- Liittynyt
- 18.08.2021
- Viestejä
- 2 817
Jees kiitoksia näistä. Kuulostaisi tosiaan siltä, että voisin pleiskarille tämän ostaa, kun ei kehtaa näillä hinnoilla ja saatavuuksilla lähteä konettakaan päivittelemään tähän väliin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa suoraan ostaa se Royal versio missä tulee kaikki Delsut mukana niin ainakin on seikkailtavaa joululomaksi.Jees kiitoksia näistä. Kuulostaisi tosiaan siltä, että voisin pleiskarille tämän ostaa, kun ei kehtaa näillä hinnoilla ja saatavuuksilla lähteä konettakaan päivittelemään tähän väliin.
Täytyisiköhän taas aloittaa.Mulla on tuo Collectors edition Pc.lle ,eli hyllyssä tuollainen iso kuutiopönttö
Aloittelin tämän viikonloppuna uudestaan pitkästä aikaa. Mahtaako tähän olla mitään must have-modeja mitkä kantsis asentaa? Etenkin graafiselta puolelta.
Ei mitään sanottavaa itse aiheeseen, mutta pakko kiittää nauruista.Tää peli saa olla vaikka jeesuksen kolmas tuleminen, mutta jo nyt about 15 tunnin pelaamisen jälkeen on tullut niin paljon niin vammaista paskaa vastaan, että taitaa kyllä jäädä pelaamatta tämä. Pelkästään jo tuo umpityperä save-systeemi syö itseltä ilon pelaamisesta ihan täysin. Eilen olin vaan käppäilemässä jossain metsässä jotain mäkeä ylös ja yhtäkkiä Runkku-Henkka päättää kimmota viis metriä taaksepäin ja ilmaan, paskoo molemmat jalkansa ja kuolee välittömästi. ....
Just meinasin kirjoittaa samanEi mitään sanottavaa itse aiheeseen, mutta pakko kiittää nauruista.
Nojoo nojaa, itsellä ei ollut mitään vastaavia ongelmia PC-version kanssa ja olen harkinnut vakavasti ostavani tän Xboxille ja aloittavani alusta, kun en enää omista PC:tä. Ehkä tämä ei tosijjaan vaan ole suntyylinen peli.Mun vinkkini onkin siis, että kenenkään ei kannata vittu missään nimessä aloittaa tätä paskaa konsolilla,
Tää on just noiden sun ärsytysten vuoksi yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä meikäläisellä. Ruikuttajien takia sitä savea helpotettiin jo aivan liikaa. Alkuun oli parempi. Koska nyt ihan oikeasti se sun henki on kallis, jatkuvalla savella 99% tuosta menetetään.
Konsolilla pelasin julkaisussa jo läpi. Pc:llä en uusiksi enää jaksanut alkaa pelailee, mutta onneksi sain pelattua läpi ennen kuin itkijät sai pilattua saven ja tiirikoinnin.
Nojoo nojaa, itsellä ei ollut mitään vastaavia ongelmia PC-version kanssa ja olen harkinnut vakavasti ostavani tän Xboxille ja aloittavani alusta, kun en enää omista PC:tä. Ehkä tämä ei tosijjaan vaan ole suntyylinen peli.
Siinä on nyt jo kaksi vaikeustasoa olemassa. Ja senkun teet, tai ostat save juomia niin paljon ku haluat ja tallennat minne haluat. Rahaa tossa tulee jokatapauksessa niin älyttömät määrät ettei niille ole mitään käyttöä.
Ja kyllä, tässä koko pelin perusidea on hyvin pitkälti se, että Henry ei ole mikään jumala. Eikä tuo aikakausi ollut kovin leppoisa, niin tekisin itse pelin tallennuksen juurikin noin koska pelintekijänä haluaisin saada esille sen armottomuuden mikä tuolla saavutetaan. Miellyttääkö se kaikkia? Ei todellakaan. Tarvitseeko jokaista ”kaikki mulle heti nyt itkuparkupotku” tyyppiä miellyttää? No ei todellakaan.
Kaikesta käy ilmi se ettei peli sovellu sulle ollenkaan, joten lähinnä kehottaisin pelaamaan muita pelejä.
Itse tosiaan pelasin jo julkaisussa läpi, jolloin mitään bugeja ei oltu korjailtu. Enkä onnistunut tappamaan itseäni kertaakaan bugin vuoksi. En myöskään koko pelin aikana tainnut kertaakaan pudota mistään vahingossa. Kerran tai kaksi yritin jostain pudottautua ja jalka murtui, mutta niistäkin selvittiin lääkkeillä ja levolla.
Kun lähden metsästysretkelle ja törmään bandit leiriin niin mietin pari kertaa että jäänkö tappelee vaiko merkkaanko karttaa ylös ja tulen yöllä myrkyttämään heidät.
Niin, tosin muuttuisiko tämä silti miksikään, jos voisit tallentaa vapaasti taistelun ulkopuolella käymättä snapsiruudun kautta? Muuttuisivatko ne rosvot jotenkin helpommiksi taistella suoraan vai palaisitko silti yöllä paikalle?
Yllättävän moni toimii siten että JOS on mahdollisuus tallentaa kun haluaa niin (tietysti) tallentaa esim. ennen taistelua. Sitten yrittää sitä taistelua ja jos kuolee lataa tallennuksen. Mahdollisesti jatkaen tätä useamman kerran.
Nyt vaikka teoriassa voit tutkia ympäristöä ja vaeltaa vaikka useita vuorokausia ympäri metsiä se fakta että (ilman tallennus modia tai noita pulloja) et voikaan tallentaa ellet mene tiettyyn paikkaan ja lepää siellä antaa yhden lisäsyyn miettiä mitä tekee ja missä vaiheessa on paras kääntyä takaisin. Ei voi esim. hiipiä jokaista taloa kaupungissa lävitse ja yrittää varastaa kaikkia tuotteita vaan joutuu miettimään missä vaiheessa riski kasvaa liian suureksi.
Tuo herbalism tjsp. skilli kehittyy sitä mukaa kun poimit. Homma on aluksi hidasta, mutta leveleiden myötä tuo poiminta nopeutuu kun saa yhä useamman kasvin kerralla. Ei tarvita montaakaan leveliä, että yhdellä poiminnalla tyhjenee koko pelto. (Itse sain ensimmäisessä kylässä, kun Henkan porukat olivat vielä elossa, sen skillin jo tasoon 10, jolloin saa skillin millä poiminta kasvattaa myös vahvuutta. Eikä tuohon mielestäni kauheasti yli 30min uponnut.)näyttäisi joka kerta yksityiskohtaisesti kun oman elämänsä floristi Henkka poimii yksittäisen kukan, hellästi taittelee sen kankaaseen, kaivaa esiin reppunsa, avaa repun nyörit ja asettelee kukkasen paikalleen, sulkee repun, huokaisee syvään ja katsoo horisonttiin, joka vitun kerta? T
Estääpäs: raha. Tai jos haluat craftata niitä niin esteenä on aika, sillä eivät ne materiaalit itsestään reppuun ilmesty.Edelleen, snapsit lisäävät tähän lähinnä vaivalloisuutta ja ajanhukkaa, mutta mikään ei estä haalimasta isoa läjää niitä ja tallentamasta vaikka minuutin välein.
Tuo herbalism tjsp. skilli kehittyy sitä mukaa kun poimit. Homma on aluksi hidasta, mutta leveleiden myötä tuo poiminta nopeutuu kun saa yhä useamman kasvin kerralla. Ei tarvita montaakaan leveliä, että yhdellä poiminnalla tyhjenee koko pelto. (Itse sain ensimmäisessä kylässä, kun Henkan porukat olivat vielä elossa, sen skillin jo tasoon 10, jolloin saa skillin millä poiminta kasvattaa myös vahvuutta. Eikä tuohon mielestäni kauheasti yli 30min uponnut.)
Estääpäs: raha. Tai jos haluat craftata niitä niin esteenä on aika, sillä eivät ne materiaalit itsestään reppuun ilmesty.
Ihan järkeenkäypiä perusteluja. Itelle näissä peleissä on se ongelma, etten oikein osaa vaikeuttaa peliä itselleni tahallaan. Jotenkin osaan perustella sen että valitsen sopivan vaikeustason, mutta sen jälkeen yritän unohtaa koko asian. Jotenkin immersio kärsii tai jotain, jos vaikeustasoa miettii pelatessa. Tähän liittyy myös se, etten oikein mielellään asenna modeja (paitsi QoL ja grafiikka), koska sitten tuntuu että mihin sen rajan vetää, jos kerta helpotetaan asiaa A, miksi ei sitten samantien asiaa B, ja lopulta siellä onkin god-mode päällä. Eli joudun pelaamaan pääosin vanillana pelit.Tällainen gatekeeppaus on kyllä näitä juttuja, joita en ole ikinä tajunnut. OIisiko se ollut jotenkin sun elämyksestäsi pois, jos pelissä olisi säädettävä vaikeustaso? Vaikkapa "babby's first pussy mode", "normal mode according to OuR ViSiOn" ja "extreme brutal hardcore buttfuck mode for the most elite gaymer pros", jossa olisi permadeath kokonaan ilman seivejä, hahmollasi olisi vain yksi raaja, näkökyky 10 cm, koko maailma yrittää tappaa hänet ja "realismin" nimissä aggressiivinen kivessyöpä saattaa iskeä hänen ainoaan jäljellä olevaan kivekseensä koska tahansa ja tappaa pois. Tai (hui!) jopa mahdollisuus täpätä yksitellen haluamansa asiat päälle/pois? Tää on vittu yksinpeli, miksi sulle on niin tärkeää määrätä miten muiden tulisi sitä pelata? Mä oon pelannut Dark Soulsin SL1 runin ja mun mielestä se oli mahtava kokemus. Ei mulla silti ole mitään tarvetta pakottaa kaikkia pelaamaan jo muutenkin haastavaa peliä sillä tavoin tai lesoilla kuinka se on "ainoa oikea tapa pelata". Noin yleisellä tasolla ei kiinnosta vittuakaan miten muut ihmiset pelinsä pelaa ja millä vaikeustasolla, varsinkaan jossain vitun yksinpeleissä. Täytyy myös ihmetellä kaikkia devejä jotka aivan väkisellä haluavat ViSiOnSa takia luotaantyötää pelaajakuntaa, mutta semmoista se vähän on kun henkinen kehitys on jäänyt johonkin yläastetasolle ja elämän suurimmat saavutukset löytyy videopeleistä.
Se "pilattu" tiirikointi on täysin vapaaehtoinen ja save-systeemiin ei käsittääkseni ole tullut mitään muuta muutosta kuin se, että nykyään voit sentään sentään vittu sammuttaa pelin missä tahansa ja se tallentaa siihen. Noin muutenkin, itse olen menettänyt aikaani lähinnä bugeihin, joten aika vaikea ollut kokea hengen olevan erityisen kallis, varsinkin kun itse vihujen AI taas on niin palikkatasoa, että kaksivuotias monivammainen talidomilapsikin osaisi sitä jekuttaa. Lisäksi mitä tässä nyt lueskelin harkitsessani jatkanko peliä, niin aika pian alun jälkeen noita snapseja tulee ovista ja ikkunoista, jolloin koko homma lähinnä muuttuu ylimääräiseksi välppäykseksi. En tiedä, kai se jonkin sortin visio on, että piilotetaan videopelien perusfeatureita aivottoman busyworkin taakse. "Saat pelata aina tunnin-kaksi, kunhan käytät aina välillä 15 minuuttia johonkin irrelevanttiin ja aivottomaan paskaan".
No, mulla on tosiaan nyt jo kahdesti lähtenyt henki johonkin random bugiin ja kaksi kertaa joku välivideo jumahtanut ja sen takia pitänyt aloittaa pitkähköjä tehtäviä alusta.
Noin muutenkin, tää olisi kyllä nimenomaan mun tyylinen peli ja monessa kohtaa, silloin kun se kaikelta tuolta typerältä skeidalta onnistuu, on tullut vahvimpia Morrowind-viboja sitten sen alkuperäisen, ja pelkästään hyvällä tavalla. Tykkään muutenkin kaikenmaailman haastavista ja monimutkaisista autistipeleistä, historiasta ja sen sellaisesta, eli tämän pitäisi kaiken järjen mukaan nimenomaan olla "mun tyylinen peli". Se kuitenkin tuntuu tekevän parhaansa työntääkseen mut pois kaikella typerällä skeidallaaan. Mä oon ruuhkavuosiani elävä perheenisä, jolla on melko rajatusti peliaikaa. Tän takia en oikein arvosta pelejä, jotka tarkoituksella haaskaa mun aikaani.
Ja noista tulee känniin. Eli et voi minuutin välein tallennella, kun äijä on muuten niin humalassa ja krapulassa ettei siitä mitään tule.Estääpäs: raha. Tai jos haluat craftata niitä niin esteenä on aika, sillä eivät ne materiaalit itsestään reppuun ilmesty.
Joskus redditissä yks devi kertoi pelin kehittämisestä ja yks asia mikä sitä harmitti oli tuo kukkien ja yrttien poiminta. Niillä oli siihen jotain hienompaa suunnitteilla, mutta pienellä porukalla ja budjetilla eivät saaneet sitä toteutettua. Muitakin kompromisseja joutuivat tekemään.
Tein saman sen jälkeen kun parin kaatumisen jälkeen menetin sen verran peliaikaa, ettei kuuppa enää kestänyt. On tuo kyllä paljon kuumottavampi peli ilman vapaata tallennusta, sormet hiessä sai taistella yksittäistä rosvoa vastaan alussa ja toivoa ettei Henkka vahingoitu liikaa. Silti yksi parhaista peleistä myös vapailla tallennuksilla (ja jouskarin tähtäimellä... ).Itse en kyllä jaksanut tuota keinotekoista vaikeuttamista snapsi saveilla. Siispä modasin kys. ominaisuuden huis helvettiin (onneksi PC:llä) ja johan maittoi pelaaminen. Pelaamiseen käytettävissä oleva aika on itselläni niin rajallinen, että ei tosiaan huvita hukata aikaa turhaan. Toisessa elämäntilanteessa olisin ehkä voinut elääkin asian kanssa.
Juu, ei tätä turhaan ole tituleerattu keskiaikasimulaattoriksi. Mun mielestä varsin onnistunut teos, VARSINKIN kun fantasia loistaa poissaolollaan. Papin kanssa juopottelu on edelleen yks hauskimmista kohtauksista peleissä koskaan...Jotain poikkeuksellista tässä KCD:n tunnelmassa oli, kun harvoin nämä hitaat pelit lähtee minullakaan. Kovasti subjektiivisia nämä on, mitkä lähtee kenelläkin. Tunnelma koostuu monesta asiasta kuten tarinan ja henkilöiden samaistuttavuudesta, äänimaailmasta, visuaalisesta mielekkyydestä jne. Tää KCD oli myös hyvää vaihtelua (ei fantasiaa juurikaan), kun nykyään lähes kaikki keskiajan pelit on käytännössä fantasiaa.
OT: Uih, QfG:t tuli junnuna pelattua läpi moneen kertaan. Nuo jos jotkut ansaitsisi remasteroinnin.Juu eihän tämä mikään fastrun peli missään nimessä ole. Jos olisi pakko verrata johonkin, niin Sierran Quest for a Gloryt jäivät vähän kesken ja tästä nautin.
Tämäkin peli ollu jo pitkään steamin kirjastossa, pitäs varmaan alottaa jos kohta jo kakkosta pukkaa
Tuskin on kova kiire. Minkäänlaista varmistusta mistään aikataulusta ei ole mainittu. Tulee varmasti joskus, mutta ei tänä vuonna.
Joskus kysynyt että kannattaako/pystyykö DLC:t ostaa, asentaa ja pelata läpipelatulla savella? ts. alan pelaamaan vain niitä dlc questejä?
Jaksoit sentään pelata loppuun. Mielipiteitä saa olla erilaisia, tämä ei selvästi ollut sinulle soveltuva peli. Itse kyllä tykkäsin oikein kovasti ja odottelen jatko-osaaRunttasin nyt sitten vielä pääjuonen loppuun. Ei olisi pitänyt, koska nyt pelistä jäi keskivaiheen posiitivista puolista huolimatta lähinnä paska jälkimaku. Pelin viimeisen neljänneksen questit voi tiivistää lyhyesti: joko aivan järjetöntä putkijuoksua tai järjetöntä edestakas ravaamista. Vaikka tässä vaiheessa jo tiesin, että peli ei tosiasiassa mitenkään huomio erilaisia lähestymistapoja pahimpiin putkiquesteihinsa, joista ärsyttävän monet vieläpä edellyttävät pelaajan epäonnistumista (niinku mitä vittua?), niin ihan periaatteesta hakkasin niissä kaikissa hepuilta kallot sisään. Vranikissa tapoin kaikki rosmot, paitsi yhden mystisesti kuolemattoman highlanderin, jonka minun piti sitten antaa hakata minut tajuttomaksi "jotta juoni voi tapahtua". Sitten kun siihen yhteen linnaan piti mukamas sniikata, marssin sisään ja taas hakkasin kaikki rosmot hengettömäksi yhteen isoon pinoon ja pidin tosiasiassa hallussani koko linnaa, mutta minun piti silti "paeta", koska tarina vaati sitä. Koko questi oli muutenkin aivan totaalisen turha. Molemmissa tapauksissa tietysti rosmot palasivat myöhemmin maagisesti henkiin. Lopun isot joukkotaistelut olivat myös melkoista diibadaabaa. Engine ei vaan kestänyt ja muutenkaan niissä ei ollut oikein mitään jännitettä tai draamaa. Vuosikymmenenen vanhempi Monttu & Kalpa hoiti tämän(kin) tontin helvetisti paremmin. En myöskään muista milloin viimeksi olisin missään tarinassa kohdannut yhtä totaalisen epätyydyttävää loppuratkaisua.
Tämä peli on kyllä loistava esimerkki siitä, miksi tiukasti raamitettu tarina ja avoin maailma ovat yksinkertaisesti vain paskoja petikavereita, tai vaativat aivan järjettömät määrät effortia, tosin eipä sekään aina riitä. RDR2 oli ihan samaa paskaa ja ludonarratiivisen dissonanssin määrä oli >9000. Nyt vielä mietin jaksainko käydä ihmettelemässä jotain noita tekemättä jääneitä sivuquesteja ja delsuja, mutta vähän alkaa kyllä tuntua, että tämä peli on nähty ja voisin startata Demon's Soulsin.
Summa sumarum:
Hyvää:
+ Avoimen maailman sekoilu oli hetken ihan hauskaa
+ Ihan hienon näköiset metsät
Huonoa:
- Kaikki muu
Kiitos ja hei.
Tämä. Itse annan pelimekaanikoille, varsinkin sellaisille joiden voi itse antaa rikkoa tai olla rikkomatta peli, paljon anteeksi jos peli, tarina, maailma ja esim. tässä päähahmon näyttely, ovat näin hyvää ja erilaista.Jaksoit sentään pelata loppuun. Mielipiteitä saa olla erilaisia, tämä ei selvästi ollut sinulle soveltuva peli. Itse kyllä tykkäsin oikein kovasti ja odottelen jatko-osaa
Tämän pelin pelikokemuskaari on kyllä hyvin kummallinen. Alussa kaikki tuntuu helvetin vaivalloiselta ja ärsyttävältä, ja pelaaminen on puoliväkisellä ähertämistä. Sitten peliin pääsee vähän sisään, typerimpien vammaisuuksien kanssa oppii elämään tai olemaan välittämättä, ja hetken aikaa on ihan hauskaa sekoilla ympäri keskiaikatsekkilää. Sitten alkaa taas vituttaa kaikki pelin typeryydet, vajavaisuudet ja se kuinka saatanan tarpeettoman työlästä kaikki on. Joo, ihan hauska ajatus että vaatteet likaantuu ja haarniskaa pitää korjata, mutta käytännössä tämä on vain täysin ylimääräistä välppäämistä, joka ei varsinaisesti tuo pelikokemukseen yhtään mitään muuta kuin lisää ramppaamista korjaajille ja kylpijöille joka vitun pelipäivä. Pelaaminen on alkanut taas tuntua niin pakkopullalta, että väkiselläkin tulee mietittyä, miksi edes vaivautuu. Olen nyt tahkonnut käytännössä pelkästään pääjuonta eteenpäin, koska se nyt jonkin verran kiinnostaa, mutta melkoista edestakas ravaamista tämäkin on. Tulee mieleen Witcher ykkösen puolivaiheen suolla ravaaminen, eikä todellakaan millään hyvällä tavalla.
Lähes kaikki muutkin questit on vaan tylsää edestakas ravaamista, taistelu on aivan naurettavan helppoa läpsyttelyä ja niin suurta vihollisjoukkoa ei olekaan, etteikö sitä voisi yksistään hakata turpaan puoliunissaan (se siitä "realismista", tosin susipaskan autotargetin takia useamman vihun kanssa taistelu on silti aivan saatanan ärsyttävää). Turboepärealistinen vihujen skaalautuminenkin tarkoittaa lähinnä sitä, että rahaa tulee käytännössä loputtomasti, kun joka toisella metsissä maajusseilta lanttuja varastelevalla rosmolla on päällään tuhansien grocheneiden edestä panssaria (herääkin kysymys, miksi he ilmiselvästi upporikkaina vaivautuvat edes ryöstelemään maajusseja). Pelin kartta on loppujen lopuksi aika pieni, mutta silti käytännössä tyhjä ja lopuistakin paikoista suurin osa on pelkkää copypastea. Edelleen peli myös rakastaa pelaajan ajan haaskaamista turhan paljon. Miksi vitussa "pika"-matkustus, nukkuminen ja about kaikki muukin kestää niin helvetin kauan, että usein ehtii lukemaan kokonaisen uutisen Hesarista näiden aikana?
Peli ei myöskään oikein toimi, ellet larppaa jotain turbo-hyvis-henkkaa. Ensinnäkin pelin talous hajoaa aivan välittömästi, koska ryöstely on niin helppoa ja kauppiailla niin paljon arvokasta roinaa, että jo muutaman pelitunnin jälkeen rahaa on niin paljon, että se menettää täysin merkityksensä. Toisaalta taas henkirikokset ei oikein kannata, koska Böömiä vaivaa todella paha zombiekirous. Nimittäin lähes kaikki pelin NPC:t heräävät aina henkiin reilu viikko "kuolemastaan". Hahmot eivät pelkästään respaa, vaan palaavat henkiin tasan siinä tilassa kuin kuolleesaan olivat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mulla esim. Rattay täynnä alusvaatteisillaan heiluvia kauppojen vartijoita, jotka hyökkäävät välittömästi apinan raivolla kimppuuni koska ilmeisesti muistavat, että ryöstömurhasin heidät sänkyihinsä. Nykyään minun pitääkin ensin käydä aina uudelleenmurhaamassa vartijat sänkyynsä edellisenä yönä, jos haluan käydä shoppailemassa noissa kaupoissa seuraavana päivänä. Tämän jälkeen saan shoppailla rauhassa taas sen reilun viikon minkä heidän maaginen henkiinheräämisensä kestää. Myös kaupunkien vartijat ovat kovan luokan velhoja ja psioneja, joita yhdistää ilmeisesti jonkinlainen hivemind ja he pystyvät lisäksi esim. teleporttaamaan pitkiä matkoja ja näkemään seinien läpi.
Questit eivät myöskään aina kovin hyvin toimi erilaisten pelityylien kanssa ja nämä respaavat NPC:t vaivaavat usein niitäkin. Esim. Nest of Vipers questissa Henkan piti käydä tiedustelemassa rosmoleiriä, mutta minun väkivaltainen alkoholisti-Henkkani (alkoholismi syntyi Schnapsien käytöstä) ei oikein jaksanut umpirikkinäisten stealthmekaniikkojen takia hiippailla, vaan marssi leiriin keskellä päivää ja mätki nuijalla kallot sisään joka rosmolta ja kebabilta. Maagisesti kuitenkin seuraavana päivänä leiri oli taas täynnä samoja vihuja kun questin seuraava vaihe käynnistyi (hihittelin myös sitä kuinka "kovis" pääjehu kys. tehtävässä tippui yhdestä nuijankolautuksesta). Saman suuntaista on käynyt vähän muulloinkin, jolloin peli olettaa että Henkka on liian heikko ja pakenee/välttää taistelua, sen sijaan että mäiskii kaikki hengiltä. Parikin kertaa on main questin aiemmassa vaiheessa teilattuja nimettyjä NPC:eitä kävellyt myöhemmin vastaan.
Sivuhuomiona, jousiampuminen on konsolilla kyllä aivan totaalivisvaista ripulipaskaa, vaikka henkan skilli olisi mikä. Crosshairin puute on täysin idioottimainen ratkaisu, jolla ei ole "realismin" kanssa mitään tekemistä, koska oikeassa elämässä sulla on esim. vittu syvyysnäkö ja muutenkin paljon enemmän fyysistä palautetta käsiteltävästä jousesta. Henkan myöhäisvaiheen Parkinsonin tauti ei myöskään varsinaisesti auta asiaa. Tämä yhdistettynä pädin jo valmiiksi paskaan ohjaustuntumaan on saaneet mut lopettamaan jousien käytön kokonaan, varsinkin kun paljon nopeammin vihut saa hengiltä kun menee vaan iholle ja vetää turpaan. Testasin huvikseen PC:llä ja sillä jouset on huomattavasti siedettävämpiä hiiren tarjoaman ylivertaisen tarkkuuden ansiosta ja näytöllä on paljon helpompi arvioida silmämääräisesti mihin nuoli lentää kuin isolta telkkarin kuvalta. Siltikin, aivan saatanan typerää paskaa.
Kaiken kaikkiaan peliä voisi kuvata englanninkielen idioomilla "close, but no cigar". Peli on täynnä ideoita ja mekaniikkoja, jotka varmasti paperilla kuulostivat vielä ihan hienoilta, mutta jotka käytännössä ovat lähinnä vaivalloisia ja ärsyttäviä, tai eivät vaan oikein toimi. Varmasti osittain kyse on myös rahan ja ajan loppumisesta kesken, mutta toisaalta osa suunniteluratkaisuista on vain yksinkertaisen huonoja (ne vitun snapsit...) ja devit ovat päättäneet niiden olevan se kukkula jolle kuollaan, sanoi kuka mitä tahansa. Harmi sinänsä, koska tässä olisi ollut potentiaalia vaikka mihin ja kuten sanoin jossain aikaisemmassa postauksessa, niin tämä on kyllä pitkästä aikaa monelta osin lähimpänä vanhan koulukunnan avoimen maailman ropeja, kuten Morrowind. Eihän tämä peli nyt silkkaa paskaa ole, enhän minä muuten tähän olisi jo kymmeniä tunteja elämästäni käyttänyt. Harmittaa ja ärsyttää vaan, että aina kun pelistä alkaa vähän nauttia, se heittää pelaajan kasvoille jotain typerää paskaa ja taas alkaa lähinnä vituttaa ja harmittaa kaikki tämä haaskattu potentiaali. Lisäksi kun PC:n modivalikoimaa katselen, niin näyttäisi siltä, että enimmät devien paskoista suunniteluratkaisuista ja pelin muista typeryyksistä saa modattua vittuun, joten edelleen kyllä suosittelen ihan kaikki pelaamaan tämän PC:llä jos se vaan mitenkään on mahdollista.
Ehkä tämän nyt väkisellä hakkaa loppuun juonen takia, mutta kyllä tämä vähän pakkopullaa alkaa olemaan. Tulee kyllä monella tapaa RDR2 mieleen, sekä typerien suunniteluratkaisujen, haaskatun potentiaalin ja loppupuolen pakkopullamaisuuden osalta.
Kiitos ja hei.