Keskustelua sairastamisesta (Koronavirus)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Pieni kysymys vaan. Olen ensi viikon etätöissä, kun pientä epäilyä on koronaviruksesta. Ei ole kuin pientä yskää ja en koe lämpötilan olevan koholla.

Niin mitä toimenpiteitä olette tehneet, että eristätte itsenne muista? En ole karanteenissa, enkä tunne yhtään henkilöä, jolla on varmistettu koronavirus, mutta epäilyjä on. On mahdollista, että minua kohti on yskitty ja henkilöllä on ollut korona, mutta tätä ei ole varmistettu ja kyseinen henkilö on nyt karanteenissa. Eli en haluaisi ylimitoittaa mitään, mutta olla kuitenkin varovainen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Ilmeisesti pitää huomenna (maanantaina) lähteä terveyskeskukseen jonottomaan, jotta saa saikkulappua. Olen tällä hetkellä tälläisessä "kuntouttavassa työtoiminnassa". Palkkaa ei siis makseta vaan Kelalta saa sen 9e per päivä. Viime (tämän viikon) olin jo poissa omalla ilmoituksella, kun 3 päivää voi olla olla ilman saikkulappua ja tuota on itselläni vain 3 päivää viikossa.

Mutta edelleen jatkuu oireet. Nenä vuotaa, hengenahdistusta, lihaskipuja alaraajoissa, kuivaa yskää. Kuumen tunnetta (hiton kylmä ja tärisyttää), mutta mittari harvoin nousee edes 37 asti. Viimeksi mitatessa 36,3 ja kylmä kuin mikä.

Lisäksi kova väsymys päällä kaiken aikaa. Eilinen tuli käytännössä nukuttua sohvalla ja veto pois. Koronaa ei testata vaikka kuulun riskiryhmään diabeteksen, astman ja korkean verenpaineen kanssa. Mutta kun ei ole tullut matkusteltua tai oleiltua kenenkään korona positiivisen seurassa (varmistuneen tapauksen)

Hyvä lähteä hakemaan saikkua tuon perusteella eli sanottava syyksi vaikka sitten flunssa, mutta ei nyt viitsi mennä muitakaan tartuttamaan jos nyt olisi koronaa. Tuolta ei voi omalla ilmoituksella olla sen kauempaa poissa, kun muuten kuntouttava työkokeilu katkaistaan ja kelalta 3kk karenssi päälle, koska oma vika.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Ilmeisesti pitää huomenna (maanantaina) lähteä terveyskeskukseen jonottomaan, jotta saa saikkulappua. Olen tällä hetkellä tälläisessä "kuntouttavassa työtoiminnassa". Palkkaa ei siis makseta vaan Kelalta saa sen 9e per päivä. Viime (tämän viikon) olin jo poissa omalla ilmoituksella, kun 3 päivää voi olla olla ilman saikkulappua ja tuota on itselläni vain 3 päivää viikossa.

Mutta edelleen jatkuu oireet. Nenä vuotaa, hengenahdistusta, lihaskipuja alaraajoissa, kuivaa yskää. Kuumen tunnetta (hiton kylmä ja tärisyttää), mutta mittari harvoin nousee edes 37 asti. Viimeksi mitatessa 36,3 ja kylmä kuin mikä.

Lisäksi kova väsymys päällä kaiken aikaa. Eilinen tuli käytännössä nukuttua sohvalla ja veto pois. Koronaa ei testata vaikka kuulun riskiryhmään diabeteksen, astman ja korkean verenpaineen kanssa. Mutta kun ei ole tullut matkusteltua tai oleiltua kenenkään korona positiivisen seurassa (varmistuneen tapauksen)

Hyvä lähteä hakemaan saikkua tuon perusteella eli sanottava syyksi vaikka sitten flunssa, mutta ei nyt viitsi mennä muitakaan tartuttamaan jos nyt olisi koronaa. Tuolta ei voi omalla ilmoituksella olla sen kauempaa poissa, kun muuten kuntouttava työkokeilu katkaistaan ja kelalta 3kk karenssi päälle, koska oma vika.
Ihan pelkkä influenssa mitä on nyt liikkeellä myös voi jo aiheuttaa vastaavia oireita ihan oman kokemuksen perusteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
281
Tuossa kolmisen viikkoa sitten oli yli viikon kestävä (melkein kaksi) helvetinmoinen lihassärky, paineen tunne hengittäessä, kuiva yskä, kuumetta lähemmäs 39c ja pää aivan hemmetin kipeä.
Burana ei siihen paljon auttanut... Sain taudin paremmalta puoliskolta jolla on influenssa rokotus.
Ei minkäännäköistä nuhaa ja tauti oli melko rankka itsellekin, paino tippui aika reilusti kun ei mennyt ruoka alas :)
Olin silloin talvilomalla joten en käynyt lekurissa, soitin kyllä sinne, mutta sanoivat että voi olla jokin influenssa kuitenkin että ei tarvitse edes tulla käymään jos kuitenkin olen jo lomalla.. Näin jälkikäteen mietittynä kuullostaa aika paljon koronan oireilta :D Niin joo, parempi puolisko työskenteli tuolloin sairaalassa, mutta oli sairaslomalla taudin ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Ilmeisesti pitää huomenna (maanantaina) lähteä terveyskeskukseen jonottomaan, jotta saa saikkulappua. Olen tällä hetkellä tälläisessä "kuntouttavassa työtoiminnassa". Palkkaa ei siis makseta vaan Kelalta saa sen 9e per päivä. Viime (tämän viikon) olin jo poissa omalla ilmoituksella, kun 3 päivää voi olla olla ilman saikkulappua ja tuota on itselläni vain 3 päivää viikossa.

Mutta edelleen jatkuu oireet. Nenä vuotaa, hengenahdistusta, lihaskipuja alaraajoissa, kuivaa yskää. Kuumen tunnetta (hiton kylmä ja tärisyttää), mutta mittari harvoin nousee edes 37 asti. Viimeksi mitatessa 36,3 ja kylmä kuin mikä.

Lisäksi kova väsymys päällä kaiken aikaa. Eilinen tuli käytännössä nukuttua sohvalla ja veto pois. Koronaa ei testata vaikka kuulun riskiryhmään diabeteksen, astman ja korkean verenpaineen kanssa. Mutta kun ei ole tullut matkusteltua tai oleiltua kenenkään korona positiivisen seurassa (varmistuneen tapauksen)

Hyvä lähteä hakemaan saikkua tuon perusteella eli sanottava syyksi vaikka sitten flunssa, mutta ei nyt viitsi mennä muitakaan tartuttamaan jos nyt olisi koronaa. Tuolta ei voi omalla ilmoituksella olla sen kauempaa poissa, kun muuten kuntouttava työkokeilu katkaistaan ja kelalta 3kk karenssi päälle, koska oma vika.
Itse kyllä olen saanut tuon kolmen päivän saikun yleensä soittamalla paikalliseen arvauskeskukseen. Laittavat siis postissa.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Mutta edelleen jatkuu oireet. Nenä vuotaa, hengenahdistusta, lihaskipuja alaraajoissa, kuivaa yskää. Kuumen tunnetta (hiton kylmä ja tärisyttää), mutta mittari harvoin nousee edes 37 asti. Viimeksi mitatessa 36,3 ja kylmä kuin mikä.

Lisäksi kova väsymys päällä kaiken aikaa. Eilinen tuli käytännössä nukuttua sohvalla ja veto pois. Koronaa ei testata vaikka kuulun riskiryhmään diabeteksen, astman ja korkean verenpaineen kanssa. Mutta kun ei ole tullut matkusteltua tai oleiltua kenenkään korona positiivisen seurassa (varmistuneen tapauksen)
Vaikuttaa oireiden perusteella aika selvältä koronalta. Älä lähde muita tartuttamaan jos ei kunnon takia tartte lähteä teholle.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Ilmeisesti pitää huomenna (maanantaina) lähteä terveyskeskukseen jonottomaan, jotta saa saikkulappua. Olen tällä hetkellä tälläisessä "kuntouttavassa työtoiminnassa". Palkkaa ei siis makseta vaan Kelalta saa sen 9e per päivä. Viime (tämän viikon) olin jo poissa omalla ilmoituksella, kun 3 päivää voi olla olla ilman saikkulappua ja tuota on itselläni vain 3 päivää viikossa.

Mutta edelleen jatkuu oireet. Nenä vuotaa, hengenahdistusta, lihaskipuja alaraajoissa, kuivaa yskää. Kuumen tunnetta (hiton kylmä ja tärisyttää), mutta mittari harvoin nousee edes 37 asti. Viimeksi mitatessa 36,3 ja kylmä kuin mikä.

Lisäksi kova väsymys päällä kaiken aikaa. Eilinen tuli käytännössä nukuttua sohvalla ja veto pois. Koronaa ei testata vaikka kuulun riskiryhmään diabeteksen, astman ja korkean verenpaineen kanssa. Mutta kun ei ole tullut matkusteltua tai oleiltua kenenkään korona positiivisen seurassa (varmistuneen tapauksen)

Hyvä lähteä hakemaan saikkua tuon perusteella eli sanottava syyksi vaikka sitten flunssa, mutta ei nyt viitsi mennä muitakaan tartuttamaan jos nyt olisi koronaa. Tuolta ei voi omalla ilmoituksella olla sen kauempaa poissa, kun muuten kuntouttava työkokeilu katkaistaan ja kelalta 3kk karenssi päälle, koska oma vika.

Nenän vuotaminen ei taida kuulua ko tautiin? Henkeä voi ahdistaa muissakin taudeissa ja hermostuminen tai pelkääminen ei sitä asiaa ainakaan helpota.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Onko mitään tietoa voiko toi korona tulla ilman kuumetta? Tai ylipäätään et onko jotain muita merkkejä sairastumisesta kuin kuume, yskä, hengenahdistus, väsymys ja lihaskivut? Lähinnä mietin kun oma krooninen sairaus sisältää noi kaikki muut paitsi kuumeen niin jääkö se tulkitseminen sitten vain kuumeen varaan?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
HRV (madaltuminen) liittyy tiiviisti stressitasoihin. Jos nyt liian intopiukeana seuraa koronatilannetta ja yhtään pelkää/stressaa sitä että onkohan oma köhä nyt sitä, niin saattaa johtua ihan siitäkin. Ei se sen kummempaa vaadi.
Kyllä se HRV laskee esim. liiallisen fyysisen rasittumisen / palautumattomuuden seurauksenakin. Fight or flight -tilassa kroppa, mikä kertonee mahdollisesta infektiostakin (joka on jo, mutta oireita ei vielä...). Mutta riittäähään tuon muutokseen pelkkö tunnetason juttukin (molempiin suuntiin). Tälleen urheilijana kuitenkin tiesin siitä jo, että kun HRV laskee ja leposyke nousee useemman yön putkeen niin jotain pöpöä tulossa. Ja tulihan sitä.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Onko mitään tietoa voiko toi korona tulla ilman kuumetta? Tai ylipäätään et onko jotain muita merkkejä sairastumisesta kuin kuume, yskä, hengenahdistus, väsymys ja lihaskivut? Lähinnä mietin kun oma krooninen sairaus sisältää noi kaikki muut paitsi kuumeen niin jääkö se tulkitseminen sitten vain kuumeen varaan?
(esijulkaistussa tutkimusmateriaalissa joka löytyy linkattuna vaikkapa viereiseltä koronavirus langalta) on todettu että COVID-19 voi esiintyä kuumeettomana jopa vakavien sairaalahoitoa vaativien tapauksien osalta. Samoin on todettu että joillakuilla (mutta ei yleisesti) esiintyy yhtenä oireena nuhaa tai ripulia.

Jos kuuluu siihen 80% jotka selviävät tästä vähillä oireilla tai oireitta, niin käytännössä vain laboratorio kokeilla selviää mistä on kyse.
 
Liittynyt
01.10.2019
Viestejä
290
Pieni kysymys vaan. Olen ensi viikon etätöissä, kun pientä epäilyä on koronaviruksesta. Ei ole kuin pientä yskää ja en koe lämpötilan olevan koholla.

Niin mitä toimenpiteitä olette tehneet, että eristätte itsenne muista? En ole karanteenissa, enkä tunne yhtään henkilöä, jolla on varmistettu koronavirus, mutta epäilyjä on. On mahdollista, että minua kohti on yskitty ja henkilöllä on ollut korona, mutta tätä ei ole varmistettu ja kyseinen henkilö on nyt karanteenissa. Eli en haluaisi ylimitoittaa mitään, mutta olla kuitenkin varovainen.
Riippuen siitä milloin voimassa olleella ohjeistuksella joku on altistunut, heitä ohjeistettiin olemaan kertomatta korona-altistumisestaan muille kuin välittömän tartuntaketjun osallisille.

Omat oireeni ovat toistaiseksi rajoittuneet rajuhkoon ja jatkuvaan päänsärkyyn. Aluksi pieni yskä, mistä paleltavan väsymyksen kautta tähän päänsärkyyn, toistaiseksi kokonaan ilman kuumetta.

Toisin sanoen, karanteeniin joutuvat käsittääkseni vain varmistettujen tartuntojen omaavat kotitaloudet, eli jos on legit karanteeni ko. henkilöllä, on hänellä tai lähipiirillään todnäk varmistettu tartunta. Epidemia-vaihe menossa jo kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Eikö tosiaan ole missään enää ohjeita miten oikeasti nää sairastumiset ja karanteenit.
Thl usein kysytyt kohdassakin kaikki perustuu täysin siihen, että jokainen testataan.

1: Eli ensinnäkin THL mukaan karanteenissa olevan perhe ei ole karanteenissa. Mutta kun karanteenissa oleva saa oireet _ja hänet testataan positiiviseksi_, tulee lähipiiri karanteeniin piiriin. Mutta kun nykyisin ei enää testata, joten virallista karanteeniakaan ei ole, mutta jos sairaalan olettamus on koronasta ja vahva suositus karanteenista, niin eikö lähipiiri ole karanteenissa nykyisten ohjeiden mukaan? Vasta jos lähipiiri saa itse oireet?
2: Ja jos taas lähipiiri on karanteenissa, niin onko heillä se 14vrk sen alkuperäisen sairastuneen ensioireista, eli altistumisesta, vai oireiden loputtua?

Näihin kun ei suostunut edes sairaanhoitopiirin korona numeron hoitaja kertomaan vastauksia. Piti lähinnä idioottina et kun kyselee edes tälläisiä. Voin sit olla idiootti, mutta olisi kiva tietää et meneekö muksu huomenna kouluun, vai onko hän karanteenissa ja miten kauan. Pienempi muksu on mummilassa hoidossa, mutta voiko hän tulla kotiin (alkaa olemaan hankalaa olla siellä enää pidempään) ja jos tulee kotiin, jääkö karanteeniin vai ei.
Kukaan ei anna oikeita vastauksia ja kaikki löytämäni ohjeet kaikkeen tähän liittyen on olettamalla, että kaikki oireiset testataan.

Edit: ja kolmantena, voiko mun henkilökohtainen avustaja tulla töihin, ja jos ei niin miten pitkän ajan päästä voi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
139
Eli käytännössä suurin osa ei saa testiä ja testi on vaatimus virallisen karanteenin ja Kelan tartuntapäivärahan saamiseksi.

Eli käytänössä linja on sitten kai että pysykää kotona ja jos nyt kuolla meinaa niin hoidetaan oireita sairaalassa ja lasku perään.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Tuo ei ainakaan rohkaise vähäoireisia ihmisiä jäämään kotiin palkattomalle...
Miksi pitäisi kipeänä jäädä palkattomalle eikä soittaisi lääkäriin ja hakisi sairaslomaa?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Ei @omenanraato pahalla, mutta vähän ylireagoinnilta viestisi kuulostavat ja varmaan aika moni muukin epäilee aihettomasti koronaa ja aiheuttavat turhaa kuormitusta rajallisille resursseille. Mielestäni ymmärrettävää että niitä pyritään suuntaamaan sinne missä oikea tarve on, ei etäisiin epäilyihin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
399
Itsellä ollut nyt viikonlopun ajan vähän heikko olo ja mittasin eilen ja tänään pientä lämpöä 37 C. Kurkku myös karhea ja pää kipeä.

Perjantaina olin etätöissä, kun töistä tuli sellaiseen vahva kehotus kaikille hallituksen torstain tiedotustilaisuuden jälkeen. Töistä myös ohjeistettiin, että toimistolle ei ole mitään asiaa jos on vähänkään flunssan oireita. Tarkoitus oli olla etätöissä nyt muutenkin seuraavat pari viikkoa, mutta nyt tuli tämä flunssa niin toimistolle ei sitten ole mitään asiaa muutamaan viikkoon.

Olo on lähinnä vähän tärähtänyt, joten etätöitä varmaan teen sitten normaalisti. Pitää kuitenkin esimiehelle infota huomenna, että ovat tietoisia tilanteesta. Myös yksi kollega oli kuulemma sairastunut samaan aikaan kun minä ja olisi ihan kiva tietää, että työpaikalla ollut viime viikolla tai alkuviikosta ketään Itävallasta tai Italiasta palanneita.

Kun ei voi tietää onko kyseessä korona, niin oletetaan nyt että se on korona, eli pysyn nyt ainakin seuraavat kaksi viikkoa kotosalla.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Ei @omenanraato pahalla, mutta vähän ylireagoinnilta viestisi kuulostavat ja varmaan aika moni muukin epäilee aihettomasti koronaa ja aiheuttavat turhaa kuormitusta rajallisille resursseille. Mielestäni ymmärrettävää että niitä pyritään suuntaamaan sinne missä oikea tarve on, ei etäisiin epäilyihin.
Niin siis minä soitin alunalkaen tyksiin koska vaimon työnantaja käski soittaa.
Ruotsinmatkan jälkeen alkoi oireet ja olen kokoajan itse sanonut, että aika epätodennäköistä että mitään koronaa on, vaan jotain muuta. Joskin itsellä ei näin pahasti keuhkoihin ole kyllä 10-15 vuoteen mikään tauti ottanut, mutta silti.
Mutta TYKS sanoi, että riski on ollut saada ja oireet siihen myös viittaa. Ja TYKS antoi sanasta sanaan ”äärimmäisen vahva suositus karanteeniin”.
Tämän jälkeen vaimolla alkoi samat oireet ja hänen työterveys määräsi soittamaan TYKS:iin. Eli ei me oltais sinne muutoin soitettu, enkä ole missään välissä nähnyt järkeä sinne soittaa edes ellei tarvitse hoitoa. Mutta jos työnantaja (kunta) ja yksityisen työterveyden lääkäri käskee sinne soittamaan, niin eiköhän silloin sinne soiteta?

Koko pointti tässä onkin tämä:
Kun kunnan tiedote sanoo näin:
” Ulkomailta palaava työntekijä, koulun oppilas tai varhaiskasvatuksen asiakas voi palata kunnan toimipisteisiin 14 vuorokauden kuluttua Suomeen paluun jälkeen. Ohjetta sovelletaan myös takautuvasti, eli jos koululainen on palannut ulkomaan matkalta viikko sitten, tulee jäädä kotiin, kunnes matkan kulumisesta on kulunut 14 vuorokautta.”
” Infektioiden leviämisen estämiseksi on ehdottoman tärkeää välttää kaikkia lähikontakteja kodin ulkopuolella sekä noudattaa annettuja käsi- ja yskimishygieniaohjeita.”

Ja nämä on ilman mitään oireita. Mutta nyt kahdella on oireet, on ne sit mitä vaan niin sitä ei voi tietää. Riski on ollut tartunta saada, olkoonkin pieni riski. Ei minua kiinnosta kuormittaa terveydenhuoltoa eikä sinne ole soitettu kuin kahdesti, silloinkin muiden tahojen käskemänä.
Mutta kun siis nyt on tilanne se, että esimerkiksi koulun näkemys on se, että jos lapsella ei ole juuri nyt oireita, menevät kouluun. Eli täysin päinvastainen kuin ohjeet ovat olleet oireiston lähipiirille, saati sitten tuon ohjeen mukaan minkä osalta 14vrk ollaan jokatapauksessa kotona on oireita tai ei.

Ja jokatapauksessa mun tauti on täysin erilainen mitä itselläni on ollut aikaisemmin esimerkiksi kausiflunssa, niin en kyllä tässä tilanteessa haluaisi levittää sitä ylipäätään on se mitä vain.
Toisekseen vaimon työnantaja on sitä mieltä, että jos ei kuumetta ole niin töihin vaan, vaikka oireita olisi.
Eli pitäisi päiväkoti ja molempien lasten luokat altistaa taudille, ihan sama mitä se on.
Sama juttu mun henkilökohtaisella avustajalla, altistan myös hänet jos tulee töihin, jos täytyy 14vrk pitää poissa täytyy hänet lomauttaa.

Pointti koko hommassa on nyt se, että 99% varmuudella ei ole koronaa, mutta riski sen saamiselle on ollut ja joku tauti jyllää perheen sisällä vain niillä jotka matkalla olivat. Ja ohjeet sanoo että pysykää kotona. Mutta kun se tositilanne tulee, että pitäisi pysyä kotona niin lopulliset ohjeet on täysin päinvastaiset ja mitään oikeita ohjeita ei ole enää annettu sen jälkeen kun testaamiset lopetettiin.

Eli miksi näitä ohjeita annetaan jos niitä ei edes viitteellisesti noudateta ja jos ne on muuttuneet niin missä ne on nyt luettavissa? Ja kun ohjeistuksia ei löydy, niin kyllä mulla alkaa oikeasti olemaan huoli siitä, että jos lopulta minusta johtuen kuitenkin joku altistuu (ihan sama mikä tauti) ja menee oikeasti huonoon kuntoon, olisi se ollut vältettävissä, mutta kuntien päättävät tahot ovat määränneet toisin.

Eli en kyllä nyt omaa tapausta laskisi mihinkään resurssien haaskaukseen. En odota testiä, en ole sairaanhoidon tarpeessa. En ole todellakaan halunnut edes soittaa täysin turhaan koronapäivystykseen. Vaan haluaisin jonkun selvyyden mikä on THL virallinen ohjeistus nyt kun testejä ei enää tehdä ja haluaisin oikeasti pitää perheeni karanteenissa sen 14vrk, mutta jos työnantaja sanoi et vaimo töihin ni sillon hänen on mentävä. Mutta muuttuisiko heidän näkemyksensä jos olisi kertoa jostain oikeasta ohjeesta tilanteisiin.

PS: täysin offtopicina, mutta ilmeisesti sinulle ei Yv tule perille/et ehdi niitä lukemaan. Olen 2-3 kertaa tässä muutaman kuukauden aikana laittanut viestiä, mutta jos laitan tähän jos huomaat. Pystyisikö nimimerkkini ensimmäisen kirjaimen vaihtamaan isoksi, kun en itse moista optiota muokkaukselle löydä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
162
Heitetäämpäs ilmoille oma tapaus, työskentelen julkisessa työpaikassa, jossa olen ollut lähikontaktissa turisteihin mm. Italiasta menneinä viikkoina päivittäin. Viikko sitten lauantaina nousi täysin yllättäen kova kuume (+38,5), olin aamulla vielä menossa salille, mutta vointi huononi kahdessa tunnissa ja jäin sänkypotilaaksi. Lihassärkyä, voimattomuutta ja hengenahdistusta, jota en ole koskaan kokenut tässä mittakaavassa (minulla on kuitenkin myös astma). Missään vaiheessa ei ole räkää valunut mistään ontelosta ja yskä on ollut kuivaa.

Tiistaina soitin korona-neuvontanumeroon ja kysyin mitä tehdä, kun olo alkoi olla tukala, mutta koska kriteerit eivät täyty (matkustus, kontakti vahvistettuun tapaukseen) täytyi mennä oman kuntaan lääkäriin (työterveys aivan täynnä). Soitin päivystykseen ennakolta ja siellä oli ainakin fiksu hoitaja joka otti asian vakavasti ja henkilökunta suojautui (lääkäriä ei olisi kiinnostanut, mutta paine hoitajilta pakotti). Päivystyksestä todettiin tuntematon hengitystieinfektio, virusperäinen, koska tulehdusarvot eivät olleet nousseet (keuhkoröntgen ja sydänfilmi ok, happisaturaatio 99%), ime tuplat astamalääkkeitä ja mene kotiin sairastamaan. Muita testejä ei tehdä, mutta lähete on olemassa yliopistolliseen sairaalaan oireiden pahetessa.

Näin kävi perjantaina ja soitin ennakkoon, puhelimessa ollut hoitaja viittasi kintaalla, totesi ettei minulla voi olla koronaa ja jos täytyy tulla, niin sen kun tulet normaalisti muiden joukkoon. En halunnut ketään muuta omalletunnolle ja en mennyt.

En kuollut, nyt todennäköisesti parempaan menossa ja henkeä ahdistaa enää niin, että pärjään tupla-annoksella molempia astmalääkkeitäni, keuhkot tuntuvan olevan tulessa, mutta eivät enää niin pahasti. Kuume laskenut eilen illalla ja näillä tuntemuksilla sitten pitäisi huomenna mennä töihin :nb:. Olen ollut sairauslomalla koko tämän viikon.

Jotenkin oudoksuttaa tämä Suomen terveydenhuollon suhtautuminen, THL testauskriteerit ovat Jumalan sanaa ja kukaan muu ei voi sairastua. Mennään selkeästi Britannian linjalla, ei testata kuin vakavat ja haetaan jotain laumaimmuniteettia, ne jotka kuolee, kuolkoon.

* huomiona vielä, että olen 33-vuotias mies, hyvässä fyysisessä kunnossa ja astma on ainoa akilleen kantapää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
253
Olen altistunut ulkomaalaisryhmille muutama viikko sitten. Kahdeksan päivää takana sairastamista. Alkoi kuumeella, hengenahdistuksella, vatsakrampeilla. Sitten tuli ripuli. Riesana myös jatkuvat päänsäryt. Yleiskunto ollut niin heikko, että en ole jaksanut istua koneen äärellä viikkoon. Todennäköisyys koronalle on kuitenkin pieni.

Mutta kiinnostaisi tietää, että miten mahdollisesta koronasta tulee toipua? Onko suositukset samat kuin influenssan kanssa? Vastaus tähän kaiketi on, että varmaa tietoa tässä vaiheessa ei ole kenelläkään. Yksilöstä riippuen esim. muutaman viikon täysi lepo voisi olla paikallaan.

Tällä hetkellä voimat alkaneet palata. Vatsa ei ole enää sekaisin, mutta rinnan alueella jatkuva painava tunne. (EKG yms. otettu, sydämen puolelta kaikki ok). Töihin paluu edessä. Saa nähdä miten jaksaa, kun kyseessä pitkälti jaloilla olemista ulkoilma työssä tunti tolkulla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
132
Vaan haluaisin jonkun selvyyden mikä on THL virallinen ohjeistus nyt kun testejä ei enää tehdä ja haluaisin oikeasti pitää perheeni karanteenissa sen 14vrk, mutta jos työnantaja sanoi et vaimo töihin ni sillon hänen on mentävä. Mutta muuttuisiko heidän näkemyksensä jos olisi kertoa jostain oikeasta ohjeesta tilanteisiin.
On kyllä kaaosta. Kun tässä selvästi THL ja muut viranomaiset ovat pihalla (tai vähintään jatkuvasti myöhässä), pitää aloite ottaa omiin käsiin. Ilman muuta kannattaa jäädä kaikkien kotiin, jos yhdelläkään on oireita. Tekeytyy vaikka sairaaksi tai keksii ihan mitä tahansa tekosyitä jotta ei mene töihin eikä lähetä lapsia kouluun.

Puoli Eurooppaa on jo lockdownissa niin PITÄISI olla päivänselvää että sitä parempi mitä enemmän ihmisiä on omissa oloissaan eikä mene yhtään minnekään altistumaan tai tartuttamaan. Itsekin pidän lapset kotona vaikkei meillä (toistaiseksi) sairasteta muuta kuin luulotautia.

Koulut ja varmaan päiväkoditkin tullaan joka tapauksessa tullaan sulkemaan muutaman päivän sisällä, joten ei tässä mitään häviä jos vähän ennakoi. Eikä häviä siinäkään tapauksessa jos jollain ihmeellä tauti välttäisikin Suomen, ja lapset olisi viikon pari "turhaan" pois koulusta.

Korona voitetaan vain ja ainoastaan ihmiskontakteja minimoimalla. Lock it up!
 
Liittynyt
01.10.2019
Viestejä
290
Heitetäämpäs ilmoille oma tapaus, työskentelen julkisessa työpaikassa, jossa olen ollut lähikontaktissa turisteihin mm. Italiasta menneinä viikkoina päivittäin. Viikko sitten lauantaina nousi täysin yllättäen kova kuume (+38,5), olin aamulla vielä menossa salille, mutta vointi huononi kahdessa tunnissa ja jäin sänkypotilaaksi. Lihassärkyä, voimattomuutta ja hengenahdistusta, jota en ole koskaan kokenut tässä mittakaavassa (minulla on kuitenkin myös astma). Missään vaiheessa ei ole räkää valunut mistään ontelosta ja yskä on ollut kuivaa.

Tiistaina soitin korona-neuvontanumeroon ja kysyin mitä tehdä, kun olo alkoi olla tukala, mutta koska kriteerit eivät täyty (matkustus, kontakti vahvistettuun tapaukseen) täytyi mennä oman kuntaan lääkäriin (työterveys aivan täynnä). Soitin päivystykseen ennakolta ja siellä oli ainakin fiksu hoitaja joka otti asian vakavasti ja henkilökunta suojautui (lääkäriä ei olisi kiinnostanut, mutta paine hoitajilta pakotti). Päivystyksestä todettiin tuntematon hengitystieinfektio, virusperäinen, koska tulehdusarvot eivät olleet nousseet (keuhkoröntgen ja sydänfilmi ok, happisaturaatio 99%), ime tuplat astamalääkkeitä ja mene kotiin sairastamaan. Muita testejä ei tehdä, mutta lähete on olemassa yliopistolliseen sairaalaan oireiden pahetessa.

Näin kävi perjantaina ja soitin ennakkoon, puhelimessa ollut hoitaja viittasi kintaalla, totesi ettei minulla voi olla koronaa ja jos täytyy tulla, niin sen kun tulet normaalisti muiden joukkoon. En halunnut ketään muuta omalletunnolle ja en mennyt.

En kuollut, nyt todennäköisesti parempaan menossa ja henkeä ahdistaa enää niin, että pärjään tupla-annoksella molempia astmalääkkeitäni, keuhkot tuntuvan olevan tulessa, mutta eivät enää niin pahasti. Kuume laskenut eilen illalla ja näillä tuntemuksilla sitten pitäisi huomenna mennä töihin :nb:. Olen ollut sairauslomalla koko tämän viikon.

Jotenkin oudoksuttaa tämä Suomen terveydenhuollon suhtautuminen, THL testauskriteerit ovat Jumalan sanaa ja kukaan muu ei voi sairastua. Mennään selkeästi Britannian linjalla, ei testata kuin vakavat ja haetaan jotain laumaimmuniteettia, ne jotka kuolee, kuolkoon.

* huomiona vielä, että olen 33-vuotias mies, hyvässä fyysisessä kunnossa ja astma on ainoa akilleen kantapää
Hienoa toimintaa, itse suosittelisin ottamaan uudestaan yhteyttä korona-neuvontanumeroon, enkä menisi töihin/yrittäisin saada lisää sairaslomaa, sillä suhtautuminen on varmasti muuttunut nyt kun tartuntamäärä alkaa kasvaa niin paljon, että nuoremmatkin astmapotilaat luulisi otettavan vakavasti. Tämä siksi, että mm. tämän artikkelin nojalla virus targetoi juurikin keuhkoja vakavissa tapauksissa. Ongelmalliset/vakavat/hengenvaaralliset tapaukset oman käsitykseni nimeomaan liittyvät siihen, että virus pääsee keuhkoihin asti tunkeutumaan, eikä jää vain ylempiin hengitysteihin. Inhalaattorilla otettavat astmalääkkeet ovat oman järjen mukaan omiaan tämän saavuttamiseksi, jonka takia pitkäaikaissairaat astmaatikot luetaan Välitöntä hoitoa vaativiin riskiryhmiin oireiden ilmaantuessa: Koronavirustauti: Milloin on hakeuduttava hoitoon - Infektiotaudit ja rokotukset - THL (lainattu 15.3.2020 klo 15:46) (alleviivasin astmakohdan)

Koronavirustauti: Milloin on hakeuduttava hoitoon
Jos oireesi ovat lievät etkä kuulu riskiryhmään, lepää ja sairasta rauhassa kotona, kunnes oireesi ovat loppuneet. Lieviä oireita ovat nuha, yskä, kurkkukipu, lihassärky tai kuume.

Soita terveyskeskukseen, jos sinulle tulee vakavia oireita, kuten hengenahdistusta ja yleistilasi heikkenee.

Välitöntä hoitoa vaativat oireet riskiryhmillä
Riskiryhmään kuuluvien tulee ottaa muita herkemmin yhteyttä terveyskeskukseen tai lääkäriin.
Jos sinä tai lapsesi kuulutte riskiryhmään, soita pikaisesti terveyskeskukseen, jos jommalle kummalle
  • nousee äkillinen kuume (38 astetta tai yli) ja
  • tautiin liittyy kurkkukipua ja/tai yskää
Koronavirustaudin riskiryhmät
  • Raskaana olevat naiset
  • Henkilöt, joilla on jokin seuraavista pitkäaikaissairauksista
    • Säännöllistä lääkitystä vaativa sydänsairaus (ei lievä verenpainetauti)
    • Säännöllistä lääkitystä vaativa keuhkosairaus (esimerkiksi säännöllistä lääkitystä saava astmapotilas)
    • Säännöllistä lääkitystä vaativa diabetes
    • Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
    • Vastustuskykyä heikentävä tauti, esim. leukemia, lymfooma, HIV-infektio
    • Tauti, johon saat vastustuskykyä heikentävää hoitoa (elinsiirto, solunsalpaajat, TNF-alfasalpaaja, kortikosteroidi >15 mg/vrk yli 2 viikkoa, muu immuunivastetta heikentävä hoito)
    • Krooninen neurologinen sairaus tai hermolihastauti
    • Sairaalloinen ylipaino (BMI eli Body Mass Index yli 40)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Ei @omenanraato pahalla, mutta vähän ylireagoinnilta viestisi kuulostavat ja varmaan aika moni muukin epäilee aihettomasti koronaa ja aiheuttavat turhaa kuormitusta rajallisille resursseille. Mielestäni ymmärrettävää että niitä pyritään suuntaamaan sinne missä oikea tarve on, ei etäisiin epäilyihin.
Tässä on se syvin ongelma: mikä on oikea määrä toimenpiteitä? Jos et tee tarvittavia toimenpiteitä ja tartutat lähipiirin (ja tässä tapauksessa nähtävästi myös henk.koht.avustajan) niin kyllä saat kuulla siitä. Kyllä "väärin tehnyt" aina saa kuulla jälkiviisautta.

Jos ylireagoi muita kuormittamatta, niin pahimmassa tapauksessa on vähän tehnyt turhaa työtä, mutta tuskin siitä on muut kärsineet? Ja tässä kyseisessä tapauksessa kyllä TYKS/työnantaja saisi vähän kärsiä, kun ei anna omalla ilmoituksella pistää itseään karanteeniin. Vaikka olisi normaali flunssa, niin pitääkö sitäkään käydä töissä tartuttamassa muihin?

Kyllä itse mieluummin ylireagoin, kun jätän asioita tekemättä. Edelleen, voin tuntea tartunnan saaneen, mutta en ole karanteenissa, kun häntä ei ole testattu. Ei ole suuria oireita ja käyn ulkona, mutta käytän rumaa maskia ja käsineitä, sekä siirryn etätöihin.

Itse pistäisin @omenanraato tapauksessa maskit päälle, aamulla terveysasemalle ja sieltä saikkupaperi käsiin. Kyllä sitä pitäisi saada ihan normiflunssan oireillakin pari päivää. Jos oireet jatkuvat, voi jopa päästä testeihin. Näin ihan mutulla, niin jos haluaa 2pv saikkua työnantajalle, semmoisen kirjoittaa sairaanhoitaja nopeasti ja silmämääräisesti todettuaan oireet, eikä tarvitse käydä testeissä - eikä sitä järjestelmää kuormita paljoa -> täytyy vaan varoa, ettei terveysasemalla tartuta muita.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
@omenanraato Jos sun vointi on ihan hyvä, niin älä lampsi sinne terkkariin vaan soita. Jos sulla on työterveyshuolto, niin sinne kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä, ohjeistus monessa paikassa on nyt melko hövelisti kirjoittaa sairauslomaa.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
@omenanraato Jos sun vointi on ihan hyvä, niin älä lampsi sinne terkkariin vaan soita. Jos sulla on työterveyshuolto, niin sinne kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä, ohjeistus monessa paikassa on nyt melko hövelisti kirjoittaa sairauslomaa.
Niin siis mulla itsellä ei ole ongelmaa olla karanteenissa, olen kuntoutustuella muutoinkin.
Vaimon vointi ihan on ja hänellä oireet. Ollut eilen pariin otteeseen jutuissa yksityisen työterveyden kanssa ja eilinen tieto oli vielä et töihin ja siellä lekuri sanoi myös ettei näe miksi lapset ei menis kouluun. Käskivät soittaa TYKS:iin, jonne soitosta ei tosiaan ollut kenellekään hyötyä. Myöhemmin illalla soittivat vielä työterveydestä ja nyt tilanne on se, että huomen aamulla ollaan taas yhteydessä, koska työterveyslääkäri kertoi että maanantaina karanteenit on poistumassa kokonaan ja tulee uudet ohjeistukset. Mitään lähdettä ei tälle kertonut tai muutakaan, joten nyt huomiseen toinen lapsi on mummilassa ja toinen pysyy kotona. Vaimo saa luvan olla millä syynsä tahansa myös kotona ja katsotaan onko oikeasti uusia ohjeita tulossa. Ja miten sit toimitaan.

Mulla itselläni hengenahdistus pahenee, yskä pahenee. Kuumetta ei mittarin mukaan ole, mutta Ouran mukaan yölämpötilat on olleet kolmena yönä lähes asteen korkeammat kuin normaalisti. Kokoajan kuitenkin on aivan veto pois ja väsyttää ja päätä jyskyttää kuin vasaralla hakattaisiin.
Pienintäkään rään valumista tai limaisuutta ei ole.
Jos vähänkään nousen pystyyn tai yritän muksulle huutaa toiseen huoneeseen, tuntuu kuin koko yläkroppa pistettäis puristimeen.

Harvinaista tosiaan mulle, yleensä muutoinkin kerran vuodessa kipeänä ja silloin kovassa kuumeessa räkä valuen. Jos jotain muuta vuoden aikana on, on sellaista todella etäistä kipeyden tunnetta ja ei kuumetta. Mutta ei tän tason hengenahdistusta ja kuivaa yskää ole ollut.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Jännä tuo käytäntö että jos epäilet koronaa mutta olet vähäoireinen, jää kotiin, mutta ei kerrota mistä se saikkulappu hankitaan? Tuskin se kannattaa lähtä terveystaloon (työterveys siellä) jonottaan saikkulappua.

En ole sairaana, mutta näin yleisenä kysymyksenä. En löytänyt pikaisesti selkeää vastausta.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Jännä tuo käytäntö että jos epäilet koronaa mutta olet vähäoireinen, jää kotiin, mutta ei kerrota mistä se saikkulappu hankitaan? Tuskin se kannattaa lähtä terveystaloon (työterveys siellä) jonottaan saikkulappua.

En ole sairaana, mutta näin yleisenä kysymyksenä. En löytänyt pikaisesti selkeää vastausta.
Ja varsinkin jos ei sulla itellä ole oireita, mutta lähipiirillä on. Siitä ei ole sanottu enää sanaakaan sen jälkeen kun testaaminen lopetettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Jännä tuo käytäntö että jos epäilet koronaa mutta olet vähäoireinen, jää kotiin, mutta ei kerrota mistä se saikkulappu hankitaan? Tuskin se kannattaa lähtä terveystaloon (työterveys siellä) jonottaan saikkulappua.

En ole sairaana, mutta näin yleisenä kysymyksenä. En löytänyt pikaisesti selkeää vastausta.
Jos Terveystalossa työterveys niin mikset vaan heittäisi niille chattiin kyssäriä? Ainakin normaalisti saanut todella nopeasti palvelua sitä kautta.

EDIT: Ja niillähän näemmä on heti sovelluksen etusivulla ilmoitus koronaan liittyen että 24/7 etälääkäri palvelee noissa asioissa.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
PS: se chatti ei ole sitten ilmainen, ellei se kuulu työterveyshuollon soppariin.
Mikäli asioit yksityisasiakkaana, saat käynnistäsi jälkikäteen laskun Oma Terveyteen. Käyttääksesi Terveystalon etäpalveluita yksityisasiakkaana, sinun on aktivoitava mobiilimaksaminen Oma Terveys -sovelluksessa ennen etävastaanottokäyntiä.

Mikäli palvelu kuuluu työterveyshuollon sopimukseesi, sinua ei veloiteta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
PS: se chatti ei ole sitten ilmainen, ellei se kuulu työterveyshuollon soppariin.
Se on aika hyvin siellä chat-välilehdellä eroteltukin, otsikot "Työterveyteesi kuuluvat" ja "Maksan käynnin itse". Ja jälkimmäisissä vielä hinnat ilmoitettuna perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
epäselvilla ohjeistuksilla saadaan hallittua tarttuimista, että tartuntaa tapahtuu, mutta ei kuitenkaan liikaa.. tarkoituksen mukaista(tuskin) tai ei.. :kahvi:
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Eiköhän sieltä työnantajalta tai työterveyslääkäriltä ohjeet tule kuinka toimia, jos kyse on palkan saaamisesta ja puhtaasti siitä ettei kotiin voi etätöitä tekemään. @omenanraato tapauksessa ilmeisesti viimeisin ohje, että huomenna ovat yhteydessä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
epäselvilla ohjeistuksilla saadaan hallittua tarttuimista, että tartuntaa tapahtuu, mutta ei kuitenkaan liikaa.. tarkoituksen mukaista(tuskin) tai ei.. :kahvi:
Omaa järkeäkin voi joissain määrin edes yrittää käyttää, ei tässä kuitenkaan mistään rakettitieteestä ole kyse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kuinkahan paljon terveydenhuollon kulut laskisivat, jos kaikkeen sairastamiseen noudatettaisiin tämänhetkisiä ohjeita. Siis "älä nyt helvetissä tänne tule yskimään, pysy kotonas". Itse olen ainakin lukemattomia kertoja joutunut käymään lääkärillä/sairaanhoitajalla ihan vain siksi, ettei flunssa ole sattunut menemään työnantajan keksimässä kolmessa päivässä ohi, kuten ei se lähes koskaan mene. Mitään hoitoa en näinä kertoina ole saanut enkä tarvinnut. Kunhan vaan terveydenhoidon ammattilainen on käyttänyt aikaansa todetakseen, että näyttää mies olevan flunssassa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Jos Terveystalossa työterveys niin mikset vaan heittäisi niille chattiin kyssäriä? Ainakin normaalisti saanut todella nopeasti palvelua sitä kautta.

EDIT: Ja niillähän näemmä on heti sovelluksen etusivulla ilmoitus koronaan liittyen että 24/7 etälääkäri palvelee noissa asioissa.
:facepalm: Jotenkin ajattelin että tällaisissa tapauksissa Terveystalolla nostetaan kädet pystyyn kun eivät tee täällä muutenkaan mitään muita toimenpiteitä kuin kirjoittavat saikkulappuja ja reseptejä, isommissa kaupungeissa taitavat jo sitoa haavat ja jopa tehdäkin niitä.

Tosiaan tuo terveystalon sivuillahan tuo ohje on. :thumbsup:

Edit: Silloin sikainfluenssan aikaan kun sairastettiin niin piti käydä nimen omaan terveyskeskuksessa/sairaalassa (takaoven kautta johonkin eristettyyn huoneeseen) koska se piti hoitaa "taloutena" ja vain minulla oli terveystalossa ilmainen terveydenhuolto, joka aiheutti hieman pohdintaa. Silloin tosin oli lääkettä tautiin, nyt ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 064
Vaimo sairasti ilmeisest lievänä koronan. Viisi päivää kolotusta, särkyä. Perjantaina täysin vuoteessa, lämpöä 37,3. Tänään jo lähes normaali oli. Työssään altistunut mahdollisesti viruksen saaneille parin edellis viikon ajan.
Tytär myös altistui torstaina opiskelupaikassaan, ei oireita. Itsellä tänään kurkun karheutta. Huomenna töissä työntekijöille korona -palaveri.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
399
Kuinkahan paljon terveydenhuollon kulut laskisivat, jos kaikkeen sairastamiseen noudatettaisiin tämänhetkisiä ohjeita. Siis "älä nyt helvetissä tänne tule yskimään, pysy kotonas". Itse olen ainakin lukemattomia kertoja joutunut käymään lääkärillä/sairaanhoitajalla ihan vain siksi, ettei flunssa ole sattunut menemään työnantajan keksimässä kolmessa päivässä ohi, kuten ei se lähes koskaan mene. Mitään hoitoa en näinä kertoina ole saanut enkä tarvinnut. Kunhan vaan terveydenhoidon ammattilainen on käyttänyt aikaansa todetakseen, että näyttää mies olevan flunssassa.
Tämäpä juuri. Toinen älyttömyys on pienioireinen nuha tai flunssa. Itsellä kestää flunssa yleensä yli viikon, mutta suurimman osan siitä ajasta olen vain pienessä lämmössä ja nenä vuotaa. Pitäisi silti mennä töihin, kun etätöitä saa tehdä vain x päivää viikossa. Kun pomolle huikkaa, että voisin nyt olla koko viikon etänä, etten sairastuta toimistolla porukkaa, tulee mussutusta, että jos olet kipeä, haet saikkua etkä tee töitä ja jos et ole kipeä niin tulet töihin. Olen sitten ollut itseilmoitetulla saikulla 5 päivää ja tehnyt kuitenkin etätöitä. :cautious:

Perusflunssassa on kuitenkin aika helvetin laaja harmaan alue, ei se ole mustavalkoinen joko tai.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Vaimo sairasti ilmeisest lievänä koronan. Viisi päivää kolotusta, särkyä. Perjantaina täysin vuoteessa, lämpöä 37,3. Tänään jo lähes normaali oli. Työssään altistunut mahdollisesti viruksen saaneille parin edellis viikon ajan.
Tytär myös altistui torstaina opiskelupaikassaan, ei oireita. Itsellä tänään kurkun karheutta. Huomenna töissä työntekijöille korona -palaveri.
Millä perusteella korona eikä normaali flunssa tai influenssa?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Ei yskää, nuhaa tai muuta mitä normaaliin flunssaan kuuluu. Lisäksi se, että vaimo päivittäin tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa.
Koronasairaiden kanssa? Oletan että ei, kuvittelisi, että vaimosi olisi siinä tapauksessa ehdottomasti testattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 064
Koronasairaiden kanssa? Oletan että ei, kuvittelisi, että vaimosi olisi siinä tapauksessa ehdottomasti testattu.
Sehän se kun asiakas ei kerro/tiedä onko mikä sairaus. En nyt enempää avaa vaimon ammattia mutta kuitenkin mahdollisesti altistunut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Mielestäni tarvitsee testin läpikäymisen ennen kuin voi puhua koronaviruksesta, muuten itsekin voisin sanoa sairastaneeni koronan, vaikka kyseessä voi olla myös normaali kausi-influenssa, jolla on hyvin samankaltaiset oireet.

Onneksi huomisesta alkaen alkaa etätyöskentely, mutta vähän pelokkain tuntein koska lapseni ovat Helsingissä koulussa ja tulevat huomisesta luokseni ja en voi olla varma tartutanko heidät vai tartuttavatko he minut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Sehän se kun asiakas ei kerro/tiedä onko mikä sairaus. En nyt enempää avaa vaimon ammattia mutta kuitenkin mahdollisesti altistunut.
Kannattaa nyt muistaa että se ihan normaalikin kausi-influenssa-aalto pyyhkii tällä hetkellä Suomea, ja ihan todennäköisyyksien valossa se on se todennäköisempi vaihtoehto. Ja sama sitten normilenssujenkin kanssa.

Tuolta esimerkiksi Duodecimin analyysiä tämänvuotisesta influenssakaudesta: Influenssa
"Influenssamäärät alkoivat lisääntyä joulun 2019 aikana. Helmikuun puoleenväliin mennessä tapauksia on ollut jokseenkin sama määrä kuin edellisellä kaudella, ja taudin huippu on todennnäköisesti vasta tulossa. "
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 064
Kannattaa nyt muistaa että se ihan normaalikin kausi-influenssa-aalto pyyhkii tällä hetkellä Suomea, ja ihan todennäköisyyksien valossa se on se todennäköisempi vaihtoehto. Ja sama sitten normilenssujenkin kanssa.

Tuolta esimerkiksi Duodecimin analyysiä tämänvuotisesta influenssakaudesta: Influenssa
"Influenssamäärät alkoivat lisääntyä joulun 2019 aikana. Helmikuun puoleenväliin mennessä tapauksia on ollut jokseenkin sama määrä kuin edellisellä kaudella, ja taudin huippu on todennnäköisesti vasta tulossa. "
Kyllä se on tiedostettu. Lisäksi kun yleisvointi on kuitenkin perjantaita lukuunottamatta ollut melko hyvä niin voi olla ihan pikkuflunssa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Kyllä se on tiedostettu. Lisäksi kun yleisvointi on kuitenkin perjantaita lukuunottamatta ollut melko hyvä niin voi olla ihan pikkuflunssa.
Ehkä kannattaisi puhua normaalista flunssasta tai influenssasta, kunnes on todistettavasti testattu koronaksi. Kaikissa kolmessa tapauksessa on joka tapauksessa toimittava vastuullisesti erityisesti nyt eli saikkua ja kotona ettei tartuta muita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 064
Ehkä kannattaisi puhua normaalista flunssasta tai influenssasta, kunnes on todistettavasti testattu koronaksi. Kaikissa kolmessa tapauksessa on joka tapauksessa toimittava vastuullisesti erityisesti nyt eli saikkua ja kotona ettei tartuta muita.
Niin juuri. Kun ei ole riskiryhmää eikä suoranaisesti sote -alalla niin ei testata. Mutta levätään 2-3pv.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Tälle ketjulle käy kuten edeltäjälle. Ei tule asiaa vaan omia tuntemuksia enimmäkseen. Tämä on tarkoitettu sairastuneille, ei luulosairaille. (sorry tästä, en ole psykiatri). Täällä kerrotaan koronan sairastamisesta, ei omista funssan tuntemuksista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 442
Viestejä
4 161 900
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom