- Liittynyt
- 19.06.2018
- Viestejä
- 897
Ehkä enemmän koululaitos-keskustelua (kai täällä sellainenkin on) kuin maahanmuuttoa, mut liittyen muutamaan edelliseen viestiin niin sehän on vaan se otettu linja että panostetaan keskiasteen koulutuksessa määrään enemmän kuin laatuun. Eli halutaan mahdollisimman paljon porukkaa koulutuksen läpi, vaikka ne paperit olis mitä sattuu.
Olen ymmärtänyt että esimerkiksi insinöörikoulutuksessa jo muutos perinteisestä insinöörikoulutuksesta AMK-koulutukseen (on tapahtunut suunnilleen vuosituhanteen vaihteessa, riippuen varmaankin paikkakunnasta, koulusta ja opintolinjasta) laski teknisillä linjoilla opetuksen laatua ja tietysti valmistuneiden oppilaiden laatua. Tämä johtui siis siitä että tärkeimpien aineiden (matematiikka, fysiikka jne) opetukseen käytettävää aikaa vähennettiin ja sitä myötä opetettavat asiat vähentyivät. Tuo oli yksi selkeä porras alaspäin. Tuosta on sitten tultu koko 2000-luvun ajan alaspäin, vaatimuksia ja opetettavaa aineistoa laskien ja esimerkiksi lähiopetusta vähentäen. Nyt sitten viimeisen 10v aikana on alkanut tuo maahanmuuttajien osuus vielä rapauttaa systeemiä - ja lopputulosta - sitten kaiken muun lisäksi.
Eli varmasti osittain suunniteltu ja haluttu muutos. Siis ei tietenkään kukaan halua sitä, että taso laskee mutta se että sisäänotettavien oppilaiden määrää lisätään ja lisätään ja halutaan kaikkien pääsevän läpi (kevennetyin opettamisresurssein) on itsestään selvä että lopputulos on laadullisesti heikompaa. Tuo lopputulos on varmasti vain osittain maahanmuuttoon liittyvä.
Olen ymmärtänyt että esimerkiksi insinöörikoulutuksessa jo muutos perinteisestä insinöörikoulutuksesta AMK-koulutukseen (on tapahtunut suunnilleen vuosituhanteen vaihteessa, riippuen varmaankin paikkakunnasta, koulusta ja opintolinjasta) laski teknisillä linjoilla opetuksen laatua ja tietysti valmistuneiden oppilaiden laatua. Tämä johtui siis siitä että tärkeimpien aineiden (matematiikka, fysiikka jne) opetukseen käytettävää aikaa vähennettiin ja sitä myötä opetettavat asiat vähentyivät. Tuo oli yksi selkeä porras alaspäin. Tuosta on sitten tultu koko 2000-luvun ajan alaspäin, vaatimuksia ja opetettavaa aineistoa laskien ja esimerkiksi lähiopetusta vähentäen. Nyt sitten viimeisen 10v aikana on alkanut tuo maahanmuuttajien osuus vielä rapauttaa systeemiä - ja lopputulosta - sitten kaiken muun lisäksi.
Eli varmasti osittain suunniteltu ja haluttu muutos. Siis ei tietenkään kukaan halua sitä, että taso laskee mutta se että sisäänotettavien oppilaiden määrää lisätään ja lisätään ja halutaan kaikkien pääsevän läpi (kevennetyin opettamisresurssein) on itsestään selvä että lopputulos on laadullisesti heikompaa. Tuo lopputulos on varmasti vain osittain maahanmuuttoon liittyvä.