Keskustelua kevytautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja jalevizky, 17.04.2019.

  1. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 021
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Niin, se lukee suoraan hallituksen esityksessä, eikä kukaan ole sitä kiistänyt tai ollut eri mieltä.

    Se ei vaan mutua sitä faktaa, että koko pelleily johtuu siitä, että EU kieltää B-kortin antamisen alle 18 vuotiaille, ja Suomi haluaa nyt teennäisesti kiertää keksimällä "kevytauton" joka on ihan tavallinen henkilöauto, ja luokittelemalla nämä maa ja metsätalouskäyttöön tarkoitetuiksi traktoreiksi (T-luokka) jonka kortin voi antaa 15 vuotiaalle.

    Eli kysessä on ihan pelkkää byrokratiankierto lisäbyrokratialla ja täysin teennäisillä ja valheellisilla ajoneuvoluokitteluilla. Paljon järkevämpää olisi antaa se B-kortti 15 vuotiaille kunnon ajo-opetuksella, eikä vain käytännössä sallia henkilöautolla ajoa taajamassa ilman kunnollista ajokorttia. Varsinkin kun se taajamassa liikenteessä ajaminen on nimenomaan vaikeampaa kuin maantiellä, ei helpompaa.

    Ikähässäkkä nyt on vaan sitten lisähölmöyttä valmiiksi hölmöön asiaan.
    Mikäs ongelma se on? Jos rajoitinta ei voi asentaa niin sitten pitää valita toinen kärry.

    Sehän tässä se hölmöys onkin, ettei ole mitään järkeä vuosimallilla haarukoida arvalla missä autossa on turvavarusteita enemmän tai mihin voi asentaa rajoittimen, kun voi vaan vaatia että rajoitin pitää voida asentaa ja turvavarusteet x, y ja z on pakollia.

    Vuosimallin perusteella arvailu on kuin verottaisi pieniä valkoisia pahvilaatikoita tupakoinnin hillitsemiseksi, sen sijaan että verottaisi tupakkaa.
    Ongelma on:
    A) Säädöksiin tarvitaan syy, ei säätämättä jättämiseen. Mikä ongelma olisi, että kevytautoa ei saa ajaa punaisessa paidassa? Ei mikään, mutta ilman perustetta moista rajoitetta ei pidä asettaa. Vuosimalli ei kerro turvallisuudesta paljoakaan, 2012 Volvo V40 on varmasti turvallisempi kuin muutaman vuoden tuoreempi Punto.
    B) Tuo säädös nimenomaan heikentää turvallisuutta, koska se käytännössä tarkoittaa, että niillä 70-luvun Ladaa turvattomammilla koppimopoilla ajellaan vielä pitkään, koska vähän vanhempi vanha henkilöauto ei muka ei ole tarpeeksi turvallinen.

    Tulevaisuutta ajatellen tuolla tuo säädös nimenomaan 2014 säädös nimenomaan ei ole hyödyllinen, sen koko merkityshän poistuu kun nuo menee takaikärajasta yli muutenkin.
    Tähän voisi sanoa retorisena kysymyksenä, että miksi kevarit ovat tehoiltaan rajoitettuja, eikä 200 heppainen kyykkypyörä 120 km/h (about kevarin huippunopeus) nopeudenrajoittimella käy kevytmoottoripyörästä, kuten autopuolella?

    Edelleen hölmöintä tässä on se, että käytännössä uudistus tarkoittaa, että henkilöautoa saa jatkossa ajaa ilman B-korttia taajamassa. Ilmeisesti tämä on toisten mielestä hyvä idea, minun mielestä ei, ennemmin sitten kortti ja henkilöauto 15 vuotiaille.


    Meillä on katsastus sitä varten. Ei ole mitään perustetta miksi auto, jolla on turvallista ajaa 120 km/h laillisesti ei olisi turvallista ajaa 60 km/h. Ja edelleen jos halutaan vaatia turvavarusteita, niin olisi voitu vaatia turvavarusteeita.
     
  2. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 325
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Se on totta, mutta listaamalla erilaiset turvavarusteet ainoana perusteena listaa joutuisi päivittämään jatkuvasti jos halutaan, että kevytautoissa on aina uusimmat turvavarusteet. Nyt ne tulee vakiona väkisinkin, koska kevytauto ei saa olla sitä 10 vuotta vanhempi.

    Yhtään uutta mopoautoa tuskin myydään enää marraskuun jälkeen. Niiden käyttösykli ei myöskään liene kovin pitkä, joten eiköhän ne muutamassa vuodessa katoa pois lähes kokonaan.

    Mopokortti vaaditaan ja lisäksi tulee vaatimukseksi lisää teoriatunteja. Jos annettaisiin vain ajokortti suorilta, niin siihen vaadittaisiin silti jotain vaatimuksia ajoneuvolle, jota saa kuljettaa jotta varmistuttaisiin siitä, että autot ovat turvallisia.

    Traficomin sivuilla on muuten tällainen lause:
    Vaatimuksella pyritään varmistamaan, että nuoret kuljettajat pääsisivät hyötymään keskimääräistä uudemmista sekä samalla turvallisemmista ja ympäristöystävällisemmistä autoista.

    Eli tavoitteena on ilmeisesti myös uudistaa Suomen helvetin vanhaa autokantaa, mikä ei mielestäni ole mitenkään huono tavoite sekään. Jokainen 20 vuotta vanha bemarinraato mikä menee paaliin eikä ensiautoksi juuri kortin saaneelle on voitto.
     
  3. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 019
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mielestäni tuon rajoittimen ohittaminen pitää tehdä vaan riittävän kalliiksi jottei sitä tehdä, sen ohittamisen estäminen kun on kuitenkin täysin mahdotonta. Esim. yksinkertainen auto valtiolle rikoksentekovälineenä toiminee melko hyvin. Tuo on sen verran vittumainen paukku, ettei kaveriporukkakaan viitsi älyttömästi siihen painostaa, toisin kuin johonkin sakkoon tms.

    Samalla tuo max 10v ikä tekee siitä auton menetyksestä aina melko kalliin paukun, toisin kuin jonkun vanhan moponraadon virityksessä.

    Tuossa on sitten wiki väärässä, koska ABS jarru ei ole varsinaisesti pakollinen varuste vieläkään henkilöautossa, mutta käytännössä se tuon pakollisen ESP järjestelmän myötä kaikkiin autoihin tulee.

    Eli sulla ei ole mitään käsitystä mikä tuo hätäjarrutehostin on? Sitä jarrua käytetään ihan normaalisti ja sen normaali käyttäminen vaatii ihan normaalin voiman (minkä mikä tahansa tavallinen jarrutehostimella varustettu auto tarvitsee).
     
  4. dude86

    dude86

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Jos ei lukemaansa ymmärrä niin sille en voi minkään. Ei voinut käyttää normaalisti, kun aina otti hätäjarruavustimen käyttöön, lopputuloksena hieman varpaalla pystyi hipaisemaan poljinta. Mielummin käytän tehostamatonta kuin tuollaista yliherkkää systeemiä tehostimen kanssa, ei nouse jarrupaine luonnottomasti.
     
  5. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 325
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Missä autossa on noin paska hätäjarrutehostin ja olikohan edes ominaisuus vai ihan vika?
     
  6. dude86

    dude86

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Varmaan säädetty päin persettä, kun toisessa saman mallin autossa ei ollut niin innokas. Toyota Yaris oli kyseinen auto, ei ollut oma ja tuo vaihtoi omistajaa jo vuosia sitten, joten en tiedä tehtiinkö asialle mitään.
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2019
  7. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itsellä samoja kokemuksia Versosta, kun on tapana suhteellisen nopeasti siirtää jalka jarrupolkimelle ja "ottaa löysät pois" niin äkkiä oppi että verkkaisempikin tahti riittää ellei ole hirvi edessä ja halua kaikkien tavaroiden lentelevän ympäri autoa.
     
    Rensu tykkää tästä.
  8. dude86

    dude86

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Ainut auto minkä jarruttamiseen piti erikseen keskittyä, että sen sai tehtyä pehmeästi esim. valoihin hiljentäminen. Sen vielä ymmärtäisi, jos olisi terävä polkaisu ollut kyseessä. Manuaali versiossa oli tuo ongelma ja CVT:n kanssa ei.
     
  9. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 021
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei kait tuo hätäjarrutehostimeen liity mitenkään, toki joissakin autoissa jarrut on herkemmät/kevyemmät kuin toisessa. Jos vaihtaa jäykemmästä herkempään niin voihan siinä muutama ensimmäinen jarrutus yllättää, mutta kun tottu niin ei ne heerkät ole ne sen jälkeen ole sen vaikeammat IMO jarruttaa nätisti kuin sellaiset joissa voimaa tarvitsee enemmän.

    Jos taas auto vetää vahingossa hätä-/täysjarrutuksen kun piti nätisti hidastaa, niin joko auto välittömästi korjauksen tarpeessa tai sitten kuskin ajotaidoissa on jotain pahasti pielessä.
     
  10. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Siis ne sen herkemmät olleet kuin normaalitkaan jarrut, mutta kun nopeasti pisti jalan polkimelle ja painoi muutaman millin sai aikaan lukkojarrutuksen ja sitten jos taas rauhallisesti painoi poljinta, niin sai painaa paljon pitemmälle ennen kuin mitään jarruttamista tapahtui.