• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
White flight:sta on varmasti useitakin tutkimuksia. Olen silmäillyt läpi yhden Yhdysvaltojen keski-länteen keskittyvän tutkimuksen, jonka mukaan valkoisten poismuutto käynnistyy hiljalleen, kun ei-valkoisten osuus asuinalueella saavuttaa 15-20% tason. 20-25% välillä valkoisten poismuutto alkaa kasvaa räjähdysmäisesti, koska suuri enemmistö ymmärtää tilanteen ja yrittää myydä asuntonsa saadakseen siitä edes jossainmäärin järkevän hinnan.

Olen nähnyt myös toisen tutkimustuloksen, jonka mukaan valkoisten poismuutto räjähtää vasta 25-30% kohdalla. Mutta tässä voi olla maa-ja asuinalue -kohtaisia eroja.

Asuinalueet, joilla white flight on tunnistettavissa, menettävät vuosikymmenen aikana keskimäärin 40% valkoihoisista asukkaistaan.
Olet liian optimisti.

Euroopassa tuo prosentti on luokkaa 5, jolloin varakkaammat valkoiset kantikset alkavat vaihtaa maisemaa. 20-30% rikastusaste on jo menetetty tapaus, jos asunnosta ajatteli saada edes omansa takaisin.
 
Siivousalalla esiintyy kuulemma paljon työntekijöiden riistoa. Jutussa mainitaan esimerkkiyrityksenä SMC Palvelut:

Hallitus valmistelee keinoa puuttua mm. siivusalalla esiintyviin ongelmiin (jopa ihmiskauppaa):

Miten uutiset liittyvät tähän ketjuun selviää kun katsoo finderin tiedot SMC Palvelut yrityksestä. Vastuuhenkilöinä mm. herrasmies nimeltä Mustafa:

Taitaa olla kolmas ihmiskauppa/orjuutus uutinen kolmen viime vuoden aikana. Eka oli nepalilaiset, toisena (jos en aivan väärässä ole) romanit ja nyt nimien perustella lähi-idästä tulleet asialla. En tilaa hesaria, niin en tiedä mitä heidän pääuutisessa lukee, mutta tuosta kaikille luettavissa olevasta uutisesta käy ilmi vaan se, että ulkomaalaista syrjitty. Jätetty kätevästi mainitsematta ketkä ovat syrjineet.
 
Siivousalalla esiintyy kuulemma paljon työntekijöiden riistoa. Jutussa mainitaan esimerkkiyrityksenä SMC Palvelut:

Hallitus valmistelee keinoa puuttua mm. siivusalalla esiintyviin ongelmiin (jopa ihmiskauppaa):

Miten uutiset liittyvät tähän ketjuun selviää kun katsoo finderin tiedot SMC Palvelut yrityksestä. Vastuuhenkilöinä mm. herrasmies nimeltä Mustafa:

Taitaa olla kolmas ihmiskauppa/orjuutus uutinen kolmen viime vuoden aikana. Eka oli nepalilaiset, toisena (jos en aivan väärässä ole) romanit ja nyt nimien perustella lähi-idästä tulleet asialla. En tilaa hesaria, niin en tiedä mitä heidän pääuutisessa lukee, mutta tuosta kaikille luettavissa olevasta uutisesta käy ilmi vaan se, että ulkomaalaista syrjitty. Jätetty kätevästi mainitsematta ketkä ovat syrjineet.
Todennäköisesti lähes poikkeuksetta nämä hyväksikäyttäjät ovat juurikin lähi-idän väkeä ja yleensä juuri samalta alueelta tai samasta maasta mistä uhrit ovat. (Sama kieli, tiedetään millaisessa asemassa toinen henkilö on, osataan uhkailla uskottavasti jne.)
 

"Saavuttuaan perille omakotitaloon paikalla oli myös muita miehiä. Kaikki olivat kerrotun mukaan ”hyvissä fiiliksissä” tarjoten vieraille olutta ja kannabista. Puheet koskettelivat muun muassa miesten taustoja. Nainen oli kiinnostunut islamista. Erityisesti häntä kiinnosti naisen asema kyseisessä uskonnossa. "
 
Hämmästyttävän paljon on tullut uutisia joissa suoraan mainitaan tekijät maahanmuuttajiksi, muuttuuko linja pikkuhiljaa?
 

"suurin osa 10–16-vuotiaita"

Loput onkin varmaan 17v.

"Pakolaisleireillä asuvista 90 prosenttia on poikia ja suurin osa yli 14-vuotiaita. Tämä tulee näkymään myös Suomeen saapuvien ikä- ja sukupuolijakaumassa, Maahanmuuttoviraston Airiainen kertoo"


Kuten myös rikostilastoissa.
 
"suurin osa 10–16-vuotiaita"

Loput onkin varmaan 17v.

En tiedä uskooko viherfemakot niitä omia juttujaan edes, mutta ainahan näissä ne "syyrialaiset pikkutytöt" vaihtuu loppupeleissä pari-kolmikymppisiksi afgaaneiksi, kuka milläkin iällä. Oma suosikkini oli joku muutaman vuoden takainen lehtijuttu jossain hevonkorvessa jossa suomalaiset miehet opetti erätaitoja yli nelikymppisen näköiselle "alaikäiselle afgaanipojalle" :tup:
 

"suurin osa 10–16-vuotiaita"

Loput onkin varmaan 17v.

"Pakolaisleireillä asuvista 90 prosenttia on poikia ja suurin osa yli 14-vuotiaita. Tämä tulee näkymään myös Suomeen saapuvien ikä- ja sukupuolijakaumassa, Maahanmuuttoviraston Airiainen kertoo"


Kuten myös rikostilastoissa.
Eli kolmekymppisiä ananastukkia tulossa koko rahalla. Sekaan ei ole osunut ainuttakaan naista/tyttöä edes tilastoharhaksi.
 
Kärnä uhkaa hallituskriisillä, kun Ohisalo ei halua jalkapantoja kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille.

Olenkohan itse kiinnittänyt nyt asiaan vain enemmän huomiota vai sooloileeko tämän hallituksen ministerit enemmän omiaan kuin aiemmin? Tuntuu että jatkuvasti joku vetää mutkia suoriksi, toimii ominpäin tai koittaa kiertää sääntöjä.
 
SMC Finland Oy tarjoaa myös muiden muassa DJ-palveluita, joten pidän todennäköisenä, että yhtiöllä on kytköksiä myös ravintola- sekä viihdekäyttöalalle.



Ilmaistyö ollut tiedossa jo 2017. Yritys kuitenkin tehnyt seuraavana vuonna 819 000 euron liikevaihdolla liikevoittoa 60 000 euroa, joten käräjäoikeuden määräys ollut aika lailla merkityksetön.




SMC on ollut ensi kertaa käräjillä 2013, jolloin se on vaatinut Markkinaoikeudessa palveluostopäätöksen kumoamista hankinta-asiassa, mutta hävinnyt jutun. Paljon asioita, kuten muiden muassa vakavaraisuus, keksitty omasta päästä.



"Valittaja on tarjouksensa liitteessä 7 ilmoittanut, että yhtiöllä ei ole ollut vielä tilinpäätöstietoja, koska yhtiö on uusi. Yhtiö on mainitussa liitteessä lisäksi ilmoittanut, että yhtiön valmiina olevien koneiston, laitteiston ja tarvikkeiden arvo on ollut 70.000–80.000 euroa. Yhtiö on edelleen ilmoittanut, että kilpailun voittaessa ja jos silloin syntyy tarvetta takaamiselle, yhtiöllä on takaajina Pop pankki ja Finnvera Oyj. Ilmoittamillaan perusteilla yhtiö on esittänyt, että sen taloudellinen ja tuotannollinen tilanne ovat olleet vähintään A-luokkaa ja että se on täyttänyt tarjouspyynnön liitteessä esitetyt vaatimukset tähän arviointikriteeriin nähden."
 
Kärnä uhkaa hallituskriisillä, kun Ohisalo ei halua jalkapantoja kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille.

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä on esimerkiksi korostanut, että neuvotteluissa olisi sovittu nimenomaan jalkapantojen käyttöönotosta. Ohisalo on puolestaan todennut, että tekniseen valvontaan on muitakin keinoja kuin jalkapannat.
Olen kyllä samaa mieltä Ohisalon ja Marinin kanssa siitä että nuo jalkapannat eivät ole kannattavia eikä kustannustehokkaita. Paljon parempi laittaa suoraan putkaan tai vastaavaan säilöön jolloin vaara muulle yhteiskunnalle on nolla ja valvonta onnistuu kätevästi kurkistamalla kaltereiden välistä.

Kärnän Keskusta taas on ehkä perseeseenkairatuin ryhmä koko Suomen poliittisessa historiassa. Ihan turha uhkailla hallituskriiseillä sun muulla kun mitän ei kuitenkaan tule tapahtumaan.
 
Olen kyllä samaa mieltä Ohisalon ja Marinin kanssa siitä että nuo jalkapannat eivät ole kannattavia eikä kustannustehokkaita. Paljon parempi laittaa suoraan putkaan tai vastaavaan säilöön jolloin vaara muulle yhteiskunnalle on nolla ja valvonta onnistuu kätevästi kurkistamalla kaltereiden välistä.

Kärnän Keskusta taas on ehkä perseeseenkairatuin ryhmä koko Suomen poliittisessa historiassa. Ihan turha uhkailla hallituskriiseillä sun muulla kun mitän ei kuitenkaan tule tapahtumaan.

Mites tuo hallitusohjelma?
 
Olen kyllä samaa mieltä Ohisalon ja Marinin kanssa siitä että nuo jalkapannat eivät ole kannattavia eikä kustannustehokkaita. Paljon parempi laittaa suoraan putkaan tai vastaavaan säilöön jolloin vaara muulle yhteiskunnalle on nolla ja valvonta onnistuu kätevästi kurkistamalla kaltereiden välistä.

Kärnän Keskusta taas on ehkä perseeseenkairatuin ryhmä koko Suomen poliittisessa historiassa. Ihan turha uhkailla hallituskriiseillä sun muulla kun mitän ei kuitenkaan tule tapahtumaan.
Hallitusohjelmassahan tosiaan lopullinen kirjaus ei ollut jalkapanta, vaan tekninen valvonta. Siitä käy jopa kännykkä.
Tässä itse selvitys.
 
Hallitusohjelmassahan tosiaan lopullinen kirjaus ei ollut jalkapanta, vaan tekninen valvonta. Siitä käy jopa kännykkä.
Tässä itse selvitys.

Suomessa valvotussa koevapaudessa oleville käytetään GPS-paikannusta nilkkapannan ja mukana kannettavan paikannuspuhelimen avulla (two-piece).

Noin tuolla lukee yhtenä vaihtoehtona. Ohisalo taas kikkailee omiaan.
 
Ei käy kännykkä, vaan jalkapanta+kännykkä. Aivan kuten valvotuilla vangeillakin.
Muistiossa arvioitiin kahta vaihtoehtoa: 1) panta + kiinteä radiotaajuusyksikkö ja 2) se panta + gps.
Siinä ei arvioitu muita. Mutta 2019 kun Kärnä tuosta hallitusohjelman kirjausmuutoksesta ensimmäisen kerran itki, niin ainakin jokunen professori totesi, että tekninen valvonta on niin lavea termi, että se voi tarkoittaa vaikka sitä, että on aina oltava kännykkä mukana ja siihen on vastattava, jos soitetaan.

Tuossa muistiossa sinällään selkeästi kuvataan se tilanne, miksi pannoista ei olisi hyötyä tai hyöty olisi vain vähäistä vrt. kustannus.
Jos olet vapaa / osittain vapaa liikkumaan, voit kadota, kun vain poistat pannan ja katoat.
Jos olet säilössä, et tarvitse pantaa, kun kerran olet säilössä.

Mun mielestä voi käsittää myös niin, että panta + puhelin kannattaisi ottaa käyttöön vain, jos sillä voisi välttää säilöönottoja.
Täällä kun tuntuu paljon maahanmuuttokriitikoita olevan, niin kumpi se sitten teidän mielestä on parempi: vapaa liikkuvuus, panta + kännykkä, vai se säilö ilman pantaa?

Oma mielipide on, että vaikka panta nöyryyttää ihmistä kuin vankia, varmaankin itse valitsisin sen, jos vaihtoehto olisi säilöönotto (joka mun silmissä vertautuu vankilaan).
Kumpikaan ei ole oikein, ellei ihminen ole tuomittu rikoksesta.
Mutta omalla kohdalla varmaan tekisin valinnan ihan pragmaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Muistiossa arvioitiin kahta vaihtoehtoa: 1) panta + kiinteä radiotaajuusyksikkö ja 2) se panta + gps.
Siinä ei arvioitu muita. Mutta 2019 kun Kärnä tuosta hallitusohjelman kirjausmuutoksesta ensimmäisen kerran itki, niin ainakin jokunen professori totesi, että tekninen valvonta on niin lavea termi, että se voi tarkoittaa vaikka sitä, että on aina oltava kännykkä mukana ja siihen on vastattava, jos soitetaan.
Niin kuin ehdonalaisilla vangeilla. Toimii siten aivan hyvin noilla toisillakin.

Tuossa muistiossa sinällään selkeästi kuvataan se tilanne, miksi pannoista ei olisi hyötyä tai hyöty olisi vain vähäistä vrt. kustannus.
Mikä on täyttä paskapuhetta. Sama vihertolloporukka on valmis tumppaamaan miljarditolkulla velaksi otettua rahaa ulkomaille.

Jos olet vapaa / osittain vapaa liikkumaan, voit kadota, kun vain poistat pannan ja katoat.
Et selvästikään tajua miten se panta toimii.

Mun mielestä voi käsittää myös niin, että panta + puhelin kannattaisi ottaa käyttöön vain, jos sillä voisi välttää säilöönottoja.
Ja sillähän juuri voi. Siksi sitä käytetään ehdonalaisvankien kohdalla.

Täällä kun tuntuu paljon maahanmuuttokriitikoita olevan, niin kumpi se sitten teidän mielestä on parempi: vapaa liikkuvuus, panta + kännykkä, vai se säilö ilman pantaa?
Paras olisi juuri se säilö, josta pääsee vain takaisin kotimaahansa.
 
Niin kuin ehdonalaisilla vangeilla. Toimii siten aivan hyvin noilla toisillakin.
Mikä on täyttä paskapuhetta. Sama vihertolloporukka on valmis tumppaamaan miljarditolkulla velaksi otettua rahaa ulkomaille.
Et selvästikään tajua miten se panta toimii.
Ja sillähän juuri voi. Siksi sitä käytetään ehdonalaisvankien kohdalla.
Paras olisi juuri se säilö, josta pääsee vain takaisin kotimaahansa.
Tottakai tajuan, se kertoo sijainnin reaaliajassa ja hälyttää valvomoon kun irrotat tai poistut määrittelyä alueelta.
Mutta luuletko, että Suomessa kun irroittaessa hyppäät jonkun kyytiin tai vaikka julkiseen, niin se irroitus olisi a-tehtävä poliisille ja että iso kasa poliiseja olisi juuri siinä? Ei tietenkään.
Ei kai nuo kaverit niin tyhmiä ole, ettei osaisi kadota väkijoukkoon?

Ehdonalais- ja koevangeilla on ihan eri tilanne: heillä on motivaatio pitää se panta kiinni ja suorittaa tuomionsa loppuun.
Pannan poisottamisella on heille seurauksia, esim. saattaa tulla siirto takaisin avovankilaan tai vankilaan, kun joskus tarttuu haaviin.
Tätä tuskin on kielteisen päätöksen saaneella. Varsinkin jos valitustietkin on jo käytetty. Lähtö on tulossa anyway.

Edit: ehkä se panta voisi olla jossain erikoistapauksessa järkevä, varsinkin jos sillä mahdollistetaan se vapaus ja henkilö itse sitoutuisi siihen. Se olisi, kuin raportinkin yksi skenaario, vaihtoehto valvotulle asumiselle tai säilöönotolle.
Itse tietysti en ketään siihen pakottaisi.
Toisaalta, itse en pidä säilöönottoakaan inhimillisenä ainoastaan katoamisriskin vuoksi.

Rikolliset on sitten asia erikseen. Mutta niitä varten on omat laitokset.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai tajuan, se kertoo sijainnin reaaliajassa ja hälyttää valvomoon kun irrotat tai poistut määrittelyä alueelta.
Mutta luuletko, että Suomessa kun irroittaessa hyppäät jonkun kyytiin tai vaikka julkiseen, niin se irroitus olisi a-tehtävä poliisille ja että iso kasa poliiseja olisi juuri siinä? Ei tietenkään.
Ei kai nuo kaverit niin tyhmiä ole, ettei osaisi kadota väkijoukkoon?
Toki hieman mallista riippuen mutta yleisesti otttaen sitä pantaa ei ihan noin vaan leikata poikki tai irroteta ilman avaimia. Niissä on sisällä teräs/kevlar vahvisteet ja mm optiset kuidut jotka huomaa heti kun alat sitä nihraamaan poikki. Lisäksi tuo pannan hälyytys todellakin on poliisille kiireellinen tehtävä ja sinne tulee poliisi aika pikaisesti paikalle. Tuo ei todellakaan mene niin että keskellä kaupunkia päätät ottaa tuon pannan pois kuin sukan ja sitten katoat väkijoukkoon.
 
Tottakai tajuan, se kertoo sijainnin reaaliajassa ja hälyttää valvomoon kun irrotat tai poistut määrittelyä alueelta.
Mutta luuletko, että Suomessa kun irroittaessa hyppäät jonkun kyytiin tai vaikka julkiseen, niin se irroitus olisi a-tehtävä poliisille ja että iso kasa poliiseja olisi juuri siinä? Ei tietenkään.
Ei kai nuo kaverit niin tyhmiä ole, ettei osaisi kadota väkijoukkoon?

Ehdonalais- ja koevangeilla on ihan eri tilanne: heillä on motivaatio pitää se panta kiinni ja suorittaa tuomionsa loppuun.
Pannan poisottamisella on heille seurauksia, esim. saattaa tulla siirto takaisin avovankilaan tai vankilaan, kun joskus tarttuu haaviin.
Tätä tuskin on kielteisen päätöksen saaneella. Varsinkin jos valitustietkin on jo käytetty. Lähtö on tulossa anyway.

Edit: ehkä se panta voisi olla jossain erikoistapauksessa järkevä, varsinkin jos sillä mahdollistetaan se vapaus ja henkilö itse sitoutuisi siihen. Se olisi, kuin raportinkin yksi skenaario, vaihtoehto valvotulle asumiselle tai säilöönotolle.
Itse tietysti en ketään siihen pakottaisi.
Toisaalta, itse en pidä säilöönottoakaan inhimillisenä ainoastaan katoamisriskin vuoksi.

Rikolliset on sitten asia erikseen. Mutta niitä varten on omat laitokset.
Tässä tapauksessa kyse on mitä tehdään kielteisen päätöksen saaneille. Minusta päätös tulisi panna heti täytäntöön, joloin ei tarvittaisi jalkapantoja taikka säilöä (paitsi sille lyhyeksi ajaksi kun odotetaan matkan järjestymistä valvottu asuminen taikka säilö). Varsinkin jos olet oikeassa että jalkapannasta ei ole apua.
 
Tässä tapauksessa kyse on mitä tehdään kielteisen päätöksen saaneille. Minusta päätös tulisi panna heti täytäntöön, joloin ei tarvittaisi jalkapantoja taikka säilöä (paitsi sille lyhyeksi ajaksi kun odotetaan matkan järjestymistä valvottu asuminen taikka säilö). Varsinkin jos olet oikeassa että jalkapannasta ei ole apua.
Unelmoida toki saa, mutta tässä varmaan oli nyt kyse realistisista vaihtoehdoista.

Suomen kaltaisessa tuhansien byrokraattien ja valitusoikeuksien maassa on ihan turha kuvitella että karkoitettava voitaisiin heti karkoittaa.
 
Unelmoida toki saa, mutta tässä varmaan oli nyt kyse realistisista vaihtoehdoista.

Suomen kaltaisessa tuhansien byrokraattien ja valitusoikeuksien maassa on ihan turha kuvitella että karkoitettava voitaisiin heti karkoittaa.
Valitettavasti se on muutenkin kuin byrokratian takia epärealistinen ratkaisu. Tulisi aika hiton kalliiksi lähteä lennättämään jokainen kielteisen päätöksen saanut heti takasin kotimaahansa. Kannattaa odottaa että se porukka missä on tultu on kokonaan käsitelty että voidaan lennättää kaikki kielteiset kerralla pois ja siinä voi kestää aivan helvetin pitkään.
 
Valitettavasti se on muutenkin kuin byrokratian takia epärealistinen ratkaisu. Tulisi aika hiton kalliiksi lähteä lennättämään jokainen kielteisen päätöksen saanut heti takasin kotimaahansa. Kannattaa odottaa että se porukka missä on tultu on kokonaan käsitelty että voidaan lennättää kaikki kielteiset kerralla pois ja siinä voi kestää aivan helvetin pitkään.

Eihän tuo pidä paikkaansa kuin osassa tapauksia. Monihan näistä palautetaan reittilennoilla, ei tilauslennoilla. Jälkimmäiset ovat lisäkustannuksia tuovia ja kannattavat toki vain silloin, kun on suuri massa kuskattavia.
 
Valitettavasti se on muutenkin kuin byrokratian takia epärealistinen ratkaisu. Tulisi aika hiton kalliiksi lähteä lennättämään jokainen kielteisen päätöksen saanut heti takasin kotimaahansa. Kannattaa odottaa että se porukka missä on tultu on kokonaan käsitelty että voidaan lennättää kaikki kielteiset kerralla pois ja siinä voi kestää aivan helvetin pitkään.
Tulee myös aivan helvetin kalliiksi pitää tuota porukkaa Suomessa valtion elättinä puhumattakaan vaaroista yhteiskunnalle joille on edes vaikea laittaa hintaa ja reittilennoilla vartijan kanssa tms. nuo saadaan passitettua vittuun kunhan vihreiden terroristit eivät ala pomppimaan lentokoneessa.
 
Toki hieman mallista riippuen mutta yleisesti otttaen sitä pantaa ei ihan noin vaan leikata poikki tai irroteta ilman avaimia. Niissä on sisällä teräs/kevlar vahvisteet ja mm optiset kuidut jotka huomaa heti kun alat sitä nihraamaan poikki. Lisäksi tuo pannan hälyytys todellakin on poliisille kiireellinen tehtävä ja sinne tulee poliisi aika pikaisesti paikalle. Tuo ei todellakaan mene niin että keskellä kaupunkia päätät ottaa tuon pannan pois kuin sukan ja sitten katoat väkijoukkoon.
En nyt mikään asiantuntija tosiaan ole, mutta ei kai sitä pantaa siellä tarvitse heti leikata.
Näin maalaisjärjellä, eikö riitä, että sammuttaa / hävittää kännykän, jonka kautta se kommunikoi tai jos pannassa on oma simmi, vuoraa sen foliolla tms. estäen radioyhteyden?
 
Käsittääkseni siinä kohtaa kun pannan yhteys katkeaa (en tiedä aikarajoja tähän), niin "asiakkaalle" yritetään soittaa ja jos ei saada kiinni, niin tehtävä siirtyy poliisille, todennäköisesti laittavat heti haun päälle.
Jos pannan saisi kännykän sammuttamalla toimimattomaksi, niin olisi varmaan jollakin taholla tähän pienehköjä parannusehdotuksia...
Eipä ole tuttuja, joilla olisi kokemusta, joten huhupuheilla liikutaan.

Ainahan sitä toki voi siirtyä korpeen pantaa rälläköimään, mutta pitää sieltä joskus poiskin tulla...
Itse vähän lueskelin aiheesta, niin näyttää siltä, että tosiaan asia perustuu pantaa kantavan henkilön vapaaehtoisuuteen ja motivaatioon: vaihtoehto olisi olla kiven sisällä. Tai lomien aikana, seuraus rikkomisesta on lomakielto joksikin aikaa.

Yllättävän paljon tuota pantarangaistusta silti myös rikotaan. Omille teille on joinain vuosina kadonnut 10-15 prosenttiakin. Jos ajattelee, että niistä kadonneista tuskin kovin moni on ollut vaikkapa totaalikieltäytyjiä (valvontarangaistus tuplasti niiden määrän) tai rattijuoppoustuomiota kärsiviä työssäkäyviä ihmisiä, vaan spekuloisi, että ne on elämäntapakriminaaleja, niin mikähän se prosentti niillä olisi...
Pianhan ne yleensä toki päätyvät takaisin haaviin tai kävelevät itse poliisilaitokselle.

Näiden maahanmuuttajien kohdalla minusta se ilmeinen ongelma on, että heillä vain harvoin olisi sitä positiivista motivaatiota noudattaa sääntöjä jne. vrt mahdollisuus kadota täällä ja kenties sitten Helsinkiin tai pyrkiä Ruotsiin.
Tottakai ennemmin tai myöhemmin jää haaviin.

Siinä tuo voisi toimia, että asut jossain keskuksessa, mistä saat käydä töissä, kaupassa jne., mutta niille, joilla on katoamisriski, tuo tuskin auttaisi.
Sitten taas, ei ole oikein järkevää laittaa pantaa ihmisille, joilla riskiä katoamiseen ei ole. Se olisi vain turhaa nöyryyttämistä (ja rahanhukkaa).
 
Viimeksi muokattu:
En nyt mikään asiantuntija tosiaan ole, mutta ei kai sitä pantaa siellä tarvitse heti leikata.
Näin maalaisjärjellä, eikö riitä, että sammuttaa / hävittää kännykän, jonka kautta se kommunikoi tai jos pannassa on oma simmi, vuoraa sen foliolla tms. estäen radioyhteyden?
Se järjestelmä pingaa sitä pantaa tietyn väliajoin, tarkkoja aikoja ei yllättäen kerrota mutta useamman kerran tunnissa. Jos se panta ei vastaa siihen pingiin niin sitten riippuu tapauksesta mitä tapahtuu. Jos kyseessä on vaarallinen rikollinen niin voi lähteä poliisit heti paikalle mutta joissain tapauksissa valvoja soittaa ja tarkistaa mikä tilanne. Toki tämä on kaikki hyvin paljon järjestelmä kohtaista.
Ison hyöty noista pannoista ei niinkään ole se jäljitys vaan se että siihen voidaan asettaa rajoituksia milloin ja missä saa liikkua. Eli esim jollain jota ollaan poistamaan maasta siinä voi olla rajoituksena että ei saa poistua vastaanottokeskuksen alueelta tai laukeaa heti hälyytys. Silloin se henkilö voidaan pitää siellä alueella ilman että siellä tarvitsee olla 24/7 vartiointia.
 
Se järjestelmä pingaa sitä pantaa tietyn väliajoin, tarkkoja aikoja ei yllättäen kerrota mutta useamman kerran tunnissa. Jos se panta ei vastaa siihen pingiin niin sitten riippuu tapauksesta mitä tapahtuu. Jos kyseessä on vaarallinen rikollinen niin voi lähteä poliisit heti paikalle mutta joissain tapauksissa valvoja soittaa ja tarkistaa mikä tilanne. Toki tämä on kaikki hyvin paljon järjestelmä kohtaista.
Ison hyöty noista pannoista ei niinkään ole se jäljitys vaan se että siihen voidaan asettaa rajoituksia milloin ja missä saa liikkua. Eli esim jollain jota ollaan poistamaan maasta siinä voi olla rajoituksena että ei saa poistua vastaanottokeskuksen alueelta tai laukeaa heti hälyytys. Silloin se henkilö voidaan pitää siellä alueella ilman että siellä tarvitsee olla 24/7 vartiointia.

Minä en vaan oikein ymmärrä tuota ajatusta siitä, että se poliisi olisi heti siinä sitten nappasemassa kiinni. Käytännössä jos jantterilla on joku kumminkaimanserkuntuttu tai suomalainen seurustelukumppani tms. ottamassa autoon, niin hän voi olla ihan hiton kaukana mihin suuntaan vaan, ennen kuin se poliisi ehtii paikalle - ellei sattumalta ole juuri siellä.
Näitä vastaanottokeskuksia (joita toki koko ajan lopetetaan) kun on varsin kummallisissa paikoissa ja lähin poliisi voi olla vaikka sadan tai kahdensadan kilometrin päässä, sillä voi olla tärkeämpi tehtävä menossa yms.
Jos taas ollaan kaupungissa, virkavaltaa on enemmän ja lähempänä, mutta katoaminenkin on helpompaa, varsinkin jos on apuja.
 
Paras ratkaisu olisi edelleenkin sen säilöntäkeskuksen perustaminen Inariin tai Kemijärvelle keskelle ei mitään. Ei tarvita mitään lukkoja tai vartiointia, mutta päivärahat ja ruuat ja majoitus olisi ainoastaan siellä. Jos asukas lähtisi sieltä lätkimään niin sitten ainakin loppuisi valtion taloudelliset kustannukset kun ei tarvitsisi enää elättää kys. mamua. Sosiaaliset ongelmat toki säilyisi jos mamu häippäisisi ja lähtisi väkisin Helsinkiin mutta ne nyt kuitenkin olisivat muutenkin läsnä niin kauan kuin asiakas on Suomessa valvomatta.
 
Melkein siruttaisin kaikki turvapaikanhakijat. Sen verran syvälle se siru ettei sitä omin voimin kaivella pois. Siru voisi jäädä käyttöön myös turvapaikan saaneille ihan vaan tulevia seksuaalirikoksia ajatellen.
 
Melkein siruttaisin kaikki turvapaikanhakijat. Sen verran syvälle se siru ettei sitä omin voimin kaivella pois. Siru voisi jäädä käyttöön myös turvapaikan saaneille ihan vaan tulevia seksuaalirikoksia ajatellen.
Eikö sitä voisi oikeastaan siruttaa kaikki, suomalaisetkin. Tai edes merkitä, vaikka tatuoinnilla tai hihanauhalla ;)
 
Eihän tuota sirutusta todennäköisesti edes vastustaisi ne ketkä henkensä menettämisen pelossa tänne oikeasti tulevat. Onnenonkijoilla ja keppostelijoilla vois olla vähän erilainen suhtautuminen. Mutta tuskinpa tuo vihreälle vasemmistolle sopii kun kaikesta pitää tehdä ihmisoikeuskysymys. Kansallisella ja kansalaisten turvallisuudella ei nyt niin väliä taida olla.
 
Eihän tuota sirutusta todennäköisesti edes vastustaisi ne ketkä henkensä menettämisen pelossa tänne oikeasti tulevat. Onnenonkijoilla ja keppostelijoilla vois olla vähän erilainen suhtautuminen. Mutta tuskinpa tuo vihreälle vasemmistolle sopii kun kaikesta pitää tehdä ihmisoikeuskysymys. Kansallisella ja kansalaisten turvallisuudella ei nyt niin väliä taida olla.
Niin. Tuskin tuota tarvitsee kelailla, jos se joskus tulee, se tulee toki ensin kansalaisille ja muille se voi tulla vain, jos kv-sopimukset ja EU:n säännökset sen mahdollistaa. Muutenhan se pitäisi laittaa kaikille turisteille ja liikematkaajillekin.
Mutta joskus se toki tulee, varmaankin ensin vapaaehtoisena, maksullisena palveluna mihin saa henkilöasiakirjat, kelakortit, visakortit sun muut.
Itse ainakin ottaisin, jos vaan olisi ilmainen tai edes hinta olisi edullinen.
 
Se, että haluaa tehdä jotain lainsäädännölle koskien turvapaikanhakijoita, ei suinkaan tarkoita että sen lainsäädännön pitää koskea myös asianmukaisilla asiakirjoilla matkustavia turisteja tai työvoimaa. Tuohan se on nykyisessä ajattelussa pielessä että yhdelle ryhmälle ei voida tehdä mitään jos sitä ei tehdä kaikille. Ihan turhaa tasapäistämistä koska ryhmätkään eivät ole edes lähelle toisiaan reaalimaailmassa. Kansallisen ja ennen kaikkea kansalaisten turvallisuuden pitäisi mennä itsenäisessä valtiossa kaiken edelle. Aivan kaiken.
 
Se, että haluaa tehdä jotain lainsäädännölle koskien turvapaikanhakijoita, ei suinkaan tarkoita että sen lainsäädännön pitää koskea myös asianmukaisilla asiakirjoilla matkustavia turisteja tai työvoimaa. Tuohan se on nykyisessä ajattelussa pielessä että yhdelle ryhmälle ei voida tehdä mitään jos sitä ei tehdä kaikille. Ihan turhaa tasapäistämistä koska ryhmätkään eivät ole edes lähelle toisiaan reaalimaailmassa. Kansallisen ja ennen kaikkea kansalaisten turvallisuuden pitäisi mennä itsenäisessä valtiossa kaiken edelle. Aivan kaiken.
Itse pidän sitä aika hyvänä. Vaikka myönnettäköön, savolaisille voisi tehdä jotain.
 
Eikö sitä voisi oikeastaan siruttaa kaikki, suomalaisetkin. Tai edes merkitä, vaikka tatuoinnilla tai hihanauhalla ;)
Ei tuohon suostuta ikinä. Itse ehdotin aikoinaan että otetaan kaikista maahantulijoista sekä täällä olevista dna-näytteet rikostutkintaa varten. Idea sai suurta vastustusta.
 
Se mutuilu ja spekulointi loppuu asian tiimoilta, kunnes on tarjolla jotain faktoja. Linja tämän suhteen tässä ketjussa ei ole muuttunut mihinkään aiemmasta.

Edit: Mutuiluviestit poistettu
 
Palaan sen verran vielä tuohon panta-asiaan, että näin tiivistää Sisäasiainministeriön poliisiosaston osastopäällikkö Tero Kurenmaa (entinen KRP:n apulaispäällikkö).
- Eihän siihen jalkapanta auta kuin hetken aikaa. Jos henkilö leikkaa sen pois ja heittää järven pohjaan, siinähän se oli. Tämän jälkeen voi kadota maan alle ja jäädä Schengen-alueelle elelemään.

 
Palaan sen verran vielä tuohon panta-asiaan, että näin tiivistää Sisäasiainministeriön poliisiosaston osastopäällikkö Tero Kurenmaa (entinen KRP:n apulaispäällikkö).
- Eihän siihen jalkapanta auta kuin hetken aikaa. Jos henkilö leikkaa sen pois ja heittää järven pohjaan, siinähän se oli. Tämän jälkeen voi kadota maan alle ja jäädä Schengen-alueelle elelemään.

No, jos jää Suomeen ja jää kiinni, niin siitä pitää sitten seurata jatko kiinniotettuna maasta poistamiseen asti. Jos ei jää maahan, niin eipä ole enää meidän ongelmamme.

Pantatarkkailu toimii, siksi sitä meillä käytetään.

edit: tietenkin kannatan säilöönottoa ja säilössäpitämistä maasta poistamiseen asti parempana vaihtoehtona.
 
(nipsis, lyhensin)
edit: tietenkin kannatan säilöönottoa ja säilössäpitämistä maasta poistamiseen asti parempana vaihtoehtona.
Maasta poistamisessa on se ongelma, että erään hallituspuolueen kannattajat voivat sabotoida noita lentoja kansalaistottelemattomuutta käyttäen. Se mikä meille muille on rikollista, on heille hyväksyttävää, koska pyhien asioiden puolesta tehdyt teot eivät voi olla vääriä.
 
Se järjestelmä pingaa sitä pantaa tietyn väliajoin, tarkkoja aikoja ei yllättäen kerrota mutta useamman kerran tunnissa. Jos se panta ei vastaa siihen pingiin niin sitten riippuu tapauksesta mitä tapahtuu. Jos kyseessä on vaarallinen rikollinen niin voi lähteä poliisit heti paikalle mutta joissain tapauksissa valvoja soittaa ja tarkistaa mikä tilanne. Toki tämä on kaikki hyvin paljon järjestelmä kohtaista.
Ison hyöty noista pannoista ei niinkään ole se jäljitys vaan se että siihen voidaan asettaa rajoituksia milloin ja missä saa liikkua. Eli esim jollain jota ollaan poistamaan maasta siinä voi olla rajoituksena että ei saa poistua vastaanottokeskuksen alueelta tai laukeaa heti hälyytys. Silloin se henkilö voidaan pitää siellä alueella ilman että siellä tarvitsee olla 24/7 vartiointia.

Itsellä kokemusta tuosta jalkapannasta. Kyseessä ei ole pelkkä jalkapanta, vaan yhdistelmään kuuluu myös puhelin. Mikäli puhelimen ja jalkapannan välinen yhteys katkeaa, lähettää puhelin hälytyksen vankilaan ja sieltä sitten soittelevat.

Jalkapantaa ei saa irti rikkomatta sinettiä, mutta sitä en tiedä lähettääkö panta jonkun hälytyksen jos sen irrottaa. Jos oikein muistan, niin pannassa joku sensori mikä tunnistaa että on kosketuksissa ihoon.

Itsellä ei alussa toiminut panta, vaan lähetti jatkuvasti ilmoituksia että ei toimi. Lopulta vaihdettiin koko panta ja sen jälkeen toimi hyvin.
 
Se mutuilu ja spekulointi loppuu asian tiimoilta, kunnes on tarjolla jotain faktoja. Linja tämän suhteen tässä ketjussa ei ole muuttunut mihinkään aiemmasta.

Edit: Mutuiluviestit poistettu
Miksi se mutuilu/spekuloiminen on kielletty, jos se tuodaan sellaisena selkeästi esille?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 047
Viestejä
4 499 957
Jäsenet
74 324
Uusin jäsen
Nallee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom