Kingdom Come: Deliverance

Mitenkäs ohjauslaitteiden kanssa.. PC versiossa siis. Xbox ohjain paras vai hiiri/näppis? Mitenkäs PS4 ohjain? Kattelin eilen illalla streamiä jossa pelasivat läppärillä xbox ohjaimella, ja ruudulla näky nappiohjeet xbox tyyliin. Nyt jos pelaa PS4 ohjaimella niin tuleeko X/O jne napit ohjeisiin? (eli siis tyyliin "paina X että toiminto tapahtuu")
Joskus pelannut jotain peliä niin että peli ohjeistaa painamaan ohjaimesta A nappia, ja sitten mietit siinä että mikähän tässä pleikkaohjaimessa on A... o_O
Ikävä kyllä ei toimi noin vaan tietokoneella mennään aina Xbox ohjaimen näppäinten mukaan.

No voe rähmä. Pelaakos kukaan hiiri/näppiksellä? Onkos se ihan ok, ilmeisesti taistelu vaikeampaa..?
 

Tuossakin mainittiin tuo 6-7h ”tutoriaali”, mulla siihen meni noin 5,5h.

Monelle tulee jäämään tän pelin osalta aivan väärä mielikuva. 6-7h alusta on pohjustusta tarinalle cutscenejen muodossa, jonka ohessa hieman liikutaan ja näennäisesti opetellaan.

Esim miekkailun opin noin 5,5h kohdalla kunnolla ja sitä ennen ollaan kuitenkin jo miekkailtu hyvän aikaa ja otettu turpaan. Ei ihme jos arvostelijat valittaa pelin vaikeudesta.

Eli monet katsoo videoita, luulee pelin olevan pelkkää cutsceneä ja sit valittavat monesta asiasta, jotka selviää vasta myöhemmin, että ne oli tarkoituksella noin. Ei totisesti sovi joka pelaajalle, mutta aikaa tää vaatii törkeän paljon.

Ja se on sanottava, että tuon alun tuntikausia kestävä pohjustus ei edes tunnu turhalta..päinvastoin on peli vienyt tarinan ja hahmojen osalta ihan mukanaan!

Videoarvostelun mukaan bugeja/glitcheja ilmeisesti löytyy reilusti, mutta muuten vaikuttaaa loistavalta peliltä. Eiköhän warhorse pyri paikkaamaan peliä parhaansa mukaan. Kyllä tämä tulee meikäläiselle kolahtamaan se on varma.
 
Ikävä kyllä ei toimi noin vaan tietokoneella mennään aina Xbox ohjaimen näppäinten mukaan.

Peliin siis ei saa itse muokata näppisasetuksia, eli näppäin confikurointeja ei ole? Ei kuulosta hyvältä näin vasenkätisen kannalta.

Mitään tattiohjaimia en tule käyttämään :D :D

Kyllä se mainittu suhmuraisuus ja latteat tekstuurit on lähinnä konsolipelaajien ongelma. Vertailuvideossa ainakin kauempana olevat pinnat näyttävät pelikonsoleilla pahvista liimatuilta.

PC versiossa grafiikka piirretään kauemmaksikin melko terävästi, eikä tekstuureja puutu totaalisesti, niin kuin konsoliversioissa.

 
Viimeksi muokattu:
No voe rähmä. Pelaakos kukaan hiiri/näppiksellä? Onkos se ihan ok, ilmeisesti taistelu vaikeampaa..?
En näe, että olisi mitenkään vaikeampaa padiin verrattuna. Jouskarilla ammuskelu on ainakin helpompaa.

Olis mulla xboxin ohjain tuossa, mutta itse tykkään pelata tämänkaltaiset pelit hiiri/näppis-kombolla.
 
Tuli nyt sitten ostettua.. Kunhan ei käy "witcherit" ja peli jää kirjastoon kahden uninstallin jälkeen odottelemaan läpipeluutaan 3 vuodeksi kun ei vaan nappaa. :rolleyes:
 
Tuli nyt sitten ostettua.. Kunhan ei käy "witcherit" ja peli jää kirjastoon kahden uninstallin jälkeen odottelemaan läpipeluutaan 3 vuodeksi kun ei vaan nappaa. :rolleyes:

Samat fiilikset.. Katoin että 19h on aikoinaan jaksanut Witcheriä pelata. Tämä kyllä vaikuttaa mielenkiintoisemmalta. 10min latausta jäljellä.. sittenhän se alkaa selvitä. :)
 
Gothic I & II jotka olivat aikansa virtanpylväitä, ensimmäiset todella openworld RGP:t, jossa ei tarvinnut lataustaukoa siirryttäessä mm. sisäosiin taloihin, luoliin yms. saivat niskaansa samaa kritiikkiä, kun taistelu oli vaikeaa ja alussa viholliset overpowereita kun pelaajalla päällä nahkarätit ja kadessä kapula.

Kuitenkin tuntien pelaamisella Gothic I:stäkin selvisi, että oli pelinä paljon edellä senaikaista muuta tuotantoa.
Itse näin potentiaalin jo ihan lyhestä saksankielisestä demosta.

Kyllä se Gothicin taistelu sai kritiikkiä vastaan sen takia, että se oli toteutettu ihan päin helvettiä ja sen vuoksi vaikeaa. Hiiritukea ei ollut aluksi ollenkaan, targetointi Gothic ykkösessä aivan järkyttävän paskaa - ja ainoastaan hitusen parannettu jatko-osassa.

Sarjan suurena ystävänä pelasin vastikään ykkösen ja kakkosen lisärineen uudelleen läpi (niihin on muuten tullut modi, joka tekee peleistä todella hyvännäköiset vielä nykymittapuullakin), niin kyllä sen Gothic ykkösen pelaaminen harmitti aika runsaasti hahmon ohjaamisen osalta.

Sattuneesta syystä monen isomman saitin revikka on vasta tulossa koska 50 tunnin pelistä ei parin tunnin pelaamisella saa kunnollista juttua aikaan.

Jep, "isompien saittien" revikoista se totuus on aiemminkin aina löytynyt. :rofl:
 
Vihdoin ja viimein supportista tuli vastaus ja sain Steam koodin. Täytyy laittaa iltavuoron jälkeen latautumaan, jotta ehtii huomen aamulla pelata hieman. Kuinka tiheään tuossa pelin alkuvaiheessa on mahdollisuus tallentaa?
 
Kyllä se Gothicin taistelu sai kritiikkiä vastaan sen takia, että se oli toteutettu ihan päin helvettiä ja sen vuoksi vaikeaa. Hiiritukea ei ollut aluksi ollenkaan, targetointi Gothic ykkösessä aivan järkyttävän paskaa - ja ainoastaan hitusen parannettu jatko-osassa.

Sarjan suurena ystävänä pelasin vastikään ykkösen ja kakkosen lisärineen uudelleen läpi (niihin on muuten tullut modi, joka tekee peleistä todella hyvännäköiset vielä nykymittapuullakin), niin kyllä sen Gothic ykkösen pelaaminen harmitti aika runsaasti hahmon ohjaamisen osalta.



Jep, "isompien saittien" revikoista se totuus on aiemminkin aina löytynyt. :rofl:

No oma kaveriporukan hitaimmatkin kyllä oppi sen taistelun parissa tunnissa, hiirituki puuttui monesta osioosta, kun yrittivät saada pellin konsolille myös, mutta tilavaatimuksien vuoksi se olikin mahdotonta.

Käytin muuten niitä ykkösen kontrolleja kakkosessakin, sillä kun ne sisäisti peli taistelut useampaa vihollistakin vastaan meni läpi, mutta antoi sopivasti haastetta.
 
Peliin siis ei saa itse muokata näppisasetuksia, eli näppäin confikurointeja ei ole? Ei kuulosta hyvältä näin vasenkätisen kannalta.

En tuosta tiedä kun en ole peliä pelannut mutta tarkoitin, että jos tietokoneella käyttää PS4 ohjainta niin peli sanoo silti, että paina esim. X ja itse pitää tietää sen tarkoittavan neliötä jne.
 
2h takana ja pintaraapaisu vasta tehty, pihalla kuin lumiukko ja kuollut jo sen pari kertaa. Peli ei juuri opeta, kerran näyttää perus komennot ja sitten mennään. Tykkään enemmän kuin witcher 3 mikä jäi kesken aikanaan.

i5 4570
16gb ram
GTX1060 6gb

30-60fps 1440p ja medium asetuksilla + Blurr off ja kaikki piirtoetäisyydet max

Pikkusen kellottelin näyttistä, mutta ei tuolla varmaan suurta merkitystä ole, sanotaan että 99% ajasta 40-50fps välillä, onneksi hidastempoinen peli niin ei haittaa, mutta näyttää hyvältä ja tykkään kovasti!

Vinkki, ota kaikki irtoava tavara mukaan, sille löytyy aina käyttöä! ;)
 
2h takana ja pintaraapaisu vasta tehty, pihalla kuin lumiukko ja kuollut jo sen pari kertaa. Peli ei juuri opeta, kerran näyttää perus komennot ja sitten mennään. Tykkään enemmän kuin witcher 3 mikä jäi kesken aikanaan.

i5 4570
16gb ram
GTX1060 6gb

30-60fps 1440p ja medium asetuksilla + Blurr off ja kaikki piirtoetäisyydet max

Pikkusen kellottelin näyttistä, mutta ei tuolla varmaan suurta merkitystä ole, sanotaan että 99% ajasta 40-50fps välillä, onneksi hidastempoinen peli niin ei haittaa, mutta näyttää hyvältä ja tykkään kovasti!

Vinkki, ota kaikki irtoava tavara mukaan, sille löytyy aina käyttöä! ;)

Miten näyttiksen käyttöaste? Mietin vain jarruttaako prossu tuolla kokoonpanolla?
 
No nyt on ensipuraisu otettu. Tämähän maistuu huomattavasti enemmän kuin witcher itselleni ja onhan tämä tosi nätti pc:llä.
Ultra 1440p asetuksilla mennään ja 30fps tippuu pahimmillaan, mutta sitä ei juuri huomaa tässä pelissä koska kuva ei ainakaan itselläni repeile. Suurimmaksi osaksi mennään täydet 60fps mihin näyttönikin kykenee.
Tämä peli tuntuu olevan aikuseen makuun oikein soppeli.
 
Oli rahaa jotain 60:iä, pelasin noppaa ehkä kympillä ja hävisin. Perus uhkapeluri kun olen, niin kolmella kympillä suutuspäissään yritin uusiksi, hävisin, mutta tajusin tässä vasta säännöt, joten taistelin itselleni lopulliseksi rahaksi noin 80:iä.

Ylpeänä tehtävälle, mutta vahingossa oikaisin vartijan kopin läpi -> pienten taisteluiden jälkeen 10 päiväksi putkaan, kun ei ollut 250:iä rahaa lahjoa vartijaa..
Sen jälkeen kaikki kyläläiset katsoi kieroon.

Viimeisin tallennus yli tunnin päästä.....
Kaikissa muissa peleissä olisin heittänyt ohjaimen seinään ja sanonut haistakaa...mutta tässä. Oli fiilis, että noh, oma moka. Joko kärsin seuraukset, tai otan aikaisemman tallennuksen. Näin sen kuuluukin mennä.

Tuo on hienoa miten tää peli saa ton elämän armottomuuden tuntumaan siltä, ettei se ärsytä, vaan saa pelaamaan varovaisemmin ja harkitsemaan liikkeitään.
 
Kuinka usein peli autosavettaa? Kuinka kalliita ne tallennusjuomat ovat?
 
Kuinka usein peli autosavettaa? Kuinka kalliita ne tallennusjuomat ovat?

Peli tallentaa tehtävän alussa/lopussa yleensä. Eli yleisessä seikkailussa ei koskaan.

Peli tallentaa myös omassa sängyssä nukkumisesta. Eli helposti voi mennä reilusti yli tuntikin ettei tallennusta tapahdu.

Juomat on maksaneet jotain 130:iä, mutta kun ei ole rahaa edes reilun kympin tiirikkaan niin ei niitä raaski ostaa.
Niitä saa pelin alussa yhdessä välissä vissiin 3kpl ilmaiseksi, itse vahingossa tuhlasin jo yhden, joten olen noita kahta säästellyt johonkin oikeaan tehtävään tms.
 
Joo nyt on oma parin tunnin raapasu otettu ja yhdyn kyllä tohon että on armoton mutta ei mitenkään epäreilulla tavalla. Tuon taistelusysteemin kanssa tulee varmasti painittua ennen kuin sen oppii. 1440p kaikki tapissa paitsi motion blur pois ja varjot toisiksi ylimmälle tuntuu ihan kivasti omalla kokoonpanolla pysyvän 60-70fps välillä. Alle 60 ei oo vielä dippaillu mutta en olekaan päässyt vielä noissa revikoissa mainittuun isompaan kaupunkiin missä varmaan mennään sitten ~40fps.

Ihan kivalta tuntuu vielä tässä vaiheessa ja vaikka en yhtäkään taistelua ole vielä voittanut ei ole tullut mitään ragequit fiiliksiä :tup:
 
Aika letdown jos ei saa tallentaa kun haluaa. Itellä saattaa tulla joku häiriö milloin tahansa tai joutuu lopettaa pelin niin puuh. Toivottavasti taskut on täynnä hilloa pidemmällä peliä, kertokaahan kokemuksia.
 
Arvasin että joku sanoo jotain että "mutta kun muissakin..." :D Ihan sama vaikka muissakin peleissä on bugeja, huolestuttavaa joka tapauksessa.

Edelleen, millä tavalla huolestuttavaa? Mikään noista bugeista ei ole fataali gamebreaker bugi eikä vaikeasti korjattavissa oleva bugi. Lisäksi peliin on jo tullut päivitys ja lisää päivityksiä on tulossa. Huolestuttavaa on siis se että pelissä on bugeja? Sittenhän kaikkien pelien bugit ovat huolestuttavia :confused:

Nuo bugit nimenomaan eivät ole huolestuttavia.

Jep, "isompien saittien" revikoista se totuus on aiemminkin aina löytynyt. :rofl:

Tarkoitin sitä että isommat saitit sentään pelaavat pelin läpi eivätkä kirjoita parin minuutin perusteella arviota, toisin kuin nämä jotka haluavat saada "mahdollisimman pian" jotain arvostelua ulos.
 
Ainakin Steamissä käyttäjien arvostelut on surkuhupaisaa luettavaa. Jengi on tyyliin 2-3 tuntia pelannu ja sen perusteella ovat jo antamassa lopullisia "syväluotaavia" arvioita pelistä.

Täällä taas ylistetään ja puollustellaan vaikka ei oltais päästy vielä pelaamaan
 
Täällä taas ylistetään ja puollustellaan vaikka ei oltais päästy vielä pelaamaan

Mä olen nyt 4h pelannut ja olen vieläkin "alussa" ja hahmo täysi noob, osaa jopa kuolleelta varastaa, mutta siihen se jää.

2-3h tai ei edes 5h perusteella pysty sanomaan itse pelistä vielä mitään kun mitään juuri ei voi tehdä, että onhan toi vähän surkuhupaisaa kun adhd-jonnet itkee kun ei saakkaan kaikkia tavaroita ja taitoja heti, eikä edes 4h jälkeen!:rofl:
 
Tuli ostettua, kun kuitenkin niin paljon odoteltu.
Huomenna ehkä aloitan pelaamaamisen ja luultavasti pettymisen.
Varsinkin toi tallennuksien puute, bugisuus, ja maailman tyhjyys vähän hirvittää.
 
Tallentaa voi edelleen itse haluamassaan kohdassa kunhan on ostanu siihen sopivaa "snapsia" jota saa tavernoista.

Mikäli ei halua käyttää kaikkia rahojaan noihin niin tässä ei voi pakkomielletallentaa joka 10 sekunti jotta voi save scummaamalla saada arkkuja jne tiirikoitua mikä on ihan hyvä asia. Tohon jatkuvaan tallenteluun on itsekin liian turtunu nykypeleissä.
 
Ainakin Steamissä käyttäjien arvostelut on surkuhupaisaa luettavaa. Jengi on tyyliin 2-3 tuntia pelannu ja sen perusteella ovat jo antamassa lopullisia "syväluotaavia" arvioita pelistä.

Olen osittain eri mieltä. Syväluotaavia analyysejä ei voi tehdä, mutta kyllä useimmista peleistä osaa helposti 4 tunnin perusteella ja paljon nopeamminkin sanoa, pitääkö niistä ka niiden perusmekaniikoista vai ei. Jos sitä hyvää peliä pitää kaivaa reilusti kauemmin, jokin on jo hyvin pahasti pielessä. Monesta pelistä voi toki löytää paljonkin lisää syvyyttä tai mielenkiintoa jatkamalla pidempään, mutta siinä ei pitäisi olla mitään väärää, jos toteaa jo aikaisemmin ettei pelistä pidä.

Ihan sama asia kuin ihmiset, jotka kitisevät että peli pitäisi pelata loppuun ennen kuin voi arvostella. Olenkohan nähnyt vielä yhtäkään peliä, jossa pelin loppu olisi jotenkin maagisesti muuttanut minut pitämään pelistä jota siihen asti olen pitänyt heikkona esityksenä? En ainakaan muista. Yleensä lopetukset ovat lähinnä laskeneet pelien arvoa silmissäni entisestään, koska ne ovat olleet antiklimaattisia, viimeistelemättömiä tai pitkitettyjä.
 
Olen osittain eri mieltä. Syväluotaavia analyysejä ei voi tehdä, mutta kyllä useimmista peleistä osaa helposti 4 tunnin perusteella ja paljon nopeamminkin sanoa, pitääkö niistä ka niiden perusmekaniikoista vai ei. Jos sitä hyvää peliä pitää kaivaa reilusti kauemmin, jokin on jo hyvin pahasti pielessä. Monesta pelistä voi toki löytää paljonkin lisää syvyyttä tai mielenkiintoa jatkamalla pidempään, mutta siinä ei pitäisi olla mitään väärää, jos toteaa jo aikaisemmin ettei pelistä pidä.

Ihan sama asia kuin ihmiset, jotka kitisevät että peli pitäisi pelata loppuun ennen kuin voi arvostella. Olenkohan nähnyt vielä yhtäkään peliä, jossa pelin loppu olisi jotenkin maagisesti muuttanut minut pitämään pelistä jota siihen asti olen pitänyt heikkona esityksenä? En ainakaan muista. Yleensä lopetukset ovat lähinnä laskeneet pelien arvoa silmissäni entisestään, koska ne ovat olleet antiklimaattisia, viimeistelemättömiä tai pitkitettyjä.

Toisaalta noita "angry birds pelaajia" silmällä pitäen vaativampiin peleihin on pistetty ihan turha opetusdialogi laahaavine videoineen, joita pitkän linjan PC-RGP pelaajat eivät välttämättä tarvisisi. Peliyhtiö pelkää että peliporukka hupenee alkuunsa, jollei vaikeampaan peliin taluteta sisään kädestä pitäen.

Witcher 3:ssa sekin otti päähän, ettei konkari voi hypätä kunnolla yli noita pelleilyjä, eikä tiedä alussa, ettei niissä ole mitään, mitä ei voisi oppia suoraan pelissä, konsolisukupolven nuolemiseksi joudutaan aina myönnytyksiin jossain kohtaa.

Witcherin alussa kun juoksin ja hyppelin Chirin perässä niitä linnan muureja, ajattelin, että ei vattu mitä paskaa ja meinasin melkein lopettaa koko pelin, kunnes pääsin oikeasti pelaamaan ja huomasin, että hyvä peli.

Se pelaajan aliarviointi on pahinta myrkkyä peleissä, muttä ymmärrän miksi sitä viljellään. :D :D
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki nupit kaakossa 3440x1440-resolla ja fps 35-40 oman mökin pihalla :D Voisi kyllä odottaa seuraavaa nVidian lippulaivaa, kun tuota pelattavaa riittää muutenkin niin paljon. Tahtoo nauttia tästä pelistä kaikilla karkeilla :cool:
 
Ensivaikutelmat noin tunnin jälkeen hyvät!

Huonoa:
  • Äärsyttävän hidas tuo kääntyminen padilla varsinkin ylä tai alaviistoon eikä voi muuttaa...
  • Jotkin animaatiot sekä kasvoanimaatiot eivät ole mitään parasta. Huulisynkki on kyllä tainnut parantua niistä videoista mitä näki ennen day 1 patchia, ehkä...
  • Olisi kiva kun pystyisi vaihtamaan (ja toglettamaan) Run (B) ja Sneak (L3) paikkaa
  • Keskusteluun siirtymisesssä kestää turhan kauan fade out/inneineen
  • NPC:lle yrittää jutella niin menee monesti sellaseksi et se alkaa huutaa et vittu ku oot tiellä tjsp ku yritti vaa päästä jutskaa. Voisivat vähä chillata ja ottaa ton keskustelun helpommin ku sen tuntuu olevan harmattuna usein
  • Oluenhakemisquestissa tyhmä juttu/omaa tyhmyyttä:

Hyvää:
  • Ensimmäistä kertaa näin pelissä ultra widescreen cutscenen, yleensä palkit sivuilla
  • Hyvä ääninäyttely. Henryn ja isän dialogi hyvin toteutettu
  • Ei liikaa turhaa tilpehööriä joka puolella mitä kerätä. Ruuat olen pöllinyt talteen
  • Aloituskylän musa on aika kiva joten lupaa hyvää sillä saralla, ambientit hyvät
  • Failas aloitusquestin tappelun niin sai questin kuitenkin toteutettua toisella tapaa:
Huomioita:
  • Taistelusta ei osaa vielä antaa arviota. Käsirysyssä tuli turpaan ja oli vaikeuksia huomata milloin osui, milloin blokattiin. Hitaasti responsaa, voi olla vain totuttelukysmys. Vihu teki kokoajan jotain liikettä jossa otti kiinni ja potkaisi jota en osannut välttää tai tehdä itse. Toisessa käsirysyssä pärjäsin paremmin kun vain hakkasin R1, odotin staminan takas ja toistin... Dodgea en onnistunut tekemään kertaakaan, enkä parryä (jos niitä voi käsitappelussa tehdä). Noh nyt kokeileen tuota miekkatutoriaalia, saas nähä miten käy :O
  • Äidille juttelun jälkeen raidasin kämpän ja lopetin pelin. Edistystä EI ollut tallennettu. Piti aloittaa edellisestä tallennuspisteestä joka oli juuri juttelun jälkeen ja raidata talo uudestaan. Eli save and quit ei ole pelissä vaan jatkuu siitä milloin viimeksi tallensit? Tai sitten jatkuu jostain edellisestä triggeristä kuten keskustelun lopetus vaikka se ei toimikaan varsinaisena tallennuspisteenä jos peliä ei lopeta?
Graphics/Performance:
  • Sigun koneella (2560x1080) kaikki mediumilla, bloom Off, draw distancet yhtä vailla tapissa: aloituskylässä suurimmaksi osaksi 50-60 fps, välillä käy noin 45, joskus dipannut 35 paikkeille. Ei kyllä kovin tasainen ole, mutta jos ei olisi FPS näyttö päällä niin eipä noita 45-60 vaihteluja edes (minun) silmällä huomaisi. Toivottavasti pysyy yli 30 myös vaativammissa kohtauksissa.
  • Näyttää aika hyvältä mediumilla, kovin realisisen oloiset keskiajan ympäristöt
5-10h paikkeilla sitten syvällisemmät mietteet

Edit: Huonoa ja Huomioita osioiden viimeisen artikkelin perässä pitäsi olla spoileri, mutta ne eivät näyttäisi toimivan?
 
Viimeksi muokattu:
Olen osittain eri mieltä. Syväluotaavia analyysejä ei voi tehdä, mutta kyllä useimmista peleistä osaa helposti 4 tunnin perusteella ja paljon nopeamminkin sanoa, pitääkö niistä ka niiden perusmekaniikoista vai ei. Jos sitä hyvää peliä pitää kaivaa reilusti kauemmin, jokin on jo hyvin pahasti pielessä.

Osittain samaa mieltä. Tosin tuossa ilmeisesti kestää mahdollisesti JOPA 7-9 tuntia että alun tutorialin saa ns. pelattua lävitse ja voi oikeasti ihan vapaasti liikkua ja tehdä sivutehtäviä jne. Joten siinä mielessä olen erimieltä siitä että henkilö joka on pelannut esim. 4 tuntia eikä edes päässyt vielä opetuskohtaan missä taistelu käytäisiin lävitse kirjoittaa arvostelun ja haukkuu pelin esim. siitä miten kyseessä on scriptattu putkijuoksu mikä on liian vaikea ja ei pääse edes tallentamaan (kesken tutorialin siis).

Eli on se hieman pelikohtaistakin. Sanotaan nyt alpha vaiheessa oleva Pathfinder Kingmaker peli esim. jos siitä joku tekee (kun se elokuussa toivottavasti valmistunee) pelkän ensimmäisen kappaleen perusteella (helposti 10-20 tuntia) arvostelunsa kertoen miten kyseessä on "perus" roolipeli Baldur's Gate henkeen, tosin turhan vaikea ja aika pieni alue mitä tutkia. Kun kappaleessa 2 vasta päästään siihen itse asiaan eli oman valtakunnan rakenteluun sekä laajentamiseen.
 
Taistelusta ei osaa vielä antaa arviota. Käsirysässä tuli turpaan ja oli vaikeuksia huomata milloin osui, milloin blokattiin. Ja vihu teki kokoajan jotain liikettä jossa otti kiinni ja potkaisi jota en osannut välttää tai tehdä itse. Noh nyt kokeileen tuota miekkatutoriaalia, saas nähä miten käy :O
Ottakaa huomioon tässä, että ne alun tappelut on about pakko hävitä ja ne alun tutoriaalit on vain välttämätön oppiminen.

Et pysty blokkailemaan tms muutakaan järkevää kunnolla, ennen kuin ne opetetaan siellä 6-7h tienoilla kunnolla ja silloin vasta äijä oppii taistelemaan ja ainakin itse vasta tajusin koko systeemin kunnolla silloin.
 
Hyvältä maistuu edelleen. Ainut miinus tulee tuosta tallennus systeemistä kun pelaaminen omalla kohdalla voi olla paikoin aika lyhkäisiä rykäisyjä.
 
Olen osittain eri mieltä. Syväluotaavia analyysejä ei voi tehdä, mutta kyllä useimmista peleistä osaa helposti 4 tunnin perusteella ja paljon nopeamminkin sanoa, pitääkö niistä ka niiden perusmekaniikoista vai ei. Jos sitä hyvää peliä pitää kaivaa reilusti kauemmin, jokin on jo hyvin pahasti pielessä. Monesta pelistä voi toki löytää paljonkin lisää syvyyttä tai mielenkiintoa jatkamalla pidempään, mutta siinä ei pitäisi olla mitään väärää, jos toteaa jo aikaisemmin ettei pelistä pidä.

Olen osittain samaa mieltä.

Randomi Steam käyttäjiltä tuollaisen voi jotenkin hyväksyä koska kyseessä on kuitenkin vain yksi mielipide muiden joukossa eivätkä kirjoittajat saa minkäänlaista korvausta viestien kirjoittamisesta.

Peliarvostelijalta taas voi edellyttää selvästi enemmän kuin "en tykkää perusmekaniikoista, paska peli!"

Ihan sama asia kuin ihmiset, jotka kitisevät että peli pitäisi pelata loppuun ennen kuin voi arvostella. Olenkohan nähnyt vielä yhtäkään peliä, jossa pelin loppu olisi jotenkin maagisesti muuttanut minut pitämään pelistä jota siihen asti olen pitänyt heikkona esityksenä? En ainakaan muista. Yleensä lopetukset ovat lähinnä laskeneet pelien arvoa silmissäni entisestään, koska ne ovat olleet antiklimaattisia, viimeistelemättömiä tai pitkitettyjä.

Tästä olen täysin eri linjoilla. Peliä ei välttämättä tarvitse pelata "loppuun" saakka mikäli aikaisemmin saa riittävän hyvän käsityksen pelin sisällöstä. Tämän pelin kohdalla pari tuntia pelaamista ei riitä siihen edes vähää alusta ja siksi "loppu" antaa pelistä täysin eri kuvan kuin "alku".
 
Siinä kohtaan kun mentiin lapio hommiksi(pelaajat tietänevät minkä takia) ja sitten lapiota metsästää niin tuli kyllä sellainen paskat housussa fiilis että toivottavasti ketää pahista ei tule.. No sieltähän tuli sitten bandit joukkue niskaan ja Henry näkee tähtiä.

Tuon ceissin jälkeen vasta tuli aloitustekstit elikkä tämäkö oli sitten niin paljon puhuttua tutoriaali osuus?

Mitä kykypuita nytten nopealla vilkaisulla katsoin niin henrystä saa todnäköisesti aikamoisen miekkamaisterin kun ajoittaa light/heavy iskut oikein ja sitten suunta vielä oikein.
Tuossa pitää vain muistaa muuttaa komboa koska tekoäly osaa sitten blokkaa ne.
 
Hyvältä maistuu edelleen. Ainut miinus tulee tuosta tallennus systeemistä kun pelaaminen omalla kohdalla voi olla paikoin aika lyhkäisiä rykäisyjä.

Käy fast travelin avulla nukkumassa himassa, ni saa talteen.

Siinä kohtaan kun mentiin lapio hommiksi(pelaajat tietänevät minkä takia) ja sitten lapiota metsästää niin tuli kyllä sellainen paskat housussa fiilis että toivottavasti ketää pahista ei tule.. No sieltähän tuli sitten bandit joukkue niskaan ja Henry näkee tähtiä.

Tuon ceissin jälkeen vasta tuli aloitustekstit elikkä tämäkö oli sitten niin paljon puhuttua tutoriaali osuus?

Mitä kykypuita nytten nopealla vilkaisulla katsoin niin henrystä saa todnäköisesti aikamoisen miekkamaisterin kun ajoittaa light/heavy iskut oikein ja sitten suunta vielä oikein.
Tuossa pitää vain muistaa muuttaa komboa koska tekoäly osaa sitten blokkaa ne.

Ei ollut. Tutorial on kokonaisuudessaan noin 6-7h ja mulla alkutekstit tuli 4h kohdalla. Eli about puolivälissä tutoriaalia oot.
 
Pääsin itsekin juuri tuon "tutorialin" läpi, ja maistuu kyllä! Sitä vähää mitä combattia on tullut vastaan, niin olen tykännyt, ja monet sanoo, että tästä se vaan paranee, niin ei voi kuin odottaa :)

Bugeja on kyllä jonkun verran tullut ja pientä glitchaamista on melkein kokoajan. Itseä ei niinkään haittaa, mutta ymmärrän kyllä, että näistä ollaan vähän närkästyneitä. Yksi aika hauska huomio muuten, en tiedä oletteko muut huomanneet (tai toistuuko edes muilla), mutta pelin cutscenet on capatty 30fps (joka on siis ihan normaalia peleissä yleensä) ja siis myös kaikki perus NPC:eille juttelut. Noh, aina kun itse peliin palataan, niin tuo 30fps cappi pysyy jonkun 10 - 30 sekuntia vielä, kunnes FPS nousee taas normaaliksi :D Tuon efektin näkee ihan ilman FPS countteriakin, mutta sen kanssa on vielä selvempi. Ei maailmaa kaatava, mutta toivottavasti korjataan. Tuon takia jo menin laskemaan yhdessä vaiheessa pelin detailejakin, kun ajattelin, että oli siitä kiinni, kun muutoksen jälkeen hyppäsikin 60+ fps taas, mutta kohtapa se kyykkäsi taas 30:iin joksikin aikaa, kun jollekin jutteli.
 
Pitää varmaan vaihtaa puhuttu kieli unkariksi. Hajottaa immersiota ihan helvetisti kun ollaan olevinaan Unkarissa, mutta kaikki haastelee englantia enemmän tai vähemmän murtaen.. :facepalm:
Vois itseasiassa olla ihan virkistävää pelata jollain muulla kielellä kuin englannilla..
 
Pitää varmaan vaihtaa puhuttu kieli unkariksi. Hajottaa immersiota ihan helvetisti kun ollaan olevinaan Unkarissa, mutta kaikki haastelee englantia enemmän tai vähemmän murtaen.. :facepalm:
Vois itseasiassa olla ihan virkistävää pelata jollain muulla kielellä kuin englannilla..
Ite vaihdoin metrossa alkuperäiskielelle kun englanti oli niin huonolaatuista ja tulihan siinä vähän paremepi immersio kun moskovasta kuitenkin kyse.
 
Pitää varmaan vaihtaa puhuttu kieli unkariksi. Hajottaa immersiota ihan helvetisti kun ollaan olevinaan Unkarissa, mutta kaikki haastelee englantia enemmän tai vähemmän murtaen.. :facepalm:
Vois itseasiassa olla ihan virkistävää pelata jollain muulla kielellä kuin englannilla..

Peli kylläkin sijoittuu Böömiin eli nykyisen Tsekin alueelle.

Omia ajatuksia. Questeja voi suorittaa monin erin tavoin mikä on ehdoton plussa. Lisäksi questeissa voi myös ns. oikoa eli ei tarvitse jokaista NPC-juttelua tms tehdä. 3440x1440-resolla med graffoilla yleensä 40-60fps, oikein hyvin pelattava tämä peli tuolla Pari kertaa jäätynyt peli kun vetänyt kanoja turpaan, muuten pyörinyt oikein nätisti. Cutsceneistä siityminen aiheuttaa välillä vähän harmitusta, mutta asian kanssa voi diilata. Oikein positiiviset vaikutelmat jääneet tästä, ei todellakaan ole suunnaatu ADHD-jonneille vaan ihmisille, jotka haluavat uppoutua pelin maailmaan ja pelata pitkiä sessioita kerrallaan :tup: Vähän kun vielä parantelevat animointia ja bugeja korjailevat niin kyllä tässä on potentiaalia vuoden peliksi.
 
Onko kiinnostusta suomisubien modaukseen jos sellainen mahdollistuu? Tunnen vanhempia suomalaisihmisiä joilta ei englanti taitu, mutta voisi kiinnostaa nähdä vähän tästä pelistä, cutscenejä varmaan lähinnä, kun keskiaikaiset jutut kiinnostaa.
Onko tuollaiset fanikäännökset kuinka yleisiä, en ole törmännyt kuin japanilaisten pelien kohdalla itse
 
Pelailin 4h ja ilmeisesti vasta tutorialin alussa.

Ensimmäinen juoppo oli suht helppo voitto. Theresa tuli pelastettua. Muutenkin jutusteluissa kaikki rollit olleet onnistuneita, paitsi sen juopon ja Sir Robardin kanssa.

Meni hetki, että pääsin sieltä pirun linnasta karkuun, kun ei meinannut saada mistään haarniskaa valeasuksi. Sir Robardilta ei saa lupaa lähteä. Ei rahaa lockpickiin, eikä tietoa voiko vaarastettua kamaa myydä. Nyt kun pääsin pihalle linnasta ja nukuttaa, niin voiko sinne ihan rauhassa palata nukkumaan, vaikka porukat on vielä hautaamatta? Jalatkin murtuivat jossain :)

Löysin jo parit linnunpesät, nuolella kun ampui alas, sisällä 90 cr koru.

+ Luonto ja maisemat ovat komeat
+ Juoni tuntuisi olevan hyvä
+ Taistelusysteemi mielenkiintoinen, tosin paha sanoa vielä enempää
+ Skillit ja muutkin statsit myös mielenkiintoisia... perus pihtaus "en tiedä minne laittaa" alkoi tosin heti :)
- Näin alkuun videota melkoisen paljon, varsinkin kun tekisi mieli jo pelata
- Tikapuille oli vaikeuksia päästä ja jäin melkein kiinni vartijoille rikollisessa paikassa
- Rakennukset sisältä melko mitäänsanomattomia ja muutenkin joissain kohdin melko heikkoa visuaalisesti
- Ihme droppeja 10FPS tienoille joidenkin dialogien ajaksi
- En ole koskaan ymmärtänyt, mistä kauppiaat tietävät tavaran olevan varastettu. Henkilökohtaiset nimetyt esineet ja jonkun faction haarniskat joo, mutta miten ne tunnistavat random miekat, nuolet, ruoat, yms?

Eli voiko pöllittyä kamaa myydä ja millä edellytyksillä? Tunnistaako joku jos käyttä varastettua miekkaa? En kyllä edelleenkään ymmärrä kuinka se olisi mahdollista, jos realismia haetaan. Mutta joo, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa.
 
Tunnistaako joku jos käyttä varastettua miekkaa? En kyllä edelleenkään ymmärrä kuinka se olisi mahdollista, jos realismia haetaan.

Ns. keskiajan alussa miekka oli kohtuullisen kallis kapine ja kulki monesti isältä pojalle (toki myöhemmin esim. 100 vuotisen sodan jälkeen käytettyjä aseita löytyi helposti ja jos vaan halusi sai jonkunlaisen ruosteisen miekan kyllä halvallakin).

Aatelisperheeseen syntynyt poikalapsi yleensä 7v iässä lähetettiin toisen aatelismiehen linnaan koulutettavaksi hovipojaksi. Hän opetteli 7 vuoden ajan aseiden käyttöä, ratsastusta, haukanmetsästystä, musiikkia, tanssia jne. Toki myös pöytiin tarjoilua. 14v hovipojasta tuli aseenkantaja ja hän sai miekkavyön sekä miekan lyhyessä seremoniassa mistä eteenpäin hän teoriassa valmistautui 7 seuraavaa vuotta taisteluun sekä turnajaisiin. Hän tarjoili edelleen mutta nyt tehtävät olivat tärkeämpiä kuten lihan leikkaaminen sekä viinin kaataminen. Aseenkantaja kantoi herransa viiriä/lippua, johdatti tämän hevosta, kantoi kypärää ja huusi taisteluhuutoa. Jos rahat riittivät 21 vuoden iässä tästä pojasta lyötiin ritari, hänen miekkansa siunattiin jne.

Eli kyllä, miekka yleensä tunnistettiin varsinkin jos samassa kylässä yrittää myydä sitä.
 
Olihan noissa miekoissa lähes aina myös tekijän leima yms yksilöllistä, vasta myöhemmällä ajalla kun miekan sai ainakin jokainen upseeri, niitä alettiin tekemään ns. sarjatuotantona.

Näkisin kyllä itsekkin myönteisenä sen jos et käryä varkaudesta saalis on myös myytävissä, ainakin seuraavassa kylässä.

Jos jokaisesta kolikosta ja lusikasta käy käry, se kuulostaa keinotekoiselta, eli yksittäiset npd:t tuntuvat tietävän sen mitä pelin tekoälykin.
 
Tuo tulee kyllä käyttöön ja muukin kosolipiirteiden poisto.
 
Eli voiko pöllittyä kamaa myydä ja millä edellytyksillä? Tunnistaako joku jos käyttä varastettua miekkaa? En kyllä edelleenkään ymmärrä kuinka se olisi mahdollista, jos realismia haetaan. Mutta joo, ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa.

Theresan sedälle tekee questin niin avautuu henkilö joka ostaa varastettua tavaraa.
 
Paras Codex pelissä ikinä. Tuota on kyllä ilo kirjallisuuden harrastajan lukea :) Antaa myös tosi paljon lisäväriä peliin kun tietää enemmän tapahtumista ja hahmoista
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 581
Viestejä
4 558 867
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom