- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 835
Miksi toistit tuon "Kuten itsekin sanoit, niin etujarrun koolla on suuri merkitys jarrutusmatkaan."? Siitä saa vähän sen käsityksen, että luulet kevarissa olevan 10 % suuremman etujarrulevyn, vaikka kirjoituksestani ja linkeistä oli luettavissa, että yllättävästi se olikin mopo, jossa oli suurempi etujarrulevy.Varmaan on malleja jotka on suunnilleen samat. Kun tuossakin mitoissa on eroa, niin ne rakenteet voi olla tuossakin siellä katteiden alla kevyemmät mopossa. Tuskin ne ihan huvikseen teki eri akselivälillä (eiköhän tuolle ole haettu kustannussäästöjä). Kuten itsekin sanoit, niin etujarrun koolla on suuri merkitys jarrutusmatkaan. Pointti oli siinä ettei se ole pelkästään verotuksellinen asia kuten edellä väitettiin.
Näitä tyhmiä & helposti ohitettavia rajoitin ratkaisuja on varmasti lukemattomia mopoissa. Ei siis mikään ihme miksi virittäminen on niin yleistä.
No, tuo mopon 220 mm saattaa kuitenkin olla Vespa Nordicin painovirhe, sillä Vespa.com listaa sekä 50- että 125-kuutioisille 200 mm.
Jos mennään sillä, että mopon etujarrun 220 mm onkin oikeasti sama 200 mm kuin kevarissa, niin sen jälkeen et voi kirjoittaa monikossa, että mitoissa on eroa. Ainoastaan akselivälissä on eroa, mopo 1330 mm vs. kevari 1340 mm. Tuokin on vaihdellut vuosien mittaan, sillä vanha Vespa Primavera 50 2T 2014 oli akseliväliltään 1340 mm, kuten 2025 kevari.
Tämänvuotiselle mopolle italialaisten ilmoittaman kevaria 1 cm lyhyemmän akselivälin perusteella epäilit, että katteiden alla mopon rakenteet saattaisivat olla kevyemmät. Itse en siihen usko, sillä:
Mopo:
-tyhjänä 118 kg
-kokonais 295 kg
-kantavuus 177 kg
Kevari:
-tyhjänä 132 kg
-kokonais 305 kg
-kantavuus 173 kg
Kevarin massa tyhjänä on 14 kg suurempi (raskaampi moottori ja voimansiirto). Tuo massa on mukavasti kiinteää ja sen painopiste on turvallisesti hyvin alhaalla, joten kevarille on voitu sallia 3,4 % suurempi kokonaismassa, mutta mopon liikkuvan ja korkealla sijaitsevan massan sieto (=kantavuus) on siitä huolimatta 4 kg kevaria enemmän. Mopoon saa ottaa kuormaa enemmän, 177 kg vs. kevarin 173 kg, joten tuskin mopon runko on kevyemmin rakennettu (poislukien ehkä moottorin korvakkeet).