• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua pakkoruotsista, eräs esimerkki suomalaisesta politiikasta

Rullis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
No eipä sun argumentit ole olleet mitenkään erityisen hyviä. Anekdoottilla ratsastus ei ole argumentti.

Vieläkään ei ole näytetty, missä sitä ruotsia tarvii niin paljon että kaikkien pitää sitä opiskella.
Pidän Suomen opetussuunnitelmaa oikein toimivana. Luotan, että ne ketkä sitä on suunnitellu on kasvatustieteen ammattilaisia ja perustaa päätökseensä johonkin tieteelliseen. Mutta onhan tommonen sairas öyhötys ja toteaminen ettei tarvita onneksi laadukasta keskustelua hyvien argumenttien kanssa. :thumbsup:

Harmi ettei mun argumentit Ruotsissa tälläkin hetkellä opiskelevasta perheenjäsenestä tai ystävästä joka joutuu kaupassa käymään Ruotsissa ole sulle tarpeeksi hyviä. Mitenköhän mä noin lennokkaita anekdootteja edes keksin?

Haluatko @Timo 2 osallistua edes sen verran oikeasti keskusteluun, että kerrot mitä Ruotsin kielen sijasta sitten pitäisi opetella sinun mielestäsi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
johonkin tieteelliseen
Avaappas vähän. Sinä puolustat pakkoruotsia, ei muiden tehtävä ole etsiä noita. Sen sijaan päinvastaisia tutkimuksia on esitetty.
Harmi ettei mun argumentit Ruotsissa tälläkin hetkellä opiskelevasta perheenjäsenestä tai ystävästä joka joutuu kaupassa käymään Ruotsissa ole sulle tarpeeksi hyviä.
Se on siis ollut mielestäsi tehokasta ajankäyttöä mahd. ala-asteesta alkaen jopa yliopistoon asti opiskella ruotsia, notta pärjää Haaparannalla kaupassa, vaikka englannilla pärjäis varmasti ja jopa suomellakin? Toi on suurin puolustus pakkoruotsille? Vissiin, ku toit sen esiin ja olet sitä useamman viestin verran jauhanut. e: eiku se oli eka lapsuuden kaverit, joiden lähin kauppa oli Ruotsissa. Nyt se onkin perheenjäsen TAI ystävä, joka opiskelee Ruotsissa ja joutuu käymään kaupassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Aika hankala kyllä mitään asiakeskustelua saada aikaseksi jos tämä(kin) on vihervasemmiston ajamaa rasistista fasistista sadistista perseraiskausta ilman yhtään mitään hyötyä.
Selvitysten (ja terveen logiikankin) perusteella RKP:n jälkeen pakkoruotsia kannatetaan eniten äärivasemmistossa.

Logiikka on siis esimerkiksi siinä, että näiden puolueiden kannattajakunnassa korostuu esimerkiksi naiset, humanistit ja stadilaiset.
 

Rullis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Avaappas vähän. Sinä puolustat pakkoruotsia.
Minä en suoranaisesti edes kannata pakkoruotsia, pidän kielten opiskelua tärkeänä osana meidän koulutusta, vaikka sitä itse aikanani inhosin yli kaiken.

Valitettavasti en ole suomen nykyistä opintosuunnitelmaa ollut tekemässä, mutta epäilen ainakin vahvasti että sen on tehnyt kasvatustieteiden ammattilaiset perustaen ne päätökset johonkin tutkittuun tietoon. Kerro toki ihmeessä jos olen väärässä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Valitettavasti en ole suomen nykyistä opintosuunnitelmaa ollut tekemässä, mutta epäilen ainakin vahvasti että sen on tehnyt kasvatustieteiden ammattilaiset perustaen ne päätökset johonkin tutkittuun tietoon. Kerro toki ihmeessä jos olen väärässä.
"Tutkittuun tietoon"?

Kaikkea sitä kuuleekin. 1970-luvulla alan ammattilaiset oli pakkoruotsia vastaan.

Pakkoruotsi kuitenkin tuli, koska poliittiset lehmänkaupat.

Luulin, että tämä on sitä peräämääsi "yleissivistystä".

Meillä pitäisi siis olla pakollisena oppiaineena kaikilla kouluasteilla: "Pakkoruotsin historian perusteet" ja jatkokurssit. Kannatan. Se olisi yleissivistävää, toisin kuin pakkoruotsi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
Minä en suoranaisesti edes kannata pakkoruotsia, pidän kielten opiskelua tärkeänä osana meidän koulutusta, vaikka sitä itse aikanani inhosin yli kaiken.
No miksi väität jotain, jonka takana et pysty oleen? Emmä tota kysynyt. Faktaa tiskiin.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
871
Oli nyt sitten pakkoruotsista mitä mieltä tahansa, niin yksi asia on selvä. Juuri kukaan ei osaa sitä vaikka on pakkoruotsit ja virkamiesruotsit ja on niin fantsua. Koko hommasta puuttuu järki, mutta minkäs teet. Se suomalaisten pakkoruotsi kun ei edes kelpaa ruotsinkielisille. Alkaa heti valitus jos ei ole natiivipuhuja.

Mutta kai tämä systeemi toimii mahtavasti silti, kun tätä ei haluta järkeistää mitenkään.
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
579
Tekisi hyvää yhteiskunnan tasolla korvata pakkoruotsiin käytetyt oppitunnit vaikka lisäämällä matematiikkaa ja opettamalla taloudenhallintaa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 183
Pidän Suomen opetussuunnitelmaa oikein toimivana. Luotan, että ne ketkä sitä on suunnitellu on kasvatustieteen ammattilaisia ja perustaa päätökseensä johonkin tieteelliseen. Mutta onhan tommonen sairas öyhötys ja toteaminen ettei tarvita onneksi laadukasta keskustelua hyvien argumenttien kanssa. :thumbsup:
Tässä täydellinen esimerkki sokeasta auktoriteetiuskosta. Tosiasiassa pakkoruotsi on rkp:n, eikä asiantuntioiden käsialaa ja hallitus voi vaikuttaa reilusti siihen opetussuunnitelmaan.

Itse en keksi missä sitä ruotsia tarvitaan niin paljon että kaikkien sitä pitää opiskella. Jos jossain yksittäisessä paikassa sitä tarvitaan, niin sitä voi opiskella siellä. Eihän kiinaa tai arabiaa opeteta kaikille, vaan sitä opiskelee ne, jotka sitä tarvii.

Harmi ettei mun argumentit Ruotsissa tälläkin hetkellä opiskelevasta perheenjäsenestä tai ystävästä joka joutuu kaupassa käymään Ruotsissa ole sulle tarpeeksi hyviä. Mitenköhän mä noin lennokkaita anekdootteja edes keksin?
Tämä sun perheenjäsen on yksittäistapaus, eikä ole yleistettävissä. Kukaan ei ole kieltämässä ruotsin opiskelua, jolloin tuo sun perheenjäsen edelleen pystyisi sitä opiskelemaan.

Haluatko @Timo 2 osallistua edes sen verran oikeasti keskusteluun, että kerrot mitä Ruotsin kielen sijasta sitten pitäisi opetella sinun mielestäsi?
Miten olisi vaikka taloustaito? Lisä englanti on myös hyvä vaihtoehto. Jos nämä ei kelpaa, niin toinen vapaavalintainen vieras kieli, kuten espanja sopii mulle myös.

Muitakin hyviä vaihtoehtoja on, Mutta nämä tuli ekana mieleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Harmi ettei mun argumentit Ruotsissa tälläkin hetkellä opiskelevasta perheenjäsenestä tai ystävästä joka joutuu kaupassa käymään Ruotsissa ole sulle tarpeeksi hyviä. Mitenköhän mä noin lennokkaita anekdootteja edes keksin?
Kaupassa käynnistähän selviää varsin hyvin puhumatta sanaakaan kellekään koko reissun aikana. Itse en ole ainakaan ikinä jäänyt ilman ostoksia, vaikka olen matkustellut maissa, joiden kieltä en osaa alkuunkaan. Ehkä typerin argumentti koko ketjussa ruotsin kielen opiskelun hyödyllisyydestä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
Miten olisi vaikka taloustaito? Lisä englanti on myös hyvä vaihtoehto. Jos nämä ei kelpaa, niin toinen vapaavalintainen vieras kieli, kuten espanja sopii mulle myös.
Miksi pitäis olla (pakko)ruotsin sijasta yhtään mitään? Johan se on puolustajienki kohdalla mainittu, että sen määrä on iha mitätön. Muutama lyhyempi päivä per lukukausi siis, ku poistettais.
 

Rullis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Miten olisi vaikka taloustaito
Kerro toki ihmeessä lisää. Jotain merkonomi settiä meinasit kutosluokkalaisille selittää. Vai kerrotaanko siellä miten 88% maailmantaloudesta on 5:n eri yhtiön omistuksessa ja ikuinen talouskasvu on harha? Ihan oikeesti en tiedä mitä tarkoitat tolla.

Eikös noita perus ekonomia asioita käsitellä yhteiskuntaopissa?
Miksi pitäis olla (pakko)ruotsin sijasta yhtään mitään?
Niin miksipä ylipäätään käydä koulussa ja opiskella?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 183
Miksi pitäis olla ruotsin sijasta yhtään mitään?
Juu, voidaan toki vähentää ruotsin verran tunteja ja opiskelua. Nuo oli lähinnä mistä olisi oikeasti hyötyä toisinkuin ruotsista.

Mutta taloustaitoa olisi hyvä opettaa peruskoulussa tai amiksessa/lukiossa. Ja sen voisi laittaa oikein hyvin ruotsin paikalle.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 183
Kerro toki ihmeessä lisää. Jotain merkonomi settiä meinasit kutosluokkalaisille selittää. Vai kerrotaanko siellä miten 88% maailmantaloudesta on 5:n eri yhtiön omistuksessa ja ikuinen talouskasvu on harha? Ihan oikeesti en tiedä mitä tarkoitat tolla.

Eikös noita perus ekonomia asioita käsitellä yhteiskuntaopissa?
Tarkoitin perus taloudenhallintaa ja ymmärrystä rahasta. Ei kyllä omalla yhteiskuntaopin tunnilla noita käsitelty. Silloin käsiteltiin äänestämistä ja Suomen demokratiaan ja oikeusjärjestelmää. Myös eu:n rakennetta käsiteltiin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Miten olisi vaikka taloustaito? Lisä englanti on myös hyvä vaihtoehto. Jos nämä ei kelpaa, niin toinen vapaavalintainen vieras kieli, kuten espanja sopii mulle myös.

Muitakin hyviä vaihtoehtoja on, Mutta nämä tuli ekana mieleen.
Realistinen vaihtoehto pakkoruotsille on vapaavalintainen B-kieli.

Tämä on myös melko helposti toteutettavissa, koska kieltenopettajista luulisi olevan suorastaan ylitarjontaa, koska valinnaisten kielten suosio on ollut vähenemään päin.

Se ei tietenkään tarkoita, että joka koulussa voisi opiskella kaikkia mahdollisia kieliä, vaan mahdollisuuksien puitteissa ja miksei etäopetusta hyödyntäen myös.

Toki miehenä toivoisin, että B-kielen voisi jättää kokonaan pois ja opiskella jotain ihan muuta sen sijaan, mutta en pidä sitä kovin realistisena. Ylipäätään valinnaisuutta voisi olla runsaasti ja jokainen voisi keskittyä erityisesti itseään kiinnostaviin aihepiireihin. Ja miksei se B-kieli voisi olla vaikka C++ ! Se nyt ainakin olisi hyödyllistä ja modernia, toisin kuin pakkoruotsi. Tai no, en tiedä onko C++ kovin moderni kieli tänä päivänä, mutta ei nyt takerruta yksityiskohtiin. Kyllä sitä kuitenkin tarvitaan ja käytetään.
 
Viimeksi muokattu:

Rullis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 429
Kaupassa käynnistähän selviää varsin hyvin puhumatta sanaakaan kellekään koko reissun aikana. Itse en ole ainakaan ikinä jäänyt ilman ostoksia, vaikka olen matkustellut maissa, joiden kieltä en osaa alkuunkaan. Ehkä typerin argumentti koko ketjussa ruotsin kielen opiskelun hyödyllisyydestä.
Mietitköhän sä tätä nyt ihan loppuun saakka?

Jossain keskellä ei mitään, missä lähin naapuri on vähintään kiväärin kantaman päässä ja kauppaan puolentoista tunnin ajomatka niin se kuulumisten vaihtelu kerran viikossa omistajan ja/tai myyjän on aika normaalia tuollapäin. Jossain Pasilan prisman kassalla ei niinkään.

Joo kyllähän kaupassa pärjää missä vaan maailmassa jos on rahaa, mutta tässä tapauksessa olikin tarkoitus ihan tietoisesti kommunikoida toisen ihmisen kanssa. Tai ihan sama miks mä edes yritän.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
871
Mietitköhän sä tätä nyt ihan loppuun saakka?

Jossain keskellä ei mitään, missä lähin naapuri on vähintään kiväärin kantaman päässä ja kauppaan puolentoista tunnin ajomatka niin se kuulumisten vaihtelu kerran viikossa omistajan ja/tai myyjän on aika normaalia tuollapäin. Jossain Pasilan prisman kassalla ei niinkään.

Joo kyllähän kaupassa pärjää missä vaan maailmassa jos on rahaa, mutta tässä tapauksessa olikin tarkoitus ihan tietoisesti kommunikoida toisen ihmisen kanssa. Tai ihan sama miks mä edes yritän.
Ja tämän takia tarvitaan pakkoruotsia? Saahan sitä jokainen opiskella mitä tahansa kieliä, eikä ole edes vaikeeta nykyaikana. Youtube täynnä opetusvideoita.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Ja tämän takia tarvitaan pakkoruotsia? Saahan sitä jokainen opiskella mitä tahansa kieliä, eikä ole edes vaikeeta nykyaikana. Youtube täynnä opetusvideoita.
Ja netti täynnä kielikursseja, kuten myös kansalaisopistot.

Kansalaisopistoista puheenollen, ainakin paikallisessa kansalaisopistossa ruotsi on jaetulla 10. sijalla kielikurssien tarjonnassa. Samalla jaetulla sijalla on esimerkiksi ukraina ja latina.

Se kertoo varmasti jostain jotain. Esimerkiksi ruotsin "tarpeellisuudesta" ja "hyödyllisyydestä".
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
Keskustelun ollessa tasoa tämä totean kaikille hyvät illanjatkot ja toivottavasti kaikki näkee joskus edes unta utopistisesta yksikielisestä Suomesta.
Kiitos. Katso vain omia viestejäsi uudelleen todetaksesi keskustelun tason pakkoruotsin puolustajien osalta. Vahvistanut vain omaa kantaani. Kiitos siitäkin. Selkee homma, että pakkoruotsille ei oo mitää syytä enää, ku väkisinkää vääntämällä ei mitää syytä löydy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Mietitköhän sä tätä nyt ihan loppuun saakka?

Jossain keskellä ei mitään, missä lähin naapuri on vähintään kiväärin kantaman päässä ja kauppaan puolentoista tunnin ajomatka niin se kuulumisten vaihtelu kerran viikossa omistajan ja/tai myyjän on aika normaalia tuollapäin. Jossain Pasilan prisman kassalla ei niinkään.

Joo kyllähän kaupassa pärjää missä vaan maailmassa jos on rahaa, mutta tässä tapauksessa olikin tarkoitus ihan tietoisesti kommunikoida toisen ihmisen kanssa. Tai ihan sama miks mä edes yritän.
Niin, eli ei tämä henkilö sitä kaupassa käyntiä varten tarvitse, vaan siksi, että nimenomaan omasta halustaan haluaa vaihtaa kuulumisia ruotsiksi. Jokainenhan on ihan vapaa opiskelemaan ihan mitä tahansa kieltä, jos vaan haluaa tai näkee tarpeelliseksi. Pitäydyn kannassani, että viestisi oli ehkä typerin argumentti koko ketjussa ruotsin kielen opiskelun hyödyllisyydestä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059
Niin, eli ei tämä henkilö sitä kaupassa käyntiä varten tarvitse, vaan siksi, että nimenomaan omasta halustaan haluaa vaihtaa kuulumisia ruotsiksi. Jokainenhan on ihan vapaa opiskelemaan ihan mitä tahansa kieltä, jos vaan haluaa tai näkee tarpeelliseksi. Pitäydyn kannassani, että viestisi oli ehkä typerin argumentti koko ketjussa ruotsin kielen opiskelun hyödyllisyydestä.
Kyllä molemmat olette hakoteillä. Selvästikin taito on hyödyllinen niille jotka asuvat Ruotsissa taikka käyvät vakituiseen siellä. Se ei vaan ole validi syy puoltamaan pakkoruotsia, se käy ihan mihin tahansa kieleen. Viittomakielikin on tärkeä jos tarvitsee puolison taikka lapsen takia. Nyt kyse on siitä onko opetuksella yhteiskunnallisesti merkittävää merkitystä. Se on myös asia millä sitä yleensä puolustetaan, mutta en ole velä nähnyt todisteita siitä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Harva ruotsia osaava tavis osaa ruotsia siksi, että sitä on koulussa pakolla tuputettu, vaan siksi, että kielelle on jotain käytännön tarvetta ja siihen on omaa kiinnostuneisuutta.

Jos meikäläisen pitäisi muuttaa Tornioon ja kävisin jossain Haaparannassa kaupoilla, niin A) en todellakaan osaisi sanaakaan ruotsia ja B) en haluakaan osata. Jutelkoot mun kanssa suomeksi tai englanniksi, jos on jotain juteltavaa, ihan sama.

Englanniksi tässä oikeassa maailmassa kansainväliset hommat hoidetaan, ja niiltä osin kun ei voida hoitaa, huono homma, koska pakkoruotsi on tuhonnut suomalaisten kielipääoman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
66
Joskus aspahommissa joutunut pakon edestä vastailemaan ruotsinkieliseen palvelulinjaan ilman että osaan yhtään Ruotsia, loppujen lopuksi ehkä yhtä tai kahta tapausta lukuunottamatta kaikki soittaja puhuivat tai suostuivat puhumaan Suomea.
Muistan miten hitosti jännitti ja stressasi pari vuotta sitten olla kanssa asiakaspalvelussa, kun tiedossa oli, että voi joutua palvelemaan myös ruotsiksi. Virkamiesruotsi suoritettuna yliopistolla, ja vaikka siihen koetinkin panostaa, niin täytyy sanoa, että ruotsin kieli on täysin onnettomalla tasolla. Tein sitten aina kun oli vähän hiljaisempaa muistilappuja ja lauseita ja erilaisia kaavioita, jolla keskustelua pystyisi viemään ruotsiksi eteenpäin. Kesän aikana yksi puhelu lopulta tuli itselleni. Alkoi semmoisella mongerruksella, että tunnistin soittavan jostain rannikolta, jolloin kysyin ruotsiksi, että sopisiko teille että vaihdamme kielen suomeen tai englantiin, jolloin voisin palvella teitä paremmin? Heppu siihen vähän hermostuneena, että hänen suomi on hieman heikko. Totesimme sen olevan parempi kuin oma ruotsini, joten mentäisiinkö sillä? Lopulta hommat sujui hyvin, mutta hitto muistan miten säihkähdin kun tuo puhelu tuli.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 398
Yläasteella omat valinnat olivat insinöörimäiset tekninen työ, ATK ja saksa. Englannin lisäksi yläasteella piti tietysti pakolla opiskella ruotsia. Lukiossa kun otti pitkän matematiikan, kemian ja fysiikan, niin oli pakko pudottaa saksa pois ruotsin varastaessa oman vähäisen kapasiteetin. AMK:ssa otin pari kurssia saksaa, mutta koska sielläkin oli pakollinen ruotsi, niin saksa oli vähän tyhmä lisäkuorma mikä meni sitten melko ohuella. Saksa olisi ollut teknisenä kielenä hyödyllinen ja mikä hyvänsä muukin kieli paljon hyödyllisempi työelämässä, matkaillessa ja elämässä yleensäkin, kuin ruotsi.

Kesäduunissa teknisessä aspassa oli nuo luokat 1-5 kielten osaamiselle. Itsellä ruotsi surkein eli 5, millä ei pitäisi kääntyä puhelut kuin äärimmäisessä hädässä. Tulihan niitä sitten muutamat ja aika säätämistä oli. Osa suostui sitten suomeen tai englantiin. Kaverilla oli samoissa tehtävissä joku ruotsinkielinen väkisin halunnut sen palvelun ruotsiksi ja suomea ei mukamas ymmärrä. Käännettiin ruotsinkieliselle ja sieltä kun hetki ladeltiin sanastoa, niin täti kääntyi häntä koipien välissä takaisin suomenkieliselle puolelle, kun ei mitään ymmärtänyt. Ei toki voi yleistää, koska aina löytyy noita mulkeroita joukkoon. Myöhemmin nyt oikeassa duunissa tulee oltua ruotsalaisten kanssa tekemisissä, eikä heillä ollut tullut mieleenkään että suomessa pitäisi ruotsia väkisin opiskella. Englannilla menty aina ja silloin ollaan enempi tasapäisiäkin, kun molemmat vääntää itselleen vierasta. Täytyy kyllä myöntää, että ruotsalaisten englanti on huippuluokkaa... jopa jonkun naama rasvassa olleen random pajaäijän, keneltä pyydettiin polttoainetta kun reissunpäällä Ruotsissa loppui :) Siviilissä omat ruotsit ovat jääneet oluen tilaamiseen ja muutamaan lauseeseen Tammiseeressa terassilla.

Meikeläisen mielipide varmaan tuosta jo selviääkin, eli en todellakaan kannata pakkoruotsia. Itse maata, kansaa tai kieltä vastaan en tietenkään ole mitään... ja miksi olisi. En vain pysty ymmärtämään miksi näin todellisen kääpiö vähemmistökielen edustajana on pakollista opiskella toista melkein yhtä vähemmistökieltä. Täysin järjetöntä koko kansan resurssien tuhlausta. "Kaksikielisyys on laissa määrätty", "historia", "sivistys" ja "ruotsin opiskelemalla on helppo opiskella muita kieliä" ovat vain muutama esimerkki siitä liirun laarumista millä pakkoruotsia puolustellaan, koska mitää järkevää perustetta ei ole.

Oma ehdotus on se, että täytyy opiskella yksi kotimainen ja kaksi vierasta kieltä, joista toinen vieras olisi erittäin suotavaa olla englanti. Syy kahteen vieraaseen kuormittavuudenkin uhalla on se, että usea muu kansa hallitsee kaksi valtakieltä opiskelemalla vain yhden vieraan ja saavat tuossa jo joissain tilanteissa ilmaisen kilpailuedun.

2010 vuoden Pakkoruotsi-illassa käydään läpi nämä samat ontuvat perustelut pakkoruotsin tarpeellisuudesta:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Minä en suoranaisesti edes kannata pakkoruotsia, pidän kielten opiskelua tärkeänä osana meidän koulutusta, vaikka sitä itse aikanani inhosin yli kaiken.

Valitettavasti en ole suomen nykyistä opintosuunnitelmaa ollut tekemässä, mutta epäilen ainakin vahvasti että sen on tehnyt kasvatustieteiden ammattilaiset perustaen ne päätökset johonkin tutkittuun tietoon. Kerro toki ihmeessä jos olen väärässä.
Outoa. Olen jopa pakkoruotsikeskusteluissa yleensä kuvitellut riidattomaksi perustiedoksi, että pakkoruotsi on poliittinen, ei ammatillinen päätös ja asiain tila. Tätä harvoin kyseenalaistetaan.

Tietysti olisin kovin tyytyväinen jos asia olisi toisin ja huomenna tulisi ihan puskista tieto, että pakkoruotsi lopetetaan kaikilla koulutusasteilla koska me hei tajuttiin että tää on väärin ja tyhmää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
Outoa. Olen jopa pakkoruotsikeskusteluissa yleensä kuvitellut riidattomaksi perustiedoksi, että pakkoruotsi on poliittinen, ei ammatillinen päätös ja asiain tila.
Anna olla. On koitettu jo tivata sitä "jotain tutkittua tietoa", mut maalitolpat vaihtu vain. Jännä vaa, että eräs sai varoituksen ku meni hermot ton whataboutismin, kiertelyn ym. paskanjauhannan kans, mut itse paskojan touhut oli kaiketi ok, kun selvis Kokkosen muistutuksella ketjussa :) Taidanpa itsekin jättää tän ketjun tähän.

e: @Timo 2, no kappas. Ihmettelin liian aikaisin :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 183
Anna olla. On koitettu jo tivata sitä "jotain tutkittua tietoa", mut maalitolpat vaihtu vain. Jännä vaa, että eräs sai varoituksen ku meni hermot ton whataboutismin, kiertelyn ym. paskanjauhannan kans, mut itse paskojan touhut oli kaiketi ok, kun selvis Kokkosen muistutuksella ketjussa :) Taidanpa itsekin jättää tän ketjun tähän.
Nyt se on bannattu. Sai varoituksen tästä viestistä.
Aika hankala kyllä mitään asiakeskustelua saada aikaseksi jos tämä(kin) on vihervasemmiston ajamaa rasistista fasistista sadistista perseraiskausta ilman yhtään mitään hyötyä.

Eikä tosiaan mihinkään edes puolitieteelliseen julkaisuun perusteta näkemystä, vaan luotetaan siihe Esson baarin kasvatustieteiden emeritus professoriin, joka on saanut oikean vastauksen vanhemmilta tähän aiheeseen jo 80-luvulla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Lukiossa kun otti pitkän matematiikan, kemian ja fysiikan, niin oli pakko pudottaa saksa pois ruotsin varastaessa oman vähäisen kapasiteetin.
Minulla on samanlainen esimerkki, paitsi että aloitin sen saksan vasta lukiossa ja näiden lueteltujen yhdistelmä esti kovinkaan monia kursseja suorittamasta. Tietysti tämäkin on pelkkä anekdootti mutta konkreettista haittaa siis pakkoruotsista oli. Eikä pelkästään sellaista, jota voisi vähätellä pois henkilöön menevällä väheksynnällä. Ei vaan ollut mahdollista.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 405
Realistinen vaihtoehto pakkoruotsille on vapaavalintainen B-kieli.

Tämä on myös melko helposti toteutettavissa, koska kieltenopettajista luulisi olevan suorastaan ylitarjontaa, koska valinnaisten kielten suosio on ollut vähenemään päin.
Yksi pakkoruotsin puolustajien argumenteistahan on se, että ruotsia osaamalla oppii helposti muita kieliä. Niinpä nykyisille ruotsin opettajille ei pitäisi olla temppu eikä mikään opetella toinen (tai kolmas, tai vaikka neljäs) opetettava kieli. Yksi kesäkurssi opettajille ja sen jälkeen pienemmissäkin kunnissa voi valita B-kieleksi saksan, ranskan, espanjan, italian jne.

Ruotsikin on tietysti edelleen valittavissa, joten myös ruotsalaiseen perämetsään muuttava voi opetella kielen, ja pystyy sen jälkeen vaihtamaan kuulumiset puolentoista tunnin ajomatkan päässä olevassa kaupassa. Win-win kaikille.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
Yksi pakkoruotsin puolustajien argumenteistahan on se, että ruotsia osaamalla oppii helposti muita kieliä. Niinpä nykyisille ruotsin opettajille ei pitäisi olla temppu eikä mikään opetella toinen (tai kolmas, tai vaikka neljäs) opetettava kieli. Yksi kesäkurssi opettajille ja sen jälkeen pienemmissäkin kunnissa voi valita B-kieleksi saksan, ranskan, espanjan, italian jne.

Ruotsikin on tietysti edelleen valittavissa, joten myös ruotsalaiseen perämetsään muuttava voi opetella kielen, ja pystyy sen jälkeen vaihtamaan kuulumiset puolentoista tunnin ajomatkan päässä olevassa kaupassa. Win-win kaikille.
Itse olisin tota vapaavalintaista pakollista b-kieltä vastaan, ku ei kaikkialle saada välttis oikeasti valintaa. Vois olla vaa se ruotsi resurssien vuoksi joillain paikkakunnilla:

Pakollinen valinnainen kieli olisi pienemmillä paikkakunnilla pahimmillaan eri-arvoistava, ku se vois olla vaa se ruotsi, ku muuta ei löydy mut pakko kiintiö täyttää kielivalintojen suhteen. Lisäksi mitä meinataan pakollisella valinnaisella? Peruskoulua? Siitä eteenpäin vaikeampi toteuttaa pakollisena järkevästi eri taustojen vuoksi.
Yksinkertaisinta olisi vain poistaa se pakollinen ruotsi. Jos on pakko jotain tilalle (miksi?) laittaa, nii jotain vapaavalintaista.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Itse olisin tota vapaavalintaista pakollista b-kieltä vastaan, ku ei kaikkialle saada välttis oikeasti valintaa. Vois olla vaa se ruotsi resurssien vuoksi joillain paikkakunnilla:
Kyllä varmasti käytännössä joka paikassa saadaan valintaa ainakin muutamasta eri kielestä, jos halutaan, eikä asiaa tahallaan sabotoida, mikä on sekin mahdollista että sabotoidaan.

Jos koko alueella ei ole kieltenopettajia saatavilla, niin sitten niitä hommataan muualta, onpas vaikea konsepti? Ylitarjontaa tosiaan luulisi olevan tällä hetkellä, koska valinnaisten C- yms. kielten suosio on ollut koko ajan vähenemässä. Sitä paitsi ruotsinopettajatkin tyypillisesti opiskelevat jotain muuta kieltä sivuaineena yliopistossa?

Sitä paitsi pandemian jälkeen näiltä selityksiltä putoaa pohja pois entistä enemmän kun tiedetään, että etäopetuksella asiat kuitenkin saadaan järjestymään, ja kuka tahansa voisi opiskella mitä hyvänsä kieltä mistä tahansa Suomen kolkasta käsin.

Kummat on tosiaan selitykset, jos kielitaidon koko ajan yksipuolistuessa selitellään, ettei oo opettajia, ei nyt vaan pysty kykenemään? :facepalm: Joo joo, niin varmaan. Siitähän se onkin kiinni!! Just siitä. Ei suinkaan esimerkiksi kielipolitiikasta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 357
Jos koko alueella ei ole kieltenopettajia saatavilla, niin sitten niitä hommataan muualta, onpas vaikea konsepti?
No jos on rahaa, nii saahan sitä vaikka kuinka monta opettajaa. Todellisuus on vaa, että kouluja lopetetaan pienillä paikkakunnilla, vaikka kuinka olisi opettajia tarjolla.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Minulla on samanlainen esimerkki, paitsi että aloitin sen saksan vasta lukiossa ja näiden lueteltujen yhdistelmä esti kovinkaan monia kursseja suorittamasta. Tietysti tämäkin on pelkkä anekdootti mutta konkreettista haittaa siis pakkoruotsista oli. Eikä pelkästään sellaista, jota voisi vähätellä pois henkilöön menevällä väheksynnällä. Ei vaan ollut mahdollista.
Meidän lukiossa ei Saksaa voinut opiskella jos oli pitkä matematiikka. Luokkajako tehtiin siten, että pitkän matematiikan opiskelijat olivat oma luokka ja lyhyen matematiikan omana. Ainoastaan venäjä oli vapaaehtoisena saatavilla pitkän opiskelijoille, koska se oli iltaopiskelua kansalaisopiston kanssa yhdessä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
No jos on rahaa, nii saahan sitä vaikka kuinka monta opettajaa. Todellisuus on vaa, että kouluja lopetetaan pienillä paikkakunnilla, vaikka kuinka olisi opettajia tarjolla.
Niin, no sitten lopetetaan? Mitä se nyt tähän liittyy...

Pienellä paikkakunnalla lähiopetetaan niitä kieliä, joita voidaan, ja loput hoituu etänä? Onpas vaikea konsepti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Niin, no sitten lopetetaan? Mitä se nyt tähän liittyy...

Pienellä paikkakunnalla lähiopetetaan niitä kieliä, joita voidaan, ja loput hoituu etänä? Onpas vaikea konsepti.
Liittyy siten, että pakkoruotsin poistaminen ei ole mikään ongelma, koska ei ole tarvetta tarjota tilalle koko maassa saati tai pakottaa opiskelemaan muita lisäkieliä. Pakkoruotsiahan tämä keskustelu koskee ja muut koulutusasiat ovat vain sivujuonne.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Liittyy siten, että pakkoruotsin poistaminen ei ole mikään ongelma, koska ei ole tarvetta tarjota tilalle koko maassa saati tai pakottaa opiskelemaan muita lisäkieliä. Pakkoruotsiahan tämä keskustelu koskee ja muut koulutusasiat ovat vain sivujuonne.
No mä lähtisin siitä, että vaihtoehtokielten tarjoaminen ei ole iso ongelma ja toisaalta tuntuu realistisimmalta vaihtoehdolta että B-kieli kuitenkin säilyy pakollisena vaikka kielen saakin itse valita.

Tuntimäärää voisi kyllä supistaa. "Keskipitkä", joka on vuosien varrella yhä pidentynyt, on ehkä vähän liikaa monille.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 059

Virkamiesruotsiin ei voi luottaa kun edes pääministeritasolla ei osata sitä. Kunnat on kaksikielisiä mutta pääministeri ei voi keskustella toisella virallisella kielellä kansalaistensa kanssa.

En kyllä itse vaatisi osaamista. Vaikka mielestäni tuolla tasolla osaaminen on tärkeämpää kuin alemmilla tasoilla. Pakkoruotsin voisi poistaa. Eri kysymys on sitten mitä tilalle, mutta se on eri keskustelu.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 546
Musiikki ja kuvataide ovat pakollisia ainoastaan 7. luokkaan asti, jonka jälkeen niistä tulee valinnaisia aineita. Musiikin ja kuvataiteen voisin kuvitella olevan siinä mielessä hyödyllisempiä kuin pakkoruotsin, että ne ovat harrasteaineita aivan kuten kiistatta hyödyllinen liikuntakin. Alakouluikäiselle kaikki uudet harrastuskokeilut taas voivat olla äärimmäisen tärkeä sosiaalisen kanssakäymisen mahdollistaja, joten mielestäni on tärkeää esitellä alakouluikäisille näitä eri harrastusmahdollisuuksia, joihin ei suoraan kaikki perheet pysty tai osaa tarjota mahdollisuutta. Harvemmin ruotsilla on vastaavaa sosiaalisesti yhdistävää vaikutusta lasten arjessa. Tosin ainakin meillä ruotsiakin pystyi opiskella halutessaan extramäärän yläkoulussa valinnaisruotsin kursseilla.

Ja ainakin musiikilla on todettu olevan matemaattisia kykyjä vahvistavia ominaisuuksia. Pelkästään musiikin kuuntelulla on jo keskittymiskykyä auttavia ominaisuuksia, mutta aika usein he jotka osaavat jotain instrumentteja soittaa, ovat matemaattisesti myös lahjakkaampia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Musiikin tunnit oli ainakin mun lapsuudessa pääasiassa rentoa hengailua, ja määrät on tosiaan pienet pakkohaittaruotsiin verrattuna.

Vertailu on toki ylipäätään naurettava, koska musiikki on universaali ja yleissivistävä "kieli", toisin kuin pakkohaittaruotsi.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Sitähän vois alkaa musisoida ja piirtää ruotsiksi, win-win tilanne.
 
Liittynyt
17.12.2022
Viestejä
265
Selasin Suurta pasta keittokirjaa, jonka välistä löytyi mielipidekirjoitus lähes 20 vuoden takaa. Paljon on vettä tuon jälkeen virrannut Dneprissä, mutta siitä huolimatta se on edelleenkin hyvin ajankohtainen. Nyt kun pressanvaalit ovat lähestymässä, kannattaa muistaa, että Stubb on ruotsinkielinen.

 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 237
Eipä asia ja argumentit siitä miksikään muutu vaikka vuodet ja vuosikymmenet vierii. Hyvin pitkälti tutuilla argumenteilla pakkoruotsikeskustelua on käyty jo 1990-luvullakin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 819
Viestejä
4 205 117
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom