Väität ettei Venäjä ole jo sopimuksen aikana tehnyt niin? Nyt voivat kehuskella asialla julkisesti.
En minä sitä väitä, vaan päinvastoin hyvin todennäköisesti ovat sopimusta rikkoneet ja osittain siitä syystähän USA:kin sopimuksesta juuri erosi. Tai täysin siitä syystä itsensä mukaan. Mutta on siihen ehkä muitakin syitä, kuten Kiina, joka ei edes ollut sopimuksessa mukana...
Mutta siis se ei muuta asiaa miksikään sikäli, että jos Suomi on aiemmin kuvitellut, että Venäjällä ei ole kykyä iskeä ohjuksin muuta kuin rajan välittömästä läheisyydestä, niin nyt viimeistään kannattaa kuvitella uudestaan.
Voi olla, ettei Venäjä ole aiemmin juuri panostanut noihin keskipitkänmatkan ohjuksiin, mutta nyt viime vuosina ovat alkaneet panostaa. Ja kyllä tämän pitäisi aiheuttaa jotain vipinää Suomen puolustuspoliittisessa keskustelussa.
Varmaan Horneteihin hankittiin JDAM-pommit juuri siksi, että voidaan hyökätä esimerkiksi venäläisiä ohjuspattereita vastaan myös rajan toisella puolella. Mutta nyt siltäkin ajatukselta lähtee pohja pois, jos Venäjä jatkossa ampuu niitä ohjuksia ties mistä "siperiasta".
(Disclaimer: mannertenväliset ydinohjukset toki ovat aina yltäneet minne vaan, mutta lähtökohtaisesti Venäjä ei sodi niillä Suomea vastaan. Tai ketään muutakaan vastaan. Ja jos sotii, niin me ollaan kaikki kusessa.)
Vaikka Putinista aika jättäisi huomenna niin sinne voi tulla joku Putinin lähipiiriläinen tai "ulkopuolinen" joka on vielä hullumpi tapaus. Se että Venäjästä tulisi edes etäisesti demokraattinen sivistysvaltio, vaatii aikamoista ihmettä. Ja siihen vielä että oppisivat käyttämään resurssejaan ja saisivat talouden lännen tasolle...tärkeämpää on naapurimai...veljeskansojen... valloittaminen.
Mä olen vähän kyllästynyt tuohon retoriikkaan, että "ainahan voi tulla vieläkin pahempi johtaja kuin Putin". Sitä voidaan murehtia sitten kun tilanne on ajankohtainen, nyt Putin on ajankohtainen.
Ja Putin menee vähän samaan sarjaan kuin Trump sikäli, että tottakai seuraaja voi olla vielä seinähullumpi/psykopaatimpi (ja varakkaampi?) tapaus, mutta onhan se nyt äärimmäisen epätodennäköistä, ja etenkin se varakkuus -osuus. Ja raha on valtaa. Putinin seuraaja tulee olemaan rahamiesten sätkynukke, mutta hän itse ei todennäköisesti tule olemaan kummoinenkaan rahamies ainakaan aluksi, Putiniin verrattuna.