Keskustelua kevytautoista

Voisi kuitenkin kuvitella, että modernilla ajoavustimilla varustetulla, 45 km/h rajoitetulla henkilöautolla kolarit jää vähäisiksi. Voisihan noihin vielä määrätä pakolliseksi automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jos haluaa pelata varmemman päälle.

Muuten saattaisi jäädä, mutta noiden ratissa olisi kuitenkin 15v tyypit jotka savat mopoautokortin(ei yhtään ajotuntia autokoulussa). Tuon ikäisille paras olisi mopoilu jossain syrjäkylillä ja jos asuu jossain missä on paljon liikennettä niin sitten en päästäisi muiden joukkoon mopollakaan, kun kerran julkisetkin kulkee kaupungeissa.

Näkökulma: Suomalaisten asiantuntijoiden kuunteleminen unohtui kevytautoilun hilpeän kiiman alle
 
Muuten saattaisi jäädä, mutta noiden ratissa olisi kuitenkin 15v tyypit jotka savat mopoautokortin(ei yhtään ajotuntia autokoulussa). Tuon ikäisille paras olisi mopoilu jossain syrjäkylillä ja jos asuu jossain missä on paljon liikennettä niin sitten en päästäisi muiden joukkoon mopollakaan, kun kerran julkisetkin kulkee kaupungeissa.

Näkökulma: Suomalaisten asiantuntijoiden kuunteleminen unohtui kevytautoilun hilpeän kiiman alle

Mutta koska mopoautoilua ei kuitenkaan olla kieltämässä niin ne ajelevat jatkossakin keskustoissa ja taajamissa niillä mopoautoillaan. Ihmetyttää miksi se kuitenkin sallitaan jos kerran halutaan parantaa jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuutta.

Sanoin jo aiemminkin, mutta näissä perusteluissa haisee pahasti kaksinaismoralismi ja taustalla varmasti mopoautoteollisuuden lobbarit.
 
Mutta koska mopoautoilua ei kuitenkaan olla kieltämässä niin ne ajelevat jatkossakin keskustoissa ja taajamissa niillä mopoautoillaan. Ihmetyttää miksi se kuitenkin sallitaan jos kerran halutaan parantaa jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuutta.

Sanoin jo aiemminkin, mutta näissä perusteluissa haisee pahasti kaksinaismoralismi ja taustalla varmasti mopoautoteollisuuden lobbarit.

Jotenkin luulisi että mopoautoteollisuuden lobbailubudjetti ei pysty kilpailemaan oikeita autoja valmistavien tahojen budjettien kanssa.

Hyvähän se olisi tosiaan mopoautotkin kieltää, tai sitten laittaa kuskit opettelemaan oikeasti miten ajetaan eli joku 24h autokouluajoja + teoriat jotka on suunnattu tuon ikäisille + oikeasti haastava ajokoe jonka läpäisee vain jos oikeasti osaa jo ajaa turvallisesti.
 
Hyvähän se olisi tosiaan mopoautotkin kieltää, tai sitten laittaa kuskit opettelemaan oikeasti miten ajetaan eli joku 24h autokouluajoja + teoriat jotka on suunnattu tuon ikäisille + oikeasti haastava ajokoe jonka läpäisee vain jos oikeasti osaa jo ajaa turvallisesti.
Teini-ikäisillä ongelmana on kyllä se, että vaikka periaatteessa osaisi ajaa turvallisesti, niin halua siihen ei välttämättä ole.
 
Jotenkin luulisi että mopoautoteollisuuden lobbailubudjetti ei pysty kilpailemaan oikeita autoja valmistavien tahojen budjettien kanssa.

Hyvähän se olisi tosiaan mopoautotkin kieltää, tai sitten laittaa kuskit opettelemaan oikeasti miten ajetaan eli joku 24h autokouluajoja + teoriat jotka on suunnattu tuon ikäisille + oikeasti haastava ajokoe jonka läpäisee vain jos oikeasti osaa jo ajaa turvallisesti.

Se oikea auto ostetaan joka tapauksessa, vain pari vuotta myöhemmin. Ei lisäisi heillä volyymiä merkittävästi. Mopoautoteollisuudelta taas häviää pohja kokonaan jos kevytautot sallitaan, eli heillä on huomattavasti isompi oma lehmä ojassa.

Olen samaa mieltä, että jo mopoauton ajamiseen pitäisi suorittaa ihan "oikea" ajokoulu ja suorittaa "oikea" ajokoe. Siitä voisi sitten vaikka saada hyötyä varsinaisen ajokortin ajamisessa, kun kerran tietyt perusasiat on jo opeteltu.
 
Mopoauto ajoi ulos tieltä ja päätyi katolleen ojaan Raumalla – kyydissä seitsemän nuorta

Mitenhän olisi mennyt kevytautolla? Ainakin melkoinen biljardipeli olisi ollut käynnissä kun täydessä ohjaamossa turvatyynyt pistävät piltit ikkunoista ulos. Tuossa taas se että ei tuon ikäiset tajua riskejä, varsinkin kun miettii että 7kpl samanlaisia uunoja. Laitetaan tilalle 7kpl 18v ikäisiä niin 3,5kpl niistä(tytöt) ymmärtää jo jättää toteuttamatta hienon idean ja kun kaikki on 24v niin ne loputkin pääsee samalle ajattelun tasolle. Jos lähdetään veikkaamaan niin tuosta porukasta jos kaikilla olisi kevytauto nyt käytössä niin hyvin todennäköisesti kaikki ajaisivat letkassa 60km/h kilpaa keskenään keskellä yötä jossain 30km/h asuinalueella. Paljon parempi että pääsee liikenteeseen isolla ajoneuvolla vasta kun on sillä tasolla että siihen kykenee.
 
Ehei, mopoauton sijaan voi valita Dacia Lodgyn, 7-paikkainen tila-auto. Suomen sivustoilta ei sattunut silmään mitä tuollainen painaa, mutta internetistä löytyi!

Dacia Lodgy - Wikipedia

Alle 1500kg, hinta järkevät alle 20ke. Varmaan on muitakin mitkä mahtuu painorajaan ja istuinpaikkoja riittää.
 
Ehei, mopoauton sijaan voi valita Dacia Lodgyn, 7-paikkainen tila-auto. Suomen sivustoilta ei sattunut silmään mitä tuollainen painaa, mutta internetistä löytyi!

Dacia Lodgy - Wikipedia

Alle 1500kg, hinta järkevät alle 20ke. Varmaan on muitakin mitkä mahtuu painorajaan ja istuinpaikkoja riittää.

Tuohon olisi tunkeutunut kokonainen koululuokka ennen lähtöä. Itsekkin tuli joskus kokeiltua(ennen 24v maagista rajaa) ja Fiat 127(vm -78) sisään meni heittämällä 11.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon olisi tunkeutunut kokonainen koululuokka ennen lähtöä. Itsekkin tuli joskus kokeiltua(ennen 24v maagista rajaa) ja Fiat 127 sisään meni heittämällä 11.

Tuon nyt täytyi olla noita uudempia fiinejä malleja, missä penkit sai kipattua, ja oikea hot hatch. Oma 127 ei mitenkään olisi vetänyt moisia määriä populaa, kun oli vanhempaa mallia ja sillä pienellä paksilla. Sitten yks Saab 96 millä koeteltiin kaikkia rajoja, niin todellista matkustajamäärää en edes muista, kun sisälle sen minkä mahtuu, ja loput konepellille ja katolle. Näin siis hyvin hitaalla vauhdilla kaupungin keskustassa ja vain pienen matkaa.
Tilanne kyllä vitutti itseä hyvinkin paljon, eikä kestänyt kovin pitkään.

Tämä vain pieni otanta mitä tuli just kortin saaneena törttöiltyä, kukaan ei loukkaantunut tai kuollut. Eikä edes lähipiiristä.

Enkä edes mopolla onnistunut tappamaan itseäni, vaikka kaikki mahdollisuudet oli ilmassa:bored:

Mutta eihän kevytautot ole tulemassa nyt tai tuskin edes vuoden päästä. Saahan sitä kortin 17 vuotiaana ihan oikeaan autoon jos asuu niin pöndellä kuin mä...
 
Ehei, mopoauton sijaan voi valita Dacia Lodgyn, 7-paikkainen tila-auto. Suomen sivustoilta ei sattunut silmään mitä tuollainen painaa, mutta internetistä löytyi!

Dacia Lodgy - Wikipedia

Alle 1500kg, hinta järkevät alle 20ke. Varmaan on muitakin mitkä mahtuu painorajaan ja istuinpaikkoja riittää.

kevytauto ei vain voi olla 7-paikkainen. Ylimääräiset penkit joudutaan poistamaan ennen rekisteröintiä ja estämään niiden helppo asennus takaisin.
 
kevytauto ei vain voi olla 7-paikkainen. Ylimääräiset penkit joudutaan poistamaan ennen rekisteröintiä ja estämään niiden helppo asennus takaisin.

Ei kait lakiehdotuksessa ollut rajoitettu paikkojen määrää? Jos vain löytyy 7 paikkainen tila-auto, minkä omamassa on alle 1500kg niin mikä sen olisi estänyt?
 
Muistanko väärin, että kokonaispaino oli rajattu tuohon 1500kg?

Juuri näin, Dacian kaivoin vähän sattumalta, kun wikin mukaan sen paino on alle tuon 1500kg, tokihan noita on muitakin varmaan.
Sähköautossa painoraja taitaa olla 1800kg jos oikein muistan.
 
Juuri näin, Dacian kaivoin vähän sattumalta, kun wikin mukaan sen paino on alle tuon 1500kg, tokihan noita on muitakin varmaan.
Sähköautossa painoraja taitaa olla 1800kg jos oikein muistan.

Eikös ton dacian omapaino ole alle 1500kg ja kokonaispainot huitele siellä 1900kg:n molemmin puolin?
Screenshot_1.png
 
Omamassa ratkaisee.

Kevytauto
Kevytauto on 14 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun T1-luokkaan kuuluva ajoneuvo:

...

4) jonka omamassa ajokuntoisena on enintään 1 500 kg, tai enintään 1 800 kg, jos ajoneuvon käyttövoimana on sähkö.
 
Sittenhän valikoimaa on vaikka kuinka paljon, käytännössä isommat kuin eemelit ja vitossarjalaiset jättää pois, niin kaikki muut käy painon puolesta.

Edit >2015, <1500kg ja >200kW Haun tulokset

Homma lähti 7-paikkaisista, kun mopoautoporukka kurvaili mettään seitsemän henkeä kyydissä.

McLaren yms olis ihan kiva toki noin ensiautoksi:), mutta muokkasin hakua sen verran että tehot mitä sattuu, sama omapaino + henkilömäärä 7. Toivottavasti linkki toimii.

Haun tulokset
 
Homma lähti 7-paikkaisista, kun mopoautoporukka kurvaili mettään seitsemän henkeä kyydissä.

McLaren yms olis ihan kiva toki noin ensiautoksi:), mutta muokkasin hakua sen verran että tehot mitä sattuu, sama omapaino + henkilömäärä 7. Toivottavasti linkki toimii.

Haun tulokset

Molemmissa hakutuloksissa on ihan varteenotettavia vaihtoehtoja ja jopa todennäköisiä.

Juu huomasin kyllä, että alunperin puhuttiin 7-paikkaisista, mutta ei toi viimeisin postaus enää siihen liittynyt, kun tuli jo selväksi omapaino-kokonaispaino-ylipainoasiat.

Edit: niin ja en tiedä mistä toi omapaino muuttui omassa päässä kokonaispainoksi, oliko jossain vaiheessa joku lakiluonnos, että kokonaispaino olisi 1500kg?
 
Molemmissa hakutuloksissa on ihan varteenotettavia vaihtoehtoja ja jopa todennäköisiä.

Juu huomasin kyllä, että alunperin puhuttiin 7-paikkaisista, mutta ei toi viimeisin postaus enää siihen liittynyt, kun tuli jo selväksi omapaino-kokonaispaino-ylipainoasiat.

Edit: niin ja en tiedä mistä toi omapaino muuttui omassa päässä kokonaispainoksi, oliko jossain vaiheessa joku lakiluonnos, että kokonaispaino olisi 1500kg?

Lakiluonnosta en tosiaan muista ainakaan lukeneeni niin että olisi pistänyt pahemmin silmään. Tuosta kokonaipainosta tuli mieleen alueen toinen ketju, oliko nyt Alfa Romeo cabrio, missä kokonaispaino oli sitä luokkaa, ettei kaksi lihavaa ihmistä edes saisi olla autossa samaan aikaan, matkatavaroista puhumattakaan:lol:

Tämä siis puhas OT. Senhän sitten aikanaa miten asia etenee jos mitenkään. Nytkin jotkut tahot, ainakin iltapaskojen toimittajat ehdotelleet niitä epa-traktoreita jopa tientukkeeksi.
 
Lakiluonnosta en tosiaan muista ainakaan lukeneeni niin että olisi pistänyt pahemmin silmään. Tuosta kokonaipainosta tuli mieleen alueen toinen ketju, oliko nyt Alfa Romeo cabrio, missä kokonaispaino oli sitä luokkaa, ettei kaksi lihavaa ihmistä edes saisi olla autossa samaan aikaan, matkatavaroista puhumattakaan:lol:

Tämä siis puhas OT. Senhän sitten aikanaa miten asia etenee jos mitenkään. Nytkin jotkut tahot, ainakin iltapaskojen toimittajat ehdotelleet niitä epa-traktoreita jopa tientukkeeksi.

Ei ainakaan niitä traktorihässäköitä tänne tarvita. Osahan on jo noita pikkuautoja ostanut ja osa on jo saanut palautettuakin.
Mutta mutta, jos sen pitää olla tulevaisuudessakin kaksi paikkainen ja ei välttämättä uutta tarvitse hommata, niin tuossahan noita olisi aika pienilla muutoksilla ja ihan kohtuu hintaankin vielä. https://www.nettiauto.com/listAdvSe...82760@tb=tmp_find_agent&sortCol=price&ord=ASC
 
Yli 100 autoilijaa kokoontui ”kaahailemaan” Turun seudulla – nyt puolustautuu poliisin parjaaman tapahtuman järjestäjä: "Perseilijät pilaavat koko homman maineen"
"– Poliisi ei pystynyt kaikkiin rikkomuksiin edes puuttumaan, koska niin moni ajoi niin valtavia nopeuksia.

Luotonen kertoo, että suuri määrä perjantaina kovimpia ylinopeuksia ajaneista kuljettajista oli vain 17-vuotiaita, poikkeusluvalla ajokortin saaneita nuoria."

Monestikko olette lukeneet vastaavia uutisia aikoina ennen kuin 17-vuotiaille alettiin myöntämään ajokortteja?
 
Yli 100 autoilijaa kokoontui ”kaahailemaan” Turun seudulla – nyt puolustautuu poliisin parjaaman tapahtuman järjestäjä: "Perseilijät pilaavat koko homman maineen"
"– Poliisi ei pystynyt kaikkiin rikkomuksiin edes puuttumaan, koska niin moni ajoi niin valtavia nopeuksia.

Luotonen kertoo, että suuri määrä perjantaina kovimpia ylinopeuksia ajaneista kuljettajista oli vain 17-vuotiaita, poikkeusluvalla ajokortin saaneita nuoria."

Monestikko olette lukeneet vastaavia uutisia aikoina ennen kuin 17-vuotiaille alettiin myöntämään ajokortteja?


Pojat on poikia. Mutta eihän sitä korttia ajamiseen tarvita edelleenkään.
 
Yli 100 autoilijaa kokoontui ”kaahailemaan” Turun seudulla – nyt puolustautuu poliisin parjaaman tapahtuman järjestäjä: "Perseilijät pilaavat koko homman maineen"
"– Poliisi ei pystynyt kaikkiin rikkomuksiin edes puuttumaan, koska niin moni ajoi niin valtavia nopeuksia.

Luotonen kertoo, että suuri määrä perjantaina kovimpia ylinopeuksia ajaneista kuljettajista oli vain 17-vuotiaita, poikkeusluvalla ajokortin saaneita nuoria."

Monestikko olette lukeneet vastaavia uutisia aikoina ennen kuin 17-vuotiaille alettiin myöntämään ajokortteja?
Aina tuommoisissa kokoontumisissa on vastaavia tapahtunut, ei ole mihinkään muuttunut vaikka 17v kortinomistajia löytyy maasta
 
Oikeastaan voisi vaan suoraan hoitaa asian niin että 40km/h rajoitetun kevytauton saisi käyttöön 18v pojat ja uuden ajokokeen kautta 24v saisivat sitten täyden kortin. Tytöille suoraan iso kortti 18v. Ja kaikki muut joilla kortteja jo löytyy niin niillä saisi ajaa vain kevytautoa vuoden ajan + uusi ajokokeen läpäisyja kymmenen pakollista autokoulutuntia, jos ottaa 2 sakkoa vuoden aikana.

Poliisi: Poikkeusluvalla ajokortin 17-vuotiaana saanut ajoi lähes kahtasataa tutkaan Limingassa
Inssiajo ohi, kaasu pohjaan: Ylöjärveläinen nuorukainen kaahasi suoraan ajokokeesta 60 km/h alueella 115 km/h
Katso hurja video! 17-vuotias motoristi keuli yli 100 kilometrin tuntivauhtia – hengenvaarallinen temppuilu tallentui poliisikameraan
 
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa

tämä tapaus taas on maksumuurin takana, mutta jos jollain on tunnukset niin pääsee lukaisemaan:
https://www.ksml.fi/kotimaa/Uutta-tietoa-alaikäisten-ulosajosta-Palokassa-Ratissa-17-vuotias-poikkeusluvalla-ajokortin-saanut-poika/1448186
 
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa
Kyseessä on ulosajo jyrkässä kaarteessa märällä tiellä. Mitä veikkaat, lähteekö henkilöauto 60 km/h-nopeudella käsistä tuollaisessa tilanteessa vai tarvitaanko vähän enemmän nopeutta?
 
Kyseessä on ulosajo jyrkässä kaarteessa märällä tiellä. Mitä veikkaat, lähteekö henkilöauto 60 km/h-nopeudella käsistä tuollaisessa tilanteessa vai tarvitaanko vähän enemmän nopeutta?
Ja kuinka helposti lähtee henkin 60km/h nopeudessa nykyautolla ulosajossa? Kevytautolla tossa tuskin olisi pahasti käynyt, vaikka olisi ulos tieltä onnistunut ajamaan.

Ikäpoikkeuslupa on ihan toinen juttu. Itse olen kyllä sen kannalla. Just oma poika sai ikäpoikkeusluvan ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Ratkaisee ainakin meillä hankalan koulumatkan kulkemisongelman.
 
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa

tämä tapaus taas on maksumuurin takana, mutta jos jollain on tunnukset niin pääsee lukaisemaan:
https://www.ksml.fi/kotimaa/Uutta-tietoa-alaikäisten-ulosajosta-Palokassa-Ratissa-17-vuotias-poikkeusluvalla-ajokortin-saanut-poika/1448186

Nyt on vedetty yhtäläisyysmerkki kahden eri asian välille. Vaihathan tuon merkin oikeaan muotoon;

Kevytautot != 17-vuotiaiden täysautoilla ajamat kolarit.
 
Näyttää kyllä nyt siltä että asiat olivat kuitenkin ennen paremmin, kun alle 18-vuotiailla ei ollut mahdollisuutta auton ajokorttiin. Noita alaikäisten vakavia onnettomuuksia ja piittaamattomuuksia on ollut aivan liikaa (alkaakohan jo löytyä tilastoa?). Julkinen liikenne kuntoon ja kattavammaksi ja tiet turvallisemmiksi kevyttä liikennettä ajatellen on se oikea vaihtoehto. Näiden lisäksi sitten se perinteinen maltti ja odotus, ikä tulee täyteen joskus, jos ei sitten henki lähde liikenteessä oman tai muiden malttamattomuuden takia jo ennen sitä.
 
Nyt on vedetty yhtäläisyysmerkki kahden eri asian välille. Vaihathan tuon merkin oikeaan muotoon;

Kevytautot != 17-vuotiaiden täysautoilla ajamat kolarit.

Ei ne ole sama asia, yhtäläisyys on siinä että alle 18v kuskit ottaa huomattavasti enemmän riskejä kuin yli 18v johtuen aivojen kehitysasteesta. Ero on iso jo 17-18 välillä ja huima kun tuosta mennään vielä nuorempiin.
 
Ei ne ole sama asia, yhtäläisyys on siinä että alle 18v kuskit ottaa huomattavasti enemmän riskejä kuin yli 18v johtuen aivojen kehitysasteesta. Ero on iso jo 17-18 välillä ja huima kun tuosta mennään vielä nuorempiin.
Eihän se tuossa vuodessa kahdessa juuri muutu, eli 18-19-vuotiaat ottanee niitä riskejä lähes samalla lailla kuin 16-17-vuotiaat. Mutta ei liene fiksua näiden riskinottajien määrää ehdoin tahdoin liikenteessä kasvattaa.
 
