- Liittynyt
- 11.02.2017
- Viestejä
- 481
Mulla on ainakin yksi sisarus, joka lähti Ruotsiin jatko-opiskelemaan. En ole koskaan kuullut, että hän harmittelisi tuota kielitaitoa tai pitäisi sen opettelua natsi sadismifasismina.
Tosiaan kukaan ei puhu pakkokäsitöistä, pakkokotitaloudesta, pakkomusiikista tai pakkokuvataiteesta. Ei ole hirveästi tullut ainakaan itselle tarvetta soittaa nokkahuilua tai kanteletta peruskoulun jälkeen. Kaljaa on tullut tosin tilattua ruotsiksi. En silti pidä opetussuunnitelman musiikin opetusta natsi fasismi sadismina.
Anekdootilliset sattumat on aika turhia merkityksiä, kun mietitään koko valtion koulutuksen kehittämistä. Musiikin, kuvataiteen ja käsitöiden opettaminen on hyvinkin kehittävää eri näkökulmista kuin pelkästään taitojen kautta. Lasten aivot ovat vielä erittäin herkkiä erilaisille impulseille. Näiden asioiden opettaminen nuorille kehittää heidän kokonaisvaltaista oppimista, joka on todistettu tieteellisissä tutkimuksissa. Pakkokotitalous on taas elämänhallinnalliselta kantilta erittäin merkittävä oppiaine, koska jotkut eivät ole opetelleet kotona edes pottua keittämään.