En yhtään epäile, etteikö olisi vaikeaa päästä edes haastatteluihin jollakin aloilla. Paras ois olla joko todella hyvä jossain tai sitten erikoistua johonkin, jossa ei ole samanlaista tunkua (ja toki olla siinäkin hyvä). Itse valmistuin v. 2000 (konetekniikka DI) ja vaihdellut työpaikka harvakseltaan (2000, 2003, 2007, 2017 ja nyt 2020 tammikuussa alkaa uusi). Vuosien varrella olen jonkin verran hakemuksia lähettänyt, mutta varmasti 60-80% paikoista olen ollut haastattelussa.
Nopea muistelu:
-Valmistumisen aikoihin hain kolmea paikkaa, pääsin kaikkiin haastatteluun. Kaikki ois halunneet mut töihin. Valitsin omasta mielestä parhaan ja kiinnostavimman.
-2001 tai 2 hain paria paikkaa ja kävin molemmissa haastattelussa
-2003 firmassa oli YT:t ja yhdistyminen ison firman kanssa. Hommat alkoi menemään huonoon suuntaan. Hain toisaalle (1 hakemus) ja pääsin uuteen duuniin.
-2003-2007 en muistaakseni hakenut minnekään, ennenkuin kyllästyin reissaamaan ympäri maailmaa (Kiina, Meksiko, Intia + eri Euroopan maat) hain 2007 uuteen duuniin, jossa paljon vähemmän reissuja ja pääsin siihen
-2007-2017 olin tyytyväisenä töissä, kunne luuta, eli YT lakaisi mut pois.
-Sitten 2017 pitikin siis hakea yllättäen töitä (no hain jo YT-neuvotteluiden aikana, kun alkoi näyttää pahalta). Jotain 4-5 paikkaa hain, kolmeen tuli kutsu haastatteluun, kahdessa kävin ja toisessa jäin sijalle 2 ja toiseen pääsin
-2017 lähtine olen vähän kyttäillyt parempaa duunia (mielenkiintoisempaa ehkä parempi sana) ja 2018 hain kolmea paikkaa ja pääsin kahteen haastatteluun ja kolmannessa pääsin vaiheeseen 2, eli videoiden lähettelyyn. Ekassa palkkatoiveeni oli liian korkea ja toiseen otivat lopulta talon sisältä jonkun (oisin varmaan ollut liian kallis sinnekin)
-2019 hain yhtä paikkaa, pääsin haastatteluun, mutta en jatkoon. Samaan aikaan headhunter soitti ja tarjosi paikkaa, joka kiinnosti ja nyt aloitan tammikussa uudessa duunissa.
Mitä yritin kertoa on, että on mahdollista löytää alue, jossa työllistyminen on suht helppoa (ainakin näin korkeakoulutettuna). Ehkä osin sattumaltakin onnistuin valitsemaan polun, jota kovin moni muu ei ole valinnut ja tekijöistä on jopa pulaa. Mun kohdalla se on tuotannon digitalisointi (industry 4.0) ja mulla alkaa olemaan yli 15 kokemus asiasta useassa globaalissa yhtiössä ympäri maailman.