• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

Niin, esim se että venäjä katkaisee toisenkin kaapelin.
Yleensä itse kallistun hyvin herkästi sabotaasiepäilyn puolelle, etenkin nyt viimeaikaisten tapahtumien valossa.

Mutta onko juuri tällä kertaa mitään tietoa tai edes epäilyä kaapeliviasta? Vianhan on kerrottu olevan tasasähköyhteydessä, mikä ei implikoi merikaapelivikaa. Kyseessä voisi olla myös jommankumman pääteaseman laitevika. Joka taas voisi puolestaan olla ilkivaltainenkin jne. Kuitenkin tällä kertaa on erilainen tunnelma kuin BC-episodista uutisoidessa.
 
Yleensä itse kallistun hyvin herkästi sabotaasiepäilyn puolelle, etenkin nyt viimeaikaisten tapahtumien valossa.

Mutta onko juuri tällä kertaa mitään tietoa tai edes epäilyä kaapeliviasta? Vianhan on kerrottu olevan tasasähköyhteydessä, mikä ei implikoi merikaapelivikaa. Kyseessä voisi olla myös jommankumman pääteaseman laitevika. Joka taas voisi puolestaan olla ilkivaltainenkin jne. Kuitenkin tällä kertaa on erilainen tunnelma kuin BC-episodista uutisoidessa.
Finngrid on sanonut ettei syy ole vielä tiedossa, eikä edes vikapaikkaa tiedetä. Erityisesti ei ole viitteitä sabotaasista, mutta sitä ei voi sulkea pois. Ajankohta ja muut viimeaikaiset tapahtumat helposti kuitenkin kohdistavat katseen sinne todennäköisimpään vaihtoehtoon. Toivotaan silti, että kyseessä olisi vain onnettomien sattumusten summa ja joku verrattain helposti korjattava laiterikko, niin ei tarvitsisi taas noista yhteyksistä riippuvaisten osapuolten roikkua kuukausitolkulla uudessa hirressä.

Tänään/huomenna tiedetään varmaankin lisää.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid ei toistaiseksi tiedä, mikä katkaisi sähköyhteyden Suomen ja Viron välisessä Estlink 2 -sähkökaapelissa.

– Mittauksia tehdään ja vikapaikkaa yritetään parhaillaan selvittää, sanoo Fingridin johtava asiantuntija Timo Kaukonen.

Fingrid havaitsi häiriön merikaapelissa viime yönä hieman puolen yön jälkeen. Tuolloin sähköä siirrettiin noin 130 megawattia Virosta Suomen suuntaan.

Vielä ei ole tiedossa, onko kysymys esimerkiksi teknisestä viasta tai merenpohjassa kulkevan kaapelin fyysisestä rikkoutumisesta.

Kun vian syytä ei tiedetä, Fingrid ei pysty myöskään poissulkemaan tahallisen vahingoittamisen mahdollisuutta.

Kaukonen sanoo, että viasta saadaan lisätietoa todennäköisesti tänään perjantaina illan kuluessa.

Jos siellä on taas "vahingossa" raahailtu ankkureita pitkin merenpohjaa ja pakkastalvi kiristyy, niin ihan varmasti sähkön hinta pomppaa.

Btw. Tämä on yksi syy miksi jo aikoja sitten ehdoteltiin, että voisiko näille ketjuille muokata vähän geneerisemmän otsikon, kun kohta on taas joku vaatimassa uutta ketjua tälle Estlink-setille, kun ei täällä enää puhuta Baltic connectorista, eikä tietoliikennekaapeleista, vaan sähkökaapelista "x" siinä edellisten tahallaan rikottujen vieressä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Finngrid on sanonut ettei syy ole vielä tiedossa, eikä edes vikapaikkaa tiedetä. Erityisesti ei ole viitteitä sabotaasista, mutta sitä ei voi sulkea pois. Ajankohta ja muut viimeaikaiset tapahtumat helposti kuitenkin kohdistavat katseen sinne todennäköisimpään vaihtoehtoon. Toivotaan silti, että kyseessä olisi vain onnettomien sattumusten summa ja joku verrattain helposti korjattava laiterikko, niin ei tarvitsisi taas noista yhteyksistä riippuvaisten osapuolten roikkua kuukausitolkulla uudessa hirressä.

Tänään/huomenna tiedetään varmaankin lisää.



Jos siellä on taas "vahingossa" raahailtu ankkureita pitkin merenpohjaa ja pakkastalvi kiristyy, niin ihan varmasti sähkön hinta pomppaa.

Btw. Tämä on yksi syy miksi jo aikoja sitten ehdoteltiin, että voisiko näille ketjuille muokata vähän geneerisemmän otsikon, kun kohta on taas joku vaatimassa uutta ketjua tälle Estlink-setille, kun ei täällä enää puhuta Baltic connectorista, eikä tietoliikennekaapeleista, vaan sähkökaapelista "x" siinä edellisten tahallaan rikottujen vieressä. :D
Mä en ymmärrä tota" "vahingossa" raahailtu ankkureita ". Jos tarkoitat, että Kiinalainen laiva olisi tahallaan ton tehnyt. Niin eiköhän siitä olisi meille jo ajat sitten kerrottu.
On hyvin vaikeaa uskoa, että tota edes pystyttäisiin kovassa myrskyssä tarkoituksella tekemään, kuten täällä on aiemmin todettu. Tossa oli todella lähellä, ettei se laiva kaatunut. Eikä sille ankkurille myrskyssä mitään voi tehdä.

Toi yhteys oli uutisen mukaan katkennut kun Virosta oltiin siirtämässä 130MW sähköä suomeen.

Muita sabotaaseja ei tuolla Suomenlandella ole julkitsuuteen tuotu, kuin Venäjän ja Saksan välisten kaasuputkien räjäytys, jonka tekijöiksi USA:n Washington Post (WaterGaten julkituonut lehti) ja joku tunnettu saksainen lehti luotettava pitämiinsä lähteisiin vedoten pitää Ukrainalaista armeijan yksikköä, jotka olivat teon tehneet Ukrainan johdon tietämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa oli todella lähellä, ettei se laiva kaatunut.
Missä näin on kerrottu?
Eikä sille ankkurille myrskyssä mitään voi tehdä.
Kyllä se siellä laivassa pysyy, jos sitä ei voi käyttää?

Muita sabotaaseja ei tuolla Suomenlandella ole julkitsuuteen tuotu, kuin Venäjän ja Saksan välisten kaasuputkien räjäytys, jonka tekijöiksi USA:n Washington Post (WaterGaten julkituonut lehti) ja joku tunnettu saksainen lehti luotettava pitämiinsä lähteisiin vedoten pitää Ukrainalaista armeijan yksikköä, jotka olivat teon tehneet Ukrainan johdon tietämättä.

+Vissii kenenkää tietämättä. Vaikka tyyliin kaikkien laivojen reitit tiedetään ja alueella niidenki tietojen mukaan ollut kyllä liikennettä. Taitavaa, jos on kunnon james bond -operaatio ollut Ukrainasta käsin eikä kellään ole tästä todisteita. "luotettavia ja nimettömiä" lähteitä lukuunottamatta. Unohdetaan kaikki todelliset todisteet samalla toki. e: sekoitin tapahtumat.
 
Viimeksi muokattu:
Ajankohta ja muut viimeaikaiset tapahtumat helposti kuitenkin kohdistavat katseen sinne todennäköisimpään vaihtoehtoon. Toivotaan silti, että kyseessä olisi vain onnettomien sattumusten summa ja joku verrattain helposti korjattava laiterikko, niin ei tarvitsisi taas noista yhteyksistä riippuvaisten osapuolten roikkua kuukausitolkulla uudessa hirressä.
Näin on. Paljon arvaa jo siitä, jos asia saa huomenna merkittävää huomiota. Esimerkiksi jos pidetään "valtioneuvoston tiedotustilaisuus", kyseessä lienee sabotaasi jo pätkää katsomatta.

Nythän oli ihan just kolme viikkoa sitten Estlinkin häiriö, tosin linja ykkösen. Se oli vain laitevika. Erona tähän akuuttiin on että kesto jäi silloin tuntiin pariin.
Tossa oli todella lähellä, ettei se laiva kaatunut. Eikä sille ankkurille myrskyssä mitään voi tehdä.
Öh, mitä? Siis pohjaan vahingossa tippuneelle ankkurille ei voi mitään ja pitää siksi rässiä eteenpäin tekemättä sille mitään? "En ole merikapteeni mutta."
 
Öh, mitä? Siis pohjaan vahingossa tippuneelle ankkurille ei voi mitään ja pitää siksi rässiä eteenpäin tekemättä sille mitään? "En ole merikapteeni mutta."
Suosittelen pientä testikävelyä (jos mahdollista) jollain laivalla jonka keula nousee useita metrejä. Tuolla myrskyssä olisi pitänyt kävellä reipas sata mertriä, samalla kun aaltot heittää kannelle kuutio tolkulla vettä. En tunne laivaa, tuolla saattoi olla? myös käytäviä kannen alla ja sieltä luukku kannelle? (voit silti kokeilla) mutta ne nostolaitteet ovat kannella.

Ne ankkurin nostolaitteet yleensä käytetään (täällä olleen asintuntijankin mukaan) siellä ankkurin vieressä ja kun joku rikkoutuu sitä ei vaan siinä merenkäynnissä pysty korjaamaan. Toi laivan henkilökunta oli hyvin lähellä päästä hengestään, koska lasti melkein irtosi reilusti yli laidan => painopiste muuttui.
Sanoisin, että todella hyvä munkki ettei kaatunut. Ei ne kapteenit idiootteja ole ja lähde tahallaan myrskyssä vaudissa ankkuria laskemaan.
Aallot hakkaa sitä 6000kg ankkuria ,kokoa n. 2.5m, siitä syntyy melkoisia voimia. Estonia laivan keularampinkaan rikkoutumista ei pidetty mahdollisena.
Lue
 
Millä asiantuntemustasolla?
Olet nähnyt itsekin ton kuvan, jossa osa konteista on laivan ulkopuolella => painopiste muuttuu. Koska täällä ei minusta keskustella, niin teeppä testi
Laita tyhjä tarjotin pöydälle niin, että se siinä pysyy mutta on selkeästi sen vaikka 2/5 yli pöydän reunanja laita siihen lasillinen XO-konjakkia. Siirtelet sitä sitten lähemmäs ulkoreunaa.
Tai laita korkea ja kapea lasi pöydälle. työnnä sitä ensin juuresta ja sitten yläreunasta. Tossa laivassa ne ylimmäiset kontit olivat kallellaan laivan kyljen ulkopuolella.
Ehkäpä asia sinulle avautuu kokeilujen jälkeen.
 
Olet nähnyt itsekin ton kuvan, jossa osa konteista on laivan ulkopuolella => painopiste muuttuu. Koska täällä ei minusta keskustella, niin teeppä testi
Laita tyhjä tarjotin pöydälle niin, että se siinä pysyy mutta on selkeästi sen vaikka 2/5 yli pöydän reunanja laita siihen lasillinen XO-konjakkia. Siirtelet sitä sitten lähemmäs ulkoreunaa.
Tai laita korkea ja kapea lasi pöydälle. työnnä sitä ensin juuresta ja sitten yläreunasta. Tossa laivassa ne ylimmäiset kontit olivat kallellaan laivan kyljen ulkopuolella.
Ehkäpä asia sinulle avautuu kokeilujen jälkeen.
Laivan ja tarjottimen ero on siinä, että tarjottimen pitää pudota reunalta jotta konjakkilasi menisi lattialle paskaksi. Laivan ei tarvitse kääntyä ylösalaisin jotta kontti voisi pudota kansilastista. Itse asiassa kontteja on varsin usein putoillut meriin ilman että laiva upposi.
 
Olet nähnyt itsekin ton kuvan, jossa osa konteista on laivan ulkopuolella => painopiste muuttuu. Koska täällä ei minusta keskustella, niin teeppä testi
Laita tyhjä tarjotin pöydälle niin, että se siinä pysyy mutta on selkeästi sen vaikka 2/5 yli pöydän reunanja laita siihen lasillinen XO-konjakkia. Siirtelet sitä sitten lähemmäs ulkoreunaa.
Tai laita korkea ja kapea lasi pöydälle. työnnä sitä ensin juuresta ja sitten yläreunasta. Tossa laivassa ne ylimmäiset kontit olivat kallellaan laivan kyljen ulkopuolella.
Ehkäpä asia sinulle avautuu kokeilujen jälkeen.
Et vastannut kysymykseen. Minä voin iha suoraan sanoa, että en tiiä yhtään miten hyvin ton kokoluokan laivat pysyy pinnalla. Voisin ehkä googlailla, mut en siltikää osais vastata miten toimii eri merenkuluissa eri lasteilla. Mut hyvä, että konjakkilasi-tarjotin kertoo sulle kaiken. Sain ehkä vastaukseni, kiitos.
 
Laivan ja tarjottimen ero on siinä, että tarjottimen pitää pudota reunalta jotta konjakkilasi menisi lattialle paskaksi. Laivan ei tarvitse kääntyä ylösalaisin jotta kontti voisi pudota kansilastista. Itse asiassa kontteja on varsin usein putoillut meriin ilman että laiva upposi.
Mietitkö yhtää millainen voima tarvitaan tollasen konttirivin siirtymiseen. Laivan sivukallistuksella on rajansa jonka jälkeen se painopiste muuttuu niin, että laiva ei enää nouse.
Se on selvää, ettei se raja tossa onneksi ylittynyt. Mutta selkeä riski tossa oli.

Edit: laitetaan tahallisen väärin ymmärtämisen välttämiseksi vielä, että sen kovan tuule lisäksi kun se ankkuri tarttui siihen kaasuputkeen siinä syntyi valtava voima ja varmasti
se laiva siinä heilahti. Sitähän me emme tiedä missä asennossa (kuinka kallellaan laiva sillä hetkellä oli ja mihin suuntaan)
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen pientä testikävelyä (jos mahdollista) jollain laivalla jonka keula nousee useita metrejä. Tuolla myrskyssä olisi pitänyt kävellä reipas sata mertriä, samalla kun aaltot heittää kannelle kuutio tolkulla vettä. En tunne laivaa, tuolla saattoi olla? myös käytäviä kannen alla ja sieltä luukku kannelle? (voit silti kokeilla) mutta ne nostolaitteet ovat kannella.

Ne ankkurin nostolaitteet yleensä käytetään (täällä olleen asintuntijankin mukaan) siellä ankkurin vieressä ja kun joku rikkoutuu sitä ei vaan siinä merenkäynnissä pysty korjaamaan. Toi laivan henkilökunta oli hyvin lähellä päästä hengestään, koska lasti melkein irtosi reilusti yli laidan => painopiste muuttui.
Sanoisin, että todella hyvä munkki ettei kaatunut. Ei ne kapteenit idiootteja ole ja lähde tahallaan myrskyssä vaudissa ankkuria laskemaan.
Aallot hakkaa sitä 6000kg ankkuria ,kokoa n. 2.5m, siitä syntyy melkoisia voimia. Estonia laivan keularampinkaan rikkoutumista ei pidetty mahdollisena.
Lue
En ole merikapteeni enkä edes merimies, mutta eihän siellä oikeasti mitään myrskyä ollut. Pientä aallokkoa.

Jos on kyseessä hätätilanne, jossa laivan ankkuri on pudonnut vahingossa ja kyntää pohjassa eikä kukaan uskalla mennä sitä nostamaan tai irrottamaan, niin miten toimitaan?
  1. Jatketaan matkaa ankkurin raahatessa pohjaa ja juodaan viinaa, ei puhuta kenellekään nyt eikä jälkeenpäin
  2. Hätäkutsu
Kyllä se Kaliningradissa vaihdettu sabotaasimiehistö onnistui sen ennalta modifioidun ankkurin laskemaankin. Tuskin nostaminenkaan siis viivästyi siksi ettei kukaan olisi uskaltanut keulakannelle.

Mietitkö yhtää millainen voima tarvitaan tollasen konttirivin siirtymiseen. Laivan sivukallistuksella on rajansa jonka jälkeen se painopiste muuttuu niin, että laiva ei enää nouse.
Se on selvää, ettei se raja tossa onneksi ylittynyt. Mutta selkeä riski tossa oli.
Juu mietin ja kuten edellä sanoin, kontteja putoaa paljon useammin kuin laivoja uppoaa. Kontteja voi myös laittaa valmiiksi huonosti jos halutaan tehdä show.
 
Väärään ketjuun. Eiku tupla. Sori siitä.

Voi venäjä noita toimittajia. "Estlink 1:n siirtokapasiteetti on 358 KILOwattia."

Samoin alaotsikko "vikakohtaa ei ole vielä paikallistettu" on hieman vihjaava. Siinähän annetaan lukijoiden enemmistölle ymmärtää että vika on nimenomaan merikaapelissa. Uutisessa taas kerrotaan ettei edes tiedetä, onko vika merella vai maalla, kaapelissa vai muissa laitteissa.
 
En ole merikapteeni enkä edes merimies, mutta eihän siellä oikeasti mitään myrskyä ollut. Pientä aallokkoa.

Jos on kyseessä hätätilanne, jossa laivan ankkuri on pudonnut vahingossa ja kyntää pohjassa eikä kukaan uskalla mennä sitä nostamaan tai irrottamaan, niin miten toimitaan?
  1. Jatketaan matkaa ankkurin raahatessa pohjaa ja juodaan viinaa, ei puhuta kenellekään nyt eikä jälkeenpäin
  2. Hätäkutsu
Kyllä se Kaliningradissa vaihdettu sabotaasimiehistö onnistui sen ennalta modifioidun ankkurin laskemaankin. Tuskin nostaminenkaan siis viivästyi siksi ettei kukaan olisi uskaltanut keulakannelle.


Juu mietin ja kuten edellä sanoin, kontteja putoaa paljon useammin kuin laivoja uppoaa. Kontteja voi myös laittaa valmiiksi huonosti jos halutaan tehdä show.
Kyllä siellä myrsky oli sun turha muuta väittää (muistaakseni sen määritelmä on 21m/s tai kovempi). Sitä emme tiedä mitä siinä laivassa tapahtui. On niitä kännipäisiä kapteenejakin vuosien saatossa tullut esiin, ei tietenkään tässä.
Kapteeni ei halunnut takaisin tullesssa päästää Suomen viranomaisia laivalleen, joten selvittänevät asiaa Kiinan viranomaisten kanssa. Tossa voi tulla taloudellisia vastuitakin ja niissä monet eivät vapaaehtoisesti anna itsestään negatiivisia todisteita. Vaikea sanoa miten ko. tapauksessa. Odotellaan tässäkin niitä virallisia tuloksia.
 
Millä asiantuntemustasolla?
Juu, hirveä tuuri kävi etteivät kaikki laivat Itämerellä kaatuneet samana päivänä. Sanotaan että tuurillahan ne isommatkin laivat seilaavat, mutta ei nyt oikeasti. Sellaiseen ei maailmalla olisi varaa, siis periaatetasolla. Tietenkin valitettavasti laiminlyöntejä erilaisissa kehitysmaissa tehdään koko ajan ja paremmissakin liikaa.
 
Jos siellä on taas "vahingossa" raahailtu ankkureita pitkin merenpohjaa ja pakkastalvi kiristyy, niin ihan varmasti sähkön hinta pomppaa.
Estlinkin suunta on n. 99% ajasta Suomesta Viroon päin. Jos piuhaa ei onnistuta myymään täyteen, niin kaapelin ansiosta Baltian hintataso tulee Suomeen ja Estlink nostaa Suomen hintoja. Harvinaisissa niukkuustilanteissa suunta voi kääntyä ja silloin vaurion vaikutus Suomelle voi olla nostava.

Yleisesti ottaen olisi Suomen pörssisähkönkuluttajien etu, että Estlink2 menisi pysyvästi rikki. Silloin meillä nautittaisiin valtaosin Ruotsin edullisesta vesi- ja tuulivoimasta.
 
Estlinkin suunta on n. 99% ajasta Suomesta Viroon päin. Jos piuhaa ei onnistuta myymään täyteen, niin kaapelin ansiosta Baltian hintataso tulee Suomeen ja Estlink nostaa Suomen hintoja. Harvinaisissa niukkuustilanteissa suunta voi kääntyä ja silloin vaurion vaikutus Suomelle voi olla nostava.

Yleisesti ottaen olisi Suomen pörssisähkönkuluttajien etu, että Estlink2 menisi pysyvästi rikki. Silloin meillä nautittaisiin valtaosin Ruotsin edullisesta vesi- ja tuulivoimasta.
Eivät ne tilanteet nyt mitään erityisenn harvinaisia ole talvella ja jos tilanne jatkuu Olkiluodon huoltoon saakka ja samalla on kovat pakkaset, niin onnea vaan sähkölämmittäjille.

Kuten siinä linkitetyssä uutisessa sanotaan:
Jos Suomessa on pikkupakkasia, eikä tammikuun alun lukemia vastaavia pakkasia, niin ei pitäisi olla mitään huolta.

Pitkittyessään häiriö voi kuitenkin vaikeuttaa sähkön riittämistä. Käytännössä tuontisähköön tulisi yli 650 megawatin aukko, mikä nostaisi sähkön hintaa.

Ja tässä tarkemmin:
Mikä merkitys yhteyden katkeamisella sitten on?

Se riippuu paljon siitä, mistä yhteyden katkeaminen johtuu ja kuinka pitkään yhteyden korjaamisessa kestää.

Pahimmillaan yhteyden katkeaminen voi johtaa jopa sähköpulaan ja nostaa vähintään merkittävästi pörssisähkön hintaa. Yhteys on tärkeä etenkin Baltiassa. Virossa yhteyden katkeamisen ennakoidaan nostavan hintaa jo lähiaikoina.

Myös Suomen kannalta siirtoyhteys on merkittävä. Juuri nyt yhteys ei ole kriittinen, sillä Suomessa on riittänyt viime päivinä tuulivoimatuotannon takia yllin kyllin sähköä.

Yhteyden merkitys korostuu, jos tuuli tyyntyy ja pakkaset kiristyvät.

Moni pörssisähkön käyttäjä muistelee kauhunsekaisin tuntein perjantaita 5. tammikuuta, jolloin kovien pakkasten keskellä kärvistelevässä Suomessa pörssisähkö nousi historiallisen kalliiksi. Tilannetta pahensi tuolloin se, että useampi voimalaitos oli huollossa. Huoltojen seurauksena sähköverkosta puuttui noin 1000 megawattia.

Suomalaisia varoitettiinkin tammikuun alussa sähköpulan mahdollisuudesta ja kehotettiin vähentämään sähkön kulutusta.

Kaukonen vertaa nyt käsillä olevaa tilannetta tammikuun alkuun. Pahimmillaan siirtoyhteyden katkeaminen voi aiheuttaa tuolloin koetun tilanteen.

”Ei tämä ainakaan tilannetta paranna ja on mahdollista, ettei meillä ole riittävästi tuontikapasiteettia”, Kaukonen sanoo.
---
Oman kierteensä tilanteeseen tuo vielä Olkiluodon kolmannen ydinvoimayksikön vuosihuolto 2. maaliskuuta–8. huhtikuuta. Tuolloin koko voimalan 1600 megawatin kapasiteetti on pois käytöstä.

Edelleenkään eivät muuten ole löytäneet vikapaikkaa.
 
Edelleenkään eivät muuten ole löytäneet vikapaikkaa.
Hyssyttely tosiaan viittaa siihen, että vika on merikaapelissa. Tällöin kyseessä on melko varmasti Venäjän hybridihyökkäys taas kerran. Ei kai siellä ole niin apinoita etteikö vianmäärityksessä olisi päästy vuorokaudessa tähän saakka. Valtioneuvoston tiedotustilaisuus on siis odotettavissa.

E: Toisaalta tämä viittaa enemmän hyökkäykseen Viroa kuin Suomea kohtaan, ellei takataskussa ole pari muuta iskua Suomeen.
 
Hyssyttely tosiaan viittaa siihen, että vika on merikaapelissa. Tällöin kyseessä on melko varmasti Venäjän hybridihyökkäys taas kerran. Ei kai siellä ole niin apinoita etteikö vianmäärityksessä olisi päästy vuorokaudessa tähän saakka. Valtioneuvoston tiedotustilaisuus on siis odotettavissa.

E: Toisaalta tämä viittaa enemmän hyökkäykseen Viroa kuin Suomea kohtaan, ellei takataskussa ole pari muuta iskua Suomeen.
Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta :D
 
Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta :D
No jos käykin niin että huomataan krapulaisilta laitosmiehiltä(Suomessa tai Virossa) jääneen eilen huomamaatta, että pääteasema Suomessa tai Virossa olikin viturallaan.

Mikäli kyseessä on kaapelivaurio, kuten hiljaisuuden kesto alkaa antaa ymmärtää, niin yhdyn täysin näkemykseesi. Venäjä on syksystä alkaen hyökännyt Suomeen jo vähintään kahdesti Polar Bearin episodissa ja ajankohtaisessa siirtolaisasekriisissä. Olemme siis tavallaan sodassa, mutta tavallaan vielä harmaalla alueella. Tämä on sellaista venäläistä sotaa kuten murha on joskus venäläinen vahinko.

Jätän nyt asiayhteyden vuoksi huomiotta vuosien takaisen edellisen siirtolaisaseen kokeilun.
 
Eivät ne tilanteet nyt mitään erityisenn harvinaisia ole talvella ja jos tilanne jatkuu Olkiluodon huoltoon saakka ja samalla on kovat pakkaset, niin onnea vaan sähkölämmittäjille.
Juuri nyt en ole katsonut mutta aiemmin tuontia Virosta oli vain muutamana tuntina vuodessa. Sekin on muistettava, että Estlink1 on jotain 300 MW, eli siitä saa jonkin verran tuotua vaikka Estlink2 olisi rikki.

Suomessa sähkö on halpaa vain silloin, kun Estlink1/2 saadaan myytyä täyteen. Muuten tuodaan kalliimpaa hintaa Suomeen.

Viroon (ja muualle Baltiaan) Estlinkin vika iskee paljon enemmän kuin Suomeen.
Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta :D
Mikä ettei kaiveta 4 artiklaa, konsultaatiot, esiin? Se pakottaisi NATOn suunnittelemaan jotain konkreettista.
 
Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta :D
Joo kyllä tässä haisee ja kovasti se että vikapaikka kyllä tiedetään, mutta nyt mietitään että miten se kansalle kerrotaan, koska mitään seuraamuksia tästäkään ei ole kenellekkään tulossa.

Ainakin nuo pienemmät kuparit ja kuidut voidaan tutkata metrilleen vikapaikkaan...

EDIT. Voisiko jopa olla niin että tarkoituksella odotetaan syyn/syyllisen sanomista pressanvaalien ylitse.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä tässä haisee ja kovasti se että vikapaikka kyllä tiedetään, mutta nyt mietitään että miten se kansalle kerrotaan, koska mitään seuraamuksia tästäkään ei ole kenellekkään tulossa.

Ainakin tänään Fingrid kertoi kohtuullisen selkeästi että vikaa ei olisi aiheuttanut ulkopuolinen tekijä:

”Vianselvityksen yhteydessä saatujen ja kerättyjen tietojen perusteella vikaa ei ole aiheuttanut ulkopuolinen tekijä”, Fingrid tiedottaa.


Mutta ei tuo vielä varma tieto ole, sillä tarkka paikka ja syy ei ole tiedossa.
 
Taas on kaapelia poikki, tällä kerralla Punaisenmeren alueella. Voi olla sattumaakin, mutta tässä artikkelissa joku entinen brittikapteeni mutuilee, että Venäjä siellä heittelee vettä länsimaiselle kiukaalle.

Epäilyttävä kaapelirikko meren alla: Uusi isku länttä vastaan

Neljää eri sota-alusta komentanut entinen brittikapteeni Tom Sharpe uskoo, että Venäjä on mahdollisesti tehnyt ensimmäisen suoran sotatoimensa länsimaita vastaan.

Hän viittaa Punaisenmeren alueella havaittuun epäilyttävään tietoliikennekatkokseen. Verkkoyhteydet katkesivat ensin Djiboutissa. Alustavien tietojen perusteella oli epäselvää, oliko alueella kulkevista AAE-1-, Seacom-, EIG- ja TGN-merikaapeleista vaurioitunut vain yksi vai useampi.
---
Punaisenmeren ja Adeninlahden yhdistävä Bab el-Mandebin salmi on erilainen toimintaympäristö, koska alueella partioivat kansainvälisen koalition sota-alukset ja lentokoneet. Yhdysvaltain E-2 Hawkeye -tutkakone on ilmassa ympäri vuorokauden.

– Kaapelien katkaisu pitäisi tehdä kokonaan veden alta käsin. Vaikeusaste on täysin erilainen kuin Nord Streamissa, Tom Sharpe toteaa.

Vastaavia merenalaisia kyvykkyyksiä löytyy Venäjältä. Brittikapteeni kertoo viettäneensä vuosikausia Grönlannin, Islannin ja Britannian välisellä merialueella seuraten venäläisten toimintaa. Britannian laivaston fregatti veti perässään hydrofonia, jolla kuunneltiin transatlanttisten kaapelien lähellä kulkevia Venäjän ydinsukellusveneitä.

Punaisellamerellä tai Adeninlahdella toimiva sukellusvene voisi lähettää pienoissukellusveneen suorittamaan varsinaisen operaation. Pientä alusta on vaikea havaita veden alla.

– En lähde väittämään, että Venäjä oli tämän takana. Mutta jokin taho on selvästi tehnyt jotain, eikä kovin moni muu pysty siihen. Tämä oli mahdollisesti ensimmäinen venäläisten suora toimi länttä vastaan ja merkki siitä, että uusi kylmä sota kuumenee, Sharpe sanoo.
 
Tällä kerralla positiivisia uutisia: Balticconnector on taas käytössä.

Suomen ja Viron välinen merenalainen Balticconnector-kaasuputki otettiin maanantaina suunnitelman mukaisesti takaisin kaupalliseen käyttöön, kaasuverkkoyhtiö Gasgridin johtaja Janne Grönlund kertoo STT:lle.

- Yleensä tällaisen merenalaisen infrastruktuurin korjaaminen kestää 1-2 vuotta, mutta Balticconnector korjattiin noin seitsemässä kuukaudessa. Yhteistyö kumppaneiden kanssa on ollut poikkeuksellisen tehokasta, Eleringin meriputkien kunnossapidosta vastaava Tiit Toomits sanoi tiedotteessa.

SUOMEN ja Viron välinen kaasun putkisiirto on ollut keskeytettynä viime lokakuusta lähtien. Maiden kaasuverkkoyhtiöt havaitsivat 8. lokakuuta varhain aamulla kaasuputkessa epätavallista paineen laskua. Putkiosuus eristettiin sulkemalla Balticconnectorin venttiilit, ja tämän ansiosta kaasuvuoto pysähtyi.
 
Uutinen 28.4.2024. Tähänkö tutkinta on nyt tyssännyt?

Valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto sanoo HS:lle, että tutkinta on käytännössä edennyt niin pitkälle kuin on mahdollista ilman Kiinan apua. Suomalaisviranomaisten toive on, että Kiina kuulustelisi aluksen kapteenia ja perämiestä.
No niin no. Saattoiko jotain muuta odottaa? Selväjärkisessä maailmassa voisi kuvitella että Kiinan viranomaiset olisivat tehneet kuten jossain oikeassa valtiossa ehkä suotuisissa olosuhteissa tapahtuisi. Tällöin he olisivat oikeasti tasavertaisiksi kokemiensa toisten maiden kuten Suomen ja Viron kanssa pyrkineet kunnioittavaan yhteistyöhön ja oikeasti tutkineet rikosta. Tällöin olisi paljastunut Venäjän terroristinen operaatio, jossa saattoi sekä osana tekijöitä että yllyttäjinä olla kiinalaisia tahoja, joilla on yhteyksiä Puolueeseen.

Kyllä me nyt uni nähtiin. Sosiopaattiset rikolliset, varkaat, huorat ja roistovaltiot eivät toimi niin kuin joku sivistynyt ihminen jolla on kotikasvatus kuvittelisi. Naiivi suomalainen rehellinen pottunokka vaikuttaa näille manipuloiville paskiaisille pelkältä pelleltä, jos sattuvat huomaamaan moisen olemassaolon. EI kaikkialla ole mikään hyve, että ihmistä pitää päämääränä tai vertaisena. Aika suurelle osalle maailman ihmisistä oman perheen tai klaanin ulkopuolinen ihminen on väline siinä missä naula tai vuohi. Monessa kulttuurissa epärehellisyyden omaksuminen on aikuistumisriitti ja rehellisyydelle naureskellaan.

TL;DR: Miksi vihollinen nakertaisi omaa terroristista operaatiotaan huonolla julkisuudella? Kiina on samanlainen saatana kuin Venäjä, Pohjois-Korea tai Eritrea. Sillä erolla että se on isompi ja vahvempi. Se on vitsaus.
 
Herääkö mitään kysymysmerkkejä miksi meillä hallinto ja useat poliitikot selittivät omia hienoja teorioitaan suu vaahdossa, vaikka todellinen syyllinen tiedettiin lähes heti?


Merivoimien merioperaatiokeskuksen päällikkö Toni Joutsia kertoi torstaina Turun Eurooppa-foorumissa Puolustusvoimien tienneen alle vuorokaudessa, kuka Balticconnector-kaasuputken mahdollisesti rikkoi.

Joutsian kommenteista uutisoi Turun Sanomat.

Kun merenpohjaa oltiin päästy tutkimaan, kävi nopeasti selväksi, mikä alus vaurion oli aiheuttanut.

– Me tiesimme jo tässä vaiheessa, kun media ja asiantuntijat vielä kaksi viikkoa arvuuttelivat, että missä mennään, Joutsia sanoi TS:n mukaan.





 
Herääkö mitään kysymysmerkkejä miksi meillä hallinto ja useat poliitikot selittivät omia hienoja teorioitaan suu vaahdossa, vaikka todellinen syyllinen tiedettiin lähes heti?

Koska heidän pitää ainakin esittää olevansa asian tasalla vaikka eivät olisikaan.

Toinen kysymys on miksei Puolustusvoimat heti kertonut tiedoistaan?
 
Koska heidän pitää ainakin esittää olevansa asian tasalla vaikka eivät olisikaan.
Bingo!

Toinen kysymys on miksei Puolustusvoimat heti kertonut tiedoistaan?
Ehkäpä siksi, koska asia oli melko pian KRP:n tutkinnan alla ja saakohan sellaisia kommentoida?

Kolmas kysymys lienee, että miksi juuri nyt tullaan asian kanssa julkisuuteen? Vai oliko kenties vain kyse yhden henkilön lipsautuksesta?
 
Koska heidän pitää ainakin esittää olevansa asian tasalla vaikka eivät olisikaan.

Toinen kysymys on miksei Puolustusvoimat heti kertonut tiedoistaan?
Puolustusvoimilla tuntuu olevan yleensä periaate, että tiedotetaan mahdollisimman vähän. Poislukien ilmatilaloukkaukset.
 
Sotilastiedustelu ei tiedota mitään. Ei kuulu toimenkuvaan.

Eilen katsoin Areenasta dokumentin kuinka ryssälä myrkyttää ulkomaille karanneita toimittajia. Eräskin nainen matkalla Saksaan alkoi saada oireita. Saksassa hakeutui sairaalaan. Tuli kaikenlaisia ongelmia saada selville mistä kyse. Verinäytteet "katosivat" ym. Venäläiset toimittajat sitten saivat tutkittua, että näytteet oli lähetetty sotilaslaboratorioon tutkittavaksi. Tuloksia ei koskaan tullut itse potilaalle. Tiedustelulla ei ole tapana tiedottaa mitään siviileille.
 
Saas nähdä, mihin tämä kaapelivaurio liittyy. Syy ei tiedossa.

Suomen Santahaminasta Saksan Rostockiin kulkevassa C-Lion1-kaapelissa on havaittu vikatilanne.

Vian seurauksena merikaapelissa kulkevat tietoliikenneyhteydet ovat poikki.

Vian syy ei ole tiedossa. Asiaa selvitetään parhaillaan.

 
Onhan tuossa vielä Ahvenanmaan kautta kaapelit maailmalle ja käsittääkseni myös jossain Tornio Haaparannan kulmilla menee valokaapelia Suomesta Ruotsiin.
 
Vaikka syy ja yksityiskohdat eivät ole vielä tiedossa niin yhtiön mukaan tyypillisesti korjaus kestää luokkaa pari viikkoa. Mutta en tiedä, päteekö tuo "tyypillisest" jos kyseessä olisi tahallisesti aiheutettu vahinko:

Yhtiö tiedotti, että vikatilanteeseen liittyvät yksityiskohdat eivät ole vielä tiedossa ja niitä selvitetään parhaillaan.

– Vian korjaustoimenpiteet on käynnistetty ja korjausalus on valmiudessa lähtemään paikan päälle. Tarkka korjausaika ei vielä ole tiedossa, mutta tyypillisesti merikaapeleissa korjausaika on 5–15 vuorokautta.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 512
Viestejä
4 490 851
Jäsenet
74 252
Uusin jäsen
Jeyvalley

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom