Kyl toi meiänkin räkkäri osallistuu kaikkeen ja ihmettelee todella paljon. Sama pätee meidän vanhuksiin jotka oon maatiaisia varsinkin vanhin on koko ajan menossa mukana joka on jo kaiketi 13v.
Tottakai, nehän ovat kaikki kissoja!
Ja maatiaiset ovat parhaita, jos ei etsi jotain tiettyä. Ja ne voi olla parasta vaikka etsisi, minun rakkain kissa oli maatiainen ja kissa joka teki mitä halusi, muut mitä osasivat. Ja hirmuisen ihmisrakas, ainakin luottoihmiselle, eli minulle. Tosin kaikki jotka hänet tunsivat, pitivät hänestä kovasti. Oli huomion keskipisteenä. Eläinlääkärissä pitivät pojasta kovin, koska oli aina niin kiltti käsitellä. Aivan paras kissa. Muutaman muun kissani ohella.
Mutta pointti oli se, että on esim. ihmisiä, jotka eivät jaksa kissojen aktiivista osallistumista, vaan haluavat, miten tämän muotoilisi, "helpomman" kissan. Kahdella tutullani on ragdolleja. Toisen kissat ovat lähellä flegmaattisuutta, ja ovat omistajalleen rakkaita juuri sillä lailla (olisi paljon kerrottavaa kuinka alas aktiivisuus voi mennä, leipäläpi käy senkin edestä
). Toisen omistajan ragdollit ovat paljon osallistuvampia, mutta eivät lähelläkään laiskinta abya, jonka olen elämäni aikana tuntenut. Rodut antavat hieman viitettä siitä mitä tuleman pitää. Nyt jos ensiksi mainittu ajattelisi ottaa abyn vain ulkonäön vuoksi, estäisin sen kaikin mahdollisin keinoin. Näin koska A) henkilön hermot menisi jossain vaiheessa "kohkaamiseen ja joka paikan tutkimiseen" (asiaan jota minä taas arvostan/osaan suojata kämpän kissan parhaaksi), ja B) parvekkeen lasit pitäisi pitää kesäkuumalla kiinni, koska aby ei jäisi lattialle kuten hänen räkkärit, vaan lähtisi seikkailemaan (huono asia kissan itsensä kannalta). Aktiivisemmat räkkärit eivät nekään jäisi ihmettelemään jos lasit olisi auki. Että eroja toki on.
Jokainen siamilaisen yms. omistaja tietää, että ääntä piisaa enemmän kuin tarpeeksi, eikä räkkäritkään ole hiljaisimmasta päästä. Samoin jokainen siamilaisen omistaja tietää, että ne ovat osa perhettä, eivätkä sovi kaikille. Voihan kuka vaan toki ottaa, mutta onko kissa onnellinen, jos se ei saa olla kotonaan kuten haluaa?
Rauhaa rakastaville ennuste rauhallisemmasta kissasta löytynee jostain toisesta rodusta.
Maatiaisten taustoista taas ei tiedä. Kuten sanottua, viimeisin, ja rakkain kissani, oli maatiainen, jossa oli jotain itämaista (suurehkot korvat, sivuprofiilissa jotain itämaista, pitkät raajat ja piiitkä häntä joka mahdollisti ne akrobaattiset keikaroinnit ties missä ja järjettömät loikat). Asunto oli hänen käytössään lattiasta aivan katon rajaan asti (ei, raapimispuu ei sinne kattoon yltänyt, herran kyllä löysi "virnistelemästä" ties mistä, missä "ei saa olla").
Mielestäni maatiaiset ovat parhaimmillaan parasta kissaa. Mutta ihan varmasti et voi tietää mitä saat. Luonteesta siis. Toki, jos sinulla on mahdollisuus seurata pentuja useamman kerran ennen valintaa, useita kissoja valinnut löytää haluamansa käyttäytymisen perusteella. Ensimmäinen aby jonka hankin, valittiin osin sen perusteella, että hän kiipesi farkkuja pitkin seisovan ihmisen syliin
Minusta olisi kiva, jos ihmiset käyttäisivät aikaa ja etenkin harkintaa kissan ottamisessa. Olisiko kissa ainoa, jolloin voisit tarjota kodin kenties aremmalle kissalle (ja ei missään nimessä kirkuvaan lapsiperheeseen, ei oikeastaan mitään kissaa ennen kuin lapset ovat riittävän vanhoja). Vilkkaat kissat yleensä saavat kodin, yksin kyhjöttävä voi jäädä kotia odottamaan, vaikka voisi olla toivekissa useammassakin rauhallisessa kodissa. Jos kissan luottamuksen voittaa (ja se on itse asiassa helppoa, otat kissan tarpeet huomioon, ja pennusta asti kissan ehdoilla hellit ja käsittelet kissaa käsissä ja sylissä, jolloin myöhemmin esim. mahdolliset hoitotoimenpiteet onnistuvat helpommin). Toisaalta aikuinen löytökissakin voi olla täysi timantti, kokemusta on. Jne. Yms.
TL;DR Kissat ovat kissoja, yksilöitä, mutta rotu antanee usein viitteitä jne. Kissat vaan on parhaita. Simppeliä.
Pistetään vielä kuva ensimmäisestä abessinialaisestani, on ollut kai ennenkin kun on harvoja kuvia, joita olen jaksanut skannailla tiedostoksi. Kuvattu siis ihan filmille aikana, jolloin nykyaikaiset kamerat oli kaukana tulevaisuudessa.