- Estetty
- #801
- Liittynyt
- 28.11.2017
- Viestejä
- 6 504
Käyttövoimavero ja tiheämpi huoltoväli syö hyötyä merkittävästi.
Kaasu on aika vahva vaihtoehto dieselin korvaajaksi raskaassa liikenteessä. Puhdasta tuotantoakin saadaan vedyn kautta lisää. Mutta niin kuin on nähty ei näissä aina se järkevin vaihtoehto voita. Potentiaalia kaasuverkoston laajenemiselle kuitenkin on, mutta en silti lataisi hirveitä odotuksia tämän varaan.Mutku mutku saako kaasua 10 vuoden päästä yhtä helposti? Aivan sama, jos tänään ostaisi vastaavalla rangella ja käyttöominaisuuksilla varustetun sähköauton, se pudottaisi viidessä vuodessa arvoaan vähintään yhtä paljon kuin tuosta octaviasta joutui nyt köyhtymään. Paaliin vaan sitten… kokonaisfinanssit ratkaisee verottaja, mutta tuskinpa fossiilivaihtoehdot halvemmaksi tulisi.
VW Passat B7:ssa käyttövoimavero on 200€/v. Esimerkiksi viime vuonna kun fossiilisten hinnat olivat jossain 2,5€/l hujakoilla, paikallinen kunnallinen jäteyhtiö myi biokaasua 1,60€/kg hinnalla, joka kääntynee n. 1,1€/l litrahinnaksi. Jo hyvin alhaisella kilometrisuoritteella käyttövoimaverosta johtunut erotus oli kuitattu. Nyt Gasum myy biokaasua 1,70€/kg hintaan ja muilla toimijoilla hinta voi olla alimmillaan 1,38€/kg. Jos autoon tulee yhtään kilometrejä, niin käyttövoimaveron vuoksi sitä ei kannata hylätä.Käyttövoimavero ja tiheämpi huoltoväli syö hyötyä merkittävästi.
Kyllähän noita joskus on esim nettiautossa ollut myynnissä.Kuinka moni on "Vahingossa" tuonut ulkomailta LPG -vehkeen vaikka Suomessa käytännössä puhutaan CNG -laitteista kun "kaasuautoillaan"? Törmäsin kautta rantain tällaiseen tapaukseen jossa auto oli ostettu ulkomailta, maksettukin mutta ei tosin vielä noudettu kun ostaja hoksasi virheensä. Onko yleistäkin?
Joka kaasutankkauksen jälkeen vagit (ainakin 1.5 TGIt) käyvät kolmisen minuuttia pelkällä bensalla kun kaasujärjestelmä tarkastaa kaasun laadun (keskieuroopassa myydään myös korkeamman hiilidioksidipitoisuuden kaasua). Koska SEATissa tuo bensatankin varoitusvalo syttyy kun tankista on huvennut 9 L -> 7,5 L, laitan n. 4 kk välein muutaman litran lisää ysikasia säiliöön ja 98:lle neste lupaa 12 kk säilyvyyden.Itse asiassa liian harvoin bensalla ajaminen voi tuottaa ongelmia, eikä päinvastoin. Tehdasautoissa kun bensaa ei käytännössä välttämättä kulu juuri ollenkaan, jolloin bensa voi ehtiä vanhentua ja polttoaineensuuttimet karstaantua, jos niitä ei käytä. Vag:n vehkeissä tämä on aika tyypillinen ongelma, koska moni pyrkii maksimoimaan kaasulla ajamisen ja näin bensapuoli vikaantuu sen vähäisen käytön vuoksi. Bensalla ajaminen ei kaasupuolelle mitään ongelmia aiheuta.
Tuohon tilanteeseen voidaan päätyä monesta eri syystä, joten näillä lähtötiedoilla hyvin hankala antaa diagnoosia ja kustannusarviota. Jos autossa on varmasti kaasua ja mittari ei näytä nollaa, niin ongelma ei luultavasti silloin ole pullojen keloissa, joiden elinikä vaihtelee ja on aika tyypillinen ongelmien aiheuttaja. Esimerkiksi omassa Passatissani kuulen melko hyvin, kun esim. tankkauksen jälkeen hetken ajettuani kuuluu vaimea naksahdus ja kaasunsyöttö kytkeytyy päälle. Eli joku impulssi sieltä lähtee, milloin kaasupuoli lähtee päälle. Sama efekti on kovemmilla pakkasilla kylmästartissa.Onko kukaan törmännyt ongelmaan, meillä TGI Golf 2018 (~90tkm.), jotta kaasu ei lähde päälle ollenkaan?
Kyse ei ole tästä moottorin lämpiämisen "perinteisestä viiveestä" , vaan kaasukäyttö ei aktivoidu ollenkaan. Juu, varmaan huoltoon suunnataan, mutta mikä lienisi diagnoosi / kustannusarvio jos jollakin on kokemuksia.
Kiitti vastauksesta ja kommentista! Juu allekirjoitan tuon saman "naksahduksen" aktivoituessa, mutta tätä ei vaikuttaisi nyt tapahtuvan. Joten ihan kauhiasti en tästä osaa sanoa enempää, kaasua on säiliössä, mutta ei vaikuttaisi pääsevän käyttöön asti.Tuohon tilanteeseen voidaan päätyä monesta eri syystä, joten näillä lähtötiedoilla hyvin hankala antaa diagnoosia ja kustannusarviota. Jos autossa on varmasti kaasua ja mittari ei näytä nollaa, niin ongelma ei luultavasti silloin ole pullojen keloissa, joiden elinikä vaihtelee ja on aika tyypillinen ongelmien aiheuttaja. Esimerkiksi omassa Passatissani kuulen melko hyvin, kun esim. tankkauksen jälkeen hetken ajettuani kuuluu vaimea naksahdus ja kaasunsyöttö kytkeytyy päälle. Eli joku impulssi sieltä lähtee, milloin kaasupuoli lähtee päälle. Sama efekti on kovemmilla pakkasilla kylmästartissa.
Tällaiset vertailut on aika hankalia, mitä faktaa voi esittää puoleen tai toiseen? Mikä kaasuvehkeessä hajoaa? Pulloventtiilit, paineenalennin? Tuommoinen mpi-vapari on käsittääkseni teknisesti aika ysäriä ilman mitään hienouksia kuten turboa, korkeapainesuuttimia tai pumppuja, monimutkaisia egriä tai hiukkaussuodattimia.Ei kauheasti varmempaa laitetta enää ole nykypäivänä tarjolla kuin tuo vag konsernin 2.0tdi cr kone. Joo varmaan jotain w124 200d vehkeitä on jotka kestää enemmän, mutta niistä ei tämän päivän kontekstissa voi puhua. Väitän että nuo kaasuvehkeet on vikaherkempiä, mutta joku voi tulla faktan kanssa todistamaan luuloni vääräksi.
Jep 2L vapari. Tuo olikin hyvä tärppi katsella Caddyjen arvosteluita ja kokemuksia, Transportereista ei juuri mitään löydyT5 on kai tehdaspeli, ilmeisesti 2l vapari? Caddya myyty samalla tekniikalla paljon, joten niistä löytyy kokemuksia enemmän? Varmaan suht rauhallinen kulkija, mutta toisaalta aika yksinkertainen tekniikka vrt. Tdit:t… Kyllä noita kaasuasemilla on tullut vastaan. Lienevät pitkälti ruotsintuonteja.
Uudempia T6(?) saanut myös 2 litran turboversiona.
Vanhoissa bifuel Volvoissa taisi olla paineensäädin ja askelmoottorin juotokset (?) ne murheenkryynit, volkkareista en tiedä.Tällaiset vertailut on aika hankalia, mitä faktaa voi esittää puoleen tai toiseen? Mikä kaasuvehkeessä hajoaa? Pulloventtiilit, paineenalennin? Tuommoinen mpi-vapari on käsittääkseni teknisesti aika ysäriä ilman mitään hienouksia kuten turboa, korkeapainesuuttimia tai pumppuja, monimutkaisia egriä tai hiukkaussuodattimia.
Volkkarin järjestelmät ovat tyypillisesti olleet aika yksinkertaisia. Käytännössä isossa kuvassa ero bensasisarukseen on, että rinnalla on toinen polttoainejärjestelmä. Sytytys on yhteinen. Pulloista voi mennä venttiilien käämit, paineenalennin saattaa alkaa vuotaa ja joskus suutinvikoja voi tulla. Melkeinpä siinä kaikki. Toki esim. imuvuodot ovat kaasulle myrkkyä ja pienetkin vuodot aiheuttavat herkästi vikavaloja. Ja TSI koneet on kaksoisahdettuja, joista se mekaanisen ahtimen ja vesipumpun yhdistelmä voi hajota.Vanhoissa bifuel Volvoissa taisi olla paineensäädin ja askelmoottorin juotokset (?) ne murheenkryynit, volkkareista en tiedä.
Nyt tuli mieleen että Touran myös ollut tarjolla tolla tekniikalla aluksi.Jep 2L vapari. Tuo olikin hyvä tärppi katsella Caddyjen arvosteluita ja kokemuksia, Transportereista ei juuri mitään löydy
Scalaan ei käsittääkseni saanut koukkua, eikä varmaan saa jälkiasennettunakaan. Viimeisin Leon sama. Jos on relevantti asia niin kannattaa olla tarkkana kun tutkii speksejä. Myös kontin pohja korkeammalla, eli ns. ylä-asennossa jos normaalissa säädettävä välipohja. Jos tarvitsee paljon tilaa niin farkut parempi vaihtoehto. Golfeja löytyy manuaaleina, mutta en pelkäisi vähänajettua dsg:tä. Itse en pelännyt. Toki manuaalit on halpoja ja se voi olla hankinnan pointti myös. 1.0 varmaan vähän rauhallisempi peli ajella ja tankkausväli oletettavasti lyhyempi.
Jos normireittien varrelle osuu kaasuasema niin ei mitään ongelmaa pienestä bensatankista, tai ainakaan itselleni ei ole ollut pks-savo plus työreissut ympäriinsä. Ehkä kerran tai kaksi loppunut kaasu ”kesken” matkan, pieni ennakointi tulee luonnostaan. Vähän kuin sähköauto, johon tulisi kuitenkin 150 km lisää rangea kun varsinainen akku tyhjä.
Kiitos vastauksista.Huolloista varmaan huomioitava että ainakin 1.5 on tulppien vaihto yms. muistaakseni ns 60t huollossa, joka voi olla aikaperusteinen myös. Eli tosi vähän ajetulla tulee aikaisemmin. Vuorotellen isompi huolto/öljynvaihtohuolto, mutta väli se 15 tkm. Toki yksi huolto sinnetänne on pieni juttu kokonaiskustannuksissa kun sijoitus on isohko ja käyttöaika toivottavasti pitkä. Kaasuvehkeitten tarkastus parin vuoden välein, mutta ei ole kallis ja onnistuu myös ei-merkkiliikkeissä.
Vuosi tulee kohta 1.5 Leon TGI:n kanssa, niitä löytyy myös manuaalina mutta DSG yleisempi. Seateissa 5 v / 100 tkm tehdastakuu eli saatat tuurilla saada vielä takuullisen mallin. 1.5 TGI:n kanssa on kolmosversio tuosta DQ200:sta ja suurimmat ongelmathan olivat sen ykkösversion kanssa. Kytkin on kulutusosa ja näitä mekatroniikan korjauspajojakin löytyy eri hintaluokissa.Mitä kannattaa ottaa huomioon, jos olisi harkinnassa vag-konsernin kaasuauto. Vaihtoehtoja Esim. Skoda Scala 1.0 TGI ja Seat Leon 1.5 TGI. Budjetti 12-15k ja noita esimerkkejä on saatavilla tuonne 12k pintaan vähän ajettuina.
Ilmeisesti näissä uudemmissa on kaikissa tuo säälittävän pieni 9l bensatankki, mutta sen kanssa pärjännee kun ei tässä lapissa asuta tms. Nuo mainitut esimerkit on saatavilla manuaalilaatikolla, mutta 1.5 kone taitaa useammin olla paritettu DSG:n kanssa. Sinänsä ei ole väliä, mutta kyllähän DSG:n kanssa aina pieni pelko takaraivossa on, että mitä tällä kertaa hajoaa.