Eihän se tuossa vuodessa kahdessa juuri muutu, eli 18-19-vuotiaat ottanee niitä riskejä lähes samalla lailla kuin 16-17-vuotiaat. Mutta ei liene fiksua näiden riskinottajien määrää ehdoin tahdoin liikenteessä kasvattaa.

Itseasiassa muuttuu, tästä on paljon tutkimusta ja tilastoa olemassa. Se isoin ero tulee juuri tuossa 17-18 kohdalla.
 
Eihän se tuossa vuodessa kahdessa juuri muutu, eli 18-19-vuotiaat ottanee niitä riskejä lähes samalla lailla kuin 16-17-vuotiaat. Mutta ei liene fiksua näiden riskinottajien määrää ehdoin tahdoin liikenteessä kasvattaa.
Mutta eikö juuri tässä tapauksessa se kevytauto olisi se pienempi paha? 60km/h rajoitus tohon 18v asti, niin vähemmän sattuisi ja tapahtuisi (olettaisin). Nyt kun toi kevytautohomma lykkääntyy, näiden 17v täysautolla ajavien määrä ei ainakaan vähene. Meilläkin homma kääntyi ikäpoikkeuslupaan, jonka helpolla saa nykyään.
 
Olisivat alunperinkin saaneet käyttää jotain muuta termiä kuin "kevytauto". Ehkä päättäjillä on jossain vaiheessa vain mennyt kokonais- ja omapaino sekaisin, ja tuskin lobbaajat ovat auttaneet asiaa.
 
Tossa mielenkiintoinen graafi edellisestä julkaisusta:


Nuoret_lii.JPG


Mutta toi ei vielä yksinään kerro muuta kuin, että ensimmäiset vuodet ajokortin saannin jälkeen ovat korkealla tilastossa (oletan, että ajokortti useimmiten ajetaan tossa 18-20v).
 
Tällä kertaa lähti henki parilta lapselta auton kanssa. Toivottavasti kevytautohanke haudataan kokonaan ja samassa lopetettaisiin ikäpoikkeusluvan myöntäminen liian nuorille.
Vakava liikenneturma Kurikassa: Kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli ulosajossa

Taas hyvä esimerkki ihmistyypistä joka on vaatimassa 60 alueelle 50 nopeusrajoitusta, koska joku piripää on ajanut 130km/h auton metsään.

Vaikka jokin yhdistävä tekijä löytyykin, eli tässä tapauksessa alle 18vuotias, ei tuolla ole kevytauton kanssa tekemistä.

Itseasiassa, mä epäilen että osa autoilijoista ei välttämättä sitä kevytautoajokorttiaan edes päivittäisi varsinaiseen ajokorttiin kun 18 paukahtaa viisariin, tai jos tekisi sen, niin vasta joskus selkeästi myöhemmällä iällä.
 
Taas hyvä esimerkki ihmistyypistä joka on vaatimassa 60 alueelle 50 nopeusrajoitusta, koska joku piripää on ajanut 130km/h auton metsään.

Vaikka jokin yhdistävä tekijä löytyykin, eli tässä tapauksessa alle 18vuotias, ei tuolla ole kevytauton kanssa tekemistä.

Itseasiassa, mä epäilen että osa autoilijoista ei välttämättä sitä kevytautoajokorttiaan edes päivittäisi varsinaiseen ajokorttiin kun 18 paukahtaa viisariin, tai jos tekisi sen, niin vasta joskus selkeästi myöhemmällä iällä.

Jos kevytautojen verotus ja vakuutukset olisivat 18-vuotiaalla normiautoa merkittävästi halvemmat (kuten kaiken järjen mukaan pitäisi olla) niin varmasti moni jatkaisi tyytyväisenä kevytautolla ajelua jos kaupunkialueella tai sen laitamilla asuu.
 
Jos kevytautojen verotus ja vakuutukset olisivat 18-vuotiaalla normiautoa merkittävästi halvemmat (kuten kaiken järjen mukaan pitäisi olla) niin varmasti moni jatkaisi tyytyväisenä kevytautolla ajelua jos kaupunkialueella tai sen laitamilla asuu.

Vakuutuksien hinta määräytyy tilastojen ja riskiarvion mukaan. Veikkaisin että tämä tekisi liikennevakuutuksesta aika lailla kalliimmaan nuorille.
 
Vakuutuksien hinta määräytyy tilastojen ja riskiarvion mukaan. Veikkaisin että tämä tekisi liikennevakuutuksesta aika lailla kalliimmaan nuorille.

Verrattuna mihin? Itse siis arvelin, että sille samalle 18-vuotiaalle kuskille kevytauton vakutuus olisi halvempi kuin normaalin henkilöauton. Muussa ei olisi mitään järkeä.
 
Verrattuna mihin? Itse siis arvelin, että sille samalle 18-vuotiaalle kuskille kevytauton vakutuus olisi halvempi kuin normaalin henkilöauton. Muussa ei olisi mitään järkeä.
Eiköhän ne kevytautot tai muutkin 18v kuskien autot ole pääosin jonkun vanhemman omistuksessa ja vakuuttamia.
 
Kaikenlaiset ikärajathan ovat aina jonkinlaisia kompromisseja, koska nuoret kehittyvät hieman eri tahtiin ja kehitystä ei tapahdu kuin räjähtäen iän vaihtuessa numeroa isommaksi. Johonkin pitää kuitenkin vetää raja, kun ei voida tehdä yksilöllisiä aivotutkimuksia.
 
Eiköhän ne kevytautot tai muutkin 18v kuskien autot ole pääosin jonkun vanhemman omistuksessa ja vakuuttamia.

Niin tämä tietty vähän vääristää tuota hinnoittelua, koska vakuutusyhtiö ei ole tyhmä ja olettaa ilman muuta, että se kevytauto menee nuoren käyttöön kun taas normi henkilöautossa ei samaa olettamaa voi tehdä.
 
Kaikenlaiset ikärajathan ovat aina jonkinlaisia kompromisseja, koska nuoret kehittyvät hieman eri tahtiin ja kehitystä ei tapahdu kuin räjähtäen iän vaihtuessa numeroa isommaksi. Johonkin pitää kuitenkin vetää raja, kun ei voida tehdä yksilöllisiä aivotutkimuksia.

Keskimääräisyyksiinhän nuo perustuu, mutta 18v aikuisuuden rajaan on päädytty ihn hyvästä syystä.
 
Eikö 18V täysikäisyys tehty aikanaan ihan poliittisista syistä kun vallankahvassa olevat laskivat että saavat enemmän ääniä kun antavat "lastenkin" äänestää?

Jos kevytautojen verotus ja vakuutukset olisivat 18-vuotiaalla normiautoa merkittävästi halvemmat (kuten kaiken järjen mukaan pitäisi olla) niin varmasti moni jatkaisi tyytyväisenä kevytautolla ajelua jos kaupunkialueella tai sen laitamilla asuu.

Ihan sen varsinaisen ajokortin hankkimiseen tarvittavan vaivan ja rahan takia uskon mone jäävän tuohon kevytautoon. Tietysti jos niiden vakuutukset menee samana luokkaan nykyisten mopoautojen kanssa, niin vuoden vakuutusmksauilla kuittaa sen autokoulun.
 
Ihan sen varsinaisen ajokortin hankkimiseen tarvittavan vaivan ja rahan takia uskon mone jäävän tuohon kevytautoon. Tietysti jos niiden vakuutukset menee samana luokkaan nykyisten mopoautojen kanssa, niin vuoden vakuutusmksauilla kuittaa sen autokoulun.

Tullaan takaisin siihen, että riippumatta pysyykö nykyiset mopoautot vai tuleeko kevytautot niin kunnon ajokortti pitäisi vaatia molempien ajamiseen. Siihen voisi sitten riittää lyhyt täydennyskoe sitten että saa normaalin B-kortin.
 
Tullaan takaisin siihen, että riippumatta pysyykö nykyiset mopoautot vai tuleeko kevytautot niin kunnon ajokortti pitäisi vaatia molempien ajamiseen. Siihen voisi sitten riittää lyhyt täydennyskoe sitten että saa normaalin B-kortin.

Juurikin näin. En ymmärrä miksi joidenkin pitäisi saada ajaa liikenteessä olemattomalla ajo-opetuksella. Se maantieajo yli 60km/h taitaa olla se vähiten opetusta vaativa osuus. Ja kun se opetus kompensoidaan B-korttia ajaessa, niin lopputulos olisi aika optimaalinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom