Kitaran soittaminen

Kiitos vinkistä. Toista mikkiä joudunki jo säätää vähä alemmas mut tuota en tajunnutkaan, että toiselta puolelta alemmas.

E: Johan tuo ylimääränen rähinä helpotti ku alensi mikkiä toiselta puolelta. Fiksu kävis säätää ton kitaran sepällä :D

Kyllä noita säätämisiä vain kannattaa itse opetella. Eipä ne vaikeustasoltaan ole sen kummempaa kuin kielten vaihto ja virittäminen. Tuskin siitäkään kellekään kukaan maksaa.
 
Ostin tän pois Muusikoiden.netistä kuleksimasta

IMG_0259.jpeg


Ja pakollinen perhepotretti

IMG_0262.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Sooloa treenailin on/off iha älyttömän kautan :D Coveri muuten meni iha kivasti.

 
Viimeksi muokattu:
Ostin tän pois Muusikoiden.netistä kuleksimasta
IMG_0259.jpeg

Laitetaanpa mietteitä nyt yhden päivän perusteella.

Pitkään siis ollut mietinnässä kiinteätallainen kitara, mutta sopivia ei ole tullut vastaan. Ajattelinpa siis että tämmöinenhän voisi olla hyvä ajamaan kiinteätallaisen virkaa. Siis nopeasti vetäisee droppiin ja muutenkin kaikkea ilman floikkaa. Tallan pitäisi olla ihan pätevä ja vireen hyvin pitävä, mutta enpä ole jaksanut lykätä kampea kiinni. Ulkomaan foorumeilla tuota tallaa tunnutaan kehuvan oikeinkin paljon. Ei ollut Ibanezin oma ratkaisu vaan maksoivat patentista. Sitten alkoivat säästämään ja lopettivat tuon tallan käytön.

Mikithän tuossa vaihdettu, eli DiMarziota sekä Duncan.

Soittelin varmaan vartin verran kun ekaksi annoin olla huoneenlämmössä pari tuntia kun oli kylmä ajoreissujen jälkeen. Kaula helkkarin miellyttävä ja nauhat hyvät. Kaulassa lakkakerros, mistä en pidä. Seuraava vaihe oli kielet irti, kaula irti. Hioin kaulan takaa mataksi 1000 paperilla, hinkkasin otelaudan ja nauhat teräsvillalla, kitara kasaan ja soittelemaan. Oisko ollut yhteensä 30min projekti. Virittimissä jänskä toiminta, eli virittimen takaa semmoinen pyöritysmekanismi, jolla kieli lukittuu paikalleen viritystapin sisään. Sitten kun viritintä lähtee kiertämään niin se katkaisee ylimääräisen pois.

Kokonaisuudessaan oikein mainio kitara. Pari pikku kolhua siellä täällä mutta eipä haittaa. Kansi aika 9,5/10 kuitenkin.

Aiemmin en muista S sarjalaisilla soitelleeni. Tuli siis ehkä hieman yllärinä kuinka ohkainen runko, joka muuten mahonkia. Vähän kuin Satriani mallin ja RG:n välimuoto. Eli kooltaan Satriani mallia mutta ilman pyöristyksiä, eli RG:n terävähköt reunat.

Oisi tuo mikkien vaihtaja voinut heittää kaikki pinkeiksi :D
 
Kyllä noita säätämisiä vain kannattaa itse opetella. Eipä ne vaikeustasoltaan ole sen kummempaa kuin kielten vaihto ja virittäminen. Tuskin siitäkään kellekään kukaan maksaa.

Ja siis joo iha hyvät pointit. Nyt kun tuon kitaran kielet sain säädettyä ja mikrofonikin tuntuu olevan "ok" korkeudella niin eipä tuo juurikaa sen huonommin soi. Kaveri anto vinkiksi, että viritä kieli aina oikeaan vireeseen säädön jälkeen, ja säätö itsessään aina joko 90 tai 180 astetta, kieli kerrallaan. Sitten väliajoin (tai kun on kielet saanu halutulle korkeudelle) testaa, ettei tuu mitään ylimääräsiä ääniä ja kielet soi normaalisti mm. bendaamalla ja käymällä nauhoja läpi. Toki sit voi hifistellä näidenkin kanssa mut sellainen perussäätö toimii tässäkin noobin toimesta :)

- kielten vaihdot
- kaulan säätö
- kielten korkeuden säätö
- mikrofonien säätö

Ainut asia mistä en ole saanut jostai syystä vielä tolkkua on intonaation säätö. Eikös sitä säädetä niin, että kun alin kieli on E-vireessä, se pitäs viritysmittarilla olla täysin samassa vireessä kuin soitetaan vapaata kieltä VS painetaan ja soitetaan 12. nauhaväliltä?
 
Ja siis joo iha hyvät pointit. Nyt kun tuon kitaran kielet sain säädettyä ja mikrofonikin tuntuu olevan "ok" korkeudella niin eipä tuo juurikaa sen huonommin soi. Kaveri anto vinkiksi, että viritä kieli aina oikeaan vireeseen säädön jälkeen, ja säätö itsessään aina joko 90 tai 180 astetta, kieli kerrallaan. Sitten väliajoin (tai kun on kielet saanu halutulle korkeudelle) testaa, ettei tuu mitään ylimääräsiä ääniä ja kielet soi normaalisti mm. bendaamalla ja käymällä nauhoja läpi. Toki sit voi hifistellä näidenkin kanssa mut sellainen perussäätö toimii tässäkin noobin toimesta :)

- kielten vaihdot
- kaulan säätö
- kielten korkeuden säätö
- mikrofonien säätö

Ainut asia mistä en ole saanut jostai syystä vielä tolkkua on intonaation säätö. Eikös sitä säädetä niin, että kun alin kieli on E-vireessä, se pitäs viritysmittarilla olla täysin samassa vireessä kuin soitetaan vapaata kieltä VS painetaan ja soitetaan 12. nauhaväliltä?

Joo, siis kiinteätallaisella kitaralla säätöjen teko on helkkarin nopea toimenpide jos kitara muuten kunnossa, eli kaula ei ole täysi propelli ja nauhat törröttele minne sattuu. Mulla aina tehdessä kitara on sylissä ties missä asennossa aina. Kiinteillä talloilla ei nyt mitään muille kielille edes tapahdu vrt kelluvat tallat. Kunnon venytykset vain kielille niin jos on muuten soittokuntoinen niin se on siinä. Ja periaatteessa kerran kun saa kuntoon, niin ei tartte enää välittää. Paitsi jos vaihtelee vireitä taikka kielten paksuuksia.

Intonaation säätö on suht helppo homma kun vain sisäistää sen että täydellistä ei saa. "FFF" on hyvä muistisääntö, eli Fret Flat Forward. Jos siis 12. nauhavälin sävel on alempi kuin huiluääni, niin tallapalaa eteenpäin (lapaa päin). Sitten kannattaa tsekata myös 19. nauhaväli. Ja loppujen lopuksi ratkaisuna kompromissi. Näitä nyt on useita koulukuntia. Jotkut myös suosii lyhimmän mahdollisen skaalan taktiikkaa. Eli sävel vaikka korkean e kielen 10. nauhalta ja 22. nauhalta. (tai 12. ja 24.). Oktaavi eroa, mutta sillä ei merkitystä.

Itse kun intonaatiota säätelen, niin tsekkaan 12. nauhan huiluäänen, 19. nauhan. ja sitten vertaan huiluääniä eri kielten välill. Esim. g kielen 5. nauhan huiluääni korkean e kielen 15. nauhan sävel ja b kielen 20. nauhan sävel. Sitten myös oktaavit joka toisen kielen kohdalta.

Täydellistä ei saa, eikä tarttekaan. Liian täydellinen tuo sitä robotiikkaa ja keinotekoista. Varsinkin orkkasävellyksissä sen huomaa. Kuuntele jotain oikean sinfoniaorkesterin nauhoitetta vs joku samplekirjastoilla tehty leffamusa. Pienet intonaatioheitot tekevät musiikin. Samasta syystä se vibrato ja 1/4 tai 3/4 bendit tuo hyvän mausteen, koska ne menevät vähän ohi.
 
Erityisesti akustisen kitaran soittajille linkkaan aika mielenkiintoisen videon virittämisestä. Akustinenhan varsin usein voi ylempää soida miten sattuu ja videon viritystapa voi helpottaa ihan mielettömästi tätä ongelmaa. Tästä sitten helpommin muistettava ja myös ehdottomasti kokeilun arvoinen tapa on virittää kaikki kielet kolmas nauhaväli painettuna. Kokeilkaapas ja kenties yllätytte.

 
Erityisesti akustisen kitaran soittajille linkkaan aika mielenkiintoisen videon virittämisestä. Akustinenhan varsin usein voi ylempää soida miten sattuu ja videon viritystapa voi helpottaa ihan mielettömästi tätä ongelmaa. Tästä sitten helpommin muistettava ja myös ehdottomasti kokeilun arvoinen tapa on virittää kaikki kielet kolmas nauhaväli painettuna. Kokeilkaapas ja kenties yllätytte.



Tuon samaisen videon heitin tänne pari vuota sitten. Miltei aina samalla tapaa virittänyt.

Oma virityskulku menee näin:
1. A jostain ja vireeseen.
2. A ja D kieli soimaan, korvalla D vireeseen.
3. D ja G kieli soimaan, korvalla G vireeseen.
4. D kieli ja B kielen 3. nauha soimaan, B kieli vireeseen
5. B ja ylä E soimaan, E vireeseen.
6. Matala E sekä A/D kielen 2. nauha sekä G kielen 4. nauha soimaan, matala E vireeseen.

Tsekkaukset parilla soinnulla ja se on siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään nyt tänne vielä, eli tosiaan se 100 % täydellinen vire on sama kuin että kaikki olisi täysin kvantisoitu gridiin.

Just tuossa tutkailin Slayerin rumpuja, kun rakentelen vähän samansuuntaisen kuuloista settiä Superior Drummerissa.
Kyllä se Lombardo kiihdyttelee ja laahaa jatkuvasti, mutta hyvällä tavalla. Basaritkin menee vähän miten sattuu. Eli ei ole
tasaista nakutusta.
 
Boss Katana Go tullut/tulee takaisin myyntiin revampattuna. Täytyy ostella ettei taas jää ilman jos käy samoin kuin viimeksi.
 
Tein tämmöisen videon, missä käsitellään plektran valitsemista, soitto-otetta ja tyyliä yms.Laittakee kommenttia mikäli on jotain puolesta taikka vastaan!

 
Tein tämmöisen videon, missä käsitellään plektran valitsemista, soitto-otetta ja tyyliä yms.Laittakee kommenttia mikäli on jotain puolesta taikka vastaan!


Tuli tota loppua vähän tarkemmin katsottua. Metallicassa keskari ja peukku pitää plekusta kiinni ja Ynkässä taas etusormi ja peukku. Miten menee, jos aloitat metallicalla ja jollakin nopealla soitolla siirryt sitten johonkin Ynkän tyyliseen soittoon ja siitä taas takas Metallica tyyliseen? Itsellä ehkä jotenkuten toimii pysyä kahdessa ohkaisimmassa kielessä tai kahdessa paksummassa, mutta jatkuva siirtyminen paksuilta ohkaisille ja taas takaisin kyllä rikkoo soiton totaalisesti.
 
Tuli tota loppua vähän tarkemmin katsottua. Metallicassa keskari ja peukku pitää plekusta kiinni ja Ynkässä taas etusormi ja peukku. Miten menee, jos aloitat metallicalla ja jollakin nopealla soitolla siirryt sitten johonkin Ynkän tyyliseen soittoon ja siitä taas takas Metallica tyyliseen? Itsellä ehkä jotenkuten toimii pysyä kahdessa ohkaisimmassa kielessä tai kahdessa paksummassa, mutta jatkuva siirtyminen paksuilta ohkaisille ja taas takaisin kyllä rikkoo soiton totaalisesti.

Mulla vaihdot sun muu tulee niin luonnostaan, että enpä huomaa yhtikäs mitään.

EDIT: En nyt parempaa löytänyt mutta tässä otteet plektrasta vaihtuu. Pitäisi toimia aikaleima mutta esim. 1:02 kohta.
 
Viimeksi muokattu:
Plekun käyttöneuvot on jotenki niin hauskoja ku miettii kuin ihmeellisiä tekniikkoja jengillä on, vertaa vaikka Marty Friedman, Steve Morse ja Tosin Abasi. Toki löytyy paremmat keinot kuin useimmilla mutta vaikka kuinka päin kettua on tekniikka niin tärkeintä on toki se mitä ulos saa tuotettua. Enkä siis tarkoita etteikö parempien tekniikoiden opettelu olisi arvokasta, varsinkin ihan alussa.
 
Plekun käyttöneuvot on jotenki niin hauskoja ku miettii kuin ihmeellisiä tekniikkoja jengillä on, vertaa vaikka Marty Friedman, Steve Morse ja Tosin Abasi. Toki löytyy paremmat keinot kuin useimmilla mutta vaikka kuinka päin kettua on tekniikka niin tärkeintä on toki se mitä ulos saa tuotettua. Enkä siis tarkoita etteikö parempien tekniikoiden opettelu olisi arvokasta, varsinkin ihan alussa.

Sitähän itsekin tuossa esille koitin tuoda. Eli kunhan on itselle luonnollinen tapa niin se on hyvä. Ei ole oikeaa tapaa olemassa. Tietyt jutut on tehokkaampia kuin otiset. Itselläkin outo tapa soittaa, enkä suosittele sitä kellekään. Mutta sitä suosin että olisi alusta asti se luonnollinen tapa ilman mitään väkisin väännettyä. Ei tää nyt sentään mitään viulun soittoa ole, jossa tulee olla se prikulleen sama ote kuin satoja vuosia takaperin.
 
Jos joku kaipaa rannetreeniä ja sooloilua niin tein tällaisen Creeping Deathista.

Tabulatuurit mukana.

Tempot: 195 BPM, 165 BPM, 175 BPM, 185 BPM sekä 210 BPM

Soolon tausta nauhoitettu joka versioon erikseen.

 
Mulla vaihdot sun muu tulee niin luonnostaan, että enpä huomaa yhtikäs mitään.

EDIT: En nyt parempaa löytänyt mutta tässä otteet plektrasta vaihtuu. Pitäisi toimia aikaleima mutta esim. 1:02 kohta.

Mielenkiintoisesti tuossa videossa välillä soitetaan paksuja kieliä keskari peukalo otteella ja sitten joskus taas sama soitto peukalo etusormi otteella. Sinänsä ei ihan sitä mitä hain takaa, kun tuo ote vaihtuu, niin samalla soitossa on myös tauko. Ehkä kotin tarkoittaa, mikä olisi se pleku ote, jos on jatkuvaa soittoa ilman taukoa paksuilta kieliltä ohkaisille ja takaisin tilutellen. Kummalla otteella sitten mennään vai onnistuuko sen vaihto nopeasti jos ei ole mitään taukoa nuottien välissä
 
Tuli treenailtua Arch Enemyn riffejä pitkän aikaa ja lopulta tehtyä video. Plekukäsi vielä kovilla tässä eli joitan lyöntei jää selvästi välistä.

 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoisesti tuossa videossa välillä soitetaan paksuja kieliä keskari peukalo otteella ja sitten joskus taas sama soitto peukalo etusormi otteella. Sinänsä ei ihan sitä mitä hain takaa, kun tuo ote vaihtuu, niin samalla soitossa on myös tauko. Ehkä kotin tarkoittaa, mikä olisi se pleku ote, jos on jatkuvaa soittoa ilman taukoa paksuilta kieliltä ohkaisille ja takaisin tilutellen. Kummalla otteella sitten mennään vai onnistuuko sen vaihto nopeasti jos ei ole mitään taukoa nuottien välissä

Jaa. No en tiiä. Siinähän nää kaikki menee missä muutenkin. En mä näitä juurikaan ole koskaan aikaisemmin katsellut että mitä teen. Vetelen menemään ja toivon parasta :D
 
Ajattelin seuraavan videon tehdä "huijauksena" ihan kokeilun vuoksi ja katsomiskertojen kalasteluna :D
En siis soitossa huijaa mitenkään nopeuttaen tms.

Teen vaikkapa niin että ottaa sopivissa pätkissä, jotta saa kuvakulman vaihdettua aina välillä jne. Editoin sulavia kuvakulman
muutoksia ja pientä zoomia sinne tänne. Vähän semmoinen proompi meininki.

Toki pitää valkata joku vähän haastavampi juttu.

Vaikkapas Bodomin Kissing The Shadowsin vika soolokohta

Tässä vähän kokeilua nauhoittelun suhteen


Päivitellään sitten tänne kun jotain on saatu aikaan.
 
Yritystä emuloida Maiden soundia á la No Prayer For The Dying. Amplitube 5 presetti taas tarjolla
 
Ja seuraavaksi Piece of Mind soundia Amplitube 5, jos kelpaa.
Nää taustatkin on itse tehty näihin, muuten.

 
Teinpä vertailun omistamistani raskaamman puolen vahvistin simuista. Mukana: IK Multimedia Amplitube 5, Overloud TH-U v1, Native Instruments Guitar Rig 7, muutama Nembrini Audio, Softube ja Mercuriall.
Kitarariffi kestää noin 20 sekuntia. Se on äänitetty kolmesti: kaksi kitaraa 100 % L/R ja kolmas kitara keskelle, hieman matalammalla volumella.

Ekaksi miksausversio, jossa on Superior Drummer 3 -rummut ja IK Multimedia MODO BASS 2. Miksatuissa versioissa kitarabussissa on IK Multimedia EQual tekemässä leikkauksia ja korostuksia sekä UAD EQP-1A.
Sen jälkeen kitararaidat raakana ilman mitään prosessointia.

HUOM: Vahvistinmallinnukset säädettiin miksauksessa! Siksi ei-prosessoidut raidat kuulostavat hieman bassovoittoisemmilta. Olisi pitänyt tehdä toisinpäin, mutta minkäs teet? 😆Joissain esimerkeissä kitaroiden volat hieman väärällä tasolla.

Lisäksi videon kuvauksessa on latauslinkit joihinkin presetteihin, kuten Amplitubeen ja Overloudiin. Saatan lisätä loput myöhemmin.


Muista myös tykätä ja tilata kanava, jos haluat nähdä lisää tämän tyyppistä sisältöä! Kanavaltani löydät myös Steve Vai-, Iron Maiden- ja Yngwie Malmsteen -soundeja Amplitubelle.

Tässä lista videossa olevista vahvistinmallinnuksista (järjestyksessä):

  1. Amplitube: Diezel VH4, Mesa Mark IV, Mesa Mark V, Soldano SLO-100
  2. Guitar Rig 7: Peavey 5150, Soldano SLO-100
  3. Mercuriall: ReAxis (Mesa TriAxis), U530 (Engl E530)
  4. Nembrini Audio: Soldano SLO-100, Peavey 5150, Engla Powerball II, Marshall JMP-1
  5. Overloud TH-U: Engl Powerball II, EPI-100, Peavey 5150, Peavey 6505, Mesa Dual Rectifier, Modern Beast
  6. Softube: Marshall JMP 2203, Mesa Dual Rectifier, Marshall Silver Jubilee
  7. DI
 
Pistetääs vähän omaakin kontribuutiota tänne. Eli pari kuivasoundi videota. Ja kysymys kummalliseen asiaan.

Eli tein soitot ja tallensis cubase 12 DAWiin ja samalla tallensin camera -sovelluksalla videot, joissa inputtina tuo interfacen kitara input. Jostakin kumman syystä ekan videon kuivasignaali oli tosi matala, vaikka kitaran vola ollut tapissa kummassakin tapauksessa. Myös interfacen input volume säätöön ei ole koskettu. Ainoastaan DAWista on vaihdettu inputin asentoa, mutta sehän tarkoittaisi sitä, että cubase level säätö vaikuttaisi sitten tuon interfacen ajurin äänenvoimakkuustasoon. Koitin eilen hieman tutkia onko näin, mutta ei minusta kyllä vaikuta siltä. No jokatapauksessa tuossa videot kuivasignaalilla. Saa soittoakin kritisoida ja jos huomaa selkeän virheasian soitossa, joka on hyvä korjata, niin palautetta vaan. Virheitä soitossa on, mutta jos soittaa 100 kertaa, niin kai se kerran menee virheettömästikin :D

Matalatasoinen signaali, joka jälkikäteen vahvistettu


Hyvätasoinen syöttö signaali
 
Kaverin kanssa ruvettiin syksyllä väsäilemään musaa yhteistuumin. Molempia kiinnostaa kasarihevi ja sen tyylistä vähän meinattiin jos tehtäs. Kolme ekaa biisiä on nyt paketissa ja vähän vaihtelevalla menestyksellä ne paketoitiin. Ihan tyytyväinen kuitenkin kaikkinensa vaikka aina jää, vähän liikaakin, parantamisen varaa. Ite oon soitellut 99% noista kitaroista vaikka kaverikin kitaraa soitaa. Vastaavasti lauluihin en ole sekaantunut millään tapaa, lähes kaikkeen muuhun kylläkin.
Kitarat taitaapi olla yhtä sooloa lukuunottamatta Kemperin kautta ja bassot samoin. Syntikat enimmäkseen softasyniä ja jotain taitaa olla ihan oikeatakin laitetta seassa. Rummut ekassa biisissä ikivanhalla easydrummerilla (joka valitettavasti kuuluu kans) ja kahdessa muussa käytetty krimh drummia vai mikä se nyt oli. Dawina Cubase 13. Mukavaa hommaa ährärä näitä.
 
Pistetääs vähän omaakin kontribuutiota tänne. Eli pari kuivasoundi videota. Ja kysymys kummalliseen asiaan.

Eli tein soitot ja tallensis cubase 12 DAWiin ja samalla tallensin camera -sovelluksalla videot, joissa inputtina tuo interfacen kitara input. Jostakin kumman syystä ekan videon kuivasignaali oli tosi matala, vaikka kitaran vola ollut tapissa kummassakin tapauksessa. Myös interfacen input volume säätöön ei ole koskettu. Ainoastaan DAWista on vaihdettu inputin asentoa, mutta sehän tarkoittaisi sitä, että cubase level säätö vaikuttaisi sitten tuon interfacen ajurin äänenvoimakkuustasoon. Koitin eilen hieman tutkia onko näin, mutta ei minusta kyllä vaikuta siltä. No jokatapauksessa tuossa videot kuivasignaalilla. Saa soittoakin kritisoida ja jos huomaa selkeän virheasian soitossa, joka on hyvä korjata, niin palautetta vaan. Virheitä soitossa on, mutta jos soittaa 100 kertaa, niin kai se kerran menee virheettömästikin :D

Mikä siis vikana/ongelma?

Tässä sulle testiin mun DI pätkä sekä Amplitube 5 presetti, minkä just nopeasti väsäsin. Tässä esimerkissä, minkä nauhoitin on 3Sigma Audion IR ja IK:n Sunset Reverb DAWissa lisättynä.
Tuossa jakamassani presetissä on SatchGreen Cab, mikä aikalailla samankuuloinen. Kokeile ja vertaile.

DI soundi:



Oma äänitys (muutaman kaljan voimalla):


Amplitube 5 preset:


Tästä vielä miltä tuo DI näyttää mulla. Noi piikit on siis pinch harmoniceja, mitkä näkyy tuollaisena


1742061936052.png
 
Kaverin kanssa ruvettiin syksyllä väsäilemään musaa yhteistuumin. Molempia kiinnostaa kasarihevi ja sen tyylistä vähän meinattiin jos tehtäs. Kolme ekaa biisiä on nyt paketissa ja vähän vaihtelevalla menestyksellä ne paketoitiin. Ihan tyytyväinen kuitenkin kaikkinensa vaikka aina jää, vähän liikaakin, parantamisen varaa. Ite oon soitellut 99% noista kitaroista vaikka kaverikin kitaraa soitaa. Vastaavasti lauluihin en ole sekaantunut millään tapaa, lähes kaikkeen muuhun kylläkin.
Kitarat taitaapi olla yhtä sooloa lukuunottamatta Kemperin kautta ja bassot samoin. Syntikat enimmäkseen softasyniä ja jotain taitaa olla ihan oikeatakin laitetta seassa. Rummut ekassa biisissä ikivanhalla easydrummerilla (joka valitettavasti kuuluu kans) ja kahdessa muussa käytetty krimh drummia vai mikä se nyt oli. Dawina Cubase 13. Mukavaa hommaa ährärä näitä.

En tiedä minkä tason muusikoita olette kaverisi kanssa. Jos olette autotallipohjalta, niin yllättävän laadukasta kamaa.:-) Parhaiten ehkä upposi Salvation. Aito kasarin rock balladi, laulajan ääni sopii biisiin hyvin, myös skittasoolo on hieno.
 
Mikä siis vikana/ongelma?

Tässä sulle testiin mun DI pätkä sekä Amplitube 5 presetti, minkä just nopeasti väsäsin. Tässä esimerkissä, minkä nauhoitin on 3Sigma Audion IR ja IK:n Sunset Reverb DAWissa lisättynä.
Tuossa jakamassani presetissä on SatchGreen Cab, mikä aikalailla samankuuloinen. Kokeile ja vertaile.
Tattis. Otin ton presetin ja hyvä perussoundihan sillä lähtee. Mutta sitten kun pitäisi saada kuulumaan puhtaat plekun iskut siellä mukaan ja samalla siellä on aika puhtaat matalat seassa, niin niiden ymppääminen sotkee koko äänen. Devil is in the details. Mut eipä se mitään. jatkan kokeilujani pikkuhiljaa etiäppäin.

Videoissani oleva ongelma oli että ekaan videoon ja DAWiin oli päätynyt hyvin vaimea ääni. Toiseen videoon ääni taas oli tallentunut ihan hyvällä voimakkuudella, vaikka mihinkään fyysisiin potikoihin ei oltu koskettu ollenkaan. Kitara kaapeliin kyllä koskin, ja se kyllä kuuluu rahinana, kun sitä kääntelee, eli siinä voisi olla jotain vikaa. Pitäskö hommata joku kitara plugi XLR -adapteri kaapeli ja käyttää sitten vain sitä?
 
En tiedä minkä tason muusikoita olette kaverisi kanssa. Jos olette autotallipohjalta, niin yllättävän laadukasta kamaa.:-) Parhaiten ehkä upposi Salvation. Aito kasarin rock balladi, laulajan ääni sopii biisiin hyvin, myös skittasoolo on hieno.

Kiitoksia! Ollaan ihan harrastelijoita. Toki täs on tullu soiteltua pieni ikä, mut ihan kotosalla vaan ja nyt ku ollaan keski-ikäisiä perheen isiä niin koko ajan vaan tuntuu et vähenemässä määrin sitä kerkiää harrastamaan. Ehkä toisaalta sit ku aikaa ei niin hirveästi ole niin pyrkii sen sitten jotenkin paremmin hyötykäyttämään tms???
Kirjaimellisesti autotallimuusikoita ku mun harrastehuone on rakenneltu autotallin perälle :lol:
 
Pistetääs vähän omaakin kontribuutiota tänne. Eli pari kuivasoundi videota. Ja kysymys kummalliseen asiaan.
…Ainoastaan DAWista on vaihdettu inputin asentoa, mutta sehän tarkoittaisi sitä, että cubase level säätö vaikuttaisi sitten tuon interfacen ajurin äänenvoimakkuustasoon.
Inputin asentoa. Tarkoitatko vaihtaneesi inputin low/high impedance(Hi-Z) tilan toiseksi? Se vaikuttaa luonnollisesti myös signaalitasoon, koska impedanssien sovitukset muuttuvat tuolloin. (aiheesta lisää elektroniikan puolelta, impedanssisovitus). Tuota tarvitaan yleensä aktiivi tai passiivimikkien kanssa vekslatessa, koska niissä on kovin erilaiset impedanssit, johtuen elektroniikan toteutuseroista.
 
Inputin asentoa. Tarkoitatko vaihtaneesi inputin low/high impedance(Hi-Z) tilan toiseksi? Se vaikuttaa luonnollisesti myös signaalitasoon, koska impedanssien sovitukset muuttuvat tuolloin. (aiheesta lisää elektroniikan puolelta, impedanssisovitus). Tuota tarvitaan yleensä aktiivi tai passiivimikkien kanssa vekslatessa, koska niissä on kovin erilaiset impedanssit, johtuen elektroniikan toteutuseroista.
Epäselvästi ilmaisin. Muutin siis DAW issa valitun inputin tasoa. Itse interfacessa on fyysinen high-Z painike, johon ei ole koskettu noiden kahden videon välillä.

Tässä kuva, mitä säädintä liikuteltu, ja se siis vaikutti siihen mitä DAW tallenssi sekä myös siihen, mitä windowsins camera softa tallensi, vaikka se ei tiedä tuosta DAWista mitään.
1742220783849.png
 
Stereo/Mono vaihdos vaiko Mute? Jos interfacessasi on stereoinputti, niin vissiin sen voisi softalla vaihtaa myös Monoksi, ihan vain kytkemällä L/R linja pois päältä. Kääntäen, jos laitat Stereo-moodissa olevaan inputtiin mono-plugin, niin sitten kuulostaa huonolta, kun se monoplugi yhdistää kummatkin linjat toisiinsa.

Jos taas Mute, niin ei pitäisi kuulua mitään.

(Reaperissa noillamain M-painike on Mute, Cubasesta en tiedä)
 
Kannattaa varmaan tallentaa video erikseen muistikortille tms. Ja yhdistää kuva ja ääni videoeditointi softalla jälkeenpäin. Dawit/Windows on kinkkinen yhdistelmä jos yrittää reitittää ääntä jotenkin eri lailla kuin normaalisti.
 
Stereo/Mono vaihdos vaiko Mute? Jos interfacessasi on stereoinputti, niin vissiin sen voisi softalla vaihtaa myös Monoksi, ihan vain kytkemällä L/R linja pois päältä. Kääntäen, jos laitat Stereo-moodissa olevaan inputtiin mono-plugin, niin sitten kuulostaa huonolta, kun se monoplugi yhdistää kummatkin linjat toisiinsa.

Jos taas Mute, niin ei pitäisi kuulua mitään.

(Reaperissa noillamain M-painike on Mute, Cubasesta en tiedä)
Siis ainoa ero on tohon inputin volume tason säätöön koskeminen tuossa DAW -softassa eli Cubasessa noiden kahden videon välillä. Ymmärrän kyllä, että DAW iin menee sitten vaimea ääni, mutta miksi vaimea ääni menee myös tuohon videoon? Mutta heiluttelin myös tuota kitarasta inerfaceen menevää johtoa, joten siinä saattaa olla nyt jotain häikkää.

Kannattaa varmaan tallentaa video erikseen muistikortille tms. Ja yhdistää kuva ja ääni videoeditointi softalla jälkeenpäin. Dawit/Windows on kinkkinen yhdistelmä jos yrittää reitittää ääntä jotenkin eri lailla kuin normaalisti.
Ei tossa ole mitään erikoista reititystä. Jostakin syystä windows tuntuu pistävän tuon camera -softan inputiksi tuon interfacen sen sijaan, että käyttäisi tuota Logitech kameran omaa mikrofonia.
 
Siis ainoa ero on tohon inputin volume tason säätöön koskeminen tuossa DAW -softassa eli Cubasessa noiden kahden videon välillä. Ymmärrän kyllä, että DAW iin menee sitten vaimea ääni, mutta miksi vaimea ääni menee myös tuohon videoon? Mutta heiluttelin myös tuota kitarasta inerfaceen menevää johtoa, joten siinä saattaa olla nyt jotain häikkää.


Ei tossa ole mitään erikoista reititystä. Jostakin syystä windows tuntuu pistävän tuon camera -softan inputiksi tuon interfacen sen sijaan, että käyttäisi tuota Logitech kameran omaa mikrofonia.

Miksi edes tahdot noin? Kuitenkin jos jonkun kitaraplugarin laitat Cubaseen niin ääni ajautuu sen läpi Cubasessa ja kamera nappaa ainoastaan DI signaalin. ASIO siellä ottaa vallan kaikesta audiosta. Jos olisi mahdollista useampia äänilaitteita käyttää, niin ne olisi kaikki Cubasessakin nähtävillä.

Kuten aiemmin tuossa mainittiin, niin ota video erikseen ja audio erikseen. Ei ole iso homma synkata nämä yhteen jollain softalla.

Mä kuvaan puhelimella ja nauhoitan Studio Onella. Sitten vien videon ja äänen Vegasiin ja siinä synkkaa.
 
Ymmärrän kyllä, että DAW iin menee sitten vaimea ääni, mutta miksi vaimea ääni menee myös tuohon videoon? Mutta heiluttelin myös tuota kitarasta inerfaceen menevää johtoa, joten siinä saattaa olla nyt jotain häikkää.
Vaikeata sanoa näin etänä, mutta jos katsot Windowsin Sound Mixeriin ja varmistat, ettei siellä näy kahta aktiivista inputtia kun käytät tuota videosoftaa? Mietin vaan, että eihän vaan se softa nappaa sekä interfacen että DAW:n lähettämää signaalia yhteen.
 
Crossover HC:tä. Viitossoinuilla. Paitsi introssa. 12/1991 originaali oli liian lyhyt (0:57), joten improsin siihen uuden intron & tuplasin kertosäkeiden pituudet. Ja lisäsin soolon. Ja korvasin myös 3:n säkeiston (= oli sama kuin eka) toisella soololla. ja 3:n kertosäkeistön bassosoololla / whateverillä.

Åboriginaalit - Halvaantunut

Mölinät & pölinät 1991 vuoden originaalista. Ei onneksi tarvinnut pätkiä omia mölinöitä, kuin "vain" muutamaan kymmeneen palaseen....
(Ei kiinnostanut huutaa ääntä pilalle. Sanat löytyy kommenteista. Ne muistaakseni perustuu Shokki sarjíksen / vastavan, johonkin tarinaan / tms..)

Edit: 4-raituri ystävällisesti katkasi sen kasetin, jolta otin noi mölinät & pölinät, vähän ton jälkeen. Ja sitten 3 seuraavaa kasettia, heti kun painoi play.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkökitaran käyttäminen tietokoneen ja vahvistimen kanssa. Onkohan mitään järkeä ja mahdollista saada kitarasta ääntä ulos siten, että macillä käyttää jotain efektejä/plugineja ja sitten möykän saa ulos vahvistimesta? Alla laitteet löytyy jo ja jäänyt vaiheeseen. Mihin reikiin pitää yhdistää? Macissa ja näytössä on kaiuttimet, mutta vahvistimesta saisi enemmän mölyä aikaiseksi. Onko jotain ongelmia tiedossa, liikaa latenssia? Vai pitääkö jossain vaiheessa vaan ostaa joku pedali yms? Vielä on tämä touhu ihan lapsenkengissä...

 
Sähkökitaran käyttäminen tietokoneen ja vahvistimen kanssa. Onkohan mitään järkeä ja mahdollista saada kitarasta ääntä ulos siten, että macillä käyttää jotain efektejä/plugineja ja sitten möykän saa ulos vahvistimesta? Alla laitteet löytyy jo ja jäänyt vaiheeseen. Mihin reikiin pitää yhdistää? Macissa ja näytössä on kaiuttimet, mutta vahvistimesta saisi enemmän mölyä aikaiseksi. Onko jotain ongelmia tiedossa, liikaa latenssia? Vai pitääkö jossain vaiheessa vaan ostaa joku pedali yms? Vielä on tämä touhu ihan lapsenkengissä...


Sähkökitaran käyttäminen tietokoneen ja vahvistimen kanssa. Onkohan mitään järkeä ja mahdollista saada kitarasta ääntä ulos siten, että macillä käyttää jotain efektejä/plugineja ja sitten möykän saa ulos vahvistimesta? Alla laitteet löytyy jo ja jäänyt vaiheeseen. Mihin reikiin pitää yhdistää? Macissa ja näytössä on kaiuttimet, mutta vahvistimesta saisi enemmän mölyä aikaiseksi. Onko jotain ongelmia tiedossa, liikaa latenssia? Vai pitääkö jossain vaiheessa vaan ostaa joku pedali yms? Vielä on tämä touhu ihan lapsenkengissä...

Kyllä noin onnistuu. Koneesta vahvarin aux niin. Mutta suosittelen että soittelet vahvarin kanssa muuten vaan ja koneelta ulos koneen kajareilla. Voi olla parempi niin. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.

Riippuu omasta äänentoistosta. Kyllä pienemmilläkin purkeilla saa ihan kovaa meteliä aikaiseksi. Jos siis on pakko huudattaa. Ja kaikki stereo jutut on varmasti mukavampia kuin yhden kajarin kautta.
 
Kyllä noin onnistuu. Koneesta vahvarin aux niin. Mutta suosittelen että soittelet vahvarin kanssa muuten vaan ja koneelta ulos koneen kajareilla. Voi olla parempi niin. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.

Riippuu omasta äänentoistosta. Kyllä pienemmilläkin purkeilla saa ihan kovaa meteliä aikaiseksi. Jos siis on pakko huudattaa. Ja kaikki stereo jutut on varmasti mukavampia kuin yhden kajarin kautta.
Nimenomaan koneesta, ei Scarletista?

No joo, ei se melu ehkä ollut pääasia vaan, että saisi efektejä ym. :)
 
Nimenomaan koneesta, ei Scarletista?

No joo, ei se melu ehkä ollut pääasia vaan, että saisi efektejä ym. :)
Niin siis mikä sulla nyt on output eli se scarlett niin siitä stereona ulos vahvarin aux in.

Siitä vain kokeilemaan. Ei ne rikki mene.

Mulla oli joskus Boss multiefektin ulostuloissa kaksi Micro Cubea. Ne kun oli mukavalla korkeudella ja etäällä toisistaan niin oli hauskaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 069
Viestejä
4 701 204
Jäsenet
76 837
Uusin jäsen
Toyo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom