Keskustelua kevytautoista

Autoliikkeet on myös myyneet jo hyvän aikaa kevytautoja:

Kevytautot | Volkswagen Suomi
Tulossa: Citroën-kevytautot - Citroën Suomi
https://www.peugeot.fi/mallisto/tutustu-mallistoomme/kevytautot.html

Nopeasti vilkaistuna ainakin Peugeotin sivuilla:
Tarjoamme nyt nopeusrajoittimen kaikkine muutostöineen ilman lisähintaa kaikkiin lain ehdot täyttäviin malleihimme. Etu koskee kaikkia uusia kevytautotilauksia, jotka tehdään ennen lain säätämistä eduskunnassa. Mikäli laki ei astu voimaan, voi asiakas peruuttaa tilauksen ilman kustannuksia. Tutustu Peugeotin tarjoamiin kevytautoihin:

Saas nähda miten on. Aika soppa saattaa syntyä, jos laki ei menekän läpi. Itsekin meinasin pojan laittaa kesällä autokouluun ton takia. Onneksi huomasin ton uuden mahdollisuuden saada 17v ajokortti ja sellaine hakemus on nyt sisällä ja se ratkennee parin viikon sisällä. Meillä on aika akuutti tarve kulkupelille...
 
Toivottavasti estävät tämä hulluuden. 18v on ihan hyvä ikä aloittaa ajaminen autolla, sen nuorempia ei tarvi kuskien olla. No, ehkä 17v poikkeusluvalla mutta se on poikkeus sääntöön.
 
Toivottavasti estävät tämä hulluuden. 18v on ihan hyvä ikä aloittaa ajaminen autolla, sen nuorempia ei tarvi kuskien olla. No, ehkä 17v poikkeusluvalla mutta se on poikkeus sääntöön.
Eihän mopoautot ole mihinkään poistumassa. Nekin monet menee sen 50-60kmh...
 
Melkoista suhmurointia taas, ensin sääntösuomi tekee tälläisen päätöksen, että kevytautot olisi mahdollisia. Mukana maahantuojat, varmaan valmistajillakin tekemistä asian kanssa. Ja sitten ilmestyy joku salainen paperi mikä kieltää:think:

Voihan tähänkin mahtua vielä joku äkkikäännös, en toki pidätä hengitystä. Tai sano onko se hyvä vai paha kävi niin tai näin.
 
Mopoautojen kiihtyvyys ja massa on ihan toista luokkaa.

Sekö on pelkästään huono asia? Eivätpähän ole liikenteen tukkona.

Massa on toki autossa olijoiden suojaksi, mutta tietty kevytliikenne kärsii, jos tulee kolari. Vaan enpä haluaisi mopoauton allekaan jäädä pyörällä/kävellen, eli onkohan huoli vähän turha? Mun on vaikea nähdä mitään negatiivista kevytautoissa. Ne toimivat jopa perheen vanhemmilla ainakin kaupunkiliikenteessa tarvittaessa.

Jotenkin mulla on halu uskoa, että koska kevytautot ovat "oikeita autoja", niillä myös ajetaan kuten oikeilla autoilla ja perseillään vähemmän, niinkuin mopoautoilla välillä on vähän tapana...
 
Niin, ehkä ei kannata aloittaa edes mopoautoista, mutta näissä kevytautoissa huolestuttaa juuri se keveyden puute. 1500kg saa jo kaupungissa paljon vahinkoa aikaiseksi, jos ratissa on kuski joka ei sinne kuuluisi. Mitä on mopoautoilua tullut nähtyä, niin aika hakusessa on liikennesäännöt välillä. Moottoritielläkin on tullut mopoauto vastaan.

Varsinkin kun nykyään tulee töihin käveltyä, niin en halua liikenteeseen yhtään lisää osaamattomia kuskeja ja joku 15-16v ei yksinkertaisesti omaa tarvittavaa kypsyyttä että rattiin kannattaisi päästää. Joten toivottavasti Eu estää tämän kevytautoilun. Tai voi sen salliakkin, kunhan kuski on täysikäinen ja ajokortti on suoritetty autokoulussa tai opetuksessa.
 
3 kk olisi vielä jäljellä, helvetin EU. Törkeää jo siinäkin mielessä että matkustusmukavuus nousisi reilusti vrt. Mopoautoon, traktoriin tai edes näihin uusiin Side-by-side tieliikenne mönkijöihin.
Myös Kaha näyttää jo olevan mainostanut sitä rajoitinpalikkaa pitkän aikaa.
Voiko tästä EU:ta syyttää jos maan hallitus ei osaa tehdä lakivalmisteluita. Oli ansiokas tekemään ja perumaan.

Olihan tuossa se riski rajoittimen ohittamiseen liian suuri ja seurasmukset ei pahemmin jonnea kiinnosta. Ei kuin vasta kulkupeli ja kortti kokonaan lähtee käsistä.
 
Voiko tästä EU:ta syyttää jos maan hallitus ei osaa tehdä lakivalmisteluita. Oli ansiokas tekemään ja perumaan.

Olihan tuossa se riski rajoittimen ohittamiseen liian suuri ja seurasmukset ei pahemmin jonnea kiinnosta. Ei kuin vasta kulkupeli ja kortti kokonaan lähtee käsistä.

Viime hallituksen aikaan kun oli eduskunnan täysistuntoja näistä ajokorttilain muutoksista niin paikalla oli yhden käden sormilla laskettava määrä edustajia.

muoks: Mielipide: Uusi ajokorttilaki ei kiinnosta päättäjiä
 
EU on faktuaalisesti oikeassa tuossa kannanotossaan.

Koko kevytauto on yritys kiertää EU-direktiivejä ja EU ei ole ihan niin tyhmä kuin suomalaiset poliitikot nähtävästi olettivat. Käytännössä EU vain toteaa sen faktan, että Nissan Micra ei ole maa ja metsätaloustraktori niinkuin Suomen lainsäädäntö esittää. Jokainen täysjärkinen kyllä tiesi tämän aikaisemminkin. Tämä siksi että ne eivät ole ole "tarkoitettu erityisesti vetämään, työntämään, kuljettamaan tai käyttämään tiettyjä työkaluja, koneita tai perävaunuja, joita käytetään maa- tai metsätaloustöissä ja joita vain toissijaisesti käytetään matkustajien tai tavaroiden kuljettamiseen tiellä taikka matkustajien tai tavaroiden kuljettamiseen käytettyjen ajoneuvojen vetämiseen tiellä." kuten maa- ja metsätaloustraktorin määritelmä virallisesti on.

Jokainen voi halutessaan olla sitä mieltä, että 15-vuotiaiden tulisi saada ajaa autoa (pitäisin sitä itsekin parempana vaihtoehtona kuin noita invamopoja, millä nykyisin ajelevat). Mutta on täysin älyvapaata esittää, että pienet ja keskisuuret henkilöautot ovat maa ja metsätalouskoneita, kunhan vaan huippunopeus on alle 60. Jos halutaan, että 15-vuotiaat voivat ajaa autoa, niin sitten pitää ajaa sitä, että EU-sallisi alle 15 vuotiaiden ajaa autoa. Tai vaihtoehtoisesti sitä, ettei EU:lla olisi päätösvaltaa siihen kuka Suomessa saa ajaa autoa. Mutta se, että keksitään valheellista lainsäädäntöä kiertämään toista lainsäädäntöä on vain ja ainoastaan typerää, ja hyvä että tämä estettiin.

Tämä on logiikkana sama kuin sanottaisiin että hirvikivääri on appelsiini, koska appelsiinejä saa ostaa ja omistaa ilman aseenkantolupaa. Täysin idioottimaista riippumatta siitä pitäisikö kunkin mielestä aseiden hankinnan olla helpompaa, vaikeampaa vai yhtä helppoa kuin nykyisin.
 
Ne Ruotsin traktoriksi lava-autot. Niin eikös ne ollut tavaran kuljettamiseen eikä henkilö ja siten sallittuja siinä missä henkilöautot ei.
 
Ne Ruotsin traktoriksi lava-autot. Niin eikös ne ollut tavaran kuljettamiseen eikä henkilö ja siten sallittuja siinä missä henkilöautot ei.

Hmm, joo epa traktoreiksi niitä vissiin sanottiin. Nopeutta rajoitettu mm. lukitsemalla isommat vaihteet pois, ja lyhentämällä koko hökötystä. Sitäpä en jaksa kaivaa onko vielä sallittua touhua, esim tehdä sellainen tai käyttää jo tehtyjä.

Vähän asian vierestä, nyt viikonloppuna olin sattumoisin bileissä mihin en ikinä luullut joutuvani. Mutta loppuilta (aamu siis) meni siinä että 18v jonnet kuskaili meitä aikuisia paikasta toiseen. Ihan hyvin meni eikä kukaan kuollut.
 
Ei kait tuo hätäjarrutehostimeen liity mitenkään, toki joissakin autoissa jarrut on herkemmät/kevyemmät kuin toisessa. Jos vaihtaa jäykemmästä herkempään niin voihan siinä muutama ensimmäinen jarrutus yllättää, mutta kun tottu niin ei ne heerkät ole ne sen jälkeen ole sen vaikeammat IMO jarruttaa nätisti kuin sellaiset joissa voimaa tarvitsee enemmän.

Jos taas auto vetää vahingossa hätä-/täysjarrutuksen kun piti nätisti hidastaa, niin joko auto välittömästi korjauksen tarpeessa tai sitten kuskin ajotaidoissa on jotain pahasti pielessä.
Ei välttämättä tarvitse olla huono kuski vaan riittää että on liian paljon tavallista nopeammat jalat. Tämä sitten mahdollisesti johtaa vahinkoaktivoituvaan hätäjarrutukseen joko muuten vaan tai yhdistettynä ajotutkan oikeaan tai väärään havaintoon siitä, että edessä on este.

Itse en ole vuosien aikana saanut kuin kerran aikaan tällaisen tilanteen. Silloinkin oli kiire jarruttaa, mutta ei tarvetta jarruttaa voimakkaasti - ja se olisi voinut olla haitaksikin, että järjestelmä jarrutti lujaa. Sanoisin tästä yhdestä pienestä harmista huolimatta, että järjestelmät toimivat erittäin hyvin, mutta poikkeavan ja sinänsä hyvän ajotyylin kera voivat mennä joillakin vikaan. Suosin kyllä hätäjarrutusjärjestelmää. Aivan erityisesti auttaisi aiotuissa kevytautoissa, joita ohjastavat tyttöset ja ripuliranteet eivät ehkä ymmärrä tai edes jaksa painaa poljinta kunnolla, mutta joiden hätäreaktion järjestelmä poimii.

Ne Ruotsin traktoriksi lava-autot. Niin eikös ne ollut tavaran kuljettamiseen eikä henkilö ja siten sallittuja siinä missä henkilöautot ei.
Siispä kevytautoksi pakettiautoja, esim. Kia Rio. Ei pääse viisastelija sanomaan ettei olisi traktori siinä missä JD Gator, ja matkustajapaikkoja on sama yksi kuin mautossa. Ei niitä apinoita tarvita takapenkillistä aiheuttamaan häiriötä ja vaaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, joo epa traktoreiksi niitä vissiin sanottiin. Nopeutta rajoitettu mm. lukitsemalla isommat vaihteet pois, ja lyhentämällä koko hökötystä. Sitäpä en jaksa kaivaa onko vielä sallittua touhua, esim tehdä sellainen tai käyttää jo tehtyjä.

EPA-traktoreilla näyttää olevan ihan todellisena taustana, että henkilöautoja on oikeasti muunnettu maatalouskäyttöön sopivaksi:
https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor
EPA-traktorerna började byggas redan på slutet av 20-talet och blev vanliga under 30-talet, och var strax innan andra världskriget uppe i ca 5 000.[1] Den svenska staten tillsatte då år 1939 en utredning, som 31 maj 1940 utmynnade i EPA-traktorkungörelsen (1940:440) om "hänförande av vissa automobiler till fordonstypen motorredskap". Där beskrevs hur en EPA-traktor fick konstrueras och framföras enligt gällande bestämmelser.
Jos oikein tuota tulkitsen, niin EPA-traktoreista on säädetty lainsäädännöllä jo v. 1940.

EPA-traktorerna började sedan användas av ungdomar som upptäckte att de med hjälp av EPA-traktorlagen kunde få köra innan de fyllt 18 år.[1] Under 60- och 70-talet ökade antalet EPA-traktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.

Yllättäen nuoret innostuivat EPA-traktoreista 60- ja 70-luvuilla...

Den då sittande regeringen bestämde att den 31 mars 1975 skulle EPA-traktorerna förbjudas och EPA-traktorreglerna ersätts av A-traktorreglerna,
...ja niinpä uudet EPA-traktorit kiellettiin 1975 ja korvattiin A-traktoreilla (max 30 km/h).
 
EPA-traktoreilla näyttää olevan ihan todellisena taustana, että henkilöautoja on oikeasti muunnettu maatalouskäyttöön sopivaksi:
EPA-traktor – Wikipedia
EPA-traktorerna började byggas redan på slutet av 20-talet och blev vanliga under 30-talet, och var strax innan andra världskriget uppe i ca 5 000.[1] Den svenska staten tillsatte då år 1939 en utredning, som 31 maj 1940 utmynnade i EPA-traktorkungörelsen (1940:440) om "hänförande av vissa automobiler till fordonstypen motorredskap". Där beskrevs hur en EPA-traktor fick konstrueras och framföras enligt gällande bestämmelser.
Jos oikein tuota tulkitsen, niin EPA-traktoreista on säädetty lainsäädännöllä jo v. 1940.

EPA-traktorerna började sedan användas av ungdomar som upptäckte att de med hjälp av EPA-traktorlagen kunde få köra innan de fyllt 18 år.[1] Under 60- och 70-talet ökade antalet EPA-traktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.

Yllättäen nuoret innostuivat EPA-traktoreista 60- ja 70-luvuilla...

Den då sittande regeringen bestämde att den 31 mars 1975 skulle EPA-traktorerna förbjudas och EPA-traktorreglerna ersätts av A-traktorreglerna,
...ja niinpä uudet EPA-traktorit kiellettiin 1975 ja korvattiin A-traktoreilla (max 30 km/h).

Onko tosiaan noin että 1975, pakostihan noita oli vielä myöhemminkin koska kuva liittyy, jos siis on kilvissä.
Wikipedia tarjoili samaa vuosikertaa nyt kun katsoin.

Nuorten traktoriautot tulevat ensi vuonna – On melko todennäköistä, että niitä viritetään, arvioi Trafi

Ja

Tekniikan Maailma

maxresdefault.jpg
 
Tää koko härdellihän lähtee siitä että koska nuo ovat laillisia Ruotsissa, niin samoin voidaan toimia Suomessakin, ja yhdenmukaisuusperiaatteen takia näin on.

Sinänsä henkilöautosta traktoriksi on aikanaan muutettu autoja myös suomessa, mutta ei samassa määrin kuin ruotsissa, koska henkilöautoista oli vielä enemmän pulaa kuin traktoreista.

Ei tossa kevytautolaissa mun mielestä muuta vikaa ole kuin se ajokortti jonka saa "liian helposti". Kyllä siinä pitäisi olla jonkinlainen ajokoe vaatimus.

Enkä nyt tiedä onko se tuhovoima kevyenliikenteen kannalta kovin erilainen mopoautolla tai pienellä henkilöautolla, ja johan nykyiselläkin lainsäädännöllä lapset saa liikenteessä ajella 30 tonnisilla pyöräkuormaajilla, ja monessa maaseutukunnassa on koulukeskuksen pihat täynnä isoja maataloustraktoreita.
 
Ymmärrän EUn kannan muussa, mutta toi perustelu "eurooppalaisen kevytautoteollisuuden" (eli ranskalaisen) vahingoittaminen vituttaa kyllä yli kaiken. Perusteleeko ne oikeasti liikenneturvallisuuteen liittyviä muutoksia nykyään jonkun suht marginaalisen teollisuudenalan taloudella? Siis mitä vittua ja kuinka läpinäkyväksi voi lobbaus ja lahjonta mennä?

Kävi miten kävi, meidän likka ei 15v täytettyään kyllä yhdenkään mopoauton rattiin mene. Kevytauton rattiin voi mennäkin.
 
Ymmärrän EUn kannan muussa, mutta toi perustelu "eurooppalaisen kevytautoteollisuuden" (eli ranskalaisen) vahingoittaminen vituttaa kyllä yli kaiken. Perusteleeko ne oikeasti liikenneturvallisuuteen liittyviä muutoksia nykyään jonkun suht marginaalisen teollisuudenalan taloudella? Siis mitä vittua ja kuinka läpinäkyväksi voi lobbaus ja lahjonta mennä?

Kävi miten kävi, meidän likka ei 15v täytettyään kyllä yhdenkään mopoauton rattiin mene. Kevytauton rattiin voi mennäkin.

Mutta meneekö mopoauto jonnen kyytiin?;)
 
Mahtaa niillä olla käyrä korkealla, jotka hommas pikkuautot tuota muutosta ajatellen. Tiedän muutamia perheitä, jotka hommas nyt alkukesästä/loppukeväästä autot ihan tuota tarkoitusta varten. Tosin ei ne turhaksi jää, mutta ei ne tulevalle 15v juniorille ajokiksi enää kelpaa.
 
Ihmettelen miten asia on muuttunut vuoden jälkeen, olettaen että ollaan EU:ssa silloin. Tai miksi siinä menee juuri vuosi, ei vaikka puoli vuotta, tai kaksi kuukautta. Onkohan ministeri mikäsenytolikaan taas ihan tehtäviensä tasalla.
 
Ehkä sinä aikana voidaan käydä ampumassa kaikki vitun mopoautoteollisuuden lobbarit parlamentin käytäviltä.
 
Ehkä sinä aikana voidaan käydä ampumassa kaikki vitun mopoautoteollisuuden lobbarit parlamentin käytäviltä.

Niin eikös nuo ole ranskaisten tekeleitä pitkälti, ei ole tullut noihin niin perehdyttyä. Kerran ajoin jotain tuliterää mautoa, eikä ollut kovin mielyttävä kokemus.
 
Jotain faktoja kyllä tarvitsisi siitä että kuinka paljon keviempi mopoauto on jalankulkija onnettomuudessa turvallisempi verrattuna oikeaan pieneen henkilöautoon.

Tietysti jos pelkkä suurin sallittu ajonopeus on syy siihen vaarallisuuteen, tuo ei ole täysin reaalimaailmaa.

Mä en ole koskaan ollut mopoautoikäinen, koska niitä ei ollut silloin kun ajoin mopolla, mutta käytännössä mä huomasin (kuten moni muukin) että mopolla tuli ajettua matalien nopeusraoitusten alueilla, risteyksissä yms riskipaikoissa kovempaa kuin kevarilla, joka kuitenkin tarvittaessa olisi kulkenut motarillakin komeaa ylinopeutta. Tavallaan se rajallinen huippunopeus sai aikaan sen että ihan jokapaikassa ajettiin niin kovaa kun laite kulkee, koska varsinaista rangaistavaa ylinopeutta se ei ollut oikeastaan koskaan.
 
Jotain faktoja kyllä tarvitsisi siitä että kuinka paljon keviempi mopoauto on jalankulkija onnettomuudessa turvallisempi verrattuna oikeaan pieneen henkilöautoon.

Tietysti jos pelkkä suurin sallittu ajonopeus on syy siihen vaarallisuuteen, tuo ei ole täysin reaalimaailmaa.

Mä en ole koskaan ollut mopoautoikäinen, koska niitä ei ollut silloin kun ajoin mopolla, mutta käytännössä mä huomasin (kuten moni muukin) että mopolla tuli ajettua matalien nopeusraoitusten alueilla, risteyksissä yms riskipaikoissa kovempaa kuin kevarilla, joka kuitenkin tarvittaessa olisi kulkenut motarillakin komeaa ylinopeutta. Tavallaan se rajallinen huippunopeus sai aikaan sen että ihan jokapaikassa ajettiin niin kovaa kun laite kulkee, koska varsinaista rangaistavaa ylinopeutta se ei ollut oikeastaan koskaan.

Ihminen on siitä jännä eläin, liikenteessä moni eri asia vaikuttaa eritavoin.
Otan nyt esimerkiksi kaverin pojan, joka sai ajokortin tänä kesänä. 15 jonnena touhu oli melkoista, sitten kun alkoi ajokortti-ikä lähestyä, ei puhettakaan että millään virivehkeellä ajaisi tai riskeeraisi mitenkään kortin saantia. Nyt mun käsityksen ja kuuleman mukaan ihan asiallisesti ajaa. Tietty mistä mä voin kaikkea tietää, mutta ei ole käynyt mitään kolhuja tai tullut sakkoja.

Meinasin tähän kirjoittaa jotain että jenkeissä kortin saa 16 vuotiaana, ajattelin kuitenkin vielä varmistaa että onko ihan joka osavaltiossa, mutta lopputulos olikin vielä hämäävämpi mitä wikipedia kertoo, ja tuossa siis aika monta maata lueteltu:

Ajokortti – Wikipedia
 
Itse ratkaisisin tämän dilemman siten, että ajokortin alaikäraja pudotettaisiin 16 vuoteen, ja 16-vuotiaana saisi sitten B-kortilla ajaa tuollaista kevytautoa, jonka pitäisi siis olla sekä nopeusrajoitettu, riittävän kevyt että riittävän uusi.

18-vuotiaana riittäisi sitten "kakkosvaihe" jossa tarkistetaan, että kaveri on oppinut oikeasti ajamaan ja määrätään tarvittaessa lisää ajotunteja jos ei tunnu vielä onnistuvan.

Tämä toimii A-kortin kanssa (joskin kakkosvaihe puuttuu, mikä on mielestäni aika tyhmää), joten miksei voisi toimia B-kortinkin kanssa?

Todennäköisemmin mopoautolobbarit saavat tahtonsa läpi ja niiden paskojen tuottaminen ja muksujen ajelu niillä jatkuu.
 
Jokuhan ehdotti että nopeusrajoitukseksi 45km/h, vetokoukku ja kaksipaikkaisuus. Jos siis 60km/h on liian suuri nopeus.
 
Kaksipaikkaisuus nostaisi Smarttien osuutta autokannasta aika lailla. ;)
Totta. :) Mutta itse veikkaan että takapenkin saisi ottaa normaali autosta pois, kuten 2-paikkaisista pakettiautoistakin. Sitten vaan 18v ikäisenä nopeudenrajoitin pois ja takapenkki takaisin, jos siis haluaa pitää vielä saman auton itsellä.
 
Totta. :) Mutta itse veikkaan että takapenkin saisi ottaa normaali autosta pois, kuten 2-paikkaisista pakettiautoistakin. Sitten vaan 18v ikäisenä nopeudenrajoitin pois ja takapenkki takaisin, jos siis haluaa pitää vielä saman auton itsellä.

Toivottasti tollaiseen ei lähdetä. Mitä konkreettistä hyotyä olisi takapenkin poistosta? Johan ne junnut kuskaa noilla mopautoilla kavereita kontissa. Sit ois kevytauton kontissa 2-3 jantteria ilman vöitä...

Itsekin kevytautoa pojalle mietin, mutta päädyin tekemään ikäpoikkeuslupahakemuksen (poika täyttä 17 ens kuussa). Tarve autolle on akuutti. Ois tullut turhan kallis rumba (1 ylimääräinen kortti, rajoittimen asennus, katsastus ja sit uus katsastus ja rajoittimen poisto kun täyttää 18). En vain aluksi tajunnut tota mahdollisuutta saada 17v ajokortti. No käsittelyssä toi on vielä, mutta pitäisi olla 100% varma läpimeno.
 
Toivottasti tollaiseen ei lähdetä. Mitä konkreettistä hyotyä olisi takapenkin poistosta? Johan ne junnut kuskaa noilla mopautoilla kavereita kontissa. Sit ois kevytauton kontissa 2-3 jantteria ilman vöitä...

Itsekin kevytautoa pojalle mietin, mutta päädyin tekemään ikäpoikkeuslupahakemuksen (poika täyttä 17 ens kuussa). Tarve autolle on akuutti. Ois tullut turhan kallis rumba (1 ylimääräinen kortti, rajoittimen asennus, katsastus ja sit uus katsastus ja rajoittimen poisto kun täyttää 18). En vain aluksi tajunnut tota mahdollisuutta saada 17v ajokortti. No käsittelyssä toi on vielä, mutta pitäisi olla 100% varma läpimeno.
Ilmeisesti tuo 2-paikkaisuus vertautuisi jotenkin traktoriin, siksi ei saisi olla enempää kyytiläisiä.

Tuo 17 vuotiaana kortin saaminen on kyllä tosi hieno juttu. Se kannattaa hyödyntää ja jos ei muuta, niin ajaa 15-16 vuotiaana mopolla tai kevytmoottoripyörällä. Kevarikortistakin on varmaan hyötyä paremman ajamisen kannalta ja saa ajaa sitten moottoripyörääkin joskus myöhemmin, jos haluaa.
 
17 vuotiaat tuntuu käyvän autokoulussa paljon myös kun kortti on jo saatu. Ajokieltokoulutuskurssit on niitä pullollaan, joihin siis poliisi määrää törttöilyiden seurauksena. Riskinottohommissa ollaan ihan kakaroita vielä verrattuna edes vuotta vanhempiin.
 
17 vuotiaat tuntuu käyvän autokoulussa paljon myös kun kortti on jo saatu. Ajokieltokoulutuskurssit on niitä pullollaan, joihin siis poliisi määrää törttöilyiden seurauksena. Riskinottohommissa ollaan ihan kakaroita vielä verrattuna edes vuotta vanhempiin.

Veikkaan, että jos törttöily olisi ainoa peruste siellä olisi paljon myös täysi-ikäisiä, jopa keski-ikäisiä. Ei taida pollarit vaan niin helpolla jotain 50v mersumiestä sinne määrätä kun tietää, ettei se oo osaamisesta kiinni vaan asenteesta...
 
17 vuotiaat tuntuu käyvän autokoulussa paljon myös kun kortti on jo saatu. Ajokieltokoulutuskurssit on niitä pullollaan, joihin siis poliisi määrää törttöilyiden seurauksena. Riskinottohommissa ollaan ihan kakaroita vielä verrattuna edes vuotta vanhempiin.
Tästä olisi kiva nähdä joku tilasto. Pelkkä kommentti "on niitä pullollaan" on aika heikko todiste. Aika ihme myös ois, jos 17-vuotiaita ois pullollaan, kun 17 -vuotiaana on ajokortin saanut 2018 heinäkuun alusta. Ja alkupäässä sitä haki n. 300-400 kuussa. Nyt kun toi oln tullut paremmin ihmisetn tietoisuuteen, niin hakijoita alkaa olla aikalailla. Jonossa on koko ajan joku 3000 nuorta.
 
Veikkaan, että jos törttöily olisi ainoa peruste siellä olisi paljon myös täysi-ikäisiä, jopa keski-ikäisiä. Ei taida pollarit vaan niin helpolla jotain 50v mersumiestä sinne määrätä kun tietää, ettei se oo osaamisesta kiinni vaan asenteesta...
Sinne voi määrätä vain tuoreen kortin omistajia. Näistä suurin osa on 18v mutta niistä jotka päätyy kursseille melkein kaikki on 17.
 
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys

Aiemmissa berneröinneissä tosiaan ohitettiin kaikki asiantuntijatahot kun kevytautohimmeliä tehtiin ja tiedettiin silloin jo ettei se tule olemaan pitkään voimassa vaikka toimisikin, koska uusi ajokorttidirektiivi tulee jo 1.6.2020

Jos tätä käytetään perusteena niin saman tien pitäisi kieltää mopoautot, mopot, kevarit ja nykyään vissiin sähkökulkimetkin.

Vai meinaatko, että se satasta kevarilla päälle päästelevät nuori tekee vähemmän vahinkoa kuin 60 km/h kevytautolla? Jälkimmäinen saattaa jopa tuurilla pysähtyä tai hidastua merkittävästi ennen kolaria jos on AEB, ensimmäinen ei.
 
Jos tätä käytetään perusteena niin saman tien pitäisi kieltää mopoautot, mopot, kevarit ja nykyään vissiin sähkökulkimetkin.

Vai meinaatko, että se satasta kevarilla päälle päästelevät nuori tekee vähemmän vahinkoa kuin 60 km/h kevytautolla? Jälkimmäinen saattaa jopa tuurilla pysähtyä tai hidastua merkittävästi ennen kolaria jos on AEB, ensimmäinen ei.

Meinaan että se nuori ajelee keskustassa mopoautolla 45 joka paikassa, kevytautolla ehkä 50-60 eikä kevarilla siltikään painele satasta keskustassa. Vaikka riskeistä ei tajua paljoa niin on niillä aivot silti.
 
Kuinkahan monella asiaa kritisoineella on omia lapsia? Tai kokemuksia ton ikäisistä? Omat on 14 ja 16 ja vanhempaa opetan opetusluvalla. Ainakin oman 16v päästäisin minä tahansa pävänä liikenteeseen. Ei varmasti kaahaa, eiköä sikaile. Nuoremmasta en olisi niin varma :) Osittain menee varmaan iän piikkiinkin, mutta kyllä tuolla liikenteessä näkee sellaista liikennekäytöstä reippaasti yli 20 (30,40,50...) -vuotiailla, että kortin saisi otta pois välittömästi.

Totuus on, että ekoina vuosina kortin saannin jälkeen on ne riskivuodet. On se sitten 15-17, tai 18-20. Mun on vaikea uskoa, etä iällä olisi niin suurta merkitystä tässä. Voin toki olla väärässäkin. Tulihan sitä itsekin tossa 18-20 välillä aika päättömästikin välillä ajettua.
 
Totuus on, että ekoina vuosina kortin saannin jälkeen on ne riskivuodet. On se sitten 15-17, tai 18-20. Mun on vaikea uskoa, etä iällä olisi niin suurta merkitystä tässä. Voin toki olla väärässäkin. Tulihan sitä itsekin tossa 18-20 välillä aika päättömästikin välillä ajettua.

Kyllä näkisin, että päätön ajelu liittyy juurikin ikään eikä kortin omistamiseen. Eli jos kortin ikäraja olisi 30-vuotta, niin ei ne 30-32 vuotiaat kaahaisi kuten teinit nykyään. Näin tuolla kortin aikaistamisella vaan kasvatetaan riski-ikäisten määrää liikenteessä - itse en ainakaan usko, että kaahailu paljoakaan vähenisi 18-20 vuotiailla, jos kortti olisi saatu jo 16-vuotiaana. Ja kyllä taisi itselläkin soratiellä mennä toisinaan kylki edellä junnuna.
 
Meinaan että se nuori ajelee keskustassa mopoautolla 45 joka paikassa, kevytautolla ehkä 50-60 eikä kevarilla siltikään painele satasta keskustassa. Vaikka riskeistä ei tajua paljoa niin on niillä aivot silti.

1. se mopoauto kulkee 50+ km/h paitsi ylämäkeen.
2. miksei sit rajoiteta sitä kevytautoa kulkemaan 45 km/h?
 
2. miksei sit rajoiteta sitä kevytautoa kulkemaan 45 km/h?

Jos rajoitettaisiin niin se poistaisi 90% ongelmasta kun siirrytään mopoautosta isompaan. Loput 10% ongelmista tulee massasta joka taas hoituisi niillä pakollisilla ajo-avuilla kuntoon, tai siis ne ajo-avut auttaisi enemmän kuin mitä tuo isompi koko aiheuttaisi haittaa.
 
Jos rajoitettaisiin niin se poistaisi 90% ongelmasta kun siirrytään mopoautosta isompaan. Loput 10% ongelmista tulee massasta joka taas hoituisi niillä pakollisilla ajo-avuilla kuntoon, tai siis ne ajo-avut auttaisi enemmän kuin mitä tuo isompi koko aiheuttaisi haittaa.

Onkohan noi nämä meidän viisaat miettineet tätä vaihtoehtoa?
 
Kyllä näkisin, että päätön ajelu liittyy juurikin ikään eikä kortin omistamiseen. Eli jos kortin ikäraja olisi 30-vuotta, niin ei ne 30-32 vuotiaat kaahaisi kuten teinit nykyään.

Kaahaus on vain yksi tuoreen kuljettajan riskitekijä, se toki näkyy helpoiten päälle päin. Laajemmat riskit liittyvät koko liikenteen hahmottamiseen ja tätä vielä pahentaa se, että auton hallintakaan ei ehkä vielä ole selkäytimessä. Kolikon toinen puoli on, että nuoret on hyviä oppimaan nopeasti.

Kun joku nelikymppinen jalankulkija ajaa kortin, en usko silläkään ensivuodet auton ratissa mitenkään riskittömiä on.
 
Kyllä tuosta on tutkimusta että nimenomaan nuori ikä on se riskitekijä. Kun porukka ajelee kortteja vasta 24v jälkeen niin ei tule noita tuoreen kortin kolareita.
 
Voisi kuitenkin kuvitella, että modernilla ajoavustimilla varustetulla, 45 km/h rajoitetulla henkilöautolla kolarit jää vähäisiksi. Voisihan noihin vielä määrätä pakolliseksi automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jos haluaa pelata varmemman päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom