Keskustelua työttömyydestä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 570
Olen tällä hetkellä työttömänä ja saan näin ollen myös toimeentulotukea. Nykyinen päätös on lokakuun alusta marraskuun loppuun. Veronpalautukset joulukuussa, joten silloin en saa. Ehkäpä jopa työllistyn tässä jossain vaiheessa. Ajattelemattomuuttani laitoin Veikkauksen pelitilini kautta muutaman euron hupivedon kaverini kanssa ja voitettiin vajaa 150 euroa yhteensä eli jotain päälle 50 euroa kumpikin. Jos kotiutan tuon tililleni, niin se varmaankin lasketaan tuloksi? Sekin on tässä ongelma, että kun tuo veto oli puoliksi ja saan siitä päälle 50€ itse, mutta varmaankin lasketaan tuloksi koko vajaan 150 euron summa, sillä tuo koko summa tulisi tililleni.

Seuraavan kerran haen tuota tukea vasta tammikuun lopussa eli vasta silloin toimitan mahdollisesti tiliotteita, oletettavasti kahdelta viime kuukaudelta eli joulu-tammikuulta. Kotiutanko rahat heti, joulukuun alussa kun en saa tukia vai miten kannattaisi tehdä?
Olikohan 130 tai 150e se raja kun ei pitäisi laskea, mutta aina se riski on. Jos maltat niin kotiuta joulukuussa vasta kun et muutenkaan saa toimeentulotukea tai jos kaverisi haluaa osuutensa kotiuta vain sen osuus nyt
 

VIA

Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
4
Olikohan 130 tai 150e se raja kun ei pitäisi laskea, mutta aina se riski on. Jos maltat niin kotiuta joulukuussa vasta kun et muutenkaan saa toimeentulotukea tai jos kaverisi haluaa osuutensa kotiuta vain sen osuus nyt
Tuo summa on yksinasuvalta 50€ ja 100€ perheeltä. Joulukuussa kotiutus tuntuisi tällä hetkellä parhaimmailta vaihtoehdolta. Olen ns. kunnon kansalainen ja haluan tehdä oikein, mutta tässä tapauksessa joku ilmoittaminen voisi tulla kalliimmaksi kuin tuo voitto. Sinänsä voisi varmaan heti kotiuttaa, kun tuskin kyselee tiliotteita, mutta voisi sitten tulla myöhemmin ilmi.

@VIA tuosta https://cms.veikkaus.fi/site/binari...entit/asiakaspalvelu/porukkasopimus_suomi.pdf

porukkasoppari kuntoon niin on helpompi todistaa porukka ja osuudenjako kuin suusanallisesti selittelemällä tarvittaessa :)
Joo on tuota tullut käytettyäkin, mutta nyt ajattelemattomuutta ja kiireessä unohtui.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Joo on tuota tullut käytettyäkin, mutta nyt ajattelemattomuutta ja kiireessä unohtui.
Eihän pitäisi olla rikollista tehdä porukkasopimuksesta kirjallista jälkikäteenkään, sehän on jo sitovaksi tehty suullisena aikaisemmin, joka vain jälkikäteen on yhteisymmärryksessä tehty kirjallisena todistustaakan helpottamiseksi ;) Asia voisi olla monimutkaisempi miljoonavoittojen kanssa, mutta tämän summan voitoissa molempien allekirjoituksella ei liene ongelma. :)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kannattaa pitää kahta eri pankkitiliä ja ei koskaan siirtää rahaa itselleen kummankaan tilin välillä.

Silloin Kela / sossu ei saa koskaan tietää toisen tilin olemassaolosta. Jouduin itse tähän ratkaisuun, kun kerran näytönohjainkauppojen jälkeen toimeentulotuesta vähennettiin myynnistä saatu "tuotto", eli olisi ollut sama asia antaa näytönohjain ilmaiseksi jollekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Kannattaa pitää kahta eri pankkitiliä ja ei koskaan siirtää rahaa itselleen kummankaan tilin välillä.

Silloin Kela / sossu ei saa koskaan tietää toisen tilin olemassaolosta. Jouduin itse tähän ratkaisuun, kun kerran näytönohjainkauppojen jälkeen toimeentulotuesta vähennettiin myynnistä saatu "tuotto", eli olisi ollut sama asia antaa näytönohjain ilmaiseksi jollekin.
Onko näin että kela/sossu ei muka saa tietää mistään jos jollain on ylimääräistä jossain vaikka kolmannella tilillä? Mä kuvittelin että suomessa ei ole pankkisalaisuutta, vaan viranomaiset saa kyllä tietoon jos sossu tai kela alkaa penkomaan:confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Kannattaa pitää kahta eri pankkitiliä ja ei koskaan siirtää rahaa itselleen kummankaan tilin välillä.

Silloin Kela / sossu ei saa koskaan tietää toisen tilin olemassaolosta. Jouduin itse tähän ratkaisuun, kun kerran näytönohjainkauppojen jälkeen toimeentulotuesta vähennettiin myynnistä saatu "tuotto", eli olisi ollut sama asia antaa näytönohjain ilmaiseksi jollekin.
Tämä haiskahtaa petokselta.

Näytönohjaimesta saatu myyntitulo taas on aivan selvästi tuloa. Jotku lainanmaksut tilille on vähän kyseenalaisia mutta selvä tavaran myynti ei
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Saavat varmaan ongittua kaikki pankkitiedot tarvittaessa, mutta sen verran **tutti kun myin akuutissa rahapulassa vanhan näytönohjaimen ja seuraavassa tt-hakemuksessa on saman verran rahaa miinustettu.

Lainanmaksuissa pitää olla tiliotteessa merkinnät kumpaankin suuntaan maksetuista summista ja niistäkin on mainittava erikseen tt-hakemuksessa.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
322
Helsingistä pitäisi katkaista asumistuet koska koko systeemi on ihan vääristynyt, suuri osa työssäkävijöistäkin saa sitä koska palkka (tes) ei riitä turvonneiden vuokrien yms takia. Sen jälkeen vuokrat ja ehkä palkatkin alkaisi asettua kun kaikki matalapalkkaiset/osa-aikaiset siivoajat/kaupankassat/vartija/jne yms katoaisivat kaupungista.
Pitäisi sallia massiivinen lisärakentaminen. Sitä ei tehdä, koska vallassa olijoilla on isot rahat kiinni kiinteistöissä, joiden hinta romahtaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Sun olis pitänyt myydä käteisellä.
Varmaan vähän hankalaa, jos netissä myy tavaraa toiselle paikkakunnalle. Ja sitten pitäisi olla se ylimääräinen tili, joka on viranomaisten ulottumattomissa, siis käytännössä koko EU, ja vielä saada tili avattua, ja jotenkin sitten vielä saada sitä rahaakin nostettua käteisellä ilman tilisiirtoja, ainakaan omalle tilille.

Petos mainittu jo aikaisemmin, eiköhän aika moni tee pimeitä hommia. Taitavimmat istuu eduskunnassa ja muissa isoissa firmoissa. Varovaisesti näiden asioiden kanssa ettei tule rankkua, rahasta kun on kyse, niin pahoinpitely tai raiskaus on pikkujuttuja tässä maassa.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Kela ja ulosottomies ei saa toisten EU maitten pankkien tietoja käyttöönsä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Vihkitodistus ei riittänyt esteeksi - Kela ”naitti väkisin” vuokraemännän ja vuokralaisen
Vihkitodistus ei riittänyt esteeksi - Kela "naitti väkisin" vuokraemännän ja vuokralaisen

Sunnuntai 1.10.2017 klo 19.56

Vuokraemännän oma vihkitodistus ei riittänyt. Kela hylkäsi vuokralaisen asumistukihakemuksen väittäen, että tämä eli avioliitossa vuokraemäntänsä kanssa.
  • Kansaneläkelaitos hylkäsi vuokralaisen asumistukihakemuksen.
  • Kela väitti, että mies eli avioliitossa vuokraemäntänsä kanssa.
  • Edes vuokraemännän vihkitodistus ei vakuuttanut Kelaa siitä, että tämä oli naimisissa aivan toisen miehen kanssa.
Asumistukea hakenut oululaismies joutui erikoiseen tilanteeseen Kelan hylätessä hänen anomuksensa väittäen, että mies oli milloin avoliitossa, milloin naimisissa vuokraemäntänsä kanssa.

Tosiasiassa he eivät edes tunteneet entuudestaan toisiaan.

Kela vaati todisteita

Töiden vuoksi kahta paikkakuntaa elävän avioparin neljän vuoden takainen vihkitodistus ei yllättäen kelvannutkaan Kansaneläkelaitokselle. Asia kävi ilmi, kun Oulussa asuvan naisen alivuokralainen sai hylkäävän päätöksen asumistukihakemukseensa.

Nainen asui valtaosan ajasta Oulussa, hänen aviomiehensä pääkaupunkiseudulla. Nainen oli hiljattain verkkopalvelun kautta löytänyt omakotitalon tarpeettomaksi käyneelle yläkerralle sopivan vuokralaisen - miehen, jota hän ei tuntenut entuudestaan.

Elokuun lopulla Kela lähti kuitenkin peräämään miehen suhdetta tämän vuokraemäntään. Miehelle lähetetyssä kirjeessä vaadittiin selvitystä asumisjärjestelyistä tyyliin "jos haluat osoittaa, että et asu avoliitossa Xxx Xxxx:n kanssa".

Mies lähetti Kelalle vuokrasopimuksensa. Se ei kuitenkaan riittänyt. Parin viikon kuluttua tuli uusi kirje, jossa mentiin vielä pitemmälle. Nyt Kela väitti hänen olevan naimisissa vuokraemäntänsä kanssa:

"Teidät katsotaan kuuluvan samaan ruokakuntaan, koska olette avioliitossa...."


14.9. lähettämässään kirjeessä Kela hylkäsi tukihakemuksen todeten, ettei vihkitodistus tai naimisissa oleminen ole este uudelle avoliitolle. (IL)

Todistus ei riittänyt

Nyt vuokraemäntä antoi oman vihkitodistuksensa osoittaakseen, että hän on oikeasti naimissa oman aviomiehensä, eikä vuokralaisensa kanssa. Vielä tämäkään ei vakuuttanut Kelaa:

"Toimittamasi vihkitodistus ei ole riittävä selvitys siitä, että ette ole Xxx Xxx:n kanssa avoliitossa. Vihkitodistus / naimissa oleminen toisen henkilön kanssa ei ole este uudelle avoliitolle", Kela totesi pari viikkoa sitten hyläten miehen anomuksen.

Nyt alkoivat vuokralaisen sekä vuokraemännän kärsivällisyys loppua. Kela olisi halunnut kuvia omakotitalon sisältä niin, että huone- ja muut järjestelyt olisivat näkyneet.

- Vuokralaisella ja minulla on erilliset sisäänkäynnit ja omat avaimet. En todellakaan halunnut ruveta avaamaan omaa asuntoani Kelalle. Minusta tuo vaatimus oli asiaton. Kyse oli ihan periaatteesta, vuokraemäntä sanoo Iltalehdelle.

"Käämit paloivat"

Vuokralainen puolestaan soitti Kelaan kysyäkseen, miten hän vielä voisi todistaa sen, ettei hän suinkaan ollut avoliitossa saati avioliitossa vuokraemäntänsä kanssa.

- Siinä alkoivat käämit vähän palaa. Kysyin, että mitä hemmettiä teille pitää lähettää, jotta uskoisitte, kun vihkitodistuskaan ei kelpaa, vuokralainen kertoo.

- Virkailija sanoi, että todistustaakka oli minun. Hän ei halunnut ruveta neuvomaan. Kertoi vain, että he päättävät asian lähettämäni materiaalin perusteella.

Lopulta mies keksi lähettää Kelalle Tori.fi:ssä käymänsä viestiketjun, jossa hän oli kysellyt nykyiseltä vuokraemännältään tämän ilmoittamasta asunnosta. Vihdoin se sai Kelan uskomaan, että hänellä ei aiemmin ollut ollut tekemistä vuokraemäntänsä kanssa.

- Vasta tuon jälkeen anomukseni hyväksyttiin, vuokralainen kertoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Kela ja ulosottomies ei saa toisten EU maitten pankkien tietoja käyttöönsä.
Onko tästä heittää jotain linkkiä? Elän siinä luulossa että rahanpesun ym. pelossa viranomaiset pelaa hyvin yhteen ja jopa sveitsiläiset pankit eivät ole sitä mitä ennen. Toki jos puhutaan tyyliin 110k tai miljoona, niin sitten voi kiinnostaa.
Ekana tuli ruotsi tai viro ajatuksena, omat pankkinsa niilläkin tietty, mutta olen siinä uskossa että viranomaiset pääsee sinnekin kyllä käsiksi. Eri juttu ja tapauskohtaisesti sitten tietty miten asia käytännössä toteutuu, jos kyse on satasista tai parista tonnista.

http://www.finanssiala.fi/materiaalit/Pankkisalaisuusohjeet.pdf

Hitosti luettavaa, pykäliä yms. en jaksanut nyt perehtyä ajatuksella.

Pankkitilin avaaminen

Jotain sinne suuntaan.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 653
Kannattaa pitää kahta eri pankkitiliä ja ei koskaan siirtää rahaa itselleen kummankaan tilin välillä.

Silloin Kela / sossu ei saa koskaan tietää toisen tilin olemassaolosta. Jouduin itse tähän ratkaisuun, kun kerran näytönohjainkauppojen jälkeen toimeentulotuesta vähennettiin myynnistä saatu "tuotto", eli olisi ollut sama asia antaa näytönohjain ilmaiseksi jollekin.
Kannattaa myös ehdottomasti tehdä tili Skrilliin tai Netelleriin jos harrastaa pelailua ja mikseipä muutenkin. Molemmista saa pankkikortit, joilla voi nostaa käteistä ja maksaa kaupassa. Antaa esimerkiksi kaverille käteistä, joka sitten siirtää ne nettilompakkoon niin ei jää mitään merkintöjä suomalaiselle pankkitilille. Eihän tuossa tilanteessa ole mitään järkeä tehdä vetojaan Veikkauksella, siis netissä. Kannattaa niihin mahdollisiin voittoihinkin varautua :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Kannattaa myös ehdottomasti tehdä tili Skrilliin tai Netelleriin jos harrastaa pelailua ja mikseipä muutenkin. Molemmista saa pankkikortit, joilla voi nostaa käteistä ja maksaa kaupassa. Antaa esimerkiksi kaverille käteistä, joka sitten siirtää ne nettilompakkoon niin ei jää mitään merkintöjä suomalaiselle pankkitilille. Eihän tuossa tilanteessa ole mitään järkeä tehdä vetojaan Veikkauksella, siis netissä. Kannattaa niihin mahdollisiin voittoihinkin varautua :D
Entä jos ei harrasta pelailua? Vilkaisin tuota paypal juttua, jossa mulla on tili kun yritin joskus maksaa jotain, mutta bugi niin pahasti ettei onnistunut. Nyt kun nuo Skrillin ja Nettetellerit mainitsit niin niistä saa sitten ihan kortinkin nähtävästi ja rahnut on siellä jossain tallessa, turvallisesti kai. Siis tekisi tilin sinne, rahan siirto sinne tehdylle tilille, ja kortti tulee sitten millä voi maksaa tai ottaa rahaa vastaan:confused: Siis tilille, vähän kuten normaali pankissa. Paitsi ettei toiminta näy pahemmin missään. edit, siis.
Mä olen niin pihalla näistä:btooth::facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 653
Entä jos ei harrasta pelailua? Vilkaisin tuota paypal juttua, jossa mulla on tili kun yritin joskus maksaa jotain, mutta bugi niin pahasti ettei onnistunut. Nyt kun nuo Skrillin ja Nettetellerit mainitsit niin niistä saa sitten ihan kortinkin nähtävästi ja rahnut on siellä jossain tallessa, turvallisesti kai. Siis tekisi tilin sinne, rahan siirto sinne tehdylle tilille, ja kortti tulee sitten millä voi maksaa tai ottaa rahaa vastaan:confused: Siis tilille, vähän kuten normaali pankissa. Paitsi ettei toiminta näy pahemmin missään. edit, siis.
Mä olen niin pihalla näistä:btooth::facepalm:
Niin no käytännössä kirjotit tuon meikäläisen lainauksen vähän eri muodossa :D Vastaukset oli jo siinä. Mulla on ollu muistaakseni reilu 10v molemmissa tilit, eikä sinne ole koskaan mikään ulosotto tai muu viranomainen päässyt rahoja näpelöimään. Paremmassa turvassa ne ainakin ovat kuin normaaleilla pankkitileillä. Velka-aikoina olis varmasti lähteneet kaikenmaailman "säästösalkut" ulosottoon ilman kyseleitä :) Netellerin kortti teki pari kertaa tepposet kaupan kassalla, joten lopetin sen käytön ja Skrill on toiminut koko "uran" ajan täydellisesti. Ainakin ennen pystyi tallettamaan omalle Skrill-tilille rahaa kaverin verkkopankista. Jos ei onnistu niin sitten kaverille oma Skrill-tili ja siellä tilien välinen siirto. Jos siis haluaa ottaa varman päälle eikä näin ollen talleta suoraan omalta tililtä. Skrillissä on myös vaihtoehtona Trustly-talletus ja siinä tiliotteessa näkyy Skrillin sijaan Trustly, joka on käsittääkseni joku yleinen maksupalvelu. Ainakin just ne Paypall-talletukset Kiinan tilausten yhteydessä tulee Trustlyllä. Sitä en tiedä vaatiiko Kela/sossu jotain kuitteja mihin ne rahat on menneet, koska en ole joutunut niitä tukia hakemaan. Parempi ottaa varman päälle. Kaikkea en osaa kertoa eli kannattaa tietenkin lukea ite nettisivuilta. Voi olla, että toinen suomalainen pankkitili ajaa saman asian, mutta itse en ainakaan luottaisi niin paljoa, ettei ne ketut saa sitä selville :)

Eli summa summarum. Tee Skrill-tili ja hommaa kaverin kautta sinne rahaa niin omalla Suomi-tililläs ei näy mitään merkintöjä näistä hommista. Skrill-kortti maksaa muistaakseni 10e vuodessa. Käteisnostoista menee 1,75% kulu ja tilien välisistä siirroista 1,9%. Halvin viiveetön talletus 0,5% ja 3-5 päivän normaali pankkisiirto-->Skrill on ilmanen. Kaupoissa höyläämisestä ei mene kuluja.

Ite en ainakaan haluaisi, että kaikenmaailman virkailijat pääsisivät kyyläämään tilitapahtumia ja jokainen pikku siirto katsotaan tuloksi vaikkei ne sitä oliskaan. Olen myös täysin eri mieltä tuosta näytönohjaimen myynnistä kuin Nurffe. Tuskin se näyttis on itse valmistettu ja sitten myyty. Jos esimerkiksi säästän rahaa televisioon, ostan sen tonnilla joulukuussa ja myyn 700e:llä helmikuussa niin millä ihmeen logiikalla se 700e on tuloa? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Olen myös täysin eri mieltä tuosta näytönohjaimen myynnistä kuin Nurffe. Tuskin se näyttis on itse valmistettu ja sitten myyty. Jos esimerkiksi säästän rahaa televisioon, ostan sen tonnilla joulukuussa ja myyn 700e:llä helmikuussa niin millä ihmeen logiikalla se 700e on tuloa? :)
Pitää ihan ajatuksen kanssa tutustua vaikka tuohon Skrill tiliin, jos Netteller on tökkinyt, no syystä tai toisesta, kun en noita kortteja tunne. Ja paypal taas näytää olevan sidoksissa suomalaisten pankkien kortteihin, joten sekin voi näkyä jossain.

Muuten tuosta tt-tuesta, niin jokainen tilille tullut euro vaikuttaa, jos sukulainen vaikka laittaa synttäriksi pari kymppiä, niin se on kaikki tuloa. Olen nimittäin ollut sossussa töissä, niin tiedän ainakin sen aikaiset käytännöt, ja kaikki mikä tilille tulee, niin se on tt-tuesta pois. Asumistukiin tuollaiset ei vaikuta.
Kaikki muu rahaliikenne käteisellä, tai jonkun muun tilin kautta mitä ei voi selvittää.

Mistäs tämä lähti, jostain lottovoitosta. Oli joku uutinenkin taannoin missä joku oli voittanut jossain lotossa 16k, sitten ei halunnut rahoja tililleen, vaan piti jonkun kaverille laittaa rahat, ja siinä meni kaikki pieleen, eli kaveri vei rahat, jotain riitaa. Uutinen ei kertonut enempää, mutta jos voittajalla vouti perässä, tai tuet menisi katkolle, jotain tuollaista. Rahaa ei kuitenkaan voinut siirtää omalle tilille syystä x, muu on sitten arvailujen varassa.

No, kattelen noita huomenna paremmin kun olen enemmän hereilläo_O:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Jos esimerkiksi säästän rahaa televisioon, ostan sen tonnilla joulukuussa ja myyn 700e:llä helmikuussa niin millä ihmeen logiikalla se 700e on tuloa? :)
Tässähän puhutaan nyt viimesijaisesta tuesta, eli toimeentulotuesta, joten tuossa tilanteessa tulisi olla tyytyväinen siihen, ettei virkailija totea sen hankintahinnan olleen tuloa tai omaisuutta ja sen 300 euron persneton siihen bonukseksi päälle, kun kerran on varaa myydä tappiolla! :rofl:
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Tänään uudestaan hämmästelin tätä juttua. Mielestäni tässä ollaan jo saavutettu uusi järjenköyhyyden irvikuva. Se vanha Speden sketsi tulee mieleen, missä lateli todistuksia toisen perään. "Avioliitto ei takaa, ettei hakija paneskelisi toisen kanssa" Ei ole todellista. Ja sitten vielä kruununa joku Torin viestiketju, jolla taas oikeasti ei ole mitään todistusarvoa.

Tuohon sossujuttuun, ilmoitatte vain yhden tilin johdonmukaisesti ettekä tietenkään siirtele rahaa niiden välillä. Joku vinkuu petoksesta, mutta ei köyhillä oikeasti ole mitään suuria hämäräbisneksiä. Rasittaa vaan byrokratiakoneistoakin vähemmän, kun ne mummon 20 euron synttärirahat ei näy siellä tilillä vaan käteisenä. Kiertoon se raha kuitenkin menee ja alv kuittaa velat.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Vuokratuloilla ei herroiksi todellakaan pääse yhtiövastikkeen ja saneeraukseen (esim.putkien vaihdoksen) varautumisen vuoksi. Jos joku kuvittelee omaavansa helpot vuokramarkkinat ja elättävänsä sijoitusasunnoilla itsensä, korjatkoon nyt viimeistään päänsä. Se kapitalismi on muuten marginaalinen osuus tästä, sillä muuten olisi mukava pelata vähän mediaania halvemmilla hinnoilla.
Minulla on vuokratuloa 3 eri asunnosta ja vuokra jokaisessa niissä on 700-800 euron välillä vuokra/kuukausi. Onnistuin jopa saamaan vuokralaisen putkiremontin ajaksi teki 12 kk vuokrasopimuksen vaikka putkiremontti iskee. Putkiremontti ja pieni alennus vuokrasta sen aikana on mainittu sopimuksessa.

Minulla on osa-aikainen työ, mutta koska laki sanoo että jos teet vähintäin 26 viikkoa vähintäin 18h/viikko työtä niin saat ansiosidonnaiset päivät jotka taas alkaa 0sta niin sen kun rebottaa ne. En pidä työstäni, mutta parempi kun ei mitään.

Totta vuokratulot ei sinänä vain ole super tuotto mutta osa-aikainen työ+vuokratulot yhteensä on aika ok.

Olen kuitenkin myös työtön ja kävin työvoimatoimiston YRITTÄJÄ ilta kurssin. Ilmapiiri siinä yrittäjä kursissa oli aika toisenlainen huomattavasti enemmän kapitalistinen kun muut työvoimatoimiston kurssit. Minä en ollut rikkain kursilla ja siellä oli yksi miljonääri joka oli rikkain ja meillä muilla oli hauskaa sille ajatukselle että se miljonääri tuskin tarvitsee valtion startti rahaa yritykselle, mutta toki tiedonsaanto oli hänelle tärkeätä.

En perustanut yritystä koska se minun idea jota en paljasta olisi maksanut noin 300 000 euroa budjetti kun kursilla laskettiin se ja olisin joutunut myymän asuntoja jne että saisin sellaiset rahat kasattua ilman toisia sijoittajia. Yhden miehen pikkuyritykset ei minua paljon kiinnosta, mutta muut saa toki sellaisen aloittaa ja en vastusta niitä.

Pitkä IT ala täysaikainen työkokemus on myös ja olen melkein aina ollut töissä kokoaikaisesta tai kuten nyt osa-aikainen mutta osa-aikainen on valtion silmissä myös työtön.

Toki saan soviteltua päivärahaa ja mitä enemmän töitä teen sen vähemmän päivärahaa maksetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
721
Tätä olen ihmetellyt:

Parin viime viikon aikana on ollut paljon hypeä siitä, että etenkin Pohjois-Savon alueella (mutta muuallakin Suomessa) olisi nimenomaan metalli-, rakennus- ja sähköaloilla niin paljon pulaa tekijöistä, että työpaikan saa kun vain ilmestyy paikalle. Monet yrityksetkin ovat tässä hypessä mukana pitämällä molissa työpaikkailmoituksia auki. Monella firmalla on siellä jo toista kuukautta ollut ilmoitus, mutta kuitenkaan ketään hakijaa ei tietääkseni ole työllistetty - korkeintaan hakuprosessin ohi on otettu suhteilla 1-2 sisäpiiriläistä, jos sitäkään. Itsekin olen noihin paikkoihin hakemuksia täytellyt ja puhelimella soitellut, mutta yrittäjillä ei näytä olevan hirveästi kiinnostusta palkata.

Ketä tuollainen valehtelu hyödyttää?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Tätä olen ihmetellyt:

Parin viime viikon aikana on ollut paljon hypeä siitä, että etenkin Pohjois-Savon alueella (mutta muuallakin Suomessa) olisi nimenomaan metalli-, rakennus- ja sähköaloilla niin paljon pulaa tekijöistä, että työpaikan saa kun vain ilmestyy paikalle. Monet yrityksetkin ovat tässä hypessä mukana pitämällä molissa työpaikkailmoituksia auki. Monella firmalla on siellä jo toista kuukautta ollut ilmoitus, mutta kuitenkaan ketään hakijaa ei tietääkseni ole työllistetty - korkeintaan hakuprosessin ohi on otettu suhteilla 1-2 sisäpiiriläistä, jos sitäkään. Itsekin olen noihin paikkoihin hakemuksia täytellyt ja puhelimella soitellut, mutta yrittäjillä ei näytä olevan hirveästi kiinnostusta palkata.

Ketä tuollainen valehtelu hyödyttää?
Mahdollisesti rekrytointi firmoja jotka sen kun kertovat tarinoita että kuinka hyvin järjestävät työpaikkoja ja sitten sitä yritystä joka palkkaa työntekijöitä heidän maine... se oli siis minun teoria. Tuo ala ei ole minun ala niin tuosta alasta minulla ei ole kokemusta ja en ole koskaan hakenut sellaista työtä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Lähes kaikesta on tehty realitysarjoja telkkariin. Miksipä ei tehtäisi ohjelmaa jossa asiantuntijat etsivät työttömille töitä. Sama formaatti mitä on tuo ensitreffit alttarilla? Laitetaan ukko kylmiltään duuniin ja seurataan miten homma edistyy :cigar2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Lähes kaikesta on tehty realitysarjoja telkkariin. Miksipä ei tehtäisi ohjelmaa jossa asiantuntijat etsivät työttömille töitä. Sama formaatti mitä on tuo ensitreffit alttarilla? Laitetaan ukko kylmiltään duuniin ja seurataan miten homma edistyy :cigar2:
Lopuksi sitten tekstiviestiäänestys, jossa kansa saa päättää paljonko annetaan tunarille karenssia, mikäli vakipaikkaa ei heru. Harmi vain, ettei tähän taitaisi lähteä yksikään itseään kunnioittava firma mukaan, joten siitä tulisi uusi V###n puhelinmyyjät -sarja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 076
Tätä olen ihmetellyt:

Parin viime viikon aikana on ollut paljon hypeä siitä, että etenkin Pohjois-Savon alueella (mutta muuallakin Suomessa) olisi nimenomaan metalli-, rakennus- ja sähköaloilla niin paljon pulaa tekijöistä, että työpaikan saa kun vain ilmestyy paikalle. Monet yrityksetkin ovat tässä hypessä mukana pitämällä molissa työpaikkailmoituksia auki. Monella firmalla on siellä jo toista kuukautta ollut ilmoitus, mutta kuitenkaan ketään hakijaa ei tietääkseni ole työllistetty - korkeintaan hakuprosessin ohi on otettu suhteilla 1-2 sisäpiiriläistä, jos sitäkään. Itsekin olen noihin paikkoihin hakemuksia täytellyt ja puhelimella soitellut, mutta yrittäjillä ei näytä olevan hirveästi kiinnostusta palkata.

Ketä tuollainen valehtelu hyödyttää?
Ainakin PK-seudulla suht tiukkaa seulaa useista avoimista paikoista huolimatta. Etenkin vastavalmistuneiden työllistämiseen on hillitön kynnys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
TE-toimisto joutui somekohuun: tekstiviestissä uhattiin katkaista työnhaku, jos hakija ei vastaa puhelimeen - ”Tutkimme, pitääkö sanamuotoja viilata”



Mitäs ihmettä, nytkö ne lähettelee tuollaisia tekstareita yllätyssoiton jälkeen? Käsittääkseni työttömillä on sivuillaan tieto milloin ottavat yhteyttä, ja eivät ota, vaan siirtävät päivämäärän johonkin tulevaisuuteen.
Onhan se tuokin, jos makaa koomassa sairaalassa tai liittymä on suljettu vaikka maksamattoman laskun takia. Sähköpostikin on keksitty, netposti, etanaposti.

Onhan tuossa päivämäärien mukaan tosin 5 päivää aikaa ottaa yhteyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
No eikös yksi edellytys työttömänä olemiselle ole se, että etsii aktiivisesti työtä ja on työmarkkinoiden käytettävissä (tarkoittaa myös sitä, että on tavoitettavissa). Tuossa on kuitenkin useita päiviä aikaa hoitaa asia kuntoon. Jos makaa koomassa, ei ole muutenkaan työnhakija, eli tukien katkaisu on ihan paikallaan.

Äitimuori kertoili, että muutama vuosikymmen sitten työkkäri vielä oikeasti osoitti työpaikkoja muutamien päivien varoitusajalla. Silloin oikeasti piti olla valmiudessa lähteä töihin. Kauas on noista ajoista tultu, jos nykyään puhelimeen vastaaminen (tai soittaminen) viikon varoitusajalla on ylivoimainen tehtävä.

Kun itse olin viimeksi työttömänä, tuli nettipalveluun näkyviin päivä jolloin pitää viimeistään olla yhteydessä tilannepäivityksen kanssa. Siinäkin mainittiin, että työnhaku katkeaa, jos ei ole yhteydessä ajoissa. Ei noista ainakaan tullut edes tekstaria, vaan piti ihan itse pitää huolta asioistaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 570
TE-toimisto joutui somekohuun: tekstiviestissä uhattiin katkaista työnhaku, jos hakija ei vastaa puhelimeen - ”Tutkimme, pitääkö sanamuotoja viilata”



Mitäs ihmettä, nytkö ne lähettelee tuollaisia tekstareita yllätyssoiton jälkeen? Käsittääkseni työttömillä on sivuillaan tieto milloin ottavat yhteyttä, ja eivät ota, vaan siirtävät päivämäärän johonkin tulevaisuuteen.
Onhan se tuokin, jos makaa koomassa sairaalassa tai liittymä on suljettu vaikka maksamattoman laskun takia. Sähköpostikin on keksitty, netposti, etanaposti.

Onhan tuossa päivämäärien mukaan tosin 5 päivää aikaa ottaa yhteyttä.
Viesti on aika haistavittu-tyylinen ja siitä puuttuu neuvot ilmoittaa työnhaun jatkumisesta muita reittejä, mutta sinänsä täysin "aiheellinen" että tuossa tapauksessa oli jo kesällä tiedossa että työnhaku on voimassa 13.10.2017 asti, ellei työnhakua erikseen jatketa.
Toki puheluita soisi tulevan useamman kuin kaksi ja viestin sisältävän tarvittavat ohjeet muihin työnhaun uusimistapoihin, mutta se näyttää pahemmalta kuin on (en tiedä kerrottiinko tuonkin linkin takana taustat, mutta jonkun uutissivuston setissä kerrottiin)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
9
Kirjaamon kautta saa hoidettua kaikki työkkärin asiat helposti. Sitä tietoa ei ole vaan missään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Viesti on aika haistavittu-tyylinen ja siitä puuttuu neuvot ilmoittaa työnhaun jatkumisesta muita reittejä, mutta sinänsä täysin "aiheellinen" että tuossa tapauksessa oli jo kesällä tiedossa että työnhaku on voimassa 13.10.2017 asti, ellei työnhakua erikseen jatketa.
Toki puheluita soisi tulevan useamman kuin kaksi ja viestin sisältävän tarvittavat ohjeet muihin työnhaun uusimistapoihin, mutta se näyttää pahemmalta kuin on (en tiedä kerrottiinko tuonkin linkin takana taustat, mutta jonkun uutissivuston setissä kerrottiin)
Oli muuten IS missä tuosta samasta uutisesta oli juttua, eilen tai tänään näin linkkin facessa, ja sen pahemmin klikkaamatta meni ohi, mutta kommenteissa oli jotain että kyseinen asia olisi sitten järjestynyt ihan ok, tuossa tapauksessa. Nyt en kyllä linkkiä löydä mistään millään haulla.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
Tilaajille

”Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea”, Ossi Nyman sanoo. (KUVA: MIKKO SUUTARINEN / HS)
Jose Riikonen
Julkaistu: 13.10. 2:00 , Päivitetty: 13.10. 6:11

VIELÄ muutama vuosi sitten Ossi Nymanilla oli jatkuvasti huono omatunto.

Hän mietti viimeisenä asiana illalla ja ensimmäisenä asiana aamulla omasta mielestään häpeällistä tilannettaan.

Nyman oli ollut jo pitkään työtön ja elänyt työttömyyskorvauksilla.

Oliko ikävää, kun ei ollut töitä tarjolla, eikä voinut antaa oman panostaan yhteiskunnalle?

”Olihan niitä töitä tarjolla. Mutta en minä halunnut mennä töihin”, Nyman sanoo.

Hetkinen. Siis huono omatunto painoi, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että työ olisi maistunut?

”Niin juuri.”

Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.

Mikä röyhkeys!

Lue myös: Uudenmaan TE-toimisto katkaisee toistaiseksi Nymanin työmarkkinatuen ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen.

NYMANIN kodissa Helsingin Haagassa soi Rollins Bandin musiikki. Nyman tykkää ankarammasta musiikista. Hän on kova Motörhead-fani.

Lemmy Kilmister [Motörheadin edesmennyt laulaja-basisti] taisteli normeja vastaan, eli kuten opetti ja oli kuitenkin herrasmies.”

Hyllyt ovat täynnä levyjä ja kirjoja. Kitarakin lepää nurkassa, mutta sitä Nyman ei osaa soittaa.

”Opettelin bassonsoittoa yli kymmenen vuotta, mutta kun en sitä siinä ajassa oppinut, ajattelin, että on aika luovuttaa.”

”Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea.”

Istutaan keittiön pöytään. Nyman kaataa vichyvettä lasiin.

Nymanin ensimmäinen romaani julkaistiin syyskuun alussa. Sen nimi onRöyhkeys. Kirja kertoo miehestä, joka välttelee töitä.

”Kaikki ne asiat, jotka kirjan päähenkilölle tapahtuvat ovat tainneet tapahtua minulle”, Nyman sanoo.

Helsingin Sanomien kriitikko Antti Majander kirjoitti teoksesta näin:

”Nymanin Röyhkeys ei ole hieno pieni tutkielma köyhyyden ja arkuuden – raamatullisesti sanoen: maan hiljaisuuden – jalostavasta vaikutuksesta vaan sivistyksen petollisuudesta. [ – – ] Röyhkeys on oiva teos eli voitto.”

Nyman on arvostelusta otettu.

”Kritiikissä oli oivallettu, että romaanin yksi pääteema on kunnianhimo, ja että kunnianhimottomuus voi olla hyve. Sitä se onkin minulle itsestäänselvästi ollut jo pitkään.”

upload_2017-10-13_16-56-58.gif

Ossi Nyman. (KUVA: MIKKO SUUTARINEN / HS)

NYMAN on ollut työtön käytännössä aina muutamia lyhyitä työharjoittelujaksoja ja keikkahommia lukuun ottamatta.

”Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea.”

Kolme, neljä viime vuotta Nyman ei kuitenkaan ole ollut toimeton, sillä hän on kirjoittanut täysipäiväisesti proosaa. Se on helpottanut huonoa omatuntoa.

Nyt hän kuitenkin sanoo, että vaikka hän ei kirjoittaisi, ei hän silti menisi töihin. Hänen työttömyytensä on ideologista.

Nymanin mielestä on merkittävä ihmisoikeusloukkaus, että ihmisiä pakotetaan töihin. Hän näkee itsensä tietynlaisena esitaistelijana. Moni hänen lähipiiristään ihailee hänen elämäntapaansa ja sanoo, että älä missään nimessä mene töihin.

Nymanin äiti kasvatti poikansa yksinhuoltajana Rovaniemellä siivoojan, kampaajan ja pankkivirkailijan töitä tehden. Äiti opiskeli itsensä samalla merkonomiksi.

Hän oli työteliäs nainen, eikä ole oikein tykännyt siitä, että poika välttelee työtä.

Sitten Nyman ryhtyi työttömäksi.

Lapsena Nyman oli syrjäänvetäytyvä poika, jolla oli muutama hyvä ystävä.

”Vähän niin kuin nytkin. Luulin yhdessä vaiheessa, että olen kyllästynyt baareissa istumiseen, mutta olinkin kyllästynyt ihmisten kanssa puhumiseen. Nykyään menen baarin ja istun siellä yksin, ja jos joku tulee juttelemaan, sanon, että tulin tänne istumaan yksin.”

Koulussa Nyman pärjäsi ihan hyvin. Yläasteella koulunkäynti ei enää kiinnostanut.

”Huomasin, että näillä arvosanoilla ei lukioon ja sitä kautta kunnon töihin pääse. Siihen aikaan ammattikoulua pidettiin lähinnä vitsinä. Oli selvää, että sieltä mennään suoraan työttömyyskortistoon.”

Nyman valmistui ravitsemustyöntekijäksi. Hän ajatteli, että siitä olisi hyötyä arjessa. Valmistuttuaan Nyman meni armeijaan, missä hän palveli sotilaskeittäjänä. Ammattitaitoa hän ei kokenut saavansa kummastakaan paikasta.

Sitten Nyman ryhtyi työttömäksi.

NYMANIN elämä on tähän asti ollut haahuilua paikasta toiseen lähinnä tyttöystävien perässä. Rovaniemeltä hän muutti Seinäjoelle, sieltä Poriin ja sieltä Tampereelle. Helsingissä Nyman on asunut puolisentoista vuotta.

Ennen kirjailijaksi ryhtymistään päivät täyttyivät esimerkiksi työvoimatoimiston kanssa taiteilusta. Nykyään hän herää aikaisin, pyrkii kirjoittamaan aamupäivän aikana liuskan verran tekstiä ja antaa itselleen loppupäivän vapaata.

”Jos olen saanut sen verran hyvää tekstiä aikaiseksi, pystyn olemaan itseeni tyytyväinen seuraavaan aamun saakka. Sitten on taas pakko kirjoittaa eli ruveta töihin.”

Jos haluaa pysyä työttömänä ja samalla saada työmarkkinatukea, se vaatii taktikointia.

”Työkkäristä soitetaan tasaisin väliajoin, että pitää mennä johonkin työhaastatteluun. Sinne on pakko mennä, muuten he katkaisevat tuet. Haastattelussa täytyy olla riittävän epäkiinnostuneen oloinen, ettei vahingossa saa työpaikkaa.”

Miten se onnistuu?

”Aika pitkälle pääsee näin: kun he kysyvät, miksi hait tätä työtä, niin sanoo, että työkkäri pakotti.”

Nyman on myös opiskellut. Iltalukion lisäksi hän opiskeli Tampereella Viita-akatemiassa kirjoittamista 2004–2006.

Keväällä 2016 hän valmistui Kriittisen korkeakoulun kirjoittajakoulusta.

upload_2017-10-13_16-56-58.gif

Ossi Nyman. (KUVA: MIKKO SUUTARINEN / HS)

Rahaa Nymanilla ei ole oikein koskaan. Työmarkkinatukea hän saa 518 euroa kuukaudessa. Tukien lisäksi hän on turvautunut läheisiin.

Nykyään Nyman pystyy perustelemaan työn pakoilun kirjoittamisella. Se on nyt hänen työtään, vaikka ei siitä kovin paljon maksetakaan. Esikoisromaanien tuotolla yltää harvoin hyvään kuukausituloon.

Apurahoja Nyman on hakenut, mutta ei ole ainakaan vielä saanut.

ESIKOISTEOS alkoi syntyä 2013, kun Nyman oli ollut Bruce Springsteenin keikalla ja alkoi kirjoittaa siellä sattuneista asioista.

Siitä lähtien hän on vältellyt työtä entistä aktiivisemmin. Työ olisi pois kirjoittamiselta.

Nyman ei kuitenkaan pidä itseään laiskana. Hän oli esimerkiksi 20-vuotiaana puoli vuotta israelilaisessa, noin tuhannen ihmisen omavaraisessa kommuunikylässä tiskarina ja teki kahdeksantuntista työpäivää 5–6 päivää viikossa.

Työ pienessä yhteisössä tuntui merkitykselliseltä joten se ei tuntunut lainkaan pahalta.

Ei työttömyys alun perin ollut ideologinen valinta.

”Mutta suuri osa työstä on turhaa, joten miksi sitä sitten pitäisi tehdä? Siitä, että myy Kiinassa valmistettua muoviroskaa jossain Flying Tigerissa on ihmisille ja ihmiskunnalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Silti tällaista toimintaa arvostetaan, koska se luo työpaikkoja ja tuottaa verovaroja”, Nyman sanoo.

”Tämä on niin älytön järjestelmä, että sen luulisi romahtavan itsestään, mutta ei se romahda. Ihmiset siinä romahtaa, ja ekosysteemit.”

Ei työttömyys alun perin ollut ideologinen valinta, Nyman myöntää. Pikkuhiljaa siitä on kuitenkin tullut jonkin sortin elämäntehtävä, sillä Nymanin mielestä ihmistä ei saa pakottaa töihin.

NYMANIN mielestä pitäisi olla kansalaispalkka, vastikkeetonta rahaa, jotta ihmiset saisivat itse päättää, haluavatko tehdä töitä vai eivät.

”Se on ainoa mahdollisuus turvata ihmisoikeudet kapitalistisessa yhteiskunnassa. Ihan varmasti suurin osa ihmisistä silti tekisi töitä, koska he haluavat sen talon ja auton.”

Nyman ei ole syvemmin pohtinut, miten tällainen järjestelmä käytännössä toimisi ja miten se rahoitettaisiin. Se on hänestä poliitikkojen ja virkamiesten työtä.

Nyman on sitä mieltä, että vaikka elintaso laskisi, ei se olisi välttämättä huono asia.

”Kyllä me vähemmälläkin pärjäisimme. Kaksisataa vuotta on odotettu, että robotit tulisivat ja tekisivät kaikki ikävät työt. Ja nyt kun ne ovat tulossa, ollaan ihan kauhuissaan että ne vievät työmme.”

Onko kyse jostain poliittisesta ideologiasta?

”Jos seuraan politiikkaa teen sen kauhulla. Lemmy sanoi aina, että poliitikot ovat valehtelevia kusipäitä. Vuosikaudet ajattelin, että se on typerää ja sokeaa uhoa, mutta vanhemmiten olen ruvennut ajattelemaan samalla tavalla”, Nyman sanoo ja jatkaa:

”Viimeinen pisara on ollut Sipilän hallituksen räikeä valehtelu. Ei minulla puoluekantaa ole, mutta kai se vähän vasemmalla on, jos pitäisi asemoida itseään.”

Vasemmistolaisuus näkyy esimerkiksi suuryritysten kritiikkinä.

”Eläväthän hyvätuloisetkin muiden – työläisten – työpanoksen varoilla kuten minä elän muiden varoilla. Ja suuryritykset tuhoavat maailmaa, riistävät ihmisiä, valmistavat kaikenlaista paskaa ja pakottavat mainonnalla ihmiset ostamaan.”

Työtön on Nymanin mukaan ihminen, joka ei ole töissä vaikka haluaisi. Se on syytä erottaa ihmisestä, joka ei edes halua mennä töihin, kuten Nyman.

ONKO Nyman sitten työnpakoilijoiden marttyyri? Opettaja, joka kertoo, miten olisi hyvä elää?

Ei oikeastaan. Suuri manifesti tai maailmanselitys, niitä Nymanilla ei ole tarjota. Hänellä ei ole vaihtoehtoa nykyjärjestelmälle.

Kritiikki kohdistuu sinne tänne, eikä hänellä juuri ole esittää konkreettisia vaihtoehtoja, ainakaan sellaisia, joita hän olisi miettinyt pidemmälle.

Hän ei halua, että häntä pakotetaan tekemään asioita, joita hän ei halua tehdä.

Se kuulostaa röyhkeältä. Mutta ehkä siinä sittenkin on jokin sanoma.

”Kirjallanikin halusin vain osoittaa, että tällaisia tyyppejä on. Ei muuta. Ja että mitä meille sitten pitäisi tehdä? Ei se romaaninkaan päähenkilö ole varma, miten asioiden pitäisi olla. Enkä ehkä minäkään.”

Kuka?
Ossi Nyman on 39-vuotias Rovaniemellä syntynyt esikoiskirjailija, jonka romaanin Röyhkeys Teos julkaisi syyskuussa. Harrastaa astangajoogaa, lenkkeilyä, nyrkkeilyä, lukemista, musiikkia ja elokuvia. Asuu Etelä-Haagassa.

Tämän muistan aina:
”Aleksandr Kokon 2–0-maali, kun Rovaniemen Palloseura voitti KuPS:n Suomen Cupin finaalissa Helsingissä 28. syyskuuta 2013. Sitä riemua, joka valtasi monisatapäisen rovaniemeläisyleisön tuon maalin jälkeen, ja sai minutkin halaamaan spontaanisti tuntematonta vieruskaveria, en unohda koskaan. Se oli hyvin epäsuomalainen kokemus, joka tuskin tulee toistumaan.”

Tärkein oivallus elämästä:
”Yksi viimeaikainen oivallus löytyi Juha Hurmeen Niemi-teoksesta, jossa lainataan kiinalaista filosofi Mengtseä: Vain sivistynyt henkilö pystyy varman elannon puutteessa säilyttämään mielensä vakaana.”
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Tuskin kukaan on valmis luovuttamaan vasemman käden töiden takia. Aika typerä heitto kyllä TE-toimistolta.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
”Työkkäristä soitetaan tasaisin väliajoin, että pitää mennä johonkin työhaastatteluun. Sinne on pakko mennä, muuten he katkaisevat tuet. Haastattelussa täytyy olla riittävän epäkiinnostuneen oloinen, ettei vahingossa saa työpaikkaa.”

Oikeasti? Tasaisin väliajoin? Käykö myös muille näin että työkkäri soittaa että nyt olis työhaastattelua tarjolla? Vai onko näissä kyse ollut jostain työkokeiluista, kuntouttavasta työtoiminnasta tai palkkatukitöistä?
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Ossin olisi kannattanut pitää turpansa kiinni:

"Ilta-Sanomat kysyi Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkoselta, mitä mieltä hän on tällaisesta välttelystä.

– Tällainen asia menee aina tutkintaan. Tässä tapauksessa henkilö osoittaa teoillaan ja puheillaan itse haluttomuutta ottaa työtä tai koulutusta vastaan, Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen sanoo. "
TE-toimiston johtaja työtä välttelevästä Ossista IS:lle: ”Häneltä voidaan evätä työmarkkinatuki”

:D
Kyllä tämä nyt koko Ossin keissi haisee maksetulle propaganda pläjäykselle...
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Ossin olisi kannattanut pitää turpansa kiinni:

"Ilta-Sanomat kysyi Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkoselta, mitä mieltä hän on tällaisesta välttelystä.

– Tällainen asia menee aina tutkintaan. Tässä tapauksessa henkilö osoittaa teoillaan ja puheillaan itse haluttomuutta ottaa työtä tai koulutusta vastaan, Uudenmaan TE-toimiston johtaja Jarmo Ukkonen sanoo. "
TE-toimiston johtaja työtä välttelevästä Ossista IS:lle: ”Häneltä voidaan evätä työmarkkinatuki”

:D
Pystytäänkö edes eväämään pelkän haastattelun vuoksi? Mikähän pykälä tuohon kävisi? Jos työnantajat eivät ole ottaneet Ossia töihin oli syy mikä tahansa niin ei se Ossin vika ole. Jos taas on kieltäytynyt niin Ossin olisi kuulunut saada siitä hyvästä karenssi jo aikoinaan ja kaksi karenssia puolen vuoden sisään niin tuloksena on työssäolovelvoite ja silloin katkeaa myös työmarkkinatuki. Mahdollista on että tästä eteenpäin osoituksia tulee kyllä kasapäin ja karensseja sitä mukaa.

"Jos haluaa pysyä työttömänä ja samalla saada työmarkkinatukea, se vaatii taktikointia."

Onko Ossilla jotain omaisuutta? Asuu kuitenkin Helsingissä joten melko varmasti olisi oikeutettu myös toimeentulotukeen. Ja jos on oikeutettu niin tulot tuskin siitä muuttuvat vaikkei työmarkkinatukea enää saisikaan. Jostain syystä on halunnut olla nimenomaan työmarkkinatuella, luultavasti omaisuuden tai puolison takia.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
799
Oikeasti? Tasaisin väliajoin? Käykö myös muille näin että työkkäri soittaa että nyt olis työhaastattelua tarjolla? Vai onko näissä kyse ollut jostain työkokeiluista, kuntouttavasta työtoiminnasta tai palkkatukitöistä?
Alueellista vaihtelua lienee aika paljon.

Opiskelujen jälkeen olin pari vuotta työttömänä. Kyseisenä aikana yhteydenotot työkkärin puolelta oli puolivuosittainen puhelinsoitto, jossa tarkastettiin työllistymissuunnitelmaa ja työnhaun edistymistä, sekä sähköpostit, joissa samat puhelinmyyntipuljut ilmoittavat työkkärin tiloissa pitämistään rekrytapahtumista. Työttömyys päättyi erillisen työllistämisohjelman kautta saatuun harjoittelupaikkaan, jota seurasi työpaikka. Hommat olivat todennäköisesti juuri sellaisia joista voin kuvitella monen kieltäytyvän, eli siivoamista. Sielläkin uusien työntekijöiden vaihtuvuus oli sitten suurta.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Pystytäänkö edes eväämään pelkän haastattelun vuoksi? Mikähän pykälä tuohon kävisi?
Pystytäänkö? Viranomaiset? Et taida tietää heidän toimintatapojaan kovin hyvin.

Onko se oikein tai pykälien mukaista, onkin toinen juttu ja oikaisukäsittelyt on asia erikseen.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Pystytäänkö edes eväämään pelkän haastattelun vuoksi? Mikähän pykälä tuohon kävisi? Jos työnantajat eivät ole ottaneet Ossia töihin oli syy mikä tahansa niin ei se Ossin vika ole. Jos taas on kieltäytynyt niin Ossin olisi kuulunut saada siitä hyvästä karenssi jo aikoinaan ja kaksi karenssia puolen vuoden sisään niin tuloksena on työssäolovelvoite ja silloin katkeaa myös työmarkkinatuki. Mahdollista on että tästä eteenpäin osoituksia tulee kyllä kasapäin ja karensseja sitä mukaa.

"Jos haluaa pysyä työttömänä ja samalla saada työmarkkinatukea, se vaatii taktikointia."

Onko Ossilla jotain omaisuutta? Asuu kuitenkin Helsingissä joten melko varmasti olisi oikeutettu myös toimeentulotukeen. Ja jos on oikeutettu niin tulot tuskin siitä muuttuvat vaikkei työmarkkinatukea enää saisikaan. Jostain syystä on halunnut olla nimenomaan työmarkkinatuella, luultavasti omaisuuden tai puolison takia.
itseasiassa muuttuisivat; mikäli kieltäytyy vaikka noista 9e/pvä "kuntouttavista" työskeidoista niin karenssia pukkaa, JA se on peruste ensin -20% ja sitten jatkossa jos yhä kieltäytyy niin -40% vähennykseen toimeentulotuesta.. kyllä väittäisin että tuntuu köyhän kukkarossa moinen.. mutta kuten sanoit, niin vähän viittaisi käyttäytymisensä siihen että pyrkinyt pysyttelemään työmarkkinatuella jostain syystä, tt-tuella kituuttava tavis joutuisi vähän tarkemmin miettimään tekemisiänsä.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Pystytäänkö? Viranomaiset? Et taida tietää heidän toimintatapojaan kovin hyvin.

Onko se oikein tai pykälien mukaista, onkin toinen juttu ja oikaisukäsittelyt on asia erikseen.
Selvityspyynnön voivat kyllä lähettää mutta voiko pelkän haastattelun perusteella evätä työmarkkinatuen kokonaan? Yleensä siihen vaaditaan kaksi kieltäytymistä ja nämä puolen vuoden sisään. Ossihan voi vaikka sanoa että kunhan jutustelin ja oikeasti olen kyllä hakenut töihin. Jään odottelemaan millä perusteella maksaminen katkaistaan jos katkaistaan.

itseasiassa muuttuisivat; mikäli kieltäytyy vaikka noista 9e/pvä "kuntouttavista" työskeidoista niin karenssia pukkaa, JA se on peruste ensin -20% ja sitten jatkossa jos yhä kieltäytyy niin -40% vähennykseen toimeentulotuesta.. kyllä väittäisin että tuntuu köyhän kukkarossa moinen.. mutta kuten sanoit, niin vähän viittaisi käyttäytymisensä siihen että pyrkinyt pysyttelemään työmarkkinatuella jostain syystä, tt-tuella kituuttava tavis joutuisi vähän tarkemmin miettimään tekemisiänsä.
Kelan joku pamppu sanoi tv-haastattelussa jokin aikaa sitten että alennuksia ei helpolla tehdä. Tuohonkin taidetaan vaatia jokin suunnitelma itsenäisen toiminnan edistämiseksi tms. Ehkä Kelalla on vaan pitänyt vähän kiirettä alkuvuodesta ja on ollut helpompi vaan myöntää täysimääräisenä kuin odotella suunnitelmia sieltä täältä.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
342
Ossi Nymanin elämäntapa työttömiä on varmasti Suomessa 10 000 henkilöitä...osa pitää majaa thaimaassa, osa virossa, osa loisii Suomessa...kun tarpeeksi kauan on työtön, pitää vain sopeutuu asiaan. Jos oot ollut työttömänä esim 5-10 vuotta kuka helvetin virma ottaa töihin sellaista henkilöä...ei kukaan...
Tänään kävin tekee kaupunki kieroksen...perus ostoksia tekemässä ynm niin kaksi tuttua henkilöä tarjosi työtä vaikka varmasti tietävät että hommaa piisaa että setelit paukkuu...tarjoaisivat työtä työttömälle eikä sille jolla sitä on jo ihan riittämiin.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Olisi kiva tietää miten iso prosentti työttömistä on kuin Ossi. Veikkaan että suurin osa.

Toivottavasti tämän myötä yhä useammat ihmiset ymmärtävät miksi rajuja leikkauksia sosiaaliturvaan tarvitaan, sekä sen, miksi työttömyysturva pitää muuttaa vastikkeelliseksi. Kommenteista käy selväksi että yhä useampi onneksi ymmärtää. Hienoa että duunaritkin vaativat jopa sosiaalitukien lakkauttamista :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Ossi Nymanin elämäntapa työttömiä on varmasti Suomessa 10 000 henkilöitä...osa pitää majaa thaimaassa, osa virossa, osa loisii Suomessa...kun tarpeeksi kauan on työtön, pitää vain sopeutuu asiaan. Jos oot ollut työttömänä esim 5-10 vuotta kuka helvetin virma ottaa töihin sellaista henkilöä...ei kukaan...
Tänään kävin tekee kaupunki kieroksen...perus ostoksia tekemässä ynm niin kaksi tuttua henkilöä tarjosi työtä vaikka varmasti tietävät että hommaa piisaa että setelit paukkuu...tarjoaisivat työtä työttömälle eikä sille jolla sitä on jo ihan riittämiin.
Äläs sano. Mulla on päätoimista lusmuilua takana jo kohta neljä vuotta, mutta jatkuvasti vuokrafirmat soittelevat ja anelevat töihin :smoke:

Hieman ironisesti meikäläisen työpanos ei meinannut kelvata yhdellekään työnantajalle, kun aikoinaan vastavalmistuneena maisterina etsin kuumeisesti mitä tahansa työtä. Ehkä tää on jotain käänteistä psykologiaa tai jotain..
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Äläs sano. Mulla on päätoimista lusmuilua takana jo kohta neljä vuotta, mutta jatkuvasti vuokrafirmat soittelevat ja anelevat töihin :smoke:

Hieman ironisesti meikäläisen työpanos ei meinannut kelvata yhdellekään työnantajalle, kun aikoinaan vastavalmistuneena maisterina etsin kuumeisesti mitä tahansa työtä. Ehkä tää on jotain käänteistä psykologiaa tai jotain..
mikset sitten mene töihin..?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Eiköhän koko Ossi ole tehnyt lööpit markkinoidakseen kirjaansa, joka on julkaistu kuluvana kuukautena. Mikäpä siinä, ilmaista mainontaa hänelle. Suomalainenhan on stereotypialtaan vähän sellainen "tirkistelijä", joka lukee vaikka suutuspäissään varmasti koko kyseisen kirjan, jolla hintaa näemmä 30,45e.
Tämän Ossikin tietää, mutta milloinkohan hänestä tuli kirjailija? Alkoiko se kirjoittelun alkuvaiheessa, vaikko julkaisussa? Saavatkohan kaikki menestyskirjailijatkin työttömyyskorvausta, jos ovat keskittäneet uransa teoksiin?

Ossiin palaten vielä, on mukava saada lukea mediassa vaihteeksi "röyhkeän" näkökulmaa. Ovathan vaihtelua ainaiseen kapitalismin luomaan "tahdottomaan työttömyyteen", huonon palkan valitukseen, tai "miten paljon tunteja on", tai "miten joku tienasi niin paljon"...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 292
Viestejä
4 196 844
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom