• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen hyvinvointiyhteiskunnan rapistumisesta ja sen tulevaisuudesta

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Kaljatölkin hinnasta 90% on veroa ja raaka-aineet lähes täysin kotimaisia. Valtiontaloudellisesti sossupummi ei rahojaan juuri paremmin voisi käyttää.
Totta. Vaikka yleisesti en katso hyvällä verokertymän hakemista riippuvuutta aiheuttavien tuotteiden törkyhinnoilla, niin pummin käydessä maksarilla välityskauppaa ei vahinkoa synny.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kaljatölkin hinnasta 90% on veroa ja raaka-aineet lähes täysin kotimaisia. Valtiontaloudellisesti sossupummi ei rahojaan juuri paremmin voisi käyttää.
Tästä tulikin mieleeni Kärnän twiitti liittyen Fortum/Uniper kohelluksiin:
1663837260886.png


Sehän olisikin ollut hienoa kun Fortum olisi ostanut 7 miljardilla kotimaista olutta ja jakanut kansalaisille. Tuosta 7 miljardista sitten 90% olisi palautunut veroina takaisin valtiolle, ja ainakin osa kansalaisista olisi ollut erittäin tyytyväisiä ;) Pullopanttirahat olisi voinut käyttää vaikka Sanna Marinin bile -iltamiin ja aamupaloihin.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Valitettavasti hyvinvointiyhteiskunnassa alkoholin verotuotolla ei taideta pystyä kattamaan sen käytöstä aiheutunteiden haittojen julkisia kustannuksia, joten persnettoahan Kärnän ideasta vaan olisi tullut. Merkittävä osa päivystysasiakkaista ja tehohoitopotilaista on kännissä, plus muut vaivat jotka liittyvät suoraan tai osittain dokaamiseen. Sitä en tiedä olisivatko tuhannen panttitölkkinsä palauttajat halunneet lahjoittaa pullokuittejaan pääministerin vapaa-ajan rahastoon. Ehkä en ihan niin rohkenisi olettaa, vaikka ennätyssuosiossa edelleen paistatteleekin.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Sitä en tiedä olisivatko tuhannen panttitölkkinsä palauttajat halunneet lahjoittaa pullokuittejaan pääministerin vapaa-ajan rahastoon. Ehkä en ihan niin rohkenisi olettaa, vaikka ennätyssuosiossa edelleen paistatteleekin.
Ei tarvitsekaan. Jos edes prosentti jää palauttamatta, niin tämähän olisi voitu osana diiliä kanavoida virkistyskäyttöön. Kyllä 9M olisi riittänyt ainakin viime heinäkuulle, ja siitäkin olisi jäänyt pullopanttirahat loppuvuoden asuntolainamenoihin.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Valitettavasti hyvinvointiyhteiskunnassa alkoholin verotuotolla ei taideta pystyä kattamaan sen käytöstä aiheutunteiden haittojen julkisia kustannuksia, joten persnettoahan Kärnän ideasta vaan olisi tullut. Merkittävä osa päivystysasiakkaista ja tehohoitopotilaista on kännissä, plus muut vaivat jotka liittyvät suoraan tai osittain dokaamiseen.
Toisaalta, alkoholia terveydelle haitallisesti käyttävät poistuu keskuudestamme myös huomattavasti aiemmin, sanotaan hihasta nyt vaikka keskimäärin 10 vuotta aiemmin. Tuostahan tulee ihan mieletön säästö kun ei ole kuormittamassa vanhustenhoitoa ja terveydenhuoltoa niin pitkään. Lisäksi säästyy pitkä penni kun ei tarvitse eläkkeitäkään maksaa vielä 100 vuotiaalle joka vaipoissa vanhainkodissa heiluu.
Sehän sellainen optimaalisin kansalainen on sopivasti jo työelämänsä aikana alkoholisoitunut, tupakoisijakin vielä, mutta kuitenkin suht terve yksilö kaikesta huolimatta. Tämä yksilö sitten eläköityessään vähän tylsistyy ja alkaa tinttaamaan ihan urakalla -> heittää lusikan nurkkkaan alle 5 vuodessa :p Maksoi vielä alko- ja savukeverojakin elämänsä aikana melkoisen määrän..
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 557
Youtuben puolelta on tullut lisää ratkaisuehdotuksia hyvinvointivaltion korjaamiseksi. Korjausliikkeen pj Petri Roininen kävi juttelemassa Ivan Puopolon ohjelmassa. Ohessa lyhyt tiivistelmä korjausliikkeen tavoitteista:

  • Viedä Suomen hyvinvointiyhteiskuntamallia lähemmäs Keski-Eurooppalaista/Japanilaista perhekeskeistä hyvinvointiyhteiskuntaa nykyisen valtiojohtoisen Pohjoismaisen mallin sijasta
  • Valtion ydintehtävinä ja tuottamina olisi: turvallisuus, koulutus, erityisterveydenhuolto, kriittinen infra. Perusterveydenhoito toimisi yksityisesti ja valtion tukemana ostopalveluiden kautta
  • Valtion taseen keventäminen kiinteistöistä, inhouseyhtiöistä jne
  • Yritystukien leikkaaminen
  • Asumistuen leikkaaminen
  • Kuntien ja yleishyödyllisten korkotuettujen asuntojen leikkaaminen
  • Ylipäätään pääomaintensiivisten valtion menojen leikkaaminen
  • Valtion vuosittaisten menojen laskeminen 10 - 20 miljardilla eurolla

Herkullisin kohta oli videon loppupuolella. Petri sanoi että siitä lähtien kun Kokoomus astui hallitusvastuuseen vuonna 1987, niin julkiset menot ovat kasvaneet joka päivä 5 miljoonaa eurolla. Voisi sanoa että sinisen värinen demariliike siis tuo Kokoomus :tup:


 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708


Normaalisti en jaksa näihin yksittäisiin valtion törsäyksiin puuttua, mutta nyt taas on niin uskomatonta paskaa että kaikki rajat ylitetään.

"Nykytunteen museo" on käytännössä satojatonneja maksava nettisivu/tuubakanava missä hörhöhumanistit, valtion suojatyöpaikkalaiset yms. jauhat arbiträäriä tunteellistaiteellista paskaa. mm. opetetaan aikuisille ihmisille mitä "iloisuus" tarkoittaa. Tottakai sivu on myös käännetty arabiaksi, somaliksi yms. :facepalm:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
"Nykytunteen museo" on käytännössä satojatonneja maksava nettisivu/tuubakanava missä hörhöhumanistit, valtion suojatyöpaikkalaiset yms. jauhat arbiträäriä tunteellistaiteellista paskaa. mm. opetetaan aikuisille ihmisille mitä "iloisuus" tarkoittaa. Tottakai sivu on myös käännetty arabiaksi, somaliksi yms. :facepalm:
Tämä lienee näitä turvallisen tilan konspeteja, jotka on viety käytäntöön. Ehkä tuollakin rahalla saisi jotain konkreettista aikaiseksi, mutta toisaalta jos vain muutamalla sadalla tonnilla saadaan joitakin loisia pysymään tyytyväisinä ja hiljaisina, ei se valtion budjetissa tunnu missään. Ennemmin ne nyt hykertelee kannabispäissään jossain transgender-looseissaan, kuin viettää aikaansa Elokapinan mielenterveyskuntoutujien kanssa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
Sopii nähdäkseni tähän ketjuun. Itse valmistuin ammattikoulusta 17 vuotta sitten ja olihan meilläkin osa opettajista sellaisia, joita ei opetus tai sen taso juurikaan kiinnostanut. Sama tilanne tosin oli 3/4:lla meidän vuosiluokan opiskelijoistakin. Muistelen että noin 20:stä aloittaneesta valmistui ajallaan neljä ja osa ei tainnut valmistua koskaan.
Useat Instagramin kommentoijat syyttävät ongelmista ammatillisen koulutuksen reformia, joka tuli voimaan 2018. Heidän mukaansa opiskelijoiden itseohjautuvuus ja työelämän vastuu oppimisesta korostuvat liikaa.
Tuo itseohjautuvuuden toimiminen tai toimimattomuus varmasti riippuu opiskeltavasta alasta, mutta näin jälkeenpäin olen harmitellut joskus sitä, että miksi en opetellut asioita itse enempää ammattikouluaikana. Itse kävin tietoliikenne/elektroniikkapuolen ja kun koulussa oli pelit ja vehkeet, netistä löytyi skemaa ja ohjeita ja mitä komponentteja ei varastosta löynyt, sai Farnellilta tilata, niin olisi ollut vain taivas rajana erinäisten rakentelujen ja asioiden tutkimisen suhteen. Toki jos asenne on pielessä ja homma ei vaan nappaa, niin silloin itseohjautuvuus ei toimi.

Mitä tulee tuohon työelämän vastuuhun oppimisesta, niin itse olen miettinyt monesti sitä että mitenköhän loogista päättelykykyä ja kykyä soveltaa pystyisi uusille työntekijöille opettamaan. Valitettavan usein tulee eteen tilanne, jossa tekijä on opetellut asian tehtäväksi yhdellä tietyllä tavalla ja yrittää nyt tuolla tavalla tehdä jokaisen homman, riippumatta siitä, toimiiko toteutustapa kaikissa tapauksissa vai ei. Toinen vaihtoehto on sitten hiukan suurpiirteisemmällä ohjeistuksella että lopputulos on aivan mitä sattuu. Työ tekijäänsä opettaa, mutta valitettavan usein tilanne on se, että tekijää ei itsensä kehittäminen kiinnosta lainkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226

Selvityksen mukaan viimeisten 12 kuukauden aikana 39 prosenttia suomalaisesta kuluttajasta on joutunut jättämään yhden tai useamman laskun maksamatta. Euroopan keskiarvo on 29 prosenttia.
Joka kolmas vastaaja arvioi, ettei heillä ole varaa maksaa sähkölaskuaan seuraavien 12 kuukauden aikana. Yhtä moni sanoo joutuneensa jättämään laskun maksamatta jo kuluneen vuoden aikana.
Aika kovia lukuja. Miten tätä pitäisi tulkita?
- yksi "mutkat suoriksi" tulkinta olisi että suomalaiset ovat (keskimäärin) persaukisempia kuin eurooppalaiset keskimäärin. Palkkataso lienee Suomessa EU:n keskiarvoa/mediaania parempi, mutta kun kaikki on kallista, tappiin asti verotettua ja ostovoima on perseestä niin onhan tämä aika köyhä kansa loppupeleissä. Onneksi on kuitenkin varaa maksaa rikkaampien EU-maiden koronatukia, velanottoa jne.
- toinen tulkinta on että täällä on aivan tolkuttoman iso prosentuaalinen määrä jotka voi elää kuin pellossa koska valtio (=veronmaksajat) kuittaa laskut kuitenkin
- tai periaatteessa jotain tulkintoja siitä että täällä suhtaudutaan laskujen maksuun vähemmän pedantisti kuin jossain muualla. Mutta nuo sanamuodothan tuossa oli sellaisia että kyse ei ole siitä että olisi joku lasku jäänyt vahingossa maksamatta, vaan nimenomaan että ei halua maksaa koska "ei ole varaa" tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
271

Niukin naukin on päästy yli vuoden 2008 tason BKT:ssä.

Ens vuonna lähdetään taas alaspäin. -0,5% OP:n ennuste. Eihän tässä pidä paljon tapahtua että lähtis enemmänkin.

1669299158082.png


Bruttokansantuote asukasta kohti nousi uudelle ennätystasolle vuonna 2021 (volyymisarja 2015=100). Edellinen ennätystaso oli vuodelta 2008 eli ajalta ennen finanssikriisiä. Moni Euroopan maa toipui finanssikriisistä muutamassa vuodessa.

Suomelta kesti poikkeuksellisen pitkään, että finanssikriisiä edeltävä taso saavutettiin. Osaltaan tätä selittää finanssikriisin jälkeen seurannut sähkö- ja elektroniikkateollisuuden arvonlisäyksen lasku. Osin asiaa selittää väestön vanheneminen. Työikäisten määrä ei ole kasvanut samassa suhteessa kuin kokonaisväkiluku.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
Tuo itseohjautuvuuden toimiminen tai toimimattomuus varmasti riippuu opiskeltavasta alasta, mutta näin jälkeenpäin olen harmitellut joskus sitä, että miksi en opetellut asioita itse enempää ammattikouluaikana. Itse kävin tietoliikenne/elektroniikkapuolen ja kun koulussa oli pelit ja vehkeet, netistä löytyi skemaa ja ohjeita ja mitä komponentteja ei varastosta löynyt, sai Farnellilta tilata, niin olisi ollut vain taivas rajana erinäisten rakentelujen ja asioiden tutkimisen suhteen. Toki jos asenne on pielessä ja homma ei vaan nappaa, niin silloin itseohjautuvuus ei toimi.

Mitä tulee tuohon työelämän vastuuhun oppimisesta, niin itse olen miettinyt monesti sitä että mitenköhän loogista päättelykykyä ja kykyä soveltaa pystyisi uusille työntekijöille opettamaan. Valitettavan usein tulee eteen tilanne, jossa tekijä on opetellut asian tehtäväksi yhdellä tietyllä tavalla ja yrittää nyt tuolla tavalla tehdä jokaisen homman, riippumatta siitä, toimiiko toteutustapa kaikissa tapauksissa vai ei. Toinen vaihtoehto on sitten hiukan suurpiirteisemmällä ohjeistuksella että lopputulos on aivan mitä sattuu. Työ tekijäänsä opettaa, mutta valitettavan usein tilanne on se, että tekijää ei itsensä kehittäminen kiinnosta lainkaan.
Tätä itsekin ihmettelen. Vaikuttaa siltä, että ihmiset hyvin harvoin itse aktiivisesti opettelevat asioita tai tekevät toimenpiteitä, jolla voisivat parantaa tilannettaan elämässä. Koulussa ymmärrän sen, koska nuorena sitä ei oikein ymmärrä omaa parastaan. Mutta että 40-50 vuotiaatkin? Monet kyllä panostavat kouluarvosanoihin tutkinnon saamisen takia. Eivät sen takia miten niitä taitoja voisi elämässä oikeasti hyödyntää..
Itse olen paahtanut viime vuodet eteenpäin välillä tuskanhikeä puskien ja nyt voin jo hieman nauttia työni hedelmistä. En minä niitä opiskelutunteja voinut keneltäkään laskuttaa. Opettelin avoimia nettikursseja itsekseni työttömänä ja työllistyin.

Aika kovia lukuja. Miten tätä pitäisi tulkita?
- yksi "mutkat suoriksi" tulkinta olisi että suomalaiset ovat (keskimäärin) persaukisempia kuin eurooppalaiset keskimäärin. Palkkataso lienee Suomessa EU:n keskiarvoa/mediaania parempi, mutta kun kaikki on kallista, tappiin asti verotettua ja ostovoima on perseestä niin onhan tämä aika köyhä kansa loppupeleissä. Onneksi on kuitenkin varaa maksaa rikkaampien EU-maiden koronatukia, velanottoa jne.
- toinen tulkinta on että täällä on aivan tolkuttoman iso prosentuaalinen määrä jotka voi elää kuin pellossa koska valtio (=veronmaksajat) kuittaa laskut kuitenkin
- tai periaatteessa jotain tulkintoja siitä että täällä suhtaudutaan laskujen maksuun vähemmän pedantisti kuin jossain muualla. Mutta nuo sanamuodothan tuossa oli sellaisia että kyse ei ole siitä että olisi joku lasku jäänyt vahingossa maksamatta, vaan nimenomaan että ei halua maksaa koska "ei ole varaa" tms.
Oma mielipiteeni on että Suomessa ei raha kierrä kovin nopeasti tai vapaasti. Palkka on nimellisesti ihan ok, mutta verot ja aivan älytön määrä kaikenlaisia pikku tukijärjestelmiä jähmettää rahavirtoja. "Vapaa käteen jäävä raha" on Suomessa pieni ja sitä voi sitten erilaisilla tukikikkailuilla näennäisesti nostaa. Tämä taas jähmettää taloudellista toimintaa kun tuet on yleensä jyvitetty tarkasti tiettyyn osoitteeseen (esim. asumistuki, lounastuki, kela-korvaus lääkäristä jne.). Joku on esimerkiksi päättänyt, että minun pitää sairastua hyötyäkseni kelakorvauksesta. Jos hoitaisin terveysasiani mieluummin esimerkiksi pitämällä yllä hyvää terveyttä liikunnalla, ravinnolla, sosiaalisella elämällä ja taiteella niin en sitten hyödy mitään kela-korvauksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Sopii nähdäkseni tähän ketjuun. Itse valmistuin ammattikoulusta 17 vuotta sitten ja olihan meilläkin osa opettajista sellaisia, joita ei opetus tai sen taso juurikaan kiinnostanut. Sama tilanne tosin oli 3/4:lla meidän vuosiluokan opiskelijoistakin. Muistelen että noin 20:stä aloittaneesta valmistui ajallaan neljä ja osa ei tainnut valmistua koskaan.

Tuo itseohjautuvuuden toimiminen tai toimimattomuus varmasti riippuu opiskeltavasta alasta, mutta näin jälkeenpäin olen harmitellut joskus sitä, että miksi en opetellut asioita itse enempää ammattikouluaikana. Itse kävin tietoliikenne/elektroniikkapuolen ja kun koulussa oli pelit ja vehkeet, netistä löytyi skemaa ja ohjeita ja mitä komponentteja ei varastosta löynyt, sai Farnellilta tilata, niin olisi ollut vain taivas rajana erinäisten rakentelujen ja asioiden tutkimisen suhteen. Toki jos asenne on pielessä ja homma ei vaan nappaa, niin silloin itseohjautuvuus ei toimi.

Mitä tulee tuohon työelämän vastuuhun oppimisesta, niin itse olen miettinyt monesti sitä että mitenköhän loogista päättelykykyä ja kykyä soveltaa pystyisi uusille työntekijöille opettamaan. Valitettavan usein tulee eteen tilanne, jossa tekijä on opetellut asian tehtäväksi yhdellä tietyllä tavalla ja yrittää nyt tuolla tavalla tehdä jokaisen homman, riippumatta siitä, toimiiko toteutustapa kaikissa tapauksissa vai ei. Toinen vaihtoehto on sitten hiukan suurpiirteisemmällä ohjeistuksella että lopputulos on aivan mitä sattuu. Työ tekijäänsä opettaa, mutta valitettavan usein tilanne on se, että tekijää ei itsensä kehittäminen kiinnosta lainkaan.
Koulutuksen alasajo kaikilla asteilla on ollut ongelma jo jonkin aikaa. Iso syy on varmasti raha, ja toinen ovat erilaiset ideologiset kokeilut ja käsienheiluttelijoiden päästäminen mellastamaan koulutusjärjestelmän kanssa.

Minulla on sellainen tuntuma, että itseohjautuvuus ei toimi hyvin edes korkeakouluissa, eikä varmasti keskenkasvuisten kouluissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Tässä ongelma on, että annetaan tukiaisena rahaa.

Moni elämäntapatyötön on nisti tai känniveikko ja heti kun työttömyystuki saapuu, niin Alkon ovi aukeaa ja rahat on poissa. Mun eno oli tällainen. Sit lopulta tulee nälkäkin ja mennään hakemaan Kelasta lisää rahaa ruokaan. Yleensä rahaa tulee sillä perusteella että muuten kuolen. Meneekö nekin rahat lopulta viinaan ja tupakkaan? Miksei, koska leipäjonokin on keksitty.

Tukiaiset pitäisi antaa suoraan ruokakorina, eikä mitään rahaa.
Viimeksi kun katsoin leipäjonoon niin muutama henkilö tuli jonosta. Asteli uuteen teslaan ja toinen uuteen city maasturiin. Veikkaan että he eivät olleet sossun asiakkaita :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Kyllä tässä varmasti jonkinlaista aika raskasta julkisen sektorin kevennystä tarvitaan. Itse veikkaan että suurin ongelma on rahan käytln tehottomuus eikä se että tällä veroasteella ei oikeasti pystyttäisi kustantamaan esim. terveydenhuoltoa ja jonkinlaista sosiaaliturvaa. Eläkkeet myös taitaa kyllä olla ylivoimaisesti suurempi menoerä kuin työttömien tuet, tuntuu jotenkin absurdilta että esim. monet suurten ikäluokkien edustajat pääsee nostamaan jotain yli 3000€/kk eläkettä ja mahdollisesti vieläpä jonkin 20-30 vuoden ajaksi kun elinikä pitenee.
3k€ eläkkeitä kun nostat niin on saanut myös kassaan maksaa huomattavasti enemmän kuin ne minimi eläkkeen saajat. Minimi eläkkeen saajien summista pitäisi olla enemmän huolissaan kuin isompien summien saajien.

Mielestäni yksi esimerkki vinoutuneesta arvomaailmasta on se, että moni opiskelija käytännössä pakotetaan ottamaan lainaa samalla kun työttömillä maksetaan paljon enemmän tukia. Ei sillä 250€/kk opintoraha ja yleinen asumistuki yhdistelmällä oikein elä vaikka minkälaisessa solukämpässä asuisi, jos haluaa syödä muutakin kuin pelkkää kaurapuuroa. Peruste kai on se, että koska opiskelijat toivottavasti työllistyvät niin heillä on sitten myös varaa maksaa laina takaisin, mutta silti mielestäni jotenkin vinoutunutta että ikään kuin rangaistaan niitä jotka yrittävät.

Siitä voi tietysti olla montaa mieltä että ovatko kaikki opintoalat esim. yliopistoissa kovin hyödyllisiä, mutta jos jokin koulutusohjelma tuottaa lähinnä työttömiä niin mielestäni ratkaisun tulisi silloin olla näiden alojen sisäänoton laskeminen tai ehkä jopa lakkauttaminen.
Ei elä? Kummityttö opiskelee ja asumistukea saa sen verran että saa vuokran maksettua ja 250€ jää muuhun. Kyllä sillä elää. Miksi työtön eläisi samalla rahalla (ansiosidonnaisen jälkeen) mutta opiskelija ei?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Virallisesti taitaa olla 80% vuokrasta (muistaakseni) mutta käytännössä pystyy kikkailemaan että kattaa koko "vuokran".
Joo okei, ehkä tuollaista kikkailua (huijausta?) voi pystyä harrastamaan. Mutta on joku 250 euroa vuokran jälkeen silti aika hiton vähän. Pelkästään ruokaan menee nykyään ihan minimissään jotain 150 euroa kuussa jos haluaa syödä ravitsevaa ruokaa.
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 536

Aika kovia lukuja. Miten tätä pitäisi tulkita?
- yksi "mutkat suoriksi" tulkinta olisi että suomalaiset ovat (keskimäärin) persaukisempia kuin eurooppalaiset keskimäärin. Palkkataso lienee Suomessa EU:n keskiarvoa/mediaania parempi, mutta kun kaikki on kallista, tappiin asti verotettua ja ostovoima on perseestä niin onhan tämä aika köyhä kansa loppupeleissä. Onneksi on kuitenkin varaa maksaa rikkaampien EU-maiden koronatukia, velanottoa jne.
- toinen tulkinta on että täällä on aivan tolkuttoman iso prosentuaalinen määrä jotka voi elää kuin pellossa koska valtio (=veronmaksajat) kuittaa laskut kuitenkin
- tai periaatteessa jotain tulkintoja siitä että täällä suhtaudutaan laskujen maksuun vähemmän pedantisti kuin jossain muualla. Mutta nuo sanamuodothan tuossa oli sellaisia että kyse ei ole siitä että olisi joku lasku jäänyt vahingossa maksamatta, vaan nimenomaan että ei halua maksaa koska "ei ole varaa" tms.
Olen kirjoittanut paljon Suomen ja suomalaisten taloustilanteesta EU:n elvytyspakettiketjuun.

Valtaosa Suomen tuulipuvuista ei ymmärrä tämän maan tilannetta. Me emme ole enää vauras hyvinvointimaa. Taloudellisessa mielessä olemme eronneet muista Pohjoismaista ja liittyneet Itä-Euroopan jengiin. Kaikki nämä himmelit, mitä meillä vielä on, pyörii suurelta osin velkarahalla. Meillä ei ole oikeasti varaa tähän elintasoon. Ei ole ollut enää 15 vuoteen.

Linkkaamasi IS:n artikkeli on vain yksi todiste muiden joukossa.

Toinen hyvä indikaattori on henkilöautojen keski-ikä. Länsi-Euroopan maista ainoastaan enää Espanjalla ja Portugalilla on hieman Suomea vanhempi autokanta. Itä-Euroopan maista Slovenia on jo vetänyt Suomen ohi. Ei mene montaa vuotta kun Unkari, Puola, Slovakia ja Latvia pyyhkäisee ohi.

 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Mitä henkilöautokannan keski-ikä tarkalleen kertookaan yhteiskunnan, tai edes kansan vauraudesta?
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 536
Mitä henkilöautokannan keski-ikä tarkalleen kertookaan yhteiskunnan, tai edes kansan vauraudesta?
Kyllä se on yksi kansan varallisuuden indikaattoreista. Uuden/uudehkon auton ostaminen on todiste kohtuullisesta elintasosta. Joko on paljon rahaa tai sitten paljon luottokelpoisuutta. Pers'aukisella ei ole kumpaakaan.

Kun katsoo Euroopan maiden henkilöautojen keski-ikää, niin keskiarvon yläpuolella olevat maat ovat varakkaiksi tiedettyjä länsimaita. Keskiarvon alapuolella olevat maat taas ovat enemmistöltään ei-niin-varakkaiksi tiedettyjä Itä-Euroopan maita. Suomi kuuluu jälkimmäiseen porukkaan.

 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Yksilön ostovoimasta?
t
Eli miten se liittyy ketjun aiheeseen ”hyvinvointiyhteiskunnan rapistuminen”?

Autokannan ikään vaikuttaa moni muukin asia kuin yksilön yleinen ostovoima. Suomessa autot ja auton pitäminen on kallista lystiä, mikä syö siihen hankintaan käytettäviä varoja. Vertailukohtana käytän Yhdysvaltojen köyhiä osavaltioita, missä on viime vuosina tullut pyörittyä: Siellä rähjäisen trailerin tai ränsistyneen mökin pihassa on lähes poikkeuksetta parkissa 2-3 uudehkoa autoa. Usein pickup, joku näistä uusiotuotanto sportti coupeista ja sit joku kolmas. Enkä nyt suoraan sanoisi että se kertoo vittujakaan yhteiskunnan, osavaltion tai ihmisten varallisuudesta saati yhteiskunnan rappeutumisesta.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Onko jotain kauniita piirakkadiagrammeja miten se raha oikeasti jakautuu mitä tuupataan terveydenhuoltoon?
Jos on, niin siitä puuttuu jokatapauksessa se olennaisin, eli kuinka paljon rahaa valuu korruptioon joka on sisäänrakennettu tähän ihanaan pahoinvointijärjestelmään. Siitäkin oli tänään puhetta Iltapaskassa:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 326
Jos on, niin siitä puuttuu jokatapauksessa se olennaisin, eli kuinka paljon rahaa valuu korruptioon joka on sisäänrakennettu tähän ihanaan pahoinvointijärjestelmään. Siitäkin oli tänään puhetta Iltapaskassa:

Niitä kuluja voisi verrata muiden maiden vastaaviin ja todeta, että loput ovat korruptiota.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Niitä kuluja voisi verrata muiden maiden vastaaviin ja todeta, että loput ovat korruptiota.
Terveydenhuoltokulujahan vertaillaan muihin vastaaviin jatkuvasti. En sit tiiä mitä tosta käppyrästä voi nähdä. Meksikossa, Kolumbissa, Romaniassa ja Virossa on korruptiota vähemmän kuin Suomessa?

611BD102-E909-4D44-8D20-0B0D83008831.png
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Niitä kuluja voisi verrata muiden maiden vastaaviin ja todeta, että loput ovat korruptiota.
Kiva idea, muttei toimi, koska vertailussa on useimmilla mailla niin erilaiset järjestelmät, ettei keskinäinen vertailu tuota oikein mitään järkevää. USA on kaiketi kaikkein kallein siksi, ettei siellä ole keskitettyä kilpailutusta lääkkeille. Se on yksi suurimmista tekijöistä, mitkä pitävät niiden kustannukset tässä muuten kusisessa järjestelmässä aisoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Yksi asia, mitä ketjussa ei ole käsitelty, kauppatase. Se kertoo ja ohjaa suoraan, että köyhtyykö vai rikastuuko Suomi. Jos kauppatase on positiivinen, niin me tuotamme ulkomaille myytäviä tuotteita enemmän kuin ostamme sisään. Eli Suomeen tulee lisää rahaa ja BKT kasvaa. Vielä 90 luvulla tämä oli uutisten pääaihe jatkuvasti, nykyään tästä ei puhuta missään. 2021 kaupatase jäi n. 4 mrd euroa alijäämäiseksi. Eli käytännössä meiltä virtasi ulos 4 mrd euroa. Millä kauppasetta saisi korjattua? Käytännössä vientiteollisuus on ainoa keino. Teollisuutta tuetaankin monin keinoin, mutta ei kovin järkevästi. Yritystuet ohjaantuvat täysin väärin jo muutenkin voittoa tekeville suuryrityksille, joiden omistuspohja on usein ulkomailla. Innovointia ja kasvua pitäisi pystyä tukemaan paremmin. Esimerkiksi rakentamalla henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuus.

Toinen kauppatasetta parantava keino olisi omavarasaisuus, johon meillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Toki omavaraisuutta pitää pyrkiä kasvattamaan. Tähän liittyy myös oman maatalauden tukeminen, joka on mielestäni kannattavaa. Tämä tukee myös jo ketjussakin esiin nostettua valtion päätehtävää: turvallisuutta ja pärjäämistä kriisiolosuhteissa.

Kauppataseeseen liittyy myös tietynlainen rahavirtojen ohjaus: Valtion ja kuntien hankintalaki pitäisi laittaa uusiksi. Ostot pitäisi ohjata kotimaisiin toimittajiin. Raha ei pakenisi ulos Suomesta ja jäisi kiertämään tänne lisäten hyvinvointia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 326
Kiva idea, muttei toimi, koska vertailussa on useimmilla mailla niin erilaiset järjestelmät, ettei keskinäinen vertailu tuota oikein mitään järkevää. USA on kaiketi kaikkein kallein siksi, ettei siellä ole keskitettyä kilpailutusta lääkkeille. Se on yksi suurimmista tekijöistä, mitkä pitävät niiden kustannukset tässä muuten kusisessa järjestelmässä aisoissa.
Muiden maiden vastaaviin. USA:sta ei lähimainkaan vastaavaa löydy, vaan hyviä vertailukohtia löytynee esim. pohjoismaista.
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 536
Jos on, niin siitä puuttuu jokatapauksessa se olennaisin, eli kuinka paljon rahaa valuu korruptioon joka on sisäänrakennettu tähän ihanaan pahoinvointijärjestelmään. Siitäkin oli tänään puhetta Iltapaskassa:

Emeritusprofessori Pekka Viljasen mukaan Suomessa on useita tuomioistuimia, jotka hylkäävät korruptiosyytteitä "kestämättämin perustein". Mielestäni tämä kertoo siitä, että korruptio Suomessa ei ole yksittäisten virkamiesten pahe vaan se on rakenteellista.

Maalaisjärjellä voi päätellä, että mikään suomalainen tuomioistuin ei automaattisesti hylkää pöydälle tullutta korruptiosyytettä. Mikään tuomioistuin ei myöskään hylkää syytettä sen vuoksi, että epäilty keskitason virkamies Nönnönnöö soittaa vihaisen puhelun ja vaatii korruptiosyytteen hylkäämistä. Mikään tuomioistuin ei myöskään hylkää syytettä, jos toimitusjohtaja yrityksestä X soittaa ja vaatii syytteen hylkäämistä.

Näin ollen tuomioistuinta täytyy painostaa jokin yhteiskunnallisesti riittävän merkittävä ja vaikutusvaltainen taho. Tästä päästään sitten kysymykseen, mikä motivoi "yhteiskunnallisesti merkittävän ja vaikutusvaltaisen tahon" tekemään työtä korruptiosyytteen hylkäämiseksi?

Henkilökohtainen arveluni on, että korruptioepäilyyn liittyvän organisaation tai puolueklikin sisällä on niin paljon "sakkaa", ettei kiinni jääneitä haluta rangaista ja irtisanota työstään, jotta he eivät laula tietojaan julkisuuteen. Ts. kun ketään ei rangaista, korruptiota ei ole virallisesti olemassa.

 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Esim Yhdysvaltain kauppatasehan on kroonisesti alijäämäinen, eikä sitä nähdä minään suurena ongelmana.

Mitä maatalouden omavaraisuuteen Suomen talouden pelastajana tulee, niin jossain vaiheessa on pakko miettiä kuinka paljon alkutuotantoa täällä on järkevä harjoittaa, ja paljonko yhteiskunnan kannattaa sitä tukea. Jostain kumman syystä talousajattelu ja kovan kapitalismin vaatiminen loppuu usein ihan täysin, kun aletaan puhumaan maataloudesta.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Emeritusprofessori Pekka Viljasen mukaan Suomessa on useita tuomioistuimia, jotka hylkäävät korruptiosyytteitä "kestämättämin perustein". Mielestäni tämä kertoo siitä, että korruptio Suomessa ei ole yksittäisten virkamiesten pahe vaan se on rakenteellista.

Maalaisjärjellä voi päätellä, että mikään suomalainen tuomioistuin ei automaattisesti hylkää pöydälle tullutta korruptiosyytettä. Mikään tuomioistuin ei myöskään hylkää syytettä sen vuoksi, että epäilty keskitason virkamies Nönnönnöö soittaa vihaisen puhelun ja vaatii korruptiosyytteen hylkäämistä. Mikään tuomioistuin ei myöskään hylkää syytettä, jos toimitusjohtaja yrityksestä X soittaa ja vaatii syytteen hylkäämistä.

Näin ollen tuomioistuinta täytyy painostaa jokin yhteiskunnallisesti riittävän merkittävä ja vaikutusvaltainen taho. Tästä päästään sitten kysymykseen, mikä motivoi "yhteiskunnallisesti merkittävän ja vaikutusvaltaisen tahon" tekemään työtä korruptiosyytteen hylkäämiseksi?

Henkilökohtainen arveluni on, että korruptioepäilyyn liittyvän organisaation tai puolueklikin sisällä on niin paljon "sakkaa", ettei kiinni jääneitä haluta rangaista ja irtisanota työstään, jotta he eivät laula tietojaan julkisuuteen. Ts. kun ketään ei rangaista, korruptiota ei ole virallisesti olemassa.

Tämä kuulostaa järkevältä ja todennäköiseltä, kun otamme huomioon, että käytännössä mikään yhteiskunnallinen kriisikään, 90-luvun lama ja DDR-kytkökset etunenässä, eivät ole tuottaneet tuomioita, vaikka syytä olisi ollut jopa maanpetoksiin saakka. Asiat hyssytellään vastuullisten kohdalla kuoliaaksi, eikä heille seuraa mistään mitään.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Esim Yhdysvaltain kauppatasehan on kroonisesti alijäämäinen, eikä sitä nähdä minään suurena ongelmana.

Mitä maatalouden omavaraisuuteen Suomen talouden pelastajana tulee, niin jossain vaiheessa on pakko miettiä kuinka paljon alkutuotantoa täällä on järkevä harjoittaa, ja paljonko yhteiskunnan kannattaa sitä tukea. Jostain kumman syystä talousajattelu ja kovan kapitalismin vaatiminen loppuu usein ihan täysin, kun aletaan puhumaan maataloudesta.
Yhdysvalloilla on toki aseenaan reservivaluutta ja petrodollarijärjestelmä, joiden avulla he pystyvät puljaaman miten vain ja ulkoistamaan ongelmiaan muille maille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 326
Esim Yhdysvaltain kauppatasehan on kroonisesti alijäämäinen, eikä sitä nähdä minään suurena ongelmana.

Mitä maatalouden omavaraisuuteen Suomen talouden pelastajana tulee, niin jossain vaiheessa on pakko miettiä kuinka paljon alkutuotantoa täällä on järkevä harjoittaa, ja paljonko yhteiskunnan kannattaa sitä tukea. Jostain kumman syystä talousajattelu ja kovan kapitalismin vaatiminen loppuu usein ihan täysin, kun aletaan puhumaan maataloudesta.
Nyt on tullut todistettua, että kapitalismi on omavaraisuuden ja kriisikestävyyden vihollinen. Asia ei ole niin yksinkertainen kuin oletat, koska kusipäävaltion vieressä on otettava huomioon muutakin kuin vain talous ja numerot.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Nyt on tullut todistettua, että kapitalismi on omavaraisuuden ja kriisikestävyyden vihollinen. Asia ei ole niin yksinkertainen kuin oletat, koska kusipäävaltion vieressä on otettava huomioon muutakin kuin vain talous ja numerot.
No ei. Kapitalismi ei sen vihollinen ole, vaan järjettömän typerät poliittiset päätökset, jolla ammutaan toistuvasti itseään jalkaan. Viimeisimpänä tämä energiakohellus ja Euroopassa vallitseva "vihreä siirtymä", jossa päättäjät eivät huomioi yhtään mitenkään yhteiskunnan haavoittuvuuksia. Poliittisesta ohjauksesta tämä kaikki johtuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Esim Yhdysvaltain kauppatasehan on kroonisesti alijäämäinen, eikä sitä nähdä minään suurena ongelmana.

Mitä maatalouden omavaraisuuteen Suomen talouden pelastajana tulee, niin jossain vaiheessa on pakko miettiä kuinka paljon alkutuotantoa täällä on järkevä harjoittaa, ja paljonko yhteiskunnan kannattaa sitä tukea. Jostain kumman syystä talousajattelu ja kovan kapitalismin vaatiminen loppuu usein ihan täysin, kun aletaan puhumaan maataloudesta.
Yhdysvaltain talous on yksinään Euroopan kokoinen. Se pystyy tulemaan toimeen omillaan aivan hyvin. Pieneen Suomeen vertaus ei oikein toimi.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
No ei. Kapitalismi ei sen vihollinen ole, vaan järjettömän typerät poliittiset päätökset, jolla ammutaan toistuvasti itseään jalkaan. Viimeisimpänä tämä energiakohellus ja Euroopassa vallitseva "vihreä siirtymä", jossa päättäjät eivät huomioi yhtään mitenkään yhteiskunnan haavoittuvuuksia. Poliittisesta ohjauksesta tämä kaikki johtuu.
Miten se energiapolitiikka olisi kannattanut hoitaa? Panostamalla viimeiset 20 vuotta (päästökauppadirektiivi tuli 2003) enemmän fossiilisiin?

Panostamalla viimeiset 20 vuotta enemmän ydinvoimaan? Nämä hankkeethan on mennyt ihan reisille, pari on jäänyt kokonaan suunnittelupöydälle, ja on aika turha spekuloida sillä olisiko Fortumille 2010 pitänyt antaa positiivinen periaatepäätös vai ei.

Panostamalla johonkin ihan muuhun, mihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Miten se energiapolitiikka olisi kannattanut hoitaa? Panostamalla viimeiset 20 vuotta (päästökauppadirektiivi tuli 2003) enemmän fossiilisiin?

Panostamalla viimeiset 20 vuotta enemmän ydinvoimaan? Nämä hankkeethan on mennyt ihan reisille, pari on jäänyt kokonaan suunnittelupöydälle, ja on aika turha spekuloida sillä olisiko Fortumille 2010 pitänyt antaa positiivinen periaatepäätös vai ei.

Panostamalla johonkin ihan muuhun, mihin?
Suuri syy ydinvoimalupien käyttämättä jäämiseen on ollut matala sähkön hinta + poliittiset ohjaukset. Tuulivoiman voimakas tukeminen on luonut vääristyneen kilpailutilanteen ja ohjannut investoinnit pois ydinvoimasta. Valitettavasti alle 10 c/kWh sähkö ei ole markkinataloudellisesti tervettä, eli tässä joutuu kuluttaja ottamaan takkiin saadakseen vastapalveluksena kestävän sähköntuotannon. Toisaalta hintapiikit sähkön hinnassa jäisivät pois jos ydinvoimaa olisi riittävästi. Mutta tämän käsittelyyn on muita paremmin soveltuvia ketjuja.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Tuosta lähtee vielä herkästi käyntiin sellainen ketjureaktio, että työntekijät kaikkoavat päivystyksistä työtaakan vuoksi ja tilanne vain heikkenee.

Osasyyhän tuolle on ilmeisesti hoitajamitoitus, jatkohoitopaikkoja on suljettu jotta mitoituksessa pysytään, lisäksi 10 vuoden aikana muutoinkin laitospaikkoja on vähennetty isolla kädellä ja pyritty siirtämään potilaita kotihoidon piiriin. Kotihoitokin pyristelee kauhean kiireen alla, eli oikein mikään ei tahdo toimia. Lisänä tähän vielä se, että perusterveydenhuolto on siirtymässä enenevästi etävastaanottoihin, niin asioita jää tuon vuoksikin jo hoitamatta.

Kovin luottavainen en siihenkään ole, että asiat mitenkään paranisivat hyvinvointialueiden myötä, kustannukset taasen kyllä taatusti nousevat.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Tämä kuulostaa järkevältä ja todennäköiseltä, kun otamme huomioon, että käytännössä mikään yhteiskunnallinen kriisikään, 90-luvun lama ja DDR-kytkökset etunenässä, eivät ole tuottaneet tuomioita, vaikka syytä olisi ollut jopa maanpetoksiin saakka. Asiat hyssytellään vastuullisten kohdalla kuoliaaksi, eikä heille seuraa mistään mitään.
Toinen, joidenkin mielestä salaliitoteorioiden puolelle menevä, näkökulma tähän, on se, että mitään lamaa ei ollut. Se laman kaltainen tila oli keinoteikoisesti aiheutettu ja sen ainoa tarkoitus oli korruptoida oikeuslaitos, kuten tehtiinkin kuvion myötä, joka tunnetaan nimellä Koiviston Konklaavi.

No ei. Kapitalismi ei sen vihollinen ole, vaan järjettömän typerät poliittiset päätökset, jolla ammutaan toistuvasti itseään jalkaan.
Omasta mielestäni on erittäin vaikea kuvittella korkeasti koulutettejen ihmisten olevan tyhmiä, kun "typerät" päätökset selittyvät paremmin puhtaalla korruptiolla. Ehkäpä maata ajetaan tietoisesti alas ja ehkäpä sillekin on syynsä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Omasta mielestäni on erittäin vaikea kuvittella korkeasti koulutettejen ihmisten olevan tyhmiä, kun "typerät" päätökset selittyvät paremmin puhtaalla korruptiolla. Ehkäpä maata ajetaan tietoisesti alas ja ehkäpä sillekin on syynsä.
Kun älykkäät ihmiset tekevät massoja koskettavia ideologisia päätöksiä, joiden lopputulemana on voimakkaita markkinavääristymiä, on lopputulos hyvin nopeasti "tyhmä". Ei sillä, etteikö korruptio myös rehottaisi. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että meno on niin luokatonta ja jopa tahallisen alasajon tuntuista, että alkaa toki tuntua siltä minustakin, että kyseessä on täysin tietoinen toiminta.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
772
Ja jopa tahallisen alasajon tuntuista, että alkaa toki tuntua siltä minustakin, että kyseessä on täysin tietoinen toiminta.
Täytyy tässä olla jotain demarivasemmiston tarkoituksellista toimintaa, kun kaikille on selvää ettei julkiset rahat riitä enää mihinkään palveluihin vaikka velkaa otetaan enemmän kuin ikinä. Päiväkodit ovat hajoamispisteessä, sairaaloiden osastot ovat kiinni kun ei ole hoitajia, lääkäriaikaa saa odottaa ikuisuuden, julkinen hammashoito on käytännössä lopetettu, sinne ei pääse vaikka mikä olisi.
Silti rahat lähetetty.... tiedätte kyllä
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Olisikohan tässä vaiheessa hyvä, että koko paska vain kaatuisi mahdollisimman nopeasti. Ehkä sitten savuavista raunioista voi nousta jotain parempaa feenikslinnun tavoin.

Toki uhreja ja kärsimystä tulisi tuolloin varmasti aika paljon.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Olisikohan tässä vaiheessa hyvä, että koko paska vain kaatuisi mahdollisimman nopeasti. Ehkä sitten savuavista raunioista voi nousta jotain parempaa feenikslinnun tavoin.

Toki uhreja ja kärsimystä tulisi tuolloin varmasti aika paljon.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Siinä käy nimittäin niin, että jos tämä paska romahtaa kunnolla, lopputuloksena ei suinkaan ole tämän valtion tissiä imemään oppineen kansan ryhtyminen liberaaliin markkinatalouteen, jossa sääntöjä aletaan höllentämään ja kaikenlainen yritteliäisyys lisääntyisi. Ei. Lopputuloksena on yhä syvempi sukeltaminen ihan kunnolliseen sosialismiin, kun kansa itkee itselleen valtion apua.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Lopputuloksena on yhä syvempi sukeltaminen ihan kunnolliseen sosialismiin, kun kansa itkee itselleen valtion apua.
Yhteiskuntajärjestys on äärimmäisen monitahoinen ja moniselkoinen aihe, josta myönnän jo tässä vaiheessa tietäväni liian vähän argumentoidakseni juuri minkään suuntauksen puolesta. Sen sijaan sanon sen, että sosialismi ei ole automaattisesti mikään paha asia, vaikkakin se on historiallisesti toteutettu enemmän tai vähän vähemmän päin persettä. Kapitalismi taas raiskaa planeetan, vaatii johtoonsa psykopaatteja ja on syy sille miksi pahoinvointi on kaupallistettu. Se ei, ainakaan omasta mielestäni, ole inhimillinen yhteiskuntamalli.

Pari aiheeseen liittyvää videota, sikäli mikäli teikäläinen tai kuka tahansa muu tahtoo avartaa näkemystänsä:






Samalta kanavalta löytyy aiheesta lisää, jos kiinnostaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom