• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Keskustelua Putinin Venäjästä

Miksei pienet vihreät miehet voi kuljettaa paikalle samantien sukellusveneillä?

Kalustoa ei toki oikein.

Kai sitä kalustoa tarvitaan myös tueksi voi muuten pienille vihreille miehille tulla äitiä ikävä.

Eiköhän Venäjä loppujen lopuksi käyttäisi jotain autonkuljetuslauttaa kun mukana saa edes jonkinlaista kalustoa maihin tukemaan maajoukkoja
 
Alkaa tuo Venäjän touhu näyttää siltä, että eivät uskalla enää tehdä siirtoja. Sen verran tuntuisi nyt tulevan tukea Ukrainalle eri suunnista ja ihan eri tason pakotteet odottamassa jos astuvat rajan yli. Tyytyvät lähinnä provosoimaan järjestämällä sotaharjoituksia Valko-Venäjällä Puolan ja Ukrainan rajojen tuntumassa. Vaatimukset ovat samoja kuin aiemminkin mutta kuulostaa siltä kuin huutaisivat tuuleen.

Lukashenko näköjään onnistui tässä rytäkässä myymään oman maansa Putinille.
 
Alkaa tuo Venäjän touhu näyttää siltä, että eivät uskalla enää tehdä siirtoja. Sen verran tuntuisi nyt tulevan tukea Ukrainalle eri suunnista ja ihan eri tason pakotteet odottamassa jos astuvat rajan yli. Tyytyvät lähinnä provosoimaan järjestämällä sotaharjoituksia Valko-Venäjällä Puolan ja Ukrainan rajojen tuntumassa. Vaatimukset ovat samoja kuin aiemminkin mutta kuulostaa siltä kuin huutaisivat tuuleen.

Lukashenko näköjään onnistui tässä rytäkässä myymään oman maansa Putinille.
Toivottavasti eivät hyökkää. Mutta miten Putin perustelisi vetäytymisen, sillä tämä on jo nyt kallis operaatio, siihen on käytetty rahallista mutta myös poliittista pääomaa?

Venäjä on asettanut poliittisia tavoitteita ja vaatimuksia. Poistumalla häntä koipien välissä ja lopputulema ei olisi edes Status quo vaan aikaisempaa vahvempi Ukraina.
Putinin pitää kuitenkin perustella omilleen miksi mitäkin tehdään ja nyt vuosien propagandan sekä sodanlietsonnan jälkeen poistuttaisiin häviäjinä? Jotenkin tuntuu ettei näin voi käydä, toivottavasti olen väärässä.
 
Putinin pitää kuitenkin perustella omilleen miksi mitäkin tehdään ja nyt vuosien propagandan sekä sodanlietsonnan jälkeen poistuttaisiin häviäjinä? Jotenkin tuntuu ettei näin voi käydä, toivottavasti olen väärässä.
Iso sotaharjoitus Valko-Venäjän kaikilla rajoilla voisi olla eräänlainen "pakotie" hänelle tästä sotkusta, mutta mistäs näitä tietää, ei se tiedä välttämättä itsekään.
 
Eihän Venäjällä ole vapaata lehdistöä kertomassa että Putlerin pullistelut eivät tuottaneet tulosta. Päinvastoin, Venäjällä uutisoidaan että Putler sai torjuttua Naton hyökkäyksen yksistään katsomalla vihollista silmiin.
 
Toivottavasti eivät hyökkää. Mutta miten Putin perustelisi vetäytymisen, sillä tämä on jo nyt kallis operaatio, siihen on käytetty rahallista mutta myös poliittista pääomaa?

Venäjä on asettanut poliittisia tavoitteita ja vaatimuksia. Poistumalla häntä koipien välissä ja lopputulema ei olisi edes Status quo vaan aikaisempaa vahvempi Ukraina.
Putinin pitää kuitenkin perustella omilleen miksi mitäkin tehdään ja nyt vuosien propagandan sekä sodanlietsonnan jälkeen poistuttaisiin häviäjinä? Jotenkin tuntuu ettei näin voi käydä, toivottavasti olen väärässä.
Vaikea sanoa miten perustelisi. Tuo on hyvä kysymys.

Siellä alkaa Ukrainallakin olla varmasti jo kaikenlaista rautaa odottamassa ryssien tulemista ja joka päivä tulee lisää. Lisäksi heti toimien alkaessa Venäjälle napsahtaa valtavat pakotteet päälle.

Mitä pidempään siellä vetkutellaan, sitä hankalampi on venäjän tilanne ja isommat tappiot tulossa.
 
Eihän Venäjällä ole vapaata lehdistöä kertomassa että Putlerin pullistelut eivät tuottaneet tulosta. Päinvastoin, Venäjällä uutisoidaan että Putler sai torjuttua Naton hyökkäyksen yksistään katsomalla vihollista silmiin.
Tuli tuosta mieleen, että kokeilkaapa Yandex-hakukoneen kuvahakua, niin Putiniin liittyvät haut tuottaa hyvin painotetusti "macho"-henkisiä kuvia verrattuna vaikka Googlen hakuun...
 
Hyvin uskaltaa Venäjä tehdä siirtoja. Joka päivä ja yö jatkuva hämmentäminen, epätietoisuuden ja sumuverhojen virittely useassa suunnassa jatkuu. Se mikä on varmaa on että Venäjällä on liikkeellä enemmän kalustoa idästä länteen kuin kertaakaan viimeisiin vuosikymmeniin, joko harjoituksiin tai kovaan käyttöön. Samoin itämerellä toiminta jatkuu. Tänään poistui itämereltä itämeren laivaston aluksia ja pohjoisen laivaston alukset jotka eivät normaalisti sinne kuulu ovat edelleen itämerellä.

Bloomberg uutisoi juuri että USA ja EU (pääasiassa pari EU:n suurmaata) ovat perääntymässä mahdollisen SWIFT bannin käytöstä jos Venäjä hyökkää Ukrainaan, vaan että sanktiot kohdistettaisiin tiettyihin Venäläisiin suuriin pankkeihin. Samalla Saksa vaatii edelleen että kaasuputki ja kaasumaksut jätetään sanktioiden ulkopuolelle.
Saksan ulkoministeri lensi tänään Kiovan kautta Moskovaan, joten huomenna toivottavasti kuullaan mitä siellä on keskusteltu. Saksa kieltäytyi jälleen kerran Ukrainan pyynnöstä saada puolustusvälineitä samaan aikaan kun Iso-Britannia myöntyi käsiase ja panssaritorjunta-aseistuksen toimituksiin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Brittien rahtikuljetuslennot joutuivat kiertämään Saksan ilmatilan Tanskan kautta matkalla Ukrainaan. Tänään sattui silmään myös sellainen vielä varmistamaton tieto, että Venäjä olisi perunut USA:n Moskovan suurlähetystön henkilökuntaan kuuluvien viisumeja ja karkottamassa maasta. Tämä on ns. klassinen siirto ennen toimintaa, mutta toisaalta Venäjä on harrastanut tätä aikaisemminkin ilman että sen jälkeen on mitään suurempaa selkkausta tapahtunut.
Toivottavasti eivät hyökkää. Mutta miten Putin perustelisi vetäytymisen, sillä tämä on jo nyt kallis operaatio, siihen on käytetty rahallista mutta myös poliittista pääomaa?

Venäjä on asettanut poliittisia tavoitteita ja vaatimuksia. Poistumalla häntä koipien välissä ja lopputulema ei olisi edes Status quo vaan aikaisempaa vahvempi Ukraina.
Putinin pitää kuitenkin perustella omilleen miksi mitäkin tehdään ja nyt vuosien propagandan sekä sodanlietsonnan jälkeen poistuttaisiin häviäjinä? Jotenkin tuntuu ettei näin voi käydä, toivottavasti olen väärässä.
Venäjän kanssa pelatessa pitää aina muistaa se että häntä koipien välissä- poistuminen on siellä melkeinpä suurin tappio mitä voi kokea. Kannattaa aina yrittää tarjota myös joku muu poistuminen jos se vaan on järkevästi toteutettavissa.
 
Hyvin uskaltaa Venäjä tehdä siirtoja. Joka päivä ja yö jatkuva hämmentäminen, epätietoisuuden ja sumuverhojen virittely useassa suunnassa jatkuu. Se mikä on varmaa on että Venäjällä on liikkeellä enemmän kalustoa idästä länteen kuin kertaakaan viimeisiin vuosikymmeniin, joko harjoituksiin tai kovaan käyttöön. Samoin itämerellä toiminta jatkuu. Tänään poistui itämereltä itämeren laivaston aluksia ja pohjoisen laivaston alukset jotka eivät normaalisti sinne kuulu ovat edelleen itämerellä.

Bloomberg uutisoi juuri että USA ja EU (pääasiassa pari EU:n suurmaata) ovat perääntymässä mahdollisen SWIFT bannin käytöstä jos Venäjä hyökkää Ukrainaan, vaan että sanktiot kohdistettaisiin tiettyihin Venäläisiin suuriin pankkeihin. Samalla Saksa vaatii edelleen että kaasuputki ja kaasumaksut jätetään sanktioiden ulkopuolelle.
Ihan järkevä ajatus tuo että SWIFTistä sulkeminen saattaisi johtaa johonkin uuteen järjestelmään + sitten saksalaiset tietysti huomasivat että eiväthän he saa sitten ostettua kaasua siitä upouudesta Suomen entisen pääministerin lobbaamasta kaasuputkestaan jos vastapuoli suljetaan maksujärjestelmistä ulos :lol:
 
Näin tehdään kröhöm-lento Suomen ilmatilassa, rahtina tuskin vesimeloneja. Lentoreitti varsin mielenkiintoinen (tai sitten ajattelivat ensin lentää pallon ympäri kohteeseen) menee monen mielenkiintoisen 'maisemakuvauvauspaikan' yli. Joku Rissalan suunnalta voinee vahvistaa oliko yöllä toimintaa? :coffee:
RU675_16_1_2022_2.png
Venäläinen rahtikone lensi yllättäen Tikkakosken vierestä – "Erikoistemppu, että saisi karvat pystyyn", sanoo asiantuntija Ylelle
"testattiin Suomen viranomaisten reagointia pikatilanteessa, kun esitettiin reittiä, jonka varrella on sensitiivisiä kohteita " :coffee:
 
On se suatana että yksi maa saa pelleillä tähän malliin ja sitten touhua vielä tuetaan sitoutumalla ostamaan heiltä maakaasua ja muita tuotteita. Jos pikkulapsi kiukuttelee, ja sille antaa siitä aina satasen, kiukuttelu ei lopu koskaan.

Saksakin olisi voinut miettiä omavaraisuuttaan, mutta nyt myöhäistä ja ovat leirissä tuon maakaasun tarpeen takia.
 
Tuohon venäläisten maihinnousualuksiin liittyen, tulivatko ne pohjoisen laivaston alueelta Kaliningradiin (tuoden tietysti mukanaan >50 taistelupanssarivaunua ja >100 panssaroitua miehistonkuljetusajoneuvoa) vai lähtivätkö ne Kaliningradista alunpitäen?

Telkussa sanoi jokin asiantuntija, että "varsin syvässä uivat" tms., eli lastia on ollut.

Tulee vaan mieleen, että siirrot ovat vähän kuin shakissa. Nappulat ensin paikoilleen eri puolilla ja sitten ensikuussa "sotaharjoitukset".

(ko. maihinnousualuksien speksejä kuljetuskapasiteetista täällä: Kartta näyttää, miten Nato ja Venäjä ovat nokitelleet Itämerellä – ”Pahimmassa tapauksessa käy vahinko”)
 
Viimeksi muokattu:
Voisi Suomi tehdä vastaavan lennon Venäjän puolelle. Ja sotilaskoneiden rajaloukkaamiset pitäisi kuitata samalla mitalla. Turhan nössöjä täällä ollaan.
Vaikka naapuri käyttäytyy kuin timbba80 mainitsema pikkulapsi, en itse kannata alentumista samalle tasolle. Turha hötkyily ei tässäkään asiassa auta. Suomessa ollaan kyllä hereillä kaikenlaisen toiminnan suhteen vaikka siitä ei julkisesti viestitäkkään, poislukien perinteiset selkeät ilmatilan loukkaukset joista kerrotaan aina julkisesti vuoden 2005 linjauksen mukaisesti.
Tuohon venäläisten maihinnousualuksiin liittyen, tulivatko ne pohjoisen laivaston alueelta Kaliningradiin (tuoden tietysti mukanaan >50 taistelupanssarivaunua ja >100 panssaroitua miehistonkuljetusajoneuvoa) vai lähtivätkö ne Kaliningradista alunpitäen?

Telkussa sanoi jokin asiantuntija, että "varsin syvässä uivat" tms., eli lastia on ollut.

Tulee vaan mieleen, että siirrot ovat vähän kuin shakissa. Nappulat ensin paikoilleen eri puolilla ja sitten ensikuussa "sotaharjoitukset".

(ko. maihinnousualuksien speksejä kuljetuskapasiteetista täällä: Kartta näyttää, miten Nato ja Venäjä ovat nokitelleet Itämerellä – ”Pahimmassa tapauksessa käy vahinko”)
Pohjoisen laivaston kaksi Ropucha- ja yksi Ivan Gren- luokan alusta saapui Itämerelle viimeviikolla, kuvista päätellen kaksi lastattuna, yksi osittain lastattuna. Eilen poistui Itämeren laivaston kolme Ropucha- luokan alusta täydessä lastissa. Tänään poistui pohjoisen laivaston kaks Ropucha- ja yksi Ivan Gren- luokan alusta. Poistumisella tarkoitan, että alittivat Isonbeltin sillan lännen suuntaan.
Shakkiahan tämä on, sääntöjä on yhtä monta eri versiota kuin pelaajia ja peliä käydään monella laudalla monen pelaajan toimesta yhtäaikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Voisi Suomi tehdä vastaavan lennon Venäjän puolelle. Ja sotilaskoneiden rajaloukkaamiset pitäisi kuitata samalla mitalla. Turhan nössöjä täällä ollaan.
Saattas lentäjät palata takaisin sinkkiarkussa tai tuhkauurnassa...
 
Ilmavoimat Suomen yli liikkuneesta venäläiskoneesta: ”Noudatti lentosuunnitelmaa” (iltalehti.fi)

Euroopan hybridiosaamiskeskuksen verkoston johtaja Jukka Savolainen toteaa Iltalehdelle, että koneen erikoisempaan lentoreittiin voi olla olemassa tavanomainen kaupallinen syy.
– Entä jos se oli tyhjänä menossa Murmanskiin ja kesken matkan tuli joku hyvä tarjous, jolloin se käänsi kurssia, hän sanoo.
Ketähän tässä nyt yritetään turhaan vakuutella ja miksi. Jokainen lentoliikenteestä jotain ymmärtävä tietää ettei lentokoneisiin tankata niin paljoa polttoainetta että tuollaisia "pieniä" koukkausia tehtäisiin kesken lennon. Reitti on ollut tiedossa jo ilmaan lähtiessä.
 
Ketähän tässä nyt yritetään turhaan vakuutella ja miksi. Jokainen lentoliikenteestä jotain ymmärtävä tietää ettei lentokoneisiin tankata niin paljoa polttoainetta että tuollaisia "pieniä" koukkausia tehtäisiin kesken lennon. Reitti on ollut tiedossa jo ilmaan lähtiessä.

Ei se nyt ihan noinkään ole. Kone on esimerkiksi voinut olla menossa kauemmas ja uudelleenohjattu tarpeen mukaan kesken lennon. Tai koneessa on ollut tekninen vika, minkä takia suunnitellut pidemmän lennon sijaan se on viety Leipzigiin huoltoon ja mutka on tehty jo tankatun polttoaineen polttamiseksi.
 
Ilmavoimat Suomen yli liikkuneesta venäläiskoneesta: ”Noudatti lentosuunnitelmaa” (iltalehti.fi)


Ketähän tässä nyt yritetään turhaan vakuutella ja miksi. Jokainen lentoliikenteestä jotain ymmärtävä tietää ettei lentokoneisiin tankata niin paljoa polttoainetta että tuollaisia "pieniä" koukkausia tehtäisiin kesken lennon. Reitti on ollut tiedossa jo ilmaan lähtiessä.

Juuri näin. Matkan aikana syntynyt diversio ei kaiken lisäksi millään selitä lentäjien valitsemaa lentopinnan laskua 280:n, joka vaikuttaa todella epätaloudelliselle ja entistä enemmän vahvistaa teon suunitelmallisuuden. Noin matalaa pintaa varten on täytynyt tankata reippaasti jotta päästään Saksaan saakka.

Muutenkin Savolaisen mutuilut ihmetyttää. Se mihin aikaan lentosuunnitelma on lähetetty, onko suunnitelmaa muutettu, ja kenen toimesta kaikki suunnitelman muutokset ja lähetykset on tehty on tiedossa. Tämä tieto on reaaliaikaisesti lennojohdon, pelastuspalvelun ja muiden viranomaisten käytössä lennon aikana. Estääkö GDPR tiedon julkaisun lehdissä on eri asia, mutta ihmetyttää että kukaan viitsii asiaa spekuloida.

Itse reitin operaattori tai jopa lentäjä saa käytännössä valita täysin itse, Suomen ilmatila on väljä ja lennonjohdollisesti ei ole ongelma valita haluamia pisteitä. Ohessa kartta jolta reittipisteet pitää valita. Siksakkikaan ei ole kiellettyä.
 
Tulee mieleen kesän Valko-Venäjän tapaus ja siitä seurannut Valko-Venäläisten siviilialusten lentokielto Euroopassa joka on edelleenkin voimassa. Haluaako Putler, että sen "viatonta" rahtikonetta kohdeltaisiin jonkun maan toimesta epäasiallisesti ja saisi siitä hyvästä kostaa asettamalla lentokieltoja Euroopan valtioille. Jos siis jotain salaliittomaisia tarkoitusperiä haluaa etsiä. Mitään sotilaallista tarkoitusta en jaksa uskoa.

Voihan tuo toki olla myös ihan vaan lentäjien ja lentoyhtiö sekoilua. Autopilotti paskana jouduttu ajamaan alle lentopinnan 290, kone menossa huoltoon ja haluttu ajaa se kuiviin säästösyistä (polttoaineen imeminen tankeista ennen huoltoa maksaa), tai jotain muuta sähläystä. Mutta jostain syystä tänä aikana melkein erikoisemmalta kuulostaa tällaiset sattumat kuin Venäjän hallituksen mukanaolo.
 
Oikeasti, eiköpä siellä PV:n kulisseissa ole sutinaa, vissiin on "Hornetsitkin" olleet "naapuria" (kammottava suomettumisen aikainen sana) saattelemassa, ainakin ihmettelisin jollei...

Ilmavoimien tiedotteessa mainittiin siviililento ja lentosuunnitelma niin moneen kertaan, että eiköhän se aika vahvasti antanut ymmärtää ettei asiassa ole Ilmavoimien kannalta mitään ihmeellistä. Väite Horneteista ei tietääkseni perustu mihinkään muuhun kuin siihen, että joku on nähnyt Hornetin ja jollain logiikalla yhdistänyt sen tapaukseen.

Jos joku haluaa jostain syystä vakoilla Suomea siviilikoneella, niin minkä ihmeen takia se tehtäisiin mahdollisimman näyttävän koukkauksen kera? Suomen yli lentää joka päivä lukemattomia siviilikoneita, myös venäläisiä.
 
Ilmavoimien tiedotteessa mainittiin siviililento ja lentosuunnitelma niin moneen kertaan, että eiköhän se aika vahvasti antanut ymmärtää ettei asiassa ole Ilmavoimien kannalta mitään ihmeellistä. Väite Horneteista ei tietääkseni perustu mihinkään muuhun kuin siihen, että joku on nähnyt Hornetin ja jollain logiikalla yhdistänyt sen tapaukseen.

Jos joku haluaa jostain syystä vakoilla Suomea siviilikoneella, niin minkä ihmeen takia se tehtäisiin mahdollisimman näyttävän koukkauksen kera? Suomen yli lentää joka päivä lukemattomia siviilikoneita, myös venäläisiä.
Putler haluaa jättää jäljen perseilyistänsä.
 
Juuri näin. Matkan aikana syntynyt diversio ei kaiken lisäksi millään selitä lentäjien valitsemaa lentopinnan laskua 280:n, joka vaikuttaa todella epätaloudelliselle ja entistä enemmän vahvistaa teon suunitelmallisuuden. Noin matalaa pintaa varten on täytynyt tankata reippaasti jotta päästään Saksaan saakka.
Ilmailufoorumilla on kyllä keksitty tukku syitä, miksi olisi lennetty kuten on. Todennäköisenä syynä jokin tekninen murhe, yhtiöllä kun on Leipzigissa huolto. Esim. lentopintaa 280 selittäisi autopilotin puuttuminen. 280:n yläpuolella sen kerrotaan olevan pakollinen:
"Suomen ylihän noita ko. yhtiön koneita lentää hyvinkin usein"
:nb: :eek:
 
Ilmailufoorumilla on kyllä keksitty tukku syitä, miksi olisi lennetty kuten on. Todennäköisenä syynä jokin tekninen murhe, yhtiöllä kun on Leipzigissa huolto. Esim. lentopintaa 280 selittäisi autopilotin puuttuminen. 280:n yläpuolella sen kerrotaan olevan pakollinen:
"Suomen ylihän noita ko. yhtiön koneita lentää hyvinkin usein"
:nb: :eek:

Juu, itsellekin tuli heti ekana mieleen rikkoutunut autopilotti (tai vikakoodin antanut) ja kone huoraan huoltoon RVSM ilmatilan alapuolella suomen kohdalla. Sen kirjoitinkin. Sinänsä erikoista että venäläinen yhtiö välittäisi tuollaisesta varsinkin kun lentodata vaikuttaa siltä että sitä on lennetty autopilotilla.

Vastasin vain tuohon Savolaisten täysin naurettavaan mutuiluun, jossa se kuvittelee rahtikoneiden seilaavan taivaalla öljytankkereiden tapaan etsien parhaiten maksavaa satamaa. Ei todellakaan ole mahdollista, tuo huoltoon diversointi on ollut vaihtoehtona jo maassa ollessa ja tankkausta suunniteltaessa.
 
tuo huoltoon diversointi on ollut vaihtoehtona jo maassa ollessa ja tankkausta suunniteltaessa.

Näkemättä alkuperäistä lentosuunnitelmaa, voisin arvata ettei ole ollut. Oma valistunut veikkaus, että kone on ollut alunperin matkalla rapakon yli, kuten todennäköistä on (CVG eli Cincinnati oli todennäköinen kohde alunperin), niin polttoainetta on ollut vaikka kuinka ylimääräistä lentää Pohjois-Venäjältä matalahkolla Saksaan. Kulutus FL340 vs FL280 ei lisäänny mitenkään dramaattisestI kun kyse on parin tunnin lentomatkasta tuolla eri korkeudella.

RVSM-vaatimuksiin autopilotti on vain yksi monista, jos mahdollisen vikatilanteen syytä mietitään. Ja FlightRadarin datasta ei voi yhtään päätellä että onko lennetty autopilotilla vai ei - kyllä se korkeus käsinkin lentäen pysyy stabiilina, eikä autopilottikaan aja sentilleen samaa korkeutta.

Tai sitten on ihan tarkoituksella pitänyt tiputtaa korkeus alemmas jotta kulutus kasvaa sen verran, että kone on alle suurimman sallitun laskupainon Saksassa.

Nämä kommentit siis oletuksella että kone pyysi reitin muutosta ilmassa, kuten vähän vaikuttaisi kun kaikkia yksityiskohtia katsoo. Lentosuunnitelma voi olla ihan alunperinkin tehty tällä koukkauksella, jos on tullut viime hetken reititysmuutoksia kuten rahtibisneksessä joskus tapahtuu (useimmin kuin matkustajaliikenteessä) - Ilmavoimien kommentti tukee tätä.


Selvästi tuo Savolainen ei selvästi tiedä siviili-ilmailusta hölkäsen pöläystä, ja huvittavaa seurata kun nämä ns. asiantuntijat ihan itse omilla mörköjen näkemisellä joka puolelta ovat tehneet tästä triviaalista lennosta ison haloon.

Siviilikoneen normaali reitin muutos ja näitä tapahtuu joka päivä. Jos tämä olisi ollut joku muu kuin venäläisten omistama firma ja Twitterissä joku liipaisinsormiherkkä ei olisi vetänyt omia hätäisiä johtopäätöksiä tietämättä siviilipuolen ilmailuoperaatioista mitään, niin kukaan ei edes puhuisi tästä.


edit: Lisätty pari asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näkemättä alkuperäistä lentosuunnitelmaa, voin sanoa ettei ole ollut. Koska jos kone on ollut alunperin matkalla rapakon yli, kuten todennäköistä on (CVG eli Cincinnati oli todennäköinen kohde alunperin), niin polttoainetta on ollut vaikka kuinka ylimääräistä lentää Pohjois-Venäjältä matalahkolla Saksaan. Ja sitäpaitsi kulutus FL340 vs FL280 ei lisäänny mitenkään dramaattisestI kun kyse on parin tunnin lentomatkasta tuolla eri korkeudella.

RVSM-vaatimuksiin autopilotti on vain yksi monista, jos mahdollisen vikatilanteen syytä mietitään. Ja jostain FlightRadarin datasta ei voi yhtään päätellä että onko lennetty autopilotilla vai ei - kyllä se korkeus käsinkin lentäen pysyy stabiilina, eikä autopilottikaan aja sentilleen samaa korkeutta. Tai sitten on ihan tarkoituksella pitänyt tiputtaa korkeus alemmas jotta kulutus kasvaa sen verran, että kone on alle suurimman sallitun laskupainon Saksassa.

(nämä kommentit siis oletuksella että kone pyysi reitin muutosta ilmassa, kuten vähän vaikuttaisi kun kaikkia yksityiskohtia katsoo)


Selvästi tuo Savolainen ei selvästi tiedä siviili-ilmailusta hölkäsen pöläystä, ja huvittavaa seurata kun nämä ns. asiantuntijat ihan itse omilla mörköjen näkemisellä joka puolelta ovat tehneet tästä triviaalista lennosta ison haloon.

Siviilikoneen normaali reitin muutos ja näitä tapahtuu joka päivä. Jos tämä olisi ollut joku muu kuin venäläisten omistama firma ja Twitterissä joku liipaisinsormiherkkä ei olisi vetänyt omia hätäisiä johtopäätöksiä tietämättä siviilipuolen ilmailuoperaatioista mitään, niin kukaan ei edes puhuisi tästä.


Ylen erään uutisen mukaan kone oli matkalla Moskovasta Murmanskiin. Oletin polttoainesuunittelussa sitä. Toki se on voitu suunnitella läpitankkauksena, mutta silti ei varsinaista operatiivista syytä pinnan alentamiselle mielestäni löydy. Tosin lähteenä yle on vähän
 
Ylen erään uutisen mukaan kone oli matkalla Moskovasta Murmanskiin.

Se oli toimittajan oma oletus, ei perustunut mihinkään (sanoi FlightForumissa sen). Kerran kun on kirjoitettu, niin huhu jää elämään.

Mutta nettilähteistä ei tahdo näkyä onko alkuperäinen kohde ollut LEJ, jolloin vaikuttaisi vain pidemmältä reitiltä jotta kone saadaan laskupainoon, tai joku muu (CVG paras veikkaus) jolloin kyseessä olisi tekninen vika ja diversio huoltokentälle.

Reitti on kulkenut kahden aivan normaalisti käytetyn navigointipisteen välillä koko Suomen halki, ja tuosta "varuskuntien" yli lentää kaiken maailman koneita joka ikinen päivä eri korkeuksilla, ja se on täysin sallittua, eikä tee tästäkään lennosta yhtään sen omituisempaa.

Summa summarum: Tuo on siviilikone ja päätyi ko. firman isoon huolto-/rahtibaseen, eli heille aivan normaali kohdekenttä, ja loput on foliohattuilua. :)
 
Viimeksi muokattu:
Näkemättä alkuperäistä lentosuunnitelmaa, voisin arvata ettei ole ollut. Oma valistunut veikkaus, että kone on ollut alunperin matkalla rapakon yli, kuten todennäköistä on (CVG eli Cincinnati oli todennäköinen kohde alunperin), niin polttoainetta on ollut vaikka kuinka ylimääräistä lentää Pohjois-Venäjältä matalahkolla Saksaan. Kulutus FL340 vs FL280 ei lisäänny mitenkään dramaattisestI kun kyse on parin tunnin lentomatkasta tuolla eri korkeudella.
YLE:lle joku lentäjä kommentoi ihan samaa. Kone todennäköisesti tankattu Atlantin ylitystä ajatellen.
Itse myöhästyin kerran pahasti samasta syystä. Ensimmäinen hyppy oli reilun tunnin lento ja Finnair siirsi lennolle koneen joka oli tankattu kaukoreitille. Asia kävi ilmi juuri ennen lähtöä. Siinä sitten istuttiin tunteja terminaalissa. Tuli opittua, että vaikka sinne koneen tankkeihin saa polttoainetta vauhdilla, niin sitä ei saa imettyä sieltä yhtä nopeasti pois.
 
Britannian mukaan Venäjä etsii venäjämielistä johtajaa Ukrainaan – Yhdysvallat syvästi huolissaan tiedoista Britannian mukaan Venäjä etsii venäjämielistä johtajaa Ukrainaan – Yhdysvallat syvästi huolissaan tiedoista

Selkeä kuviohan tässä on. Jos naapurimaassa on Putinin kätyri johtajana, saavat olla "rauhassa". Jos on jonkinlaista demokratiakehitystä nähtävissä, käydään järjestys palauttamassa voimakeinoin.

Samoin jos maa kuuluu Natoon, välillä härnätään jotenkin mutta homma jää sitten siihen.
 

Venäjällä rajujakin reaktioita Suomen Nato-keskusteluun – ”Suomen uusi linja ei ole lisännyt turvallisuuttanne”
”Olisi paras varoittaa naapureita, mikä heitä odottaa, jos he valitsevat väärän käyttäytymislinjan”, kirjoittaa puolustusanalyytikko Ruslan Puhov.

Nämähän ovat ihan suoria uhkauksia ja joidenkin mielestä meillä on hyvät suhteet Venäjään :D
 

Venäjällä rajujakin reaktioita Suomen Nato-keskusteluun – ”Suomen uusi linja ei ole lisännyt turvallisuuttanne”
”Olisi paras varoittaa naapureita, mikä heitä odottaa, jos he valitsevat väärän käyttäytymislinjan”, kirjoittaa puolustusanalyytikko Ruslan Puhov.

Nämähän ovat ihan suoria uhkauksia ja joidenkin mielestä meillä on hyvät suhteet Venäjään :D

"Entisen Suomen Moskovan-suurlähettilään René Nybergin mielestä Venäjä ei tällä hetkellä lähetä Suomelle mitään erityistä viestiä. Venäjän mediassa esitetyt lausunnot pitää hänestä suhteuttaa."

Sinisilmäisiä lausuntoja annetaan. Eiköhän tässä ole menossa kansalle syötettävä propaganda-vaihe, jonka myötä "virallinen" linja muuttuu kunhan hetken aikaan ajatusten on annettu kansan sisällä muhia. Helpompi oikeuttaa myös virallisen linjauksen muutos kun kansa samaa mieltä aiheesta.
 
"Entisen Suomen Moskovan-suurlähettilään René Nybergin mielestä Venäjä ei tällä hetkellä lähetä Suomelle mitään erityistä viestiä. Venäjän mediassa esitetyt lausunnot pitää hänestä suhteuttaa."

Sinisilmäisiä lausuntoja annetaan. Eiköhän tässä ole menossa kansalle syötettävä propaganda-vaihe, jonka myötä "virallinen" linja muuttuu kunhan hetken aikaan ajatusten on annettu kansan sisällä muhia. Helpompi oikeuttaa myös virallisen linjauksen muutos kun kansa samaa mieltä aiheesta.
Tässä olen kyllä Nybergin kanssa samaa mieltä. Suomeen ei varsinaisesti kohdistu mitään uutta erityistä suoraa uhkaa viralliselta taholta _vielä_. Vain se normaali, mikä täällä kyllä on viimeiset sata vuotta tiedostettu.

Kritisoin joku sivu taaksepäin Saksan suhtautumista Ukrainan tilanteeseen "aluekiistana" ja muutenkin heidän harjoittamaansa venäjäpolitiikkaa. Saksassa on näköjään joku tuonut esiin tämän ja kyseenalaistanut koko vuosikymmeniä jatkuneen linjan. Yli 70 Saksalaista ja Itävaltalaista ulkopolitiikan asiantuntijaa ja yliopistomaailman edustajaa ovat julkaiseet avoimen kirjeen Die Zeit lehdessä jossa vaativat täyskäännöstä venäjäpolitiikan suhteen. Lehti on maksullinen, mutta Verkkouutisissa oli eilen kirjoitus aiheesta jossa tuota alkuperäistä kirjettä käydään läpi. Ei siellä Saksassa kaikki olekkaan ihan sekaisin Putinista.

Tässä vielä muutama vihje lisää listaan 'kohta rytisee'.
Venäjän sisäministeriö on valmistellut lakiehdotuksen jolla varaudutaan turvaamaan äkillisesti massoittan maahantulevien ulkomaalaisten turvallisuus.

Ydinasevarjoakin viritellään harjoitusten varjolla, kuten 2014 tehtiin myös.
 
Tässä olen kyllä Nybergin kanssa samaa mieltä. Suomeen ei varsinaisesti kohdistu mitään uutta erityistä suoraa uhkaa viralliselta taholta _vielä_. Vain se normaali, mikä täällä kyllä on viimeiset sata vuotta tiedostettu.
Tosin toi on vähän tulkinnanvarainen asia, että mikä on "virallinen taho" ja mikä ei...

Jos Venäjällä yhtään kukaan julkisuuden henkilö sanoo yhtään mitään, niin lähtökohtaisesti hänen sanomisillaan on Kremlin siunaus, ellei satu olemaan Aleksei Navalny tms.

(edit: sitä paitsi, sivistysmaissa jos joku poliitikko sanoisi jotain kyseenalaista, niin hallitus sanoutuisi siitä kyllä irti hyvin selväkielisesti...)
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Tähän tämä hulluus on edennyt, enpä olisi uskonut tuota kirjoittavani vielä joku vuosi sitten. Jotain tapahtui, Toveri Putler muuttui naapurikiusaajaksi...
Siis mitä!? Putlerhan on kiusannut napureitaan jo 20 vuotta. Nytkö vasta huomaat sen? Suomettumisen asteesi on melko korkea.
Tuo on lapsellista kitinää naapurilta joka käyttää neljäksen rahoistaan aseisiin ja jolla on kaikki mahdolliset naapureiden kiusaus välineet.
 
Sen korostaminen, että F-35 voi kantaa ydinasetta on vähän sama kuin sanoisi, että Suomella on hyvää maaperää ydinohjussiiloille. Sinne vaan reikä maahan, niin hyvin mahtuu ydinohjus. Ai jai. Senkin katala Washingtonista käskyjä ottava fasisti-Suomi!
 
Venäjän lähetystö on toimittanut Suomen ulkoministeriöön kirjeen Lavrovilta koskien Venäjän 'turvatakuita' ja odottaa vastausta? :coffee:

The Russian Embassy has delivered a message to the Finnish Foreign Ministry from Foreign Minister Sergey Lavrov regarding security guarantees, the diplomatic mission reported on Tuesday.
"The embassy has handed over the respective letter to the foreign minister of Finland. We are waiting for the reaction from the Finnish side," it said.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on taas eräänlainen koepallo Suomelle.

Ihan sama mitä tuohon vastaa, niin Venäjä voi tulkita sen uhkaksi, etenkin jos se palvelee mitään tarkoitusperää. Samalla näkevät, että onko Suomella palleja sanoa, että tehdään niin kuin parhaaksi (itsellemme) nähdään.

Voisko vaan kommentoida, että vastataan joskus ensivuonna...
 
Tuo on taas eräänlainen koepallo Suomelle.

Ihan sama mitä tuohon vastaa, niin Venäjä voi tulkita sen uhkaksi, etenkin jos se palvelee mitään tarkoitusperää. Samalla näkevät, että onko Suomella palleja sanoa, että tehdään niin kuin parhaaksi (itsellemme) nähdään.

Voisko vaan kommentoida, että vastataan joskus ensivuonna...

Vastaus: "Lähetimme juuri Nato-hakemuksen. Meillä on jo turvatakuut käsittelyn ajaksi kyseiseltä puolustusliitolta. Hyvää päivänjatkoa!"
 
Marinhan voisi nyt kommentoida takaisin että tällä hallituskaudella ei ole tarkoitus käydä läpi mitään turvallisuuspoliittisia ratkaisuja, että jätetään seuraavan hallituksen ongelmaksi.
 
Marinhan voisi nyt kommentoida takaisin että tällä hallituskaudella ei ole tarkoitus käydä läpi mitään turvallisuuspoliittisia ratkaisuja, että jätetään seuraavan hallituksen ongelmaksi.
USA ja Natokin olisivat voineet ottaa tuollaisen vähemmän kiireellisen asenteen noihin Putinin "vaatimuksiin"... Vähintäänkin olisivat voineet odottaa, että Ukrainan pellot sulaa. ;)
 
Huominen Suomen ja Ruotsin pouolustusministerien tapaaminen on näköjään normaalista poikkeava nelinpeli kun ulkoministerit ovat mukana. Voi myös miettiä mikä viesti sisältyy siihen, että TASS uutisoi ainoastaan Suomelle lähetetystä kirjeestä jos näitä on nyt lähetetty kaikille ETYJ maille.

Kaikkonen oli klo 13:00 Politiikkaradiossa suorassa lähetyksessä puhumassa Suomen ja Euroopan turvallisuustilanteesta ja olipas kyllä aika vaikean tuntuista vastata kysmyksiin, vaikka tämänpäivän kirjettä ei siinä käsiteltykään.
USA ja Natokin olisivat voineet ottaa tuollaisen vähemmän kiireellisen asenteen noihin Putinin "vaatimuksiin"... Vähintäänkin olisivat voineet odottaa, että Ukrainan pellot sulaa. ;)
Kai Keski-Euroopan kevättäkin voi vielä odotella. Menee sekin aikaikkuna kiinni ja ehtii paremmin valmistelemaan kaasutoimituksia muualta samalla kun hitsaa Nordstreamin venttiilit kiinni Saksassa.
 
Voi myös miettiä mikä viesti sisältyy siihen, että TASS uutisoi ainoastaan Suomelle lähetetystä kirjeestä jos näitä on nyt lähetetty kaikille ETYJ maille.
Mietin, ja tarkistin. Ei pidä paikkaansa, vaan samanlainen uutinen löytyy jo eiliseltä päivältä - ensimmäinen vastaavanlainen viesti lähti Itävaltaan, toinen Kreikkaan. Tänään sitten kolmas, Suomen suuntaan. Kaikissa uutisissa viitteenä Lavrovin joku puhe 30.1, jossa kerrotaan näistä viesteistä NATO:lle ja ETYJ-jäsenille. Myöhemmin tänään/viikolla tullee siis samanlainen kaikille muillekin, olettaisin.

Eli siinä mielessä hieman tarkoituksenhakuinen uutisointi Suomen mediassa.
 
Mietin, ja tarkistin. Ei pidä paikkaansa, vaan samanlainen uutinen löytyy jo eiliseltä päivältä - ensimmäinen vastaavanlainen viesti lähti Itävaltaan, toinen Kreikkaan. Tänään sitten kolmas, Suomen suuntaan. Kaikissa uutisissa viitteenä Lavrovin joku puhe 30.1, jossa kerrotaan näistä viesteistä NATO:lle ja ETYJ-jäsenille. Myöhemmin tänään/viikolla tullee siis samanlainen kaikille muillekin, olettaisin.

Eli siinä mielessä hieman tarkoituksenhakuinen uutisointi Suomen mediassa.
Olet oikeassa. Sananvalinta esim. Itävallan kirjeen uutisessa on kyllä toisenlainen. Turvatakuista puhutaan Suomen kohdalla. Herää kysymys minkälaisia takuita Suomelle kirjeessä tarkalleenottaen ehdotetaan? NATO option hylkäämistä, kahdenvälistä hyökkäämättömyyssopimusta (jonka Venäjä heittää roskikseen kun niin haluaa)?
 
Olet oikeassa. Sananvalinta esim. Itävallan kirjeen uutisessa on kyllä toisenlainen. Turvatakuista puhutaan Suomen kohdalla. Herää kysymys minkälaisia takuita Suomelle kirjeessä tarkalleenottaen ehdotetaan? NATO option hylkäämistä, kahdenvälistä hyökkäämättömyyssopimusta (jonka Venäjä heittää roskikseen kun niin haluaa)?
JASSM-ER -risteilyohjukset tulee mieleen......
 
JASSM-ER -risteilyohjukset tulee mieleen......
Tuo tai vaihtoehtona voi tietenkin tarjota rajan siirtämistä että ohjukset eivät yllä, sanotaan nyt vaikkapa Pietariin.

Tämä soppa alkaa sakenemaan ihan huolella. Ukraina, Puola ja Iso-Britannia neuvottelevat kolmenvälisestä turvallisuussopimuksesta. Boris Johnson on sopivasti tällä viikolla Ukrainassa vierailulla, Puolan pääministeri siellä jo kävikin.
"Britain, Poland and Ukraine are preparing a trilateral pact to strengthen regional security, Ukraine's Prime Minister Denys Shmygal said on Tuesday while hosting his Polish counterpart Mateusz Morawiecki in Kyiv. "
Kai tässä tuodaan askel kerrallaan Ukrainaa lähemmäksi NATOa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 795
Viestejä
4 557 886
Jäsenet
75 054
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom