Keskustelua kevytautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja jalevizky, 17.04.2019.

  1. jalevizky

    jalevizky

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    05.01.2019
    Paljon on puhuttanut tämän kevääan aikana uusi tuleva "auto luokka", eli kevytauto. Toisaalta ei se ihan kevyt ole kuitenkaan kun saa painaa jopa 1500 kg!! Ja sähkö/hybridi versiona 1800...

    Perheen kakkosautoksi ihan pätevä joku fiesta / Yaris / polo tyyppinen pikkuauto. Alhainen nopeus voi ohjata pienempään auton koko luokkaan. Ja keskiluokka on myös mahdollinen, ainakin mitä painorajaan tulee. Toki muuntaminen takas "perus" autoksi voi onnistua helpostikkin. Joka taas pidentää auton käyttöikää.

    Ensimmäiset "kuristimet/rajoittimet" onkin jo ilmestynyt verkkosivuille ja kohta jo tilattavissa.

    Perus kauppareissun heittää kummalla vaan, nopeusrajoitetulla kevytautolla tai normi autolla.

    Heitelkäähän vapaasti mielipiteitä ja ideoita Kevytautoista.
     
  2. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    478
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Mä tykkäisin että noi ämpärimuoviset rämistimet siirtyy historiaan. Olikos se niin että nuo painorajat olivat kohdennettuja laitteen OMAmassaan, ei kokonaismassaan? Tähän en ole oikein nähnyt virallisia totuuksia - sekatermejä senkin edestä.

    Tuo 1500kg omamassa vs kokonaismassa rajaa ihan eri tapaan laitteita ulos kevytautoluokasta.
     
  3. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Laki ajoneuvolain muuttamisesta 130/2019
    14 b §
    Kevytauto

    Kevytauto on 14 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun T1-luokkaan kuuluva ajoneuvo:
    ...
    4) jonka omamassa ajokuntoisena on enintään 1 500 kg, tai enintään 1 800 kg, jos ajoneuvon käyttövoimana on sähkö.
     
    dot1q tykkää tästä.
  4. dot1q

    dot1q

    Viestejä:
    478
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2018
    Tuopa leventää mukavasti laitekantaa jota tähän käyttöön voisi valjastaa. Omalle jälkikasvulle laitan mieluummin tuollaisen kuin muovikipon tai kaarettoman mönkijän..
     
  5. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Olen aatellut pojalle hommata kevytauton. Ois kiva, kun ois tarkkaa tietoa tosta rajoittimen asennuksesta (ja poistosta). Jossain oli, että n. 1000e.
    Auton saanee alle 10te tai sitten jopa joku kk-maksullinen 2-4v soppari pienillä kilsoilla, jos hyvä tarjous osuu kohdalle (viime vuonna oli esim. autoverkkokaupalla 99e/kk melkein uusia autoja. nytkin on 139e/kk Rellun Twingoja 3v/45tkm)
     
  6. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itseä kiinnostaa eniten tuo kohta

    "3) jonka ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut enintään 10 vuotta, kuitenkin niin, että ensimmäinen käyttöönotto on 1 päivänä tammikuuta 2015 tai sen jälkeen; ja"

    Tarkoittaako tuo sitä että tuo kevytauto ei voi olla yli kymmenvuotias, eli 15 vuotiaalle pitää ostaa maksimissaan 7 vuotta vanha peli, ellei halua joka vuosi vaihtaa toiseen?
     
    novoiperkele ja Rensu tykkäävät tästä.
  7. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No eipä toi nyt ihan hetkeen tule vastaan. Taitaa tällä hetkellä olla raja 2015 ja uudemmat. Eli 2025 alkaa ekat happanemaan...
     
  8. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Meinasinkin sitä, että poistuvatko nuo samantien kevytautorekisteristä kun 11. käyttöönottovuosi alkaa vai voiko vain maksimissaan 10v vanhoja autoja muutoskatsastaa moisiksi, mutta pysyvät kuitenkin kyseisessä ajoneuvoluokassa hamaan tappiin jos niin haluaa.
     
  9. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    1 692
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niinhän tuon voisi ymmärtää.
     
  10. Jeggu

    Jeggu

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    22.02.2017
    Saapa nähdä miten kauan kuluu aikaa ennen kun varakkaammilla alueilla alkaa näkyä 60 km/h rajoitettuja Ferrareita, yms. superautoja. Osa kun on sopivasti alle tuon 1500kg painoisia eikä kevytauton tehoille ole asetettu mitään rajoituksia.
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2019
  11. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Ei tule tapahtumaan Suomessa. Puuttuu ökyrikkaat ja ökykulttuuri.
     
  12. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Notta jos Robinille tuli samantien alle Bemarin i8 kun ikä tuli täyteen, niin en näkisi mitenkään mahdottomana skenaariona
     
  13. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No Robin
    Robin taisi ostaa ihan omilla rahoillaan ton. I8 ei kyllä mitenkään vertaudu Ferrariin, vaikka hieno auto onkin. I8 maksaa n. 150te, Ferrarit 400te...
     
  14. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä minä tuon aika lailla samaan sarjaan Ferrareiden ja muiden kanssa laitan, kun nollasta sataan sen 4 sekuntia.
    Ja onhan noita Koneen perijättäriä sun muita mitkä olleet eniten tienaavien lukiolaisten listoilla satojen tuhansien vuosiansioilla.
     
  15. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    747
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin eli puhutaan ihan marginaaliporukasta. Se että joku jossain tekee noin, ei tarkoita että olisi yleistä Suomessa.
     
  16. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 079
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Saikos noilla kevytautoilla sitten ajella kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä? Tosi hienoa kun porukka sitten ajelee tuolla maanteillä 60km/h lasissa 80-100 alueella ja ohituspaikkoja 10km välein (Muurame-Jämsä väli esimerkiksi, nyt joutuu ajamaan sen ~215 kertaa edestakaisin per vuosi) :rolleyes:
    Tuskin ainakaan liikenneturvallisuutta lisää kun tulee vain enemmän niitä raivon vallassa tehtyjä ohituksia.
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2019
  17. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä, kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä.

    [edit]
    Tai siis kesäkuusta 2020 alkaen voimaantuleva tieliikennelaki rajaa pois edellämainituilta teiltä ajoneuvot joiden rakenteellinen nopeus on enintään 70km/h. Nykyisessä laissa raja on 50km/h.
    [edit2]
    Onhan ne näköjään kielletty nykyisessäkin tieliikennelaissa:

    91 a § (18.1.2019/132)
    Kevytauton käyttö

    Kevytautoa ei saa kuljettaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä. Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä tarkoitetaan moottorikäyttöisille ajoneuvoille tarkoitettua liikennemerkillä osoitettua tietä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2019
  18. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Näinhän se menee. Olisi pitänyt rajoittaa painon lisäksi ulkomittoja. Vaikuttaa ohittamiseenkin onko "kevytauto" esim. edellä mainittu 1,7m leveä Twingo vai yli 2m leveä V40:stä.

    Uudistuksessa on toki puolensa, mutta todella typeriäkin piirteitä on. Ainakin seuraavat olisi mielestäni pitänyt määritellä tärkeysjärjestyksessä:
    1) Autokoulu. Sama, joka vaaditaan "täysautoon" ilman moottoritieajoa, jonkinlainen "pikku-b". Korotus B-korttiin suorittamalla motariajokurssi. Ihan käsittämätöntä, että muutamalla teoriatunnilla ja vieläkin harvemmalla ajotunnilla pääsee tuon rattiin. 60km/h kuitenkin on jo melko tappava vauhti taajamassa (kevyelle liikenteelle).
    2) Edellä mainitut maksimimitat.
    3) Maksimiteho.
    4) Nykyisessä päästökeskustelussa olisi luullut tulevan jonkinlaisen kulutusrajan.
    -) Sen sijaan tuo rajoittaminen alkuun alle 5 vuotiaisiin autoihin on mielestäni jokseenkin käsittämätön. Turvallisuudellahan tätä perusteellaan, mutta kyllä se 10 vuotta vanha (vm 2009, tai vanhempikin) pikkuauto on huomattavasti kuitenkin mopoautoa turvallisempi.

    Mielenkiintoista on myös mihin näillä asettuu vakuutusten hinnat. Mopoautoillahan on käsittääkseni olleet aika reippaat.
     
  19. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 127
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaverin teinillä OLI mopoauto, vakuutukset sellaiset noin 800€ vuodessa, ei mitään bonuksia edes mahdollisuuksia saada. Vanhemmat kun sitä vakuutusta maksoi, niin loppui leikki lyhyeen ja takaisin mopo/piikki linjalle. Kyseinen jonne ajaa nyt autokorttia isänsä opettamana, kai se siitä jotenkin kun noita kilsoja kertyy ihan hyvin.

    Hinnasto | Ligier-mopoautot

    Tuossa nyt vähän hintaa mitä mopoauto maksaa, eli ihan vitusti ja eihän noita ruuhkaksi asti ole. Lähinnä mitä näkee niin vanhoja rojuja. Saa nähdä mitä kalustoa tulee liikenteeseen sitten kun laki sallii. Tuollakin rahalla saa kyllä ihan uutta autoa, tai 2015> Menee ihan vanhempien maksuhalukkuuden mukaan.
     
  20. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eniten itselläni huolettaa juurikin jalankulkijat ja pyöräilijät. Liikennevalvonta on ajettu niin vähiin, että osa nykyisistä mopoautoista ja mönkijöistä huitoo ihan miten sattuu tuolla liikenteessä. Ehkä koko kuitenkin rajoittaa sen verran ettei kevytautoilla sentään ajella pyöräteitä kuten nykyisillä "teini" kulkuneuvoilla.
    Ajokorttivaatimus pitäisi olla tosiaan sama kuin henkilöautolla, taajamaliikenteessä nuilla ei kuitenkaan ole mitään eroa.
     
    Tommy Goldfish tykkää tästä.
  21. Thompsonic

    Thompsonic

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Meillä päin lippispäät ovat huomanneet että moottoritie oikaisee kivasti parin liittymän välillä ja niinpä ajavat mopoautoilla motarin kautta. Mauto kulkee yleensä kaistan sivussa mutta kevytauto tuskin? Tapojaan tuskin muuttavat kun menopeli vaihtuu.
     
  22. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    No laitontahon toi on. Luulis että jos toi yleisempää on, poliisiakin saattais kiinnostaa. Pari kertaa kun joku saa sakot, niin luulis sanan leviävän...
     
  23. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    908
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juu ei vaikuta, ja voisi ehkä jättää ne ohitukset ihan kokonaan tekemättä, jos edes kuvittelee tuollaisen vaikuttavan. Sopiva väli ohitettavaan on n. 1,5 metriä. Ei 30 senttiä.
     
  24. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tämähän on pelkästään hyvä asia. Mopoautot saadaan tällä käytännössä kokonaan pois liikenteestä ja tilalle sekä kuskeille, että muulle liikenteelle turvallisempia ajoneuvoja. Toki jos voitaisiin palata aikaan ennen mopoautoja niin olisi ehkä vielä parempi, mutta sitä ei ole tapahtumassa, joten tämä on ehdottomasti toiseksi paras vaihtoehto.

    Siellä maanteillä ajelee nyt niitä mopoautoja, jotka kulkee tasaisella sen 50 km/h ja ylämäkeen 40 km/h. Tilalle tulee kevytautoja jotka kulkee maastosta riippumatta sen 60 km/h. Miten tuo on huonompi tilanne kuin nykyään? Ohitse pääsee edelleen melko helposti ja monesti jopa ilman, että tarvitsee edes ajaa ylinopeutta.

    Ja se turvallisuus. 2015 autoissa on kaikissa vähintään ABS ja ESC. Lisäksi on alkanut kovaa vauhtia yleistymään myös AEB, joka lisää huimasti turvallisuutta kaupunkinopeuksissa. Jalankulkijan osalta on melko sama tömähtääkö siihen 300 kiloinen mopoauto vai 1500 kiloinen kevytauto. En ole testejä nähnyt, mutta veikkaisin, että saattaa olla jalankulkijaturvallisuus kevytautossa jopa parempi kuin mopoautossa.

    Eikä varmaan tarvitse perustella, että kevytauto on kyydissäolijoille huomattavasti turvallisempi kuin mopoauto?

    Talouksien rahankäytöllekin tämä on positiivista. Kevytauto maksaa uutena jonkin verran enemmän kuin mopoauto, mutta se pitää arvonsa paremmin ja sille on käyttöä huomattavasti pidempään, kun sen voi myöhemmin helposti muuttaa normaaliksi henkilöautoksi.

    En siis keksi äkkiä yhtään huonoa puolta tässä muutoksessa nykytilanteeseen verrattuna.
     
  25. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vaikeampihan sitä on ohi mennä jos ohitettava kulkee 60 km/h eikä 45.
    Varsin usein tullut kohdattua tulppia missä mopoauton taakse jäänyt yhdistelmä kökkimään ja sitten kukaan muukaan ei mene enää ohi.
    Tosin se hyvä puoli uudistuksessa että myt madellaan sitten kuuttakymppiä neljänkympin sijaan.
     
  26. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Aika pienestä erosta puhutaan nykyaikaisella autolla ohittaako 45 km/h vai 60 km/h kulkevan auton. Oletetaan siis, että rajoitus on esim. 80km/h.

    Varmasti sekuntikellolla mitattuna ohitus pitenee, mutta aika vähän varmaan on reaalimaailman tilanteita, missä hitaammasta pääsisi ohi, mutta nopeammasta ei. Eri asia sitten kun halutaan satasen alueella ohittaa se 80 km/h kulkeva auto. Siinä nopeudessa alkaa jo peruskinnerin kiihtyvyys olemaan selvästi heikompi.
     
  27. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyllä siinä on aika julmettu ero, kun sillä yhdistelmällä ei voi kerätä sitä nopeuseroa sitä ohitusta varten.
     
  28. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 031
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei se nyt oo ihan sama tömähtääkö 45km/h 300kg mopoauto vain 60km/h 1500kg henkilöauto oikein kenenkään kannalta.
     
    emviiex ja Rensu tykkäävät tästä.
  29. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    906
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nyt kun tietotekniikkafoorumilla ollaan, mikä on raadin mielipide, miten helposti rajoitin voidaan ohittaa ilman, että sitä huomataan katsastuksessa?
     
  30. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Kun huomioidaan jarrut niin todennäköisesti nopeusero kapenee aika paljon. Jalankulkijalle käy aika lailla yhtä huonosti molemmissa tapauksissa, mutta henkilöauton tapauksessa koko törmäyksen voi estää AEB, jota ei löydy yhdestäkään mopoautosta.

    Pointtini on, että mopoautot on ihan helvetin turvattomia kaikille osapuolille ja kevytautot (tai henkilöautot ylipäänsä) nykyään hyvinkin turvallisia.
     
  31. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 031
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja paskanmarjat. 60km/h nopeudella reaktioaikaakin jää vähemmän.
     
    ikuhappy tykkää tästä.
  32. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    No tämähän jää nähtäväksi. Itse väitän, että onnettomuudet vähenevät kun mopoautot vaihtuvat kevytautoihin.
     
  33. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kevytauto - turvallisempi askel autoiluun

    Tuon perusteella voisi päätellä että vaan nyppäsee katsastusten välillä matolaatikon väylästä pois ja joku harrastelija laittaa softasta bitin toiseen asentoon ja kovaa ajoa.
    Katsastuksessa taas boksi kiinni ja leimaa papruun.
     
  34. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    288
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ne boksien kiinnitykset kyllä sinetöidään, että ei sitä niin vaan ilman jälkiä pois saa. Siitä ei taida pahemmin ollut juttua, että mikä sitten on sanktio kun tien päällä tai katsastuksessa tulee vastaan ensimmäinen kevytauto missä on rajoittimen sinetit rikki.
     
  35. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 525
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mutta jos se laatikko on tuolla kojelaudan sisuksista, niin kukaan ei tiedä onko ne sinetit murrettu tai ei.
     
  36. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    538
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eiköhän suurin riski ole ajaa ohitetulla värkillä ylinopeutta ratsiaan tai kilvet lukevaa poliisiautoa vastaan.Jos lainsäätäjillä on yhtään järkeä niin tuo ohitus tehdään niin kalliiksi ettei se kannata.
     
  37. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Siitähän nasahtaa sakko, ajajalle kortin menetys jos ei B-korttia löydy, sekä mahdollisesti B-kortin saaminen viivästyy. Verotuksesta riippuen voi tulla myös veromätkyjä (jos näitä verotetaan eri tavalla kuin henkilöautoja).

    Vakuutuksethan noissa on todennäköisesti normi henkilöautoa suuremmat, joten täysi-ikäiselle B-kortin omistajalle ei ole mitään järkeä rekisteröidä kevytautoksi normi henkilöauton sijaan.
     
  38. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tuolle 10 vuoden maksimi-iälle muuta perustetta, kuin että rajoitetaan herrojen mukuloille tämäkin?
     
  39. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Noihinhan vissiin vaaditaan hitaan ajoneuvon kolmio perään, eli kun suhauttaa tuollaisella siviilikestan ohitse satasta niin nasahtaa satavarmasti, ja varmaan pääsee jonkun dashcamin kautta myös pollarin tietoon jos ei muuten osu.
     
  40. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 234
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Turvallisuus. Pidetään kevytautokanta riittävän uutena, että siinä on ainakin suht ajantasaiset turvajärjestelmät. Korreloi mukavasti sitä, että kuskien ajokokemus on varmaan keskimääräistä heikompi ja asenne voi olla myös keskimääräistä vastuuntunnottomampi.

    10 vuotta vanha B-segmentin auto ei muuten montaa tonnia maksa, eli sinänsä ei tämä tuon alun jälkeen (kun alkuun saa olla ikää vaan 4 vuotta johtuen 2015 rekisteröintivaatimuksesta) jää pelkästään herrojen muksujen huviksi.
     
  41. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä konkreettisia turvajärjestelmiä uusissa autoissa on, joita ei ole esim 15 vuotta vanhassa?
     
  42. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 563
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että 60 tiellä mopoauto vetää letkaa 45km/h ja ylipäätänsä se että kuinka hitaasti noi mopoautot kiihtyy.

    80 tiet on leveämpiä ja niissä on enemmän tilaa sivusuunnassa joten ohitettavuus helpottuu ja jos normaalilla autolla ei tuollaisesta pääse ohi niin parempi jäädä kotiin.
     
  43. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 563
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    alle 10v vanhaa autoa saa reilusti alle 3k€, ei pitäisi jäädä hinnasta kiinni?

    Halvin 2015 vuoden auto on 5700€ tällä hetkellä, eli ei sekään ole juuri mitään.
     
  44. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pitää olla alle 7 vuotta vanha.
     
  45. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 563
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Jatkossa kevytautoksi muunnettava auto saa olla enintään 10 vuoden ikäinen. "

    Kevytauto - turvallisempi askel autoiluun
     
  46. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin. 15v ajaa sillä tod näk 18 asti. Monella on lapsia, parin-kolmen vuoden ikäerolla.

    Eli pitäisi ostaa aina 7v vanha, ja vaihtaa sitä 3v välein 7v vanhaan.

    Vaihtoehtoisesti voisi ostaa yhden auton ja kaikki mukulat ajaa sillä samalla.
     
  47. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 563
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No jos 4v vanhaa saa alle 6k€ niin sitä 7v saa jo alle 4k€, eli ei paljon mitään ja sillä voi sitten jatkaa lapsi ajoa B-kortin saannin jälkeen.
     
  48. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Seuraava naurettava
    Sulla ei taida lapsia olla?
     
  49. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    940
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Arvion mukaan rajoitinlaitteiston asennuskustannukset tulevat olemaan noin 400–600 euroa. Tähän lisätään vielä katsastusmaksu, noin 40 euroa. "

    Tämä toinen älyttömyys. Miksei riitä, että koodataan auton tietokoneeseen maksiminopeus? Miksi pitää olla joku älytön purkki?

    EDIT: Tässä evidenssi suomalaisten persaukisuudesta.

    Autokannan keski-iän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus

    Jos normaali suomalainen ajaa itse keskimäärin yli 12 vuotta vanhalla autolla, niin mistä se löytää rahat ostaa lapselleen 5-7 vuotiaan auton?
     
  50. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Siitä samasta purkista, josta tähän mennessä on mopoautot ostettu. Ei kai ole tarkoituskaan, että kaikille teineille saadaan autot?