• Live: io-techin Black Friday -kisastudio klo 20:45 - 00:00. Käymme läpi tarjouksia suomalaisista verkkokaupoista. Arvonassa 100€ Verkkokauppa.com lahjakortti ja AOC:n 25G4SXU-pelinäyttö! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Jaahas, onko tässä äskettäin bannattu altteri valittajana..?
Tämä olisi oma veikkaukseni.
Sinähän saat vaikka sodan päätyttyäkin lähettää niin halutessasi rahaa Ukrainaan. Tuonne korruptiopesään on kaadettu jo miljarditolkulla, ihan hyvä jos saadaan tämä jo pikkuhiljaa taputeltua ja huono näyttelijä (Zele) vaihtoon. :tup:

@Juha Kokkonen tai joku muukin moderaattori voi vastata. Täällä saa ilmeisesti poliittisesti "oikeaa mieltä" olevat nimitellä toisia harhaisiksi, ryssän trolleiksi ym. ja asiallisesti eri mieltä oleva saa varoituksen/bännin/huomautuksen vaikka ei ole muita keskustelijoita henkilökohtaisesti nimitellyt/käynyt vastaavalla tavalla heidän henkilöönsä?

Ps. Sivun nimeksi voisi vaihtaa soija-tech.fi, ja foorumin nimeksi NPCBBS. Kuvastaisi erinomaisesti vallitsevaa tunkkaista mielipideilmastoa.. :tup:

Eipä muuta tällä erää, hyvät joulut ja uudetvuodet muutamille harvoille itsenäisille ajattelijoille / boksin ulkopuolelta asioita katsoville / vastarannan kiiskeille. :)

Cheerios!

:kasetti:

näillä on aina vaikeaa kun syy ei ole koskaan itsessä :kippis:

Jännä juttu, että nämä moderoinnin puolueellisuutta kritisoivat ovat usein äärilaidoilta, tulevat aina jostain politiikka-alueen ketjuista, eivätkä kykene näkemään mitään yhteyttä omalla kaksinumeroisella varoitushistorialla ja käytöksellä saadun varoituksen suhteen. Monesti "palautteen" ulosannista saa myös hyvän osviitan siitä, minkälaisesta meiningistä niitä varoituksia on aiemminkin napsunut.

Tämä on ensisijaisesti tekniikkafoorumi, eikä meitä ylläpitäjiä voisi vähempää kiinnostaa yksittäisen käyttäjän mielipiteet politiikkaan liittyen. Kun puututaan, niin puututaan keskustelun sotkemiseen ja selkeään asiattomaan käytökseen.

Saisi olla vielä tiukempi, esim. uusille (tai "uusille") trollikäyttäjille suoraan ichit.
"Trolli" on helppo kirjoittaa raporttiin, mutta "trollin" tai "trollaamisen" määrittely moderoinnin tai varsinkaan bannien yhteydessä ei olekaan aivan yhtä helppoa. Meitä kun löytyy tältäkin foorumilta niin moneen junaan ja esimerkiksi tietämättömyys tai massasta poikkeava ajatuksenkulku ei sinällään ole millään muotoa kiellettyä. Ja voin sanoa, että noin 90 % raporteista joissa on perusteluna "trolli" tai vastaavaa, on aivan turhia raportteja.

Mikäs se nyt ylläpidolla ahdistaa @Juha Kokkonen ? Olen ymmärtänyt että toisista käyttäjistä ei saa kirjoitella, mutta kai sitä nyt saa näitä itse kirjoituksia arvostella? Miksi jakelet huomautuksia siitä, jos sanon jotain kommenttia typeräksi, jos vielä kaiken lisäksi perustelen sen?

Tässä on nyt useammalla kirjoittajalla ihan kummallisia kommentteja, joissa he väittävät tietävän paremmin mitä joku toinen kirjoittaja on kokenut, kuin tämä kirjoittaja itse, joten kai tuohon nyt saa kommentoida, että tuollainen väite on typerä ja idioottimainen?

Mikäs se nyt ylläpidolla ahdistaa @Juha Kokkonen ? Olen ymmärtänyt että toisista käyttäjistä ei saa kirjoitella, mutta kai sitä nyt saa näitä itse kirjoituksia arvostella? Miksi jakelet huomautuksia siitä, jos sanon jotain kommenttia typeräksi, jos vielä kaiken lisäksi perustelen sen?

Tässä on nyt useammalla kirjoittajalla ihan kummallisia kommentteja, joissa he väittävät tietävän paremmin mitä joku toinen kirjoittaja on kokenut, kuin tämä kirjoittaja itse, joten kai tuohon nyt saa kommentoida, että tuollainen väite on typerä ja idioottimainen?
Tällä foorumilla ei ole sallittua haukkua toisia käyttäjiä tai toisten käyttäjien viestejä. Ei kuulu asialliseen rakentavaan keskusteluun moinen. Sinuakin kehoitettu ja huomautettu keskittymään asialliseen keskusteluun jo useita kertoja.

Jos keskustelu ei etene mihinkään, niin silloin sitä ei kannata jatkaa. Sen jälkeen kyse on jankkaamisesta. Nettikeskustelu on sellainen paikka, että siellä ei ole pakko, eikä fiksuakaan koittaa vastata kaikkiin viesteihin, jos keskustelu ei etene yhtään mihinkään. Jos asiaa ei itse hoksaa, niin ylläpito kyllä tarvittaessa asiasta huomauttaa.

Tällä foorumilla ei ole sallittua haukkua toisia käyttäjiä tai toisten käyttäjien viestejä. Ei kuulu asialliseen rakentavaan keskusteluun moinen. Sinuakin kehoitettu ja huomautettu keskittymään asialliseen keskusteluun jo useita kertoja.

Jos keskustelu ei etene mihinkään, niin silloin sitä ei kannata jatkaa. Sen jälkeen kyse on jankkaamisesta. Nettikeskustelu on sellainen paikka, että siellä ei ole pakko, eikä fiksuakaan koittaa vastata kaikkiin viesteihin, jos keskustelu ei etene yhtään mihinkään. Jos asiaa ei itse hoksaa, niin ylläpito kyllä tarvittaessa asiasta huomauttaa.

Tässä tapauksessa muut kirjoittajat esittivät omia analyysejään minun henkilökohtaisista kognitiivisista kyvyistä, esittämällä väitteitä että minä en ole kykeneväinen havaitsemaan onko risteys tyhjä vai ei. Eikö nämä ole henkilöön käyvää haukkumista? Nämä viestit eivät kuitenkaan saaneet edes huomautuksia, mutta kun minä sitten yritän puolustautua näiltä väitteiltä, niin minä saan huomautuksen.

Tässä tapauksessa muut kirjoittajat esittivät omia analyysejään minun henkilökohtaisista kognitiivisista kyvyistä, esittämällä väitteitä että minä en ole kykeneväinen havaitsemaan onko risteys tyhjä vai ei. Eikö nämä ole henkilöön käyvää haukkumista? Nämä viestit eivät kuitenkaan saaneet edes huomautuksia, mutta kun minä sitten yritän puolustautua näiltä väitteiltä, niin minä saan huomautuksen.
Siellä on kyllä käyttäjiä huomautettu henkilökohtaisuuksista viestien yhteydessä.

Käyttäjiä myös huomautetaan yv:llä/ilmoituksella ja ehkä vain viimeisimmästä viestistä. Ja niitä viestejä luetaan raporttien perusteella, ei koko aika. Voi moderointi venyä vaikka seuraavaan arkipäivään.

Itse olen kokenut parhaana, että jos homma on menossa vänkäämiseksi , niin korkeintaan yhden viestin laitan ja sitten nukun yön yli, ennenkuin laitan lisää. Niinkuin nyt "Alkoholia ulkomailta"-ketjussa. Tällä kertaa tulin yön jälkeen lopputulokseen, että käyttäjä ei edes antaitse vastausta ja keskustelu on siistimpi, kun hän on ignoressa.

Joskus on kyllä kova tarve korjata näitä ihmisiä, jotka ovat väärässä internetissä. Mutta jos ovat kovasti väärässä, niin muut keskustelijat kyllä hoitavat :)

Statistiikka

Viestiketjuista
293 335
Jäsenet
80 457
Uusin jäsen
Kipparii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom