Keskustelua työttömyydestä

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Moni laittaa pelkän hakemuksen eikä soita firmaan? Sitten ihmetellään kun ei kuulu mitään. Joo o. Kaiken kruunaa että on tarkotuksella opiskellut itselle työttömän yliopisto tutkinnon tai vastaavan eikä elätä tilanteen mukaan ja katsotaan muita hommia. Paljon mukavampi käydä vaikka töissä parintonnin palkalla ja hakea uutta paikkaa jossei hommat nappaa. En kyllä itse palkkaisi henk koht pitkäaikaistyötäntä tai joka maannut puolivuotta soffalla.
Eli herran älykkäät neuvot on:
Soita aina firmoihin
Elä käy yliopistoa, vaan opi ennustamaan mikä ala ehkä voisi vetää jahka käyt 2-4v koulutuksen
Mukava käydä töissä parin tonnin palkalla
Jos on pitkään työtön(yli 6kk?) Turha hakea töitä kun et itsekään palkkaisi

No, onneksi et vaikuta ihmiseltä joka pääsisi päättämään rekryistä :D

Jos et olekaan pöljähkö, vaan tietämätön niin:

Yhteen perusduunarin paikkaan voi ja hakee ihan oikeasti 50-500 henkilöä, kuvitteletko että siellä jaksetaan/ehditään vastailla kaikille soittelijoille? Ja jos edes 20% soittaa, on sekin kymmeniä/satoja tyyppejä = et erotu sen kummemmin massasta. (Mutta oikeasti soittelusta ei yleensä enää saa lisäpisteitä, koska sitä tekee niin moni että on häiriö + siksi käyttäävät rekryfirmaa välissä)

Toisekseen ilmeisesti kuvittelet että parin tonnin palkka olisi huono? Koska tuosta välittyi viesti "no miksi luuserit ei ottaisi _edes_ parin tonnin hommaa, niin voi hakea parempaa". Voin kertoa että moni ottaisi vaikka 1500€ palkan, vaan kun niitäkään ei noin vaan saa.

Ja niihin "paskaduuneihinkin" vaaditaan koulutus+kokemusta. Ei kaikilla ole kultalusikkaa jolla hakea aina uusi duunarinduuni edellisen tilalle, tai kykyä väärentää usean vuoden koulutuksen todistuksia että pääsisi hetkessä vaikka niinkin kohaan ammattiin kuin siivooja.

Ja sitten ihanko oikeasti olet samaan aikaan sitä mieltä että pitkäaikaistyöttömät on pohjasakkaa, mutta et haluaisi itse heitä palkata? Eikö nämä vähän niin kuin kumoa toisensa? Ei saisi olla pitkään työtön, koska sitten ei sinusta enää ansaitse töitä ollenkaan?

No, kusipäitä riittää aina. Faktat kun on , että töitä ei saa noin vain soittelemalla ja on lähes mahdotonta erottua massasta jos sitä 1000€/kk osa-aikaistakin hakee 200 henkeä, ja vielä jos otetaan vain jo "parin tonnin töissä valmiiksi olevat" huomioon niin aika paha soppa.

Itsekin olen hakenut jopa palkattomiin hommiin että saisi kokemusta, vaan näihinkin on ollut 50-100 hakijaa tämmöisessä keskikokoisessa kaupungissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Ehdottomasti soittaq cv ja hakemus perään. Itsellä ei ole kuin kaksi paikkaa jättänyt vastaamatta mutta aina on saanut töitä. Ennen tein paljon kausihommia ja näiden välissä oli joku max 2 viikkoa makoilua mutta aina jatkui homma lennostam väliin ek kerennyt yhtään maata kotona kun sai vaihtaa duunia. Nykyisessä paikassa menin vain kesätöihin ja tarkotus oli vaihtaa elokuussa firmaa mutta löivät samantien vakipaperit pöytään ja täällä on oltu. Ainoa huonopuoli jatkuva 5vuorotyö ja päivätöitä väliin kaipailis.

Aktiivisuus on kaiken a ja o. Paras kun käyt vielä työpaikalla niin kyllä varmasti jäät mieleen. Toisaalta kannatan tuota uutta mallia niin saadaan porukka aktivoitua työnhaussa. Esmes ce kortin hommaaminen ammattipätevyyden kanssa 8-9ke ja varmasti tulet saamaan töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Täällä on tullu ihan asiallistakin vinkkiä miten sitä työtä haetaan. Nyt sitten vihdoin ja viimein ne asialliset vinkit siihen miten saadaan niitä avoimia työpaikkoja tarpeeksi.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
459
Makoillut sohvalla ja räkinyt kattoon niin kuin muutkin työttömät. Aktiivimalli tulee täysin tarpeeseen, ja tämä kansalaisaloite tullaan äänestämään nurin. Ideaalitilanne olisi, että työttömälle joka ei tee töitä tukiensa eteen, ei makseta mitään.
Jätetäänpä nämä troolailut sitten taas väliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Ei mikään ihme, että ovat työttömiä jos tuhlaavat aikaa johonkin läpällä lähetettyihin hakemuksiin.
Itteä niskasta kiinni vaan ja soittoja yrityksiin. Sillä niitä työpaikkoja irtoaa
Ei auta vaikka olet korkeakouluttautunut ja omaat kattavan työkokemuksen. Pitäisikö tämänkin työttömän aktivoitua puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi..?

lähde: is.fi/taloussanomat

Karine, 50, on tehnyt 182 työhakemusta – ”Ei työnhakija pysty itse päättämään, tuleeko hän valituksi työhön vai ei”

Yksi aloitteen allekirjoittajista on kaksi vuotta työttömänä ollut espoolainen Karine Liger, 50, joka sanoo pitävänsä uudistusta ”naurettavana”.

Aktiivimalli leikkaa työttömyysetuutta lähes viisi prosenttia sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät tee kolmen kuukauden aikana vähintään 18:aa tuntia palkkatyötä tai osallistu viitenä päivänä te-toimiston palveluihin.

– Kahden vuoden aikana olen lähettänyt 182 työhakemusta ja päässyt 9 kertaa haastatteluun. Ei työnhakija pysty itse päättämään, tuleeko hän valituksi työhön vai ei, Liger sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Ei tee mieli kaaleppia puolustella mutta ihmettelen vaan että mikäs tuosta nyrkkiä-pöytään -mielipiteestä tekee trollausta? Pitääkö täällä nykyisin vaan hymistellä ja olla kauniisti samaa mieltä kaikesta?
Kuten stockmannin tiernapoikakeissistäkin voi päätellä: ei saa tehdä eikä sanoa mitään koska muuten joku jossain aina pahoittaa mielensä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
Ehdottomasti soittaq cv ja hakemus perään. Itsellä ei ole kuin kaksi paikkaa jättänyt vastaamatta mutta aina on saanut töitä. Ennen tein paljon kausihommia ja näiden välissä oli joku max 2 viikkoa makoilua mutta aina jatkui homma lennostam väliin ek kerennyt yhtään maata kotona kun sai vaihtaa duunia. Nykyisessä paikassa menin vain kesätöihin ja tarkotus oli vaihtaa elokuussa firmaa mutta löivät samantien vakipaperit pöytään ja täällä on oltu. Ainoa huonopuoli jatkuva 5vuorotyö ja päivätöitä väliin kaipailis.

Aktiivisuus on kaiken a ja o. Paras kun käyt vielä työpaikalla niin kyllä varmasti jäät mieleen. Toisaalta kannatan tuota uutta mallia niin saadaan porukka aktivoitua työnhaussa. Esmes ce kortin hommaaminen ammattipätevyyden kanssa 8-9ke ja varmasti tulet saamaan töitä.
Nää on näitä vinkkejä joka voi ehkä joissain tapauksissa auttaa yksilöä, mutta kokonaiskuvassa näilllä ei ole mitää merkitystä(mieti jos kaikki työttömät käyttäytyvät tällä tavalla, he vain kamppailevat tosiaan "vastaan" ketä on paras hakija). Työpaikkoja on edelleen se x määrä eikä ne työpaikat lisäänny vaikka siellä paikala käviski näyttämässä pärstäänsä.

ps. en ole työtön..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
12
Moni laittaa pelkän hakemuksen eikä soita firmaan? Sitten ihmetellään kun ei kuulu mitään. Joo o. Kaiken kruunaa että on tarkotuksella opiskellut itselle työttömän yliopisto tutkinnon tai vastaavan eikä elätä tilanteen mukaan ja katsotaan muita hommia. Paljon mukavampi käydä vaikka töissä parintonnin palkalla ja hakea uutta paikkaa jossei hommat nappaa. En kyllä itse palkkaisi henk koht pitkäaikaistyötäntä tai joka maannut puolivuotta soffalla.
Ei se soittaminen ole mikään taikasana.

Ihan hauska lukea näitä kommentteja muutenkin tästä ketjusta. Osa porukasta käytännössä kuvittelee, että työpaikat syntyvät hakemalla, ja elää muutenkin jossain 80-luvun ajatusmaailmoissa. Nykypäivänä suuri osa ihmisen elämän tarpeisiin tehtävästä työstä tehdään koneilla, automaatiolla tai muuten tehostetusti. Ei niitä työpaikkoja tule enää ikinä olemaan entiseen malliin. Ei todellakaan tule syntymään vastaavaa määrää mitään uusia töitä. Suurta osaa ihmisistä ei vain enää tarvita työskentelemään, ei ole tarvetta. Onko se tosiaan niin vaikea käsittää? Pikku hiljaa rupeaa tulemaan automatisoituja rakennustyömaita jne. niin kyllä sieltä vielä kaikki tässä ketjussakin itkevät patistelijat kortistoon saadaan. Muistakaa sitten soittaa (LOL!). Sieltä vastaa robotti.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
96
Täällä on tullu ihan asiallistakin vinkkiä miten sitä työtä haetaan. Nyt sitten vihdoin ja viimein ne asialliset vinkit siihen miten saadaan niitä avoimia työpaikkoja tarpeeksi.
Itse työllistäjänä näkisin että ensimmäisen työntekijän palkkauksen helpottaminen olisi yksi erittäin suuri asia. Kun lähdetään esimerkiksi yksinyrittämisestä työllistäjäksi niin ensimmäisen työntekijän mukana tulee todella paljon lisäkuluja ja lisäbyrokratiaa (mm. erinäiset vakuutukset, työterveyden järjestäminen, palkanlaskenta ym. lakiasiat) jotka ovat todella isoja esteitä yksinyrittäjälle tai pienelle yritykselle. Sitten jos päätetään rekrytoida niin kärjistettynä, virherekrytoinnista on todella hankala päästä asianmukaisesti eroon ja mikäli asia ei rekryttävää miellytä, ollaan yksinyrittäjä vs ammattiliitto -tilanteessa, missä työllistäjällä ei ole taas muuta kuin hävittävää. Ihmisillä on käsitys että irtisanominen olisi Suomessa jotenkin helppoa tai yksinkertaista mutta sitä se on käytännön tasolla ainoastaan Nokioille ja Microsofteille ynnä muille jäteille jolla sitä muskelia riittää.

Toinen, varsinkin naisten työllisyysasemaa parantava uudistus, olisi kaikkien raskaudesta aiheutuvien kustannusten korvaaminen työnantajalle. Kun vastakkain ovat samanlaiset hakijat joiden erona on vain sukupuoli, edm. kustannusten riski varsinkin pienelle firmalle on sellainen jota ei ole järkevää ottaa. Tämä taas ohjaa naisia joko olemaan hankkimatta lapsia tai työnantajia olemaan palkkaamatta naisia. Molemmat ovat mielestäni aivan surkeita vaihtoehtoja.

Vuokratyöhän tähän saumaan iskee jo jonkun verran että saat sieltä porukkaa tekemään semmoista nobrainer-duunia mutta ei se mukavaa ole työntekijälle, kun roikutaan siinä kuuluisassa löysässä hirressä, eikä työnantajalle että porukka voi vaihtua vaikka joka päivä. Sen takia haluaisin nähdä noiden esteiden, riskien ja kustannusten poistoa, koska uskon että se synnyttäisi hyvinkin paljon työpaikkoja. Ja nimenomaan niitä matalan kynnyksen työpaikkoja joihin ei tarvitsisi korkeakoulutusta ja joista olisi sitten helpompi siirtyä elämässä eteenpäin, kuin sohvanpohjalta. Sitä tekemätöntä duunia kyllä on paljon, se vaan yleensä Suomessa on helpompaa joko tehdä itse tai jättää tekemättä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 991
Ei auta vaikka olet korkeakouluttautunut ja omaat kattavan työkokemuksen. Pitäisikö tämänkin työttömän aktivoitua puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi..?
.
Kyllä pitäisi, jos ei omalta alalta löydy työtä. Turhaan valittaa ettei raha riitä. Siivoojana riittäisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Ehdottomasti soittaq cv ja hakemus perään. Itsellä ei ole kuin kaksi paikkaa jättänyt vastaamatta mutta aina on saanut töitä. Ennen tein paljon kausihommia ja näiden välissä oli joku max 2 viikkoa makoilua mutta aina jatkui homma lennostam väliin ek kerennyt yhtään maata kotona kun sai vaihtaa duunia. Nykyisessä paikassa menin vain kesätöihin ja tarkotus oli vaihtaa elokuussa firmaa mutta löivät samantien vakipaperit pöytään ja täällä on oltu.
Juu, onneksi tämä otanta on niin laaja että voidaan kyllä aivan helposti yleistää että näin on, paikanpäälle vaan käymään ja soittelemaan.

Ensinnäkään, kovinkaan moneen firmaan ei vaan "mennä paikanpäälle", harvaan paikkaan päästetään työnhakijoita haahuilemaan tuosta noin vaan. Toisekseen, monet firmat käyttävät rekryfirmaa välissä jolloin se soittelu voi olla hankalaa.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siinä, että aktiivisuus on hyvä asia, mutta se, että joskus 80 luvulla on saanut töitä kävelemällä firman ovelle ja kysymällä pomolta on aika utopiaa tänäpäivänä.

Muutenkin tämä työttömien kyykytys on aivan absurdia nykypäivänä, itse olen onnekkaassa asemassa ja kouluttauduin alalle jossa on hyvä työtilanne ja sain hyvän työpaikan mutta monella ei ole näin ruusuinen tilanne. Kauhulla odotan sitä päivää jos joskus joutuu itse työttömäksi, tällä saatanan kyykytyksellä ei voiteta yhtään mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Varmasti joskus on vaikeaa löytää johonkin hommaan oikea kaveri tekemään, mutta jotenkin tuntuu että suurin ongelma vaan on se että työpaikkoja on paljon vähemmän kun hakijoita. Ja jos itse on aktiivinen ja onnistuu niin ne muut käytännössä yhtä hyvät jää ilman, ja kokonaiskuvan kannalta lienee sama kuka sen työn saa.

Ainoa keino olisi että työttömät kouluttautuisivat ja perustaisivat firmoja jollekkin ihan uudelle alalle tms.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 415
Sen verran on kyllä annettava työttömille osittainen synninpäästö, että työttömät eivät ole täysin itse vastuussa nykyisestä tilanteesta, vaan sormi osoittaa jopa työttömiä enemmän suomalaisia duunareita kohti. Suomalainen duunari, Ay-liikkeen avulla ei osaa kuin lakkoilla ja vaatia itselleen jatkuvasti lisää palkkaa ja paremmat työehdot, vaikka kummatkin ovat jo nyt aivan liian hyvät. Tämä johtaa siihen ettei yrityksillä ole varaa palkata työvoimaa.

Jos suomalaiset duunarit eivät suostu tekemään työtään nykyistä huomattavasti heikommalla palkalla/työehdoilla, on täysin oikein että heidät korvataan työttömällä ilmaistyövoimalla ja/tai ulkomaisella halpatyövoimalla.
Varmaan eka kerta ikinä että celebin kanssa jostakin samaa mieltä. Se on juurikin näin, AY on juurtanut Suomeen semmoisen lannistumisen ja kynytyksen ilmapiirin joka heijastaa sitten joka paikkaan työelämässä ja koko ajan ovat vailla jotakin suffelia kun mikään ei kelpaa. Hanttiukot saa tässä maassa muutenki niin tolkuttomia palkkoja että huhhuh. Sittenkun jäädään kortistoon niin uhriudutaan ja valitetaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 174
Itse työllistäjänä näkisin että ensimmäisen työntekijän palkkauksen helpottaminen olisi yksi erittäin suuri asia... / ...Sen takia haluaisin nähdä noiden esteiden, riskien ja kustannusten poistoa, koska uskon että se synnyttäisi hyvinkin paljon työpaikkoja. Ja nimenomaan niitä matalan kynnyksen työpaikkoja joihin ei tarvitsisi korkeakoulutusta ja joista olisi sitten helpompi siirtyä elämässä eteenpäin, kuin sohvanpohjalta. Sitä tekemätöntä duunia kyllä on paljon, se vaan yleensä Suomessa on helpompaa joko tehdä itse tai jättää tekemättä.
Piti vähän tiivistää, koska minullakin on vähän omaa ajatustani, että miten nostetaan Suomea suosta pois ilman Paroni Von Münchhausenin-tyyppisiä "vedän itseäni hiuksista ylös tästä suosta"-kikkailuja. Tämä näkyy olevan ilmiö päättäjien keskuudessa.

Tätä minä kannatan, että kaiken maailman sääntöjä pitäisi helpottaa aika paljon ja myös ne lupakortit, mitkä olivat olleet esillä tämän vuoden alussa ja niiden korttien uusimiseksi menee paljon rahaa ja on selvästi rahastusautomaatti.

Suomen pitäisi alkaa keventää näitä erilaisia sääntöjä ja vähentää byrokratiaa. Tämä aktiivimalli on vain yksi lisä byrokratian koneistoon ja vaikeuttaa yhä hommaa entistä enemmän ja kaikki joutuvat katsomaan tarkasti tekemisiäänsä ja valintojansa, ettei vaan tule joku kämmi ja sitten ollaan pitkässä suossa tarpomassa ja odottelemassa päätöksiä esim. soviteltujen päivärahojen suhteen tai muiden tukien takia.

Sitten joku reality-maailmansa kadottanut työministeri (oli ollut työtön laborantti, liika raha ministerinä sokeutti tai se hyväveli/sisar-järjestelmä saneli) kertoo siinä mallissa olevan ongelmia ja tarvittaessa voidaan korjata -> Se korjaus kestää useita kuukausia ja kuinka moni joutuu vaikeuksiin esim. pakollisten laskujen kanssa ja päätyy kuitenkin ulosottoon tai toimeentulotukiasiakkaaksi ja sitä riemua vielä kestää niin, että ruuhkaa tulee varmasti ja viivästyy. Kun jokin menee perheyksiköllä tulot vajaiksi, haetaan täydentävää osaa kunnilta.

Jos kaikesta pystyttäisiin joustamaan niin, että näistä ei tule rangaistuksia vaan pelkkiä huomautuksia ilman taloudellisia menetyksiä. Tämäntyyppisellä menetelmällä kyettäisiin etsimään ne vakavat valuviat yhteiskunnassamme, mitkä estävät työnteon. Rangaistuksilla ei pystytä näkemään ongelmia, kun kukaan ei edes uskalla mennä koittamaan sitä taloudellista itsemurhaa.

Suomen verojärjestelmää pitäisi korjata uusiksi ja selkokielisemmäksi, rutkasti vähemmän verolakipykäleitä ja verokiilat yrittäjyyteen pitäisi helpottaa roimasti esim. ALV-raja olisi 100 000 €, verojen maksatukset vasta sitten kun tosiasialliset tilinpäätökset on tiedossa eikä niin, että pitää arvuutella liikevaihtoa. Esimerkkejä voisi kerätä Saksasta ja vaikka Viron kevyen verokirjan paksuudesta...

Näitä korjailemalla saataisiin jonkinlaista suuntaa Suomen nostamiseksi suosta ylös.

Edittiä: Olisi paljon muutakin kirjoiteltavaa, mutta tulisi vähän pitkä kuin nälkävuosi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Vaikka töissä olen, niin tämä aktiivimallin paska on kyllä sellaista ripulioksennusta et ei mitään järkeä. En ymmärrä miksi aina pitää antaa keppiä, eikä ikinä porkkanaa. Ei työttömät ole mitään paskasakkia tässä maassa, vaan ihan ihmisiä ja veikkaisin aika monellekin kelpaavan työpaikka jos sitä vaan olisi.
Jos nyt saa kotona makaamalla 1580€/kk ja töitä tekemällä 1700€/kk niin paljonko itse antaisit kotona makaavalle lisää porkkanaa?
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 624
Jos nyt saa kotona makaamalla 1580€/kk ja töitä tekemällä 1700€/kk niin paljonko itse antaisit kotona makaavalle lisää porkkanaa?
Se on hyvin pieni osa, joka saa työttömänä ollessaan tuollaisia tuloja. Ei tietenkään kannata mennä noin huonopalkkasiin töihin jos on ansiosidonnaiset kohdallaan ja tieto siitä, että pääsee yhtä hyviin hommiin takaisin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Eihän sen koulutuksen nimi vaan uravalmennus ollut? Mulle nimittäin tuommoista tarjottiin, mutta kieltäydyin siitä, kun suoraan sanoivat ettei se pakollinen ole.
Työrasti uravalmennus, eikä siitä saanut edes päivärahaa ja matkakustannukset sekä siellä syödyt safkat menivät omaan piikkiin.

Allekirjoitin suostumuslomakkeen, koska sitten olisi varmaan heitetty johonkin muuhun vielä hömpempään toimintaan mukaan.

Ei siitä jäänyt oikein hyvä eikä paha maku suuhun, ja olen vielä oman työrastin koordinaattorin kanssa tekemisisissä puolen vuoden ajan (lasketaan siitä kun aloitin työrastin).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Se on hyvin pieni osa, joka saa työttömänä ollessaan tuollaisia tuloja. Ei tietenkään kannata mennä noin huonopalkkasiin töihin jos on ansiosidonnaiset kohdallaan ja tieto siitä, että pääsee yhtä hyviin hommiin takaisin.
Menellakaan ei ole tietoa vaan luuloa että pääse takaisin yhtä hyviin hommiin. Tällöin kun he tajuavat tämän niin ruvetaan huutamaan porkkanaa risujen sijaan kun samalla on jo paskat housuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 174
Kysyin kaverilta, joka valmistui juuri laitoshoitajan (siivooja) tutkinnosta. Siinä vaaditaan kortit: Hygieniapassi, työturvallisuus, EA-kortti. Ilman näitä ei pääse töihin.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Kahden vuoden aikana olen lähettänyt 182 työhakemusta ja päässyt 9 kertaa haastatteluun. Ei työnhakija pysty itse päättämään, tuleeko hän valituksi työhön vai ei, Liger sanoo.
Tällaisilta ja muilta 1000+ hakemusta lähettäneiltä mun tekis aina mieli kysyä, että miten hakija on muutellut omia hakustrategioitaan tässä ajan kuluessa.

Ku jotenkin en voi kuvitella, että sinällään järkevä ihminen hakkaisi päätänsä seinään samoilla hakustrategioilla kovin montaa kertaa - itelläni raja tulis vastaan varmaan jossakin kymmenennen hakemuksen kohdalla.

Mutta että yli sata tai tuhat? Ei voi käsittää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 880
Jos nyt saa kotona makaamalla 1580€/kk ja töitä tekemällä 1700€/kk niin paljonko itse antaisit kotona makaavalle lisää porkkanaa?
Eihän se nyt noin voi mennä, että vertaat korkeimpia mahdollisia tukia pienimpiin mahdollisiin palkkoihin. Vertaile noita ökytukia mieluummin vaikka pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien miljoonapalkkoihin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Eihän se nyt noin voi mennä, että vertaat korkeimpia mahdollisia tukia pienimpiin mahdollisiin palkkoihin. Vertaile noita ökytukia mieluummin vaikka pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien miljoonapalkkoihin.
Jos "korkeimpia mahdollisia" tukia saa paskahommilla niin eikös niitä silloin saa kaikki ansiosidonnaisella?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Mitähän kaikkea tuo sinun tukesi sisältää? 3000 euron bruttokuukausipalkalla saa ansiosidonnaista noin 1250 euroa nettona IAET-kassan laskurilla, kun käytetään veroprosenttina 25:tä.


edit: hupsista, oleellista jäi uupumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
60 000 meni hetki sitten rikki. Hallituksessa tuntuu olevan vallalla kauhea hosuminen erilaisten esityksien kanssa.
Kyllä työelämässäkin on sellaisia vaaratilanteita, missä ei pidä hosua ja sitten kokeilla josko toimisi vaan kaikki pitää olla huolella tehty, jotta voisi olla varma, ettei ole katastrofivikaa odotettavissa.
1% suomalaisista saatiin siis täyteen.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Monessa firmassa periaatteessa olisi töitä, mutta vain valmiille ammattilaiselle. Varsinkin kun rekryotinritarvr hiukan venyy niin kohta kellään ei olekaan aikaa perehdytykseen kunnolla. Eli sitten se uusi työntekijä pitäisi olla jo aika valmis siihen tehtävään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
En kyllä ymmärtänyt yhtään. Paskahommia tekemällä saa palkkaa, ei tukia. :confused:
Väännetään rautalangasta. Käskit verrata "korkeimpia mahdollisia" (nyt luettuna "ökytukia") tukia vaikka pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien miljoonapalkkoihin.

Miksi vertaan "vaikka pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien miljoonapalkkoihin" kun tuskin kovinkaan monelle työttömälle tarjotaan pörssiyhtiön toimitusjohtajien paikkaa. Todennäköisempää että työttämälle tarjotaan juuri tuota 1700€/kk liksalla olevaa paikkaa. Vai olenko sinusta väärässä että ennemmin sitä 1700€/kk liksalla olevaa paikkaa tarjotaan kuin sitä pörssiyhtiön toimitusjohtan paikkaa?

Jos teet "paskahommia" ja jäät niistä työttömäksi niin saat silloin "ökytukia". Niin miksei silloin voi verrata "paskahommia" niihin "ökytukiin"?

Monessa firmassa periaatteessa olisi töitä, mutta vain valmiille ammattilaiselle.
Tämä on aivan totta. Mutta tämäkin johtuu pelkästään siitä että kun työnantaja hakkaa 5-10k€ koulutukseen ja kun työtekijä olisi nyt valmis hankkimaan panostettua investointia takaisin niin hän ilmoittaakin että tää ei ollutkaan mun juttu etää moikka vaan. Eli helpompi kummallekkin osapuolelle etsiä valmis kuin kouluttaa turhaan jotain. Kun tässä maassa koulutetaan muutenkin turhaan paljon ihmisiä kun koulutus uskovainen kansa ollaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 880
Jos teet "paskahommia" ja jäät niistä työttömäksi niin saat silloin "ökytukia". Niin miksei silloin voi verrata "paskahommia" niihin "ökytukiin"?
Aika harva saa noin 1600 euroa kuukaudessa työttömänä ollessaan. Ansiosidonnaisella tuo on ihan mahdollista, mutta silloinkin on oltu töissä ihan kunnon palkalla. Paskahommista työttömäksi jäädessään realistisempi tukien taso on noin 800 - 1000e / kk. Kyllä tuo 1700e tuo siihen verrattuna ihan mukavasti lisää ostovoimaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Kyllä saa helposti kun työttömän kokonaistuloon lasketaan työttömyysturva, toimeentulotuki, asumistuki, lapsilisät, lapsikorotukset sekä harkinnanvaraiset toimeentulotuet yms.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 880
Kyllä saa helposti kun työttömän kokonaistuloon lasketaan työttömyysturva, toimeentulotuki, asumistuki, lapsilisät, lapsikorotukset sekä harkinnanvaraiset toimeentulotuet yms.
On tuo yksinhuoltajalle ihan mahdollista, mutta vastaavasti palkkaakin saa "helposti" 3k - 4k. (ainakin jos tilastoja katsotaan). Lisäksi tietysti ne lapsilisät.
 

HiekkaP

Influensseri
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
443
Pitää aina muistaa, kun tuista puhutaan niin ansiosidonnaisesta lähtee se 25 prossaa veroina. Ite sain 1400 ja käteen jäi 1050 verojen jälkeen:btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tällaisilta ja muilta 1000+ hakemusta lähettäneiltä mun tekis aina mieli kysyä, että miten hakija on muutellut omia hakustrategioitaan tässä ajan kuluessa.

Ku jotenkin en voi kuvitella, että sinällään järkevä ihminen hakkaisi päätänsä seinään samoilla hakustrategioilla kovin montaa kertaa - itelläni raja tulis vastaan varmaan jossakin kymmenennen hakemuksen kohdalla.

Mutta että yli sata tai tuhat? Ei voi käsittää.
Tosin entä jos ei ole niin järkevä? Ihmisiä on moneen junaan ja monet ovat ihan oikeasti aika tyhmiä. Mutta toisaalta minkäs teet ja onko kaikkien pakko olla jotain professoreita? Jos nyt vaan sattuu olemaan vähän tyhmä? Tietysti väärin että muut joutuu sitten elättämään, mutta elätetään sitä muitakin jotka ei töihin kykene.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
302
Taitaa olla nykyään paljon sairaita, työkyvyttömiä ihmisiä jotka elävät työttömyystuella, kuten minä itse. Ainakin tuo aktiivimalli patistaa siirtymään pysyvämmin sairaslomalle. Tuokin varmaan hämää jonkin verran kun saadaan ensimmäiset tilastot siitä ihmeestä kun työttömien määrä on alkanut laskemaan aktiivimallin myötä.

Tähän asti ei ole juurikaan ollut väliä saako työmarkkinatukea vai sairauspäivärahaa kun määrä on sama.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Tosin entä jos ei ole niin järkevä? Ihmisiä on moneen junaan ja monet ovat ihan oikeasti aika tyhmiä. Mutta toisaalta minkäs teet ja onko kaikkien pakko olla jotain professoreita? Jos nyt vaan sattuu olemaan vähän tyhmä? Tietysti väärin että muut joutuu sitten elättämään, mutta elätetään sitä muitakin jotka ei töihin kykene.
Tarkoitinkin lähinnä sellaisia ihmisiä, joita mainittiin viittaamassani alkuperäisessä artikkelissa.

Siinäkin hakijalla oli ylempi korkeakoulututkinto, hakemuksia ~200 ja alle kymmenen kertaa päässyt haastatteluun asti. Henkilökohtaisesti ehkä itse olisin jo kyseenalaistanut työnhakumetojedani melko monesti tuossa vaiheessa.

Ja kyllähän nyt esim. duunarin kuin duunarinkin pitäisi jossakin kohtaa tajuta, että jokin metodi ei toimi, vaikka ei mikään "professori" olisikaan. Aidosti tyhmät ovat sitten asia erikseen, mutta sellaiset tuskin tekevät omin käsin neljää työhakemusta enempää koko elämänsä aikana.

"Stupidity is doing same thing and expecting different results"
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Sitten taas jos väkertelet satoja ilmoituksia, niin olet saatanan tyhmä kun et pääse töihin niillä hakemuksilla.
Tää on just se asia, minkä mekanismeista haluaisin tietää enemmän. Tehtaileeko osa noin julman määrän hakemuksia vain siksi, kun työkkäri käskee, eikä heillä ole alunalkaenkaan motivaatiota työllistyä. Vai onko työllistymismotivaatio aivan tapissa ja siksi tulee väännettyä 1000 hakemusta vuodessa samoin lopputuloksin?

Tuntuu, että osa ihmisistä on sellaisia, jotka alasta tai koulutustasosta riippumatta työllistyvät aina ja ovat töissä käytännössä ikävuodet 18-65. Sitten osa on sellaisia, että ei päästä edes haastatteluihin, vaikka hakemuksia on tuhansia...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 415
Tää on just se asia, minkä mekanismeista haluaisin tietää enemmän. Tehtaileeko osa noin julman määrän hakemuksia vain siksi, kun työkkäri käskee, eikä heillä ole alunalkaenkaan motivaatiota työllistyä. Vai onko työllistymismotivaatio aivan tapissa ja siksi tulee väännettyä 1000 hakemusta vuodessa samoin lopputuloksin?

Tuntuu, että osa ihmisistä on sellaisia, jotka alasta tai koulutustasosta riippumatta työllistyvät aina ja ovat töissä käytännössä ikävuodet 18-65. Sitten osa on sellaisia, että ei päästä edes haastatteluihin, vaikka hakemuksia on tuhansia...
Valitettavasti kaikki ihmiset ei vaan pärjää tässä nyky-yhteiskunnan kilpailussa. Sittenkun tämä ns. heikompi aines kouluttautuu korkealle siinä uskossa että silloin saa automaattisesti töitä, he pakenevat vielä kauemmas työelämästä ja työllistyminen on entistä vaikeampaa. Toisekseen tämmöinen "heikompi" aines on myös varmasti jossain määrin ongelmissa työelämässä jos he sinne asti pääsevät jos kerta työllistyminenkin on ollut niin pirun hankalaa.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Sittenkun tämä ns. heikompi aines kouluttautuu korkealle siinä uskossa että silloin saa automaattisesti töitä, he pakenevat vielä kauemmas työelämästä ja työllistyminen on entistä vaikeampaa
Juu, mutta mitkä ominaisuudet ihmisessä määrittelevät, kuuluko hän tähän "heikompaan ainekseen"? Kun näemmä ainakaan koulutustaso sitä ei kerro.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Mitähän kaikkea tuo sinun tukesi sisältää? 3000 euron kuukausipalkalla saa ansiosidonnaista noin 1400 euroa.
Onko ansiosidonnaisen määrä laskenut viimeisen ~5 vuoden aikana? :confused:
Pitää aina muistaa, kun tuista puhutaan niin ansiosidonnaisesta lähtee se 25 prossaa veroina. Ite sain 1400 ja käteen jäi 1050 verojen jälkeen:btooth:
Muistaakseni ansiosidonnaisesta lähtee pidätyksiä pois reilummalla kädellä, kuin vastaavasta liksasta.
Suuri osa tämän kai ymmärtää, mutta jotkut edelleen vertaavat nettopalkkaa bruttoansiosidonnaiseen. Siitä on hyvä tehdä johtopäätöksiä, kun ansiosidonnaisen määrässä on kevyt neljänneksen heitto :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Onko ansiosidonnaisen määrä laskenut viimeisen ~5 vuoden aikana? :confused:
Hupsista, korjasin hieman infoa.

Muistaakseni ansiosidonnaisesta lähtee pidätyksiä pois reilummalla kädellä, kuin vastaavasta liksasta.
Suuri osa tämän kai ymmärtää, mutta jotkut edelleen vertaavat nettopalkkaa bruttoansiosidonnaiseen. Siitä on hyvä tehdä johtopäätöksiä, kun ansiosidonnaisen määrässä on kevyt neljänneksen heitto :D
Siis tämä pätee, jos käyttää palkkaa varten hankittua verokorttia. Jos taas käytetään muutosverokorttia etuuksia varten, voi prosentti olla pienempi.

Ansiosidonnaisen päivärahan verotus - IAET

Ansiosidonnaisen päivärahan verotus


Ansiosidonnainen päiväraha on veronalaista tuloa. Ennakonpidätyksessä voidaan käyttää joko

  • etuutta varten haettua muutosverokorttia
    Veroprosenttia käytetään sellaisenaan. Toimita muutosverokortti itse IAET-kassaan.
  • tai palkkaa varten määrättyä verokorttia
    Veroa pidätetään vähintään 25 %. Sinun ei tarvitse toimittaa palkkaverokorttia IAET-kassaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
459
Ei tee mieli kaaleppia puolustella mutta ihmettelen vaan että mikäs tuosta nyrkkiä-pöytään -mielipiteestä tekee trollausta? Pitääkö täällä nykyisin vaan hymistellä ja olla kauniisti samaa mieltä kaikesta?
Siinä kohtaa kun yleistetään, että työttömät makoilevat sohvalla ja räkivät kattoon, on ylitetty raja. Tuollaiset kommentit eivät rakenna keskustelua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Hupsista, korjasin hieman infoa.
Noted. Mutta edelleen sama kysymys. Onko tuo laskenut jossain välissä? Äkkiseltään näyttäisi, että on ja reilusti onkin.

Tai sitten en osaa käyttää tuota laskuria. Tai en osaa huomioida jotain muuta seikkaa. :tdown:

edit:
Ihmettelen sen vuoksi, että jos vertaan ~5 vuotta sitten työttömänä ollessani toteutuneita lukuja tuon laskurin lukuihin, jokin ei täsmää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Taitaa olla nykyään paljon sairaita, työkyvyttömiä ihmisiä jotka elävät työttömyystuella, kuten minä itse. Ainakin tuo aktiivimalli patistaa siirtymään pysyvämmin sairaslomalle. Tuokin varmaan hämää jonkin verran kun saadaan ensimmäiset tilastot siitä ihmeestä kun työttömien määrä on alkanut laskemaan aktiivimallin myötä.

Tähän asti ei ole juurikaan ollut väliä saako työmarkkinatukea vai sairauspäivärahaa kun määrä on sama.
Mitäs jos menisit vaan töihin sairaudestasi huolimatta? Jos kerta tännekin pystyt kirjoittamaan, niin etköhän jotain työtäkin pysty tekemään.

Sitä pitää ottaa vaan itseään niskasta kiinni ja yrittää motivoitua. Lääkärit kirjoittavat nykyään sairauslomaa aivan liian helposti.

Juu, mutta mitkä ominaisuudet ihmisessä määrittelevät, kuuluko hän tähän "heikompaan ainekseen"? Kun näemmä ainakaan koulutustaso sitä ei kerro.
No jos ei töitä saa vuosien ponnisteluista huolimatta, kuuluu heikompaan ainekseen. Normaali ihminen katsoo siinä vaiheessa viimeistään jo peiliin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom