Ei hiiliä, mutta loppuunkuluneita kommutaattoreita on ollu parikin. Näköjään jonkinlaiset kuvatkin tallella, näissä putsattuina:
Ilmeisesti vikamekanismi on se, että kipinöinti hiilissä ajanmyötä kraateroi kommutaattorin. Hiilistä alkaa irrota pölyä, ja pöly pakkautuu lamellien väliin. Syntyy osittainen oikosulku, savua ja "sähkön" hajua. Kommutaattorin putsaus auttaa hetkeksi, mutta oikeastihan se pitäisi sorvata suoraksi.
Eipä ole jaksanu, kun koneetkin on tuossa vaiheessa jo aika hyvin käytettyjä. Muistaakseni Boscheja molemmat, kuitenkin ensimmäiset nikkeliakut vielä käytössä. Ihan harrastekäytössä olleet, mutta ikää ja tunteja sen verran takana, että rahoille on saanut vastinetta jo reilusti. Mutta tuo oli siis se paikka, joka näissä koneissa ensimmäisenä antautui.