Keskustelua hybridiautoista

Onhan niissä, mutta pelkästään sähköauton viat. Plugareissa on siihen päälle vielä kaikki mahdolliset polttiksenkin viat ja näiden yhteistoiminnan vaatimien komponenttien viat. Tarkoitus oli myös hommata uusi auto, joten takuuseen vaan jos jotain porsii.


Niin uusitko itse akun? Olen kyllä aiempiin autoihin uusinut ja eihän se tosiaan itsessään kummoinen temppu ole kunhan on antanut auton ensin oikeasti sammua kokonaan. Lähinnä nämä uudemmat autot kun alkaa olemaan niin tietokoneistettuja, että 12 V akun vaihdolla vai saada kaikenlaisia ongelmia. Jotain lueskelin, että jollakin oli esim. hävinnyt avaimen koodaus, eli autoa ei saanut enää käyntiin jne.

Vanhoissa bemareissa on tuota vikaa että avaimen synkorointi häviää, jos akun tempaisee liian nopeasti irti virtojen pois ottamisen jälkeen (tätä tietysti varmaan myös tapahtuu kun yritetään startata ihan väsyneellä akulla).
 
Itse vaihdatan plugariin kovalla hinnalla seuraavassa huollossa varmuuden vuoksi. About 60e hintaan verrattuna saa sen about 220% hintaan teetettyä.
 
Onhan niissä, mutta pelkästään sähköauton viat. Plugareissa on siihen päälle vielä kaikki mahdolliset polttiksenkin viat ja näiden yhteistoiminnan vaatimien komponenttien viat. Tarkoitus oli myös hommata uusi auto, joten takuuseen vaan jos jotain porsii.


Niin uusitko itse akun? Olen kyllä aiempiin autoihin uusinut ja eihän se tosiaan itsessään kummoinen temppu ole kunhan on antanut auton ensin oikeasti sammua kokonaan. Lähinnä nämä uudemmat autot kun alkaa olemaan niin tietokoneistettuja, että 12 V akun vaihdolla vai saada kaikenlaisia ongelmia. Jotain lueskelin, että jollakin oli esim. hävinnyt avaimen koodaus, eli autoa ei saanut enää käyntiin jne.
Joo, vaihdoin itse. Tuloksena kaikki vikakoodit mitä auto keksi, kun kerta virrat oli poikki, mutta vikakoodinlukijalla ne nollille ja menoksi. Ilman nollaamista ei päässyt edes ajamaan. Eli ihan aina kannattaa syöttää varavirta nykyautoihin tai olla valmis koodaamaan koodit
 
Minulla on Kian merkkihuollosta 2viikon takaa akun testauraportti, jossa "akku ok". Auto tuli minulle ja seuraavana päivänä ei enää startannut, eli 12v akku oli 6v jännitteessä.

Latasin akun ja testasin irrallaan, niin 45Ah akusta sai 1,3Ah ulos, kunnes jännite oli 4V. Kyseessä Niro täyssähköauto, mutta sama ongelma on plugareissa -eli testeri saattaa testata auton kykyä ylläpitää 12v jännitettä, eikä oikeasti 12V akkua. Suosittelen irroittamaan akunnavan testauksen ajaksi, niin totuus selviää (toki myös vikakoodit pitää sen jälkeen nollata). Aika matalalla kynnyksellä akku kannattaa myös uusia (itse hain biltemasta uuden akun, 59e/st)
Akun testaus irrallaan tai toinen kenkä irti, siten kai parrain.

Joo, vaihdoin itse. Tuloksena kaikki vikakoodit mitä auto keksi, kun kerta virrat oli poikki, mutta vikakoodinlukijalla ne nollille ja menoksi. Ilman nollaamista ei päässyt edes ajamaan. Eli ihan aina kannattaa syöttää varavirta nykyautoihin tai olla valmis koodaamaan koodit
Muistitko koodata akun autoon?
 
Onko tuota hybridiautojen laajennettua akkutakuuta (kilometriraja/x vuotta) koeponnistettu missään jos autoa on huollettu muualla kuin merkkihuollossa, huolto-ohjelman mukaisesti. Ainakin Skodan takuuehdoissahan väitetään sen katoavan sillä sekunnilla jos vaihdatat vaikka öljyt muualla kuin valtuutetussa huoltoliikkeessä, mutta lakiteknisesti tämä epäilyttää.
Itse olen käyttänyt merkkihuollon ulkopuolella öljynvaihtoja ja pienempiä huoltoja. Hyvin meni akun korjaukseen liittyvät takuuasiat merkkihuollossa (VAG) läpi.
 
Mini on muuten kiva; vielä 3,5v jälkeen pääsee yllättämään. Tuossahan etuveto polttiksella ja takaveto sähköllä.

Meillä As Oy parkkipaikka on korotettu ja sille pitää tieltä kääntyä 90 astetta oikealle.

No, siinä rootvallia lähestyessä polttis sammui ja kun etupyörät nousivat kanttikivelle, takapyörät työntivät autoa eteenpäin, mutta liukkaus saikin etupään liukumaan metrin vasemmalle, surffaten katukiven kallistusta pitkin.

No sitten peruutus ja uusi yritys; sport päälle ja polttis pakotettuna päälle eturenkaat sutasevat ja auto hyökkää eteenpäin kun pito löytyy.

Hypättyään eteenpäin, takarenkaat nousevat katukiveyksen kallistukselle ja perä heittää metrin vasemmalle…

On kiva kun noi on eri paria niin käytöstä en ole vielä kertaakaan pystynyt liukkaalla ennustaa…
 
Joo, tuo on ilmeisesti Kiassakin mahdollisesti syypää. Autossa myös Eber joka tietty rasittaa akkua vielä lisää. En sitten vaan tiedä millä tuon nyt sen ihmeemmin tarkistaisi kuin koko akun vaihtamalla, ja se taas vähän kuumottaa näin modernissa autossa...
Ite kun asensin tuon akkuvahdin Optimaan, juurikin sen takia, ettei tulisi yllättäviä tilanteita vastaan akun hyytymisen takia.

Optimassa on tammikuussa uusittu 74Ah akku, Eber päällä 40 minsaa (sisätila puhallin noin 30 min) +6 asteen kelillä syö siitä 30% kapasiteetista.
Tämä toistettu akun ollessa 100%, 70% ja 50% latingilla, aina sama juttu.

Ylläpitolataus ajoakusta (ilman sukoa) toimii miten sattuu, välillä tuntuu lähtevän lataamaan kun akku on 70%, välillä saa tippua 20%. Kertaalleen päästi akun 8% (11.78v), siitä sukolla latas 12v akun täyteen 3h aikana?
Onko akku kunnossa?

Sukolla lataa 14.5v tunti kerrallaan, tunnin pitää välillä 13.0v ja sitten lataa taas tunnin, jne... kunnes ajoakku on täynnä, sitten katkaisee kokonaan. Täysin tuo sukolatauksen logiikka ole auennut, välillä se lataa vaikka akku ois 80%, välillä taas ei vaks oiks 55%.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 924
Viestejä
4 500 683
Jäsenet
74 303
Uusin jäsen
Hutts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom