Kitaran soittaminen

^ Joo, tosiaan ei ole järkeä treenaa nopeutta samalla jos kaikki muu menee persiilleen ympärillä. Tekee kädelle erikseen stamina treenejä mitkä ei itsessään liity puhtauteen tai tarkkuuteen. Vähä halusin selkeyttää tätä. Mutta hyvät pointsit kyllä!

Lissää Suomirölliä. Tällä bändillä on mukavasti paljo biisejä missä haastavia riffejä. Ja näitä onkin kiva coveeraa ihan siksi, ettei tarvi sooloa opetella :D

Vieläkin mua häiritsee tuo sun pickaus käsi. Silloin kun soittelet jotain hitaampaa tai sooloa, niin liike tulee ranteesta. Sitten kun lähtee nopeampaa jyystöä, niin se liike tulee koko kyynärvarresta ja ranne on niinkuin paikallaan. Muutenkin se ote näyttää (huom. näyttää) tosi jäykältä, kun muut sormet tuommoisessa puristavassa asennossa.

Vertaa siis omaa soittokättäsi vaikka tähän Kerry Kinkku käteen.

Tai tässä joku Dimmu pätkä jonkun vetämänä

Vieläkin mua häiritsee tuo sun pickaus käsi. Silloin kun soittelet jotain hitaampaa tai sooloa, niin liike tulee ranteesta. Sitten kun lähtee nopeampaa jyystöä, niin se liike tulee koko kyynärvarresta ja ranne on niinkuin paikallaan. Muutenkin se ote näyttää (huom. näyttää) tosi jäykältä, kun muut sormet tuommoisessa puristavassa asennossa.

Vertaa siis omaa soittokättäsi vaikka tähän Kerry Kinkku käteen.

Tai tässä joku Dimmu pätkä jonkun vetämänä

Hmm. Pittääkin kiinnittää huomioo tohon nyt kun soittelen lisää, enemmän rannetta peliin nopeammalla jyystöllä. Tuo liika kyynärvarren käyttö voi olla myös hidastava tekijä tulevaisuutta ajatellen. Mutta tuohon "kämmen nyrkissä" tyyli tulee luonnostaan ja se touch on kyllä kevyt eli en purista sormiani. Oon kokeillut soittaa sormet auki, mut se on tosi luonnoton.

Hmm. Pittääkin kiinnittää huomioo tohon nyt kun soittelen lisää, enemmän rannetta peliin nopeammalla jyystöllä. Tuo liika kyynärvarren käyttö voi olla myös hidastava tekijä tulevaisuutta ajatellen. Mutta tuohon "kämmen nyrkissä" tyyli tulee luonnostaan ja se touch on kyllä kevyt eli en purista sormiani. Oon kokeillut soittaa sormet auki, mut se on tosi luonnoton.

Tuommoista tasaista vääntöä kun soittaa, niin helposti toi koko kyynärvarren liike varmaan tulee. Sitten kun on jotain laukkakomppia tai jotain jänskempää rytmittelyä, niin siihen ei moista liikettä kyllä suosittelisi vaan että tulee sieltä ranteesta se liike.

Ja juu, siksi laitoinkin että "näyttää". Varsinkin se kyynärvarresta liike + sormet tuollai miten on, niin näyttää jäykältä.

Mua nyt näissä asioissa viimeiseksi kannattaa kuunnella kuitenkin :D

Mitenkäs te muuten, jotka soitteluvideoita teette, niin miten teette niitä?

Itse näitä Iron Maideneita varsinkin nyt kun teen yhden tai kaksi viikkoon, niin työjärjestys on about tällainen:

1) Haen jonkun sopivan Guitar Pro fileen netistä. Yleensä nää on ihan vituiksi varsinkin rumpujen osalta. Teen korjaukset kitaroihin. Haen YouTubesta irroitetun rumpuraidan (tai sitten koko biisin) ja laitan sen Guitar Prohon ja kirjoittelen sen perusteella rummut. Monesti lisään vähän omaa kaikkea. Myös synaa vähän sommittelen.

2) Vien rummut ja basson DAWiin. Nauhoittelen periaatteessa kaiken ja soittelen synaa ym. Tää on se biisin treenausvaihe siis.

3) Sitten kun tuntuu siltä että alkaa olla valmis purkitettavaksi, laitan soolot mutelle kuten myös kaikki lead jutut mitä aioin soittaa nauhoitusvaiheessa.

4) Videonauhoitus pyörimään ja soittelen niin monta kertaa että menää alusta loppuun yhdeltä istumalta. Helposti 5 minuutin biisi voi vieä tunnin, kun tekee jotain typeriä virheitä ja sitten taas alusta.

5) Kun on tyytyväinen ottoon, niin yleensä otan sitten toisen rytmikitaran pois (tai sitten jätän esinauhoitetut laitoihin ja uuden nauhoituksen heitän keskelle, riippuen vähän).

6) Saksin leadit ja muut jutut omille raidoilleen ja omille soundeilleen.

7) Hienosäätöä, paketti ulos ja videosoftassa synkkaan audion ja videon kohdalleen.

8) Sitten unohdetaan ja seuraava biisi.

Toi laukkakompin treenaaminen varmaan itse asiassa hyvin havainnollistaa sitä, miten sen ranteen olisi hyvä pysyä rentona. Se on vähän kuin rentona kerran ravistaisit koko käden ikään kuin häätääksesi vaikka ötökän kämmenselästä. Samanlainen rentous ilman yhtään jännittämistä. Ettei tule laukatessa ja sitten myöhemmin tremolossa semmoinen tunne, että kohta on joku jännetuppi tulehtunut. Totta kai sitten kun toi rentous on hallussa ja sillä pitkään menty, niin fiiliksen ottaessa vallan voi sinne ranteeseen vähän sitä jännitettä tulla, mutta lähtökohta on kuitenkin rento.

Samahan se on jos katsoo nopeudellaan häikäiseviä rumpaleita, niin usein näyttää suhteessa siihen biisiin melkein siltä kuin rumpali vaan kevyesti hipelöisi niitä patojansa.

Näitä esimerkkejä toki on satoja ja kyllähän tälläkin kaverilla ilme ehtii hetken tuskastua, mutta muuten tässäkin paahdetaan ikään kuin täysiä vaikka ranteet näyttää ennemmin siltä, että niillä voisi kannatella teekuppia. Sitten jos touhu viedään absurdeihin mittoihin, niin joillain harvoilla se rentous ja häsläämisen minimointi näyttää tältä:

Mitenkäs te muuten, jotka soitteluvideoita teette, niin miten teette niitä?

Itse näitä Iron Maideneita varsinkin nyt kun teen yhden tai kaksi viikkoon, niin työjärjestys on about tällainen:

1) Haen jonkun sopivan Guitar Pro fileen netistä. Yleensä nää on ihan vituiksi varsinkin rumpujen osalta. Teen korjaukset kitaroihin. Haen YouTubesta irroitetun rumpuraidan (tai sitten koko biisin) ja laitan sen Guitar Prohon ja kirjoittelen sen perusteella rummut. Monesti lisään vähän omaa kaikkea. Myös synaa vähän sommittelen.

2) Vien rummut ja basson DAWiin. Nauhoittelen periaatteessa kaiken ja soittelen synaa ym. Tää on se biisin treenausvaihe siis.

3) Sitten kun tuntuu siltä että alkaa olla valmis purkitettavaksi, laitan soolot mutelle kuten myös kaikki lead jutut mitä aioin soittaa nauhoitusvaiheessa.

4) Videonauhoitus pyörimään ja soittelen niin monta kertaa että menää alusta loppuun yhdeltä istumalta. Helposti 5 minuutin biisi voi vieä tunnin, kun tekee jotain typeriä virheitä ja sitten taas alusta.

5) Kun on tyytyväinen ottoon, niin yleensä otan sitten toisen rytmikitaran pois (tai sitten jätän esinauhoitetut laitoihin ja uuden nauhoituksen heitän keskelle, riippuen vähän).

6) Saksin leadit ja muut jutut omille raidoilleen ja omille soundeilleen.

7) Hienosäätöä, paketti ulos ja videosoftassa synkkaan audion ja videon kohdalleen.

8) Sitten unohdetaan ja seuraava biisi.

1. Haen Guitar Pro -tiedoston netistä. Jos biisiä ei löydy netistä ja on palava hinku treenata se, Songsterrin AI-työkalu tekee hyvät pohjat (yleensä nämä ovat paljon enemmän päin **ttua kuin valmiiksi työstetyt netistä löytyvät. Tavoite myös lähitulevaisuudessa luoda täysin itsekin näitä). Importtaan orkkisbiisin alle ja sitten vaan korjailemaan/muokkaamaan kitaroita. Joskus joutuu soveltamaan ja tekemään omia päätelmiä, vaikka eroaisi orkkiksesta. En sinällään ota stressiä näistä, jos se nyt kutakuinkin kuulostaa oikealta. Tottakai oikeista nuoteista painettuna. Tämän jo kuulee korvalla, jos menee metsään.

2. Treenailen biisiä alkuun orkkisbiisin (kitarat mukana) kanssa, niin kuulen tosi nopeasti, jos mennään metsään jo pelkästään tablatuureissa.

3. "Jatkotreenit" niin, että Moises-työkalulla kitarat pois ja homma jatkuu vielä entisestään. Tämä on muuten se piste, kun yleensä huomaa sitten ne kohdat, missä on vetänyt persiilleen. Orkkiskitarat sen verran mölyävät taustalla, että omat virheet jäävät helposti peittoon. Moises-työkalulla jätän yleensä kitarat hiljaiselle, jotta erottelu ei menisi ihan vinksalleen. Jos kaikki muut instrumentit ovat 100, niin kitarat ovat siinä 10.

3.5. Tulevaisuutta ajatellen pitäisi kyllä opetella tekemään/soittelemaan myös ihan noista rumpu- ja bassoraidoista, kuten sinä teet noita covereita. Pystyyhän sitä jo nyt, mutta jos joutuu paljon korjailemaan bassoa tai rumpuja, on siinä lisätyötä – toki varmasti ihan opettelun arvoista.

4. Nauhoitus-/kuvausvaihe, kun biisi on opeteltu. Kamera eteen ja Reaperissa nauhoitus päälle. Kuvaan ja nauhoitan rytmit ja liidit erikseen eri kuvakulmasta (2-4 kuvakulmaa). Loput raidat pelkästään nauhotan. @Ad_Astra nauhoituksista poiketen en laita koko vetoa uusiksi, jos tulee virhe, vaan korjaan sen jälkikäteen. Biisi on kuitenkin alun perin treenattu kunnolla, eli ei siitä jää kiinni. Mulla vaan rupesi käpy palamaan, jos vedän 5 min muuten täydellisesti, mutta sinne sitten eksyy yksi tai kaksi "dealbreaker"-virhettä. En jaksanut enää höylätä noita uusiksi :D Mutta kyllä mä noita vetelen uudelleen, jos tulee sellaisia virheitä, jotka eivät enää omiin standardeihin istu. Yksi veto siis voi hyvinkin viedä puolisen tuntia. Biisi soi siis Guitar Pro -tiedostossa taustalla. Joskus lunttaan tablatuureja lennosta, mutta tavoite on kuitenkin opetella ulkoa.

5. Riippuen biisistä: 4 rytmivetoa ja 1–2 liidivetoa. Joitain fillereitä vielä, jos niitä löytyy.

6. Reaperissa miksaus/räpellys/muokkaukset/lisäykset.

7. Adobe Premiere Prohon videot ja Reaperin ulostulo. Kaikki yhteen ja video ulos.

8. Video YouTubeen.

9. Repeat.

Riffivideot olen tehnyt niin, että Guitar Prosta vaihdan lennosta seuraavaan, ja tauko tulee välissä. Nyt kuitenkin tulevaisuudessa on tarkoitus tehdä niin, että Reaperissa tulee pätkät putkeen, eli kaikki yhteen vetoon. Vaatii kyllä enemmän treenaamista, ja virhemarginaalikin nousee.

Jos ootte katsoneet mun uusimpia covereita, niin toi kuvanvaihtelu eri kuvakulmista ei johdu siitä, että tekisin virheen, vaan siitä, että se kuva on elävämpi ja katsojat pysyisivät kiinnostuneempina. En tiedä, onko tällä mitään merkitystä, mutta ainakin data on näyttänyt, että tuon tyyppinen video menestyy keskimääräistä paremmin. Toki jos siellä on joku pieni virhe seassa, niin toinen videopätkä jyrää semmoiset osuudet. Ne ovat kuitenkin hyvin vähäisiä siihen verrattuna, kuinka usein kuvakulmat vaihtuvat.

Viimeksi muokattu:
Tuommoista tasaista vääntöä kun soittaa, niin helposti toi koko kyynärvarren liike varmaan tulee. Sitten kun on jotain laukkakomppia tai jotain jänskempää rytmittelyä, niin siihen ei moista liikettä kyllä suosittelisi vaan että tulee sieltä ranteesta se liike.

Ja juu, siksi laitoinkin että "näyttää". Varsinkin se kyynärvarresta liike + sormet tuollai miten on, niin näyttää jäykältä.

Mua nyt näissä asioissa viimeiseksi kannattaa kuunnella kuitenkin :D

Juu toki hyvä että noihin puututaan. Eipä tässä kolmen vuoden höyläämisen jälkeen voi sanoa itseäni valmiiksi vaan soitto ja tekniikka muovautuvat edelleen eteenpäin varmasti vielä pitkän aikaa. Pääsääntösesti kuitenkin tavoite opetella asiat niin, ettei tarvii vetää rollbackia asioissa :)

Sooloissa ei ainakaan mikään kiire mulla :D

Toi laukkakompin treenaaminen varmaan itse asiassa hyvin havainnollistaa sitä, miten sen ranteen olisi hyvä pysyä rentona. Se on vähän kuin rentona kerran ravistaisit koko käden ikään kuin häätääksesi vaikka ötökän kämmenselästä. Samanlainen rentous ilman yhtään jännittämistä. Ettei tule laukatessa ja sitten myöhemmin tremolossa semmoinen tunne, että kohta on joku jännetuppi tulehtunut. Totta kai sitten kun toi rentous on hallussa ja sillä pitkään menty, niin fiiliksen ottaessa vallan voi sinne ranteeseen vähän sitä jännitettä tulla, mutta lähtökohta on kuitenkin rento.

Samahan se on jos katsoo nopeudellaan häikäiseviä rumpaleita, niin usein näyttää suhteessa siihen biisiin melkein siltä kuin rumpali vaan kevyesti hipelöisi niitä patojansa.

Näitä esimerkkejä toki on satoja ja kyllähän tälläkin kaverilla ilme ehtii hetken tuskastua, mutta muuten tässäkin paahdetaan ikään kuin täysiä vaikka ranteet näyttää ennemmin siltä, että niillä voisi kannatella teekuppia. Sitten jos touhu viedään absurdeihin mittoihin, niin joillain harvoilla se rentous ja häsläämisen minimointi näyttää tältä:

No sinähän puit tarkoittamani asiat hieman järjellisempään muotoon. Nimenomaan näitä juttuja tarkoitin.

Vähän sama juttu kun pieni lapsi joka värittää, niin hän saa liidun kouraan niin alkaa se koko käden liike kyynärpäätä myötä ja painetaan kunnolla että tulee kunnon jälki. Sitten hiljalleen se lapsi oppii ottamaan sen hennoman otteen ja käyttää rannetta pieniin liikkeisiin.

4. Nauhoitus-/kuvausvaihe, kun biisi on opeteltu. Kamera eteen ja Reaperissa nauhoitus päälle. Kuvaan ja nauhoitan rytmit ja liidit erikseen eri kuvakulmasta (2-4 kuvakulmaa). Loput raidat pelkästään nauhotan. @Ad_Astra nauhoituksista poiketen en laita koko vetoa uusiksi, jos tulee virhe, vaan korjaan sen jälkikäteen. Biisi on kuitenkin alun perin treenattu kunnolla, eli ei siitä jää kiinni. Mulla vaan rupesi käpy palamaan, jos vedän 5 min muuten täydellisesti, mutta sinne sitten eksyy yksi tai kaksi "dealbreaker"-virhettä. En jaksanut enää höylätä noita uusiksi :D Mutta kyllä mä noita vetelen uudelleen, jos tulee sellaisia virheitä, jotka eivät enää omiin standardeihin istu. Yksi veto siis voi hyvinkin viedä puolisen tuntia. Biisi soi siis Guitar Pro -tiedostossa taustalla. Joskus lunttaan tablatuureja lennosta, mutta tavoite on kuitenkin opetella ulkoa.

No itse ajattelen siinä soittaessa mokan jälkeen että onko ns. hyvälaatuinen virhe vai semmoinen mikä vaatii stopin. Jos kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä. Mitä näitä nyt tehnyt, niin yleensä riittää kerran että pääsee alusta loppuun. Joskus otan varuiksi uuden vedon jos sattuisi menemään paremmin. Mulla vain todella paha tapa soittaa mitä sattuu, mistä sattuu hetken mielijohteesta, kun ei hermot kestä soittaa samaa koko ajan. Monesti näissä sitten tapahtuu ne vaaranpaikat. Jos on vaikka kohta missä tietyt vitossoinnut, niin otan niitä eri oktaaveista tai kolmisointuna jostian muualta, tai heittää jonkun pinchin johonkin väliin tai joku vinkaisu kammen kanssa tms tms.

Välillä tosin vain keskittyminen herpaantuu nin että soittaessa katselee jotain ulkona aidalla istuvaa lintua ja sitten huomaakin että piti soittaa ihan jotain muuta. Joskus mietin itsekin jotain "lunttia" mutta jotenkin soittaminen on kivempaa kun sitä tekee korvilla silmien sijaan.

Mulla ei myöskään jaksaminen riitä siihen videoiden saksimiseen. Elämä paljon helpompaa kun on yksi video ja yksi audioraita, niin pääsee sitten seuraavaan.

Ehkä se on vain oma luonne semmoinen, etten halua katsoa itsestäni soittovideota mistä tietää ettei ole yhdeltä istumalta mennyt.

PS: Ja jotta poikkeus vahvistaisi säännön, niin yhden about 8 minuuttisen biisin tuossa kun nauhoitteli, niin ihan lopussa tapahtui täydellinen aivopieru. Meni muuten hyvin, niin päätin että olkoot. ja vetäsin sen kohdan erillisenä.

Ei se kämmen nyrkissä tyyli sinänsä ole ongelma tai että parempi olisi soittaa sormet auki (vaikkapa Bernth ja Ben Eller varmaan sanoisivat juuri päinvastaista). Mutta kätesi videoissa tosiaan näyttää jäykältä. Jos katsot tubesta vaikkapa edellämainittujen soittoa ja vertaat miltä se näyttää, niin varmaan huomaat. Itse en usko, että se itsessään ratkaisisi mitään, vaikka pakottautuisit pitämään ne sormet auki. Kannattaa pitää mahdollisuutena, että kehossa on valtava määrä jännitystä, johon on vain niin tottunut, ettei sitä huomaa ja tehdä jatkuvaa aktiivista työtä rentoutumista kohti. Eli jatkuvasti keskittyä "lähettämään rentoutumisen aaltoja" jokaiseen pienimpäänkin kehon sopukkaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 979
Jäsenet
77 565
Uusin jäsen
kallitus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom