Kitaran soittaminen

Kiitos vinkistä. Toista mikkiä joudunki jo säätää vähä alemmas mut tuota en tajunnutkaan, että toiselta puolelta alemmas.

E: Johan tuo ylimääränen rähinä helpotti ku alensi mikkiä toiselta puolelta. Fiksu kävis säätää ton kitaran sepällä :D

Kyllä noita säätämisiä vain kannattaa itse opetella. Eipä ne vaikeustasoltaan ole sen kummempaa kuin kielten vaihto ja virittäminen. Tuskin siitäkään kellekään kukaan maksaa.
 
Ostin tän pois Muusikoiden.netistä kuleksimasta

IMG_0259.jpeg


Ja pakollinen perhepotretti

IMG_0262.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ostin tän pois Muusikoiden.netistä kuleksimasta
IMG_0259.jpeg

Laitetaanpa mietteitä nyt yhden päivän perusteella.

Pitkään siis ollut mietinnässä kiinteätallainen kitara, mutta sopivia ei ole tullut vastaan. Ajattelinpa siis että tämmöinenhän voisi olla hyvä ajamaan kiinteätallaisen virkaa. Siis nopeasti vetäisee droppiin ja muutenkin kaikkea ilman floikkaa. Tallan pitäisi olla ihan pätevä ja vireen hyvin pitävä, mutta enpä ole jaksanut lykätä kampea kiinni. Ulkomaan foorumeilla tuota tallaa tunnutaan kehuvan oikeinkin paljon. Ei ollut Ibanezin oma ratkaisu vaan maksoivat patentista. Sitten alkoivat säästämään ja lopettivat tuon tallan käytön.

Mikithän tuossa vaihdettu, eli DiMarziota sekä Duncan.

Soittelin varmaan vartin verran kun ekaksi annoin olla huoneenlämmössä pari tuntia kun oli kylmä ajoreissujen jälkeen. Kaula helkkarin miellyttävä ja nauhat hyvät. Kaulassa lakkakerros, mistä en pidä. Seuraava vaihe oli kielet irti, kaula irti. Hioin kaulan takaa mataksi 1000 paperilla, hinkkasin otelaudan ja nauhat teräsvillalla, kitara kasaan ja soittelemaan. Oisko ollut yhteensä 30min projekti. Virittimissä jänskä toiminta, eli virittimen takaa semmoinen pyöritysmekanismi, jolla kieli lukittuu paikalleen viritystapin sisään. Sitten kun viritintä lähtee kiertämään niin se katkaisee ylimääräisen pois.

Kokonaisuudessaan oikein mainio kitara. Pari pikku kolhua siellä täällä mutta eipä haittaa. Kansi aika 9,5/10 kuitenkin.

Aiemmin en muista S sarjalaisilla soitelleeni. Tuli siis ehkä hieman yllärinä kuinka ohkainen runko, joka muuten mahonkia. Vähän kuin Satriani mallin ja RG:n välimuoto. Eli kooltaan Satriani mallia mutta ilman pyöristyksiä, eli RG:n terävähköt reunat.

Oisi tuo mikkien vaihtaja voinut heittää kaikki pinkeiksi :D
 
Kyllä noita säätämisiä vain kannattaa itse opetella. Eipä ne vaikeustasoltaan ole sen kummempaa kuin kielten vaihto ja virittäminen. Tuskin siitäkään kellekään kukaan maksaa.

Ja siis joo iha hyvät pointit. Nyt kun tuon kitaran kielet sain säädettyä ja mikrofonikin tuntuu olevan "ok" korkeudella niin eipä tuo juurikaa sen huonommin soi. Kaveri anto vinkiksi, että viritä kieli aina oikeaan vireeseen säädön jälkeen, ja säätö itsessään aina joko 90 tai 180 astetta, kieli kerrallaan. Sitten väliajoin (tai kun on kielet saanu halutulle korkeudelle) testaa, ettei tuu mitään ylimääräsiä ääniä ja kielet soi normaalisti mm. bendaamalla ja käymällä nauhoja läpi. Toki sit voi hifistellä näidenkin kanssa mut sellainen perussäätö toimii tässäkin noobin toimesta :)

- kielten vaihdot
- kaulan säätö
- kielten korkeuden säätö
- mikrofonien säätö

Ainut asia mistä en ole saanut jostai syystä vielä tolkkua on intonaation säätö. Eikös sitä säädetä niin, että kun alin kieli on E-vireessä, se pitäs viritysmittarilla olla täysin samassa vireessä kuin soitetaan vapaata kieltä VS painetaan ja soitetaan 12. nauhaväliltä?
 
Ja siis joo iha hyvät pointit. Nyt kun tuon kitaran kielet sain säädettyä ja mikrofonikin tuntuu olevan "ok" korkeudella niin eipä tuo juurikaa sen huonommin soi. Kaveri anto vinkiksi, että viritä kieli aina oikeaan vireeseen säädön jälkeen, ja säätö itsessään aina joko 90 tai 180 astetta, kieli kerrallaan. Sitten väliajoin (tai kun on kielet saanu halutulle korkeudelle) testaa, ettei tuu mitään ylimääräsiä ääniä ja kielet soi normaalisti mm. bendaamalla ja käymällä nauhoja läpi. Toki sit voi hifistellä näidenkin kanssa mut sellainen perussäätö toimii tässäkin noobin toimesta :)

- kielten vaihdot
- kaulan säätö
- kielten korkeuden säätö
- mikrofonien säätö

Ainut asia mistä en ole saanut jostai syystä vielä tolkkua on intonaation säätö. Eikös sitä säädetä niin, että kun alin kieli on E-vireessä, se pitäs viritysmittarilla olla täysin samassa vireessä kuin soitetaan vapaata kieltä VS painetaan ja soitetaan 12. nauhaväliltä?

Joo, siis kiinteätallaisella kitaralla säätöjen teko on helkkarin nopea toimenpide jos kitara muuten kunnossa, eli kaula ei ole täysi propelli ja nauhat törröttele minne sattuu. Mulla aina tehdessä kitara on sylissä ties missä asennossa aina. Kiinteillä talloilla ei nyt mitään muille kielille edes tapahdu vrt kelluvat tallat. Kunnon venytykset vain kielille niin jos on muuten soittokuntoinen niin se on siinä. Ja periaatteessa kerran kun saa kuntoon, niin ei tartte enää välittää. Paitsi jos vaihtelee vireitä taikka kielten paksuuksia.

Intonaation säätö on suht helppo homma kun vain sisäistää sen että täydellistä ei saa. "FFF" on hyvä muistisääntö, eli Fret Flat Forward. Jos siis 12. nauhavälin sävel on alempi kuin huiluääni, niin tallapalaa eteenpäin (lapaa päin). Sitten kannattaa tsekata myös 19. nauhaväli. Ja loppujen lopuksi ratkaisuna kompromissi. Näitä nyt on useita koulukuntia. Jotkut myös suosii lyhimmän mahdollisen skaalan taktiikkaa. Eli sävel vaikka korkean e kielen 10. nauhalta ja 22. nauhalta. (tai 12. ja 24.). Oktaavi eroa, mutta sillä ei merkitystä.

Itse kun intonaatiota säätelen, niin tsekkaan 12. nauhan huiluäänen, 19. nauhan. ja sitten vertaan huiluääniä eri kielten välill. Esim. g kielen 5. nauhan huiluääni korkean e kielen 15. nauhan sävel ja b kielen 20. nauhan sävel. Sitten myös oktaavit joka toisen kielen kohdalta.

Täydellistä ei saa, eikä tarttekaan. Liian täydellinen tuo sitä robotiikkaa ja keinotekoista. Varsinkin orkkasävellyksissä sen huomaa. Kuuntele jotain oikean sinfoniaorkesterin nauhoitetta vs joku samplekirjastoilla tehty leffamusa. Pienet intonaatioheitot tekevät musiikin. Samasta syystä se vibrato ja 1/4 tai 3/4 bendit tuo hyvän mausteen, koska ne menevät vähän ohi.
 
Erityisesti akustisen kitaran soittajille linkkaan aika mielenkiintoisen videon virittämisestä. Akustinenhan varsin usein voi ylempää soida miten sattuu ja videon viritystapa voi helpottaa ihan mielettömästi tätä ongelmaa. Tästä sitten helpommin muistettava ja myös ehdottomasti kokeilun arvoinen tapa on virittää kaikki kielet kolmas nauhaväli painettuna. Kokeilkaapas ja kenties yllätytte.

 
Erityisesti akustisen kitaran soittajille linkkaan aika mielenkiintoisen videon virittämisestä. Akustinenhan varsin usein voi ylempää soida miten sattuu ja videon viritystapa voi helpottaa ihan mielettömästi tätä ongelmaa. Tästä sitten helpommin muistettava ja myös ehdottomasti kokeilun arvoinen tapa on virittää kaikki kielet kolmas nauhaväli painettuna. Kokeilkaapas ja kenties yllätytte.



Tuon samaisen videon heitin tänne pari vuota sitten. Miltei aina samalla tapaa virittänyt.

Oma virityskulku menee näin:
1. A jostain ja vireeseen.
2. A ja D kieli soimaan, korvalla D vireeseen.
3. D ja G kieli soimaan, korvalla G vireeseen.
4. D kieli ja B kielen 3. nauha soimaan, B kieli vireeseen
5. B ja ylä E soimaan, E vireeseen.
6. Matala E sekä A/D kielen 2. nauha sekä G kielen 4. nauha soimaan, matala E vireeseen.

Tsekkaukset parilla soinnulla ja se on siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään nyt tänne vielä, eli tosiaan se 100 % täydellinen vire on sama kuin että kaikki olisi täysin kvantisoitu gridiin.

Just tuossa tutkailin Slayerin rumpuja, kun rakentelen vähän samansuuntaisen kuuloista settiä Superior Drummerissa.
Kyllä se Lombardo kiihdyttelee ja laahaa jatkuvasti, mutta hyvällä tavalla. Basaritkin menee vähän miten sattuu. Eli ei ole
tasaista nakutusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 747
Viestejä
4 629 775
Jäsenet
76 089
Uusin jäsen
hanavesi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom