Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Onkohan muilla merkeillä/liikkeillä vastaavaa rahoitusta/osamaksua kun Toyota easy missä viimeinen suurempi erä on ns ”takuu hinta” eli Toyota ostaa sen sillä jos ei itse halua sitä maksaa. Itse en ole törmännyt vastaavaan nyt hetkeen. Ja nimenomaan ei ihan uusiin.
 
Onkohan muilla merkeillä/liikkeillä vastaavaa rahoitusta/osamaksua kun Toyota easy missä viimeinen suurempi erä on ns ”takuu hinta” eli Toyota ostaa sen sillä jos ei itse halua sitä maksaa. Itse en ole törmännyt vastaavaan nyt hetkeen. Ja nimenomaan ei ihan uusiin.

Autosalpa tarjoaa käytettyihin.


Käytettyjen valikoima on kyllä hyvin Volvo-painotteinen. Muutama Renault, Nissan ja Dacia joukossa.

 
Ihan normaali laina tuo on. Korkoa maksetaan sen mukaan paljonko lainaa on jäljellä. Alussa lainaa on enemmän, jolloin korkoa luonnollisesti maksetaan reilummin. Luonnollisesti kun laina lyhenee, niin koron osuus lainan lyhennyksessä lähestyy nollaa loppua kohden.

Kaikissa saamissani autojen rahoituksissa korkoerä vaihtelee kuukausittain siten, että alussa koron osuus rahoituksesta on suurimmillaan ja loppua kohden rahoituksen osuus laskee nollaan (?). Tämä on ilmeisesti täysin normaalia, mutta esimerkiksi kuuden vuoden maksuajalla ja kolme vuotta autoa pitämällä koron osuus on huomattavasti suurempi, kuin rahoitustarjous antaa ymmärtää. Vaihdan autoa 2-3 vuoden välein ja kaikki autot ovat tämänlaisilla rahoituksilla hankittuja.

Pystyykö tätä ilmiötä välttelemään mitenkään? Laskennalliset lainojen korot ovat yli kaksinumeroisia, kun huomioi auton 2-3 vuoden pitämisen ja rahoituksen pituuden.

T. Noviisi

Tämä ns. "annuiteetti" tyyppinen autorahoitus on suuri kusetus, vähän kuin suurin osa kaikenlaisista "joustoluotoista" ym. Otat 72kk (6 vuotta) autolainaa, jonka alkupuolen (2-3 vuotta) maksat suurimmaksi osaksi lainan korkoja, kk-erästä jopa 70 % voi olla pelkkää lainapääoman korkoa. Näiden osuus tasaantuu vasta lainan loppupuolella, jolloin varsinaisen velan kutistumisen vauhti kasvaa.

Harva kuitenkaan pitää autoaan 6 vuotta vaan vaihtaa sen pois esimerkiksi 3v jälkeen -> maksanut suurimmaksi osaksi pois sen 6v lainan korkoja -> itse velan määrä ei ole lyhentynyt yhtään niin paljoa kuin voisi kuvitella. Uusi auto pihaan ja sama ralli jatkuu.


Sen sijaan pankista sama summa ns. "kiinteällä tasaerällä" on paljon parempi vaihtoehto, maksat lainan alusta saakka myös isoa osaa varsinaisesta velkapääomasta. Korostuu varsinkin suuremmassa osamaksussa eli suomeksi kalliimmissa autoissa, tyyliin 50-60 ... 80ke. Tämän saaminen tosin vaatii vakuuksia sekä sen verran löysää, että saa kässärin (10-20-30ke) heitettyä omasta pussista. Tämä tulee huonollakin korkotarjouksella paljon fiksummaksi kuin keskivertoinen käytetyn auton autorahoitus - saatika kamux / saka / yms. kusetus. Tosin Hedin, K-auto ym. tarjoaa ihan samaa, älytöntä 7-8% todellista vuosikorkoa. Uusien autojen nollakorkokamppistarjoukset sitten erikseen.
 
Ja kk-erähän tässä on sitten alussa korkeampi kuin lopussa. Eli ei pysy laina-sikaa samana. Ei se mikään kusetus ole, vain erilainen tapa lyhentää lainaa.
Kusetusta ehkä se, että auton arvo laskee nopeammin kuin lainamäärä ja jos ei tiedosta ja varaudu tähän, niin on auton kanssa pahasti jumissa kun ei ole varaa vaihtaa.

Toki rahamiehelle yhdentekevää / vain hyvä juttu - köyhälle voi vaan tulla yllätyksenä että saa maksaa välirahaa reilusti halvempaankin vaihdettaessa.
 
Tarkoitit varmaan tasalyhennystä.

Tarkoitin kiinteää tasaerää, eli lainaa jossa joka ikisen kk-erän suuruus on sama. Sekä erien sisältö sama, esimerkiksi 600e kk-erässä maksat 400e lainanlyhennystä ja 200e korkoja, siis jokaikisessä erässä läpi lainan. Vasta viimeisessä erässä tasataan mahdollinen heitto, eräänsortin "jämäri" sekin. Asuntolainoissa tämä usein tarkoittaa laina-ajan pidentymistä / lyhentymistä mutta pankkilainoissa se tasataan viimeisessä erässä.

En siis puhu pankkien "joustoluotto" tai "joustolaina" tai vastaava vakuudeton "remonttilaina" tms. vaan nykypäivänä melko suuriakin vakuuksia taakseen vaativa pankkilaina about 50+ ke summille.

Vuosikorko voi olla piirun suurempi kuin jossain autoliikkeiden (käytettyjen autojen) 3,99e + kulut -tarjouksissa, mutta tässä ostaja alkaa maksamaan heti alusta saakka isoa osaa lainastaan pois - ei "autorahoitus" -tyyppisen velkavivun korkoja. Lisäksi tähän ei saa nykypäivän velkavivutuksen ihmemaassa monille niin auvoisia "jämäreitä" eli suurempia viimeisiä eriä, ei pysty fleksaamaan samalla tavalla koska koko lainasumma pitää jakaa kuukausille, esimerkiksi 72kk.
 
Tarkoitin kiinteää tasaerää, eli lainaa jossa joka ikisen kk-erän suuruus on sama. Sekä erien sisältö sama, esimerkiksi 600e kk-erässä maksat 400e lainanlyhennystä ja 200e korkoja, siis jokaikisessä erässä läpi lainan.
Taitaa taas mennä puurot ja vellit sekaisin. Yleensä lainoittaja haluaa kyllä korkonsa heti eikä suostu jättämään 200€ korkoa viimeiseen erään, kun pääomaa on enää 400€ maksamatta. Käsittääkseni kyseisessä lainamuodossa kuukausierä pysyy samana, mutta lyhennyksen ja koron osuus vaihtelee jäljellä olevan lainapääoman mukaan. Koron mahd. muuttuessa laina-aika pitenee mutta kuukausierä pysyy edelleen samana.
 
Taitaa taas mennä puurot ja vellit sekaisin. Yleensä lainoittaja haluaa kyllä korkonsa heti eikä suostu jättämään 200€ korkoa viimeiseen erään, kun pääomaa on enää 400€ maksamatta. Käsittääkseni kyseisessä lainamuodossa kuukausierä pysyy samana, mutta lyhennyksen ja koron osuus vaihtelee jäljellä olevan lainapääoman mukaan. Koron mahd. muuttuessa laina-aika pitenee mutta kuukausierä pysyy edelleen samana.
Juuri näin. Ja tässä toki kk-erä on korkeampi kuin samaan autoon perinteisissä jämärillisessä autolainassa. Johtuen jämärin puutteesta.

Lainan tyyppiä tärkeämpää on ymmärtää lainan kokonaiskulut. Ja ne on kyllä jokaisessa lainassa jo hakuvaiheessa saatavilla. Todellinen kokonaiskorko ja kulut euroina.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 254
Viestejä
4 501 848
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom