On tuossa sentään alaspäin suunnattu virtaus, ja osa partikkeleista jää ihan saletisti myös tuollaisen maskin sisäpintaan, joten tuskinpa vain on "sama, kuin ei maskia ollenkaan". Onko vaikutus merkittävä estämään viruksen leviämistä, tuskinpa vain. Syitä venttiilimaskien käytölle voi olla myös muita, kuin "vastuuttomuus", ja se on käyty kyllä tässä(kin) keskustelussa läpi jo moneen kertaan. Ihan turha siis yrittää haukkua muita vastuuttomiksi ja hakata tätä kuollutta hevosta yhtään enempää.
Tähän olisi ihan kiva saada lähde, jos kerran se "taatusti levittää tautia todennäköisemmin, kuin kokonaan ilman". Pelkotilojen lievittämisen osalta olen samaa mieltä.
Nimenomaan näin. Ei tuon videon perusteella voida muuta kuin todeta, että "ilma tulee ulos venttiilin kautta", ja sen perusteella päätellä suodatuksen olevan venttiilitöntä *vastaavaa* hengityksensuojainta tehottomampaa. Onko ero esim. kangasmaskiin merkittävä, sitä ei voi tuon peruteella sanoa, eikä paljon ole tutkimustakaan aiheesta näkynyt.
Olen siis sinällään samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa siitä, että tuskinpa vain muiden suojaavuus on venttiilimaskissa mitenkään hyvällä tasolla (enkä ihmettelisi, vaikka olisi täysin olematonta). Tästä et liene itsekään varsinaisesti eri mieltä.
Harmi vain, että tämäkin keskustelu tuntuu olevan pitkälti vänkäystä siitä kuka on oikeassa, eikä itse asiasta. Mitään lisää tähän ei tuo huutomerkein kirjoittelu tyyliin "ei venttiilimaskia!".