On kokemuksia. Miksi se noin vaikeasti pitäisi kiertää? Ei siinä myynnissä mitään ongelmaa ole. Jos autoliikkeeseen myyt niin liike yleensä maksaa loppuvelan rahoitusyhtiölle ja loput suoraan sulle.Kokemuksia auton myynnistä kesken rahoituksen sopimuksen? Eli jos on vaikkapa 60kk rahoitus ja auton haluaisikin myydä 36kk kohdalla. Meneekö tuo yleensä ilman ongelmia, että myisit itse auton ja maksaisit jäljellä olevan summan rahoitusyhtiölle? Onko yhtiökohtaisia eroja?
Eikös yksi tapa kiertää tämä ole ottaa vaikkapa omalta pankilta lainaa sen verran mitä rahoitusta jäljellä tuossa 36kk kohdalla ja lainan saatua maksaa rahoitus pois ja siirtää auto omiin nimiin. Tämän jälkeen myynti ja myynnin tuottamilla rahoilla maksaa se pankista otettu laina pois, ennen kuin alkaa edes korot juosta.
Mutta entäs jos myy yksityiselle? Tämä on jopa todennäköisempi skenaario muutaman vuoden päästä itselleni.On kokemuksia. Miksi se noin vaikeasti pitäisi kiertää? Ei siinä myynnissä mitään ongelmaa ole. Jos autoliikkeeseen myyt niin liike yleensä maksaa loppuvelan rahoitusyhtiölle ja loput suoraan sulle.
Tuskin tuossa nyt sen kummempaa ongelmaa on. Rahoitusyhtiölle sinällään ihan yks ja sama, kunhan saavat sinulta rahat. Varmasti neuvovat miten kannattaa menetellä, luulisi helpointa olevan että myyt auton ja maksat rahoitusyhtiölle loppuvelan, senhän jälkeen auton omistajuuden siirron voinee tehdä.Mutta entäs jos myy yksityiselle? Tämä on jopa todennäköisempi skenaario muutaman vuoden päästä itselleni.
.Mutta entäs jos myy yksityiselle? Tämä on jopa todennäköisempi skenaario muutaman vuoden päästä itselleni.
Opel Astra -malliston kokonaishinta alkaen 26 990,55 € (sis. toimituskulut 600 €). Astra-malliston yhdistetyt CO₂-päästöt 118-127 g/km. ¹Rahoitusesimerkki: Opel Astra Innovation 110 Turbo kokonaishinta toimituskuluineen 26 990,55 €, käsiraha 7 300 €, rahoitettava osuus yht. 19 989,55 € (sis. perustamismaksun 299 €), sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 15 €/erä, korko 1,00 %, kk-erä 199,16 € (sis. käsittelymaksun). Viimeinen suurempi erä 7 750 €. Todellinen vuosikorko 2,69 %. Luotto + luottokustannukset yht. 22 204,11 €. Edellyttää luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen.
Opel Corsa 5-ov. malliston kokonaishinta alk. 19 990,45 € (sis. toimituskulut 600 €). Corsa-malliston yhdistetty kulutus 4,0–6,2 l/100km ja CO₂-päästöt 104–122 g/km (WLTP). ²Rahoitusesimerkki: Opel Corsa Edition 75 kokonaishinta toimituskuluineen 19 990,45 €, käsiraha 4 900 €, rahoitettava osuus yht. 15 89,45 € (sis. perustamismaksun 299 €), sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 15 €/erä, korko 1,00 %, kk-erä 149,49 € (sis. käsittelymaksun). Viimeinen suurempi erä 6 500 €. Todellinen vuosikorko 3,15 %. Luotto + luottokustannukset yht 17 427,56 €. Edellyttää luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen.
Rahoituksen määrä maksimissaan 20 000 €. Rahoitusyhtiö: Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, 00020 NORDEA. Rahoitustarjous koskee yksityisasiakkaiden uusia tilaus- ja kauppasopimuksia ja on voimassa koko Opel-mallistoon 31.3.2023 asti. Edellyttää rekisteröintiä 31.3.2023 mennessä. Kaikkia malleja saatavilla rajoitettu erä. Kuvan auto erikoisvarustein. Pidätämme oikeudet hinnanmuutoksiin.
Eikai tuossa mitään sen ihmeellisempää. Melko paljon kulut nostavat korkoaOnkos tässä jotain koiraa haudattuna?
Corolla Prestige Edition - Toyota Länsiauto
VAIN LÄNSIAUTOSTA: Corolla Prestige Edition 1 % kiinteällä rahoituskorolla +kuluttoyota.lansiauto.fi
Kävin tuon koeajamassa. Melkein kuin oma Outlander (voimalinja sama) mutta vähän karsittu juttuja sieltä täältä ja harmittavasti vähemmän tilaakin. Ajettavuus huonompi (vetelyä ja vähän tunnoton) - onko sitten alustassa eroa, isommat renkaat tai lyhyempi akseliväli syynä. Hinta kuitenkin samaa luokkaa.Deltalta Mitsubishi Eclipse Cross PHEV:tä 1,99% + kulut. Perustamismaksu 299e ja käsittelymaksu 15e/kk, 72kk laina-aika
Ei kai missään ole noin korkeaa korkoa?Ei ole koskaan tullut aiemmin hankittua autoa rahoituksella, niin missä lukemissa huitelee "hyvän tarjouksen" todellinen vuosikorko? Vaikea ilman aiempaa kokemusta arvioida onko nämä tarjoukset ihan kusetusta vai onko 12% todellinen vuosikorko ihan normilukema.
Todella ihmettelen kuka noita maksaa?Saka tai Kamux menee noihin 12% lukemiin, hiukan riippuen toki maksuajasta.
Kyllähän tuo todellinen vuosikorko helposti karkaa etenkin pienemmissä ja lyhyemmissä autorahoituksissa, eli sellaisissa joita vaihtoautoihin otetaan, aika kovaksi, varsinkin kun kulujen puoltakin on nostettu monessa firmassa reippaasti viime vuosina. Jos tavoitetasona tuollainen 500€ kuukausilyhennys ja hankinnan kohteeseen tulee ~10k€ rahoitus 2 vuoden maksuajalla, niin todellinen vuosikorko voi olla n. 15% ilman kamppiksia ja myyjän kanssa tinkauksia (nettilistahinta). Ilmoitettu korko vaihtoautomyyjillä ilman kamppista on nyt sielä 6-9% välissä. siihen perustamiskulut 300-500€, kuukausittainen käsittelymaksu tyypillisesti n. 15 €/kk. Tuota ei kyllä mikään kamppis tuo 5% tuntumaan saati alle, koska pelkät kulut voivat tehdä todellista vuosikorkoa 4-5%.Todella ihmettelen kuka noita maksaa?
Käytetty on nopeasti paljon kalliimpi kuin uusi noilla koroilla.
Muuten kyllä, mutta Polestarit ja Teslat karkaa vähän hinnoiltaan mun budjetista. Siksi ajattelin että jos vuoden pari ostaisi lisäaikaa sähköauto siirtymään pikku Toyotalla.Jos uusi auto kiinnostaa niin polestarilla on 2,99% + kulut ja talvirenkaat veloituksetta nopeasti toimitettaviin my23 mallisiin autoihin.
Tarkistamatta asiaa, eiköhän 12% korko koske selvästi alle 10k€ käytettyjä, missä pelkkä aloitusmaksu nostaa kokonaiskorkoa tuntuvasti.Todella ihmettelen kuka noita maksaa?
Käytetty on nopeasti paljon kalliimpi kuin uusi noilla koroilla.
Johtunee siitä että se (kuukausittainen) maksukyky ja halu/tarve tietynlaiselle autolle on ne ihmiselle konkreettisimmat asiat. Ja sinällään ne ovatkin ihan täysin validit puitteet valintaa tehdessä. Ongelmaksi voi tulla ettei ainakaan osalla ihmisistä ole kykyä hahmottaa sitä kokonaiskustannuksen eroa samalla tavalla silloin kun muuttujana onkin rahoituskauden pituus. Etenkin isommissa lainoissa tulee vielä peliin "viimeinen suurempi erä" jota (kokemuksen perusteella) joidenkin ihmisten on myös vaikea hahmottaa. Joillakin se jopa "unohtuu" täysin, eikä ole laskettu paljonko siihen täytyy säästää tai minkä verran siihen tarvitsee mahdollisesti uudelleen rahoitusta/lainaa ja puuttuu täysin käsitys auton todellisesta arvosta rahoituksen päättyessä (suhteessa tuohon rahoituksen jäännösarvoon). Näin on myyjän helpompi myydä aina sitä vähän kalliimpaa. Pahimmillaan jopa kalliimpaa kuin mihin asiakkaalla olisi todellisuudessa varaa.Kamux taitaa kauppavoluumiltaan olla suomen isoin. Hämmentävän montaa ihmistä ei kiinnosta se oikea kulu, mikä siitä rahoituksesta tulee vaan juurikin kauppaa tehdään sen perusteella että millainen auto saadaan millaisella kk erällä. Vähän kuin bilarin "kiva 99e/kk kuukausierä"
Itse olen vähän samanlaisessa tilanteessa. Muutama ajatus, mitä olen itse pohdiskellut:Nyt pitäisi muuttua uudeksi autoksi. Pohdintaa yksityisleasing tai oston välillä. Eteen tuli myös autovuodeksi.fi - jossa kiinnostaisi tuo 12 kk leasing aika. Onko kommentteja ?
Toinen mitä en tajua (kun en ole autokauppaa tehnyt) - että jos ostan uuden Toyotan, maksan sitä 2-3 vuotta - niin lopputulema tuon "isomman viimeisen rahotuserän" kanssa on se, että ostamani auton voin joko palauttaa tai sopia loppuerän maksusta. Kertokaa tyhmälle, miten tämä valssi tulisi tanssia?
Kiitos hyvästä vastauksesta!- Yksityisleasing voisi olla turvallinen tapa ostaa "lisäaikaa" miettiä sopivan auton hankintaa. Sähköauto kiinnostaisi, mutta sopivan kokoisia perheautoja ei tahdo valikoimassa paljoa olla ainakaan sopivaan budjettiin tällä hetkellä. Ehkä muutaman vuoden sisällä?
- En tiedä mitä auton palauttamisella tarkoitat, mutta kun sopimus on lopullaan ja jäljellä on enää suurempi viimeinen erä voit joko myydä auton pois ja toivoa, että sen arvo on suunnilleen viimeisen maksuerän suuruinen tai maksaa viimeisen erän jollain tapaa (esim. yllä mainitulla tavalla). Auton myymällä kuittaat (toivottavasti) loppuvelan ja saat jälleen puhtaan työpöydän.
Näinhän se on, itse kun katsoo sitä todellista korkokulua ja sitten juuri keskustelin ihan fiksun yliopistokoulutetun kanssa ajoneuvohankinnoista jolla tärkein speksi oli miten se rahoitus osuu omaan kuukausibudjettiin eli juuri "mahdollisimman pieni kuukausierä mahdollisimman pitkälle ajalle" jolloin saa leluja itselle hankittua. Monesti tulee myös näitä "eihän tuo toinen (kalliimpi) ole kuin 50e/kk enemmän" -kavereita vastaan jotka eivät muuta lue kuin sen kuukausierän, siellä tosin voi olla viimeinen erä 15k ja toinen rahoitetaan loppuun asti ja sillä se kuukausierän erotus näyttää pieneltä.Kamux taitaa kauppavoluumiltaan olla suomen isoin. Hämmentävän montaa ihmistä ei kiinnosta se oikea kulu, mikä siitä rahoituksesta tulee vaan juurikin kauppaa tehdään sen perusteella että millainen auto saadaan millaisella kk erällä. Vähän kuin bilarin "kiva 99e/kk kuukausierä"
Eli sä ostaisit auton joka ei sulle sovi erällä johon sulla ei ole varaa koska pienet kulut? Köyhällä ei ole varaa valita, kun tarpeet ja budjetti on selvillä niin sitten tehdään raameihin sopiva hankinta. Rahoituskulut ovat vähän kuin sähkön siirto, ei ole vaihtoehtoa. Tosin toisin kuin sähkönsiirrossa rahoituksessa voi joskus käydä tuuri ja sakkaavaa myyntiä vastaan taisteleva maahantuoja kompensoi korkokuluja.Hämmentävän montaa ihmistä ei kiinnosta se oikea kulu, mikä siitä rahoituksesta tulee vaan juurikin kauppaa tehdään sen perusteella että millainen auto saadaan millaisella kk erällä.
Periaatteessahan sitä voisi ajatella vähän niin että ensin liisaat auton ja liisauskauden jälkeen päätät että luovutko siitä vai ostatko omaksi. Mutta joo, tuolla jaetaan maksuaika kahteen osaan jos auton haluaa pitää. Ja mun käsittääkseni se takuuhinta on vain sellainen että varmistaa sun velattomuuden sopimuksen loppuessa, oletan että saat vähän pätäkkääkin sitten lohdutukseksi jos et pidä autoa. Tuskin kuitenkaan yhtä paljoa kuin mitä vaihtoauto/käsiraha oli.Eli Toyota sanoo tässä hienosti, että osta auto, maksa osissa ja palauta sitten se meille.
Yritin soitella ja kysellä Toyotalta, mutta epävarmuuden ruummillistuma osui luurin päähän ja pitää varmaan yrittää löytää joku selväsanaisempi jäbä jatkon kannalta.Periaatteessahan sitä voisi ajatella vähän niin että ensin liisaat auton ja liisauskauden jälkeen päätät että luovutko siitä vai ostatko omaksi. Mutta joo, tuolla jaetaan maksuaika kahteen osaan jos auton haluaa pitää. Ja mun käsittääkseni se takuuhinta on vain sellainen että varmistaa sun velattomuuden sopimuksen loppuessa, oletan että saat vähän pätäkkääkin sitten lohdutukseksi jos et pidä autoa. Tuskin kuitenkaan yhtä paljoa kuin mitä vaihtoauto/käsiraha oli.
Siis paljonko maksat yhteensä lyhennyksiä 4v aikana, 11k?Mietin että jos ostan Yariksen jonka arvo 23k ja maksan sitä osissa 4 vuotta. Takaavat hyvityshinnaksi 12k. Miten mulla on sellainen fiilis, että auton jälleenmyynti hinta 4 vuoden jälkeen voisi olla enemmän kuin 12k ?
Voit myydä auton jollekin toiselle 4 vuoden jälkeen paremmalla hinnalla mitä saisit Toyotalta. Jos saat auton myynnistä vaikka 16k, niin maksat Toyotalle tuon 12k ja pidät itse loput 4k. Ei sitä ole pakko Toyotalle takaisin palauttaa.Yritin soitella ja kysellä Toyotalta, mutta epävarmuuden ruummillistuma osui luurin päähän ja pitää varmaan yrittää löytää joku selväsanaisempi jäbä jatkon kannalta.
Mietin että jos ostan Yariksen jonka arvo 23k ja maksan sitä osissa 4 vuotta. Takaavat hyvityshinnaksi 12k. Miten mulla on sellainen fiilis, että auton jälleenmyynti hinta 4 vuoden jälkeen voisi olla enemmän kuin 12k ?
Sain sen verran irti tuosta puhelustani, että myös 'toisenlainen rahoitus' olisi mahdollista, joka ei olisi 'tavallaan niinkuin liisaus'. Ota näistä nyt selvä.
Vetelin tuolla Toyotan sivulla noita laskurin liukusäätimiä ja yksi asennoista oli tämä:Siis paljonko maksat yhteensä lyhennyksiä 4v aikana, 11k?
Suosittelen sua marssimaan Korpivaaran työhönottoon heti maanantaina. Tämä oli juuri sellainen kansanomaistus jota kaipasin. Iso kiitos!Voit myydä auton jollekin toiselle 4 vuoden jälkeen paremmalla hinnalla mitä saisit Toyotalta. Jos saat auton myynnistä vaikka 16k, niin maksat Toyotalle tuon 12k ja pidät itse loput 4k. Ei sitä ole pakko Toyotalle takaisin palauttaa.
Kiitos vaan. Työpaikka löytyy ja ihan hyvin tulen rahallisesti toimeen. Toisenlainen rahoitus, jota Toyota todennäköisesti tarjoaa on koko auton summasta tehty rahoitus, jossa ostat koko auton itsellesi.Suosittelen sua marssimaan Korpivaaran työhönottoon heti maanantaina. Tämä oli juuri sellainen kansanomaistus jota kaipasin. Iso kiitos!
Mielestäni tuosta toisesta tavasta en löytänyt tietoa. Kovasti tuota "loppuerän sisältävää" vaihtoehtoa työntävät. Mutta eiköhän tämä selviä.Kiitos vaan. Työpaikka löytyy ja ihan hyvin tulen rahallisesti toimeen. Toisenlainen rahoitus, jota Toyota todennäköisesti tarjoaa on koko auton summasta tehty rahoitus, jossa ostat koko auton itsellesi.
Tällöin kuukausierä muodostuu koko auton hinnasta. Nämä kaikki tiedot löytyvät kyllä sieltä Toyotan sivuilta.
Suosittelen olemaan yhteydessä Toyotaa myyviin liikkeisiin ja kyselemään sieltä tarjouksia uusiin autoihin.Mielestäni tuosta toisesta tavasta en löytänyt tietoa. Kovasti tuota "loppuerän sisältävää" vaihtoehtoa työntävät. Mutta eiköhän tämä selviä.
Huomiona vain, että kyllä se rahoitus tehdään koko auton hinnalle aina. Eli korkoja maksat siitä loppuosasta. Eli jos et lyhennä koko lainaa laina-aikana, niin korko juoksee kyllä sen loppuosan summasta myös.Kiitos vaan. Työpaikka löytyy ja ihan hyvin tulen rahallisesti toimeen. Toisenlainen rahoitus, jota Toyota todennäköisesti tarjoaa on koko auton summasta tehty rahoitus, jossa ostat koko auton itsellesi.
Tällöin kuukausierä muodostuu koko auton hinnasta. Nämä kaikki tiedot löytyvät kyllä sieltä Toyotan sivuilta.
Jees. Niinhän se menee. Kuukausierä on vain laskettu tuon koko summan mukaan tai saa näihinkin valittua tuon suuremman loppuerän maksettavaksi ilman taattua hyvitystä.Huomiona vain, että kyllä se rahoitus tehdään koko auton hinnalle aina. Eli korkoja maksat siitä loppuosasta. Eli jos et lyhennä koko lainaa laina-aikana, niin korko juoksee kyllä sen loppuosan summasta myös.
Oli noita ihan nollakorkoisiakin. Mulla 2020 alussa ostettu uusi auto korottomalla ja kuluttomalla rahoituksella. Ja 0-käsirahalla. Ja sain vielä 15% listahinnasta alennusta. Autona Seat Ibiza FR 1.0TSI DSG. 249€/kk 72kk ja 3000€ loppuerä.Vieläkö liikkeet pitää noita kampanjoita nollakoroista uuteen autoon? Oman auton ostin pari vuotta sitten "nollakorolla" koska jäi loppuhinnaltaan tonneja halvemmaksi, kuin hintalapultaan samanhintainen käytetty ja isompi auto.
Mikä on toki harhaanjohtavaa, kun kuitenkin veloitetaan luotonavaus ja kuukausittainen luotonhoitomaksu. Kyllä niistä jonkun koron pystyy laskemaan.
Mutta puhutaan nyt muutaman € kuluista per kk.
Kyseessä siis rahoitus käytetylle autolle, ei uuden auton rahoitustarjous. Korko oli toisessa tarjouksessa 3,99% ja toisessa jotain 7% tienoilla, mutta kaikkien sivukulujen jälkeen todellinen vuosikorko onkin tuolla 12-13% tienoilla noissa. Tulee päälle kuukausimaksuja, lainan perustamismaksu alussa. Vaihtoauton jälkeen puhutaan alle 10k€ rahoituksesta, niin tuollainen 300€ lainan perustamismaksu + erilliset kuukausikorot nostaa tuota todellista vuosikorkoa merkittävästi. Suuremmalla rahoitus määrällä todellinen vuosikorko olisi pienempi samoilla luvuilla, koska nuo koron päälle tulevat sivukulut nostaa kokonaiskuluja merkittävästi (suhteessa lainan määrään).Ei kai missään ole noin korkeaa korkoa?
Vaikka korot onkin noussut niin silti niitä löytyy 1% ylöspäin todellista.
Mulla meni vaihdossa velaton auto, niin rahoituksen kk-erä ja pituus pienempiä. Mutta fordilta vastaava malli ja takuu. Fiesta St-Line, 1.0 mhev. Tais olla kerralla eka ja vika uusi auto, kun fiesta jää markkinoilta pois.Oli noita ihan nollakorkoisiakin. Mulla 2020 alussa ostettu uusi auto korottomalla ja kuluttomalla rahoituksella. Ja 0-käsirahalla. Ja sain vielä 15% listahinnasta alennusta. Autona Seat Ibiza FR 1.0TSI DSG. 249€/kk 72kk ja 3000€ loppuerä.
Mun mielestä kohtuullista. Ja 5v/100tkm takuu.
Toiset ei halua ottaa auton takia lainaa, meillä kolme autoa ja lainaa ei ole niistä yhtään. Eikä noista mikään ole ns. tonnin pommeja vaan kaksi on siinä 10k€ tuntumassa ja yksi varmaan 15-20k€ välillä vaikka ikää jo +13v.Miksi autoilua edes kuuluisi ajatella muuna kuin kk-kuluna? Naurattaa aina periaatteellinen ”kyllä se on jämpti että se on pakko omistaa ja kokonaan maksaa pois”. Eikä siinä mitään, velkoja on hyvä välttää mutta jos puhutaan kiinteästä halvasta korosta jossa jo inflaatio syö pidemmällä maksuajalla osan viimeisestä isommasta maksuerästä pois, niin näen pelkästään järkeä jättää isompaa viimeistä erää. Käytännössä 6 vuoden välein ihmiset näitä autoja kuitenkin vaihtaa viimeistään ja jos vain isomman erän suuruus on arvioitu tarpeeksi suureksi arvioituihin kilometreihin ja arvonalenemaan nähden niin näen kk-summien hahmottamisen auton kokonaiskuluissa lähes varauksetta parhaimpana tapana hahmottaa koko autoilun kulut. Henkilökohtainen mielipide toki.