Keskustelua kevytautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja jalevizky, 17.04.2019.

  1. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 060
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Niin, se lukee suoraan hallituksen esityksessä, eikä kukaan ole sitä kiistänyt tai ollut eri mieltä.

    Se ei vaan mutua sitä faktaa, että koko pelleily johtuu siitä, että EU kieltää B-kortin antamisen alle 18 vuotiaille, ja Suomi haluaa nyt teennäisesti kiertää keksimällä "kevytauton" joka on ihan tavallinen henkilöauto, ja luokittelemalla nämä maa ja metsätalouskäyttöön tarkoitetuiksi traktoreiksi (T-luokka) jonka kortin voi antaa 15 vuotiaalle.

    Eli kysessä on ihan pelkkää byrokratiankierto lisäbyrokratialla ja täysin teennäisillä ja valheellisilla ajoneuvoluokitteluilla. Paljon järkevämpää olisi antaa se B-kortti 15 vuotiaille kunnon ajo-opetuksella, eikä vain käytännössä sallia henkilöautolla ajoa taajamassa ilman kunnollista ajokorttia. Varsinkin kun se taajamassa liikenteessä ajaminen on nimenomaan vaikeampaa kuin maantiellä, ei helpompaa.

    Ikähässäkkä nyt on vaan sitten lisähölmöyttä valmiiksi hölmöön asiaan.
    Mikäs ongelma se on? Jos rajoitinta ei voi asentaa niin sitten pitää valita toinen kärry.

    Sehän tässä se hölmöys onkin, ettei ole mitään järkeä vuosimallilla haarukoida arvalla missä autossa on turvavarusteita enemmän tai mihin voi asentaa rajoittimen, kun voi vaan vaatia että rajoitin pitää voida asentaa ja turvavarusteet x, y ja z on pakollia.

    Vuosimallin perusteella arvailu on kuin verottaisi pieniä valkoisia pahvilaatikoita tupakoinnin hillitsemiseksi, sen sijaan että verottaisi tupakkaa.
    Ongelma on:
    A) Säädöksiin tarvitaan syy, ei säätämättä jättämiseen. Mikä ongelma olisi, että kevytautoa ei saa ajaa punaisessa paidassa? Ei mikään, mutta ilman perustetta moista rajoitetta ei pidä asettaa. Vuosimalli ei kerro turvallisuudesta paljoakaan, 2012 Volvo V40 on varmasti turvallisempi kuin muutaman vuoden tuoreempi Punto.
    B) Tuo säädös nimenomaan heikentää turvallisuutta, koska se käytännössä tarkoittaa, että niillä 70-luvun Ladaa turvattomammilla koppimopoilla ajellaan vielä pitkään, koska vähän vanhempi vanha henkilöauto ei muka ei ole tarpeeksi turvallinen.

    Tulevaisuutta ajatellen tuolla tuo säädös nimenomaan 2014 säädös nimenomaan ei ole hyödyllinen, sen koko merkityshän poistuu kun nuo menee takaikärajasta yli muutenkin.
    Tähän voisi sanoa retorisena kysymyksenä, että miksi kevarit ovat tehoiltaan rajoitettuja, eikä 200 heppainen kyykkypyörä 120 km/h (about kevarin huippunopeus) nopeudenrajoittimella käy kevytmoottoripyörästä, kuten autopuolella?

    Edelleen hölmöintä tässä on se, että käytännössä uudistus tarkoittaa, että henkilöautoa saa jatkossa ajaa ilman B-korttia taajamassa. Ilmeisesti tämä on toisten mielestä hyvä idea, minun mielestä ei, ennemmin sitten kortti ja henkilöauto 15 vuotiaille.


    Meillä on katsastus sitä varten. Ei ole mitään perustetta miksi auto, jolla on turvallista ajaa 120 km/h laillisesti ei olisi turvallista ajaa 60 km/h. Ja edelleen jos halutaan vaatia turvavarusteita, niin olisi voitu vaatia turvavarusteeita.
     
    hkultala ja SR50La tykkäävät tästä.
  2. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Se on totta, mutta listaamalla erilaiset turvavarusteet ainoana perusteena listaa joutuisi päivittämään jatkuvasti jos halutaan, että kevytautoissa on aina uusimmat turvavarusteet. Nyt ne tulee vakiona väkisinkin, koska kevytauto ei saa olla sitä 10 vuotta vanhempi.

    Yhtään uutta mopoautoa tuskin myydään enää marraskuun jälkeen. Niiden käyttösykli ei myöskään liene kovin pitkä, joten eiköhän ne muutamassa vuodessa katoa pois lähes kokonaan.

    Mopokortti vaaditaan ja lisäksi tulee vaatimukseksi lisää teoriatunteja. Jos annettaisiin vain ajokortti suorilta, niin siihen vaadittaisiin silti jotain vaatimuksia ajoneuvolle, jota saa kuljettaa jotta varmistuttaisiin siitä, että autot ovat turvallisia.

    Traficomin sivuilla on muuten tällainen lause:
    Vaatimuksella pyritään varmistamaan, että nuoret kuljettajat pääsisivät hyötymään keskimääräistä uudemmista sekä samalla turvallisemmista ja ympäristöystävällisemmistä autoista.

    Eli tavoitteena on ilmeisesti myös uudistaa Suomen helvetin vanhaa autokantaa, mikä ei mielestäni ole mitenkään huono tavoite sekään. Jokainen 20 vuotta vanha bemarinraato mikä menee paaliin eikä ensiautoksi juuri kortin saaneelle on voitto.
     
    SR50La tykkää tästä.
  3. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 242
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mielestäni tuon rajoittimen ohittaminen pitää tehdä vaan riittävän kalliiksi jottei sitä tehdä, sen ohittamisen estäminen kun on kuitenkin täysin mahdotonta. Esim. yksinkertainen auto valtiolle rikoksentekovälineenä toiminee melko hyvin. Tuo on sen verran vittumainen paukku, ettei kaveriporukkakaan viitsi älyttömästi siihen painostaa, toisin kuin johonkin sakkoon tms.

    Samalla tuo max 10v ikä tekee siitä auton menetyksestä aina melko kalliin paukun, toisin kuin jonkun vanhan moponraadon virityksessä.

    Tuossa on sitten wiki väärässä, koska ABS jarru ei ole varsinaisesti pakollinen varuste vieläkään henkilöautossa, mutta käytännössä se tuon pakollisen ESP järjestelmän myötä kaikkiin autoihin tulee.

    Eli sulla ei ole mitään käsitystä mikä tuo hätäjarrutehostin on? Sitä jarrua käytetään ihan normaalisti ja sen normaali käyttäminen vaatii ihan normaalin voiman (minkä mikä tahansa tavallinen jarrutehostimella varustettu auto tarvitsee).
     
    SR50La tykkää tästä.
  4. dude86

    dude86

    Viestejä:
    860
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Jos ei lukemaansa ymmärrä niin sille en voi minkään. Ei voinut käyttää normaalisti, kun aina otti hätäjarruavustimen käyttöön, lopputuloksena hieman varpaalla pystyi hipaisemaan poljinta. Mielummin käytän tehostamatonta kuin tuollaista yliherkkää systeemiä tehostimen kanssa, ei nouse jarrupaine luonnottomasti.
     
  5. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Missä autossa on noin paska hätäjarrutehostin ja olikohan edes ominaisuus vai ihan vika?
     
    SR50La tykkää tästä.
  6. dude86

    dude86

    Viestejä:
    860
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Varmaan säädetty päin persettä, kun toisessa saman mallin autossa ei ollut niin innokas. Toyota Yaris oli kyseinen auto, ei ollut oma ja tuo vaihtoi omistajaa jo vuosia sitten, joten en tiedä tehtiinkö asialle mitään.
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2019
  7. Manne

    Manne BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 608
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Itsellä samoja kokemuksia Versosta, kun on tapana suhteellisen nopeasti siirtää jalka jarrupolkimelle ja "ottaa löysät pois" niin äkkiä oppi että verkkaisempikin tahti riittää ellei ole hirvi edessä ja halua kaikkien tavaroiden lentelevän ympäri autoa.
     
    Rensu tykkää tästä.
  8. dude86

    dude86

    Viestejä:
    860
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Ainut auto minkä jarruttamiseen piti erikseen keskittyä, että sen sai tehtyä pehmeästi esim. valoihin hiljentäminen. Sen vielä ymmärtäisi, jos olisi terävä polkaisu ollut kyseessä. Manuaali versiossa oli tuo ongelma ja CVT:n kanssa ei.
     
  9. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 060
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei kait tuo hätäjarrutehostimeen liity mitenkään, toki joissakin autoissa jarrut on herkemmät/kevyemmät kuin toisessa. Jos vaihtaa jäykemmästä herkempään niin voihan siinä muutama ensimmäinen jarrutus yllättää, mutta kun tottu niin ei ne heerkät ole ne sen jälkeen ole sen vaikeammat IMO jarruttaa nätisti kuin sellaiset joissa voimaa tarvitsee enemmän.

    Jos taas auto vetää vahingossa hätä-/täysjarrutuksen kun piti nätisti hidastaa, niin joko auto välittömästi korjauksen tarpeessa tai sitten kuskin ajotaidoissa on jotain pahasti pielessä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  10. Manne

    Manne BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 608
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Siis ne sen herkemmät olleet kuin normaalitkaan jarrut, mutta kun nopeasti pisti jalan polkimelle ja painoi muutaman millin sai aikaan lukkojarrutuksen ja sitten jos taas rauhallisesti painoi poljinta, niin sai painaa paljon pitemmälle ennen kuin mitään jarruttamista tapahtui.
     
  11. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 796
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
  12. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    498
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Eihän nyt ole aprillipäivä?

    Vaikka olenkin kevytautokielteinen, niin jos tosiaan homma kaatuu, niin kertoo (jälleen) karua kieltä lainvalmistelusta.

    Lisäksi mopoautokauppiaat lienevät jo pistäneet lapun luukulle ja autokauppiaitten olen vastaavasti nähnyt mainostavan näitä uusia "kevytautoja". Aika moista vittuilua yrittäjille jos tämä perutaan.
     
    SR50La tykkää tästä.
  13. tulenohjaaja

    tulenohjaaja

    Viestejä:
    38
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    3 kk olisi vielä jäljellä, helvetin EU. Törkeää jo siinäkin mielessä että matkustusmukavuus nousisi reilusti vrt. Mopoautoon, traktoriin tai edes näihin uusiin Side-by-side tieliikenne mönkijöihin.
    Myös Kaha näyttää jo olevan mainostanut sitä rajoitinpalikkaa pitkän aikaa.
     
  14. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Autoliikkeet on myös myyneet jo hyvän aikaa kevytautoja:

    Kevytautot | Volkswagen Suomi
    Tulossa: Citroën-kevytautot - Citroën Suomi
    https://www.peugeot.fi/mallisto/tutustu-mallistoomme/kevytautot.html

    Nopeasti vilkaistuna ainakin Peugeotin sivuilla:
    Tarjoamme nyt nopeusrajoittimen kaikkine muutostöineen ilman lisähintaa kaikkiin lain ehdot täyttäviin malleihimme. Etu koskee kaikkia uusia kevytautotilauksia, jotka tehdään ennen lain säätämistä eduskunnassa. Mikäli laki ei astu voimaan, voi asiakas peruuttaa tilauksen ilman kustannuksia. Tutustu Peugeotin tarjoamiin kevytautoihin:

    Saas nähda miten on. Aika soppa saattaa syntyä, jos laki ei menekän läpi. Itsekin meinasin pojan laittaa kesällä autokouluun ton takia. Onneksi huomasin ton uuden mahdollisuuden saada 17v ajokortti ja sellaine hakemus on nyt sisällä ja se ratkennee parin viikon sisällä. Meillä on aika akuutti tarve kulkupelille...
     
  15. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 095
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toivottavasti estävät tämä hulluuden. 18v on ihan hyvä ikä aloittaa ajaminen autolla, sen nuorempia ei tarvi kuskien olla. No, ehkä 17v poikkeusluvalla mutta se on poikkeus sääntöön.
     
    PCB ja SR50La tykkäävät tästä.
  16. co1

    co1

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kerrankin järkevää viestiä EUn suunnalta.
     
    hkultala ja SR50La tykkäävät tästä.
  17. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Eihän mopoautot ole mihinkään poistumassa. Nekin monet menee sen 50-60kmh...
     
  18. co1

    co1

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mopoautojen kiihtyvyys ja massa on ihan toista luokkaa.
     
    hkultala ja SR50La tykkäävät tästä.
  19. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Melkoista suhmurointia taas, ensin sääntösuomi tekee tälläisen päätöksen, että kevytautot olisi mahdollisia. Mukana maahantuojat, varmaan valmistajillakin tekemistä asian kanssa. Ja sitten ilmestyy joku salainen paperi mikä kieltää:think:

    Voihan tähänkin mahtua vielä joku äkkikäännös, en toki pidätä hengitystä. Tai sano onko se hyvä vai paha kävi niin tai näin.
     
  20. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Sekö on pelkästään huono asia? Eivätpähän ole liikenteen tukkona.

    Massa on toki autossa olijoiden suojaksi, mutta tietty kevytliikenne kärsii, jos tulee kolari. Vaan enpä haluaisi mopoauton allekaan jäädä pyörällä/kävellen, eli onkohan huoli vähän turha? Mun on vaikea nähdä mitään negatiivista kevytautoissa. Ne toimivat jopa perheen vanhemmilla ainakin kaupunkiliikenteessa tarvittaessa.

    Jotenkin mulla on halu uskoa, että koska kevytautot ovat "oikeita autoja", niillä myös ajetaan kuten oikeilla autoilla ja perseillään vähemmän, niinkuin mopoautoilla välillä on vähän tapana...
     
  21. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 095
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin, ehkä ei kannata aloittaa edes mopoautoista, mutta näissä kevytautoissa huolestuttaa juuri se keveyden puute. 1500kg saa jo kaupungissa paljon vahinkoa aikaiseksi, jos ratissa on kuski joka ei sinne kuuluisi. Mitä on mopoautoilua tullut nähtyä, niin aika hakusessa on liikennesäännöt välillä. Moottoritielläkin on tullut mopoauto vastaan.

    Varsinkin kun nykyään tulee töihin käveltyä, niin en halua liikenteeseen yhtään lisää osaamattomia kuskeja ja joku 15-16v ei yksinkertaisesti omaa tarvittavaa kypsyyttä että rattiin kannattaisi päästää. Joten toivottavasti Eu estää tämän kevytautoilun. Tai voi sen salliakkin, kunhan kuski on täysikäinen ja ajokortti on suoritetty autokoulussa tai opetuksessa.
     
    hkultala, SR50La ja Tommy Goldfish tykkäävät tästä.
  22. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Voiko tästä EU:ta syyttää jos maan hallitus ei osaa tehdä lakivalmisteluita. Oli ansiokas tekemään ja perumaan.

    Olihan tuossa se riski rajoittimen ohittamiseen liian suuri ja seurasmukset ei pahemmin jonnea kiinnosta. Ei kuin vasta kulkupeli ja kortti kokonaan lähtee käsistä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  23. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 796
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Viime hallituksen aikaan kun oli eduskunnan täysistuntoja näistä ajokorttilain muutoksista niin paikalla oli yhden käden sormilla laskettava määrä edustajia.

    muoks: Mielipide: Uusi ajokorttilaki ei kiinnosta päättäjiä
     
    SR50La tykkää tästä.
  24. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 060
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    EU on faktuaalisesti oikeassa tuossa kannanotossaan.

    Koko kevytauto on yritys kiertää EU-direktiivejä ja EU ei ole ihan niin tyhmä kuin suomalaiset poliitikot nähtävästi olettivat. Käytännössä EU vain toteaa sen faktan, että Nissan Micra ei ole maa ja metsätaloustraktori niinkuin Suomen lainsäädäntö esittää. Jokainen täysjärkinen kyllä tiesi tämän aikaisemminkin. Tämä siksi että ne eivät ole ole "tarkoitettu erityisesti vetämään, työntämään, kuljettamaan tai käyttämään tiettyjä työkaluja, koneita tai perävaunuja, joita käytetään maa- tai metsätaloustöissä ja joita vain toissijaisesti käytetään matkustajien tai tavaroiden kuljettamiseen tiellä taikka matkustajien tai tavaroiden kuljettamiseen käytettyjen ajoneuvojen vetämiseen tiellä." kuten maa- ja metsätaloustraktorin määritelmä virallisesti on.

    Jokainen voi halutessaan olla sitä mieltä, että 15-vuotiaiden tulisi saada ajaa autoa (pitäisin sitä itsekin parempana vaihtoehtona kuin noita invamopoja, millä nykyisin ajelevat). Mutta on täysin älyvapaata esittää, että pienet ja keskisuuret henkilöautot ovat maa ja metsätalouskoneita, kunhan vaan huippunopeus on alle 60. Jos halutaan, että 15-vuotiaat voivat ajaa autoa, niin sitten pitää ajaa sitä, että EU-sallisi alle 15 vuotiaiden ajaa autoa. Tai vaihtoehtoisesti sitä, ettei EU:lla olisi päätösvaltaa siihen kuka Suomessa saa ajaa autoa. Mutta se, että keksitään valheellista lainsäädäntöä kiertämään toista lainsäädäntöä on vain ja ainoastaan typerää, ja hyvä että tämä estettiin.

    Tämä on logiikkana sama kuin sanottaisiin että hirvikivääri on appelsiini, koska appelsiinejä saa ostaa ja omistaa ilman aseenkantolupaa. Täysin idioottimaista riippumatta siitä pitäisikö kunkin mielestä aseiden hankinnan olla helpompaa, vaikeampaa vai yhtä helppoa kuin nykyisin.
     
    hkultala, Juppiiis, valurauta ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  25. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Ne Ruotsin traktoriksi lava-autot. Niin eikös ne ollut tavaran kuljettamiseen eikä henkilö ja siten sallittuja siinä missä henkilöautot ei.
     
  26. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hmm, joo epa traktoreiksi niitä vissiin sanottiin. Nopeutta rajoitettu mm. lukitsemalla isommat vaihteet pois, ja lyhentämällä koko hökötystä. Sitäpä en jaksa kaivaa onko vielä sallittua touhua, esim tehdä sellainen tai käyttää jo tehtyjä.

    Vähän asian vierestä, nyt viikonloppuna olin sattumoisin bileissä mihin en ikinä luullut joutuvani. Mutta loppuilta (aamu siis) meni siinä että 18v jonnet kuskaili meitä aikuisia paikasta toiseen. Ihan hyvin meni eikä kukaan kuollut.
     
  27. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 946
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei välttämättä tarvitse olla huono kuski vaan riittää että on liian paljon tavallista nopeammat jalat. Tämä sitten mahdollisesti johtaa vahinkoaktivoituvaan hätäjarrutukseen joko muuten vaan tai yhdistettynä ajotutkan oikeaan tai väärään havaintoon siitä, että edessä on este.

    Itse en ole vuosien aikana saanut kuin kerran aikaan tällaisen tilanteen. Silloinkin oli kiire jarruttaa, mutta ei tarvetta jarruttaa voimakkaasti - ja se olisi voinut olla haitaksikin, että järjestelmä jarrutti lujaa. Sanoisin tästä yhdestä pienestä harmista huolimatta, että järjestelmät toimivat erittäin hyvin, mutta poikkeavan ja sinänsä hyvän ajotyylin kera voivat mennä joillakin vikaan. Suosin kyllä hätäjarrutusjärjestelmää. Aivan erityisesti auttaisi aiotuissa kevytautoissa, joita ohjastavat tyttöset ja ripuliranteet eivät ehkä ymmärrä tai edes jaksa painaa poljinta kunnolla, mutta joiden hätäreaktion järjestelmä poimii.

    Siispä kevytautoksi pakettiautoja, esim. Kia Rio. Ei pääse viisastelija sanomaan ettei olisi traktori siinä missä JD Gator, ja matkustajapaikkoja on sama yksi kuin mautossa. Ei niitä apinoita tarvita takapenkillistä aiheuttamaan häiriötä ja vaaraa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.08.2019
    SR50La tykkää tästä.
  28. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 566
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    EPA-traktoreilla näyttää olevan ihan todellisena taustana, että henkilöautoja on oikeasti muunnettu maatalouskäyttöön sopivaksi:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA-traktor
    EPA-traktorerna började byggas redan på slutet av 20-talet och blev vanliga under 30-talet, och var strax innan andra världskriget uppe i ca 5 000.[1] Den svenska staten tillsatte då år 1939 en utredning, som 31 maj 1940 utmynnade i EPA-traktorkungörelsen (1940:440) om "hänförande av vissa automobiler till fordonstypen motorredskap". Där beskrevs hur en EPA-traktor fick konstrueras och framföras enligt gällande bestämmelser.
    Jos oikein tuota tulkitsen, niin EPA-traktoreista on säädetty lainsäädännöllä jo v. 1940.

    EPA-traktorerna började sedan användas av ungdomar som upptäckte att de med hjälp av EPA-traktorlagen kunde få köra innan de fyllt 18 år.[1] Under 60- och 70-talet ökade antalet EPA-traktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.

    Yllättäen nuoret innostuivat EPA-traktoreista 60- ja 70-luvuilla...

    Den då sittande regeringen bestämde att den 31 mars 1975 skulle EPA-traktorerna förbjudas och EPA-traktorreglerna ersätts av A-traktorreglerna,
    ...ja niinpä uudet EPA-traktorit kiellettiin 1975 ja korvattiin A-traktoreilla (max 30 km/h).
     
  29. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tosiaan noin että 1975, pakostihan noita oli vielä myöhemminkin koska kuva liittyy, jos siis on kilvissä.
    Wikipedia tarjoili samaa vuosikertaa nyt kun katsoin.

    Nuorten traktoriautot tulevat ensi vuonna – On melko todennäköistä, että niitä viritetään, arvioi Trafi

    Ja

    Tekniikan Maailma

    [​IMG]
     
  30. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 242
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tää koko härdellihän lähtee siitä että koska nuo ovat laillisia Ruotsissa, niin samoin voidaan toimia Suomessakin, ja yhdenmukaisuusperiaatteen takia näin on.

    Sinänsä henkilöautosta traktoriksi on aikanaan muutettu autoja myös suomessa, mutta ei samassa määrin kuin ruotsissa, koska henkilöautoista oli vielä enemmän pulaa kuin traktoreista.

    Ei tossa kevytautolaissa mun mielestä muuta vikaa ole kuin se ajokortti jonka saa "liian helposti". Kyllä siinä pitäisi olla jonkinlainen ajokoe vaatimus.

    Enkä nyt tiedä onko se tuhovoima kevyenliikenteen kannalta kovin erilainen mopoautolla tai pienellä henkilöautolla, ja johan nykyiselläkin lainsäädännöllä lapset saa liikenteessä ajella 30 tonnisilla pyöräkuormaajilla, ja monessa maaseutukunnassa on koulukeskuksen pihat täynnä isoja maataloustraktoreita.
     
  31. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ymmärrän EUn kannan muussa, mutta toi perustelu "eurooppalaisen kevytautoteollisuuden" (eli ranskalaisen) vahingoittaminen vituttaa kyllä yli kaiken. Perusteleeko ne oikeasti liikenneturvallisuuteen liittyviä muutoksia nykyään jonkun suht marginaalisen teollisuudenalan taloudella? Siis mitä vittua ja kuinka läpinäkyväksi voi lobbaus ja lahjonta mennä?

    Kävi miten kävi, meidän likka ei 15v täytettyään kyllä yhdenkään mopoauton rattiin mene. Kevytauton rattiin voi mennäkin.
     
    SR50La tykkää tästä.
  32. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mutta meneekö mopoauto jonnen kyytiin?;)
     
    SR50La tykkää tästä.
  33. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Siitä kun kiinni jää niin se on aina kuukausi kotiarestia :D
     
    SR50La ja Myrkky tykkäävät tästä.
  34. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    496
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se siitä sitten. Lakia lykätään vuodella.
     
  35. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    118
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mahtaa niillä olla käyrä korkealla, jotka hommas pikkuautot tuota muutosta ajatellen. Tiedän muutamia perheitä, jotka hommas nyt alkukesästä/loppukeväästä autot ihan tuota tarkoitusta varten. Tosin ei ne turhaksi jää, mutta ei ne tulevalle 15v juniorille ajokiksi enää kelpaa.
     
  36. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihmettelen miten asia on muuttunut vuoden jälkeen, olettaen että ollaan EU:ssa silloin. Tai miksi siinä menee juuri vuosi, ei vaikka puoli vuotta, tai kaksi kuukautta. Onkohan ministeri mikäsenytolikaan taas ihan tehtäviensä tasalla.
     
  37. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ehkä sinä aikana voidaan käydä ampumassa kaikki vitun mopoautoteollisuuden lobbarit parlamentin käytäviltä.
     
  38. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin eikös nuo ole ranskaisten tekeleitä pitkälti, ei ole tullut noihin niin perehdyttyä. Kerran ajoin jotain tuliterää mautoa, eikä ollut kovin mielyttävä kokemus.
     
  39. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 796
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
  40. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 242
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jotain faktoja kyllä tarvitsisi siitä että kuinka paljon keviempi mopoauto on jalankulkija onnettomuudessa turvallisempi verrattuna oikeaan pieneen henkilöautoon.

    Tietysti jos pelkkä suurin sallittu ajonopeus on syy siihen vaarallisuuteen, tuo ei ole täysin reaalimaailmaa.

    Mä en ole koskaan ollut mopoautoikäinen, koska niitä ei ollut silloin kun ajoin mopolla, mutta käytännössä mä huomasin (kuten moni muukin) että mopolla tuli ajettua matalien nopeusraoitusten alueilla, risteyksissä yms riskipaikoissa kovempaa kuin kevarilla, joka kuitenkin tarvittaessa olisi kulkenut motarillakin komeaa ylinopeutta. Tavallaan se rajallinen huippunopeus sai aikaan sen että ihan jokapaikassa ajettiin niin kovaa kun laite kulkee, koska varsinaista rangaistavaa ylinopeutta se ei ollut oikeastaan koskaan.
     
  41. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 551
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihminen on siitä jännä eläin, liikenteessä moni eri asia vaikuttaa eritavoin.
    Otan nyt esimerkiksi kaverin pojan, joka sai ajokortin tänä kesänä. 15 jonnena touhu oli melkoista, sitten kun alkoi ajokortti-ikä lähestyä, ei puhettakaan että millään virivehkeellä ajaisi tai riskeeraisi mitenkään kortin saantia. Nyt mun käsityksen ja kuuleman mukaan ihan asiallisesti ajaa. Tietty mistä mä voin kaikkea tietää, mutta ei ole käynyt mitään kolhuja tai tullut sakkoja.

    Meinasin tähän kirjoittaa jotain että jenkeissä kortin saa 16 vuotiaana, ajattelin kuitenkin vielä varmistaa että onko ihan joka osavaltiossa, mutta lopputulos olikin vielä hämäävämpi mitä wikipedia kertoo, ja tuossa siis aika monta maata lueteltu:

    Ajokortti – Wikipedia
     
  42. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Itse ratkaisisin tämän dilemman siten, että ajokortin alaikäraja pudotettaisiin 16 vuoteen, ja 16-vuotiaana saisi sitten B-kortilla ajaa tuollaista kevytautoa, jonka pitäisi siis olla sekä nopeusrajoitettu, riittävän kevyt että riittävän uusi.

    18-vuotiaana riittäisi sitten "kakkosvaihe" jossa tarkistetaan, että kaveri on oppinut oikeasti ajamaan ja määrätään tarvittaessa lisää ajotunteja jos ei tunnu vielä onnistuvan.

    Tämä toimii A-kortin kanssa (joskin kakkosvaihe puuttuu, mikä on mielestäni aika tyhmää), joten miksei voisi toimia B-kortinkin kanssa?

    Todennäköisemmin mopoautolobbarit saavat tahtonsa läpi ja niiden paskojen tuottaminen ja muksujen ajelu niillä jatkuu.
     
    hkultala, draco76 ja Rensu tykkäävät tästä.
  43. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 065
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jokuhan ehdotti että nopeusrajoitukseksi 45km/h, vetokoukku ja kaksipaikkaisuus. Jos siis 60km/h on liian suuri nopeus.
     
  44. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 267
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Kaksipaikkaisuus nostaisi Smarttien osuutta autokannasta aika lailla. ;)
     
  45. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 065
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta. :) Mutta itse veikkaan että takapenkin saisi ottaa normaali autosta pois, kuten 2-paikkaisista pakettiautoistakin. Sitten vaan 18v ikäisenä nopeudenrajoitin pois ja takapenkki takaisin, jos siis haluaa pitää vielä saman auton itsellä.
     
  46. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Toivottasti tollaiseen ei lähdetä. Mitä konkreettistä hyotyä olisi takapenkin poistosta? Johan ne junnut kuskaa noilla mopautoilla kavereita kontissa. Sit ois kevytauton kontissa 2-3 jantteria ilman vöitä...

    Itsekin kevytautoa pojalle mietin, mutta päädyin tekemään ikäpoikkeuslupahakemuksen (poika täyttä 17 ens kuussa). Tarve autolle on akuutti. Ois tullut turhan kallis rumba (1 ylimääräinen kortti, rajoittimen asennus, katsastus ja sit uus katsastus ja rajoittimen poisto kun täyttää 18). En vain aluksi tajunnut tota mahdollisuutta saada 17v ajokortti. No käsittelyssä toi on vielä, mutta pitäisi olla 100% varma läpimeno.
     
  47. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 065
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ilmeisesti tuo 2-paikkaisuus vertautuisi jotenkin traktoriin, siksi ei saisi olla enempää kyytiläisiä.

    Tuo 17 vuotiaana kortin saaminen on kyllä tosi hieno juttu. Se kannattaa hyödyntää ja jos ei muuta, niin ajaa 15-16 vuotiaana mopolla tai kevytmoottoripyörällä. Kevarikortistakin on varmaan hyötyä paremman ajamisen kannalta ja saa ajaa sitten moottoripyörääkin joskus myöhemmin, jos haluaa.
     
  48. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 796
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    17 vuotiaat tuntuu käyvän autokoulussa paljon myös kun kortti on jo saatu. Ajokieltokoulutuskurssit on niitä pullollaan, joihin siis poliisi määrää törttöilyiden seurauksena. Riskinottohommissa ollaan ihan kakaroita vielä verrattuna edes vuotta vanhempiin.
     
    SR50La tykkää tästä.
  49. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Veikkaan, että jos törttöily olisi ainoa peruste siellä olisi paljon myös täysi-ikäisiä, jopa keski-ikäisiä. Ei taida pollarit vaan niin helpolla jotain 50v mersumiestä sinne määrätä kun tietää, ettei se oo osaamisesta kiinni vaan asenteesta...
     
    SR50La ja hkultala tykkäävät tästä.
  50. Honzo

    Honzo

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    06.02.2017
    Tästä olisi kiva nähdä joku tilasto. Pelkkä kommentti "on niitä pullollaan" on aika heikko todiste. Aika ihme myös ois, jos 17-vuotiaita ois pullollaan, kun 17 -vuotiaana on ajokortin saanut 2018 heinäkuun alusta. Ja alkupäässä sitä haki n. 300-400 kuussa. Nyt kun toi oln tullut paremmin ihmisetn tietoisuuteen, niin hakijoita alkaa olla aikalailla. Jonossa on koko ajan joku 3000 nuorta.