Keskustelua kevytautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja jalevizky, 17.04.2019.

  1. jalevizky

    jalevizky

    Viestejä:
    32
    Rekisteröitynyt:
    05.01.2019
    Paljon on puhuttanut tämän kevääan aikana uusi tuleva "auto luokka", eli kevytauto. Toisaalta ei se ihan kevyt ole kuitenkaan kun saa painaa jopa 1500 kg!! Ja sähkö/hybridi versiona 1800...

    Perheen kakkosautoksi ihan pätevä joku fiesta / Yaris / polo tyyppinen pikkuauto. Alhainen nopeus voi ohjata pienempään auton koko luokkaan. Ja keskiluokka on myös mahdollinen, ainakin mitä painorajaan tulee. Toki muuntaminen takas "perus" autoksi voi onnistua helpostikkin. Joka taas pidentää auton käyttöikää.

    Ensimmäiset "kuristimet/rajoittimet" onkin jo ilmestynyt verkkosivuille ja kohta jo tilattavissa.

    Perus kauppareissun heittää kummalla vaan, nopeusrajoitetulla kevytautolla tai normi autolla.

    Heitelkäähän vapaasti mielipiteitä ja ideoita Kevytautoista.
     
  2. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Mä tykkäisin että noi ämpärimuoviset rämistimet siirtyy historiaan. Olikos se niin että nuo painorajat olivat kohdennettuja laitteen OMAmassaan, ei kokonaismassaan? Tähän en ole oikein nähnyt virallisia totuuksia - sekatermejä senkin edestä.

    Tuo 1500kg omamassa vs kokonaismassa rajaa ihan eri tapaan laitteita ulos kevytautoluokasta.
     
  3. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Laki ajoneuvolain muuttamisesta 130/2019
    14 b §
    Kevytauto

    Kevytauto on 14 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun T1-luokkaan kuuluva ajoneuvo:
    ...
    4) jonka omamassa ajokuntoisena on enintään 1 500 kg, tai enintään 1 800 kg, jos ajoneuvon käyttövoimana on sähkö.
     
    dot1q tykkää tästä.
  4. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tuopa leventää mukavasti laitekantaa jota tähän käyttöön voisi valjastaa. Omalle jälkikasvulle laitan mieluummin tuollaisen kuin muovikipon tai kaarettoman mönkijän..
     
  5. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Olen aatellut pojalle hommata kevytauton. Ois kiva, kun ois tarkkaa tietoa tosta rajoittimen asennuksesta (ja poistosta). Jossain oli, että n. 1000e.
    Auton saanee alle 10te tai sitten jopa joku kk-maksullinen 2-4v soppari pienillä kilsoilla, jos hyvä tarjous osuu kohdalle (viime vuonna oli esim. autoverkkokaupalla 99e/kk melkein uusia autoja. nytkin on 139e/kk Rellun Twingoja 3v/45tkm)
     
  6. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No eipä toi nyt ihan hetkeen tule vastaan. Taitaa tällä hetkellä olla raja 2015 ja uudemmat. Eli 2025 alkaa ekat happanemaan...
     
  7. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 286
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niinhän tuon voisi ymmärtää.
     
  8. Jeggu

    Jeggu

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    22.02.2017
    Saapa nähdä miten kauan kuluu aikaa ennen kun varakkaammilla alueilla alkaa näkyä 60 km/h rajoitettuja Ferrareita, yms. superautoja. Osa kun on sopivasti alle tuon 1500kg painoisia eikä kevytauton tehoille ole asetettu mitään rajoituksia.
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2019
  9. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Ei tule tapahtumaan Suomessa. Puuttuu ökyrikkaat ja ökykulttuuri.
     
  10. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No Robin
    Robin taisi ostaa ihan omilla rahoillaan ton. I8 ei kyllä mitenkään vertaudu Ferrariin, vaikka hieno auto onkin. I8 maksaa n. 150te, Ferrarit 400te...
     
  11. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    913
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin eli puhutaan ihan marginaaliporukasta. Se että joku jossain tekee noin, ei tarkoita että olisi yleistä Suomessa.
     
  12. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 445
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Saikos noilla kevytautoilla sitten ajella kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä? Tosi hienoa kun porukka sitten ajelee tuolla maanteillä 60km/h lasissa 80-100 alueella ja ohituspaikkoja 10km välein (Muurame-Jämsä väli esimerkiksi, nyt joutuu ajamaan sen ~215 kertaa edestakaisin per vuosi) :rolleyes:
    Tuskin ainakaan liikenneturvallisuutta lisää kun tulee vain enemmän niitä raivon vallassa tehtyjä ohituksia.
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2019
    SR50La tykkää tästä.
  13. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä, kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä.

    [edit]
    Tai siis kesäkuusta 2020 alkaen voimaantuleva tieliikennelaki rajaa pois edellämainituilta teiltä ajoneuvot joiden rakenteellinen nopeus on enintään 70km/h. Nykyisessä laissa raja on 50km/h.
    [edit2]
    Onhan ne näköjään kielletty nykyisessäkin tieliikennelaissa:

    91 a § (18.1.2019/132)
    Kevytauton käyttö

    Kevytautoa ei saa kuljettaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä. Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä tarkoitetaan moottorikäyttöisille ajoneuvoille tarkoitettua liikennemerkillä osoitettua tietä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2019
  14. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Näinhän se menee. Olisi pitänyt rajoittaa painon lisäksi ulkomittoja. Vaikuttaa ohittamiseenkin onko "kevytauto" esim. edellä mainittu 1,7m leveä Twingo vai yli 2m leveä V40:stä.

    Uudistuksessa on toki puolensa, mutta todella typeriäkin piirteitä on. Ainakin seuraavat olisi mielestäni pitänyt määritellä tärkeysjärjestyksessä:
    1) Autokoulu. Sama, joka vaaditaan "täysautoon" ilman moottoritieajoa, jonkinlainen "pikku-b". Korotus B-korttiin suorittamalla motariajokurssi. Ihan käsittämätöntä, että muutamalla teoriatunnilla ja vieläkin harvemmalla ajotunnilla pääsee tuon rattiin. 60km/h kuitenkin on jo melko tappava vauhti taajamassa (kevyelle liikenteelle).
    2) Edellä mainitut maksimimitat.
    3) Maksimiteho.
    4) Nykyisessä päästökeskustelussa olisi luullut tulevan jonkinlaisen kulutusrajan.
    -) Sen sijaan tuo rajoittaminen alkuun alle 5 vuotiaisiin autoihin on mielestäni jokseenkin käsittämätön. Turvallisuudellahan tätä perusteellaan, mutta kyllä se 10 vuotta vanha (vm 2009, tai vanhempikin) pikkuauto on huomattavasti kuitenkin mopoautoa turvallisempi.

    Mielenkiintoista on myös mihin näillä asettuu vakuutusten hinnat. Mopoautoillahan on käsittääkseni olleet aika reippaat.
     
  15. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 723
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaverin teinillä OLI mopoauto, vakuutukset sellaiset noin 800€ vuodessa, ei mitään bonuksia edes mahdollisuuksia saada. Vanhemmat kun sitä vakuutusta maksoi, niin loppui leikki lyhyeen ja takaisin mopo/piikki linjalle. Kyseinen jonne ajaa nyt autokorttia isänsä opettamana, kai se siitä jotenkin kun noita kilsoja kertyy ihan hyvin.

    Hinnasto | Ligier-mopoautot

    Tuossa nyt vähän hintaa mitä mopoauto maksaa, eli ihan vitusti ja eihän noita ruuhkaksi asti ole. Lähinnä mitä näkee niin vanhoja rojuja. Saa nähdä mitä kalustoa tulee liikenteeseen sitten kun laki sallii. Tuollakin rahalla saa kyllä ihan uutta autoa, tai 2015> Menee ihan vanhempien maksuhalukkuuden mukaan.
     
  16. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eniten itselläni huolettaa juurikin jalankulkijat ja pyöräilijät. Liikennevalvonta on ajettu niin vähiin, että osa nykyisistä mopoautoista ja mönkijöistä huitoo ihan miten sattuu tuolla liikenteessä. Ehkä koko kuitenkin rajoittaa sen verran ettei kevytautoilla sentään ajella pyöräteitä kuten nykyisillä "teini" kulkuneuvoilla.
    Ajokorttivaatimus pitäisi olla tosiaan sama kuin henkilöautolla, taajamaliikenteessä nuilla ei kuitenkaan ole mitään eroa.
     
    Tommy Goldfish tykkää tästä.
  17. Thompsonic

    Thompsonic

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Meillä päin lippispäät ovat huomanneet että moottoritie oikaisee kivasti parin liittymän välillä ja niinpä ajavat mopoautoilla motarin kautta. Mauto kulkee yleensä kaistan sivussa mutta kevytauto tuskin? Tapojaan tuskin muuttavat kun menopeli vaihtuu.
     
  18. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    668
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No laitontahon toi on. Luulis että jos toi yleisempää on, poliisiakin saattais kiinnostaa. Pari kertaa kun joku saa sakot, niin luulis sanan leviävän...
     
  19. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 341
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juu ei vaikuta, ja voisi ehkä jättää ne ohitukset ihan kokonaan tekemättä, jos edes kuvittelee tuollaisen vaikuttavan. Sopiva väli ohitettavaan on n. 1,5 metriä. Ei 30 senttiä.
     
  20. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tämähän on pelkästään hyvä asia. Mopoautot saadaan tällä käytännössä kokonaan pois liikenteestä ja tilalle sekä kuskeille, että muulle liikenteelle turvallisempia ajoneuvoja. Toki jos voitaisiin palata aikaan ennen mopoautoja niin olisi ehkä vielä parempi, mutta sitä ei ole tapahtumassa, joten tämä on ehdottomasti toiseksi paras vaihtoehto.

    Siellä maanteillä ajelee nyt niitä mopoautoja, jotka kulkee tasaisella sen 50 km/h ja ylämäkeen 40 km/h. Tilalle tulee kevytautoja jotka kulkee maastosta riippumatta sen 60 km/h. Miten tuo on huonompi tilanne kuin nykyään? Ohitse pääsee edelleen melko helposti ja monesti jopa ilman, että tarvitsee edes ajaa ylinopeutta.

    Ja se turvallisuus. 2015 autoissa on kaikissa vähintään ABS ja ESC. Lisäksi on alkanut kovaa vauhtia yleistymään myös AEB, joka lisää huimasti turvallisuutta kaupunkinopeuksissa. Jalankulkijan osalta on melko sama tömähtääkö siihen 300 kiloinen mopoauto vai 1500 kiloinen kevytauto. En ole testejä nähnyt, mutta veikkaisin, että saattaa olla jalankulkijaturvallisuus kevytautossa jopa parempi kuin mopoautossa.

    Eikä varmaan tarvitse perustella, että kevytauto on kyydissäolijoille huomattavasti turvallisempi kuin mopoauto?

    Talouksien rahankäytöllekin tämä on positiivista. Kevytauto maksaa uutena jonkin verran enemmän kuin mopoauto, mutta se pitää arvonsa paremmin ja sille on käyttöä huomattavasti pidempään, kun sen voi myöhemmin helposti muuttaa normaaliksi henkilöautoksi.

    En siis keksi äkkiä yhtään huonoa puolta tässä muutoksessa nykytilanteeseen verrattuna.
     
  21. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Aika pienestä erosta puhutaan nykyaikaisella autolla ohittaako 45 km/h vai 60 km/h kulkevan auton. Oletetaan siis, että rajoitus on esim. 80km/h.

    Varmasti sekuntikellolla mitattuna ohitus pitenee, mutta aika vähän varmaan on reaalimaailman tilanteita, missä hitaammasta pääsisi ohi, mutta nopeammasta ei. Eri asia sitten kun halutaan satasen alueella ohittaa se 80 km/h kulkeva auto. Siinä nopeudessa alkaa jo peruskinnerin kiihtyvyys olemaan selvästi heikompi.
     
  22. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 244
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei se nyt oo ihan sama tömähtääkö 45km/h 300kg mopoauto vain 60km/h 1500kg henkilöauto oikein kenenkään kannalta.
     
    SR50La, emviiex ja Rensu tykkäävät tästä.
  23. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 207
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nyt kun tietotekniikkafoorumilla ollaan, mikä on raadin mielipide, miten helposti rajoitin voidaan ohittaa ilman, että sitä huomataan katsastuksessa?
     
  24. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Kun huomioidaan jarrut niin todennäköisesti nopeusero kapenee aika paljon. Jalankulkijalle käy aika lailla yhtä huonosti molemmissa tapauksissa, mutta henkilöauton tapauksessa koko törmäyksen voi estää AEB, jota ei löydy yhdestäkään mopoautosta.

    Pointtini on, että mopoautot on ihan helvetin turvattomia kaikille osapuolille ja kevytautot (tai henkilöautot ylipäänsä) nykyään hyvinkin turvallisia.
     
  25. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 244
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja paskanmarjat. 60km/h nopeudella reaktioaikaakin jää vähemmän.
     
    SR50La ja ikuhappy tykkäävät tästä.
  26. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    No tämähän jää nähtäväksi. Itse väitän, että onnettomuudet vähenevät kun mopoautot vaihtuvat kevytautoihin.
     
  27. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ne boksien kiinnitykset kyllä sinetöidään, että ei sitä niin vaan ilman jälkiä pois saa. Siitä ei taida pahemmin ollut juttua, että mikä sitten on sanktio kun tien päällä tai katsastuksessa tulee vastaan ensimmäinen kevytauto missä on rajoittimen sinetit rikki.
     
  28. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiköhän suurin riski ole ajaa ohitetulla värkillä ylinopeutta ratsiaan tai kilvet lukevaa poliisiautoa vastaan.Jos lainsäätäjillä on yhtään järkeä niin tuo ohitus tehdään niin kalliiksi ettei se kannata.
     
    SR50La tykkää tästä.
  29. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Siitähän nasahtaa sakko, ajajalle kortin menetys jos ei B-korttia löydy, sekä mahdollisesti B-kortin saaminen viivästyy. Verotuksesta riippuen voi tulla myös veromätkyjä (jos näitä verotetaan eri tavalla kuin henkilöautoja).

    Vakuutuksethan noissa on todennäköisesti normi henkilöautoa suuremmat, joten täysi-ikäiselle B-kortin omistajalle ei ole mitään järkeä rekisteröidä kevytautoksi normi henkilöauton sijaan.
     
  30. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tuolle 10 vuoden maksimi-iälle muuta perustetta, kuin että rajoitetaan herrojen mukuloille tämäkin?
     
  31. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Noihinhan vissiin vaaditaan hitaan ajoneuvon kolmio perään, eli kun suhauttaa tuollaisella siviilikestan ohitse satasta niin nasahtaa satavarmasti, ja varmaan pääsee jonkun dashcamin kautta myös pollarin tietoon jos ei muuten osu.
     
    SR50La tykkää tästä.
  32. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 472
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Turvallisuus. Pidetään kevytautokanta riittävän uutena, että siinä on ainakin suht ajantasaiset turvajärjestelmät. Korreloi mukavasti sitä, että kuskien ajokokemus on varmaan keskimääräistä heikompi ja asenne voi olla myös keskimääräistä vastuuntunnottomampi.

    10 vuotta vanha B-segmentin auto ei muuten montaa tonnia maksa, eli sinänsä ei tämä tuon alun jälkeen (kun alkuun saa olla ikää vaan 4 vuotta johtuen 2015 rekisteröintivaatimuksesta) jää pelkästään herrojen muksujen huviksi.
     
  33. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä konkreettisia turvajärjestelmiä uusissa autoissa on, joita ei ole esim 15 vuotta vanhassa?
     
  34. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että 60 tiellä mopoauto vetää letkaa 45km/h ja ylipäätänsä se että kuinka hitaasti noi mopoautot kiihtyy.

    80 tiet on leveämpiä ja niissä on enemmän tilaa sivusuunnassa joten ohitettavuus helpottuu ja jos normaalilla autolla ei tuollaisesta pääse ohi niin parempi jäädä kotiin.
     
  35. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    alle 10v vanhaa autoa saa reilusti alle 3k€, ei pitäisi jäädä hinnasta kiinni?

    Halvin 2015 vuoden auto on 5700€ tällä hetkellä, eli ei sekään ole juuri mitään.
     
    SR50La tykkää tästä.
  36. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pitää olla alle 7 vuotta vanha.
     
  37. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Jatkossa kevytautoksi muunnettava auto saa olla enintään 10 vuoden ikäinen. "

    Kevytauto - turvallisempi askel autoiluun
     
  38. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin. 15v ajaa sillä tod näk 18 asti. Monella on lapsia, parin-kolmen vuoden ikäerolla.

    Eli pitäisi ostaa aina 7v vanha, ja vaihtaa sitä 3v välein 7v vanhaan.

    Vaihtoehtoisesti voisi ostaa yhden auton ja kaikki mukulat ajaa sillä samalla.
     
    SR50La tykkää tästä.
  39. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No jos 4v vanhaa saa alle 6k€ niin sitä 7v saa jo alle 4k€, eli ei paljon mitään ja sillä voi sitten jatkaa lapsi ajoa B-kortin saannin jälkeen.
     
  40. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Seuraava naurettava
    Sulla ei taida lapsia olla?
     
  41. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Arvion mukaan rajoitinlaitteiston asennuskustannukset tulevat olemaan noin 400–600 euroa. Tähän lisätään vielä katsastusmaksu, noin 40 euroa. "

    Tämä toinen älyttömyys. Miksei riitä, että koodataan auton tietokoneeseen maksiminopeus? Miksi pitää olla joku älytön purkki?

    EDIT: Tässä evidenssi suomalaisten persaukisuudesta.

    Autokannan keski-iän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus

    Jos normaali suomalainen ajaa itse keskimäärin yli 12 vuotta vanhalla autolla, niin mistä se löytää rahat ostaa lapselleen 5-7 vuotiaan auton?
     
    SR50La tykkää tästä.
  42. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Siitä samasta purkista, josta tähän mennessä on mopoautot ostettu. Ei kai ole tarkoituskaan, että kaikille teineille saadaan autot?
     
    SR50La tykkää tästä.
  43. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 074
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Liian vähällä ajo-opetuksella noita pääsee ajamaan. Itse laittaisin kevytautot ajettavaksi 18v kuskeille samalla vähimmäiskoulutuksella kun mitä henkilöauto vaatii ja korotus normaali B-korttiin kahden vuoden sakottoman ajohistorian kautta tai haastavamman ajokokeen taakse.
     
  44. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On mulla, mun lapsi ei mopoautoa saa, koska mopolla se haluaa ajella mielummin, koska niin tekee kaikki kaveritkin.

    Edelleen se ei muuta sitä asiaa että 4k€ ei ole paljon autosta mikä on 1000x turvallisempi kuin muovikorinen mopoauto mikä maksaa saman verran ja on joka suhteessa huonompi!
     
  45. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    3 074
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Muutenkin uusi eu ajokorttidirektiivi päästää kohta 16 vuotiaat normaalin auton rattiin valvojan ollessa kyydissä, niin kevytautoista tulee aika lyhytaikainen harmi.
     
  46. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tästä aiheesta kysymykseni esitin, en auton hinnasta.

     
  47. Emeron

    Emeron

    Viestejä:
    702
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Eihän tuossa sanota kuin että muunnettava auto saa olla enintään 10vuoden ikäinen. Itse en ainakaan löytynyt mitään mainintaa että jo valmiiksi katsastetty ei kelpaisi kevytautoksi 10 vuoden jälkeenkin
     
    Rikardo tykkää tästä.
  48. TommiZeliard

    TommiZeliard

    Viestejä:
    350
    Rekisteröitynyt:
    12.01.2017
    Vanhat ässämersut ja vastaavat eivät massansa takia käy kevytautoksi. Sopivimpia varmaankin ovat B- ja C-segmentin autot, jos ajatellaan hintaa, massaa, tiloja sekä jatkokäyttöä ensiautona. Näiden luokkien autoissa ei 15v sitten käytännössä ollut:

    1. AEB, eli automaattinen hätäjarrutus, jos tutkat/kamerat huomaavat törmäysvaaran edessä. Oma '16 Auris ja äidin '17 Yaris varoittavat ensin suurella (5x10 cm) punaisella vilkkuvalla neliöllä mittaristonäytössä sekä kovalla piippauksella lähestyvästä tilanteesta. Jos kuljettaja ei välittömästi jarruta tai väistä, niin auto vetää itse liinat kiinni alle 80 km/h nopeuksissa. Tätä suuremmissa 130:een asti on käytössä vain vilkkuvalo ja piippaukset.
    Erittäin hyödyllinen turvavaruste. Nuorella saattaa huomio herpaantua liikenteestä kavereiden tms. takia.

    2. ESP, ajonvakautus ei ollut yleistynyt vielä 15v sitten kyseisiin autoluokkiin. Tuo lisäturvaa lähinnä liukkaammilla alustoilla johtuen kevytautojen alhaisesta nopeudesta, 60 km/h. Estää tehokkaasti vaaralliset kylki edellä luisumiset tolppiin, puihin tai vastaantulijan keulaan.

    3. Kaistavahti, auton varoituspiippaus/itsenäinen ohjausliike auttavat pitämään auton kaukana pientareesta. Kaverit/some saattavat herpaannuttaa huomion, niin vahdin ansiosta voi välttyä voimakkaalta korjausliikkeeltä. Tuo turvaa kevytautolla matkaavien lisäksi pientareella kulkeville/pyöräileville, koska varoittaa/ohjaa takaisin kaistalle jo hieman ennen reunaviivan ylitystä.

    4. Jos kaikesta huolimatta rysähtää, niin uudemmissa on keskimäärin enemmän turvatyynyjä kuin 15v autossa. Korit ja törmäyspalkitkin ovat nykyään keskimäärin vahvempia. Astrassa ('00) oli kaksi tyynyä, kun 16v uudemmassa Auriksessa on 7 kpl, eli myös kuljettajan polville, etupenkkiläisten kyljille sekä kaikkien ikkunapaikkalaisten päille (ikkunatyynyt lasketaan kahdeksi vaikka suojaavat neljää). Sillä ei ole liikenneturvallisuutta mietittäessä merkitystä, jos vuodelta 2004 löytyykin joku yksittäinen turvallinen auto, vaikkapa Volvo S80, vaan keskiarvojen ja tilastojen mukaan pitää tehdä rajaukset.

    Voihan tuossa ikärajauksessa olla muitakin juttuja taustalla, kuten CO2 ja rajoittimen asennettavuus. Kevytautoilla ajettaneen enimmäkseen taajamassa, jolloin uudemmat kuluttavat ihan oikeastikin vähemmän, eikä vain paperilla. Downsizing/sylinterinlepuutus toimii nimenomaan hitailla nopeuksilla, ja S&S liikennevaloissa sekä mäkkärin autokaistalla.
     
    SR50La ja novoiperkele tykkäävät tästä.
  49. dude86

    dude86

    Viestejä:
    939
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Jos kevytauto modataan autoksi niin vakuutus ei ole voimassa ja eikös ilman vakuutuksia ajo palkita viisinkertaisella vakuutusmaksulla?
     
  50. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    985
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikissa uusissakaan autoissa ei ole ajonvakautusta, tai hätäjarrutusta.

    Jos suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuotiaalla autolla, niin miten hitaammaksi modattu auto on turvattomampi, kuin rajoittamaton?

    Alle 60kmh esp muutenkin vähän niin ja näin. Luistonesto ja abs tärkeämmät.

    Tämä on myös hölmöys laissa. Miksei se auto voi olla ns. valet -tyyppinen, eli eri avaimella auto on joko normaali auto, tai rajoitetulla nopeudella?
     
    Walla tykkää tästä.