Ei se ero kyllä noin iso ole. 60ke auto on 3v/50tkm jälkeen karkeasti n. 40ke auto. Tuolla kun ajaa toiset 3v / niin että 100tkm alkaa olla mittarissa, niin se on noin 25ke auto siinä vaiheessa. Ero ei siis tosiaankaan ole 50-70% vaan luokassa 20-30%.
Tähän vielä päälle se, että 50tkm rullatussa alkaa molemmat rengassarjat olla vaihtokunnossa (800e/sarja) ja joudut itse maksamaan huollot (sisältäen esim. yleensä kallis 60tkm huolto) niin ero kutistuu ihan olemattomaksi.
Nyrkkisääntö on ollut 'vähän paremmissa autoissa' 4v&100tkm == minimissään ½ hinnasta pois, tuossa on toki melko kova varianssi merkin/mallin ja yksityisen/autoliikkeen välillä. Esim. jostain halvasta pikkukirpusta katoaa ½ hinnasta jo paljon aiemmin, mutta sitten ihan loput 25% ei pitkään aikaan eli pääset hyvin pitkään ajamaan 50%->25% uuden hinnasta eli 1/4 auton hinnalla.
Omat viimeiset ostokset olleet ainakin jotain ihan muuta arvonaleneman osalta kuin kuvaamasi 20-30%, nuo toki hankittu ihan vähän iäkkäämpinäkin 4v-5v ikäisinä (eivätkä uppoa tuohon sinun mainitsemaan 60ke kategoriaan vaan menee reilusti ohi molemmin puolin).
2011: 31ke, 130tkm ajettu 2007 530 hintaan (auto uutena 80-85ke riippuen miten laskee/arvioi varusteet), olisi "vastaavasta" voinut maksaa myöskin Suomessa ~38ke pintaan. (saksasta, 31ke verotettuna, laivattuna, kilvissä ja talvirenkailla, webasto olikin jo tehtaalta ruksittu mukaan)
2020: 8,2ke, 75tkm ajettu 2015 1.0 110hv Ibiza (autoliikkeestä)
2021: 12,5ke, 55tkm ajettu 2017 1.4 150hv Octavia (yksityiseltä)
Nähdäkseni nuo kaikki on alle 50% (osa jopa reilusti) uuden hinnan vaikka miten koittaisi normalisoida tuohon yllä olevaan kaavaan. Toki tiedän myös uutena ostettuja ~30ke toyotoja joissa hinta tippunut (saatu väliraha) vain muutaman tonnin kun vaihdettu parin vuoden jälkeen uuteen. Bemarista sain muuten 2021 käteen 12ke (tämä oli tuuria mutta vaikka laskisi realistisella 8ke:lla (tai jopa 0e arvolla) niin ei se yhtälöä keikauta) eli mainutulla id3:lla ei autoilla 3 vuotta kauempaa arvonalenemalla ja vielä pitäisi 7v raapia jostain eli id3:lla ~40+ke kulut päälle. Bemarin olisi siis voinut paalata alle 5v omistuksen jälkeen. Id3 vertailuna Ocuun joka ollut käytössä nyt melkein 1,5v, auto on sekin vieläpä isompi ja voisin ajaa sen romuttamon paalauskoneeseen kun 2v omistus tulee täyteen ja siltikin ollaan kuluissa uuden liisatun id3:sen tasolla. 3v pidolla puhutaan suorasta ~6ke pääoman menetyksestä + ocun raadon jäljellä oleva arvo (6v ikäisenä about 100tkm ajettuna) eli olettavasti puhutaan 15ke potista 3v aikana tuossakin vertailussa. Molemmissa skenaarioissa palkkatöitä saa tehdä ihan tosissaan id3:sen leasing hinnan kattamiseksi.
Renkaalla kuin renkaalla ajaa helposti 30tkm, jos ajaa vähän niin talvirengas kovettuu suht äkkiä eikä enää kulu merkittävästi (jos on nastoilla niin tarjoaa 'kohtuullista' pitoa 10v ajan, kitkat pakko uusia aiemmin), mutta totta on että 6v aikana todennäköisesti jotain (kesä) renkaita on lähes pakko hankkia. Itse esim. tinkasin tingatun hinnan päälle ibizasta pois vielä 200e koska 2kpl talvirenkaita oli täysin käyttökelvottomat ja hain "mätsing parin" (ikä/pinta) jäljelle jääneiden kanssa käytettynä 40e hintaan vanteille pyöräytettynä
..
Hihnanvaihto kahteen ylläolevaan vagiin on esim 6v välein (kilsat eivät tule vastaan näillä puhutuilla ajoilla) 650e, Ibizassa toki tuo on jo "jotain" auton arvoon suhteutettuna ja öljyt+suodattimet samalla 750e kokonaisuutena, marmorilla sama kattaus 1,5ke mutta kuka hullu sinne autoa veisi? Eli ei se pelkkä 60tkm huolto mikään merkittävä kuluerä (muutamia satasia 'extraa') ole missään vehkessä ja noissakin hihnan vaihto 6v tarkasteluajalla menee käytännössä kategoriaan "seuraavan omistajan ongelma". Itselle tuo vaihto tuli vastaan ja ibizan kohdalla mietein vakavasti josko olisi pistänyt auton kiertoon mutta muutama satku seuraavat 6v "toimivasta" autosta on lopulta aika pieni raha jos omalle ajalle/vaivalle laskee yhtään arvoa joten pidän ajan vielä ainakin pari vuotta kun ei tuon katiskan arvo juuri putoa.
Sekä renkaat & huollot on suhteellisen kosmeettisia asioita jos vaakakupissa on yli 5ke arvonalenemat ja sen pystyy jotenkin "puolittamaan" esim. 3v vanhemmalla autolla. Totta on että sopivalla yhdistelmällä jos välttää rengasostokset & huollot ja sattuu saamaan vielä hyvän rahan vaihdossa niin erotus jää vähäiseksi vs. että jatkaisi samalla autolla vielä seuraavat 3 vuotta. Olikohan se Pokkus vai kuka joka viime vai sitä edellisessä black fridayssa sai bemaria alle hyvinkin edukkaasti, siinä diilissä varmasti päästiin/ään tuohon mainitsemaasi 20-30% tasoon tai jopa alle 3+3v tarkastelussa.
Toisalta tämä oli tarjousketju eikä mikään leasing hinnat vs muut eli menee pahasti off-topikiksi...