Varmaan jos autoliikkeelle tarjotaan jotain 300tkm ajettua octaviaa tai jotain tuoretta GTE-Passatia niin ei ostohinnat ole kummoiset. Oletuksena oli että puhutaan nyt jotenkin edes etäisesti kaupallisesta tavarasta. Aika usein tässä on myös se pieni harha että omistaja itse pitää autoaan aina kalliimpana kuin muut ja katsoo pelkästään myynnissä olevien autojen pyyntihintoja.
A) Pyyntihinta ei ole myyntihinta
B) Tällä hetkellä myynnissä olevien autojen pyyntihinnat ei välttämättä ole se kestävä markkinahinta, vaan on peilattava myös toteutuneita kauppoja.
Aika usein sitten se naapurin pertsa vielä jättää kertomatta että autossa paloikin moottorin vikavalo, toinen avain oli hukassa, jakopää täytyisi tehdä 5000km sisään ja renkaatkin oli kaljut.
Autoliikkeiden ja rahoitusyhtiöiden väliset sopimukset ovat usein sellaiset että sitä koko korkoerotuottoa ei makseta minkään oletuksen pohjalta, vaan toteutuvan mukaan kuukausittain. Keskimääräinen rahoitussopimuksen kesto on noin 1,5v, joten jollain prosentin korkoerotuotolla ei kyllä joku kamuxin tai sakan kokoinen firma kauheasti rikastu.
Lisäksi perustamiskulua ja laskutuslisää ei autoliike saa itselleen kokonaisuudessaan.
Se autoliikkeen pyörittäminen ei ole ihan niin yksinkertaista mitä monasti ulkopuolelta saattaa näyttää ja kyseessä kun on vielä todella raskaan pääomavaltainen ala, täytyisi tuotto-odotuskin jonkinlainen olla.
Sitten kun aletaan vielä pohtimaan jälkikuluja etc. niin myisitkö itse autoliikkeen vastuilla jotain 20 000e autoja tonnin katteella ja 2,49% korolla? Jos myyt, niin ei muuta kuin yrittäjäksi ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista.