin lenkki yleensäkin. Ehkä kertaalleen vetelee sen mitä pitäisi ennen kuvausta ja sitten tulee monesti kauhea paniikki soolokohdassa, että mitäköhän hittoa sitä piti soittaa ja sitten räpelletään. Kuitenkin pitää yrittää pysyä noissa perus mollipentatonisissa mitä Maidenit täynnä. Mutta ainakin on ns. live...

Hinnoissaan on kitarat kyllä joo tänä päivänä. Onneksi itsellä ei minkäänlaisia tarpeita tällä haavaa. Ihan hyvin saa toteutettua itseään olemassa olevilla.
 
Lissää Suomirölliä. Tällä bändillä on mukavasti paljo biisejä missä haastavia riffejä. Ja näitä onkin kiva coveeraa ihan siksi, ettei tarvi sooloa opetella :D

 
Päivitys omasta treenitilanteesta, oma haasteeni itselleni on ollut kehittää oikean käden pikkaus Master of Puppetsin vaatimalle nopeudelle, pelkkiä downstrokeja käyttettäessä.


Yllä (212bpm) tilanne juuri nyt, viime aikoina on saavutettu sentään 210...220bmp temmoilla mukana pysyminen, mutta virheitä sattuu liian usein. Kehitystä kuitenkin, koska ennen joulua olin jumahtanut 190bmp kulmille. Treenaus jatkuu, kunnes tämä soljuu ns. tuosta vain!
 
Päivitys omasta treenitilanteesta, oma haasteeni itselleni on ollut kehittää oikean käden pikkaus Master of Puppetsin vaatimalle nopeudelle, pelkkiä downstrokeja käyttettäessä.


Yllä (212bpm) tilanne juuri nyt, viime aikoina on saavutettu sentään 210...220bmp temmoilla mukana pysyminen, mutta virheitä sattuu liian usein. Kehitystä kuitenkin, koska ennen joulua olin jumahtanut 190bmp kulmille. Treenaus jatkuu, kunnes tämä soljuu ns. tuosta vain!


Ei nyt millään pahalla mutta suosittelisin aika paljon panostamaan ihan muihin asioihin kuin nopeuteen tässä vaiheessa. Tahti on aika hakusessa tuossa ja jää aika paljon nuotteja soittamatta. Se on aika vaikea jälkeenpäin lisätä tuohon jos perusasiat ovat hakusessa. En tässä yritä väittää että itse pystyisin parempaan mutta mielestäni olisi tärkeämpää tuossa keskittyä oikein soittamiseen vaikka hitaammin kuin nopeuttaa ennen aikojaan
 
Viimeksi muokattu:
Eipä Puppets mullakaan mene kuin puolialternatella. Riittää mulle. Ei sinänsä kiinnosta edes tämmöiset "kulmakivet" kun saman ajan voi käyttää hyödyllisemminkin mun mielestä.

Suhtaudun tuollaisiin vähän kuin sooloihin soitellessani. Eli tiedän miten pitäisi mennä mutta vedellään täysin omin päin kuitenkin niin että on etäisesti tunnistettavissa.
 
Ei nyt millään pahalla mutta suosittelisin aika paljon panostamaan ihan muihin asioihin kuin nopeuteen tässä vaiheessa. Tahti on aika hakusessa tuossa ja jää aika paljon nuotteja soittamatta. Se on aika vaikea jälkeenpäin lisätä tuohon jos perusasiat ovat hakusessa. En tässä yritä väittää että itse pystyisin parempaan mutta mielestäni olisi tärkeämpää tuossa keskittyä oikein soittamiseen vaikka hitaammin kuin nopeuttaa ennen aikojaan
Hitaammin sen saa menemään puhtaasti (n.195bpm), tässä 212bpm tasossa on turhan kiire ja pleku ei osu hyvin jokaiseen nuottiin, myönnän. Homma on ihan oma haasteeni, mitä treenailen muun ohessa - ei tosiaan ole ainut asia :).
Nopeuden kehittäminen pikkaukseen on osoittautunut minulle haasteelliseksi (kontrollin pysyessä toki mukana), vaikuttaa sellaiselta että on: sekä soitettava hitaasti+tarkasti, että erikseen liian nopeasti muutamat treenit, sitten taukoa. Pelkällä päivästä toiseen jauhamisella ei mene kuin motivaatio ja paikat kipeydy kaupan päälle.

Hei - nettikitaristithan juuri sanovat tämän olevan ns. peruskauraa kelle vaan kuukauden soittaneelle :p
 

Päivitys omasta treenitilanteesta, oma haasteeni itselleni on ollut kehittää oikean käden pikkaus Master of Puppetsin vaatimalle nopeudelle, pelkkiä downstrokeja käyttettäessä.


Yllä (212bpm) tilanne juuri nyt, viime aikoina on saavutettu sentään 210...220bmp temmoilla mukana pysyminen, mutta virheitä sattuu liian usein. Kehitystä kuitenkin, koska ennen joulua olin jumahtanut 190bmp kulmille. Treenaus jatkuu, kunnes tämä soljuu ns. tuosta vain!


Mun mielestä ei tää nyt hassumman kuulosta ja kutakuinkin rytmissä pysyy, pientä heilahtelua. Itse nopeuteen niin vaikka nuotteja jää välistä niin kuulostaa mun korvaan, että tarkotuksella jätetty kun on turhan nopea vielä omille taidoille? Mut pikkuhiljaa! En mäkää Master Of Puppetsin riffiä edelleenkää cleanina pysty soittaa paitsi oikeasti hyvänä päivänä :D Hiton nopea ralli downpikkaa.

Mut siis jos pääsääntösesti reenaat hitaammalla ja tää oli enemmänkin puskemista ja kokeilua, anna mennä vaan!
 
Hitaammin sen saa menemään puhtaasti (n.195bpm), tässä 212bpm tasossa on turhan kiire ja pleku ei osu hyvin jokaiseen nuottiin, myönnän. Homma on ihan oma haasteeni, mitä treenailen muun ohessa - ei tosiaan ole ainut asia :).
Nopeuden kehittäminen pikkaukseen on osoittautunut minulle haasteelliseksi (kontrollin pysyessä toki mukana), vaikuttaa sellaiselta että on: sekä soitettava hitaasti+tarkasti, että erikseen liian nopeasti muutamat treenit, sitten taukoa. Pelkällä päivästä toiseen jauhamisella ei mene kuin motivaatio ja paikat kipeydy kaupan päälle.

Hei - nettikitaristithan juuri sanovat tämän olevan ns. peruskauraa kelle vaan kuukauden soittaneelle :p
Propsit siitä että viitsit laittaa rehellisen kehityskuvan muuten tänne koko kansan kritisoitavaksi :thumbsup: Ei se niin helppoo ole kun internetin pojat sanoo ladattuaan tahti kerrallaan jostain pätkistä parsitun vedon juutubeen
 
Mun mielestä ei tää nyt hassumman kuulosta ja kutakuinkin rytmissä pysyy, pientä heilahtelua. Itse nopeuteen niin vaikka nuotteja jää välistä niin kuulostaa mun korvaan, että tarkotuksella jätetty kun on turhan nopea vielä omille taidoille? Mut pikkuhiljaa! En mäkää Master Of Puppetsin riffiä edelleenkää cleanina pysty soittaa paitsi oikeasti hyvänä päivänä :D Hiton nopea ralli downpikkaa.

Mut siis jos pääsääntösesti reenaat hitaammalla ja tää oli enemmänkin puskemista ja kokeilua, anna mennä vaan!
Kiitos kannustuksesta! Ei, tuossa ei ole tarkoituksella jätetty nuotteja välistä, jokaista on yritetty! 🙃 Erityisen tuskaista on riffin puoliskon lopussa olevat kaksoisnuotit, siinä loppuu usein vauhti kesken. Sekä kahden sliden välissä oleva vapaa e. Tää ottaa aikansa, koska vielä rentoutan paikat heti, kun huomaan puskevani voimalla. Ei paikat kestä, jos jännittämällä jauhaa menemään.
 
Kiitos kannustuksesta! Ei, tuossa ei ole tarkoituksella jätetty nuotteja välistä, jokaista on yritetty! 🙃 Erityisen tuskaista on riffin puoliskon lopussa olevat kaksoisnuotit, siinä loppuu usein vauhti kesken. Sekä kahden sliden välissä oleva vapaa e. Tää ottaa aikansa, kun koska vielä muistan rentouttaa paikat heti, kun huomaan puskevani voimalla. Ei paikat kestä, jos jännittämällä jauhaa menemään.

Okei. Sen verran hidastaisin, ettei jäis nuottei välistä, vaikka muuten ei osuis aina kohdalleen.
 
Propsit siitä että viitsit laittaa rehellisen kehityskuvan muuten tänne koko kansan kritisoitavaksi :thumbsup: Ei se niin helppoo ole kun internetin pojat sanoo ladattuaan tahti kerrallaan jostain pätkistä parsitun vedon juutubeen
Vähän sama mitä bänditouhuissa laulaessani - tärkeintä on häpeämättömyys omasta suorituksesta.
 
Kokeiles tota MoP riffiä treenaa sillee, että otat sieltä tosi lyhyen pätkän mitä hakkaat toistoilla niin pienellä temmolla kuin se menee cleanina perille, sitten nostat tempoa pikkuhiljaa ja goal olisi saada se osuus soitettuna pikkuse nopeammin kuin orkkis. Tällä saat totuteltua pala palaselta kättä tuohon riffiin. Neuvo ei ole omasta takaa vaan jos tsiigaat esim. Karri Hänninen youtubee, niin hän neuvoi mulle tämän keinon :) Vaatii kärsivällisyyttä.. En ole itse tätä toteuttanut kuin oikeasti ongelmakohdissa mitä nykycovereissa tullut vastaan. Inspis loppuu aika äkkiä jos rupeisin esim jotai Children Of Bodomia soittelee ja niitä tiluliluja. Toki näihnkin joskus on lähdettävä pala palaselta.
 
Toi on tärkeätä että oppii soittamaan oikein, mutta kaahaus tuntuu olevan ainoa tapa kehittää perusmotoriikkaa nopeammalle tasolle, kuin mitä se nyt on.
Kaahaus on ok kun ymmärtää, että nyt hiotaan nopeutta eikä osumatarkkuutta ja puhtautta. Tavallaan mitä opettaa aivoille ja mitä ei :D Antaa mennä vaan!
 
Tota, kyllä tuota on treenattu ihan alkuun puolikas riffi kerrallaan muistiin, sitten alkaen n. 140bpm tasosta rytmin kanssa,, sitä hissuksiin nostaen. Seinä nousi eteen noin 180-195bpm kohdilla, kun oikea käsi ei vaan liikkunut riittävän nopeasti. Yleisesti olen samaa mieltä kanssasi, että treenataan hitaasti ja oikein, kunnes sujuu (tainnut siitä kirjoittaakin tänne aiemmin). Hitaamman matskun kanssa on perusnopeus riittänyt, kunhan vain rauhassa opettelee nuotit.

Tässä tuntui tulevan omat fyysiset rajoitteet vastaan (olen yli 50v), joten oli aika kokeilla lisäksi muita metodeja rajojeni venyttämiseksi. Se on selvää, että matkaa on vielä jäljellä reilusti!
 
Eipä ole mikään uusi neuvo se että hitaasti ja toistolla kohtia, mitkä ovat vaikeita.

@Markqq Mieluusti myös jättäisin tuollaiset "neuvot" huomioimatta, että tähdätään nopeuteen välittämättä tarkkuudesta ja puhtaudesta. Mitäs siinä oppii? Nopeutta ilman tarkkuutta ja puhtautta? Ihan perussettiä, että se mihin panostaa, se lisääntyy. Oli aihe mikä tahansa.

Oli mullakin joskus joku vaihe, että piti soittaa/yrittää täysin samoin kun jotkut muut. Heitin sen ajatuksen sitten romukoppaan kun ei taidot riittäneet eikä kiinnostanut. Kaiken lisäksi Puppets on jotenkin sika tylsä biisikin soitella. Mutta tosiaan jos sitä soitella pitää, niiin esim se "hämähäkkiriffi" soitan Ihan DDU tavalla. Jaksaa soittaa vaikka kuinka pitkään noin ihan hyvällä tempolla. Onko oikein? Ei. Kiinnostaako ketään? Ei :D Joku oli esim. mun Technical Difficultiesista pöyristynyt kun aloitin alaspäin pickauksella sen pää "riffin". Eihän Gilbert niin tee, mutta hittoako väliä. Pääasia että menee.

Paluu maan pinnalle: Hetfield oli ihan helvetin kova tikkaaja parhaimpina aikoinaan. Ei siis pidä masentua jos ei sen kuukauden soittelun jälkeen mene. Ei välttis vuoden tai viidenkään jälkeen. Mullakaan ei mene downstrokeilla, vaikka pitkään soittanut. Ei edes hyvänä päivänä.

@Mehtikkö Mä oon myös samaa mieltä, että ei tuo nyt kauhean hyvältä kuulostanut kun heittelee miten sattuu. Jos biisin nimeä ei olisi mainittu, niin oisi mennyt hetki että tietää mikä on kyseessä. Järkyttävä soundi ei auta asiassa olleskaan. Mieluummin tosiaan soittelet tuota jollain 150-160 tempolla ja keskittyy siihen että oikeat nuotit tulee oikeaan aikaan. Myös Palm Mute vähän paremmin haltuun ja sekin helpompaa hitaammin. Pyrkii siihen että jokainen dempattu sävel kuulostaa tiukalta, kuin potku munille.
 
Kiitos kaikille tilannepäivitystä kommentoineille - toivoin kritiikkivä ja sitä sain! Kuten sanoinkin, downstroke MoP on haaste itselleni, tavoitteena ei ole soittaa MoP järkevillä keinoilla, vaan nimenomaan koettaa mahdotonta.

Harjoittelu jatkuu, muun ohessa.
 
Kiitos kaikille tilannepäivitystä kommentoineille - toivoin kritiikkivä ja sitä sain! Kuten sanoinkin, downstroke MoP on haaste itselleni, tavoitteena ei ole soittaa MoP järkevillä keinoilla, vaan nimenomaan koettaa mahdotonta.

Harjoittelu jatkuu, muun ohessa.

Ei se mahdoton ole kun on tehty monta kertaa. Hiton vaikea vain.

Mun mielestä MoP on jopa ihan helvetin tylsä biisi (soittaa). Samaa jynkytystä alusta loppuun. Metallican kataloogista löytyy mun mieleen paljonkin mielenkiintoisempia biisejä, jotka todella haastavia myös. Esim Blackened, Dyers Eve ja Damage Inc.

Joillekin se vain on helkkarin tärkeä juttu saada soitettua juuri niin kuin "pitää". Mä pyrin itse omissa soitoissa soittamaan niin että menee ja on kivaa. Vähän sama kuin tuskailee joidenkin vaijerin paksuisten kielten kanssa koska isot pojat sanoi, että semmoiset pitää olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 962
Viestejä
4 764 820
Jäsenet
77 564
Uusin jäsen
Müller74

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom