Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Halpakoneista itse kääntäisin pääni kyllä suoraan noihin Clasun koneisiin. Sitä sinistä mallia yhdellä akulla on saanut monta kertaa alle 70 euron ja jopa halvemmalla ja sitä mustaa pro-malliakin hiiliharjattomalla moottorilla ja kahdella akulla alle 80 euron. Kummallakin 5 vuoden takuu ja huhua olen kuullut, että akut ovat Sanyon valmistamia.Hintaansa nähden todella halpa kone oli Tokmannilla/silloisella muistaakseni Maxilla myynnissä ollut power+ vai olikohan powertools. 30e kone, parin vuoden takuu kaikelle, kysyin että todellakin akkukinko sisältyy takuuseen, muuttivat ehtoja; akulle 6kk. Vääntää rajusti, uskoisin että kairaushommatkin onnistuisi, 10mm terällä tullut rusikoitua kaikenlaista...
Nuo vaan pitää kennottaa uusiksi, tai tehdä balansointiliittimellinen versio. Akut ovat täyttä paskaa.
Sininen on edelleen tarjouksessa muutaman päivän, mutta se on iso ja kolho. Mustakin oli tarjouksessa vielä joku aika sitten, mutta ei näköjään enää. Se on paljon pienempi, sirompi ja laatuvaikutelmaltaan muutenkin parempi.Kiitos tuosta Clas Ohlson vinkistä. Alkoi kiinnostamaan edullinen kone pitkällä takuulla nyt minuakin.
Edit: pieni akku ja vaatimaton vääntömomentti. Meillä käyttäjillä on erilaisia tarpeita.
Kyllähän niissä yleensä pelkkä pyöritys on valittavana.@tle88 poravasaroissa on yleensä myös ihan pelkkä pyöritys. Sillä ajattelin moista jääkairan pyörittämiseen.
Se voi kyllä olla noinkin, että poravasaran koneisto voi olla kertaluokkaa jämerämpi esitys hammaspyöriltään ja siltä muultakin toteutukseltaan. Toisaalta taas vaihteiston tilaa käytetään johonkin mitä ei välttämättä tarvitse. En itse oikein usko, että akkukoneella tekisi kiviseinä hommissa oikein mitään. Aina siellä seinässä on seassa se yksi perhanan luonnonkivi, joka on tietty jokin kvartsin kappale. Itselläni noita on tullut muutama vastaan. Vanhan mökkimuurin purkuun taas tarvitaan aina murtovasaran tehoinen laite. Se on se pienen katuporan näköinen esine. Kaakelit irrottaisin itse taltalla ja moskalla, koska homma olisi siten siistimpää ja hyvässä lykyssä kaakelit voisi vielä myös käyttää uudelleen. Miksi niitä rikkoa pitäisi kuten aina näkee niin tehtävän? Pihiä luonnetta alkaa moinen toiminta ihan sieppaamaan, kun sitä näkee edes kuvissa. Tolkutonta haaskausta.
Vähänkin jos pitää purkaa jotain, niin suosittelen kuitenkin katsomaan poravasaroiden sijasta ihan murtovasaroita.
Itse olen pian noin 1kk omistanut tuon Dewaltin dcd777s2 qw akkuporakoneen ja vähän kaikenlaista sillä tullut tehtyä. Pienistä hommista koostuu kuitenkin eli ihan perus ovenkahvojen ruuvausta, letkuteline tiiliseinään ja vaativampana ruuvasin 32 kpl jotain 6cm:siä ruuveja että sain yhdistettyä eurolavat toisiinsa selkänojiksi Ei tuottanut mitään ongelmia. Kyseessä siis 18v harjattomalla moottorilla oleva kone ja itselle riittävät 2x1.5Ah akut. Näissä hommissa ei akut juuri tyhjene Niin ja kone noilla pienillä akuilla on kevyempi käyttää kuin jollain 5Ah suurilla akuilla. Se oli kans itelle yks tekijä Niin ja 3v takuuta unohtamatta. Edelleenkin olen tyytyväinen hintaan mitä siitä maksoin eli 126e.
Yleensä noissa 1.5/2.5ah sarjoissa noi koneet eivät ole samoja mitä noi 5/6ah sarjan koneen ovat. Tehoa/vääntöä on vähemmän, poraistukka on osittain yleensä muovia, itse koneen runko näyttävät olevan heikompia.
Ja ei tommoisilla 1.5Ah akuilla tee mitään ammattikäytössä, noitahan saa olla vaihtamassa jatkuvasti jos levyä alkaa seinään laittamaan. Makitalla ainakin on 1.5Ah ja 5Ah akuilla huimat 120g painoeroa, 5Ah akun ollessa saman kokoinen kuin 3Ah akku.
Makitoissa paino ero tulee kennojen määrässä. 1.5Ah akuissa 5kpl 18650 kennoa ja 3-5Ah akuissa 10kpl 18650 kennoa. Muistaakseni Sonyn kennot ollut joita itse kennottanut uusiksi joten kokolailla parasta akkujen suhteen.Ja ei tommoisilla 1.5Ah akuilla tee mitään ammattikäytössä, noitahan saa olla vaihtamassa jatkuvasti jos levyä alkaa seinään laittamaan. Makitalla ainakin on 1.5Ah ja 5Ah akuilla huimat 120g painoeroa, 5Ah akun ollessa saman kokoinen kuin 3Ah akku.
Kyllä tämä omaan käyttöön on enemmän kuin passeli vehje. Pitelin jotain Makita 484 5ah akulla ja olihan se huomattavasti painavampi kuin tämä oma laite.
Eihän tässä ketään mistään ammattikäytöstä olekkaan puhunut? Olisi ollut suorastaan rahan tuhlausta jos olisin vaikka Makitan ostanut.
Eikös ennen vanhaan jo 3ah nimh akku ole ollut ammattikäytössä? Tämän päivän 1.5ah li ioni akuthan vastaavat juurikin sen kokoisia.
No, käyttö tarpeen mukaan näitä ostetaan eikä sitä viimeisintä/kalleinta
Makitoissa paino ero tulee kennojen määrässä. 1.5Ah akuissa 5kpl 18650 kennoa ja 3-5Ah akuissa 10kpl 18650 kennoa. Muistaakseni Sonyn kennot ollut joita itse kennottanut uusiksi joten kokolailla parasta akkujen suhteen.
No ei siinäkään ole mitään järkeä
No ei tietenkään ole järkeä ostaa iskevää jos sille ei ole käyttöä.
Ei tuo nyt ole vielä lähelläkään agressiivisuuttaTeillä on jotenkin aggressiivinen tapa olla samaa mieltä. [emoji16]
Se voi kyllä olla noinkin, että poravasaran koneisto voi olla kertaluokkaa jämerämpi esitys hammaspyöriltään ja siltä muultakin toteutukseltaan. Toisaalta taas vaihteiston tilaa käytetään johonkin mitä ei välttämättä tarvitse. En itse oikein usko, että akkukoneella tekisi kiviseinä hommissa oikein mitään. Aina siellä seinässä on seassa se yksi perhanan luonnonkivi, joka on tietty jokin kvartsin kappale. Itselläni noita on tullut muutama vastaan. Vanhan mökkimuurin purkuun taas tarvitaan aina murtovasaran tehoinen laite. Se on se pienen katuporan näköinen esine. Kaakelit irrottaisin itse taltalla ja moskalla, koska homma olisi siten siistimpää ja hyvässä lykyssä kaakelit voisi vielä myös käyttää uudelleen. Miksi niitä rikkoa pitäisi kuten aina näkee niin tehtävän? Pihiä luonnetta alkaa moinen toiminta ihan sieppaamaan, kun sitä näkee edes kuvissa. Tolkutonta haaskausta.
Vähänkin jos pitää purkaa jotain, niin suosittelen kuitenkin katsomaan poravasaroiden sijasta ihan murtovasaroita.
Ja makitan istukat ovat myös ilmeisesti erittäin hyviä/tarkkoja (japanilaisia ilmeisesti).Makitan 3Ah akut ovat kyllä VTC-kennoineen todella kestäviä ja virtaa-antavia. VTC5 näyttää lämpenevän samalla kuormalla paljon pahemmin. VTC4 pitäisi testata, akkulassa halvalla moisia. 2,1Ah, eli makita käyttänee moisia 4Ah paketeissaan. 5S2P tavalla.
Makitan 3Ah akut ovat kyllä VTC-kennoineen todella kestäviä ja virtaa-antavia. VTC5 näyttää lämpenevän samalla kuormalla paljon pahemmin. VTC4 pitäisi testata, akkulassa halvalla moisia. 2,1Ah, eli makita käyttänee moisia 4Ah paketeissaan. 5S2P tavalla.
Jos vielä saisi selityksen "5S2P" lyhenteellekin niin kiitos etukäteen.
Junan tuomat joskus sanovat vähän töksäyttäen, tyyliin "itkevät naiset ovat väärästä päästä märkiä"...
Minä sain tästä kuitenkin ihan mukavasti irti asiaa. Akkukäyttöiset vehkeet ovat näemmä kehittyneet, eivätkä ehkä ihan niin vähääkään. En itse rakenna muuta kuin omia kiinteistöjä (heh, tuo kuulostaa kyllä paljon paremmalta kuin on, vanha talo ja ikivanha kesämökki ikuisina keskeneräisinä työmaina) , niin tarve akkukäyttöisyydelle on hyvin vähäinen. Mutta akkukäyttöiseen isoon poravasaraan aion kyllä tutustua. Kairan moottorointi kun kiinnostaa. Koska kaira on 8 tuuman Heinola, niin yli 100Nm väännöllä oleva pitäisi löytää. On noita, mutta ovat kovin kalliita. Hikeä nostava aluspaita taitaa vielä toistaiseksi riittää... Kairaan älysin laittaa jatkopalan, niin pystyy isompikin mies kairaamaan ilman turhaa kyyristymistä. Tuo seuraava lista oli taas niin opettavainen... sitä tollona kun tekee vain pihinä itse itselleen, niin ei osaa edes ajatella asian kaupallista puolta. Tunsin taas itseni yksinkertaiseksi.
>> -Se on hidasta (lue: kallista)
>> -Ei voi antaa takuuta onnistumisesta
>> -Ne käytetyt kaakelit pitäisi varastoidakkin johonkin
>> -Niille käytetyille kaakeleille ei ole markkinoita.
Niinpä. Kuten aiemmin sanoin, minä kuolisin toisille tehtävissä rakennustöissä lähinnä nälkään. Ammattimies saisi aivosyövän jo pelkästä minun tuumiskeluni seuraamisesta. Vasta nyt olen lakannut oikomasta vanhoja nauloja... Että tämmöinen tapaus.
@velleri Minkäslaiseen koteloon oot tuon 5S4P akun kasaillut? Mulla kiinnostaisi itsellä rakentaa pari moista puukkosahan ja käsisirkkelin virtalähteiksi, kaikki muukin info noista kelpaa.
Onkos 5Ah Makitan akut kasailtu noista Sonyn VTC5 2600mAh kennoista vai onko kukaan sellaista päässyt purkamaan? Onko sitten tuo vanhempi 3Ah koko tehty 1500-1600mah kennoista? Kun käsittääkseni fyysisiltä mitoiltaan 3ah ja 5ah akku on aika lähellä toisiaan.
Onkos 5Ah Makitan akut kasailtu noista Sonyn VTC5 2600mAh kennoista vai onko kukaan sellaista päässyt purkamaan? Onko sitten tuo vanhempi 3Ah koko tehty 1500-1600mah kennoista? Kun käsittääkseni fyysisiltä mitoiltaan 3ah ja 5ah akku on aika lähellä toisiaan.
edit: Tuo alkuperäisen suojapiirin nollaus olisi kyllä kiinnostava jos joku olisi siihen perehtynyt tuo aliexpress vinkkikin on kyllä hyvä ei tullut mieleen että tuollaisia koppia kaikkine romuineen on alettu valmistamaan. Sinne akkulasta laadukkaat kennot niin saa tehtyä melkeimpä alkuperäisen verosia akkuja.
Ja makitan istukat ovat myös ilmeisesti erittäin hyviä/tarkkoja (japanilaisia ilmeisesti).
Tuli juuri tehtyä aliexpress 2p koppaan sonyn vtc5 kennoilla 5ah akku. Ei ole kyllä itselläkään tietoa noista orkkis 5ah akuista mitkä kennot on. Kaikki 3ah akut jotka purkanut on ollut sonyn kennot. Uusimmissa akuissa muutettu piirilevy ja koko paketti tehty ei niin purettavaksi ja noihin ei aliexpresin piirilevy mene suoraan ruuvaamalla. Kolmea eri revisiota tullut itsellä vastaan. Tuo nollaus ei oman tämänhetken tiedon mukaan onnistu mitenkään mutta eihän nuo piirilevyt paljoa maksa.
Sain käsityksen, että tarvikekoteloitakin saisi Aliexpressiltä. Jos löytyy, niin olisiko linkkiä heittää?
On tuossa VTC5-kennoja vielä ainakin yhteen 2P -pakettiin.
Edit: Löytyi: BL1830 PCB Circuit Board With Lithium Ion Power Tools Battery Case Replacement for Makita 18V BL1840 BL1850 LXT400 Plastic Shell-in Rechargeable Batteries from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
Muttamutta, eikö alienissa voi maksaa paypalilla?
Hyvää keskustelua ja vinkkejä akkulaitteista. Lisätään oma kokemus soppaan.
Oma hiiliharjallinen 18V pari vuotias milwaukee porskutti vuoden talonrakennusprojektin läpi loistavasti. Projekti alkoi alapohjan rakennustyöllä, jossa 5-6" lujuusluokiteltua puutavaraa käytettiin runkomateriaalina. Näitä ruuvattiin säässä kuin säässä talven aikana konetta säälimättä yhteen käyttäen 6x140mm ja 5x100 hst tavaraa ja hienosti kesti kone käyttöä jopa 2Ah akulla, 4Ah toki paremmin. Omasta mielestäni on kiva, että on kevyt ja pieni akku sisähommiin ja isompi runkotöihin.
Keskustelu taas porien sisäisitä materiaaleista on aika toissijaista. Lähes kaikki "kunnon" valmistajat käyttävät pulverimetallivaihteistoja. Vaihteistot on myös lähes poikkeuksetta koteloitu lasikuituvahvisteiseen muoviin tai sen johdannaisiin. Kun puhutaan paremmista kuin Prosumer tuotteista, esim Hiltistä, isoin ero ammattikaluissa joita rautakaupoista ei saa, on takuun ja palvelun laatu.
Ergonomia ja hienoiset ero suorituskyvyssä ovat ne isoimmat valintakriteerit. Istukoissa on myös oleellinen osa, mutta nekin ovat melko yhteneväisiä eri merkkien välillä. Niin ja hinta tietysti.
Hiltin käyttäjälle tuodaa melkeinpä uusi kone käteen työmaalle, eikä tarvitse metsästää takuupalautuspaikkaa tai muutenkaan työt ei kauaksi aikaa keskeydy rikkoutuneen koneen takia. Myös vanhojen koneiden entisöinti tehtään esim maks 50% uuden laitteen hinnasta.
Bauhausista hain jokin aika sitten DeWaltin akkuiskuporakoneen, 18V, parilla 2Ah akulla, sekä salkulla. Hinta taisi olla 250 luokkaa.
Bauhausista ostettaessa on erittäin hyvää että jokaikinen elektroniikka ja sähkö vehje saa 5 vuoden takuun yksityisenä
Aika monessa paikkaan taitaa saada yhden vuoden takuun normaalisti ellei kahta. Tuollainen lisätakuu on sit myyvän tahon oma lisäetu tuolle. Yrityskäyttöön tuo käytäntö on yleensä aina vähemmän koska lasketaan että käyttöä huomattavasti enemmän; päivittäinen käyttö vs silloin tällöin harraste käyttöön.Makitalla tuokin jännä kun yksityisenä saa 3vuoden takuun mutta ammattikäytössä vaan 1 vuosi